Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basbygge med 4x18" plus 4x15"

126 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2014 - 12:49

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Mängden kartonger är inte lika imponerande längre efter att elementen till dom andra i gruppköpet lagts på pall för vidaretransport.

Bifogad fil(er)

Postad 06 March 2014 - 19:35

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Hur går det för dig Adhoc1?

Postad 06 March 2014 - 19:52

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Just nu står det och stampar, finns annat som tiden måste läggas på.

Postad 06 March 2014 - 20:07

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Ja, så är det ju. Man kan ju inte lägga all sin tid på sin hobby :) Jag ser fram emot att se dig närma dig ditt mål. Det ett roligt projekt du håller på med. Hade vart kul att lyssna på :)

Postad 06 March 2014 - 20:23

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Det ser ju hur lovande ut som helst.. Man blir bra sugen på att bygga basar...
Det här måste följas vilken Basrigg du kommer få. Grymt jobbat..

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 07 May 2014 - 21:00.

Postad 12 March 2014 - 02:14

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 1
Färdigstampat för tillfället och dessutom kom det in bra tätningslist +högtalarkontakter från HiFi Kit.

Biobygget, imponerade bygge du har bakom dig, krävdes nog en jäkla massa planering före det stod klart. (Klart ditt bygge behöver lite schysta bashögtalare! :))

Högtalarkontakt typ ANP7, smidig därför att elementen kan enkel-, serie- eller parallellkopplas med lite byglingar på utsidan av lådan utan att man behöver plocka bort elementen från baffeln.

Bifogad fil  22-ANP7 högtlalarkontakt.JPG   702.17K   1 Antal nerladdningar

En hålkälslist fick inte plats bredvid ANP7:an, höjden och bredden behövde fräsas om. Hålkälslister är inget kul att köra på frihand iom att anliggningsytan är bara ca 7 mm och dom olika vinklarna kan stöka till det också. Bra med fräsbord.

Bifogad fil  23A-fräsbord.JPG   639.42K   2 Antal nerladdningarBifogad fil  23B-fräsbord.JPG   549.32K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  23-Hålkälsfräsning.JPG   534.78K   1 Antal nerladdningar

Nu fick hålkälslisten plats bredvid kontakten i alla fall.

Bifogad fil  24-ANP7 på plats.JPG   389.36K   2 Antal nerladdningar

Dags för baffelfräsning. Spikar fast en offerskiva i masonite mot en bit spånplatta så ytan på baksidan på baffeln kan behållas fin.

Bifogad fil  25-offerskiva.JPG   2.23MB   3 Antal nerladdningar

Fräser en provmall för passning mot högtalarkorgen.

Bifogad fil  26-provmall för baffelhål.JPG   2.24MB   5 Antal nerladdningar

Passar bra, knappt 1 mm spel mot högtalarkorgen så det går att få in ett buntband senare.

Bifogad fil  26a-Provamallen passar.JPG   2.76MB   7 Antal nerladdningar

Vid 90-graders hål i mitten på stora tjocka skivor är det bra med portabelt borrstativ.

Bifogad fil  27-portabelt stativ vid stora skivor.JPG   2.78MB   6 Antal nerladdningar

Det är bra att vaxa hålet i skivan och axeln på fräsjiggen före man börjar fräsa. –Kan vara bökigt att dra upp fräsjiggen ur hålet när det är färdigfräst annars.

Bifogad fil  28-vax vid träbearbetning.JPG   510.79K   4 Antal nerladdningar

Fräsjiggen slinker upp ur hålet och elementet slank ned.

Bifogad fil  29-plywoodfront.JPG   2.82MB   5 Antal nerladdningar

Eftersom elementet ska ligga försänkt i baffeln med 9 mm fixas 14 mm tjocka förstärkningsringar i björkplywood för baksidan av baffeln, så det finns tillräckligt med gods att skruva i. Ringarna spiklimmas och kommer kantfräsas och fasas i 45 grader senare.

Bifogad fil  30-förstärkningsringar.JPG   2.92MB   6 Antal nerladdningarBifogad fil  31-förstärkningsringar spiklimmade.JPG   3.07MB   5 Antal nerladdningarBifogad fil  31A-försänkning i baffeln.JPG   2.34MB   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Adhoc1, 12 March 2014 - 02:15.

