Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater?
114 svar till detta ämne
Postad 25 januari 2017 - 23:33
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
5090s tycks buzza värst
Det var likadant på 5090n jag hade för några år sen
5090H har betydligt lägre buzzing
KRPerna har lägst buzzing.
jag har samma svärta på 500Men som jag hade med gamla 880W OLEDen lol
så vad ska man med OLED till nu?
500Men jag har är som en OLED men helt utan problemen som dom dras med nära svart och med högre rörelseskärpa.
Möjligt att jag skaffar en B7 senare i år men jag vet redan nu att det blir att utnytja 30 dagars öppet köp.
test och sen tillbaka.
Kleinis:
Det finns Kuros sen finns det modifierade Kuros
Efter det finns det 500M.
Jag kan förstå om du är impad av OLEDens svärta jämfört med den 5090n som troligen också hade förhöjd svärta. (ALLA 50" Kuros idag har det)
med en modifierad 5090 eller 500M så blir det helt andra bullar.
Det är väl bara Ante här på forumet och jag i sverige som har sett hur en Kuro kan prestera 
lite sniket att fler inte tar tag i problemen med sina kuros och istället säljer dom och byter ner sig till OLED 
(sista delen får väl anses vara personlig uppfattning) lol
Redigerat av sune bejas, 25 januari 2017 - 23:40.
Postad 26 januari 2017 - 12:45
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
För mig går 50" bort helt idag, tycker det känns väldigt litet, synd att 60" Kuro inte har samma förutsättningar som 50". Så jag behåller nog min 65VT60 tills det blir bättre ordning på OLED generellt, men förr eller senare blir nog suget efter 4K och HDR för stort och då är det bara att hoppas att det finns vettiga apparater när det sker 
Postad 30 januari 2017 - 20:32
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
5090s tycks buzza värst
500Men jag har är som en OLED men helt utan problemen som dom dras med nära svart och med högre rörelseskärpa.
Möjligt att jag skaffar en B7 senare i år men jag vet redan nu att det blir att utnytja 30 dagars öppet köp.
test och sen tillbaka.
Kleinis:
Jag kan förstå om du är impad av OLEDens svärta jämfört med den 5090n som troligen också hade förhöjd svärta. (ALLA 50" Kuros idag har det)
Det är väl bara Ante här på forumet och jag i sverige som har sett hur en Kuro kan prestera 
lite sniket att fler inte tar tag i problemen med sina kuros och istället säljer dom och byter ner sig till OLED 
Bilden var som sagt väldigt bra på kuron, bättre än både Panasonic plasman och min Oled. MEN buzzing gjorde att bilden kom lite i skymundan... Gick helt enkelt inte att se en hel film och njuta av den om man inte hade lurar. Det värsta var ju att det kom och gick beroende på hur ljus bilden var.
Min panasonic-plasma har inte lika bra bild, men den är nästintill utan buzzing, vilket är guld värt.
Postad 31 januari 2017 - 23:17
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Trist för er, min 5090 buzzar inte alls, fortfarande sjukt nöjd.
Jag var o tittade på en LG oled, ganska bra bild med 4k in, vart lite sugen på att byta ut min gamla trotjänare då denna tv var den första som haft acceptabel svärta, MEN sen såg jag ett program i SD o håll på att kräkas, inte bra alls.
Så jag väntar nog lite, känns inte som att LG´s bildprocessor är nått att ha.
Eller skaffar en bara för film, för vanliga TV sändningar går inte bra.
Märkligt att en TV som är så pass gammal fortfarande utklassar nya modeller så hårt.
Postad 05 februari 2017 - 13:44
Unregistered531959af
-
Unregistered531959af
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
5090s tycks buzza värst
test och sen tillbaka.
Kleinis:
Du skriver för mycket trams..
Postad 05 februari 2017 - 13:53
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
fakta grabben
enbart fakta 
500An ser ju riktigt tramsig ut jämfört med OLEDen eller hur 
Du hade väl en 500M med några tusen timmar?
Svärtan på den är troligen högre än Kuron till vänster.
ingen Kuro idag har kvar original svärtan på 0.003cd/m2
Mät upp din 500M så får vi svart på vitt vad svärtan ligger på idag.
Min erfarenhet säger att svärtan på den är som lägst 0.004 och kan vara så hög som 0.009cd/m2.

Redigerat av sune bejas, 05 februari 2017 - 14:06.
Postad 05 februari 2017 - 14:05
Unregistered531959af
-
Unregistered531959af
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
3 stycken. Knappt använda. Fel som vanligt.
För mycket hipstervarning på dig med fria fantasier och inbillningar. Du är inte den enda som modifierar dessa inom vårat avlånga land som du tror. Mycket du inte vet alltså. Det finns de som gjorde det långt innan du ens fick tag på din första 5090H och började spamma avsforum med din autism.
Var bara tvungen efter jag läste all dynga. Fortsätt för all del egentligen.

Redigerat av Unregistered531959af, 05 februari 2017 - 14:30.
Postad 05 februari 2017 - 14:20
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
3 stycken. Knappt använda. Fel som vanligt
ok då är dom i krokarna "Kuro vänster" på fotot.
500Men något lägre om du har tur.
Postad 05 februari 2017 - 14:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag tycker min 500.a har samma svärta för som snart tio år sedan. 0.0004.....ahhh ( jag kanske drömmer..)
Postad 05 februari 2017 - 14:46
Unregistered531959af
-
Unregistered531959af
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag tycker min 500.a har samma svärta för som snart tio år sedan. 0.0004.....ahhh ( jag kanske drömmer..)
Långt ifrån omöjligt. Som sagt, Patrik_G (sune bejas) är en kille som har blivit varnad och bannad (även här..) på flertal ställen för att han skriver och sprider för mycket lögner och fel fakta.
Postad 05 februari 2017 - 16:02
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
Men att köpa en sådan i väntan på att OLED (som är framtiden) kommer gå ner till mer humana priser efter att LG öppnat upp sin nya fabrik 2018, det kan det väl vara värt? Jag hade en Panasonic VT50 för något år sedan men var mest besviken, dels pga den dåliga ljusstyrkan men mycket annat men har förstått att Kuron hade inte problemet med EU's ECO-krav som ledde till ljussvagare paneler på de sista plasmorna som tillverkades.
Om du tycker att VT50 hade dålig ljusstyrka så bör du nog inte kolla på Pioneer. Den är med högsta sannolikhet aningen sämre. Men tv:n skall inte ha så jäkla mycket ljusstyrka om bilden skall hålla sig fin. Kör man hårdkalibrering på många maskiner så ryker halva ljusstyrkan nästan direkt om man kalibrerar för ett någolunda ljuskontrollerat rum. VT50 har ju både THX Cinema och THX Bright Room så den borde funka bra i de flesta lägena.
Personligen tycker jag de senaste oledarna fullständigt kör över 5090. Djupare svärta, avsevärt mer tryck och klart bättre reflexfilter ger en kontrast som är på en helt annan nivå. Och ingen dithering nånstans. Och fler användbara bildminnen.
Men EF950 är rätt svår att hitta begagnad för 5 papp så ingen skugga ska falla på beggade diton... 
En sak som fortfarande oled inte kan gör är att återge den sk klassiska filmbilden som plasma och crt gjorde. Oled ger precis som LCD en lite för still bild. Dessutom gillar jag inte billbehadlingen lg har på sina LCD,plamsa och oled när det gäller hud. Syns speciellt i ansiktet, någon form av hinna. Svårt att förklara. Har ställt in båda förra årets oled från lg och årets modeller och ser det fortfarande. Något jag är ganska övertygad om att vi slipper på Panasonics oled.
Har 5090 i vardagsrum, 428 i sovrum och har kikat efter större skärm till film/spel (sålde projen i våras). Jag kanske har blivit påverkad av många års plasma-tittande men jag blir väldigt besviken på det som erbjuds på tv-fronten idag.
Precis som nämnts så saknar både lcd och oled den där behagliga "filmiska" känslan. Där är nästan inget jag stör mig på med 5090an. Om det skulle vara något så är det ironiskt nog svärtan som jag önskar vore lite djupare...
5000:- för en 5090/500 (i bra skick) är det ingenting som är i närheten av bildmässigt imo. Är man estetiskt lagd kanske man kan störa sig på tjockleken idag.
OLED kör över plasma på alla fronter idag förutom just rörelseupplösning vilket kan bidra till den så kallade filmiska känslan. OLED ligger på samma nivå här som LCD, dvs. att de bästa apparaterna klarar knappt en tredjedel (ca 300 linjer) av vad en billig plasma (1080+ linjer) klarar. Man kan bättra på detta med frame interpolation men det introducerar andra fel tyvärr. I övrigt så är OLED överlägsen, inte minst vad gäller färgåtergivning.
Tyvärr är detta något som är en begränsning med tekniken så Panasonic har ingen möjlighet att fixa detta som det ser ut idag.
Om jag skulle slå till på en begagnad plasma idag så hade jag hellre hållit utkik efter VT60 eller liknande. Kan inte se några direkta fördelar med Pioneers sista modeller i jämförelse även om de givetvis också presterar bra.
Delar f.ö. samma uppdattning som Pacman gällande OLED kontra plasma.
Jag skulle påstå att både VT50, VT60, ZT60 är klart bättre maskiner än 5090. Kanske inte bättre än 500M men de gör inte bort sig mot den heller. Nu har inte jag dessa hemma så jag vet inte om det samma gäller dem, men jag kan säga att jämför jag min Panasonic Plasma på 5 år med min kompis Pioneer 500A som är betydligt äldre, så ser Pioneer-maskinen ut som ny fortfarande. Bilden har inte åldrats ett dugg. Precis lika bra svärta, inga inbränningar, etc. medan min Panasonic knappt går att jämföra med tv:n jag köpte. Fortfarande väldigt fin bild men svärtan är rätt dassig och panelen har sugit i sig mängder av små inbränningar.
Hur tycker du plasman åldrats med tiden? Är ljusstyrkan fortfarande okej och har du fått några inbränningar?
Jag är inne på att köpa en beg. plasma just nu av anledningen du nämner ovan, känner att det är mest bild för pengarna just nu (om jag kan hitta en dvs).
Även om frågan inte är ställd till mig så är det jag oroar mig för inte ljusstyrkan. Jag oroar mig för sämre svärta med tiden. Att teven jag köpte - berömd för sin svärta, till slut kommer att tappa den. Inbränningar räknar jag med. Jag räknar också med att de går att bränna bort. Det är bara att köra några 1:78.1-filmer ett par månader så får jag säkert bort spökbilderna efter text från alla widescreen-filmer. 
Se ovan. Jag hade inte vågat köpa utan att få se maskinen live först. Pioneer utmärkte sig på den här punkten rejält. Kan hända att Panasonic:s två sista generationer står sig bra också men jag ställer mig tveksam då deras tredje sista absolut inte håller i längden. De flesta inbränningar går att tvätta bort, men det beror lite på hur länge de har fått bränna in. Att anta att man kan få bort dem är inte rekommenderat. Jag skulle dock inte vara särskilt orolig för hur en Pioneer håller svärtan. Jag tycker fortfarande att Panasonic gick om Pioneer rätt snabbt på de flesta punkter, men att se en nästan 10 år gammal Pioneer har övertygat mig om den fullständigt banalt bra kvalitén på Kuro-panelerna.
Kuro är fortfarande bild i världsklass. Finns 50" för 5k på blocket. Finns inga tv-apparater i dagsläget, förutom oled, som har en chans mot Pioneer/Pana plasma.
Jag har en P65VT60 och jag är så j-vla nöjd man kan bli. Den och ZT60 är bästa och sista plasmorna som gjordes. Har jämfört med flera Kuro (kalibrerade), men Pana föll mig i smak! Värt att tillägga är att min Panasonic inte är kalibrerad, kör i THX-läget och jag är grymt nöjd. Funderar på en kalibrering, bara för att se om det ens kan bli bättre. 
