Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vettigt slutsteg att komplettera min hembiostärkare med?

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2015 - 13:40

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Skulle nog inte säga att det är fel på dina öron! Det är så sjukt individuella ljudbilder beroende på vad man själv anser är bra eller dåligt. Finns väl ingen som kan säga att man har rätt eller fel, för det är väl upp till dig när det kommer till hur du vill att det ska låta och vad du vill uppleva.
Håller helt med att musik utan attack eller som inte spelar ut inte är lockande för mig. Finns många som har starka åsikter och många som säkert säger att så här ska det låta. Men det är sååå individuellt.
Du ska lyssna på dig själv och självklart lyssna på goda råd, men att ngn sitter på den absoluta sanningen vet jag inte. Jooo kanske för just den individen.
Själv har jag fått höra att med min musiksmak så ska jag minsann inte ha HIFI ljud utan att vad som helst duger.
Jag lyssnar mest på death/brööl metal, men även på massa annat oxå såklart.
Intressant att jag just nu har en så otroligt bred ljudbild, värme, driv, pondus, attack och en så sjuk spelglada stereo att den minsann spelar alla dessa olika stilar precis som jag vill ha det. Vem ska säga till mig att det är fel? Sedan vet jag inte om min rigg klassas som High end eller inte, det får väl pryltokarna avgöra. Men detta är för mig (Personliga åsikter igen) precis som jag tycker det ska låta.
Men försök hitta det som rockar din båt, för 8000kr kan du nog hitta en beggad 2 kanalare med H/T bypass som kommer smisk stjärt med din surround receiver + slutsteg
Igen...bara min kopp te

Håller med dig helt! Jag vill ha en anläggning som låter bra för mig, sen steuntar jag i vad andra tycker om den. Lite akustikfix, en vettig 2-kanalare och lite till så kanske man är i hamn? Mina Klipsch RP-260f spelar på riktigt fint och är ett rejält lyft från mina xtz 93.23 i mitt vardagsrum.

Nu har jag testat slutstegsbiten iaf och kondtaterat att problemet delvis inte ligger där, även om man hör skillnad på hög volym. Off we go till nästa steg (inte slutsteg )

Postad 22 November 2015 - 14:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Mycket intressant! Tack för informationen! Ska läsa in mig lite på akustikåtgärder och se vad det går att göra.
Känner du till några bra sidor i ämnet?

Om man vill kan man läsa in sig på master handbook of acoustics, men det är kanske att gå till botten lite för mycket med det hela, fast å andra sidan finns det mesta man kan behöva veta att hitta i den. Den är också bra på det sättet att den inte kräver så värst mycket förkunskaper.

Länk till master handbook of acoustics

Annars finns en del trådar att läsa om man bläddrar lite i akustikregleringsforumet som man hittar under "gör det själv".

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 04 December 2015 - 13:51.

Postad 22 November 2015 - 17:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0
Inte för att vara den som sätter griller i huvudet, du har kanske fel högtalare för just det du önskar nå ut, tror inte dyrare steg kommer förändra så himla mycket för just dina behov.

Postad 22 November 2015 - 17:30

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Håller med dig helt! Jag vill ha en anläggning som låter bra för mig, sen steuntar jag i vad andra tycker om den. Lite akustikfix, en vettig 2-kanalare och lite till så kanske man är i hamn? Mina Klipsch RP-260f spelar på riktigt fint och är ett rejält lyft från mina xtz 93.23 i mitt vardagsrum.
Nu har jag testat slutstegsbiten iaf och kondtaterat att problemet delvis inte ligger där, även om man hör skillnad på hög volym. Off we go till nästa steg (inte slutsteg )

Jag gjorde några enkla akustikfixxar och det gjorde väldigt mycket. Nu är jag ganska basic i mina trix än så länge med min nuvarande setup. Ska köpa en mycket större matta mm. Sedan ska jag ta itu med att fixxa lite andra absorbenter och sätta pendlade akustik skivor i taket bla.
Men kan säga att DET låter enligt mig själv såååå in i HEL*ETES bra i mina öron, detta utan allt för mycket fix. Så med lite tweex o fix blir det bara bättre.

Jooo du är inne på rätt spår, gör det som låter bäst för dig och lägg absolut dina pengar på de saker som ger dig det du är ute efter.

Det här med ljud är så larvigt kul och kan faktiskt bli så hysteriskt dyrt om man nu ska jaga någon annans ljud Nirvana.

Hoppas du hittar det som matchar dig och det som du är ute efter!

Redigerat av Unregistered5216151c, 22 November 2015 - 17:33.

Postad 22 November 2015 - 17:57

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Inte för att vara den som sätter griller i huvudet, du har kanske fel högtalare för just det du önskar nå ut, tror inte dyrare steg kommer förändra så himla mycket för just dina behov.