Postad 12 March 2014 - 02:18

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Bafflarna provisoriskt ” torrmonterade” med gaffatejp och stöd inunder.

Bifogad fil(er)

Postad 12 March 2014 - 05:10

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Snyggt! :)

Postad 12 March 2014 - 05:24

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Häftigt :) Det ser bra Adhoc!

Postad 12 March 2014 - 06:35

Unregistered6ead4cec
  • Unregistered6ead4cec
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Oj - hur seriöst som helst, precis som man väntar sig av dig!

Postad 12 March 2014 - 10:42

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Tacka, alla tre. Något nytt i ditt bygge Morgan? Planeringen du har i galleriet är ju klar sedan tidigare. (Jag dumpar nog iväg dom gamla Ino Y2:orna för lite frigjord golvyta när AE-basarna är på plats om du skulle vara intresserad.)

Postad 12 March 2014 - 11:07

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Det ser maffigt ut!

Kommer att bli med spänd förväntan poppa med dom första gången. Bifogad fil  images.jpg   4.88K   4 Antal nerladdningar

Postad 21 March 2014 - 00:35

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Jo men det blir lite längre fram, det ska ju byggas 4 lådor till för 15:arna.

Eftersom lådorna är fast installerade på frontväggen går det inte att använda tvingar för att limma fast baffeln. Det blir 50 st skruv med c-c 78,5 mm istället.

Bifogad fil  34-Mycket skruv c-c 78,5 mm.JPG   2.98MB   5 Antal nerladdningar

På baksidan av baffeln har spiklimmats in en 14mm björkplywoodring + 14 mm tjocka cirkelsegment. (Spånplatta / MDF är ganska kasst för att dra fast skruv i.) Plywooden rundfasades lite med fräs för undvika skarpa hörn nära konen. Totaltjockleken blir 47 mm så det är ingen risk att skruven ska gå rakt igenom baffeln.

Bifogad fil  35-Plywoodring plus segment.JPG   3.12MB   6 Antal nerladdningar

Baffeln justeras upp till rätt höjd med ett litet saxlyftbord och skruvas fast inför lite mätningar med fluff.

Bifogad fil  36- baffel med saxlyftbord.JPG   3.06MB   4 Antal nerladdningar

Pust! Nu konstaterades vad jag misstänkte, -det är inte lätt att lyfta in elementet i lådan framifrån och skruva det på plats. Elementet väger ca 19 kg och blir väldigt baktungt samtidigt som det inte finns något att hålla i därfram. Eftersom fronten kommer faneras för att dölja skruvarna blir det till att hitta på något fiffinurligt för slutmontaget.

Gjorde en del mätningar med multimeter för att kontrollera lämplig mängd med polysterfyllning enligt en beskrivning som Ingvar Öhman körde i Molt för många år sedan. 4, 5 och 6 st 450 g-kuddar provades. Stämmer som IÖ skrev, spänningens maxvärde vid en viss frekvens minskar vartefter mer fyllning adderas i lådan. Någon egentlig sänkning av frekvens blev det däremot inte, inte för att jag förväntade mig det då polyesterfluff är sämre på att dämpa än tex sten/glasull. Jag nöjer mig med 6x450 g plus en skiva Isover Piano om 70x450x1160 mm, det vore svårt att kränga in något mer på enkelt sätt.

Bifogad fil  36A-Lite mätning isotemisering.JPG   131.42K   4 Antal nerladdningar

Dags för fanering av dom fastskruvade lådbafflarna.

Bifogad fil  37-plywoodfrontsfanering.JPG   2.7MB   4 Antal nerladdningar

Fanering klar, 1 lager parketlack har strukits på.

Bifogad fil  38-Fanering klar.JPG   3.27MB   4 Antal nerladdningar

Postad 21 March 2014 - 01:57

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Skruvstift (i en storlek mindre än skruven du hade tänkt dra fast elementen med) kl. 12 kan ju vara ett sätt att lösa monteringen av elementen.

Postad 21 March 2014 - 09:39

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Mäktigt!

Postad 21 March 2014 - 10:50

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Skruvstift (i en storlek mindre än skruven du hade tänkt dra fast elementen med) kl. 12 kan ju vara ett sätt att lösa monteringen av elementen.