Håller verkligen inte med. Jag själva är plasma-förespråkare och har alltid varit. OLED är bättre på nästan allt, men att påstå att inget annat kan mäta sig stämmer inte. HDTVtest ställde upp en ZT60 jämte en AX900 (Panasonics första LED-uppföljare i samma serie som ZT60) i ett kolsvart rum och kunde inte se någon skillnad förutom i de absolut mörkaste scenerna. Jag kan intyga att deras 9-serie, så här två modeller senare, ser ännu bättre ut. LCD är en sämre teknik i allra högsta grad, men ger du toppmodellerna från Panasonic och Sony rätt förutsättningar så kan de ge en kanonbild som de flesta plasma-älskare skulle bli nöjda med. Jobbar man en del med kalibrering så blir även Samsung:s toppmodeller klart godkända. De har bättre svärta i deras bästa kantbelysta modeller än vad en hel del plasmor klarade av (Panasonic och Pioneers toppmoddeller är dock ortfarande bättre i sitt nya skick).
Den där artikeln handlar nästan uteslutande om svärta i ett upptänt mässrum. Detta till trots konstaterar den att både färger och rörelser var bättre på de andra maskinerna. Inte en chans att jag skulle välja en 500A över en LG men i synnerhet inte Panasonic OLED. En god vän till mig bytte precis sin Pioneer 500A till LG B6 och det är dag och natt skillnad. Pioneeren är fortfarande bättre på rörelser och bild rätt ur lådan, men i övrigt har den inte mycket att sätta emot. Om nu svärta är det som är viktigast för dig så är det förbluffande att du hellre skulle välja en 500A, då den rent objektivt inte kommer upp i samma nivå som OLED. Mig veterligen finns det fortfarande ingen ljusmätare på marknaden som klarar så precisa mätningar att man någonsin lyckats hitta något ljus i svärtan från en OLED. Fram till den dagen så stämmer påståendet om oändlig kontrast.
Bumpar tråden lite men jag fick idag möjligheten att se en 5090h in action och gjorde även ett försök att kalibrera den. Fick en godkänd gråskala men tycker absolut inte att den står sig bra ens mot de billigaste OLED-modellerna. Dess främsta styrka var att bilden var såpass uniform men jag kunde se så mycket pulsbreddsmodulering och s.k. horisontell smearing (minns inte exakt begrepp) att bilden inte alls var lika kul som ens min 910V. Menyerna var även väldigt krångliga att navigera sig igenom, lyckades inte hitta 1:1 pixelmapping någonstans utan att välja PC-läget. LG:s OLED-skärmar upplever jag ha betydligt bättre färgåtergivning dessutom, och i mån av kontrast ska vi inte gå in på detaljer. Med mitt tittavstånd (1,8 meter) hade jag aldrig stått ut med all dither som 9G Kuro har.
LG:s skärmar har mycket bättre färgåtergivning. Plasman använde sig av 8-bit processing men använde sig av dithering (blandar olika nyansar som den faktiskt klarar av att återge för att skapa sådana den inte klarar av) för att uppnå alla 16 miljoner färger. Detta kan ge extremt fula övergångar i exempelvis himlen. Färgerna smälter liksom inte in i varandra som de skall och man får banding. OLED är äkta 10-bits paneler som klarar av att återge en miljard färger utan dithering och stödjer dessutom en vansinnigt mycket större färgrymd.
Redigerat av oscarstegland, 05 februari 2017 - 16:24.
Postad 05 februari 2017 - 16:13
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Plasman använde sig av 8-bit processing men använde sig av dithering (blandar olika nyansar som den faktiskt klarar av att återge för att skapa sådana den inte klarar av) för att uppnå alla 16 miljoner färger.
Det där är en lite felaktig slutsats för vad processen innebär. I praktiken är dithering applicering av brus med en bits amplitud (över målet) för att värdena ska avrundas vid avkastning från en viss mängd bitar till en lägre sådan. För antingen visning eller lagring i åtta bitar är dithering helt enkelt ett måste för att det ens ska gå att titta på.
På plasmaskärmar hör pulsbreddsmodulering och dithering ihop mer eller mindre. Dock vill jag ge dig eloge för ett välskrivet och till största delen mycket korrekt inlägg.
Postad 05 februari 2017 - 16:14
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
5090s tycks buzza värst
test och sen tillbaka.
Kleinis:
Avsevärt bättre färgåtergivning skulle ju kunna vara en anledning. Inte för att en bild på en tv någonsin skulle kunna göra en bra tv rättvisa men i bilden du la upp ser det ut som om det är både snäppet bättre svärta och skärmuniformitet i OLED:en än din voltmoddade Pio. Onekligen ett imponerande resultat men bra bild är inte enbart svärta...
Det där är en lite felaktig slutsats för vad processen innebär. I praktiken är dithering applicering av brus med en bits amplitud (över målet) för att värdena ska avrundas vid avkastning från en viss mängd bitar till en lägre sådan. För antingen visning eller lagring i åtta bitar är dithering helt enkelt ett måste för att det ens ska gå att titta på.
På plasmaskärmar hör pulsbreddsmodulering och dithering ihop mer eller mindre. Dock vill jag ge dig eloge för ett välskrivet och till största delen mycket korrekt inlägg.
My mistake. Tyvärr var det länge sedan man hade möjlighet att sälja en plasma (saknar dem) så minnet kring allt tekniskt är inte helt vad det var. Men resultatet är ju tyvärr att färg-övergångar inte ser särksilt bra ut.
Tackar. Kul att man kan bidra med något iaf 
Redigerat av oscarstegland, 05 februari 2017 - 16:17.
Postad 05 februari 2017 - 16:37
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Postad 07 februari 2017 - 11:48
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Faktum är att Sune-bejas (aka Patrik_g, Pg_ice etc) till stor del har rätt i sina påståenden. T ex bättre rörelseskärpa, mikrokontrast, betraktningsvinklar, helt linjär gråskala, bättre detaljer nära svart etc. Kuron jobbar också med 10-bitars färgdjup internt, så vad detta påstående kommer ifrån vet jag inte. Tyvärr kommer detta inte till använding då dagens HDR-standarder endast är kompatibla med 4K-skärmar, vilket är synd.