Högtalarna trivs jag bra med. Dom har ett härligt driv med min 2-kanalare. Tyvärr används 2-kanalaren till allrummet på övervåningen med andra högtalare. 
Tycker mig ha fått ett ganska schysst ljud nu med hembiostärkaren också, då utan slutsteg. Mixtrat lite med EQ:n. Ska även kolla lite på akustiken i rummet. Vi har inte haft så mycket gardiner uppsatta och liknande, då vi inte bott i huset så jättelänge och bortprioriterat gardiner o.s.v. Men nu har vi börjat hänga upp det. 
Vi har även en stor fet matta på golvet i vardagsrummet tillsammans med en ganska stor soffa o.s.v. Ska se lite mer vad man kan göra akustikmässigt och som även är sambovänligt.. :P

Postad 22 November 2015 - 17:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Hoppas du vet att NAD bara lever på att de använder Holmgren kretsen. Jaja är du nöjd tänker jag inte måla fan på väggen. Hade en NAD och det var inget att hänga i granen, fast då skall jag påpeka att jag hade en Rega innan dess som hade bättre ljud dock hade min Rega allt för många bygg problem. Hittade några andra tänkbara alternativ ifall du vill byta.

http://www.hembiocon...eo/AM100-SE.htm

http://www.hembiocon...ereo/MM7025.htm

http://www.hembiocon...reo/RB-1562.htm

"Hoppas du vet att NAD bara lever på att de använder Holmgren kretsen."

Är det här någon vedertagen sanning? Låter mycket märkligt....

Postad 22 November 2015 - 18:02

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Jag gjorde några enkla akustikfixxar och det gjorde väldigt mycket. Nu är jag ganska basic i mina trix än så länge med min nuvarande setup. Ska köpa en mycket större matta mm. Sedan ska jag ta itu med att fixxa lite andra absorbenter och sätta pendlade akustik skivor i taket bla.
Men kan säga att DET låter enligt mig själv såååå in i HEL*ETES bra i mina öron, detta utan allt för mycket fix. Så med lite tweex o fix blir det bara bättre.

Jooo du är inne på rätt spår, gör det som låter bäst för dig och lägg absolut dina pengar på de saker som ger dig det du är ute efter.

Det här med ljud är så larvigt kul och kan faktiskt bli så hysteriskt dyrt om man nu ska jaga någon annans ljud Nirvana.

Hoppas du hittar det som matchar dig och det som du är ute efter!

Vad har du gjort för akustikfixar hittills då? Kan ju vara bra att veta och se om man ska göra något liknande? 

Som du säger så är ju det här med ljud väldigt kul och som jag är väldigt intresserad av. Dock ljud till en prismässigt överkomlig summa. Jag har många andra intressen också så det går inte lägga alla pengar på enbart en hobby.
Men några tusenlappar hit och dit kan man ju spendera om det gör ljudet till det bättre. 
Slutsteget anser jag väl inte gav så pass mycket för ljudet så att det var värt 8k då, även om det blev skillnad på högre volymer.

"Hoppas du vet att NAD bara lever på att de använder Holmgren kretsen."

Är det här någon vedertagen sanning? Låter mycket märkligt....

Ingen aning. Har själv läst en hel del tester och intryck från ägare och de har fått väldigt bra kritik överlag. Jag har ingen direkt erfarenhet av NAD sen tidigare så jag vet inte så mycket mer än det jag läst. 

De verkar ju vara väldigt starka maskiner och klara av i princip alla typer av högtalare utan större problem och det kan väl aldrig vara dåligt, även om det givetvis inte säger hela sanningen om en produkt.

Postad 22 November 2015 - 20:05

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Vad har du gjort för akustikfixar hittills då? Kan ju vara bra att veta och se om man ska göra något liknande?
Som du säger så är ju det här med ljud väldigt kul och som jag är väldigt intresserad av. Dock ljud till en prismässigt överkomlig summa. Jag har många andra intressen också så det går inte lägga alla pengar på enbart en hobby.
Men några tusenlappar hit och dit kan man ju spendera om det gör ljudet till det bättre.
Slutsteget anser jag väl inte gav så pass mycket för ljudet så att det var värt 8k då, även om det blev skillnad på högre volymer

Största akustik fixen just nu är ingen direkt fix alls. Men tyngre gardiner/dubbla, stor soffa, hyfsat stor matta. Men jag provade med mina hemsnickrade akustiktavlor och de gjorde en stor skillnad. Dock fick de stryka ned då det nu blev lite ommöbleringar för att få ihop bästa 2 kanals ljud och ett bra 7.1 bio ljud i vardagsrummet.

Men ska sätta ihop nya akustiktavlor som passar mer in och faktiskt se över vad mer jag vill göra. För ljudet är riktigt grymt bra just nu. Skönt att du fått fason på det så att det tilltalar dig mer o mer.

Vissa fix när det kommer till ljudet är ganska billiga, Medans andra är lite väl dyra....men denna hobby är för mig väldigt viktig. Men har inte en fet budget att göra allt jag kanske skulle vilja göra heller.....
Men små steg i taget.

Redigerat av Unregistered5216151c, 22 November 2015 - 20:08.

Postad 23 November 2015 - 12:19

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Hejsan, har precis köpt mig en Yamaha RX-A830. Är hyffsat nöjd med ljudet den återger. Ville gärna ha en flerkanalare då jag inte ville stänga in mig till en tvåkanalare. Just nu kör jag endast 2.1. Vet inte ifall jag tog något steg alls upp i kvallitet när jag bytade från en Onkyo TX-SR604E. Fast yamahan får nog stanna kvar hemma hos mig då jag tyckte det var jäkligt smidigt med Spotifyconnect. Ljudet låter faktiskt kanon från vissa skivor så som Keb Mo`s - Suitcase. Önskar att alla skivor kunde ha ett sådant punchigt ljud! Just den skivan kan jag nog tänka mig ha som referens till hur det ska låta.

Fast det är ju en smula tråkigt att bara lyssna på den skivan i längden. Så jag tänkte oxå ge mig in och trixa lite med equallizern. Fast jag tycker det verkar så jäkla osmidigt. Tycker man blir helt snurrig. Låter det bättre eller sämre tänker jag alltid till sist. Sedan går man tillbaka till ursprungs inställningarna.

Hur som  helst.....vet inte riktigt vad jag ville med mitt inlägg. Kanske är jag inte tillräckligt nöjd med mitt inköp när man redan efter en vecka börjar leta på nätet efter tips på inställningar på recievern för att få ut bästa möjliga ljud. Mitt ljudnirvana är nog att få det där punchiga ljudet även vid lägre volym.

Men man vill ju inte lägga ut en förmögenhet på teknik när man bara är en simpel arbetare.

Hade jag gått och köp en tvåkanalare så VET jag att veckan efter hade börjat tråna efter surroundljud igen!

Jo, jag hade nog en fråga.....om man kör med micen så vill den ju att man ska placera micen på 8 ställen tror jag det var. Jag lät den vara på ett ställe hela tiden. Rätt eller fel? Ändras inställningarna något om man hade flyttat runt den? Kör som sagt bara stereo!

Postad 23 November 2015 - 16:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

@pappahårding: Kanske inte spelar någon roll men jag tycker det verkar konstigt att köra 8 positioners kalibrering om man inte flyttar micken mellan mätningarna. Borde väl finnas möjlighet att köra kalibrering för en position. Själv har jag en Yamaha processor i en 5.1 anläggning och jag har kalibrerat för 3 positioner. Tror 8 positioner är max men man kan absolut välja ett färre antal. 

Ändringarna bör absolut ske om man gör en fler positions kalibrering vs. en positions kalibrering annars var det inte mycket nytta med den funktionen.
Jag skulle nog först provat kalibrering för en position och se vad det ger. Annars är väl det optimala för stereo att köra "Stereo Direct".

Postad 23 November 2015 - 16:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Det där med akustik. Ibland krävs det att man behöver bygga om hela rummet för att få det bra. Märkte att i min betongbunker behövde jag så extremt mycket dämp att jag bara ledsnade. MEN sen testade jag att vända på rummet. Dvs. Jag placerade högtalarna på långsidan istället för på kortsidan. Då vann jag extremt mycket på registret 150-600Hz. Lila kurvan är långsidan och blå kortsidan. Och nu när jag spelar på långsidan har jag typ hälften så mycket dämp i rummet också. Innan om jag inte dämpet var utsläckningarna helt otroliga 150-400Hz. 

https://www.minhembi...c_id=484974.jpg

Edit: Som du kanske förstår så låter du SJUKT mycket bättre nu. En väldigt billig fix om du har möjligheten att labba med placeringar. 

Redigerat av philipbtz, 23 November 2015 - 16:32.

Postad 23 November 2015 - 17:36

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Det där med akustik. Ibland krävs det att man behöver bygga om hela rummet för att få det bra. Märkte att i min betongbunker behövde jag så extremt mycket dämp att jag bara ledsnade. MEN sen testade jag att vända på rummet. Dvs. Jag placerade högtalarna på långsidan istället för på kortsidan. Då vann jag extremt mycket på registret 150-600Hz. Lila kurvan är långsidan och blå kortsidan. Och nu när jag spelar på långsidan har jag typ hälften så mycket dämp i rummet också. Innan om jag inte dämpet var utsläckningarna helt otroliga 150-400Hz. 

https://www.minhembi...c_id=484974.jpg

Edit: Som du kanske förstår så låter du SJUKT mycket bättre nu. En väldigt billig fix om du har möjligheten att labba med placeringar. 

Hur har du mät upp att du har släckningar i de frekvensområden du nämner? Har du nån särskild mic eller så ? 
Skulle ju vara lite bra att ha en sån och mäta upp hur det ligger till i rummet.. Men de kanske är svindyra? 
Micen som följer med Yamahan har jag bara testat en gång och ljudet blir inget vidare efter kalibrering.. Svårt att läsa av kurvan också tycker jag i equalizern..

Postad 23 November 2015 - 18:46

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Akustik, kalibrering, kvalitetsslutsteg med hög strömstyrka, akustik, akustik, akustik.

Postad 23 November 2015 - 19:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

@pappahårding: Kanske inte spelar någon roll men jag tycker det verkar konstigt att köra 8 positioners kalibrering om man inte flyttar micken mellan mätningarna. Borde väl finnas möjlighet att köra kalibrering för en position. Själv har jag en Yamaha processor i en 5.1 anläggning och jag har kalibrerat för 3 positioner. Tror 8 positioner är max men man kan absolut välja ett färre antal. 

Ändringarna bör absolut ske om man gör en fler positions kalibrering vs. en positions kalibrering annars var det inte mycket nytta med den funktionen.
Jag skulle nog först provat kalibrering för en position och se vad det ger. Annars är väl det optimala för stereo att köra "Stereo Direct".

Min kalibrering är med 8 punkter och jag har bara 3 högtalare,låter väldigt bra. På Marantz så ställer kalibreringen in avståndet och antal db på högtalaren. Tycker sedan audessey gör att ljudet låter levande medan väljer jag pure direct som så många påpekar skall vara bäst i stereo läge så låter det tråkigt och tonkontroller använder jag mig inte av så det är ju något som kalibreringen justerar upp ljudet.

Redigerat av Buddaz12, 23 November 2015 - 19:26.

Postad 23 November 2015 - 20:42

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

För att få så ren signal från Bluesound Node som möjligt har jag kopplat den direkt till slutsteget via en rca-switch där jag kan välja antingen Bluesound eller lågnivå ut från surroundförstärkaren som ska gå till slutsteget. På det viset kopplar man ju förbi förförstärkaren plus alla funktioner i Surroundförstärkaren när man spelar musik med Bluesound Node.

Volymen till Slutsteget från bluesound sköter man från surfplattan som man styr bluesound med. Fungerar ypperligt och ger hörbart renare ljud med mer dynamik.

Postad 24 November 2015 - 09:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Hur har du mät upp att du har släckningar i de frekvensområden du nämner? Har du nån särskild mic eller så ? 
Skulle ju vara lite bra att ha en sån och mäta upp hur det ligger till i rummet.. Men de kanske är svindyra? 
Micen som följer med Yamahan har jag bara testat en gång och ljudet blir inget vidare efter kalibrering.. Svårt att läsa av kurvan också tycker jag i equalizern..

Jag har en UMIK-1 från MiniDSP.com. Det är en väldigt bra mikrofon, tror den kostar typ $80. Sen finns det ett gratis-program som heter REW(Room EQ Wizard) man kan använda sig utav för att göra mätningarna. En sådan mikrofon kan bli den billigaste uppgradering man gör.

Jag listade ut att det antagligen var släckningar i området då jag fick mer output där med mer dämpning. Men som du kommer märka så gör placeringen av högtalare/basar mer än några enkla dämp-plattor här och där. Iaf för basområdet. I mitt fall gjorde det dock även stor skillnad för ljudbilden. 

Kanske skall tillägga att om du vill få bra resultat hela registret så kan du generellt inte spela bas från samma ställe som du har högtalarna. Så mic + REW och dela dina högtalare mot basar så slipper du större ingrepp på rummet. Ju fler basar desto lättare blir det. Det var lite lurigt med två, fyra hade varit jättemycket enklare.

Jag röstar på att du tar dina pengar och lägger mot ett par basar och mikrofon. Om du har frihet att vända och vrida på rummet hur du vill och placera basarna vart du vill så kan du vinna otroligt mycket på det. Du vet en dm förflyttning kan vara skillnaden mellan att du triggar en resonans eller inte. I mina tester så räckte det att jag bara vred på ena subben så försvann en 8dB peak vid 50Hz. Men sånt där är omöjligt att lyssna sig till man måste mäta. 

Om du inte är intresserad av basar så kan du ju fortfarande vinna otroligt mycket på att mäta och testa olika placeringar av dina högtalare. Glöm inte heller att vart du sitter i förhållande till högtalarna är också en stor variabel. Att sitta en halvmeter längre fram eller bak kan vara hela skillnaden. 

Redigerat av philipbtz, 24 November 2015 - 09:57.

Postad 25 November 2015 - 19:33

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite eftersom jag har samma funderingar. Har precis sålt mitt slutsteg, ett Rotel RB-1090. Ljudet vart mycket sämre utan att förklara detaljer. Jag har en Yamaha RX-A3010 receiver och funderar på att köpa en Hegel H200 eller ett slutsteg på 2*200w.  

Rent teoretiskt borde en dedikerad 2 kanals förstärkare med H/T funktion vara ett bättre val för ren musik lyssning.

Sen att nyttja slutsteget vid filmtittande via H/T passagen.

Tänker jag fel?

Mvh Micke.

Postad 25 November 2015 - 20:16

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Funderar på exakt samma sak och har oxå en 3010, dock funderar jag på vad som är bäst h200 med extern DAC eller h300. H200 kan jag nog få loss för runt 7-8 k medan en 300 ligger på mellan 15-18. Så om du hinner testa innan så berätta gärna hur det funkar.

Postad 25 November 2015 - 20:22

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite eftersom jag har samma funderingar. Har precis sålt mitt slutsteg, ett Rotel RB-1090. Ljudet vart mycket sämre utan att förklara detaljer. Jag har en Yamaha RX-A3010 receiver och funderar på att köpa en Hegel H200 eller ett slutsteg på 2*200w.  

Rent teoretiskt borde en dedikerad 2 kanals förstärkare med H/T funktion vara ett bättre val för ren musik lyssning.

Tänker jag fel?

Mvh Micke.

Tror du tänker helt rätt! Personligen tyckte jag inte slutsteget gav så våldsamt mycket, utan det är hela kedjan av komponenter antagligen som gör skillnad i ljudet.
Så en stärkare med H/T passage borde bli helt rätt. Se dock till att den har H/T passage, tyckte inte det lät särskilt bra när jag kopplade pre-out på min stärkare till min 2-kanalare till en vanlig RCA-ingång och fick dubbla kontroller. Det lät sämre än att bara köra hembiostärkaren..

Slutsteg gav lite vid höga volymer, annars inte så mycket så det var värt pengarna jag gav för det.
Jo, det gav väldigt mycket när jag körde 5-kanals stereo. Då fortsatte frontarna att låta bra trots fler högtalare, det var iofs ett stort plus för jag kör så ganska ofta när jag inte sitter aktivt och lyssnar. :)

Postad 25 November 2015 - 20:55

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Kan du förmedla en H200 för det priset? Lät nästan för bra, skicka pm om du vill.
Mvh Micke.

Postad 25 November 2015 - 20:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Tänker jag fel?

Mvh Micke.

Helt rätt, i alla fall om du sätter musik lika högt som hemmabio men ändå vill kunna få bra ljud för respektive från samma rigg.
Ger mer men behöver inte kosta mer. Har ägt en del slutsteg men sedan det kom integrerade med HT-bypass ser jag inte riktigt nyttan längre.