Det tror jag skulle funka bra med ett lättare element men då det väger ca 19 kg funkar det inte att styra med ena handen och lyfta med den andra. Dessutom är ju fingrarna mellan baffelhålet och korgen inuti och då måste pinnskruven sticka ut ganska långt, blir ett hyfsat stort moment som kanske bryter sönder trät. Har funderat ut en annan lösning som jag hoppas löser det hela galant.

Postad 21 March 2014 - 11:39

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Går det inte bara att be om hjälp av någon som håller medan du skruvar?

Postad 21 March 2014 - 11:56

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Det finns ju inget att hålla i ... -Om hantlangaren nu inte vill lämna kvar fingrarna inuti lådan. Misstänker starkt det blir risk för läckage också med ett gäng fingrar mellan korgen och baffeln och läckage hos en sluten låda duger inte. Dessutom vill säkert ägaren till dom fastskruvade fingrarna gå o pinka någon gång emellanåt. ;)

Nöden är uppfinningarnas moder, så problemet är nog löst.

Redigerat av Adhoc1, 21 March 2014 - 12:43.

Postad 21 March 2014 - 12:48

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Det tror jag skulle funka bra med ett lättare element men då det väger ca 19 kg funkar det inte att styra med ena handen och lyfta med den andra. Dessutom är ju fingrarna mellan baffelhålet och korgen inuti och då måste pinnskruven sticka ut ganska långt, blir ett hyfsat stort moment som kanske bryter sönder trät. Har funderat ut en annan lösning som jag hoppas löser det hela galant.

Ja 19 kilo kan nog ställa till problem med det förslaget.
Men som pjotor skriver, två hjälpande händer (med lite arm- och axelstyrka bakom) gör nog det hela lättare.

Ska bli intressant att din lösning, för du delar väl med dig av det också hoppas jag.

Postad 21 March 2014 - 19:03

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Det finns ju inget att hålla i ... -Om hantlangaren nu inte vill lämna kvar fingrarna inuti lådan. Misstänker starkt det blir risk för läckage också med ett gäng fingrar mellan korgen och baffeln och läckage hos en sluten låda duger inte. Dessutom vill säkert ägaren till dom fastskruvade fingrarna gå o pinka någon gång emellanåt. ;)

Nöden är uppfinningarnas moder, så problemet är nog löst.

Kanske blåsa upp en ballong som stöd, som sedan sakta tömmer sig själv :) :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 21 March 2014 - 20:18

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Har du tänkt skruva fast elementet med M6 om du gängar två hål för M7 som ska ha 6 mm hål.
Gör ett Fäste/handtag som du skruvar fast med dom två M7 elementet så bultarna är jäms med baksidan.
Dom håller och det blir ingenting i vägen.
Vänta! man kan gänga med M6 om du har ett hål som är mindre än 6mm typ 5.7 eller liknande.
Det blir en svag M6 men den kan hålla för montering sen finns det olika exspanderskruv typ
Bifogad fil  19-988_l.jpg   26.56K   5 Antal nerladdningar
Som du bara sätter in i ringen/sargens tjocklek det kan fungera.

Redigerat av cobra-427, 21 March 2014 - 20:59.

Postad 21 March 2014 - 22:04

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Ställ huset på högkant med en kranbil bara ett tips

Postad 21 March 2014 - 22:34

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Tjenare Perra. Ballong? Genialt! :)Jag sprang genast fram och började mäta och räkna, men fanken också, det skiter sig nog. Det är bara 63 mm mellan kl 12 på övre elementet och nederdelen på biodukskåpan. Ska man ha en krok på, säg, 3 cm blir ballongen stor som en golfboll. Jag tror inte lyftkraften blir tillräcklig då ens med vätgas. Något som är lättare än vätgas? Hm, skulle vara vacuum då. Vad tror du, en ballong fylld med vacuum kan det funka?

Tack för tankemöda och förslagen Cobran. Jag kommer köra grova helgängade träskruv i stället för maskinskruv med M-gänga, det blir enklast. Krokar och liknande finns det inga bra ställen för på korgen om man inte gör åverkan på den, dessutom är det trångt runtikring.

Lösningen på problemet med att lyfta in ett tungt element i ett baffelhål, där det inte går att lyfta in elementet i baffelhålet är att ge fan i det! Istället; man ställer dit elementet å trycker in det, å sen är det bra med det :huh: (förutom lite skruvdragning då).

