Nya högtalare som klarar sig utan sub
348 svar till detta ämne
Postad 21 december 2016 - 15:21
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Bra idé med centrar som frontar, öppnar upp nya möjligheter!
Bifogar en bild så att ni kan se nuvarande setup. Golvhögtalare får tyvärr inte plats till höger pga dörr och bänken kan inte flyttas åt vänster.
Jag hade provat att vinkla in dina fronthögtalare mot lyssningsposition för att minska reflektionen från sidoväggarna och eventuellt få en bredare sweetspot.. Sen ser det inte riktigt optimalt ut att ha högtalarna på en bänk med bänkyta framför dem, du borde få en tidig reflektion från bänken med alla tre högtalarna vilket borde påverka ljudet negativt. Men det kanske är en synvilla på kortet?
Lycka till med nya högtalarinköpet och hoppas du hittar något du gillar! 
Redigerat av genstruktur, 21 december 2016 - 15:24.
Postad 21 december 2016 - 15:41
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det kan inte hjälpas, men jag har kollat in de här ruskigt snygga högtalarna ett tag nu, som jag inte vet ett dugg om. Är framtiden här? Har man tagit robothuvuden och gjort om dem till högtalare? Har man anställt utomjordingar till designbyrån? Döm själva!
http://www.digitaltr...phantom-review/
Postad 21 december 2016 - 17:05
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Det kan inte hjälpas, men jag har kollat in de här ruskigt snygga högtalarna ett tag nu, som jag inte vet ett dugg om. Är framtiden här? Har man tagit robothuvuden och gjort om dem till högtalare? Har man anställt utomjordingar till designbyrån? Döm själva!
Finns en tråd om dessa också om den missats..
https://www.minhembi...5432&hl=phantom
Postad 21 december 2016 - 17:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Oh he..e!! Men glad att den ankungen får bli älskad av någon.
Postad 21 december 2016 - 21:51
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Tack för alla bra tips på högtalare samt butiker m.m.!
Har insett att det inte är lönt att gå runt och lyssna så mycket i butiker med tanke på att det ändå kommer låta annorlunda hemma hos mig.
Så nu tänker jag köpa (på öppet köp) eller låna hem de högtalare jag gillar utseendemässigt så får vi se hur det slutar. Tänker att om jag hittar några som dessutom fått bra omdömen här eller i tester så borde jag inte kunna gå hur vilse som helst.
Ska också bli intressant att se om det kommer några bra erbjudande i mellandagarna...
Tankar om några högtalare så långt:
Älskar dessa (DESIGNEN) men de är tyvärr lite utanför budget:
https://www.hifiklub...tativhogtalare/
Dali zensor 3 verkar vara ett bra budgetval och som fått väldigt fin kritik:
https://www.hifiklub...mpakthogtalare/
Dynaudio M20 gillar jag storleken på och ljudet, men kan inte förlika mig med utseendet.
Dynaudio X18 gillar jag designen på men känner att de är lite dyra med tanke på att jag inte kan höra någon större skillnad jämnfört med m20.
Guru Junior och Buchardt Audio S200 har jag inte hört men de tilltalar mig väldigt mycket. Går så klart att köra med en extra som center, men hade uppskattat en "riktig" center.
B&W CM1 S2. Gillar storlek och utseendet men får känslan att de är lite överprisade sett till prestandan. Vad tycker ni?
https://www.hifiklub...mpakthogtalare/
Postad 21 december 2016 - 22:01
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag hade provat att vinkla in dina fronthögtalare mot lyssningsposition för att minska reflektionen från sidoväggarna och eventuellt få en bredare sweetspot.. Sen ser det inte riktigt optimalt ut att ha högtalarna på en bänk med bänkyta framför dem, du borde få en tidig reflektion från bänken med alla tre högtalarna vilket borde påverka ljudet negativt. Men det kanske är en synvilla på kortet?
Lycka till med nya högtalarinköpet och hoppas du hittar något du gillar! 
Tack!
Det är tyvärr ca 35 cm bänkyta framför högtalarna. Nuvarande frontar är dock riktade lite uppåt vilket kanske hjälper lite? Hade helst haft golvhögtalare bredvid bänken men det kräver lite ommöblering och tuffa förhandlingar hemma..
