Det är ingen ultra som han testar utan en vanlig lms 5400 ultran har inte röd korg.Det skiljer 20liter mellan LMS Ultra i testet mot Funk Audio
DD18 är 42,5liter större.
Så jag tycker att ni går in och jämför distorsionstabellen mellan DD18 vs SPL och med tanke på hur mycket större DD18 är så ser Funk Audio subben ut att prestera betydligt mycket bättre.
DD18 Servogain min (finns ingen mätning utan servogain)
http://www.data-bass...010%20CHART.PNG
Funk Audio
http://www.data-bass...010%20chart.png
Självklart är LMS Ultra 18" jättebra men hur hade mätningarna sett ut om Ultran satt i samma lådvolym som Funk Audio elementet.
http://www.data-bass...010%20CHART.PNG
TS kommer nog inte köpa någon LMS Ultra heller om jag förstått honom rätt.
Postad 13 September 2014 - 17:46
Postad 13 September 2014 - 19:20
Det är ingen ultra som han testar utan en vanlig lms 5400 ultran har inte röd korg.
Ok! missade detta.
Men iaf om TS funderat på DIY så hade hela denna tråd tagit en annan riktning så det intressanta är jämförelsen mellan köpesubbar och DD18 har jag inte kikat på förut i testet... inge vidare men det är väl kanske så över lag. Tänk då hur lågpris subbarna presterar.
Postad 14 September 2014 - 07:52
Jämför man dessutom Funk subben med inbyggnadssteg och det externa som används på den passiva samt LMS passiva så ser man att det är inbyggnadssteget som ställer till med en del oreda i jämförelsen.
Största problemet är dock att frakta hem en sub från Canada
Det kan bli dyrt (hade ingen aning att de var från kanada).
Postad 14 September 2014 - 07:59
Postad 14 September 2014 - 10:38
Det kan bli dyrt (hade ingen aning att de var från kanada).
Inte nödvändigtvis men troligtvis.
Postad 14 September 2014 - 13:34
Klickar ni på multi-series charts fliken så kan ni jämföra distorsion i diagram istället... DD18 är skrämmande i jämförelsen.
DD18+ har lägst dist från 30hz och uppåt, dvs där det är som mest hörbart.
Att disten ökar där under beror på att den har rakare frekvensgång under 30hz. Sen är det ju servo 8 som ska användas, vilket också finns med på sidan du länkade till. Jag håller dock med om att den är för dyr, sett till max SPL. Funk Audio verkar prisvärd. Det hade helt klart varit intressant att lyssna på den.
Postad 14 September 2014 - 14:15
DD18+ har lägst dist från 30hz och uppåt, dvs där det är som mest hörbart.
Att disten ökar där under beror på att den har rakare frekvensgång under 30hz. Sen är det ju servo 8 som ska användas, vilket också finns med på sidan du länkade till. Jag håller dock med om att den är för dyr, sett till max SPL. Funk Audio verkar prisvärd. Det hade helt klart varit intressant att lyssna på den.
Såg detta men tänkte även på storleksskillnaden mellan dom två drygt 40liter är ganska mycket och borde ge DD18 en ganska stor fördel sett till dist men även fast den presterar 4-5dB sämre SPL så är disten inte mycket bättre mest skillnad mellan 30-40Hz.
Postad 14 September 2014 - 17:59
Sitter på mobilen och kan inte kolla mätningarna nu. Vilja siffror och ljudtryck handlar det om över 30Hz då? Subbar i den här klassen brukar ju inte ha problem att få "tillräckligt" låg dist och mer än nog i ljudtryck över just nämnda område. Det är ju snarare under 30Hz där problemen uppstår.DD18+ har lägst dist från 30hz och uppåt, dvs där det är som mest hörbart.
Postad 18 September 2014 - 22:29
Om ni inte redan har perfekta rum, där basen är perfekt integrerad med resten av systemet, så börja med det! Och skaffa för guds skull inte en ny "sub" bara för att allt ska bli bättre. Det kommer bli väldigt mycket bättre av några basar till av samma sort och ett kanske samtal till en akustiker. Själva rummet påverkar basen så mycket mer än baslådan.
Att köpa en (bara en) svindyr bas är ju lite som att köpa en svindyr projektor men strunta i mörkläggning.
Och, om ni vill ha något bättre: DIY!!!!
Förlåt om jag lät lite upprörd.
Postad 19 September 2014 - 07:04
Har "fixat" rummet, satt upp en vägg med fällor och allt enligt mätning.
Det låter redan bra, basarna jag har är klockrena, men jag vill ha komplement. Har haft en hel del subbar, även DIY, och jag slängde inte ut frågan bara sådär.
Postad 19 September 2014 - 13:08
Förlåt, jag fick bara lite dom vibbarna.Gomorron.
Har "fixat" rummet, satt upp en vägg med fällor och allt enligt mätning.
Det låter redan bra, basarna jag har är klockrena, men jag vill ha komplement. Har haft en hel del subbar, även DIY, och jag slängde inte ut frågan bara sådär.
Postad 19 September 2014 - 19:14
Postad 20 September 2014 - 13:57
Postad 20 September 2014 - 15:46
Fråga Baker, han har väl varit nära att bottna sitt systemJag kör dubbla DD15 sedan många år och anser de vara riktigt bra och har svårt att se hur man ska kunna bottna de i ett normalstort biorum för det går att spela löjligt högt med de och ren bas är det dessutom.
Postad 21 September 2014 - 12:40
Mums.
Postad 21 September 2014 - 16:37
Glöm inte av skillnaden mellan den äldre DD18 mot den senare DD18plus, DD18plus är en grymt mycket mer kompetent subb än den äldre DD18.
DDplus serien är grymt bra, dom kostar ca 15 000kr mer än en kompetent 18" DIY-subb, men på köpet får du Velodynes servo-system och deras Auto-kalibrering som är riktigt bra. (Lådan, finishen, slutsteget, elementet och motorn är bland det bästa som finns på marknaden)
Redigerat av Cin3ma, 21 September 2014 - 16:40.
Postad 21 September 2014 - 16:44
Just servo-delen ska som du säger vara kanon, just i de lägsta frekvenserna. Kalibreringen som jag förstått det är ruggigt bra med, tre olika sätt, och man kan tydligen även inkludera frontarna i mätningen.
Har du hört den?
Postad 21 September 2014 - 16:53
Det enda som rent praktiskt kan vara svårt att benämna som positivt är priset för 2st DD18plus, men om man har möjlighet att dela upp inköpen eller har ekonomin som krävs så är dessa basar absolut bland de bästa som finns på marknaden.
Postad 21 September 2014 - 23:30
DDplus serien är grymt bra, dom kostar ca 15 000kr mer än en kompetent 18" DIY-subb
Ehm... Nej. Köper du en lms ultra, låter snickaren göra jobbet, köper sprutlackering och ett fett pa-steg så ligger du fortfarande på under hälften av vad dd18 kostar. Och dd18 kan inte ens jämföras med ultran. Du kan köpa till velodynes eq och fortfarande l ligga på hälften. Då är allt bättre än dd18+.
Postad 22 September 2014 - 13:06
Ehm... Nej. Köper du en lms ultra, låter snickaren göra jobbet, köper sprutlackering och ett fett pa-steg så ligger du fortfarande på under hälften av vad dd18 kostar. Och dd18 kan inte ens jämföras med ultran. Du kan köpa till velodynes eq och fortfarande l ligga på hälften. Då är allt bättre än dd18+.
Nja, visa mig först och främst en offert isf på alla de delar som riktiga bolag/hantverkare ska utföra, inkl inköp utav element och de andra komponenterna, samt fraktkostnaden.
Och sen efter det så måste du ju givetvis kunna visa upp helt specificerat vad denna DIY-subb presterar rent prestandamässigt på papper, helt utmätt och gjort helt oberoende, eller beroende på hur Velodyne själva exakt mäter upp sin DD18plus.
Till vänster på bild har du Velodynes DDplus element (dock 12" elementet), och på höger bild har du LMS Ultra 5400 18".
Bifogad fil(er)
Redigerat av Cin3ma, 22 September 2014 - 13:26.
Postad 22 September 2014 - 13:43
Fråga Baker, han har väl varit nära att bottna sitt system
Nära? Det har bottnat med ett "klonk" vid ett par tillfällen.
Till vänster på bild har du Velodynes DDplus element (dock 12" elementet), och på höger bild har du LMS Ultra 5400 18".
Det är inte helt omöjligt att dom använder samma motor till 12", 15" och 18". Då skulle man lättare se skillnaden.
Postad 22 September 2014 - 13:44
Den kostade Bakerman 11.000 att få hem. Via shop USA hade det kostat mindre. Ett bryggkopplat pa-steg, typ inuke kostar fyra papp ungefär. Byte av fläktar 1000.
16000.
Snickare på lådan, 3000. Velodynes eq kostar 7000. Lack kommer kosta mellan 2 och 3000. Under 30 papp, högt räknat.
Postad 22 September 2014 - 13:49
Velodynes sms1(antar att den menad) har vad jag förstår inte samma mätmöjligheter som plus.
Jag har mejlat velodyne ang att få mätdata med servon i.
Postad 22 September 2014 - 13:52
Verkar minst sagt konstigt..
Postad 22 September 2014 - 13:57
Vad har dd18 i xmax? 33mm på ultran.
Den kostade Bakerman 11.000 att få hem. Via shop USA hade det kostat mindre. Ett bryggkopplat pa-steg, typ inuke kostar fyra papp ungefär. Byte av fläktar 1000.
16000.
Snickare på lådan, 3000. Velodynes eq kostar 7000. Lack kommer kosta mellan 2 och 3000. Under 30 papp, högt räknat.
Visa och lägg ut en seriös offert från de firmor som ska utföra jobbet istället, dina egna ord bevisar nämligen inte mycket i mina ögon.
Sen har vi det här med prestandan, detta är ju A och O att kunna styrka om du ens ska kunna yttra dig om att LMSen är bättre än Velodynen.
Velodyne verkar köra samma steg på alla sina DD-pluslådor. 10. 12, 15 och 18 har samma steg.
Verkar minst sagt konstigt..
Hur då menar du?
Postad 22 September 2014 - 13:57
16000.
Jag tror inte att Velodyes DD är varken dåliga lådor, steg eller element. Jag tror dock att det är för liten lådvolym till samtliga lådor.
Som många andra pressar dom ner elementet med hjälp av EQ. Det måste man visserligen alltid göra med en sluten låda, men är den för liten skapar det en massa onödig dist.
Men det är få som vill placera optimal volym i sitt lyssningsrum. Det är en kompromiss, även att Velodynes DD inte är pyttesmå.
2 x 240 liter är ganska stort om man måttar upp det. För två ska man ju ha. Minst.
Postad 22 September 2014 - 13:59
Hur då menar du?
Får 10" alldeles för mycket effekt, eller får 18" alldeles för lite effekt?
Det är ganska sällsynt att en 10" har samma effekttålighet som en 18" i samma serie.
Postad 22 September 2014 - 14:00
Jag tror inte att Velodyes DD är varken dåliga lådor, steg eller element. Jag tror dock att det är för liten lådvolym till samtliga lådor.
Som många andra pressar dom ner elementet med hjälp av EQ. Det måste man visserligen alltid göra med en sluten låda, men är den för liten skapar det en massa onödig dist.
Men det är få som vill placera optimal volym i sitt lyssningsrum. Det är en kompromiss, även att Velodynes DD inte är pyttesmå.
2 x 240 liter är ganska stort om man måttar upp det. För två ska man ju ha. Minst.
Bra försök där, men Velodyne DDplus har inte hög dist, tvärtom
Får 10" alldeles för mycket effekt, eller får 18" alldeles för lite effekt?
Det är ganska sällsynt att en 10" har samma effekttålighet som en 18" i samma serie.
Stegen har volympott hehe
Postad 22 September 2014 - 14:02
Bra försök där, men Velodyne DDplus har inte hög dist, tvärtom
Stegen har volympott hehe, och steget är ej för klent för deras 18" modell.
Jag tror att du får läsa på lite först. Det du skriver är lite tokigt..
Postad 22 September 2014 - 14:07
Jag tror att du får läsa på lite först. Det du skriver är lite tokigt..
Nej det är inget tokigt skrivet här. Det är hur det är helt enkelt.
Eller påstår du att erkända Velodyne medvetet har låtit tillverka dessa subbar på ett sätt som enligt dom själva inte är korrekt eller ens fungerar?
Eller kan du personligen mer om Velodynes slutsteg än vad deras egna ingenjörer gör?
Redigerat av Cin3ma, 22 September 2014 - 14:12.
Postad 22 September 2014 - 14:12
Jag menar varken mer eller mindre än just precis det jag skriver.
Postad 22 September 2014 - 14:13
Du får väl helt enkelt läsa vad jag skriver?
Jag menar varken mer eller mindre än just precis det jag skriver.
Tycker det hade varit lite lättare om du förklarar för mig vad det är jag har skrivit som är tokigt, istället för att bara påstå det utan förklaring.
Postad 22 September 2014 - 14:25
Du skriver att det finns en volympot, som att det skulle vara så en tillverkare konstruerar sin låda. Med 1250 watt RMS till en 10"?
1250 watt till en kraftig och långslagig 18" med massor av EQ i botten låter inte speciellt mycket. Speciellt inte när deras 10" tydligen får lika mycket effekt?
Postad 22 September 2014 - 15:03
Du skriver att DD18 plus har låg dist. Mätningar på det?
Du skriver att det finns en volympot, som att det skulle vara så en tillverkare konstruerar sin låda. Med 1250 watt RMS till en 10"?
1250 watt till en kraftig och långslagig 18" med massor av EQ i botten låter inte speciellt mycket. Speciellt inte när deras 10" tydligen får lika mycket effekt?
Ja, det finns 1250w RMS att tillgå i samtliga av DDplus modellerna, detta kraftiga uttag används givetvis inte hela tiden för att driva något utav dessa element (10",12",15",18") och det vet du också, sluta vrid på allt!?
Du vrider ju och vänder ju bara på saker och ting för att på så sätt försöka vinna mot mig i din svaga argumentation. Totalt onödigt, och jag kan intyga för dig att både DD10plus, 12, 15, 18 får den effekt som elementet kräver, detta är något som Velodyne själva är väldigt duktiga på (slutsteg, motor och elementkontroll)
Du kan få alla mätningar som finns på nätet och ett par till inklippta här i tråden om du verkligen vill?, dock så har du ju redan läst de flesta av dessa tester redan åtskilliga gånger, då du är som en igel på att klanka ner på allt annat än DIY, och du har en förkärlek till att försöka tuta i folk saker om just köpesubbar.
Men vi säger såhär, när du själv tar fram mätningar på vad en st LMS 18" presterar i en liknande sluten låda som en DD18plus, så kan vi börja diskutera resten på riktigt, kontroll, ljudkvalitet, start/stopptider, integration etc.
Ska du svara sarkastiskt nu?, så tycker jag du kan skippa det och låta oss som inte enbart avgudar DIY fortsätta här i denna tråd.
Redigerat av Cin3ma, 22 September 2014 - 15:08.
Postad 22 September 2014 - 15:04
Redigerat av MattiasBGD, 22 September 2014 - 15:30.
Postad 22 September 2014 - 15:05
Mätningarna finns ju på data Bass... lms ultra och dd18+
Det är han redan väl medveten om...
Postad 22 September 2014 - 15:09
Det är ju prestandan jag först dyker på. Xmax 33 mm. Vad har din velodyne?Visa och lägg ut en seriös offert från de firmor som ska utföra jobbet istället, dina egna ord bevisar nämligen inte mycket i mina ögon.
Sen har vi det här med prestandan, detta är ju A och O att kunna styrka om du ens ska kunna yttra dig om att LMSen är bättre än Velodynen.
Hur då menar du?
Lackning på två högtalare kostade 2000, en sub bör inte kosta mer. Snickerikostnaden är beräknad på antal timmar och nattas på ett annat jobb. Tror du att en låda kostar typ papp?
Ja, basen v baserades på Bakermans import. Ja, om jag minns det rätt.
Köpessubbar, speciellt velodyne, är extremt lite bas per krona om man jämför med egna byggen.
Postad 22 September 2014 - 15:14
Det är ju prestandan jag först dyker på. Xmax 33 mm. Vad har din velodyne?
Lackning på två högtalare kostade 2000, en sub bör inte kosta mer. Snickerikostnaden är beräknad på antal timmar och nattas på ett annat jobb. Tror du att en låda kostar typ papp?
Ja, basen v baserades på Bakermans import. Ja, om jag minns det rätt.
Köpessubbar, speciellt velodyne, är extremt lite bas per krona om man jämför med egna byggen.
Tror du att xmax är det enda som avgör hur en subb låter och presterar?
Velodynes element kan röra på sig rätt friskt oxå kan jag personligen intyga, sen om siffran xmax är 22mm - 34mm avgör inte något av vikt överhuvudtaget i detta fallet.
Hehe, nu snackar vi samma kvalitet på lådan och dess lackering och formgivning som DD18plus har (vad är det annars för jämförelse ???)
Nedu, ska du argumentera för detta så får du göra det mer precist och sakligt, för att kunna hävda det du påstår.
Redigerat av Cin3ma, 22 September 2014 - 15:16.
Postad 22 September 2014 - 15:22
16000.
Snarare 35000kr, så har vi en DIY subb med ett PA-steg, Velodynes fristående kalibrering (som ska vara föråldrad gentemot plus-modellerna), och en låda som håller en hög standard på alla punkter.
Då är vi precis på den nivån jag pratade om! ca 15000kr i skillnad, och vilken subb utav dessa två man vill ha i sitt biorum är högst personligt. Och basarnas olika prestanda kommer ha olika för och nackdelar inom olika områden, hz etc.
Postad 22 September 2014 - 15:30
Det är ok att ha köpt en. Är man nöjd så är man nöjd. Är du nöjd med den så b varför bry sig att man kan få mer för pengarna? Mitt alternativ har ju ex ingen fjärrkontroll.
Postad 22 September 2014 - 15:38
1. Ja, det finns 1250w RMS att tillgå i samtliga av DDplus modellerna, detta kraftiga uttag används givetvis inte hela tiden för att driva något utav dessa element (10",12",15",18") och det vet du också, sluta vrid på allt!?
2. Du vrider ju och vänder ju bara på saker och ting för att på så sätt försöka vinna mot mig i din svaga argumentation. Totalt onödigt, och jag kan intyga för dig att både DD10plus, 12, 15, 18 får den effekt som elementet kräver, detta är något som Velodyne själva är väldigt duktiga på (slutsteg, motor och elementkontroll)
3. Du kan få alla mätningar som finns på nätet och ett par till inklippta här i tråden om du verkligen vill?, dock så har du ju redan läst de flesta av dessa tester redan åtskilliga gånger, då du är som en igel på att klanka ner på allt annat än DIY, och du har en förkärlek till att försöka tuta i folk saker om just köpesubbar.
4. Men vi säger såhär, när du själv tar fram mätningar på vad en st LMS 18" presterar i en liknande sluten låda som en DD18plus, så kan vi börja diskutera resten på riktigt, kontroll, ljudkvalitet, start/stopptider, integration etc.
1. Så du menar att Velodyne tycker att det är smart att dimensionera en låda så att det finns kanske dubbelt så mycket effekt att tillgå som elementet klarar av innan det brinner upp? Är inte det ganska dåligt dimensionerat? Om halva effekten hade räckt kunde dom ju byggt en svagare förstärkare, och på så sätt fått ett lägre pris ut till kund?
2. Svaga argumentation? Det kallas för en diskussion på ett forum? Man ställer frågor till varandra.
Jag kan lägga fram hur starka argument som helst, men det funkar inte på någon som är frälst.
3. Jag tutar inte i någon något. Det finns massor av bra köpebaslådor. DD plus är jättebra lådor. Om man bortser från priset då.
En intelligent människa vill dock ha så mycket som bara möjligt för varje krona. Gissar att du äger en Velodyne?
4. Som jag skrev innan så sätter ingen en långslagig 18" i typ 140-150 liter effektiv lådvolym. Det är helt enkelt för lite.
Men om Velodyne hade gått upp till en bit över 200 liter effektiv volym hade dom inte sålt lika många för att dom hade blivit för stora.
Det är det du inte förstår.
Postad 22 September 2014 - 15:54
1. Så du menar att Velodyne tycker att det är smart att dimensionera en låda så att det finns kanske dubbelt så mycket effekt att tillgå som elementet klarar av innan det brinner upp? Är inte det ganska dåligt dimensionerat? Om halva effekten hade räckt kunde dom ju byggt en svagare förstärkare, och på så sätt fått ett lägre pris ut till kund?
2. Svaga argumentation? Det kallas för en diskussion på ett forum? Man ställer frågor till varandra.
Jag kan lägga fram hur starka argument som helst, men det funkar inte på någon som är frälst.
3. Jag tutar inte i någon något. Det finns massor av bra köpebaslådor. DD plus är jättebra lådor. Om man bortser från priset då.
En intelligent människa vill dock ha så mycket som bara möjligt för varje krona. Gissar att du äger en Velodyne?
4. Som jag skrev innan så sätter ingen en långslagig 18" i typ 140-150 liter effektiv lådvolym. Det är helt enkelt för lite.
Men om Velodyne hade gått upp till en bit över 200 liter effektiv volym hade dom inte sålt lika många för att dom hade blivit för stora.
Det är det du inte förstår.
1. Velodyne bygger som alla märken produkter för att tjäna pengar, steget dom har valt att använda till sina modeller är med all sannolikhet ett val med betänksamhet på kvalitet och den effekt dom behövt till subbarna och dess storlek på lådor ifråga. Och klart det är smart att bygga en lite mindre (en än HELT optimalt stor och ful DIY) låda med en riktigt hög finish på som är exakt det som kunderna efterfrågar. Glöm heller inte av att det ENBART är en liten procent DIY-folk som bygger optimala lådor till elementet ifråga, inga stora märken gör detta!
2. Och vad är det för så kallade "hur starka argument som helst" du skulle kunna lägga fram i detta fallet?
3. Du personligen kan inte avgöra vad som är dyrt eller bra prissatt för andra människor. Nej, jag äger inte Velodyne för tillfället.
4. Se svar #1. Och väldigt många DIY-basbyggare använder sig medvetet av för små lådor, även dessa människor gör det för utseendet och för den estetiska vinsten, bra bas kan man få ändå, alltså med mindre lådor än 100% optimala.
Redigerat av Cin3ma, 22 September 2014 - 17:29.
Postad 22 September 2014 - 16:20
The active servo feedback from the accelerometer mounted to the driver allows the DDplus series subwoofers to achieve distortion levels near 0.5%, you would be hard pressed to come anywhere near that with a DIY subwoofers.
The SMS-1 is the same DSP as the original Digital Drive series subwoofer, but a little different from that included on the DDplus. The DDplus now has the ability to automatically adjust the phase and crossover of the subwoofer to match the main speakers, the SMS-1 did not have this ability. Another issue is that the SMS-1 has been discontinued for nearly two years.
Kan det även vara så att lms5400 utgått med, går inte beställa mer.
Redigerat av Unregistered1893, 22 September 2014 - 16:23.
Postad 22 September 2014 - 16:23
Kanske för att det är världens bästa element som finns just nu.
Postad 22 September 2014 - 16:32
1250W kontinuerligt, 3000W dynamiskt är det.
Postad 22 September 2014 - 17:00
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.)
503 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?