Edit: Någon som vet varför jag får fetstil hipp som happ, utan att ha gjort markering för det?
Edit 2: Nu vet jag orsaken, det blir fetstil om jag lägger in en smiley, men varför?

Redigerat av Adhoc1, 21 March 2014 - 22:38.

Postad 21 March 2014 - 22:39

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Skriver du på mobilen?

Postad 21 March 2014 - 22:55

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Nix, google Chrome.

Postad 21 March 2014 - 22:59

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Okej, då vet jag inte :P

Jag har massor problem med mobilen :(

Postad 21 March 2014 - 22:59

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Om hålet är ca 5.7 mm och du gängar två hål M6 tvärs/digonalt över på ringen så tror jag dom gängerna håller för montering.
Sedan skruvar du fast något fritt hål med dom skruvar du ska använda och sedan skruvar bort M6...har du någon gängtapp.
Du förstör inte hålet om det bli lite gängor där för det är inte där det ska täta jag tycker att det är värt ett försök ;)
En normal M6 tål ett ton i drag rätt upp.

Redigerat av cobra-427, 21 March 2014 - 23:01.

Postad 21 March 2014 - 23:05

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Den här lösningen tror jag kommer funka:
Undre elementet får ett bord där bordsytan ligger 1 mm ovanför urfräsningen eftersom heltäckingsmattan sjunker ihop något vid belastningen från elementet. Dom 3 klackarna som går in precis under högtalaren låser bordet och hindrar det från att vicka framåt

Bifogad fil  39-Bord undre element.JPG   3.42MB   4 Antal nerladdningar

Ett löst excenterlås som snabbt kan stoppas på plats, här i öppet läge.

Bifogad fil  40-Öppen excenterlåsning.JPG   3MB   1 Antal nerladdningar

När excenterlåset vrids till stängt låge trycks elementkorgen in i baffelns urfräsning.

Bifogad fil  41-stängd excenterlåsning.JPG   3.64MB   1 Antal nerladdningar

För det övre elementet skruvade jag ihop typ ett balkongräckebord. Överdelen trycks in med lite möda mellan lådans överdel och takpanelen, bordsytan ligger ½ mm över urfräsningen i baffeln.

Bifogad fil  42-Bord övre element.JPG   2.58MB   0 Antal nerladdningar

När elementet lyfts upp på bordet, fälls staget ned och hindra elementet från att falla framåt. Samma excenterlåsmanick används för att trycka in elementet i urfräsningen och hål kan förborras kl 2,4,8 och 10 för skruvarna.

Bifogad fil(er)

Postad 21 March 2014 - 23:10

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Hightech :)

Postad 21 March 2014 - 23:13

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
:D Jag tänker på Cobra bygget när jag ser det där....det kommer nog att fungera...ett stort Lycka Till.

Postad 21 March 2014 - 23:15

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Haha Adhoc1. Genialiskt! :)

Postad 21 March 2014 - 23:15

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Bra utklurat!

Postad 21 March 2014 - 23:24

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Kajsa Varg-stuket. Man tager vad man haver.

Postad 22 March 2014 - 10:20

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Perra1: Förslaget med ballonglyftarkonceptet från dig som en i branschen, tyckte jag var så genialt och intressant att det förtjänade en lite mer seriös utvärdering än att bara förkastas med teori och tro som underlag.

Jag beslöt mig för en öppen testning i stället för blindtest för att utröna validiteten i förslaget. Vissa kan ha synpunkter på öppen testning men vid blindtest skulle jag ju inte se om en fastgjord golfbollsballong kan lyfta elementet till svävande tillstånd. Öppen testning fick det alltså bli.

Sagt och gjort. En golfbollsballong angjordes vid ett av hålen i högtalarkorgen. Som synes lyfter tyvärr inte elementet det minsta från bordet. :( :angry:

Vad göra nu? Kan ett rött sidenband som förankring mellan ballong och elementkorg ge bättre utslag?

Bifogad fil  46- Golfbollsballong fallerad elementlyft.JPG   3.21MB   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  47-Detalj golfbollsballong-fallerad elementlyft.JPG   2.67MB   5 Antal nerladdningar

Postad 22 March 2014 - 10:38

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Jag har grunnat lite mer på förbindelsen mellan elementkorg och golfbollsballong. En del högtalarkabar sägs med bestämdhet och enligt tillverkarens specifikationer lyfta ljudet till nya höjder. Kan det vara något måntro? Frågan är då om det borde vara Transparent, Jormas kablage eller Entreqs. Samtliga är ganska tjocka och bastanta och adderar massa som golfbollsbalongen måste lyfta, kabelyftare kanske behövs också (?).