Postad 21 december 2016 - 22:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Oh he..e!! Men glad att den ankungen får bli älskad av någon. 
Du vet väl vad som händer i sagorna när ankungar växer upp? 
Tack!
Det är tyvärr ca 35 cm bänkyta framför högtalarna. Nuvarande frontar är dock riktade lite uppåt vilket kanske hjälper lite? Hade helst haft golvhögtalare bredvid bänken men det kräver lite ommöblering och tuffa förhandlingar hemma.. 
Mellanregistret kommer studsa ner på bänkytan och upp i taket och vidare till dig. En del kommer direkt till dig, resten kommer efteråt. Akustik akustik akustik..
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 december 2016 - 22:09.
Postad 21 december 2016 - 22:44
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Du vet väl vad som händer i sagorna när ankungar växer upp? 
Mellanregistret kommer studsa ner på bänkytan och upp i taket och vidare till dig. En del kommer direkt till dig, resten kommer efteråt. Akustik akustik akustik..
Tack! Eftersom jag är lite ny på det här med ljud tycker jag att det är spännande att få veta just sånt.
Det jag då undrar är om vi pratar små detaljer som bara några få uppfattar eller om detta är ett stort problem? Är det att slänga pengarna i sjön genom att ställa en riktigt bra högtalare på det viset?
Postad 21 december 2016 - 23:50
Unregistered42051
-
Unregistered42051
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tack! Eftersom jag är lite ny på det här med ljud tycker jag att det är spännande att få veta just sånt.
Det jag då undrar är om vi pratar små detaljer som bara några få uppfattar eller om detta är ett stort problem? Är det att slänga pengarna i sjön genom att ställa en riktigt bra högtalare på det viset?
- Du kan pröva själv enkelt genom att ställa högtalarna i framkant jämfört med hur du har dem nu. Lita på dina öron och din upplevelse. Jag har haft en liknande uppsättning förut och jag upplevde ingen praktisk skillnad i mellanregistret beroende på "bänkposition". Då tycker jag det är större skillnad med avstånd till väggen bakom med hänseende till basen.
Postad 22 december 2016 - 05:05
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Väggen som är en större yta borde precis som du säger ge större skillnad.
Postad 22 december 2016 - 05:35
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
trebban,
haha, har du samma arbetstider som mig? 
on topic,
mer baskapabel stativare har väl inte byggts vid jämförelse med Canton RC-K?
Postad 22 december 2016 - 08:04
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jag kör precis som du med högtalare på bänken, jag använder mig av Focal Aria 906 med matchande center. Har testat flytta dom nära kanten etc men hör ingen säker skillnad. Men som alltid med hifi kan man tycka sig kanske kanske, tro att det var liiite skillnad där. Men efter att ha nördat omkring i hifi branschen och spenderat stora summor pengar på mikroskopiska detaljer så har jag lagt ner all fokusering på saker som jag måste testa om och om igen för att kanske uppfatta en skillnad. Hörs det inte direkt att det blev en klar förbättring så är det inte värt det.
Kolla in Focal Aria oxå. Väldigt allround med en riktigt bra matchande center.
https://www.hifiexpe...cfu5jgqodq_wmga
Postad 22 december 2016 - 08:24
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Postad 22 december 2016 - 23:10
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag kör precis som du med högtalare på bänken, jag använder mig av Focal Aria 906 med matchande center. Har testat flytta dom nära kanten etc men hör ingen säker skillnad. Men som alltid med hifi kan man tycka sig kanske kanske, tro att det var liiite skillnad där. Men efter att ha nördat omkring i hifi branschen och spenderat stora summor pengar på mikroskopiska detaljer så har jag lagt ner all fokusering på saker som jag måste testa om och om igen för att kanske uppfatta en skillnad. Hörs det inte direkt att det blev en klar förbättring så är det inte värt det.
Kolla in Focal Aria oxå. Väldigt allround med en riktigt bra matchande center. https://www.hifiexpe...cfu5jgqodq_wmga
Ser väldigt fina ut. Ska försöka komma iväg och lyssna på dem!
