Sen finns ju MEGA TREND under transmission audio loggan samt ULTIMATE.....Svindyra dock
Bästa högtalarna du hört! Lista dina tre favoriter!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
13 198:- |
Postad 30 maj 2015 - 17:32
Postad 31 maj 2015 - 08:37
En kompis har Megatrend i ett rätt så stort rum (ca 40 kvm). De pallar rätt rätt bra ljudtryck.
Ja dynamiken är det inget fel på. Hittade ett par för 40" för ett par år sedan, men saknar plats för dem.
Inte ofta man hittar några som är till salu. Ungefär som jamo oriel, aldrig några begagnade.....
Postad 31 maj 2015 - 22:44
Jag har inte hört dom heller
Ja det går.

Här är dess två syskon Färgen blir samma som den till höger
Postad 02 juni 2015 - 05:23
Kom igen nu. Ös på med fler favoriter
Var inte blyga
Redigerat av Unregistered2294, 02 juni 2015 - 05:27.
Postad 02 juni 2015 - 10:13
Jo jag gillar fler fabrikat än Respons & Dynaudio men bland det absolut mest kompletta och bästa "lyssningar" jag varit på var med dessa:
Dynaudio Sapphire 30 (med Mcintosh elektronik)
Respons Grand (med Audio Research elektronik)
Redigerat av Blåtand, 02 juni 2015 - 11:55.
Postad 05 juni 2015 - 04:19
Apropå ljud, Beolab 5 går knappast av för hackor. Maken till stereoscenario har jag aldrig hört tidigare. Jag kunde stå i linje med placeringen, bortom närmaste högtalare och ändå få stereoljud in i öronen. DET VAR MAGISKT. Dessutom slipper man diskussion ang slutsteg då de har 2500W inbyggt per högtalare.
Postad 05 juni 2015 - 23:18
Färgen heter bordeaux om jag inte minns fel..
Det gör den säkert Det låter ju bättre än enbart blått om man vill kränga nånting väldigt dyrt
Postad 05 juni 2015 - 23:23
Apropå ljud, Beolab 5 går knappast av för hackor. Maken till stereoscenario har jag aldrig hört tidigare. Jag kunde stå i linje med placeringen, bortom närmaste högtalare och ändå få stereoljud in i öronen. DET VAR MAGISKT. Dessutom slipper man diskussion ang slutsteg då de har 2500W inbyggt per högtalare.
Jag kan tänka mig att MBL är nåt liknande. Iaf åt det hållet Det finns ju en annan tillverkare jag inte minns just nu vad dom heter som har diverse jordklot ovanpå sina minsta modeller. Dom är ju också rundstrålande
Redigerat av Unregistered2294, 05 juni 2015 - 23:28.
Postad 05 juni 2015 - 23:34
Jag kan tänka mig att MBL är nåt liknande. Iaf åt det hållet
Hoppas att Bang & Olufsen låter bättre än MBL. Vi var några som provlyssnade på 101 X-treme men blev rätt besvikna på ljudet efter att vi lyssnat på Elac 509 i annan butik. Utseendet däremot är det ju inget fel på om man säger så.
Postad 06 juni 2015 - 00:03
Hoppas att Bang & Olufsen låter bättre än MBL. Vi var några som provlyssnade på 101 X-treme men blev rätt besvikna på ljudet efter att vi lyssnat på Elac 509 i annan butik. Utseendet däremot är det ju inget fel på om man säger så.
Det kan vara mycket som spelar roll för hur resultatet blir men givetvis kan man inte gilla allt. Däremot när jag var i en viss hifi-butik igår i nästan 4 timmar och lyssnade lät allt helt plötsligt bra och då lyssnade jag på runt 5 olika system med runt 8 par högtalare som vi växlade mellan efter några låtar. Lite konstig känsla då nästan allt i den butiken har gett minus poäng innan. Innan kan jag inte minnas att något lät riktigt bra och nu lät allt toppen. Visserligen helt andra högtalare samt en del elektronik men jag gissar på att det spelar en del roll vilken musik man spelar och detta var bra inspelningar men inte dom där extrem bra som är vanliga på mässor och liknande som jag är lite trött på kan man smått säga. Jag hade med mig en egen skiva där "dom" inte bytte musik efter typ 1 min som det brukar bli. Att jag fick spela min skiva i flera timmar gjorde nog att jag kände mig mer hemma där än på länge
Postad 06 juni 2015 - 06:58
Satt och funderade en stund med de är för svårt att välja bara en per kategori.
