Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda!

266 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 december 2013 - 20:04

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Fast nu pratar du ju mot dej själv? TS ska ju bygga med två 10" eller fyra 8". Det står klart och tydligt. Då föreslår jag två 10". Då föreslår du att han ska jaga infra. Då skriver du att det går. Då skriver jag att det inte är lämpligt. Då skriver du att det går om han bygger fler, vilket han inte kan/vill?

Om vi bortser får den diskussionen och koncentrerar oss på det här med slaglängd då.
Dom flyttar två liter vid maximal linjär slaglängd ja. O var nyttjar man mest slaglängd?

Kom igen nu.. Vet inte riktigt vad du håller på med.. Det här kan du ju ut och innan..

Kan bara referea till fynda bygget och dom skit basarna med sitt enorma x-max på 9.5 mm oneway spelar lätt ner till 17 hz utan någon som helst högpass filtreing.
Och ser man då på royen så borde det gå att vrida ur lite mera infra ur dom om man kör dom i isobarik vilket dubblerar vd till 4 liter .

Postad 31 december 2013 - 20:22

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0

Nej, frågan var antingen 4x8 eller 2x10. Två kabinetter ska byggas. Antingen med 2x8 styck eller 1x10 styck. Men jag har nog bestämt mig för 10" (1 per låda)

Jag var inne på sdx, men byggdinbas har den inte hemma och det kan ta lång tid att få hem. Ingen som ligger på ett par beg?

Importera själv? priset för epic elementen var ink. tull,moms och frakt hem till dörren.

2st SDX10 är 430kr billigare. Fast dom är billigare hos Byggdinbas om du inte kan få rabatt utav CSS.

Redigerat av MattiasBGD, 31 december 2013 - 20:25.

Postad 31 december 2013 - 20:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
lillbasen: vilka element du än väljer så lyssna inte på dussin när han börjar prata infrabas på 2 10", det är inte nog mycket luft som flyttas. jag ser att han regnar en massa om att du ska bygga till infrabas, men saken är ju den att du ska bygga efter dina behov, inte hans. och det finns nog ingen annan än honon på det här forumet som får för sig att det är en vettig ide att bygga 2x10" och få infrabas (under 20hz) ut av det.

jag skulle tro att det minsta systemet man kan göra som har någon som helst användbar infrabas är 2 riktigt långslagiga tolvor, det behöver säkert mer än så också. många kör två eller fler 15" när dom ska ha bra infrabas.

så kortfattat, skiter du bara i vad dussin säger om infrabasen så kommer du nog att få till det bra. men jag tror ju också att du har bra förståelde för det här också, så det är bara en heads up =)

Postad 31 december 2013 - 21:10

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 1

lillbasen: vilka element du än väljer så lyssna inte på dussin när han börjar prata infrabas på 2 10", det är inte nog mycket luft som flyttas. jag ser att han regnar en massa om att du ska bygga till infrabas, men saken är ju den att du ska bygga efter dina behov, inte hans. och det finns nog ingen annan än honon på det här forumet som får för sig att det är en vettig ide att bygga 2x10" och få infrabas (under 20hz) ut av det.

jag skulle tro att det minsta systemet man kan göra som har någon som helst användbar infrabas är 2 riktigt långslagiga tolvor, det behöver säkert mer än så också. många kör två eller fler 15" när dom ska ha bra infrabas.

så kortfattat, skiter du bara i vad dussin säger om infrabasen så kommer du nog att få till det bra. men jag tror ju också att du har bra förståelde för det här också, så det är bara en heads up =)

Jo du har ju kompitensen sen 8 basar tillbaka och en massa inlägg i ett annat forum .

Postad 31 december 2013 - 23:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag kan i alla fall både stava, göra vettiga meningsuppbyggnader och framför allt: rekommendera något åt en person med andra behov än mina egna, baserat på deras önskemål och krav.

Men som jag tror att jag sagt tidigare, om du kan säga hur man gör ett bra infrasystem med två tior i 45 liter så shoot. Hittills har vi inte sett mycket av det. Du har inte skrivit en enda siffra. Det förstår du nog själv att två tior är totalt orealistiskt när det kommer till infra. Det måste förflyttas mycket mer luft.

Eller, det går säkerligen att göra några små krakens av dom, men då var det måtten som skulle stämma in. Inte så stora. Berätta för oss hur ts ska göra för att få två tior att spela användbar infra nu. Kanske skulle bygga ett sånt system själv i så fall. Seriöst, förstå hur många man hade fått in i ett rum.

Postad 31 december 2013 - 23:41

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 1

Jag kan i alla fall både stava, göra vettiga meningsuppbyggnader och framför allt: rekommendera något åt en person med andra behov än mina egna, baserat på deras önskemål och krav.

Men som jag tror att jag sagt tidigare, om du kan säga hur man gör ett bra infrasystem med två tior i 45 liter så shoot. Hittills har vi inte sett mycket av det. Du har inte skrivit en enda siffra. Det förstår du nog själv att två tior är totalt orealistiskt när det kommer till infra. Det måste förflyttas mycket mer luft.

Eller, det går säkerligen att göra några små krakens av dom, men då var det måtten som skulle stämma in. Inte så stora. Berätta för oss hur ts ska göra för att få två tior att spela användbar infra nu. Kanske skulle bygga ett sånt system själv i så fall. Seriöst, förstå hur många man hade fått in i ett rum.

javisst men du kan fortfarande inte så mycket utan en massa hjälp .
http://www.faktiskt....ewtopic&t=54825

Postad 01 januari 2014 - 01:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Men vet du, det där är ju min basbyggartråd. Jag har ju en här också, den är rätt lik, med samma bilder. Jag byggde ett infrasystem, men det var rätt stort. Det hjälper ju inte ts direkt då hans krav är att båda hans basar ska vara mindre än en av mina. Jag förstår somminte vart du vill komma riktigt.

Sen så skriver du att du kan det här med små bassystem och infrabas, men jag såg inte att du skrev hur man gör det i ditt förra inlägg.

Det står väl ganska tydligt i min tråd på faktiskt att jag inte har någon som helst koll på sånt här. Då är det ju desto mer pinsamt att jag känner till att infrabas behöver flytta stora mängder luft, det är ju något som du verkar ha missat upplever jag det som.

Men om det går att få till bra infra på 2 liter luft så är jag väldigt idel öra, och det är nog hela forumet. Nej, hela hifivärlden.
Förklara hur man gör nu, det hade hjälpt många. Hifimarcus ska ju bygga så småningom, han vill nog hemskt gärna höra hur man gör så bra bas med så små lådor.

Postad 01 januari 2014 - 02:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Kan bara referea till fynda bygget och dom skit basarna med sitt enorma x-max på 9.5 mm oneway spelar lätt ner till 17 hz utan någon som helst högpass filtreing.
Och ser man då på royen så borde det gå att vrida ur lite mera infra ur dom om man kör dom i isobarik vilket dubblerar vd till 4 liter .

Vilken max output har dom vid 17, och vilken har dom vid 30?

Postad 01 januari 2014 - 10:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Ja, spelar dom runt 100db vid 17hz så är det absolut ett infrabygge. Gör dom det? Oftast så sitter man ju en bit ifrån och får sänka känsligheten med 6db, vilket skulle ge 94db vid lyssningsplats och absolut något som jag skulle säga är användbar infra.

Postad 01 januari 2014 - 10:25

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Vilken max output har dom vid 17, och vilken har dom vid 30?

Är ej hemma så jag kan inte kolla just nu.
Men Rangwald på faktiskt var imponerade av dom med tanke på priset och dom presterade bätttre än sls10.

Ja, spelar dom runt 100db vid 17hz så är det absolut ett infrabygge. Gör dom det? Oftast så sitter man ju en bit ifrån och får sänka känsligheten med 6db, vilket skulle ge 94db vid lyssningsplats och absolut något som jag skulle säga är användbar infra.

Det är bättre att se trovärdiga mätningar i lyssnings position.

Postad 01 januari 2014 - 10:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Har du tillgång till det så är det mycket bättre, agreed :)

Postad 01 januari 2014 - 10:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Intressant, hur har du kommit fram till dessa siffror?