De gav dessutom 4.5% rabatt.. 😄
Har du lyssnat på QR1 ?
Nej, tyvärr. Har dock lite svårt med designen. Gillar den mer klassiska stilen just nu, efter att ha levt med mina snögubbar ganska länge.
Redigerat av Unregisteredb386fc24, 22 december 2016 - 23:08.
Postad 22 december 2016 - 23:53
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Och det slutar med att ingen har lyssnat till RC-K puss 
Postad 23 december 2016 - 00:15
Unregisteredd4b81901
-
Unregisteredd4b81901
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
har inte lyssnat på dem själv än, Men funderar på dessa
https://www.prisjakt...t.php?p=3149642
https://www.youtube.com/watch?v=023evhvCKxE
https://www.youtube.com/watch?v=fcc2q-ZtzIw
Postad 23 december 2016 - 08:47
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
Ser väldigt fina ut. Ska försöka komma iväg och lyssna på dem!
De gav dessutom 4.5% rabatt..
Focal Aria 906 är fina högtalare, men jag har lite problem med prissättningen. Den mesta teknik har ju en förmåga att sjunka i pris, men den här högtalaren har faktiskt ökat en del senaste åren. Om jag minns rätt från sist jag efterforskade dem så går det att hitta lite gamla recensioner som beklagar sig över prisvärdheten redan när de kostade 7500 kr, att då köpa vita för över 10000 kr, även efter rabatt, känns inte riktigt bra.
Postad 23 december 2016 - 08:59
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Ja dom har gått upp i pris men det är dom inte ensamma om, tex Revel M105 som jag spekulerade i innan jag valde Aria gick upp betydligt mer. Men pristillägg för vitt har jag oxå svårt för, men den här gången bestämde jag mig för att köpa det jag ville ha så jag struntade i det och slog till ändå.
Jag jämförde Aria med bl.a Monitor Audios Silver serie men föredrog Aria för att det kändes som att den hade en mer neutral karaktär som passade all musik på ett bättre sätt. Tex MA silvers bas var rolig till viss musik men till något annat kunde den bli "grötig".
Redigerat av mattiask, 23 december 2016 - 09:00.
Postad 25 december 2016 - 22:12
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
I helgen när jag funderat över högtalare och lyssningsposition m. m. slog det mig att mitt system är uppställt för filmtittande då jag/vi sitter i soffan. Dvs. mitt i sweetspoten.
Detta är såklart ingen hemlighet direkt men det slog mig efter att ha varit och lyssnat på högtalare och säljaren pratat om lyssningsposition, sound stage m. m. att jag vid musiklyssnande nästan aldrig sitter optimalt. Antingen går jag runt i lgh eller så sitter jag i min favoritfåtölj som är placerad lång ut på kanten och vid sidan av ena högtalaren.
Anledningen till att jag började fundera på detta var att jag initialt tänkte köpa lite finare högtalare som frontar och ev center men att köpa några riktigt billiga bakhögtalare. Detta eftersom jag vid musiklyssning skulle köra enbart frontarna. Men jag undrar nu om det kanske är bättre att köpa lika bra högtalare runt om för att köra typ "all channel stereo", med tanke på hur jag sitter eller rör mig när jag lyssnar på musik.
Hur hade ni resonerat? Sitter ni själva alltid "rätt" placerade när ni lyssnar på musik?
God fortsättning!
Redigerat av Unregisteredb386fc24, 25 december 2016 - 22:14.
Postad 25 december 2016 - 22:59
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Händel,
Jag tror du är inne på en idé som jag är inne på. Men troligen en liten skillnad. Jag lyssnar på flerkanalsmusik i sweetspot. Du nämner att du/ni gärna rör på er i huset vid lyssning. Då kom jag att tänka på en privatkund jag var hos. Hon hade en nätverksförstärkare och spelade up via de där högtalarna som heter planet Waves eller liknande, Zartok vet vad de heter. Snygga golvare som påminner om Carlsson med med kromade klot som diffusorer ovan elementen. Låter kanon var från varje position jag lyssnade. Kolla upp dem. Finns i någon Sthlmsbutik
Postad 26 december 2016 - 06:59
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
All channel stereo låter inte bra. Stereo ska, tycker jag personligen, komma från två välplacerade högtalare i rummet. Jag tror man får problem med "stereo" som kommer från alla håll. Problemet är att lyssningsvanorna har ändrats. Förr i tiden satte man sig ner och lyssnade på ett helt album i sträck från favoritfåtöljen. Idag knallar man runt hela lägenheten och gör andra saker, som att ringa med mobilen, eller kolla teve (stressande att se en sådan person).
Inför lugna stunder framför stereon. Sätt er ner och lyssna istället för att rusa omkring. 
Postad 26 december 2016 - 09:42
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Trebban,
ja stereo är alltid stereo. Trots det lyssnar jag sällan i just stereo längre. Har fått till det ruskigt fint just nu. Så inställningen ligger på pinsamma Pro Logic Music på stärkaren. samt inmätt med MCACC(handkalibrerat efter det). Och jag som svor på att aldrig ens tänka i dessa banor. Det låter bättre i hela rummet/huset och framför allt i sweetspot. 
Enbart vissa pop/hiphopsound som lider av detta, där blir det fortfarande stereo, eller 2.1.
Postad 26 december 2016 - 12:26
Unregistered42051
-
Unregistered42051
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
- Likt ljud från en orkester uppskattar jag om det kommer "framifrån". Annars blir det jobbigt att lyssna på. Stereo är bra det, men det är bra om ljudbilden inte är för snäv så du måste sitta exakt för att få en bra upplevelse. För mig fungerar soffan eller fåtöljen bra. Naturligtvis blir det bäst ljud på en exakt plats, men tillräckligt bra på fler platser. Jag tycker en anläggning där du inte kan njuta av ståpälsljud från mer en en plats är en dålig anläggning.
Jag har upplevt så många jobbiga säljare och folk som ska tala om för omvärlden hur det ska vara. Häromdagen köpte jag tidningen Hi-Fi & Musik för att få lite nyheter presenterade och kunde konstatera att redaktionen fortfarande befinner sig på medeltiden, då man okritiskt hyllade en nytillverkad CD-spelare för 40.000 kronor!
Redigerat av Unregistered42051, 26 december 2016 - 12:27.
Postad 26 december 2016 - 14:16
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag hör vad ni säger. - Bind fast fru och barn i soffan. Helst med tejp för munnen.
Redigerat av Unregisteredb386fc24, 26 december 2016 - 14:37.
Postad 26 december 2016 - 15:23
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
All channel stereo låter inte bra. Stereo ska, tycker jag personligen, komma från två välplacerade högtalare i rummet. Jag tror man får problem med "stereo" som kommer från alla håll. Problemet är att lyssningsvanorna har ändrats. Förr i tiden satte man sig ner och lyssnade på ett helt album i sträck från favoritfåtöljen. Idag knallar man runt hela lägenheten och gör andra saker, som att ringa med mobilen, eller kolla teve (stressande att se en sådan person).
Inför lugna stunder framför stereon. Sätt er ner och lyssna istället för att rusa omkring. 
Så sant! Det är något som vi måste bli bättre på
Postad 26 december 2016 - 20:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Trebban,
ja stereo är alltid stereo. Trots det lyssnar jag sällan i just stereo längre. Har fått till det ruskigt fint just nu. Så inställningen ligger på pinsamma Pro Logic Music på stärkaren. samt inmätt med MCACC(handkalibrerat efter det). Och jag som svor på att aldrig ens tänka i dessa banor. Det låter bättre i hela rummet/huset och framför allt i sweetspot. 
Enbart vissa pop/hiphopsound som lider av detta, där blir det fortfarande stereo, eller 2.1.
Pro Logic på stereo? Att du vågar... 
Postad 26 december 2016 - 20:15
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Anfall är bästa försvar...
Postad 27 december 2016 - 06:49
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Skaffa bra högtalare som inte har en liten sweetspot samt ev fixa lite med akustiken, så det låter bra på de flesta sittplatserna. Det är mitt tips.
Postad 27 december 2016 - 12:17
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Skaffa bra högtalare som inte har en liten sweetspot samt ev fixa lite med akustiken, så det låter bra på de flesta sittplatserna. Det är mitt tips.
Låter klokt. Är detta något man kan läsa sig till i specen?
Postad 27 december 2016 - 14:20
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Låter klokt. Är detta något man kan läsa sig till i specen?
Inte alls faktiskt. Men ofta (inte alltid kan man se hur designen på högtalaren påverkar ljudvågor. Mitt tips på duktigt spridande burkar är de där metallkloten ovanför en carlssonliknande design samt bredbandshögtalare från fostex/lowther.
Redigerat av PML73, 27 december 2016 - 14:23.
Postad 27 december 2016 - 14:47
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
"De där metallkloten..." Det låter som att det är Duevel Planets du tänker på? 
Minns att jag lyssnade på sådana på Hembioconsults mässa i Alingsås (2010?) och att jag tyckte de lät väldigt bra. Jag gillar överlag högtalare med "stort" ljud med djup, där det inte låter som att ljudet kommer från högtalarna.
Postad 27 december 2016 - 15:02
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Postad 27 december 2016 - 19:00
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Har funderat lite och det lutade åt att skaffa ett par M20. Tänkte sätta dem på stativ och sedan ställa tv-bänken på stativens fötter så att de inte kunde välta. Upptäckte dock att högtalarna inte skruvas fast i stativen vilket jag utgick ifrån... Suck
Tittade för någon vecka sedan på B&W CM5 S2 som hade förborrade hål. Utgick då, i min enfalld, ifrån att alla hade detta.
Av alla högtalare som det tipsats om här - finns det fler som skruvas fast i stativen?
Kanske kan en hylla vara lösningen:
https://www.hifiklub...acoustics-s0.5/
Tyvärr är ju inte alla högtalare gjorda för att stå så nära väggen...
Redigerat av Unregisteredb386fc24, 27 december 2016 - 19:39.
Postad 27 december 2016 - 19:03
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Jag måste byta ut mina kappa 90 så var och lyssnade på Monitor Audio Gold 300 idag, och den har ju bara 6" så förväntade mig inte så mycket men när han satte igång så tänkte jag "haha dom har glömt stänga av en subwoofer nånstans i hörnet" men så fattade jag att det var så dom låter. Det är en sjuk wow-faktor med detta "nya" ljud men efter att ha hört lite material som jag känner gott så menar jag att basen är aldeles för blaffig och är överallt så dom drar ut aldeles för mycket fran dom små elementen. Jag ska lyssna igjen och täppa igjenn basporten, tror det blir bättre och så eventuellt komplettera med en sub.
Jag ser dom som en möjlig väg framåt då dom finns i fin valnöt och man kan välja en lite mindre center plus att man kan ha vägghängda platta bak och välja vita (sjukt pluss i kanten av frun).
Men jag har en liten bismak av att jag får bättre topp och mer upplösning men inte alls en lika kul och homogen högtalare med det trycket kappa har och att kunna låta som en hel j*vla orkester står i vardagsrummetmen men att dom ändå kostar väldigt mycket pengar, så måste fundera lite mer.
Redigerat av Demon Slayer, 27 december 2016 - 19:05.
Postad 27 december 2016 - 19:08
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Har funderat lite och det lutade åt att skaffa ett par M20. Tänkte sätta dem på stativ och sedan ställa tv-bänken på stativens fötter så att de inte kunde välta. Detta pga av en lite terrorist som igår tex välte julgranen med stor glädje som följd. Upptäckte dock att högtalarna inte skruvas fast i stativen vilket jag utgick ifrån... Suck
Tittade för någon vecka sedan på B&W CM5 S2 som hade förborrade hål. Utgick då, i min enfalld, ifrån att alla hade detta.
Av alla högtalare som det tipsats om här - finns det fler som skruvas fast i stativen?