Visst om man tar det ännu ett steg och köper ett bra separat försteg så sitter det ju fint med ett bra slutsteg. Men då känns det som man egentligen borde separera hemmabio och stereo.

Postad 25 November 2015 - 21:11

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Helt rätt, i alla fall om du sätter musik lika högt som hemmabio men ändå vill kunna få bra ljud för respektive från samma rigg.
Ger mer men behöver inte kosta mer. Har ägt en del slutsteg men sedan det kom integrerade med HT-bypass ser jag inte riktigt nyttan längre.
Visst om man tar det ännu ett steg och köper ett bra separat försteg så sitter det ju fint med ett bra slutsteg. Men då känns det som man egentligen borde separera hemmabio och stereo.

Skönt att höra att jag tänker rätt, lyssnar mest på musik. Känns som man får det bästa av två världar med en sådan lösning för vettiga pengar.

Postad 25 November 2015 - 21:25

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Tänker jag fel?

Mvh Micke.

Som Widde redan sagt så gör/tänker du rätt även du Masong.

Jag gjorde den övning som ni nu funderar på, köpte en H200 för enbart musik lyssningen. Körde H/T bypass för film, men det lyftet som blev för musik var sååå värt varenda krona.

Allt beror väl på vad man är ute efter, men har man samma viktning på Musik och på Film anser jag (mitt personliga tycke här, ingen absolut sanning  :) ) att det gör sig bäst med att separera riggen.

Sedan ska man inte bara stirra sig blind på HEGEL, beror lite på vad man gillar för ljud och vilken musik man lyssnar på. Allt ljud handlar om vad du/ni tycker om. 

Min Hegel åkte ut ganska snabbt, inte för att det var ngt fel på den, men mer för att det ljudet inte var för mig. Rätt eller fel, det kan bara jag svara för.

Men kolla runt lite, finns mycket kul på beggat marknaden, en del Hegel dyker upp, men oxå annat skoj.  :D

Postad 25 November 2015 - 21:29

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Skönt att höra att jag tänker rätt, lyssnar mest på musik. Känns som man får det bästa av två världar med en sådan lösning för vettiga pengar.

Är musik viktigt så tycker jag OXÅ att du tänker rätt, men film är förbannat kul oxå. Tycker den Surround recievern du har är duktigt bra oxå, så den lär du klara dig på....ett tag iaf.

Livsfarligt när man börjar uppgradera..... :blink:  :blink:  :rolleyes:  :D

Postad 25 November 2015 - 21:45

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Det trodde jag med när jag sålde slutsteget. Vet inte om mina högtalare är krävande(Monitor Audio PL200) Kör alltid Pure Direct och ljudet vart sämre. Därav mina funderingar på ny kraft.

Postad 25 November 2015 - 21:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Jag gjorde den övning som ni nu funderar på, köpte en H200 för enbart musik lyssningen. Körde H/T bypass för film, men det lyftet som blev för musik var sååå värt varenda krona.
Allt beror väl på vad man är ute efter, men har man samma viktning på Musik och på Film anser jag (mitt personliga tycke här, ingen absolut sanning :) ) att det gör sig bäst med att separera riggen.
Sedan ska man inte bara stirra sig blind på HEGEL, beror lite på vad man gillar för ljud och vilken musik man lyssnar på. Allt ljud handlar om vad du/ni tycker om.

Min Hegel åkte ut ganska snabbt, inte för att det var ngt fel på den, men mer för att det ljudet inte var för mig. Rätt eller fel, det kan bara jag svara för.

Men kolla runt lite, finns mycket kul på beggat marknaden, en del Hegel dyker upp, men oxå annat skoj. :D

Min h80 ligger bara och samlar dust i garderoben. Själv tänker jag mer hembiosteg fast jag är osäker, eftersom mm7025 eller vad det nu heter ligger bra i pris, dock spelar jag så sällan högt att min SR7008 får sträcka på benen dock när jag är på humör hamnar jag på lite över 60 på ljudmätaren och det låter högt i mitt lilla rum. Är numera ute efter finlir, har som sagt kommit över statiumet där högt var prioritet, nu är det kvalitet som gäller och Marantz är lite åt det håll jag gillar med Kef. Även tittat på andra märken fast då springer det upp i pris. Skall vara något med lite värme i soundet

Redigerat av Buddaz12, 25 November 2015 - 21:56.

Postad 25 November 2015 - 21:52

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Allt beror väl på vad man är ute efter, men har man samma viktning på Musik och på Film anser jag (mitt personliga tycke här, ingen absolut sanning  :) ) att det gör sig bäst med att separera riggen.

Men kolla runt lite, finns mycket kul på beggat marknaden, en del Hegel dyker upp, men oxå annat skoj.  :D

Hur upplever du ljudet från Hegel? Letar själv efter en vettig integrerad stärkare med H/T Bypass nu, men vet inte alls vad jag bör kolla på.. Hegel kanske är lite dyrare än vad jag vill ge dock.. 
Vill inte ha kallt och sterilt ljud utan mer åt hållet man får från vinyl. Lite rundad bas och mjukt och trevligt ljud typ, gärna lite attack i basen också. :)

Postad 25 November 2015 - 22:01

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Det trodde jag med när jag sålde slutsteget. Vet inte om mina högtalare är krävande(Monitor Audio PL200) Kör alltid Pure Direct och ljudet vart sämre. Därav mina funderingar på ny kraft.