Postad 06 juni 2015 - 07:37
Prisklass 1: Elac FS 267
Elac FS267.jpg 148,75K
0 Antal nerladdningar
Prisklass 2 : Dali Rubicon 8
RUBICON_lifestyle_12.jpg 213,74K
0 Antal nerladdningar
Tog med en bubblare i prisklass 2 : Elac BS 314
ELAC_BS-314_Black-High-Gloss_Prototype-2_20131104_cGW_7D_20730_Web378qpx.jpg 19,71K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 juni 2015 - 20:12
Jag kan tänka mig att MBL är nåt liknande. Iaf åt det hållet
Det finns ju en annan tillverkare jag inte minns just nu vad dom heter som har diverse jordklot ovanpå sina minsta modeller. Dom är ju också rundstrålande
Jag har lyssnat på dessa klotburkar också, påminner starkt om Larsen. Hette de inte Planet(något)?
Postad 07 juni 2015 - 07:44
Duevel planets?
Jepp, så var det. Intressant nog var det hos en kvinna jag såg och hörde dessa...
Postad 20 juni 2015 - 17:44
Dali 40 i stort rum och bra elektronik så de får luft och kan andas ordentligt.
Postad 22 juni 2015 - 22:10
Klass 1-Sonab OD11 uppgraderade med Satori och T22 samt anpassade filter. Dom är fantastiska!
Postad 26 juni 2015 - 00:51
I prisklass 3. Så skulle jag nog vilja säga: Dynaudio Contour S3.4LE. Den känns komplett rent ljudmässigt. Passar mig perfekt så sett. Men designen. Vad har dom gjort?? Svart baffel känns ju bara urk...Blir ju inga snygga foton heller vilket är lite av ett krav hemma hos mig...Nåja..man kan inte få allt..Men betalar man ändå 55k så ska man väl få en baffel i silver åtminstone eller?
Därför jag velar lite...Vill ju ha Audio Physic Scorpio 25 också för samma pengar men just 25 (Jubileums diskanten), har jag inte lyssnat på..Inte heller internkablaget om man nu får nämna det
Stagningen och elementen skulle tydligen komma från feting modellen i sortimentet Cardeas om jag nu minns rätt
Postad 13 juli 2015 - 09:44
Postad 15 juli 2015 - 07:45
1*
Sonus Faber Venere 2.52*
Triangle Magellan Duetto SW23* Inget som är bättre än tvåan
4*
Audio Physic CardeasHar allt och lite till
Postad 15 juli 2015 - 07:52
Dynaudio Contour LE har ju faktiskt baffel i alu om du köper den svarta Hifi_Perra. Den är fin!
Jag har inte sett några bra bilder på den tagna IRL dock
Postad 09 mars 2019 - 19:48
Men för mig måste det vara b&w 683 s2. Gillar det lite mer laid back ljudet. Mår absolut inte dåligt av lite vägg stöd. Och det ger en bra punch i basen. Får verkligen en bra känsla när jag lyssnar på musiken finns gott om resurser. Har hört folk som har haft problem med att få en djup bas på dessa, men jag upplever inte det problemet. Har säkert både med rum placering och förstärkare att göra.
Prisklass 2 i klassen 20000-40000 med lätthet dynaudio excite x44 även om jag tycker b&w 683 s2 har gott om bas. Så ligger dessa på en helt Annan nivå här kan Du sumpa subben helt och hållet.
Och dessa låter helt fantastiskt över hela registert. Ljudkaraktören påminner en del av b&w med det lite mörkare ljudet vilket jag föredrar så man slipper bli lyssnigstrött i öronen. Fast här är ljudet mer högupplöst än man kan få av b&w 683 s2. Känns ändå som en orättvis jämförelse då dessa högtalarna är i en annan prisklass och spelades med en mycket finare och dyrare förstärkare
Har inget i prisklass 3 för har inte hört något i denna prisklassen
Ser ingen alledning att göra det i heller för kommer aldrig ha råd med några högtalare i den prisklassen
Redigerat av Andreas3200, 09 mars 2019 - 19:51.
Postad 09 mars 2019 - 19:50
Jag har alltid lyckats hamna i det dyra sortimentet så det blir Prisklass 3 plus
Bästa utan omsvep var WLM Aura med Duo 18 ihopkopplat med System Control 5.
Bilder finns i mitt "gamla system" galleri
En lite udda konstruktion som ska stå nära sidovägg så ena diskanten reflekteras från väggen.
Den andra riktades lite förbi lyssnaren o resultatet gav en ljudbubbla med otroligt bra fasåtergivning.
Krävdes en jigg för det
Duo 18 är en push pull sub med två 18" så lådan var alltid helt vibrationslös oberoende av volym.
Känslighet på +98dB med allt vad det innebär o ihopsnörat med deras aktiva filter med möjlighet för en massa justeringar.
Redigerat av johan b-lund, 09 mars 2019 - 19:56.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar