Ska köpa stativhögtalare som ska användas som frontar. Vilka bör jag lyssna
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
5 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 01 mars 2015 - 19:14
Postad 01 mars 2015 - 20:24
Tack för nytt tips WB; ska läsa lite om högtalarna, men tror inte jag vill köpa några jag inte kan lyssna på, och jag tyckte så pass mycket om Monitor Audio.
Svarar på både WB och Blåtand nu;
Tror inte ni två att 1040 skulle räcka till något större, t.ex. Monitor Audio Silver 6 eller 8 om jag av någon anledning vid något tillfälle skulle vilja köpa dem istället? Vet inte hur roligt det skulle kännas att spendera 6500kr för en receiver som ändå bara skulle duga lite bättre än den jag har. Jag tänkte först att den borde vara en hel del bättre ändå om man tänker att den kostar normala fall 12k. Fast det kanske är mest funktioner och inte kraft man betalar för? Hade en Rotel RA-12 varit bättre på att driva högtalarna? Jag slängde iväg en beställning på 1040 men det är inte alls försent av avbryta den för den kommer ändå inte skickas förrän efter den 10e mars någon gång.
Jag hade tänkt att köpa en förstärkare för runt 6k och nu när den var på rea så tänkte jag att det skulle vara det bästa alternativet bara för att det var så pass mycket rea men jag kan ha fel.
Postad 02 mars 2015 - 12:57
Tack för nytt tips WB; ska läsa lite om högtalarna, men tror inte jag vill köpa några jag inte kan lyssna på, och jag tyckte så pass mycket om Monitor Audio.
Svarar på både WB och Blåtand nu;
Tror inte ni två att 1040 skulle räcka till något större, t.ex. Monitor Audio Silver 6 eller 8 om jag av någon anledning vid något tillfälle skulle vilja köpa dem istället? Vet inte hur roligt det skulle kännas att spendera 6500kr för en receiver som ändå bara skulle duga lite bättre än den jag har. Jag tänkte först att den borde vara en hel del bättre ändå om man tänker att den kostar normala fall 12k. Fast det kanske är mest funktioner och inte kraft man betalar för? Hade en Rotel RA-12 varit bättre på att driva högtalarna? Jag slängde iväg en beställning på 1040 men det är inte alls försent av avbryta den för den kommer ändå inte skickas förrän efter den 10e mars någon gång.
Jag hade tänkt att köpa en förstärkare för runt 6k och nu när den var på rea så tänkte jag att det skulle vara det bästa alternativet bara för att det var så pass mycket rea men jag kan ha fel.
Jag tycker Yamaha 1040 är ett väldigt klokt val av reciver, och speciellt tilll det fina priset.
Skulle det saknas kraft så kan du hänga på ett slutsteg på recivern vid behov oxå.
Postad 02 mars 2015 - 22:48
Hade lyssnat på silver 2 innan köp om jag vore du. Kan vara stor skillnad i ljud mellan högtalare i samma serie och inte alltid till det bättre i min smak. Så jag hade nog valt en jag lyssnat på än gå upp ett steg.Hejsan. Tänkte uppdatera lite för att säga vad jag lyssnade på när jag var i Stockholm.
Tyvärr så valde jag en rätt dålig dag att åka på för Audio Concept höll på att bygga om så dem hade det väldigt rörigt och de hade inte heller några Tannoy Revolution eller Focal Aria högtalare alls att lyssna på. Lyssnade på ett par billiga Focal Chorus begagnade högtalare men det var inge vidare.
Efter det gick jag till Hifi Kit och där lyssnade jag på Klipsch RP-150M och Boston Acoustics A25. Klipsch högtalarna lät bra, trevligt ljud och jag upplevde inte dom alls som skrikiga som vissa personer beskriver Klipsch. A25 lyssnade jag mest på för att folk har rekommenderat dom flera gånger om och visst, det var en trevlig högtalare för priset men inte det jag söker efter.
Och till sist blev det Reference Audio. Tyvärr så hade man lite mer otur för de höll på att bygga om där också. Ont om tid och ont om högtalare på lager men jag fick lyssna på ett par MA BX 2 först som jag tyckte väldigt mycket om. Just då i lyssnade stund så var det favoriten för dagen vilket bara var bra då de har ett bra pris. Efter det lyssnade jag på Silver 1 och det var t.o.m. ännu bättre. Däremot blir det svårt o bestämma om de är värda nästan 3000kr till. Är också lite osäker på om jag har tillräckligt med plats för en bakåtriktad basport.
Dynaudio och KEF fanns inte på plats och sen så spelar det inte så stor roll för jag blev superförtjust i i Monitor Audio. Nu ska jag bara lista ut vilka jag ska köpa mellan BX2, Silver 1 och Silver 2. Silver 1 och BX 2 skulle tydligen funka helt ok med min förstärkare då de är lättdrivna men 2orna skulle behöva lite mer kraft. Om jag skulle bestämma mig för Silver 2, vad skulle jag behöva lägga för summa pengar på en förstärkare? Skulle Yamaha RX-A1040 som de har på rea nu på elgiganten funka? Jag är inte så kunnig på förstärkare så vet inte riktigt vad man ska gå på men kollar man endast specs så verkar den inte ha så mycket mer kraft än Onkyo TX-NR626, i alla fall inte om man kollar på watt.
Tacksam för all hjälp och alla svar.
Postad 02 mars 2015 - 23:22
Jag lyssnade oxå på Monitor Audio i början på veckan, tror det var Silver 1. Klart trevliga, personligen kanske lite för trevliga. Jag kommer använda dom mest till film och då saknade jag lite dynamik och precision. Bas fanns det gott om men den var inte speciellt exakt och definierad. Säkert väldigt trevliga i en tvåkanalsrigg och framförallt till gles "hifi musik". Men jag kommer välja något annat.
Jag lyssnade aldrig på hur de var till film. Vet inte om de har ett film rum på Reference Audio, det kanske är det nya rummet de håller på att bygga nu. Det skulle vara trevligt att höra hur de är till film och serier då jag kollar på en hel del serier också. Vad kommer du att välja istället, eller du har kanske inte bestämt än?
Hur långt blir det till bakväggen?
Som allt står nu så är det ungefär en halvmeter till bakväggen, om mina ögonmått är att lita på. Som jag förstår det så behöver en högtalare med bakåtriktad basport mer plats än så? Har för mig att killen på Reference Audio sa att man ville gärna ha ut högtalarna en meter och det kan bli krångligt i min etta.
Jag tycker Yamaha 1040 är ett väldigt klokt val av reciver, och speciellt tilll det fina priset.
Skulle det saknas kraft så kan du hänga på ett slutsteg på recivern vid behov oxå.
Vad bra, hoppas jag blir nöjd med den när den kommer fram. Om jag skulle behöva ett slutsteg, vilken prisklass skulle jag behöva kolla i då för att det skulle räcka till?
Hade lyssnat på silver 2 innan köp om jag vore du. Kan vara stor skillnad i ljud mellan högtalare i samma serie och inte alltid till det bättre i min smak. Så jag hade nog valt en jag lyssnat på än gå upp ett steg.
Jo jag tänkte på det jag också faktiskt ett tag då jag satt o läste om MA Bronze BX 5 och 6 och folk sa att det var väldigt stor skillnad på just de två högtalarna, fick mig att tänka att det kanske var rätt så stor skillnad på Silver 1 och 2. Det skulle nog inte vara en dum idé heller för mig att åka ner igen en snabbis någon dag bara för att besöka Reference Audio och lyssna igen på BX2, Silver 1 och 2 och bestämma mig för vilka jag vill ha. Mattiask verkade inte tycka om hur högtalarna lät för film och jag har inte alls testat dom för det än så skulle vilja göra det också innan jag väljer helt för även om de är bra till musik som egentligen är det viktigaste så skulle jag kanske känna mig besviken om något fattades vid filmtittande.
Postad 02 mars 2015 - 23:51
Jag lyssnade även på Revel M105 och blev helt såld. Visserligen dubbla priset mot MA Silver 1 el 2 och över min budget så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Finns några högtalare till som jag skulle vilja lyssna på innan jag bestämmer mig. Men man kan ju inte heller sondera hela jäkla marknaden, får se vart det slutar. Ska börja med att lägga ut mina nuvarande på annons ialla fall.
Postad 03 mars 2015 - 00:13
Och kom ihäg det är dina öron som avgör inte vad andra tycker om avstånd ljud m.m.
Postad 03 mars 2015 - 05:00
Postad 03 mars 2015 - 15:18
Jag lyssnade inte heller på MA Silver till film utan det är bara en tanke som jag får efter att ha lyssnat på dom till musik, det var det intrycket jag fick. Kan vara helt fel men jag är rätt säker på att det för mig skulle bli på det sätter. Du eller andra kan tycka annorlunda. Men för mig är MA en högtalare för den som prioriterar musiken.
Jag lyssnade även på Revel M105 och blev helt såld. Visserligen dubbla priset mot MA Silver 1 el 2 och över min budget så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Finns några högtalare till som jag skulle vilja lyssna på innan jag bestämmer mig. Men man kan ju inte heller sondera hela jäkla marknaden, får se vart det slutar. Ska börja med att lägga ut mina nuvarande på annons ialla fall.
Okej, måste nog lyssna på Silver igen för att kunna avgöra hur de skulle vara till film. Jag tänkte inte på det när jag lyssnade på dem utan konstaterade bara att det lät väldigt bra när jag lyssnade på musik. Finns några högtalare jag aldrig fick chansen att lyssna på som jag gärna skulle lyssna på innan jag bestämmer mig helt också som t.ex. Dynaudio men precis som du säger så kan man inte lyssna på allt som finns bara för att bestämma sig. Tack för att du delade med dig av dina åsikter.
50cm till bakvägg räcker. Själ har jag nog haft max 30cm. På en tv bänk blir det ju inte mycket mer över.
Och kom ihäg det är dina öron som avgör inte vad andra tycker om avstånd ljud m.m.
Jag har 15cm till vägg med mina Kef och det räcker. Vad som passar i ditt rum får du prova dig fram. Någon meter behövs inte som butiken rekommenderade utan är mer bara en referens utöver vad som passar bäst i butikens rum.
Tack Urbjo och Buddaz12 för svaren. Då känns det lite mer som att en högtalare med bakåtriktad basport skulle få tillräckligt med plats här inne med placeringen jag har nu. Om av någon anledningen det inte skulle funka alls i det här rummet så skulle det väl gå att lämna tillbaka på öppet köp. Tänkte i alla fall åka tillbaka till Stockholm när de har BX2, Silver 1 och Silver 2 i lager så får jag bestämma mig på plats. Och även lyssna på Dynaudio om det finns på plats också. Nästa gång jag åker däremot så blir det samma dag som jag köper så får jag sitta på plats och jämföra noga för att vara säker på att jag gör rätt val.
En liten sidofråga på samma gång också. Tyckte jag läste någonstans att Yamaha förstärkare kan vara lite ljusa för Monitor Audio högtalare medan jag på andra ställen har läst att Yamaha förstärkare ska vara väldigt varma och fylliga i tonen. Några åsikter på just detta?
Redigerat av AndersL87, 03 mars 2015 - 15:19.
Postad 03 mars 2015 - 18:20

Redigerat av mattiask, 03 mars 2015 - 18:22.
Postad 03 mars 2015 - 22:04
Det är ju kanske dumt att resonera som jag gör. Men om en högtalare ska vara kul till film får den inte låta för "snällt", ett pistolskott ska ju inte smeka din öron!
Nä det är ju sant, pistolskott ska inte smeka öronen >.< Vet inte om det är speciellt enkelt att hitta en högtalare som är bra till både film och musik men måste ändå säga att jag prioriterar musik så väldigt mycket högre så att det låter bra till musik är ett måste. Försöker hitta efter en jämförelse mellan Silver 1 och 2 online men har inte så mycket tur. Kan inte ens hitta någon vettig recension på Silver 2. Däremot så läste jag Hi-fi Choice's recension av Silver 1 där de verkligen gillade den. 5/5 stjärnor i overall och under dislike stog det limited low bass. Tänkte då att limited low bass inte är ett problem på silver 2 men ville läsa om det.
Postad 03 mars 2015 - 22:40
Många säger att en högtalare som låter bra till film låter bra till musik och vice versa. Men jag håller inte med om det. Det är två olika användningsområden med olika krav och förutsättningar. Visst finns det högtalare som kan låta bra till både och, men som sagt så är dom inte så billiga, inga jag hittat än ialla fall.

Fast det beror ju på vad man tycker är billigt oxå...

Edit: Fan glömde ju hela poängen, MA Silver är nog ett bra alternativ för dig. Liksom KEF R100 och så skulle jag vilja kasta in Sonus Faber Toy, kan oxå passa dig som handen i handsken.
Kolla oxå in detta fynd om du kan sträcka budgeten lite.
http://www.ljudmakar..._id=1932&menu=1
Redigerat av mattiask, 03 mars 2015 - 22:58.