Det jag menade var att den var bra till film, så den lär du trots allt klara dig på ett tag. Men när det kommer till att bara koppla på ett steg på surround förstärkare så (igen min åsikt) blir det ALDRIG bra.

Kraft får du i en annan dimension då man kör två-kanal, samt att jag upplevde att du får ur ljudet ut ur högtalarna på ett annat sätt. En bättre separation, bättre kontroll. Men detta är generellt. Jag köpte en Onkyo 9050 och den rackarn spelade hur bra som helst men med ett annat ljud, smiskade stjärt med min surround stärkare.

Kraft kan hjälpa massor, men det gäller att du tycker att allt matchar oxå.  :wacko:  Make sense?

Postad 25 November 2015 - 22:11

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Hur upplever du ljudet från Hegel? Letar själv efter en vettig integrerad stärkare med H/T Bypass nu, men vet inte alls vad jag bör kolla på.. Hegel kanske är lite dyrare än vad jag vill ge dock.. 
Vill inte ha kallt och sterilt ljud utan mer åt hållet man får från vinyl. Lite rundad bas och mjukt och trevligt ljud typ, gärna lite attack i basen också. :)

JAg gillade ljudet Hegel gav, den kontroll, detaljrikedomen och den pondus. MEN jag kanske svär i kyrkan nu eller skaffar läskigt mycket ovänner, jag tyckte den blev tråkig/bumlig om du inte matar den med rätt typ av inspelningar. Har fått massor av frågetecken från vissa butiker när de hela tiden ska dema med HEGEL. Men så spelar man singer/songwriter så låter den gudomligt, såklart annat oxå, men när jag drog på lite metal så tyckte jag det blev.....typ jobbigt. Sedan är det så att den spelar det den blir matad med (självklart),d et kan även vara en missmatch mellan mina högtalare och själva stärkaren.

Lyssnade på deras För & Slutsteg combo och det var en förbättring, men fortfarande inte så att jag blev sugen på att köpa. Jag gillade HEGEL...alltså på riktigt. 

Jag anser att det inte finns ngt som slår min Peachtree Grand pre (försteg) & Parasound A21 (slutsteg), de spelar allt tillsammans med mina Triangle Genése Lyrr (Golvhögtalare) med driv, värme, öppenhet, detalj, duktigt med botten, spelglädje och de klarar av allt jag kastar på dem. Kör jag death/bröl/metal så gör den detta med samma inlevelse och samma pondus, drar jag sedan på Maria Mena eller ngt liknande så låter det oxå gudomligt.

Postad 25 November 2015 - 22:43

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

JAg gillade ljudet Hegel gav, den kontroll, detaljrikedomen och den pondus. MEN jag kanske svär i kyrkan nu eller skaffar läskigt mycket ovänner, jag tyckte den blev tråkig/bumlig om du inte matar den med rätt typ av inspelningar. Har fått massor av frågetecken från vissa butiker när de hela tiden ska dema med HEGEL. Men så spelar man singer/songwriter så låter den gudomligt, såklart annat oxå, men när jag drog på lite metal så tyckte jag det blev.....typ jobbigt. Sedan är det så att den spelar det den blir matad med (självklart),d et kan även vara en missmatch mellan mina högtalare och själva stärkaren.

Lyssnade på deras För & Slutsteg combo och det var en förbättring, men fortfarande inte så att jag blev sugen på att köpa. Jag gillade HEGEL...alltså på riktigt.

Jag anser att det inte finns ngt som slår min Peachtree Grand pre (försteg) & Parasound A21 (slutsteg), de spelar allt tillsammans med mina Triangle Genése Lyrr (Golvhögtalare) med driv, värme, öppenhet, detalj, duktigt med botten, spelglädje och de klarar av allt jag kastar på dem. Kör jag death/bröl/metal så gör den detta med samma inlevelse och samma pondus, drar jag sedan på Maria Mena eller ngt liknande så låter det oxå gudomligt.

Finns säkert fast då pratar vi en helt annan prisklass. Har du till exempel provat Audio Resarch, Burmester eller T+A där har du förstärkare som är hur stabila som helst ner till 1 ohm och som låter väldigt musikaliskt. Skall inte skapa fiender, ville bara påpeka ditt sista inlägg.

Postad 25 November 2015 - 23:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Finns säkert fast då pratar vi en helt annan prisklass. Har du till exempel provat Audio Resarch, Burmester eller T+A där har du förstärkare som är hur stabila som helst ner till 1 ohm och som låter väldigt musikaliskt. Skall inte skapa fiender, ville bara påpeka ditt sista inlägg.

Såklart finns det säkert saker som låter sjukt mycket bättre än min rigg, finns säkert de som tycker min rigg låter sjukt illa. Alla gillar olika, och roligt nog så har jag iaf hört Audio Reserch & T+A, vill inte påstå att de gör något dåligt alls. Men anser jag att det är värt de pengarna? Lyssnade på en rigg för närmare 5.5 miljoner, den lät så sjukt jäkla bra att det var larvigt, men skulle jag spendera de pengarna?

Vet att du inte är ute efter att skapa ovänner, och inte för att starta ngt, men jag startade mitt påstående med att jag anser.... :P  :D

Postad 26 November 2015 - 00:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Såklart finns det säkert saker som låter sjukt mycket bättre än min rigg, finns säkert de som tycker min rigg låter sjukt illa. Alla gillar olika, och roligt nog så har jag iaf hört Audio Reserch & T+A, vill inte påstå att de gör något dåligt alls. Men anser jag att det är värt de pengarna? Lyssnade på en rigg för närmare 5.5 miljoner, den lät så sjukt jäkla bra att det var larvigt, men skulle jag spendera de pengarna?
Vet att du inte är ute efter att skapa ovänner, och inte för att starta ngt, men jag startade mitt påstående med att jag anser.... :P :D

Hade velat lyssna på nya Bel Canto black, kostar 500k. Missade senaste demo som min närmaste High end butik hade, butiken riggade upp Kef Moun med Burmester sub och för/effeksteg/kablar som skulle få hifi nörden att drägla fradga. Själv letar jag vidare med något mer humant som inte kostar flera årslöner. Det som jag hörde på sist hade varit drömmen, var senaste R serien från T+A fast det kostar allt för mycket, även funderat på om Primare steg skulle fungera då A34.2 till front, gömma bakom tv

Postad 26 November 2015 - 09:08

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Hade velat lyssna på nya Bel Canto black, kostar 500k. Missade senaste demo som min närmaste High end butik hade, butiken riggade upp Kef Moun med Burmester sub och för/effeksteg/kablar som skulle få hifi nörden att drägla fradga. Själv letar jag vidare med något mer humant som inte kostar flera årslöner. Det som jag hörde på sist hade varit drömmen, var senaste R serien från T+A fast det kostar allt för mycket, även funderat på om Primare steg skulle fungera då A34.2 till front, gömma bakom tv

Jag är där oxå. Det ska vara så att jag har råd med det jag köper, såklart drägglar man över de "finare" sakerna oxå. Det är därför jag själv kollar på det som ger mig det jag vill ha i ett Pris området jag kan hantera.
Har inte hört Primare stegen men det verkar vara ruskigt prisvärt med tanke på den musikalitet de ska leverera. Jag har varit små allergisk mot dem tidigare, men pris kontra prestanda så är de riktigt vassa.

Så sjukt kul den här hobbyn....

Postad 26 November 2015 - 11:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

För att få så ren signal från Bluesound Node som möjligt har jag kopplat den direkt till slutsteget via en rca-switch där jag kan välja antingen Bluesound eller lågnivå ut från surroundförstärkaren som ska gå till slutsteget. På det viset kopplar man ju förbi förförstärkaren plus alla funktioner i Surroundförstärkaren när man spelar musik med Bluesound Node.

Volymen till Slutsteget från bluesound sköter man från surfplattan som man styr bluesound med. Fungerar ypperligt och ger hörbart renare ljud med mer dynamik.

Vilken RCA-switch köpte du? Jag vill också testa!

Postad 26 November 2015 - 13:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Jag är där oxå. Det ska vara så att jag har råd med det jag köper, såklart drägglar man över de "finare" sakerna oxå. Det är därför jag själv kollar på det som ger mig det jag vill ha i ett Pris området jag kan hantera.
Har inte hört Primare stegen men det verkar vara ruskigt prisvärt med tanke på den musikalitet de ska leverera. Jag har varit små allergisk mot dem tidigare, men pris kontra prestanda så är de riktigt vassa.

Så sjukt kul den här hobbyn....

Tanken är om jag kan koppla ett slutsteg via recivern preout för fronthögtalarna och låta reciver ta hand om center och annat. Är främst mina små Kef R100 som reciver har lite problem med, på pappret inget monster, dock kräver de små rackarna lite bättre matning för att blomma ut ordentligt till musik, medan till tv/film när centern får vara med i leken låter det skrämmande bra. Dock behöver jag spara till ett annat projekt under de nästkommande månaderna. Planerna finns, däremot lagt på is ifall inte min närmaste butik rea ut något spännande.

Postad 26 November 2015 - 19:50

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Vilken RCA-switch köpte du? Jag vill också testa!

Jag köpte den här:

http://www.kabelbuti...a-switch-3-vags

Den har 3 ingångar och metallchassi med guldplätterade kontakter.

Hittade den på Hifipunkten till ett billigare pris till och med:

http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=6397

Redigerat av Ljudligt, 26 November 2015 - 20:36.

Postad 27 November 2015 - 09:19

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Jag köpte den här:

http://www.kabelbuti...a-switch-3-vags

Den har 3 ingångar och metallchassi med guldplätterade kontakter.

Hittade den på Hifipunkten till ett billigare pris till och med:

http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=6397

Thanx!

Påverkar den inte ljudet negativt alls?

Hifipunkten tar 100 kr i frakt så priserna är jämbördiga. :)

Postad 27 November 2015 - 16:15

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Thanx!

Jag hör ingen skillnad mot att koppla Bluesound eller Surroundföstärkaren direkt till slutsteget utan switchen. Då är det nog större påverkan att koppla in en förförstärkare eller surroundförstärkare i signalvägen med dess alla elektriska komponenter.

Postad 27 November 2015 - 23:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Thanx!

Har man inte ett trängande behov så skall man alltid undvika onödiga gränssnitt. Här får du två kontaktgränssnitt en manuell switch och extra kablage. Du kan vara 100% säker på att det inte bidrar positivt. Sedan vad man hör eller inte hör lär väl vara individuellt och är delvis beroende av anläggningen i övrigt.

Redigerat av Blåtand, 27 November 2015 - 23:32.

Postad 28 November 2015 - 00:10

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 1

Tror själv att om man har delar för 4-8kkr och inte är nöjd räcker det inte att bara byta eller lägga till ett bättre slutsteg.

Slutsteg ger inte mycket ljudmässigt enl. mig. Att fixa till rummet är nästa steg sen kan man börja byta upp sig.

Det är ett stort steg att gå till "nästa" nivå i anläggningen prismässigt.

Postad 28 November 2015 - 08:45

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Har man inte ett trängande behov så skall man alltid undvika onödiga gränssnitt. Här får du två kontaktgränssnitt en manuell switch och extra kablage. Du kan vara 100% säker på att det inte bidrar positivt. Sedan vad man hör eller inte hör lär väl vara individuellt och är delvis beroende av anläggningen i övrigt.

Det jag ville undvika var det onödiga gränssnittet surroundförstärkaren när jag lyssnar på Bluesound samt att jag även ville koppla om till den när jag tittar på film. 

Det bästa är ju naturligtvis att koppla direkt men det är inte lika smidigt när man ska byta att behöva ur och i sladdar varje gång. Men lyssnar man bara på Bluesound är det ju inget problem.

Effekterna av switchen och den extra kabel signalen går igenom påverkar så lite att jag inte hör någon skillnad mot att koppla direkt.

Det jag däremot hör skillnad på är de stora variationerna som olika inspelningsstudios använder. Dessa är bra mycket större än den lilla skillnad som eventuell påverkan av switch eller kabel har.

Att säga att något är neutralt är bara konstigt när variationerna är så stora på alla inspelningar.

Alla inspelningstekniker har gått i olika skolor har olika öron samt olika inspelningsutrustning (ofta med vanliga lakritssnören, samt olika högtalare som låter olika) samt olika smak samt olika påverkan från de grupper som de spelar in låtarna med. Alltså minst 5 variabler som är långt ifrån neutrala. En del lägger på distorsion bara för att de tycker det låter bättre mm. Så variationerna på olika inspelningar kan variera något enormt.

Postad 28 November 2015 - 12:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Det du behöver tänka på.
1. Utgångsimpedans vs högtalarnas impedans (hela frekvensbandet).
2. Högtalarnas verkningsgrad, effekttålighet, vilken ljudnivå du vill kräma ut från en meter, samt förstärkarens/slutstegets effekt i watt RMS.
3. Brusnivån (inget stör mig mer än brusande förstärkare/slutsteg).

Andra problem brukar var mindre i dag, men se till att det är en bra nätdel och enkelströmriktare. Ordentlig kondensatorbank, bra kylning etc.

Postad 28 November 2015 - 15:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

@Ljudligt: Det var bara ett rent principiellt inlägg i debatten från min sida.

Hur stor inverkan man får varierar säkert med vad man använder för grejer och ytterst är det viktiga att man själv tycker att det fungerar.
Men du får aldrig en positiv inverkan från utrustning av nämnd typ, sedan kan det säkert vara att föredra framför något som är ännu sämre.

Det kan vara den enda framkomliga vägen att gå i vissa fall (bästa kompromissen).

Ungefär som att man i butiker ofta väljer att använda högtalarväxlar även om de har negativ inverkan på ljudet så förenklar det produktdemonstrationer så mycket att de ändå är värda att använda....

Det där med ljudproduktioner håller jag med om, kvalitén varierar stort och har ofta en väldigt avgörande inverkan på resultatet. Kan tycka att det pratas väldigt lite om detta, men det beror väl på att musiksmaken är så varierande att man inte kan föra diskussion om detta på något enkelt plan. Den som kan ställa krav på detta och få till en generell förbättring är väl ytterst artisterna. Men då borde skivköparna bojkotta dåliga inspelningar.

Oavsett inspelningskvalité så kommer i vilket fall alltid en så ren signalväg som möjligt att gynna ljudkvalitén.

Postad 28 November 2015 - 21:23

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Håller helt med dig då jag brukar höra skillnad på de flesta förändringar i signalvägen. Så jag kommer säkert koppla direkt när jag vill ha kortast möjliga signalväg.
Men jag tycker det låter riktigt bra med switchen inkopplad så jag behöver i alla fall inte koppla om varje gång.
I vilket fall som helst tycker jag det låter bättre än att använda surroundförstärkaren till stereolyssning.

Postad 30 November 2015 - 08:09

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en Hegel H200, återkommer med intryck när jag lyssnat in mig.

Postad 30 November 2015 - 21:07

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en Hegel H200, återkommer med intryck när jag lyssnat in mig.

Spännande att höra vad du tycker! Jag tyckte det var ett astronomiskt skutt från mina tidigare anläggningar

Postad 30 November 2015 - 22:47

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Hegel är fina grejer.

Postad 30 November 2015 - 22:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Hegel är fina grejer.

Inte för att vara den, fina, verkligen?

Postad 01 December 2015 - 13:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Inte för att vara den, fina, verkligen?

Om du skall vara den så får jag förtydliga lite då ;) Dvs. att de verkar välkonstruerade och de Hegel jag har hört har jag inte blivit besviken på. 

Postad 01 December 2015 - 22:30

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Första intrycket av Hegel H200 ihop med mina MA PL200 är att det låter mycket bra till en viss volym. Ljudet blir som rumligt vid högre volymer  (Svårt att förklara)

Jag tycker att det gick spela högre när jag hade min gamla receiver Yamaha RX-V2700 ihop med Rotel RB-1090. Den kombinationen lät även bättre än min Yamaha RX-A3010 ihop med Roteln som jag köpte nyligen .

Tycker det  är svårt att jämföra när man inte har sakerna hemma samtidigt.

Redigerat av BikerMike, 02 December 2015 - 07:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.