Du kommer ju och påstår att de fördelar som finns med kurvad tv inte finns.
Finns inte fördelarna så finns dom inte. Det är väl inte mitt fel inte fördelarna finns?
Gör det dig bättre?
Hur blev den diskussion personlig???
Mindre reflektioner=mindre reflektioner. Mindre reflektioner som fokuseras så ja nog f-n kan man påstå att kurvad tv ger mindre reflektioner. Det kan du inte argumentera bort.
Jag argumenterar inte bort att reflektionerna blir mindre storleksmässig, men samtidigt som dom krymper i storlek blir dom mer ljusstarka (ljuset fokuseras ju). Antireflexbehandlingen i dagens tv-apparater är ganska bra (jämfört med förr), men börjar man fokusera reflexerna så blir det svårt för antireflexbehandlingen att dämpa reflexerna vilket ger TYDLIGARE reflexer med curvad tv.
Om du tycker att det är bättre, så får du lov att tycka det. Subjektiva åsikter är man alltid fri att ha, men ur ett objektivt perspektiv så stämmer det jag sa tidigare, att problemet med reflexer inte blir mindre problematiskt utan bara annorlunda.
Beklagar att jag inte var mer noggrann i hur jag utttryckte mej och undvek ordet mindre i min beskrivning av problemet. Det var ju inte bokstavligt menat...
Vart du får S-formad vet jag inte finns det ens någon S-formad tv på marknaden 
Taget ur luften. Tanken var att om någon gillar en tv i den formen och vill köpa en sådan så kan dom väl få lov att göra det också? Det jag har reagerat på är att vissa försöker försvara sina subjektivt grundade val, genom att framhäva tekniska fördelar som inte finns.
I onödan, vill jag tillägga.
Man behöver inte försvara sin val av tv-apparater. Det borde vara fullt tillräckligt att påstå att man gillar tv'n utan att ens behöva gå in på i detalj varför man gillar den.
Om man däremot går in på detalj och börjar prata om bättre geometri, högre bildkvalite och andra rent tekniska fördelar så är det ju en fördel om man faktiskt har rätt i sin argumentation. Vad det gäller kurvade tv-apparater så finns där nästan inga tekniska fördelar och ser man till förhållandet mellan pris och bildkvalite så är jag övertygad om att det finns mer kostnadseffektiva tv-apparater än kurvade.
Detta betyder dock inte att man ändå kan föredra en kurvad tv, men då handlar det mest om en smaksak och inte p.g.a. tekniska fördelar och då tycker jag inte att man ska sitta och bidra med vilseledande information om kurvade tv-apparater.
Om kostnaden för mindre reflektioner är en böjd teve så avböjer jag mig från en böjd tv. Är ni böjda att hålla med?

Anytime!
De hamnar ju inte närmare betraktaren de hamnar på ungefär samma avstånd medan på en platt tv så hamnar de för långt bort.
Fel!
Om motivet på bilden t.ex. är en platt vägg och hela väggen återges med skärpa av bildvisaren, så blir bilden helt fel jämfört med verkligheten när den återges på en kurvad tv. Hade du sett väggen i verkligheten så hade väggens ytterkanter i verkligheten också hamnat längre bort. På en kurvad tv gör dom inte det lika mycket och därmed så blir bilden faktiskt mindre verklighetestrogen enbart p.g.a. den kurvade bilden. Sen stämmer inte geometrin heller eftersom vårt synsinne kompenserar för det faktum att ögonen har en bågformad fokalpunkt och i huvudet upplever vi en odistorderad bild. Börjar man då mata syncentrat med en bild som redan är kompenserad (och dessutom felaktigt kompenserad) så blir det effekten av kaka på kaka och den bild vi ser blir de facto distorderad.
Ungefär samma effekt som att ta på sej ett par glasögon med kompensation för brytningsfel trots att man inte har något.
En curvad tv blockar mer effektivt reflektioner kommande från sidorna. Inte alla som har batcaves utan fönster. Mörkläggningsgardiner kommer man bara så långt med.
Så ja i majoriteten av de svenska hemmen får du mindre reflektioner med en kurvad tv det är fakta. Varför inte det ska räknas in i bildkvalitet förstår jag fortfarande inte det påverkar ju något sinnes???
Man kommer väldigt långt med mörkläggningsgardiner, men normalt sett så behöver man inte ens sådana när man tittar på bilden ifrån en modern tv. Med dagens antireflexbehandling i kombination med hög ljusstyrka så kan de allra flesta tv-apparater "överrösta" de flesta reflektionerna som uppstår i majoriteten av de svenska hemmen. På sin höjd behöver man skugga direkt infallande solljus för att få en helt ok bild. Detta under förutsättning att reflexerna inte är för ljusstarka, men får du reflexer i en konkav tv så är dom lika mycket ljusstarkare än reflexerna från en platt tv som dom är mindre i storlek.
Vilket man föredrar med dessa reflexer gissar jag beror i hög grad på smak och i synnerhet på exakta ljusförhållandena i sitt rum. Men då pratar vi om synnerligen specifika förutsättningar, något som inte är tillämpbart i alla rum.
När det sen väl kommer kritan så står hela diskussionen om reflexer och faller med att vi lever i Sverige och halva året har vi i regel inga problem med solljus och reflexer i våra bildvisare. Om man har problem med reflexer när mörkret faller så får man välja om man vill flytta sin bordslampa eller vad det nu är som orsakar reflexen eller köpa en kurva tv.
Jag väljer alla gånger att flytta lampan (eller rent av släcka den) istället för att släpa iväg min gamla slitna kropp till tv-säljarna och köpa en dyr, bananformad tv.
Men så är jag kanske lite bekväm också...