Postad 01 januari 2014 - 11:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag skrev väl i sista raden att 94db lyssningsposition är absolut något som jag skulle säga är användbar infra, så siffrorna är heöt egna preferenser.

Postad 01 januari 2014 - 13:49

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Fan också.. efter lite mätningar och konfrontation av kommendoran så blir jag tvungen att sänka mig ytterligare <_< de lådor som jag räknat på med ROY 10" GÅR att få in jämter soffan, men det kommer att behövas kofot om ni förstår vad jag menar.. det kommer inte att bli snyggt, kommer att se inklämt ut.. Tillbaks till ritbordet med nya uppgifter..

Jag är helt inne på att ha 2 st mindre subbor ist för en större <-right?

Isåfall så blir jag nog tyvärr begränsad med 8" är jag rädd :( max storlek 35-38L

Vilka element har jag att välja på? Max peng är 2000kr per subba.. dvs total elementkostnad för båda lådorna är 4000:-, men det gör ju inget om det blir mindre. Finns det 8" som med EQ kan spela hörbart ned till 25Hz med denna lilla volymen? Det blir ännu jävligare att uppnå med två element per låda antar jag? Några exempel:
Bifogad fil  fundering2 gain.jpg   378,4K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  fundering1 spl.jpg   356,53K   3 Antal nerladdningar

max fysiska mått:

230*470*500
Bifogad fil  max.jpg   48,26K   1 Antal nerladdningar

SUUUUCK..

Postad 01 januari 2014 - 14:49

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 1
Jag hade nog kikat på att bygga http://www.faktiskt....der=asc&start=0 den konstruktionen och med dubbla 8" i varje kabinett då såklart. Borde ju funka bra att ställa den med öppning neråt också om lådan har fötter???

4st 8" borde mullra på hyfsat i rätt rum :)

Redigerat av MattiasBGD, 01 januari 2014 - 14:55.

Postad 01 januari 2014 - 15:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
ja för fasen, nu kan du ju göra tvetts originalide! jag utlovar, dom där små subbarna (även om han tillslut gjorde tior) ger hästspark i bröstet! fy fan i helskotta vad dom spelar! kan du göra hans lådor så gör dom, helt jävla otroliga! =)

annars så kanske det går att göra riktigt fina infrariggar av två åttor också, det vet jag inget om. men det finns dom som vet att man kan göra det här inne misstänker jag.

ett annat alternativ skulle väl vara att sätta ett lite större element i en lite för liten låda. visst skulle den rulla av snabbare, men det finns säkert uppemot tolvor som trivs hyfsat i små lådor. tior bör inte vara några problem att finna heller tycker jag. det kan vara kul att se vad som rekommenderas här inne, det finns gott om folk som har koll på lite olika fräsiga element =)

Postad 01 januari 2014 - 15:20

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Problemet om jag förstår det rätt är att diametern på 10" inte ryms i dom måtten han är begränsad till....( köp ny soffa) :)

Postad 01 januari 2014 - 15:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Tänk 47x50 baffel istället :) det är en 15" :D iofs, sen så måste man ha en cm eller så till slaglängd och sånt. Lite till gummi ev. Är 230mm hugget totalt i sten? Har du bild på området subben ska in?

Postad 01 januari 2014 - 15:42

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0
Skulle nog ha skippat hela iden om subbas och satsat på några större högtalare som kan gräva djup i stället.

Postad 01 januari 2014 - 15:50

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 1

Skulle nog ha skippat hela iden om subbas och satsat på några större högtalare som kan gräva djup i stället.

+1 på den ibland ser man inte skogen för alla träden :)

Finns helt klart högtalare som kan spela tillräckligt.

Om han inte vill byta högtalare så simulerade jag lite.

Peerless SLS 8tum
Dayton HF 8tum
Wavecor 8tum väldigt lågt Q 0.5 i 40liter men sen kostar 1st element nästan 2000kr.

Bifogad fil  8tum slutet small.jpg   490,55K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av MattiasBGD, 01 januari 2014 - 15:53.

Postad 01 januari 2014 - 15:59

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
hugget o hugget.. jag har drygt 26 cm på varje sida om soffan. Lite luft imellan gör ju inget :rolleyes: På ena sidan blir det ett hörn och på andra sidan står det en balk då rummet delar sig i en vinkel. Jag skissar upp en fin bild i paint, det är lättare att förstå än ett kort.

Jag har skissat lite tvetts design och om jag gör den med 8"or, med mina maximala mått, räknat att "V-skäret" stjäl ca 7-10 liter så får jag runt 30L låda för 2 st element.(15L var om jag delar lådan.) Undrar hur det blir i verkligheten och vilket element som trivs bäst där.. Jag har ju då max en tusenlapp per element att lägga om jag skall vara inom tänkt budget.

Bifogad fil  ej optimalt tvrum.jpg   65,31K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredd9e2b804, 01 januari 2014 - 16:00.

Postad 01 januari 2014 - 16:06

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Fick jag som jag ville skulle jag ha både stora fina frontar och rejäla subbor :rolleyes:

Jag har haft skapliga golvare (många märken, senast Heco Celan 700) men vid senaste renoveringen fick dessa gå vidare til förmån för en ny vägg med integrerad 55" tv och Sonance inwall högtalare.. Stilrent och snyggt, relativt klart och trevligt ljud också. Innuti vägen sitter slutna lådor på ca 20 liter per element. Men jag behöver sub helt klart :(

Postad 01 januari 2014 - 17:00

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Om han inte vill byta högtalare så simulerade jag lite.

Peerless SLS 8tum
Dayton HF 8tum
Wavecor 8tum väldigt lågt Q 0.5 i 40liter men sen kostar 1st element nästan 2000kr.

Tack för att du tagit dig lite tid att simulera lite. Har du ett eller två element?

Edit: Vad får du för tankar om Seas CD22rn4x kontra sls8or? 1par i gemensam 30l push-pull låda ala tvett..

Redigerat av Unregisteredd9e2b804, 01 januari 2014 - 17:05.

Postad 01 januari 2014 - 17:04

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Simulerade med 1st element så du kan addera 6dB på spl om det är 2st + roomgain.

Dayton elementet kostar väl typ 1300kr och Peerless cirka 750kr men jag gillade inte att Q-värdet blev så högt på 40liter går säkert att leta upp bättre för små lådor.

Redigerat av MattiasBGD, 01 januari 2014 - 17:06.

Postad 01 januari 2014 - 17:53

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Dayton 210HO 8ohm och CSS Trio 8tum har klar fördel.

Men går över din budget med 400-500kr på totalsumman men jag hade tyckt det var värt de.
Bifogad fil  olika 8tum 30liter 2st element.jpg   451,14K   15 Antal nerladdningar

Q kommer öka med tillförd effekt till elementen men Q kommer även sänkas med stenull i lådorna.

Postad 01 januari 2014 - 18:24

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Tack Mattias, ser ju helt ok ut:) Problemet är bara att få tag i någon av dessa.. Byggdinbas har slut på CSS 8:an och Daytonelementet verkar inte gå att få tag på i europa??? Frakt från overthere blir ju inte så rolig och tar dessutom lång tid:(

Postad 01 januari 2014 - 18:30

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Tack Mattias, ser ju helt ok ut:) Problemet är bara att få tag i någon av dessa.. Byggdinbas har slut på CSS 8:an och Daytonelementet verkar inte gå att få tag på i europa??? Frakt från overthere blir ju inte så rolig och tar dessutom lång tid:(

Testa här http://www.juoiga.nl/ skicka ett mail och se om dom har nått kvar.

Postad 01 januari 2014 - 18:48

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Mail skickat:-)

Postad 01 januari 2014 - 18:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag håller nog inte med. Sett rent ekonomiskt så får han nog mer bas för pengarna än om han börjar byta frontar. Betänk budgeten som finns på subbarna redan.

Postad 01 januari 2014 - 19:16

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0

10-12dagar väntade jag och priset är räknat på import avgifter från staterna

alt. fast dyrare https://www.intertec...,en,7053,148980

Redigerat av MattiasBGD, 01 januari 2014 - 19:17.

Postad 01 januari 2014 - 19:40

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Epic 8" imponerar överlägset i små volymer Q 0.44 30liter men 4st sådana spräcker din budget med råge 6000kr totalt känns inte så värt för 8" element.