Vätgas är visserligen det lättaste gasformiga grundämnet som existerar men vätgasen måste onekligen ha högre masa per volymsenhet än vacuum i samma volym. Som jag var inne på tidigare, skulle vacuum i stället för vätgas i golfbollsballongen tillsammans med en ljudlyftande finkabel göra susen måntro?

Postad 22 March 2014 - 12:15

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Perra1: Förslaget med ballonglyftarkonceptet från dig som en i branschen, tyckte jag var så genialt och intressant att det förtjänade en lite mer seriös utvärdering än att bara förkastas med teori och tro som underlag.

Jag beslöt mig för en öppen testning i stället för blindtest för att utröna validiteten i förslaget. Vissa kan ha synpunkter på öppen testning men vid blindtest skulle jag ju inte se om en fastgjord golfbollsballong kan lyfta elementet till svävande tillstånd. Öppen testning fick det alltså bli.

Sagt och gjort. En golfbollsballong angjordes vid ett av hålen i högtalarkorgen. Som synes lyfter tyvärr inte elementet det minsta från bordet. :( :angry:

Vad göra nu? Kan ett rött sidenband som förankring mellan ballong och elementkorg ge bättre utslag?

Bifogad fil  46- Golfbollsballong fallerad elementlyft.JPG   3.21MB   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  47-Detalj golfbollsballong-fallerad elementlyft.JPG   2.67MB   5 Antal nerladdningar

Kul att du gjorde dig besväret att testa - man kunde ju ha lagt ballongen under, precis som man gör när man lyfter bilar med luftkuddar, men ditt förslag som du klurat fram fungerar säkert alldeles utmärkt det också - nöden är uppfinningarnas moder :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 22 March 2014 - 15:38

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Hmm, kan du inte ta bort frontplattan, lägga plattan vågrätt, montera elementet och sedan montera tillbaks frontplatta på väggen - nu med basen redan fastmonterad?
Bör vara enkelt om du har två medhjälpare som håller var sin sida medan du skruvar fast frontplattan på väggen.

Postad 22 March 2014 - 15:51

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
En lång pinbults variant hade funkat som styrpinne har en idé med att man nyttjar 4-6 hål till detta tills man skruvat fast element i dom 2-4 tomma hålen.

Postad 22 March 2014 - 16:58

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Hmm, kan du inte ta bort frontplattan, lägga plattan vågrätt, montera elementet och sedan montera tillbaks frontplatta på väggen - nu med basen redan fastmonterad?
Bör vara enkelt om du har två medhjälpare som håller var sin sida medan du skruvar fast frontplattan på väggen.

Tjenare Sportbilen! Varför göra det enkelt för sig, när man kan konstra till det :rolleyes: ? Nej, allvarligt talat, att jag inte körde den varianten från början är ju att jag är tvungen att skruva fast baffeln mot lådan och inte kan använda tvingar vid limningen. (Jag använde den när jag kollade lämplig fluffmängd i lådan och inte hade plywoodfaneret på plats.) Skruvskallarna vill jag inte ha synliga och att kladda med spackel och färg eller fanering med plywood när elementet sitter på plats i lådan, nej nej, det ville jag undvika.

Hitte-på-lösningen med "bord" + excenterlåsning av elemetet har fungerat utmärkt för det undre elementet. :)

Redigerat av Adhoc1, 22 March 2014 - 16:59.

Postad 22 March 2014 - 19:53

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Dom hoppa på plats på 1:a försöket i alla fyra hålen. :)

Brum brum! :D

Bifogad fil  48-Brum brum!.JPG   3.59MB   5 Antal nerladdningar

O nu i iväg till en ferre med sambos gamla klasskompisar. Skål grefvar o baroner!

Postad 22 March 2014 - 20:14

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Härligt att se! :)

Postad 22 March 2014 - 21:19

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Snyggt! :) Nu är det "bara" dom 4st 15":arna kvar då ;)

Postad 23 March 2014 - 18:17

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
snyggt!!