För mig är det oklart varför så många har svårt att acceptera detta. Tippar på att det är med anledning av sina nyinköpta oled-paneler, där man så långt det går vill försvara sin investering.
Missförstå mig inte nu. Skulle jag köpa ny tv i dag hade det också blivit en OLED. Men varför denna pajkastning?
Framhäv hellre vad OLED faktiskt ÄR bättre på; större bildyta, 4K, HDR, ingen dithering, betydligt bättre reflexfilter och 3D. Även om det sistnämnda tyvärr är påväg bort.
Jag är oerhört tacksam att det fortfarande finns eld-själar därute. Dessa växer inte på träd. Patrik har även med sin kunskap hjälpt mig och många andra att få ut det mesta ur sina gamla plasma-skärmar vilket är mycket uppskattat. Sedan att Patrik i det här fallet är liiite partisk och kryddar på med en del subjektiva åsikter. Det kan jag ta.
Postad 07 februari 2017 - 12:31
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Betraktningsvinklarna och microkontrasten är definitivt inte bättre på Kuron än B6:an. Sedan är gråskalan mer än tillräckligt linjär på min OLED (som t.o.m. är en 910V). Att Kuron jobbar med deep color internt hjälper föga då panelen inte ens är kapabel att visa en bråkdel av det, samt att du mot förmodan skulle mata den med en källa som nyttjar det färgdjupet.
Om jag skulle rekommendera en plasma idag så vore VT60 klart att föredra framför 9G eller 9.5G. Faktum är att det i princip inte finns något som Kurosarna är bättre på än de sena Pannorna. Samtidigt rätt larvigt, som jag påstod i en annan tråd, att gå runt i tron av att en gammal plasmaskärm vore bättre än en referensmonitor. Kollar man dessutom igenom hans inställningar märker man att han inte heller vet hur man kalibrerar en bildskärm på korrekt sätt.
Postad 07 februari 2017 - 13:18
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Betraktningsvinklarna och microkontrasten är definitivt inte bättre på Kuron än B6:an. Sedan är gråskalan mer än tillräckligt linjär på min OLED (som t.o.m. är en 910V). Att Kuron jobbar med deep color internt hjälper föga då panelen inte ens är kapabel att visa en bråkdel av det, samt att du mot förmodan skulle mata den med en källa som nyttjar det färgdjupet.
Om jag skulle rekommendera en plasma idag så vore VT60 klart att föredra framför 9G eller 9.5G. Faktum är att det i princip inte finns något som Kurosarna är bättre på än de sena Pannorna. Samtidigt rätt larvigt, som jag påstod i en annan tråd, att gå runt i tron av att en gammal plasmaskärm vore bättre än en referensmonitor. Kollar man dessutom igenom hans inställningar märker man att han inte heller vet hur man kalibrerar en bildskärm på korrekt sätt.
OK, möjligt att det skiljer mellan olika exemplar. De jag sett i butik har alla haft en del färgskiftningar i vinkel. Njae, alla interna "masker" är 10-bitars (1024 steg), sen har patrik lyckats mata skärmen med 10-bitars material, fråga mig inte hur dock. Men du har rätt i att det finns inget 10-bitars källa idag som är kompatibel med tvn, helt klart.
Aldrig sett de senaste Panna-plasmorna irl, men köpte en 42ST50 till morsan 2012 och den har än idag mkt bra bild. Betydligt mindre dithering än 5090n men inte i närheten av lika djup svärta.
Tyvärr har jag inte sett en 500M in action så att säga, skulle gärna vilja veta om den verkligen har lika lite dithering som Patrik säger. Är den i klass med Panasonics bästa ser jag inte riktigt varför panna skulle vara bättre?! Bara svärtan (och möjligheten till att justera denna) gör att jag hellre väljer Kuron.
Postad 07 februari 2017 - 18:08
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
OK, möjligt att det skiljer mellan olika exemplar. De jag sett i butik har alla haft en del färgskiftningar i vinkel. Njae, alla interna "masker" är 10-bitars (1024 steg), sen har patrik lyckats mata skärmen med 10-bitars material, fråga mig inte hur dock. Men du har rätt i att det finns inget 10-bitars källa idag som är kompatibel med tvn, helt klart.
Aldrig sett de senaste Panna-plasmorna irl, men köpte en 42ST50 till morsan 2012 och den har än idag mkt bra bild. Betydligt mindre dithering än 5090n men inte i närheten av lika djup svärta.
Tyvärr har jag inte sett en 500M in action så att säga, skulle gärna vilja veta om den verkligen har lika lite dithering som Patrik säger. Är den i klass med Panasonics bästa ser jag inte riktigt varför panna skulle vara bättre?! Bara svärtan (och möjligheten till att justera denna) gör att jag hellre väljer Kuron.
Alla OLEDs har färgtint off axis
Kuros har inte det.
Kuron stödjer 10bit video vilket UHD Blu Ray körs med.
Kuros har 126% av SRGB gamut (90% DCI-P3) med färgläge 1
Panasonics modeller kommer inte högre än SRGB färgrymd.
500M har 8bit precision från 30% vitt till 0% och behöver ingen dithering medans 5090n behöver det.
Det finns inget dithering brus på 500Men från 0 till 30% vitt och minimalt upp till vitt.
Jag har redan skrivit om det där i 9G tråden det är bara att läsa på.
Alla 9G Kuros har betydligt högre precision nära svart jämfört med OLEDs
Även om svärtan är sänkt nära 0 på en Kuro!
OLED saknar Blå färg nära svart och då plötsligt även Cyan och Magenta.
Det man får nära svart på en OLED är en Röd Grön sörja där hälften av färgerna saknas.

Rörelse upplösning:
OLED 300 linjer
9G Kuro 800 linjer
9G Kuros (även original) har högre microcontrast än OLED. (ljusstyrka på små objekt)
OLED utnytjar inte hela SDR dynamiken vilket Kuros gör.
Enkelt beskrivet är att SDR material ser med HDR ut på en Kuro än på en OLED.
Båda kalibrerade till samma maxljustyrka och gamma
Jämför trappstegen där OLEDen bara är en lite bättre variant av en bra LED tv som även dom dimmar ner ljusa partier för att kunna bibehålla svärtan.
Även färgerna går inte lika djupt som på en modifierad Kuro vilket syns på den mer utvattnade röda färgern här på OLED.
OLED vänster modifierad 500A höger.

Samma fenomen på OLED men betydligt mindre än vad LED tvs dimmar ner.
OLED har 0 svärta och ett bättre AG filter resten i bildväg är mediokert.
Får man ner en Kuro till nära på 0 i svärta då har OLED inget att komma med.
Få personer i sverige har sett modifierade Kuros med OLED svärta live så att utala sig om nåt man inte sett är väl inte så smart eller hur.
Redigerat av sune bejas, 07 februari 2017 - 18:24.
Postad 07 februari 2017 - 18:57
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Alla OLEDs har färgtint off axis
Kuros har inte det.
Kuron stödjer 10bit video vilket UHD Blu Ray körs med.
Kuros har 126% av SRGB gamut (90% DCI-P3) med färgläge 1
Panasonics modeller kommer inte högre än SRGB färgrymd.
500M har 8bit precision från 30% vitt till 0% och behöver ingen dithering medans 5090n behöver det.
Det finns inget dithering brus på 500Men från 0 till 30% vitt och minimalt upp till vitt.
Jag har redan skrivit om det där i 9G tråden det är bara att läsa på.
Alla 9G Kuros har betydligt högre precision nära svart jämfört med OLEDs
Även om svärtan är sänkt nära 0 på en Kuro!
OLED saknar Blå färg nära svart och då plötsligt även Cyan och Magenta.
Det man får nära svart på en OLED är en Röd Grön sörja där hälften av färgerna saknas.

Rörelse upplösning:
OLED 300 linjer
9G Kuro 800 linjer
9G Kuros (även original) har högre microcontrast än OLED. (ljusstyrka på små objekt)
OLED utnytjar inte hela SDR dynamiken vilket Kuros gör.
Enkelt beskrivet är att SDR material ser med HDR ut på en Kuro än på en OLED.
Båda kalibrerade till samma maxljustyrka och gamma
Jämför trappstegen där OLEDen bara är en lite bättre variant av en bra LED tv som även dom dimmar ner ljusa partier för att kunna bibehålla svärtan.
Även färgerna går inte lika djupt som på en modifierad Kuro vilket syns på den mer utvattnade röda färgern här på OLED.
OLED vänster modifierad 500A höger.

Samma fenomen på OLED men betydligt mindre än vad LED tvs dimmar ner.
OLED har 0 svärta och ett bättre AG filter resten i bildväg är mediokert.
Får man ner en Kuro till nära på 0 i svärta då har OLED inget att komma med.
Få personer i sverige har sett modifierade Kuros med OLED svärta live så att utala sig om nåt man inte sett är väl inte så smart eller hur.
Word.
Postad 07 februari 2017 - 20:06
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Glömde även att tillägga att OLED tvs är omöjliga att få referensbild på
Även fast man kalibrerar vitballansen till referens så ändrar den färgerna beroende på vilket material som visas.
En scen från Gravity

OLED vänster modifierad 500A höger
Rymddräkterna har en för hög blå ton i sig på OLEDen trots att vitballansen från kalibreringen är identisk med 500An.
har man riktiga falkögon så ser man även skillnad i micro contrast även på det här fotot där små objekt lyser starkare på 500An.
OLED har grymt bra native kontrast och klart bättre än en "original" Kuro.
En original Kuro ser plattare ut i bilden och tappar djupet som OLEDen har.
Kuros idag med 10K timmars drifttid och rödtintet är inte mycket att hänga i julgranen.
Hade jag en sån utan att veta hur man får ner svärtan så skulle jag sälja den direkt och köpa en OLED.
Så mycket prio har kontrast och svärta för hela bilden.
Samma typ av foto som tidigare men med normal exponering
Man ser direkt att original 5090n med 0.003 i svärta ser plattare ut i bilden jämfört med den modifierade 500An och OLED tvn.
500An och OLEDen ser ut som man tittar ut genom ett fönster.

5090n ser plattare ut med mindre djup i bilden
Även här så ser man att microcontrasten på en original Kuro är högre än OLEDen som är mer dämpad i dom ljusa objekten.
vad tror du Ante fick man med allt ?
finns nog lite till om man letar.
Redigerat av sune bejas, 07 februari 2017 - 20:08.
Postad 07 februari 2017 - 21:08
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Om jag skulle rekommendera en plasma idag så vore VT60 klart att föredra framför 9G eller 9.5G. Faktum är att det i princip inte finns något som Kurosarna är bättre på än de sena Pannorna.
Svärtan.
Postad 07 februari 2017 - 22:02
ante_nordin
-
ante_nordin
-
Användare
-
-
162 inlägg
Svärtan.
Glöm inte heller ljusstyrkan! Sista plasmorna hade sjukt aggressiv ABL.
Postad 02 juli 2017 - 15:08
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Körde denna film via chromecast på min 5090H och måste erkänna den står sig väldigt bra än idag bildmässigt gentemot alla 4K tv.https://www.youtube....v=iNJdPyoqt8U
Postad 02 juli 2017 - 20:19
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Bra för att vara SDR ja.
Slår du däremot igång Planet Earth 2 UHD på en DX900 så vill du nog slänga ut Kuron genom balkongen direkt.
Svergie verkar vara lite sega med att gå över till UHD HDR men det kommer väl när fler och fler får upp ögonen 
4K i sig gör knappt nån skillnad från normalt tittavstånd.
Lite bättre detaljer dock.
Skillnaden är som sagt HDR och även 10bit jämfört med 8bit gör att bilden ser ut att ha högre upplösning.
störst skillnad i bildkvalitet är väl när man spelar upp 10bit video på en Kuro
du har några här
http://demo-uhd3d.co...?cat=uhd&id=132
Kuros stödjer 10bit
Vill du få ut max från Kuron utan att köpa en ny 4K HDR tv då fixar du en Samsung K8500 spelare och UHD filmer.
Jag kollade i flera månader på UHD Blu Ray på 500Men och var skitnöjd med resultatet.
en bra boost från Blu Ray där.
Bättre färger och en renare bild från 10bit videon.
The Martian UHD på en modifierad 5090H (5090n såld nu dock)

Redigerat av sune bejas, 02 juli 2017 - 20:40.
Postad 02 juli 2017 - 20:55
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Och du har testat på alla 4K apparater? 
Postad 02 juli 2017 - 21:55
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Lite sent svar men det där får man ta med en nypa salt
Pansonics plasmor lider väl inte av röd tint och förhöjd svärta lika mycket som Kuros gör och då främst LX modellerna.
första 5090n jag köpte 2013 hade LCD svärta.
och då menar jag modell IPS 
Det gick dock att korrigera till nivåer under standard svärtan med en nollställning.
En LX Kuro idag med runt 10K timmar har garanterat högre svärta än en sen Panasonic plasma.
troligen en av orsakerna varför många säljer 5090s på blocket som aldrig förr.
Dom har tappat prestdandan helt nuförtiden.
0 svärtan du ser på fotona ovan är inte begränsningar från kameran.
svärtan på den 5090n efter modifiering ser verkligen ut så där.
lite skillnad mot din antar jag 
skicka hit din 5090 så fixar jag till den.
behöver lite Kuro uppdatering av minnet igen 
Redigerat av sune bejas, 02 juli 2017 - 22:04.
Postad 02 juli 2017 - 22:17
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Lite sent svar men det där får man ta med en nypa salt
Pansonics plasmor lider väl inte av röd tint och förhöjd svärta lika mycket som Kuros gör och då främst LX modellerna.
första 5090n jag köpte 2013 hade LCD svärta.
och då menar jag modell IPS 
Det gick dock att korrigera till nivåer under standard svärtan med en nollställning.
En LX Kuro idag med runt 10K timmar har garanterat högre svärta än en sen Panasonic plasma.
troligen en av orsakerna varför många säljer 5090s på blocket som aldrig förr.
Dom har tappat prestdandan helt nuförtiden.
0 svärtan du ser på fotona ovan är inte begränsningar från kameran.
svärtan på den 5090n efter modifiering ser verkligen ut så där.
lite skillnad mot din antar jag 
skicka hit din 5090 så fixar jag till den.
behöver lite Kuro uppdatering av minnet igen 
Min skulle behöva lite trimmning, ingen aning på antalet timmar, men den har garanterat gode många inköpt 2008 tror jag, bytt ett kort i den (Assy board nånting..) då den blev helt svart en dag (no pun)
Måste man köpa utrustning för det eller finns det enkla guider för att prova själv? risker?
Kommer troligen byta tv till jul så lite kul kan man ju ha med denna även om det finns risker.
Redigerat av aeqvist87, 02 juli 2017 - 22:17.
Postad 02 juli 2017 - 22:27
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
OT:
Ante mfl
500A på blocket för 5K.
Stockholm desutom
https://www.blocket....5.htm?ca=12&w=3
bara att handla 
Redigerat av sune bejas, 02 juli 2017 - 22:28.
Postad 02 juli 2017 - 22:31
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Min skulle behöva lite trimmning, ingen aning på antalet timmar, men den har garanterat gode många inköpt 2008 tror jag, bytt ett kort i den (Assy board nånting..) då den blev helt svart en dag (no pun)
Måste man köpa utrustning för det eller finns det enkla guider för att prova själv? risker?
Kommer troligen byta tv till jul så lite kul kan man ju ha med denna även om det finns risker.
kollar du bara på SDR och sen lyckas optimera den så finns det ingen anledning att byta
Det kommer du att märka 
Det finns en guide.
jag har själv skrivit den.
Ska bara leta fram den..
Edit: tyvärr hittar jag inte den
måste vara borttagen.
postar en txt fil som jag skrev 2013 hur du går tillväga för att göra en nollställning
den övre delen hur du gör en reset stämmer fortfarande men inte voltjusteringarna efteråt.
Den enda risken är att 5090s kan få en del misfires nära svart efter nollställning men oftast så syns dom knappt om man inte letar.
Det problemet har inte KRP modellerna
Redigerat av sune bejas, 02 juli 2017 - 22:47.
Postad 02 juli 2017 - 22:53
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
kollar du bara på SDR och sen lyckas optimera den så finns det ingen anledning att byta
Det kommer du att märka 
Det finns en guide.
jag har själv skrivit den.
Ska bara leta fram den..
Edit: tyvärr hittar jag inte den
måste vara borttagen.
postar en txt fil som jag skrev 2013 hur du går tillväga för att göra en nollställning
den övre delen hur du gör en reset stämmer fortfarande men inte voltjusteringarna efteråt.
Den enda risken är att 5090s kan få en del misfires nära svart efter nollställning men oftast så syns dom knappt om man inte letar.
Det problemet har inte KRP modellerna
Tack!
Nä jag är absolut inte missnöjd med bilden, det är storleken som är för liten känner jag. Sen lockar självklart HDR också men känns som det är något år bort för mig iaf innan jag endast tittar på det.
Den lär åka upp någon annanstans ändå, toan kanske? 
Postad 03 juli 2017 - 09:17
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
OT:
Ante mfl
500A på blocket för 5K.
Stockholm desutom https://www.blocket....5.htm?ca=12&w=3
bara att handla 
Man får ju iaf "extremt bra ljud" på köpet
Postad 03 juli 2017 - 15:14
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Det pratas mycket om att modifiera sin Kuro-tv men vad innebär det egentligen? Vad är det man behöver göra? Finns någon guide eller liknande?
Postad 03 juli 2017 - 21:37
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Och du har testat på alla 4K apparater? 
Testade filmen nyligen på en Samsung 49KU7 och 5090n ger ett annat djup i bilden.
Postad 05 juli 2017 - 10:52
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Testade filmen nyligen på en Samsung 49KU7 och 5090n ger ett annat djup i bilden.
Ja, den TVn är ju allmänt ansedd som den bästa 4K TVn som finns så antar att det är case closed då
Postad 05 juli 2017 - 21:05
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
microkontrasten är skyhög på 9G kuros det är därför bilden får det där extrema djupet i sig.
edge lit lcds har inte alls samma precision 
Första Gen OLEDs hade inte heller samma höga microcontrast som 9G Kuros men det är bättre nu på dom nyare.
Redigerat av sune bejas, 05 juli 2017 - 21:20.
Postad 05 juli 2017 - 21:09
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Det pratas mycket om att modifiera sin Kuro-tv men vad innebär det egentligen? Vad är det man behöver göra? Finns någon guide eller liknande?
oftast så behöver man göra en nollställning
Pioneer räknade fel med kompensationen för åldrandet av 9G Kuros och skickade på för mycket extra volt vart efter tiden lider.
Det visade sig att Kuros inte åldras alls lika mycket som dom trodde och blir då övervoltade efter ca 5-10K timmar
för hög volt gör att svärtan blir onormalt hög.
med en nollställning så nollar man alla felaktiga åldrings algortthmer och tvn får den volten den fick från fabrik.
svärtan åker också ner under original nivå efter en nollställning.
däremot så är det ett måste att ändå kompensera vissa volts men det gör man från servicemenyn.
oftast så är det bara 3st voltinställningar som behöver ökas efter en nollställning och då är det enbart 3st testfiler man kikar på.
100% fullskärmsvitt för att kolla efter misfires
5% vitt fönster för att ställa svärtan i ett mörkt rum.
Den interna Combimask 4 för att ställa pixelresponsen.
klart
Edit: 500Men är uppe igen 
Det funkar inte att ställa undan den.
Kungen av SDR!
För att ta kontroll över Kuron och inte låta volt algoritmerna sabba bilden och svärtan så måste man göra en ny nollställning ungefär en gång i månaden.
Jag ser redan efter ca 100 timmar på 500Men att svärtan börjar att öka.
Det är ungefär då jag gör en ny nollställning.
tippar på att jag har gjort runt 30-40 nollställningar sen jag köpte den för 2 år sen.
har även fått en special profil från Controlcal där man bara trycker på 6st olika knappar sen är det klart 
en nollställning med den profilen går på några sekunder.
Fördelen är att jag aldrig ändrar volten nuförtiden efter en nollställning.
Dom volten jag satte efter första nollställningen för 2 år sen är samma som jag använder nu.
Det visar bara hur lite dom åldras.
Redigerat av sune bejas, 05 juli 2017 - 21:37.
Postad 05 juli 2017 - 22:37
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
oftast så behöver man göra en nollställning
Pioneer räknade fel med kompensationen för åldrandet av 9G Kuros och skickade på för mycket extra volt vart efter tiden lider.
Det visade sig att Kuros inte åldras alls lika mycket som dom trodde och blir då övervoltade efter ca 5-10K timmar
för hög volt gör att svärtan blir onormalt hög.
med en nollställning så nollar man alla felaktiga åldrings algortthmer och tvn får den volten den fick från fabrik.
svärtan åker också ner under original nivå efter en nollställning.
däremot så är det ett måste att ändå kompensera vissa volts men det gör man från servicemenyn.
oftast så är det bara 3st voltinställningar som behöver ökas efter en nollställning och då är det enbart 3st testfiler man kikar på.
100% fullskärmsvitt för att kolla efter misfires
5% vitt fönster för att ställa svärtan i ett mörkt rum.
Den interna Combimask 4 för att ställa pixelresponsen.
klart
Edit: 500Men är uppe igen 
Det funkar inte att ställa undan den.
Kungen av SDR!
För att ta kontroll över Kuron och inte låta volt algoritmerna sabba bilden och svärtan så måste man göra en ny nollställning ungefär en gång i månaden.
Jag ser redan efter ca 100 timmar på 500Men att svärtan börjar att öka.
Det är ungefär då jag gör en ny nollställning.
tippar på att jag har gjort runt 30-40 nollställningar sen jag köpte den för 2 år sen.
har även fått en special profil från Controlcal där man bara trycker på 6st olika knappar sen är det klart 
en nollställning med den profilen går på några sekunder.
Fördelen är att jag aldrig ändrar volten nuförtiden efter en nollställning.
Dom volten jag satte efter första nollställningen för 2 år sen är samma som jag använder nu.
Det visar bara hur lite dom åldras.
Det här låter högintressant och jag vill självklart göra det på min modell också.
Men spelar det någon roll vilken version av 5090 man har? Jag vet själv inte vilken jag har, hur tar jag reda på det?
Postad 06 juli 2017 - 12:49
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Det har ingen betydelse om det är en H eller vanlig 5090
Dom 3 voltsen som ska ändras efter nollställning är samma för alla 9G Kuros.
Postad 22 juli 2017 - 10:39
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Det har ingen betydelse om det är en H eller vanlig 5090
Dom 3 voltsen som ska ändras efter nollställning är samma för alla 9G Kuros.
Är det här en bra guide för att åstadkomma det du menar?
http://www.avsforum....eset-guide.html
Postad 22 juli 2017 - 12:45
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Det är Sune Bejas som har startat den där tråden.
Postad 22 juli 2017 - 13:29
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Det är Sune Bejas som har startat den där tråden.
Härligt då vet jag det 
Postad 22 juli 2017 - 13:58
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Verkar som man behöver RS232 hona för detta. Var får man tag på en sån kabel? Jag hittar bara hanar.
Redigerat av Unregistered587a29e6, 22 juli 2017 - 14:09.
Postad 22 juli 2017 - 16:28
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
3 års tester fram och tillbaka efter den skrevs så justeringarna efter nollställning stämmer inte alls.
Hur man gör en reset stämmer.
Det är betydligt enklare att justera in volten efter reset än vad det ser ut i guiden.
man rörde till det i onödan 
Redigerat av sune bejas, 22 juli 2017 - 16:38.
Postad 22 juli 2017 - 16:33
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Verkar som man behöver RS232 hona för detta. Var får man tag på en sån kabel? Jag hittar bara hanar.
Du behöver även en Adapter troligen.
http://www.kabelbuti...-usb-till-rs232
rs232 f-f 2M
http://www.kabelbuti...de-9f-de-9f-2-m
Redigerat av sune bejas, 22 juli 2017 - 16:33.
Postad 22 juli 2017 - 17:05
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Man ändrar alltså 3st volts efter en nollställning och man kan sätta dom till samma värden på alla 9G Kuros och ha som utgångspunkt.
Så här enkelt är det
Gör en nollställning från Guiden.
Ändra följade volts och knappa in dom här värdena.
Volrstp 030
volfsad 145
xsus_b 126
ysus_b 126
Test1:
Starta en fullskärmsvit bild
http://privat.bahnho...-100% White.mp4
kolla efter lila misfires
Det kan se ut som på den här bilden

finns det lila misfires på 100% vitt så sänk både xsus_b och ysus_b lika mycket tills vitt är helt ren.
oftast så brukar det räcka med 124-126
Finns det inga misfires med xsus_b och ysus_b på 126 som sattes från början så är det klart
Test2:
i servicemenyn stega ner under panel-1 adj till combimask
välj combimask 4
även där kolla efter lila misfires
finns det misfires så öka volfsad tills vitt är helt ren.
runt 150 brukar räcka.
ökar ni fsad mer än så så ökar även svärtan och det vill man inte.
är inte combimask 4 ren med fsad runt 160 så låt den vara.
misfires där betyder inte att man kommer att se misfires med vanligt material
Dom här maskerna är extrema tester.
Test3:
starta ett 5% fönster i ett helt mörkt rum (området runt fönstret i mitten är svärtan)
http://privat.bahnho.../01-5% Gray.mp4
justera in svärtan med volrstp
sänk volrstp från 030 tills ni inte ser nåt glöd.
öka sen +10
rstp på 030 efter en nollställning brukar oftast vara lagom.
För dom som inte orkar justera in volten så funkar dom här oftast riktigt bra efter en nollställning om tvn har gått minst 10K timmar.
Den enkla vägen:
Gör en nollställning enligt guiden
Ändra följade volts och knappa in dom här värdena.
Volrstp 030
volfsad 145
xsus_b 126
ysus_b 126
För att behålla svärtan över tiden så gör en ny nollställning en gång i månaden eller efter ca 200 timmar.
inga volts behöver ändras då.
Redigerat av sune bejas, 22 juli 2017 - 17:06.
Postad 22 juli 2017 - 19:46
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag har bytt ett Y-Assy board på min (minns inte exakt vad det hette)
Vågar jag göra detta ändå?
Postad 22 juli 2017 - 22:46
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Det går att utvärdera en nollställning och ångra den om man upptäcker fel i bilden.
Access service menu. Go to etc > digital eeprom > delete. Hold enter button for 5 seconds. Red led turns on and blue led flashes. Go to panel information screen. Digital eeprom should say no data! and backup should say adjusted. If not, restart process. Reset pulse meter or make any changes.
(Knappa in dom nya voltinställningarna) Put tv on standby by pressing the standby button on the remote and take it out of standby (DO NOT TURN OFF OR UNPLUG). To keep changes (i.e. keep reset pulse meter), go to etc > digital eeprom > repair and hold enter button for 5 seconds. To undo changes (i.e. restore pulse meter to pre-reset state), go to etc > backup data > transfer and hold enter button for 5 seconds. Put tv on standby by pressing the standby button on the remote and take it out of standby (DO NOT TURN OFF OR UNPLUG).
Så länge du inte stänger av tvn så kan du kolla bilden efter fel.
dyker det upp onödigt mycket misfires även med dom nya voltinställningarna så är det bara att köra en "undo"
Då får du sänka svärtan med enbart voltjusteringar utan att göra en nollställning.
Problemet då är att du kanske inte får bort röd tintet då det är större begränsningar i hur mycket man kan sänka.
Gör du ingen nollställning och bara ska sänka volten så är det två voltinställningar du ska ändra.
Sänk volrstp till lägsta 001
Sänk volfsad från 128 till runt 108.
Ett annat problem är att en del Kuros redan har rstp på 001 från fabrik
då finns det inget utrymme att sänka svärtan utan en nollställning
volfsad kan sänkas max 20 utan en nollställning sen börjar man få misfires i bilden.
tyvärrr räcker oftast inte en -20 sänkning långt.
Det är rstp som ökar internt med tiden det är därför man måste öka rstp efter en nollställning för att kompensera.
En nollställning nollar rstp helt internt.
En gissning är att rstp ökar internt (inte i serivcemenyn) +30 efter 10K timmar.
Har du då rstp på säg 018 och ska sänka den till 001 utan en nollställning så kommer det inte att täcka upp för ökningen internt.
Den förhöjda svärtan och rödtintet kommer fortfarande att vara kvar.
Efter en nollställning så har man mycket mer utrymme för att sänka svärtan.
Redigerat av sune bejas, 22 juli 2017 - 23:05.
Postad 24 juli 2017 - 16:57
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1 002 inlägg
Jag har bytt ett Y-Assy board på min (minns inte exakt vad det hette)
Vågar jag göra detta ändå?
Hur går det
får du till det?
om inte annat så öka på! 
Kungen av SDR är uppe igen föresten 
Postad 24 juli 2017 - 17:38
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Hur går det
får du till det?
om inte annat så öka på! 
Kungen av SDR är uppe igen föresten 
haha nädå har inte fått tummen ur, semestern började idag så blir nog lite tv-tid 
Postad 09 augusti 2017 - 19:34
Mattison
-
Mattison
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag har både en 5090H och en LG Oled B6., Plasman står sig fortfarande fantastiskt bra vilket är en bedrift på en så gammal TV. Fast jag gillar nya Oled bilden med. Själv känner jag mig lyckligt lottad som har båda apparaterna hemma.
Inget att bråka om dittan eller dattan, gillar man bilden så är väl det helt klart det viktigaste!
Redigerat av Mattison, 09 augusti 2017 - 19:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|