Bifogad fil  olika 8tum 30liter 2st element plus Epic 8.jpg   367,78K   3 Antal nerladdningar

Postad 01 januari 2014 - 21:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

ja för fasen, nu kan du ju göra tvetts originalide! jag utlovar, dom där små subbarna (även om han tillslut gjorde tior) ger hästspark i bröstet! fy fan i helskotta vad dom spelar! kan du göra hans lådor så gör dom, helt jävla otroliga! =)

Nu blir du så där uppumpad som du blev av Klipschlådan igen..
Tvetts baslådor må vara bra, det vet jag inget om, men det är fortfarande fyra SLS10 i slutna lådor.
SLS10 är ett väldigt mediokert element som inte flyttar speciellt mycket luft.
Sparken i bröstet ligger dessutom väldigt högt upp i frekvens, och kräver inte massor av en baslåda.

Du måste tänka steget längre, och tänka att det är VÄLDIGT rumsberoende.

Postad 01 januari 2014 - 22:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Med tanke på storleken så är det dom överlägset bästa basarna jag hört, hands down. Dom spelade bättre än min svs. Jag vart fö aldrig uppledad av klipschen, frågade i mitt inlägg om mätningarna, dvs hur dom utfördes, men du verkar ha missar det citatet lite :P

Postad 01 januari 2014 - 22:19

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Har du tillgång till det så är det mycket bättre, agreed :)

Fynda 1060r i 45 liters lådor avstämda till 20hz ingen eq.
Dom spelar inte med 140Db som det står i programmet.

Redigerat av kalle12dussin, 01 januari 2014 - 22:20.

Postad 01 januari 2014 - 22:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Hur högt spelar dom då? Det är lite svårt att utläsa :)

Postad 01 januari 2014 - 23:19

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Hur högt spelar dom då? Det är lite svårt att utläsa :)

Ungefär 6volt in i elementet mätlängd 5.6 meter

Postad 02 januari 2014 - 00:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Med tanke på storleken så är det dom överlägset bästa basarna jag hört, hands down. Dom spelade bättre än min svs. Jag vart fö aldrig uppledad av klipschen, frågade i mitt inlägg om mätningarna, dvs hur dom utfördes, men du verkar ha missar det citatet lite :P

O hur lät din SVS när ni jämförde hemma hos Tvett?

Postad 02 januari 2014 - 02:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Inte i närheten av lika bra :P

Postad 02 januari 2014 - 02:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
70db i 18 hz är väl ändå inte sådär hemst eftersträvansvärt imo..

Postad 02 januari 2014 - 08:15

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

70db i 18 hz är väl ändå inte sådär hemst eftersträvansvärt imo..

Nu tar vi letion 1.5
Hur många volt var det inmatat i högtalaren jo 6 volt och det mätades med en voltmätare/rms vilket gör om man räknar om det i ohms lag 9watt. hur många volt använder du när du mäter ?
För när jag mäter så skall det vara seriöst annars så kan jag skita i det.

Postad 02 januari 2014 - 09:20

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Felpost

Redigerat av MattiasBGD, 02 januari 2014 - 09:23.

Postad 02 januari 2014 - 10:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag skrev väl i sista raden att 94db lyssningsposition är absolut något som jag skulle säga är användbar infra, så siffrorna är heöt egna preferenser.

Okej, bara undra vad du fått dem ifrån. Jag säger inte att de är fel men jag undrar om det räcker speciellt om vi går längre ner till kanske 10 hz. Det är ju inte ovanligt att de som har infrasystem boostar rätt rejält där nere, vilket gör att jag är tveksam om detta systemet klarar av det. Och allt hänger ihop med hur tätt rummet är.

Postad 02 januari 2014 - 10:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Nu tar vi letion 1.5
Hur många volt var det inmatat i högtalaren jo 6 volt och det mätades med en voltmätare/rms vilket gör om man räknar om det i ohms lag 9watt. hur många volt använder du när du mäter ?
För när jag mäter så skall det vara seriöst annars så kan jag skita i det.

Ska du bestämma dig hur mycket infra basarna du rekommenderar kan spela snart? Jag har frågat efter det ett tag nu, men du verkar sväva runt och svara på lite andra frågor. Om man ska satsa efter infra så måste det ju vara användbar infra, right? Så hur mycket användbar infra får man ur ett så litet system? For once, det dalar efter ca18hz, vilket knappt är infra. Sen så ska ju infram märkas av i rummet, och man måste nog ha en hel del löst i rummet för att 70db 18hz ska märkas. Låter det inte bättre att kunna spela högre i områden runt 20-25 istället för att ha en baslåda som spelar lågt genom hela registret?

Redigerat av Zartok, 02 januari 2014 - 11:23.

Postad 02 januari 2014 - 10:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Okej, bara undra vad du fått dem ifrån. Jag säger inte att de är fel men jag undrar om det räcker speciellt om vi går längre ner till kanske 10 hz. Det är ju inte ovanligt att de som har infrasystem boostar rätt rejält där nere, vilket gör att jag är tveksam om detta systemet klarar av det. Och allt hänger ihop med hur tätt rummet är.

Helt egna siffror :) dom grundar sig till viss del på att människan är mindre känslig för basljud ju djupare det är, och just infra är ju lite mer av en upplevelse, så det behöver vara rätt högt imo.

Jag är inne på samma sak, jag tror ju att mann behöver mer än 2 liters pumpvolym totalt för att få infra som man kan använda sig av, men kalle talar lite i tungor, så jag väntar på att han ska skriva vad han får fram ur ett par tior i kanske 15hz eller så.

Postad 02 januari 2014 - 11:26

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 1

Ska du bestämma dig hur mycket infra basarna du rekommenderar kan spela snart?

Lektion 1.6
Du skriver en massa om infra allt under 20hz är infra så om en bas spelar 19hz så är det infra.

Postad 02 januari 2014 - 11:31

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Lektion 1.6
Du skriver en massa om infra allt under 20hz är infra så om en bas spelar 19hz så är det infra.

Jag tror inte man uppfattar ljud under 20Hz så det blir väl infra när man kommer under 20Hz?

EDIT* Åldern spelar väl lite roll också, man hör ju mindre och mindre.

Redigerat av hifimarcus, 02 januari 2014 - 11:32.

Postad 02 januari 2014 - 11:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
20 eller över kan ju också vara infra om man ska vara petid. Infra misstänkernjag har definitionen subsoniskt, och det är individuellt.

Så, hur hög spl kan ditt system göra i dina 19hz? Jag misstänker att jag frågat det några gånger, men det kan ju vara bra att få ett svar också. Om inte annat så att ts själv kan välja om det låter det minsta intressant eller inte :P

Postad 02 januari 2014 - 12:28

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

20 eller över kan ju också vara infra om man ska vara petid. Infra misstänkernjag har definitionen subsoniskt, och det är individuellt.

Så, hur hög spl kan ditt system göra i dina 19hz? Jag misstänker att jag frågat det några gånger, men det kan ju vara bra att få ett svar också. Om inte annat så att ts själv kan välja om det låter det minsta intressant eller inte :P

Det har jag inte ens testat för det är helt ointressant att spela högt med fynda basarna som har en spl på 84dB 1 watt 1 meter.

Postad 02 januari 2014 - 13:01

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Jag tror inte man uppfattar ljud under 20Hz så det blir väl infra när man kommer under 20Hz?

EDIT* Åldern spelar väl lite roll också, man hör ju mindre och mindre.

Jo det gör man faktiskt man kan säga att man kan höra ner till 16hz och det kommer från en person som är väl insatt i ämnet.
Infra är ett ord som IÖ har myntat.Annars så är det subsonic som det kan pratas om

Redigerat av kalle12dussin, 02 januari 2014 - 13:03.

Postad 02 januari 2014 - 13:03

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 1
Inte för att vara sån men någon utav er kanske kan dra ner på pajkastning stämning blir dålig och det verkar upprepa sig i flera trådar.
Det är tråkigt att mäta roligare att lyssna :)
Tror inte TS är så intresserad då det inte är relevant för hans bygge.

Redigerat av MattiasBGD, 02 januari 2014 - 21:49.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.