Postad 23 March 2014 - 20:32

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Tack. Har spelat lite skivor idag och det låter riktigt bra, utan att ens ha gjort minsta justering mot fronthögtalarna.

Sportbilen, kommer väl ha någon lyssningsträff när allt är klart och du är välkommen över igen om du vill. Du letade / funderade ju på någon kompletterande sub till dina frontar, ' hittat något du bestämt dig för än?

Postad 05 April 2014 - 19:50

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Lådor är på gång för 15"-arna därbak men dom tar väl ytterligare någon vecka eller så.

Hittade på en FB-videosnutt med Acoustic Elegance TD18+-elementet, skillnaden mellan dessa och 18":arna jag har därfram (PB18+) är att TD18+ med faspluggen är användbar en bit upp i mellanregistret medan PB18+ med dammkåpa i första hand är som rent baselement (vid ca 800 Hz börjar en mindre konuppbrytning).
https://www.facebook...&type=2

Redigerat av Adhoc1, 05 April 2014 - 19:51.

Postad 03 May 2014 - 21:54

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Baslådorna för 15”:arna blev klara i början på veckan och i morgon är en stark man rekvirerad för att hjälpa till att få det övre paret på plats. Vikten ligger kring 40 kg/st och är väl iofs hanterlig ensam men en tredje hand är bra när kablaget ska på plats samtidigt med lyftet.

Det övre paret basar ska in i fack med innerhöjd 40,7 cm mot basens korgdiameter 39 cm, -gott om plats. Det nedre paret basar ska in i ett fack som använts för LP-skivor tidigare med höjd 34 cm, -något marigt att få in en bas med 39 cm diameter där …. -Så lådan fick utformas som ett trappsteg som går ut över golvpodiet och då tillåter 404 mm totalhöjd för baffeln.

F.d LP-facket för dom nedre basarna

Bifogad fil  49 f.d. fack för LP-skivor.JPG   3.14MB   3 Antal nerladdningar

Lådsidor klara för kexning

Bifogad fil  50 “Trappstegssidor” för kexning.JPG   3.02MB   3 Antal nerladdningar

Trångt både i höjdled och djupled för elementkorgen, bara ca 5 mm att leka med mot ytterdiametern.

Bifogad fil  51 Trångt 2x2,5 mm diff mellan YD och lådhöjd.JPG   4.09MB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  52 Trångt i djupled.JPG   2.73MB   0 Antal nerladdningar

Stagning gjordes med 18x38 mm samt sarger 21x33 mm för baffeln och bakstycket. Jag har kört 19 mm spånplatta i lådsidorna och 22 mm golvspån för baffel och bakstycke. (Jag gillar inte MDF så värst.) Stagen sitter med ca 10-15 cm mellanrum Det långa staget mellan kortsidorna är förskjutet uppåt så det inte hamnar rakt bakom hålet i det ventilerade polstycket och förhindrar luftflödet bakåt. Vid skruvhålen i elementkorgen har baffeln förstärkts invändigt med 24 mm björkplywood så skruvarna ska kunna dras ordentligt.

Bifogad fil  55 Stagning 18x38 mm “sarger” 21x33 mott baffel och bakstycke.JPG   2.39MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  56 Mera stagning.JPG   2.55MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  57 Å lite mer stagning.JPG   2.99MB   0 Antal nerladdningar

Inget kul när man fräst baffelhålet 0,5 mm för litet, nu gick det ändå ganska smidigt att åtgärda missen med att skruva dit en tvärsående och centrerat träbit och fräsa upp baffelhålet en smula.

Bifogad fil  57 A 0,5 mm miss mot dia som återfräses.JPG   3.1MB   0 Antal nerladdningar

Hålla på med att spackla kanter, slipa och måla är inget vidare kul så jag fanerar på 4 mm furuplywood runtom som senare sandpappras och betsas med oljebets. Väsentligt enklare och mindre tidsödande tycker jag.

Bifogad fil  58 Fanering på G.JPG   3.04MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  59 Baffelfanering.JPG   3.5MB   0 Antal nerladdningar

Färdigfanerat.

Bifogad fil  60 Färdigfanerat.JPG   2.36MB   0 Antal nerladdningar

Några uttag fick göras för att ”ekrarna” i elementkorgen skulle kunna gå in i lådan.

Bifogad fil  61 Uttag för “ekrarna” på elementkorgen.JPG   2.81MB   0 Antal nerladdningar

Några gummifötter skruvades fast på lådans undersida

Bifogad fil  62 Gummifötter undertill.JPG   2.69MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Adhoc1, 03 May 2014 - 21:57.

Postad 03 May 2014 - 22:25

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Bruttovolym blev 99,3 L / st för dom nedre lådorna, med stagning och elementvolym borträknade hamnade nettovolymen vid 88,5 L. Lådan fylldes med 2 2/3 skivor Isover Piano om 1250x450x45 mm som lades på plats utan någon egentlig komprim ering, motsvarande ca 76% fyllning alltså. Virtuell volym lär väl hamna kring +20% större eller 106 L netto per låda och totalt Q-värde efter fyllning hamnar kring 0,77 om man ska tro på simulering i Unibox. Lite högt alltså om man normalt siktar på 0,6 a’ 0,7, men det gick inte att trolla så mycket mer med det tillgängliga utrymmet som fanns.

Dom nedre lådorna slutvolym fick bestämma volymen för det övre lådparet. Jag skulle iofs kunna haft lite större volym på dessa men beslöt mig för att hålla samma volym på samtliga 4 lådor.

En påse med non woventyg häftades fast mot isoleringen för att minska risken att fibrer ska kunna ta vägen in i ventilationshålet för spolen.

Bifogad fil  63 Tygpåse mot glasullen.JPG   3.14MB   2 Antal nerladdningar

Dom 4 bakre basarna klara.

Bifogad fil  64 4 st 15-tumsbasar.JPG   3.5MB   3 Antal nerladdningar

Postad 04 May 2014 - 21:43

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Högtalarkablar vill jag helst ska synas så lite som möjligt och drar dom helst i VP-rör eller någon annan sorts kanal. För att kunna parallell- och / eller seriekoppla dom övre elementen med dom undre fräste jag spår för kablaget i en träribba som limmades fast inne i diffusordelen med PL 400 och några excenterkilar (trångt som musen på en jungfru, så det gick inte att använda tvingar eller skruv).

Bifogad fil  65 Spårfräsning för dold kabeldragning.JPG   1.7MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  66 Spårfrästa 27x 33 mm.JPG   2.96MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  66 A excenterkil vid limning.JPG   3.33MB   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  67 Spårfräst list under limning med PL400.JPG   3.01MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  68 Övergång från bashögtalarfack till diffusordel med dold kabeldragning.JPG   2.28MB   5 Antal nerladdningar

Dags för lödning av kablaget mellan undre och övre basen. Till den övre basen går kablaget via VP-rör bort till "sambandscentralen" 5-6 m bort. Den övre baslådan har högtalarkontakter med 2 par anslutningar (samma typ som brukar användas för biamping) så det går smidigt att parallellkoppla 2 basar för 4 ohm eller seriekoppla för 16 ohm. Borta vid "sambandscentralen" kan dom 4 basarna valfritt därefter kopplas som 2 ohm eller 8 ohm / kanal.

Bifogad fil  69 Dags för banankontakslödning.JPG   2.86MB   4 Antal nerladdningar

Bananer som jag köpte på Sweetspotmässan i Jönköping för någon vecka sedan. Bra skit, bra spänst i fjädringen och låg massa som gör dom lätta att löda, i stället för klunsar med skruvar som kan tappa åtdragningen med tiden. (Från www.diystore.fi 9:-/st, fanns även silver (eller rodhiumpläterade ?) varianter för 4:- till)

Bakom dörrarna till "sambandscentralen" bakom förstärkarstapeln. Det är fördraget för högtalarplaceringar på de flesta ställen i rummet. Kontaktdonen är typ kopplingsklämmor, alltså "sockerbitar" men några snäpp upp i byggkvalitet och avsedda för industriinstalllationer. Just nu kan 20 st högtalare och kombinationer kopplas in men det går lätt att skruva dit ytterligare en radda om det skulle behövas.

Bifogad fil(er)

Postad 04 May 2014 - 21:58

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Det här kommer garanterat att låta väldigt,väldigt bra tror jag.

Postad 04 May 2014 - 22:23

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Ett riktigt prestandabygge hoppas det kommer en bjudning sen så man kan få lyssna :)
Bra jobbat!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.