Postad 03 mars 2015 - 22:58
Är verkligen sonus faber toy åt det basiga/fylliga hållet?
Redigerat av urbjo, 03 mars 2015 - 22:59.
Postad 03 mars 2015 - 23:02
Redigerat av mattiask, 03 mars 2015 - 23:03.
Postad 04 mars 2015 - 00:27
Nej det är inte enkelt, och framförallt inte billigt. Jag har tex ägt ett mindre M&K system. Lät kanon för pengarna till film. Men när man växlade över till musik i två kansler uppstod plötsligt en burkighet i ljudet som jag aldrig reflekterade över till film. Och en i princip obefintlig ljudbild, musiken kom från högtalarna, ingen direkt ljudbild däremellan målades upp.
Många säger att en högtalare som låter bra till film låter bra till musik och vice versa. Men jag håller inte med om det. Det är två olika användningsområden med olika krav och förutsättningar. Visst finns det högtalare som kan låta bra till både och, men som sagt så är dom inte så billiga, inga jag hittat än ialla fall.
Fast det beror ju på vad man tycker är billigt oxå...
Edit: Fan glömde ju hela poängen, MA Silver är nog ett bra alternativ för dig. Liksom KEF R100 och så skulle jag vilja kasta in Sonus Faber Toy, kan oxå passa dig som handen i handsken.
Kolla oxå in detta fynd om du kan sträcka budgeten lite.
http://www.ljudmakar..._id=1932&menu=1
Jag tycker mina nuvarande Zensor 5 funkar rätt bra till både musik och film. Det ändå jag kände saknades var lite tryck i basen och just därför frågade jag efter lite fylligare högtalare. Blir lite svårt däremot för det får inte bli för varmt och fylligt, för jag vill fortfarande att Kent och Queen som jag lyssnar på en hel del ska låta bra. Jag har haft lite problem med att få till det så det låter bra till all musik jag lyssnar på, för jag vill att alla höga toner ska lyftas fram så de hörs högt och tydligt medan det fortfarande finns tryck i basen. På samma gång vill jag att röster är tydliga när man kollar på filmer och serier, även om man kan använda dialogue lift som finns på yamaha förstärkare eller något motsvarande.
Jag har hört vissa högtalare som verkligen går helt på tok för hårt på basen så alla höga toner och röster blir som en sekundär grej och jag var rädd att när jag frågade efter varma och fylliga högtalare så skulle jag endast hitta party högtalare. Det lilla jag lyssnade på Silver 1 så kördes det lite Daft Punk och Queen och jag märkte inga problem då men det är ändå en hel del olika genrer jag lyssnar på så vill ändå att det är en allround högtalare och inte endast party men inte heller så tunn i basen som Zensor.
Känner mig rätt kass på att beskriva vad jag letar efter och måste lära mig lite bättre termer för vad jag vill ha. Kommer att fråga efter en till lyssning på både Silver 1 och 2 och då kommer jag lyssna på lite mer olika genrer i hopp om att de funkar till allt jag gillar. Och då även höra vad det är för skillnader på Silver 1 och 2.
Nä det är dom ju inte. Om det var ett krav så går dom ju bort. Det gör då även KEF R100 enligt mig. MA Silver 2 blir nog en passande burk.
Enligt killen på Reference Audio så sa han också att KEF R100 inte riktigt var vad jag letade efter och att MA Silver 1 och 2 är en blandning av party och något ord jag inte kan komma ihåg. Låter som det jag letar efter också men precis som jag skrev ovan så kommer jag antagligen behöva en till lyssning för att vara helt säker.
Postad 04 mars 2015 - 10:11
Lyssnar dagligen på Queen och äger Kef r100, dem låter väldigt bra till det. Maken till kass försäljare, lyssna först på Kef r serien så får du höra att det är mycket bullshit från försäljaren. Kef är väldigt öppen och pigg högtalare som passar till all musik. Tannoy är också bra till Queen fast då får du upp i en lite högre budget.Jag tycker mina nuvarande Zensor 5 funkar rätt bra till både musik och film. Det ändå jag kände saknades var lite tryck i basen och just därför frågade jag efter lite fylligare högtalare. Blir lite svårt däremot för det får inte bli för varmt och fylligt, för jag vill fortfarande att Kent och Queen som jag lyssnar på en hel del ska låta bra. Jag har haft lite problem med att få till det så det låter bra till all musik jag lyssnar på, för jag vill att alla höga toner ska lyftas fram så de hörs högt och tydligt medan det fortfarande finns tryck i basen. På samma gång vill jag att röster är tydliga när man kollar på filmer och serier, även om man kan använda dialogue lift som finns på yamaha förstärkare eller något motsvarande.
Jag har hört vissa högtalare som verkligen går helt på tok för hårt på basen så alla höga toner och röster blir som en sekundär grej och jag var rädd att när jag frågade efter varma och fylliga högtalare så skulle jag endast hitta party högtalare. Det lilla jag lyssnade på Silver 1 så kördes det lite Daft Punk och Queen och jag märkte inga problem då men det är ändå en hel del olika genrer jag lyssnar på så vill ändå att det är en allround högtalare och inte endast party men inte heller så tunn i basen som Zensor.
Känner mig rätt kass på att beskriva vad jag letar efter och måste lära mig lite bättre termer för vad jag vill ha. Kommer att fråga efter en till lyssning på både Silver 1 och 2 och då kommer jag lyssna på lite mer olika genrer i hopp om att de funkar till allt jag gillar. Och då även höra vad det är för skillnader på Silver 1 och 2.
Enligt killen på Reference Audio så sa han också att KEF R100 inte riktigt var vad jag letade efter och att MA Silver 1 och 2 är en blandning av party och något ord jag inte kan komma ihåg. Låter som det jag letar efter också men precis som jag skrev ovan så kommer jag antagligen behöva en till lyssning för att vara helt säker.
Redigerat av Buddaz12, 04 mars 2015 - 10:19.
Postad 04 mars 2015 - 12:51
Lyssnar dagligen på Queen och äger Kef r100, dem låter väldigt bra till det. Maken till kass försäljare, lyssna först på Kef r serien så får du höra att det är mycket bullshit från försäljaren. Kef är väldigt öppen och pigg högtalare som passar till all musik. Tannoy är också bra till Queen fast då får du upp i en lite högre budget.
Får hoppas att de har KEF R100 när jag är där nästa gång. Ville lyssna på dem sist men det gick inte och då frågade jag han hur de var och baserat på att jag gillade MA Silver och när jag förklarade hur jag ville att en högtalare skulle vara så sa han att han trodde inte de passade mig utan beskrev KEF R100 mer som en högtalare för film, om jag kommer ihåg rätt. Sa något om att man fick väldigt naturliga toner och röster och sånt lät väldigt bra på KEF. Hur tycker du basen är på KEF R100? Skulle jag kunna förvänta mig ett lyft jämfört med mina Zensor?
När du tänker på Tannoy, vilken högtalarserie tänker du på då? Revolution DC6 säljs på Audio Concept för 7500. Definition serien däremot ligger rätt långt över min budget. Däremot så hade inte Audio Concept någon Tannoy högtalare alls så kunde inte lyssna sist och sen tyckte jag inte personalen var så trevlig heller och var inte villig att hjälpa mig så vet inte om jag är så sugen på att gå tillbaka dit.
Postad 04 mars 2015 - 13:16
Fungerar bra till både film och musik. Basen är väldigt pigg, precis och går bra lågt för att vara en liten högtalare. Som sagt är det basreflex så högtalaren får inte stå för nära väggen, mist 15cm räcker. Jag har spelat allt möjligt från både AAC med min favorit musik till youtube kvalitet med olika sorters genre och blivit imponerad att högtalarna tacklar allt jag har matat med. Briljerar bäst i röster eftersom mellanregistret är väldigt ärligt och diskanten är inte för skarp. Om du vill kan jag prova en annan dag med någon musik du gillar så kan jag återkomma med svar.
De tannoy jag har blivit imponerad av är 60k golvare med Luxman ihop och där lät Queen så äckligt levande och basen i another one bites the dust låten var så snärtigt medryckande. Den modellen från Tannoy kan jag verkligen rekommendera om du får chansen att lyssna på. Det är något speciellt i ljudet hos högtalare där diskanten sitter i bas/mellan elementet som mina öron gillar.
Använder för närvarande en Hegel H80 som kommer bytas ut till en T+A powerplant.
Redigerat av Buddaz12, 04 mars 2015 - 13:18.
Postad 04 mars 2015 - 14:05
Skriver på telefonen, sorry om det inte kommer citerat.