Postad 27 december 2016 - 19:26
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Jag måste byta ut mina kappa 90 så var och lyssnade på Monitor Audio Gold 300 idag, och den har ju bara 6" så förväntade mig inte så mycket men när han satte igång så tänkte jag "haha dom har glömt stänga av en subwoofer nånstans i hörnet" men så fattade jag att det var så dom låter. Det är en sjuk wow-faktor med detta "nya" ljud men efter att ha hört lite material som jag känner gott så menar jag att basen är aldeles för blaffig och är överallt så dom drar ut aldeles för mycket fran dom små elementen. Jag ska lyssna igjen och täppa igjenn basporten, tror det blir bättre och så eventuellt komplettera med en sub.
Jag ser dom som en möjlig väg framåt då dom finns i fin valnöt och man kan välja en lite mindre center plus att man kan ha vägghängda platta bak och välja vita (sjukt pluss i kanten av frun).
Men jag har en liten bismak av att jag får bättre topp och mer upplösning men inte alls en lika kul och homogen högtalare med det trycket kappa har och att kunna låta som en hel j*vla orkester står i vardagsrummetmen men att dom ändå kostar väldigt mycket pengar, så måste fundera lite mer.
Det var inte så att de var placerade för nära väggen?
Att köpa stora högtalare och plugga basportarna känns som en kompromiss man borde slippa om man väljer rätt högtalare för uppgiften. Har du chansen att lyssna på dem igen så dra ut dem en bit från väggar och hörn.
Måste du plugga dem för att bli nöjd kan du ju hellre titta på 200:an eller en helt annan högtalare.
Postad 27 december 2016 - 19:36
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Jag har kört mina kappa pluggade också och det är inte precis natt och dag uten bara en liten justering imho då man bara minimerar den bas man får "gratis" som ändå inte är direktljud och en reflex vil alltid ha mindre kontroll så jag håller inte helt med. Men det jag menar är att MA300 känns som att dom har för lite pondus sammtidigt som dom låter stort men...blött?, och att jag tycker jag har mer av allt förutom topp då och att min bas är mera korrekt..om du fattar.
Vad skulle du rekommendera för högtalare som har mera kontroll men sammtidigt går djupt? Jag kan inte ta alltför spinkliga saker då jag verkligen gillar ljudet jag har idag. Och dom måste finnas i mörkt trä med fin finish.
Postad 27 december 2016 - 20:54
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Jag har kört mina kappa pluggade också och det är inte precis natt och dag uten bara en liten justering imho då man bara minimerar den bas man får "gratis" som ändå inte är direktljud och en reflex vil alltid ha mindre kontroll så jag håller inte helt med. Men det jag menar är att MA300 känns som att dom har för lite pondus sammtidigt som dom låter stort men...blött?, och att jag tycker jag har mer av allt förutom topp då och att min bas är mera korrekt..om du fattar.
Vad skulle du rekommendera för högtalare som har mera kontroll men sammtidigt går djupt? Jag kan inte ta alltför spinkliga saker då jag verkligen gillar ljudet jag har idag. Och dom måste finnas i mörkt trä med fin finish.
Blöt bas är aldrig kul, så jag förstår varför du inte är nöjd med något sådant.
Nu upplevde jag inte att deras bas var varken blöt i överkant eller i absolut toppklass heller när jag lyssnade på dem. Jag inbillar mig att du upplevde dem blöta i basen för att det var fel placerade....
Basreflex port bakåt innebär ju att konstruktören designat för att de skall stå på ett visst avstånd från omgivande begränsningsytor.
Inte så sällan fungerar de som bäst en bra bit ut på golvet där folk i allmänhet inte vill ha dem 
Svårt att rekommendera på den specen, det sista villkoret är väl svårast "mörkt trä i fin finish" antar att svart inte räknas vilket minskar antalet alternativ en del.
Men det finns naturligtvis många bra stora högtalare om man har en rejäl budget och gott om plats.
Revel, Martin Logan, PMC, Audio Physics, Dynaudio, Sonus Faber, Forsman, Totem är några fabrikat som har modeller som bör uppfylla kraven. Gillar man horndiskant så finns även Blumenhofer.
Om svart duger så kan Scansonic MB 3.5 vara ett prisvärt alternativ.
Monitor Audio är väldigt läckra, men det saknas inte konkurrens när det kommer till ljudet.
Postad 27 december 2016 - 21:49
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1 880 inlägg
Har funderat lite och det lutade åt att skaffa ett par M20. Tänkte sätta dem på stativ och sedan ställa tv-bänken på stativens fötter så att de inte kunde välta. Upptäckte dock att högtalarna inte skruvas fast i stativen vilket jag utgick ifrån... Suck
Kanske kan en hylla vara lösningen: https://www.hifiklub...acoustics-s0.5/
Tyvärr är ju inte alla högtalare gjorda för att stå så nära väggen...
Elacs stativare har förgängade hål för att kunna fästa högtalaren ordentligt om man så önskar. Även bred sweetspot tack vare AMT-diskanten som har extra stor spridning i sidled. BS 403 och BS 192 som liksom golvarna har downfire och bottenplatta, är väl de som kan placeras närmare vägg.
Postad 27 december 2016 - 22:06
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Blöt bas är aldrig kul, så jag förstår varför du inte är nöjd med något sådant.
Nu upplevde jag inte att deras bas var varken blöt i överkant eller i absolut toppklass heller när jag lyssnade på dem. Jag inbillar mig att du upplevde dem blöta i basen för att det var fel placerade....
Basreflex port bakåt innebär ju att konstruktören designat för att de skall stå på ett visst avstånd från omgivande begränsningsytor.
Inte så sällan fungerar de som bäst en bra bit ut på golvet där folk i allmänhet inte vill ha dem 
Svårt att rekommendera på den specen, det sista villkoret är väl svårast "mörkt trä i fin finish" antar att svart inte räknas vilket minskar antalet alternativ en del.
Men det finns naturligtvis många bra stora högtalare om man har en rejäl budget och gott om plats.
Revel, Martin Logan, PMC, Audio Physics, Dynaudio, Sonus Faber, Forsman, Totem är några fabrikat som har modeller som bör uppfylla kraven. Gillar man horndiskant så finns även Blumenhofer.
Om svart duger så kan Scansonic MB 3.5 vara ett prisvärt alternativ.
Monitor Audio är väldigt läckra, men det saknas inte konkurrens när det kommer till ljudet.
Kan gott hända att dom ska mer ut och att rummet inte var optimalt men efter 30 år med hifi så menar jag att det var gott och väl ok för att ge en bild av ljudet. Jag blev lite överranskad för jag har hört MA förut och kommer ihåg dom som bättre men det kan hända det var Platinum jag hörde då.
Jag ska åka til ett annat ställe med lite större lyssningsrum, men samma affär har även Dynaudio som jag respekterar men aldrig igentligen fastnat för. (har det i bilen dock).
Igentligen vil jag ha Tannoy då jag tycker dom gör sjukt bra högtalare där det bara blir musik i rummet, ungefär som på konsert, men dom är så konsigt prisade, det finns en del ok för runt 15 men om man ska ha något lite bättre så är vi direkt uppe i över 60 för Definition dc8.
Mina nuvarande har dubbla 10" och dom står 30cm från betongvägg så det är lång tifrån optimalt, men tycker att en högtalare för 3 gånger priset och 20 år senare borde ha iaf bättre kontroll på basen men men, ska som sagt höra dom på ett annat ställe. Ett alternativ är ju alltid att hitta den gamla platinum 300 begagnat.
Det jag tänkte med att plugga porten då dom kommer med plugg är att då köpa subben til så att jag får mer direkt och korrekt bas från frontarna och så kan jag justera mängden med mer kontroll från en sub.
Grejjen är att jag verkligen tokgillar ebony så jag kan gå ganska långt för att det ska funka haha!
Postad 27 december 2016 - 22:55
Unregisteredb386fc24
-
Unregisteredb386fc24
-
Användare
-
-
224 inlägg
Elacs stativare har förgängade hål för att kunna fästa högtalaren ordentligt om man så önskar. Även bred sweetspot tack vare AMT-diskanten som har extra stor spridning i sidled. BS 403 och BS 192 som liksom golvarna har downfire och bottenplatta, är väl de som kan placeras närmare vägg.
Tack för tipset!
Postad 28 december 2016 - 07:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Här hör man hur enormt viktigt lyssningsrummets akustik är. Det är riktigt svårt att bedömma högtalare fråm rum till rum. Dessutom är hörselminnet uruselt. Man kommer knappast ihåg hur det förra stället lät när man lyssnar igen.
Postad 28 december 2016 - 08:47
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Testa swans f2.2a, m808a eller audiovector sr6 signatur.
Postad 28 december 2016 - 12:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Här hör man hur enormt viktigt lyssningsrummets akustik är. Det är riktigt svårt att bedömma högtalare fråm rum till rum. Dessutom är hörselminnet uruselt. Man kommer knappast ihåg hur det förra stället lät när man lyssnar igen.
Nja, nu trollar du väl ändå lite? Din hjärna lagrar alltså ingen ljudinformation som ger dig möjlighet att känna igen olika ljud, ljudkaraktärer, röster osv? Och de du mot förmodan känner igen ,de känner du bara igen så länge de ljuder I ett och samma rum?
Postad 29 december 2016 - 05:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det lagras visst. Jag sade bara att det var uruselt. 
Postad 29 december 2016 - 10:31
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Visst ligger det något i allt det som sägs om lyssnings minnet men det enda tillfälle det blir problem är när det dröjer sig kvar.
Finns inget värre än att vara ute på en lyssnings runda eller mässa och börja dagen med att höra på något som för bra.
"Brukar ju också betyda att de är för dyrt, tyvärr"
Då låter allt annat illa eller i vilket fall inte lika bra därefter. Alltid svårt att bedöma andra system objektivt när man nyligen hört något mycket bättre.
Postad 29 december 2016 - 16:23
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Vad jag menar är att "lyssningsminnet" knappast är dåligt eller kort. Du känner utan problem igen oändligt många röster, och kan urskilja dessa subtila karaktärsskillnader ur ett kraftigt bakgrundsbrus. Eller i kraftigt varierande miljöer, för att relatera till rummets betydelse för en högtalare tex. Förutom med ett par ML har jag faktiskt sällan upplevt att en högtalares "grundkaraktär" varierat så enormt i olika miljöer som många påstår. Utan tvekan påverkas ljudet av rummet och andra fysiska faktorer. Men jag gissar att det påverkas relativt måttligt i de frekvenser vi har starkast hörbarhet. Det skulle kunna förklara varför i alla fall jag ofta känner igen en högtalares "typiska" karaktär i olika miljöer. De som resonerar på annat sätt får gärna förklara det jag tidigare skrev om röster tex.
Postad 29 december 2016 - 17:41
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Tror jag förstår vad du försöker säga och håller med om att det är väldigt lätta att känna igen röster vilket sannolikt har att göra med människans enastående förmåga att registrera skillnader i hörbara området, speciellt i mellanregistret.
Håller också med om att en högtalares ljudmässiga karaktär framgår i så gott som alla omgivningar även om det förstärks eller dämpas något beroende på just omgivningen. Hur lätt det är beror ju på hur väl man lyckats med konstruktionen
Om en högtalare görs perfekt så skall dess signatur knappt vara märkbar ändå är det inte så sällan som folk väljer högtalare för att de föredrar dess karaktär som då skiljer sig från neutral och transparent.
Postad 02 januari 2017 - 09:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Hörselminnet är ganska begränsat. Det märker man om man gör lite blindtester. Ju längre tid mellan testen, desto svårare att höra en skillnad.
Postad 02 januari 2017 - 09:30
sjodingranzell
-
sjodingranzell
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag slår ett slag för Klipsch senaste Reference Premiere serie. Den tycker jag flyger under radarn lite i välljudande sammanhang. Känns som Klipsch aldrig varit med i samtal för riktigt välljud, men ljudet man får för pengarna är makalöst.
Sitter själv på Klipsch RP-160M och klarar mig utan problem i ett relativt stort vardagsrum som inte är akustisk-reglerat på något sätt. Otroligt tryck i botten och en riktigt välljudande horndiskant. För ca 6000:- är det på riktigt bra ljud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|