Fungerar bra till både film och musik. Basen är väldigt pigg, precis och går bra lågt för att vara en liten högtalare. Som sagt är det basreflex så högtalaren får inte stå för nära väggen, mist 15cm räcker. Jag har spelat allt möjligt från både AAC med min favorit musik till youtube kvalitet med olika sorters genre och blivit imponerad att högtalarna tacklar allt jag har matat med. Briljerar bäst i röster eftersom mellanregistret är väldigt ärligt och diskanten är inte för skarp. Om du vill kan jag prova en annan dag med någon musik du gillar så kan jag återkomma med svar.
De tannoy jag har blivit imponerad av är 60k golvare med Luxman ihop och där lät Queen så äckligt levande och basen i another one bites the dust låten var så snärtigt medryckande. Den modellen från Tannoy kan jag verkligen rekommendera om du får chansen att lyssna på. Det är något speciellt i ljudet hos högtalare där diskanten sitter i bas/mellan elementet som mina öron gillar.
Använder för närvarande en Hegel H80 som kommer bytas ut till en T+A powerplant.
Låter trevligt, måste ringa till Reference Audio senare i månaden o kolla så de har R100 på plats när jag vill åka. Sist jag åkte så kollade jag endast på hemsidan där det står att den finns för provlyssning men när jag väl kom dit så var det tomt. Kanske hade blivit såld tidigare på dagen eller något men då är det ju bara otur. Om du har lust så kan du testa valfi elektronisk musik och säga hur du tycker att de presterar. Skulle vara trevligt med en högtalare som kan prestera bra på alla genrer men favoritbanden har alltid varit Queen, Kent, David Bowie och även lite Kinks och det klarar Zensor gallant. Tycker bara att jag ska kunna hitta en högtalare som klarar de banden lika bra som Zensor men på samma gång fungerar bättre till Röyksopp, M83, Justice, Daft Punk o.s.v.
Kanske förväntar mig lite för mycket. Ska på något sätt, genom en lista eller spotify playlist be om att få höra en låt från olika genrer så jag hör att högtalarna låter bra med olika saker. Har för mig att sist när jag lyssnade på MA Silver så tyckte jag inte att det saknades något när jag lyssnade på Queen och Daft Punk men bör nog lyssna på mer saker än så. Vill ändå inte komma hem med en högtalare och märka att en stor del av musiken jag lyssnar på inte låter bra alls.
Gissar att både Hegel H80 och T+A powerplant kommer ha lite mer kraft än det jag kommer använda. Däremot så kan jag väl koppla in ett slutsteg till RX-A1040 för att få ett lyft antar jag.
Postad 04 mars 2015 - 14:21
Hegel h80 som jag har nu är inte direkt min smak. H80 är inte svag däremot inte heller vilja påstå stark.Låter trevligt, måste ringa till Reference Audio senare i månaden o kolla så de har R100 på plats när jag vill åka. Sist jag åkte så kollade jag endast på hemsidan där det står att den finns för provlyssning men när jag väl kom dit så var det tomt. Kanske hade blivit såld tidigare på dagen eller något men då är det ju bara otur. Om du har lust så kan du testa valfi elektronisk musik och säga hur du tycker att de presterar. Skulle vara trevligt med en högtalare som kan prestera bra på alla genrer men favoritbanden har alltid varit Queen, Kent, David Bowie och även lite Kinks och det klarar Zensor gallant. Tycker bara att jag ska kunna hitta en högtalare som klarar de banden lika bra som Zensor men på samma gång fungerar bättre till Röyksopp, M83, Justice, Daft Punk o.s.v.
Kanske förväntar mig lite för mycket. Ska på något sätt, genom en lista eller spotify playlist be om att få höra en låt från olika genrer så jag hör att högtalarna låter bra med olika saker. Har för mig att sist när jag lyssnade på MA Silver så tyckte jag inte att det saknades något när jag lyssnade på Queen och Daft Punk men bör nog lyssna på mer saker än så. Vill ändå inte komma hem med en högtalare och märka att en stor del av musiken jag lyssnar på inte låter bra alls.
Gissar att både Hegel H80 och T+A powerplant kommer ha lite mer kraft än det jag kommer använda. Däremot så kan jag väl koppla in ett slutsteg till RX-A1040 för att få ett lyft antar jag.
Jag fick demoparet där jag köpte mina högtalare. Du kanske ska titta på dali mentor. Det är en bättre högtalare än zensor. Annars om du är bered på att ha is i magen och spara lite till så är Audio Physic ett starkt kort, deras högtalare hade jag köpt om jag inte hade funnit Kef för dem låter väldigt levande och har en otroligt bra bas för att vara små.
Redigerat av Buddaz12, 04 mars 2015 - 14:28.
Postad 04 mars 2015 - 14:37
Hegel h80 som jag har nu är inte direkt min smak. H80 är inte svag däremot inte heller vilja påstå stark.
Jag fick demoparet där jag köpte mina högtalare. Du kanske ska titta på dali mentor. Det är en bättre högtalare än zensor
Har kollat lite de förr men deras billigaste modell, Mentor 1, kostar nästan 12000kr så det är lite högt pris. Dali Ikon däremot är mer i min prisklass men jag har endast lyssnat på deras golvhögtalare som jag inte tyckte så jättemycket om, jämförde dem med B&W 683S2 som jag tyckte betydligt mycket mer om. Däremot när jag sedan lyssnade på B&W stativarna 685 S2 så tyckte jag att det inte alls var samma sak som 683orna. Kanske ska testa att lyssna på Ikon 1 och 2 på hifi klubben och se vad jag tycker om dem. Hifi klubben finns ju här i stan också så det är rätt enkelt att ta sig dit och lyssna.
Får se hur det blir, jag har lyssnat på så många olika grejer och fått så många förslag så nu är jag nästan virrigare än vad jag var innan.
Fördelen med att hifi klubben ligger så nära är att jag rätt enkelt kan låna hem saker och se hur de presterar hemma. Kan tänkas att det jag tyckte saknades i B&W stativarna förr kanske inte skulle saknas här längre. Däremot så kommer jag inte ens riktigt ihåg vad jag tyckte saknades utan kommer bara ihåg att jag tyckte de kändes lite tråkiga till musik, och med en tråkig design, däremot så väger inte designen in så mycket.
När jag såg att What Hifi gav 685 S2 product of the year, med 5 stjärnor och de verkade gilla allt med den. Då tänkte jag att jag måste ha missat något så hade jag lust att lyssna på dom igen, däremot så har jag inte gjort det än. Kanske ska skita i vad recensioner säger däremot då personerna som lyssnar antagligen inte tycker samma sak som jag.
Redigerat av AndersL87, 04 mars 2015 - 14:39.
Postad 04 mars 2015 - 16:27
För mig låter B&W DM serie allt för instängt och förstår inte hur modellen får bäst i test. CM serien är så där i ljudet. Ikon är ok däremot skulle jag mer vilja säga att mentor är bättre, däremot har hifiklubben inte sänkt priset vilket är allt för dåligt eftersom högtalarna är inte värda 10k utan mindre med tanke på att mentor är en utgående modell. Gå och lyssna på mentor om du kan och sedan prutar du ner priset, säger försäljaren något annat och inte vill sälja för lägre pris så är det butikens förlust. Därför på grund av hifiklubben glesa utbud så är det inte direkt min första butik jag går till. Utav dem brittiska märken jag har hört så hamnar B&W längst ner på min lista. Alla har ju olika taste. Du får helt enkelt bara lyssna och sedan gå efter magkänslan. Ibland blir det bra. För min del stannar Kef ett tag, däremot är Audio Physic Classic något som står på vill ha listan eller Kef reference.Har kollat lite de förr men deras billigaste modell, Mentor 1, kostar nästan 12000kr så det är lite högt pris. Dali Ikon däremot är mer i min prisklass men jag har endast lyssnat på deras golvhögtalare som jag inte tyckte så jättemycket om, jämförde dem med B&W 683S2 som jag tyckte betydligt mycket mer om. Däremot när jag sedan lyssnade på B&W stativarna 685 S2 så tyckte jag att det inte alls var samma sak som 683orna. Kanske ska testa att lyssna på Ikon 1 och 2 på hifi klubben och se vad jag tycker om dem. Hifi klubben finns ju här i stan också så det är rätt enkelt att ta sig dit och lyssna.
Får se hur det blir, jag har lyssnat på så många olika grejer och fått så många förslag så nu är jag nästan virrigare än vad jag var innan.
Fördelen med att hifi klubben ligger så nära är att jag rätt enkelt kan låna hem saker och se hur de presterar hemma. Kan tänkas att det jag tyckte saknades i B&W stativarna förr kanske inte skulle saknas här längre. Däremot så kommer jag inte ens riktigt ihåg vad jag tyckte saknades utan kommer bara ihåg att jag tyckte de kändes lite tråkiga till musik, och med en tråkig design, däremot så väger inte designen in så mycket.
När jag såg att What Hifi gav 685 S2 product of the year, med 5 stjärnor och de verkade gilla allt med den. Då tänkte jag att jag måste ha missat något så hade jag lust att lyssna på dom igen, däremot så har jag inte gjort det än. Kanske ska skita i vad recensioner säger däremot då personerna som lyssnar antagligen inte tycker samma sak som jag.
Postad 04 mars 2015 - 17:08
Postad 05 mars 2015 - 01:32
Vill bara förtydliga min åsikt om KEF R100. Det är en jättebra högtalare och absolut inte något bara för film. Men ts ville ha ha en stativare med lite knuff i basen och det tyckte jag inte den hade.
Ska nog lyssna på den för att så pass många gillar den o se vad jag tycker själv. Tack för svaret
Var det ordet transparant säljaren sa? :-)
Kan ha varit det, det eller så sa han öppen eller något annat liknande ord. Detaljrik kanske, kan inte komma ihåg >.<
För mig låter B&W DM serie allt för instängt och förstår inte hur modellen får bäst i test. CM serien är så där i ljudet. Ikon är ok däremot skulle jag mer vilja säga att mentor är bättre, däremot har hifiklubben inte sänkt priset vilket är allt för dåligt eftersom högtalarna är inte värda 10k utan mindre med tanke på att mentor är en utgående modell. Gå och lyssna på mentor om du kan och sedan prutar du ner priset, säger försäljaren något annat och inte vill sälja för lägre pris så är det butikens förlust. Därför på grund av hifiklubben glesa utbud så är det inte direkt min första butik jag går till. Utav dem brittiska märken jag har hört så hamnar B&W längst ner på min lista. Alla har ju olika taste. Du får helt enkelt bara lyssna och sedan gå efter magkänslan. Ibland blir det bra. För min del stannar Kef ett tag, däremot är Audio Physic Classic något som står på vill ha listan eller Kef reference.
Har för mig att jag minns de högtalarna som instängda nu också när du säger det. CM har jag aldrig hört ljudet på, skulle vilja lyssna på dem men tror inte de finns här i Gävle. Mentor blev jag tipsad om tidigare idag också så ska nog testa att lyssna på dem och se vad jag tycker. Kan nog också fråga om de kommer gå ner i pris men om jag minns rätt så ska hifi klubben vara rätt så dåliga på att sänka priset på utgående modeller. Jag har inte hört så mycket olika B&W alls egentligen och har för mig att jag tyckte 683 S2 var på tok för dyra. Visst så är de golvare men ändå väldigt dyra. Kef Reference verkar trevliga, men dyra
Postad 05 mars 2015 - 11:28
Kef reference är dyra, det är modellen innan blade. Har en butik i närheten som säljer stativhögtalarna för ca 70k medan golv modell börjar på ca 250k om jag nu mins rätt. Bara åk och lyssna, vill inte butiken sälja högtalare så är det deras förlust.Ska nog lyssna på den för att så pass många gillar den o se vad jag tycker själv. Tack för svaret
Kan ha varit det, det eller så sa han öppen eller något annat liknande ord. Detaljrik kanske, kan inte komma ihåg >.<
Har för mig att jag minns de högtalarna som instängda nu också när du säger det. CM har jag aldrig hört ljudet på, skulle vilja lyssna på dem men tror inte de finns här i Gävle. Mentor blev jag tipsad om tidigare idag också så ska nog testa att lyssna på dem och se vad jag tycker. Kan nog också fråga om de kommer gå ner i pris men om jag minns rätt så ska hifi klubben vara rätt så dåliga på att sänka priset på utgående modeller. Jag har inte hört så mycket olika B&W alls egentligen och har för mig att jag tyckte 683 S2 var på tok för dyra. Visst så är de golvare men ändå väldigt dyra. Kef Reference verkar trevliga, men dyra
Postad 05 mars 2015 - 23:33
Kef reference är dyra, det är modellen innan blade. Har en butik i närheten som säljer stativhögtalarna för ca 70k medan golv modell börjar på ca 250k om jag nu mins rätt. Bara åk och lyssna, vill inte butiken sälja högtalare så är det deras förlust.
Segt nog så finns det inga Mentor högtalare på hifi klubben i Gävle. Så kommer inte kunna lyssna på den. Däremot så kommer jag att kunna lyssna på de andra de har där. Kommer gå dit någon dag framöver och kan säga vad jag tycker efter det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar