Dirac Live Active Room Treatment (DLART)
219 svar till detta ämne
Dirac
Postad 21 May 2025 - 07:26
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Gjorde nytt inlägg nedan med citat, eftersom det blev ny sida i tråden.
Redigerat av Erik_N, 21 May 2025 - 07:29.
Postad 21 May 2025 - 07:29
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Det börjar att röra på sig i ART-världen.
Nu aviseras det att DL-ART kommer att släppas i slutet av 2025.
"Dirac ART will be available on Denon and Marantz models with four subwoofer outputs via an upcoming firmware update.
Denon: X3800, X4800, X6800, A10H, and A1H,
Marantz Cinema 50, Cinema 40, Cinema 30, AV 20, AV 10"
Prismässigt lär det bli: DL+DLBC+DLART=DYRT
Spännande!
Eftersom jag redan har DL+DLBC i min AV 10 så blir det inte så stor slant, och så kan man kanske hoppas på lite "introduktionspris" (det har det varit tidigare).
Postad 21 May 2025 - 09:30
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Det börjar att röra på sig i ART-världen.
Nu aviseras det att DL-ART kommer att släppas i slutet av 2025.
"Dirac ART will be available on Denon and Marantz models with four subwoofer outputs via an upcoming firmware update.
Denon: X3800, X4800, X6800, A10H, and A1H,
Marantz Cinema 50, Cinema 40, Cinema 30, AV 20, AV 10"
Prismässigt lär det bli: DL+DLBC+DLART=DYRT
Hoppas man kan få en Trial tid på ART.
Spännande!
Eftersom jag redan har DL+DLBC i min AV 10 så blir det inte så stor slant, och så kan man kanske hoppas på lite "introduktionspris" (det har det varit tidigare).
Frågan är om du kan använda det på ett bra sätt med tanke på att du kör med IB som spelar långt under 20hz
Redigerat av johan b-lund, 21 May 2025 - 09:31.
Postad 21 May 2025 - 09:35
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Ja, det där har jag funderat lite på, det kanske inte är värt pengarna alls för mig? Har ju bara en sub, och då blir det kanske inte så mycket nytta med ART?
Jag har tidigare läst om att det varit (är?) problem med ART och infrabas. Tänkte att det kanske var löst nu om det ska komma till fler maskiner, men när du skriver om under 20 Hz så förmodar jag att det inte är det.
Postad 21 May 2025 - 10:01
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Ja, det där har jag funderat lite på, det kanske inte är värt pengarna alls för mig? Har ju bara en sub, och då blir det kanske inte så mycket nytta med ART?
Jag har tidigare läst om att det varit (är?) problem med ART och infrabas. Tänkte att det kanske var löst nu om det ska komma till fler maskiner, men när du skriver om under 20 Hz så förmodar jag att det inte är det.
Är själv avigt ställd till ART, kan inte riktigt förstå syftet när DLBC borde räcka/ha funktionen.
Fast jag betvivlar DLBC klarar av ett DBA system rakt av, ART kanske gör det.
Trinnov satte ribban högt med Wave forming.
Postad 21 May 2025 - 10:05
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Ja, jag får nog fundera på om ART är något för mig.
Funkar infra med Wave forming?
Postad 21 May 2025 - 11:37
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
När jag provade ART med mina 5xJBL M2 och 5xSubbar så blev resultatet magiskt.
Långt bättre än vad DLBC eller någon annan rumskorrektion.
Sen var det lite små barnsjukdomar, då jag testade ganska nära på release.
En del av dem är lösta nu ihop med Storm.
Andra fortfarande kvar
Men som ni skriver så är inte infra löst ännu. Så under 20hz blir det inte bra just nu. Det bör man dock räkna med att det fixas, frågan är bara när...
En annan var att man väljer 1 sub som huvud sub för LFE. Är den inte tillräckligt kapabel kan man få output/headroom problem. Då de andra subbarna endast hjälper till för att få den första subben optimal. Sen kan man även komplettera "hjälpandet" av subben med kapabla högtalare som i mitt fall.
Storm har löst så att man kan göra arrayer av flera subbar innan man kör Dirac. Så har man t.ex 2st på framväggen kan man lägga ihop dem till 1 "stor" och på så sett få mer output/headroom från början.
Det har jag svårt och se att Marantz och Denon kommer lösa. Förhoppningsvis kan det bli något som går att välja i Dirac programvaran istället. Annars är ju en minidsp lösningen och det känns inte så hållbart...
Redigerat av beatelund, 21 May 2025 - 11:46.
Postad 21 May 2025 - 12:16
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
När det kommer till infra så får man inte lika tydliga moder.
Så där är kanske inte mycket man kan göra.
Men kör man ner till 20hz o bara slutar med korrigeringen då kan allt hända vid den punkten.
DBA utgår från placering sen ska delay o fas justeras.
Det är någon DLBC verkligen borde klara.
beatelund, du som har testat
Berättar man för receivern hur grejerna står eller mäter man bara?
Du som har ett gäng med subs kan absolut få mer ut ur grejerna än dom med bara 1.
Postad 21 May 2025 - 12:46
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har nog bara börjat skrapa på ytan vad ART kan göra på min Stormprocessor. Svårt att veta hur mycket som är processorn i sig och vad som ART tillför jämfört med min gamla Marantz AV10 som jag körde med DLBC men upplevelser stort lyft till det bättre på det hela taget iaf vad gäller ffa kontroll i basen.
Postad 21 May 2025 - 13:20
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
När det kommer till infra så får man inte lika tydliga moder.
Så där är kanske inte mycket man kan göra.
Men kör man ner till 20hz o bara slutar med korrigeringen då kan allt hända vid den punkten.
DBA utgår från placering sen ska delay o fas justeras.
Det är någon DLBC verkligen borde klara.
beatelund, du som har testat
Berättar man för receivern hur grejerna står eller mäter man bara?
Du som har ett gäng med subs kan absolut få mer ut ur grejerna än dom med bara 1.
Man mäter exakt som med "vanliga" Dirac.
Sedan ställer man in hur mycket (nivå) och vilka frekvenser 20-150Hz per högtalare/högtalargrupp som ska användas för att "hjälpa" vilka högtalare/högtalargrupper.
Solklart eller hur?
Storm har en mycket bra guide och webinars. Rekommenderas att läsa och se https://support-stor...pages/357072897
Har nog bara börjat skrapa på ytan vad ART kan göra på min Stormprocessor. Svårt att veta hur mycket som är processorn i sig och vad som ART tillför jämfört med min gamla Marantz AV10 som jag körde med DLBC men upplevelser stort lyft till det bättre på det hela taget iaf vad gäller ffa kontroll i basen.
Vad gäller just dirac DLBC så blir slutresultatet den samma ungefär...
Beror på exakta mätpositoner och Diracs gissningar från gång till gång mer än vilken processor man har.
Sen är ju Stormen mer avancerad och flexibel. Men just dirac beter sig lika, bara allt går som det ska med båda kalibreringarna. Sen
den lilla biten om tillverkarna har implementerat koden rätt, vilket det är störst chans med Storm!
Redigerat av beatelund, 21 May 2025 - 13:24.
Postad 21 May 2025 - 15:07
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Tackar för infon 
Postad 21 May 2025 - 17:53
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
Dirac BC med multisub har jag tyvärr inte mycket för. Ska ta ett snack med Dirac vid tillfälle. Tycker deras sätt att gå tillväga är helknas.
Så nu kör jag Dirac BC med single sub och alla subbar har jag låtit MSO lösa.
T. Ex boostar dirac 10db i en rumsnods nolla på 4st basar. Istället för att bara använda den 5e subben som har en bra respons där och fylla i. Snacka om att slösa på effekt
Men det viktigaste basen låter fet och slö jämförelsevis mot BC single sub med MSO som
låter tight och rapp
Postad 21 May 2025 - 19:56
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Dirac BC med multisub har jag tyvärr inte mycket för. Ska ta ett snack med Dirac vid tillfälle. Tycker deras sätt att gå tillväga är helknas.
Så nu kör jag Dirac BC med single sub och alla subbar har jag låtit MSO lösa.
T. Ex boostar dirac 10db i en rumsnods nolla på 4st basar. Istället för att bara använda den 5e subben som har en bra respons där och fylla i. Snacka om att slösa på effekt
Men det viktigaste basen låter fet och slö jämförelsevis mot BC single sub med MSO som
låter tight och rapp
Dom ex jag har sett så är fasen helknas mellan subsen o med det får man eftersläpande bas.
Ska vara tyst nu annars är risken stor för en rant 
Postad 21 May 2025 - 22:48
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Vad är sub med MSO?
Men hela lösningen låter väldigt märklig med hur Diraq väljer att använda flera basmoduler. Sedan lite försummad infra på det.
Kanske min sniklösning med analog BM tillsammans med DL inte är så tokig trots allt.
Postad 22 May 2025 - 09:17
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Vad är sub med MSO?
Men hela lösningen låter väldigt märklig med hur Diraq väljer att använda flera basmoduler. Sedan lite försummad infra på det.
Kanske min sniklösning med analog BM tillsammans med DL inte är så tokig trots allt.
MSO Multiple Subwoofers: Optimize Them With Multi-Sub Optimizer Software
Redigerat av johan b-lund, 22 May 2025 - 09:18.
Postad 01 October 2025 - 10:53
mostlydiy
-
mostlydiy
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
ART har äntligen släppts till kompatibla Denon och Marantzförstärkare. Då vet man vad man ska göra i helgen då…
Postad 01 October 2025 - 12:03
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Och jag kan Äntligen beställa en ny receiver !
Trodde aldrig att dom skulle klara sin egen dead line.
Postad 01 October 2025 - 18:41
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Men måste man ha BC för att ART ska funka om man kör 1 sub?
Dirac skriver ju ”om man använder subbar”….
Känns lite som att dom ska mjölka ut så mycket pengar som möjligt. Det blir en bra slant för alla 3.
Postad 02 October 2025 - 11:45
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Postad 02 October 2025 - 12:09
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Vad landar man på om man köper alla paketen?
Postad 02 October 2025 - 14:40
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
ART har äntligen släppts till kompatibla Denon och Marantzförstärkare. Då vet man vad man ska göra i helgen då…
Blir spännande att höra vad du tycker Marcus!
Har tidigare läst om något problem med ART och infrabas. Har inte följt diskussionerna på sistone. Är detta åtgärdat nu?
Om man som jag har två golvhögtalare och en skapligt stor center samt i övrigt mindre högtalare och bara en bas (IB, 5.1.4), kommer det då att bli bättre med ART? Försteget är Marantz AV 10 och jag kör Dirac Live Bass plus RC nu.
Postad 02 October 2025 - 17:22
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Vad landar man på om man köper alla paketen?
Vet ej, se hemsidan.
Redigerat av johan b-lund, 02 October 2025 - 17:23.
Postad 02 October 2025 - 18:50
mostlydiy
-
mostlydiy
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Blir spännande att höra vad du tycker Marcus!
Har tidigare läst om något problem med ART och infrabas. Har inte följt diskussionerna på sistone. Är detta åtgärdat nu?
Om man som jag har två golvhögtalare och en skapligt stor center samt i övrigt mindre högtalare och bara en bas (IB, 5.1.4), kommer det då att bli bättre med ART? Försteget är Marantz AV 10 och jag kör Dirac Live Bass plus RC nu.
Mjo, mycket spännande. Hoppas jag inte har haft för höga förväntningar nu bara. Jag hoppas jag får tid snart att prova, har ingen lust att bara hafsa igenom det och familjen tar mycket tid nu.
Har du kapabla LCR så har jag svårt att se att du inte skulle få bättre resultat. Centern har jag iof läst att man ska hålla borta som supporthögtalare då den är så viktig för ljudspåret, tal osv. Även om surrounderna inte går så lågt borde dessa ändå ge en viss support. Jag har inte börjat testa än och jag förstår att det finns mycket att fibbla med så det kanske är en långkörare för att få det perfekt.
Vad jag har förstått så korrigerar ART inte under 20hz. Personligen gör det inget för min del men det är säkert folk som hänger upp sig på det.
Postad 02 October 2025 - 19:46
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Har en 4645C till på ingång, kommer få stå bakom soffan och upptryckt mot väggen.
Sen får vi ser hur det blir, är inte missnöjd på något sätt idag.
När man ser mätmässigt vad ART kan göra så blir man nyfiken så klart.
Liite orolig att där kommer bli förlorad energi o jag lyssnar oftast väldigt högt.
Postad 02 October 2025 - 21:25
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Jag känner väl egentligen inget behov att det korrigerar under 20 Hz, jag är bara rädd att det kapar där; om det nu inte korrigerar. Min gamla manuella EQ kunde inte heller korrigera under 20 Hz, men den tog iaf inte bort något.
För frågorna om vad det kostar tog jag en bild från sidan jag kom till från en länk i e-post jag fick om att ART nu är tillgängligt. Förmodar att det är samma priser oavsett apparat. För min del handlar det om $299, ska man ha hela paketet $799. Den svarta fredagen så brukar det vara lite rabatt.
Available Dirac Live licenses.png 295.29K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 October 2025 - 11:50
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Gällande 20 Hz kan ART inte korrigera under den frekvensen. Däremot kan man markera att subben är infra-kapabel, och då hoppar Dirac över att lägga på det fjärde ordningens högpassfilter som annars aktiveras. Subben kommer alltså spela infrabas, men utan någon korrigering i det området.
Postad 03 October 2025 - 18:24
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Så om jag har förstått rätt så i mitt fall kan jag bara köpa till ART för 299 dollar , jag har ju redan allt det andra.
Postad 03 October 2025 - 19:45
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Tack JONTRE, det var i princip det jag ville läsa!
Dakota 57: Ja, det är samma för mig.
Postad 03 October 2025 - 19:49
nimman
-
nimman
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Och lilla jag som har i ren panik mailat JBL Synthesis om de ska ta fingret ur ***** och implementera Dirac ART nu! Kul att höra för er andra dock 
Postad 04 October 2025 - 09:11
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Citerar ett inlägg i tråden om Marantz AV 10 på AVS Forum:
First Impressions of Dirac ART on the AV10 — Surprisingly Impressive
Last night I received an email from DIRAC announcing that ART is now available for the AV10. I immediately purchased a license and set it up this morning. And wow — I’m genuinely amazed at how much more performance can be extracted from the AV10. Right off the bat, the difference is clear: the sound is noticeably more immersive and much better focused toward the listening position. The sweet spot now truly feels sweet. Music sounds fuller, tighter, and more precise, and I can tell that reflections and muddiness in the low end have been significantly reduced. That ART achieves this through psychoacoustic processing is downright impressive. Tonight I’ll be testing it with some movies — curious to hear how surround effects and soundtracks hold up in this new setup. If music already sounds this good, that’s a promising sign. I’m especially interested to see how it performs over the longer term. For now: hats off to Dirac. This feels like an upgrade I didn’t see coming, but wouldn’t want to live without anymore.
Finns fler inlägg och diskussion i tråden efter detta.
Postad 04 October 2025 - 11:41
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Sett enbart på vattenfallsmätning så är det Imponerande !!
En bit ner på den här sidan.
https://www.audiosci...s.46616/page-47
Ny receiver är beställd, Mycket sugen på att se vad ART kan göra, och inte göra.
Postad 05 October 2025 - 14:26
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Mjo, mycket spännande. Hoppas jag inte har haft för höga förväntningar nu bara. Jag hoppas jag får tid snart att prova, har ingen lust att bara hafsa igenom det och familjen tar mycket tid nu.
Har du kapabla LCR så har jag svårt att se att du inte skulle få bättre resultat. Centern har jag iof läst att man ska hålla borta som supporthögtalare då den är så viktig för ljudspåret, tal osv. Även om surrounderna inte går så lågt borde dessa ändå ge en viss support. Jag har inte börjat testa än och jag förstår att det finns mycket att fibbla med så det kanske är en långkörare för att få det perfekt.
Vad jag har förstått så korrigerar ART inte under 20hz. Personligen gör det inget för min del men det är säkert folk som hänger upp sig på det.
Angående det mittersta stycket i citat ovan så läste jag just ett intressant inlägg i tråden om Dirac Live på AVS Forum: https://www.avsforum...3#post-64237933 Finns även fler intressanta inlägg i tråden efter detta.
Citerar även inlägget här:
When a speaker is providing support duties, you sacrifice some clarity on that speaker.
When a speaker receives support, it gains clarity. Also, support speakers can affect imaging, spreading the localization to the support speakers. This can be pleasing or detrimental. Dial in the support level to the best balance.
You generally don't want the C channel to support any other speakers, since you don't want to sacrifice any clarity on that channel. You also generally don't want any speakers to support the LFE channel (just subs), since the LFE channel is so demanding. Allowing top speakers to support ear level speakers messes up the imaging in my room, but vice versa works fine. I found that I preferred only allowing my LR speakers to support LCR speakers. This preserved their clarity better than using them to support surrounds. (This one was contrary to Storm recs.)
A lot of this is based on a setup with lots of speakers, multiple subs, and a treated room. For a more minimal setup, you may get better results by setting speakers to give more support. If you do use support that breaks these guidelines, try reducing the support level on those. I mean -6 to -12db, instead of -18db. That will reduce the impact on clarity and localization.
Even for subs, in my room, I found that going above -18db for support started to sound too dry for my taste. I have a treated room, though. For an untreated room, that may not be an issue for you.
The beauty is that you have new tools to control wet vs dry sound and focused vs big sound, all while making the bass tighter and more consistent. I was very surprised at how impactful <150hz is for these qualities.
It might be helpful if Dirac turned these into a couple slider adjustments, but I guess it gets specific to rooms and speaker/sub capabilities.
Postad 05 October 2025 - 17:32
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
I stereo setup så är centern ledig, om den klarar det dv
Postad 06 October 2025 - 16:15
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Hämta sub o steg idag:
Beställt en Hypex till o receiver skickas om en dag:
Helgen kan bli hur kul som helst 
Postad 09 October 2025 - 16:57
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Trixat runt lite o har en del buggar.
Bla så fungerar inte Master volume eller ch volume i Dirac mjukvara.
Och den volymen receivern har när jag startar mjukvaran är den som används vid svepen.
Har aktiv setup så det går att arbeta sig runt.
Sen är där lite trial and error med hur support ch ska sättas och vad som ska vara LFE referens.
Till helgen ska jag testa att koppla ihop subsen i baffelväggen som LFE ref och låta sub 3 vara support. (tillsammans med LCR)
Det låter Absolut bra även om jag i nuläget inte har den bästa frekvensmätningen.
GD, vattenfall och fas säger samma sak - Mycket bra resultat.
Redigerat av johan b-lund, 09 October 2025 - 16:58.
Postad 09 October 2025 - 18:58
mostlydiy
-
mostlydiy
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Postad 10 October 2025 - 06:42
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Postad 10 October 2025 - 08:06
mass
-
mass
-
Användare
-
-
116 inlägg
När jag kör Art med Cinema 30 så är bara Sub1 aktiverad av 4 subbar. När jag frågar Chatgpt så säger den att detta är inrapporterat av många Cinema 30 och Av10 ägare och att felet ligger hos Marantz och att nuvarande mjukvara bara har support för 1sub och inte multi. Multisub ska komma i framtida uppdatering.
Någon som hört liknande el har ni fått det att fungera.
Redigerat av mass, 10 October 2025 - 08:26.
Postad 10 October 2025 - 08:11
mostlydiy
-
mostlydiy
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Sannolikt missförstånd. Sub 1 går automatiskt till master LFE och de andra fungerar som support till den. Det är så ART fungerar. Storm kan länka ihop två subbar som master LFE i deras mjukvara men det kan inte Marantz ännu. Jag kopplade ihop mina två frontar genom att monokoppla dom från sub 1 uttaget i försteget.
Postad 10 October 2025 - 08:25
mass
-
mass
-
Användare
-
-
116 inlägg
Ok. Bra lösning. Hoppas på en snarast uppdatering. Får oxå försöka hitta en tillfällig lösning.
Ändå imponerad av hur hårdare basen slår i dom lägre frekvenerna trots 1sub jämfört med Basecontroll.
Postad 10 October 2025 - 19:15
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Hittade felet, med Marantz kan jag inte koppla:
Nuc - hdmi till receiver / från receiver till skärm.
Måste koppla:
Nuc - hdmi skärm / kontakt med receiver via wifi.
Så där fungerar det nu.
Som nämnts innan så förlorar man en del output o mina subs kan spela HÖGT så är liiite besviken.
Ska testa att koppla ihop subsen i baffelväggen som 1 och bakre sub som support så får vi se.
120dB @ 20hz eller så lägger jag ner 
När jag kör Art med Cinema 30 så är bara Sub1 aktiverad av 4 subbar. När jag frågar Chatgpt så säger den att detta är inrapporterat av många Cinema 30 och Av10 ägare och att felet ligger hos Marantz och att nuvarande mjukvara bara har support för 1sub och inte multi. Multisub ska komma i framtida uppdatering.
Någon som hört liknande el har ni fått det att fungera.
Har du alla subsen i 1 grupp ?
Om svaret är Ja då är allt korrekt.
Redigerat av johan b-lund, 10 October 2025 - 19:14.
Postad 10 October 2025 - 20:20
mass
-
mass
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hittade felet, med Marantz kan jag inte koppla:
Nuc - hdmi till receiver / från receiver till skärm.
Måste koppla:
Nuc - hdmi skärm / kontakt med receiver via wifi.
Så där fungerar det nu.
Som nämnts innan så förlorar man en del output o mina subs kan spela HÖGT så är liiite besviken.
Ska testa att koppla ihop subsen i baffelväggen som 1 och bakre sub som support så får vi se.
120dB @ 20hz eller så lägger jag ner 
Har du alla subsen i 1 grupp ?
Om svaret är Ja då är allt korrekt.
Yes alla i samma grupp!
Postad 10 October 2025 - 21:05
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Och då kan bara 1 sub vara ref resten är stöd.
Och man förlorar en del output tyvärr Någom som förstår fördelen med att sätta L/R som ref istället för 1 av subsen ?
Jämnare bas ?
Postad 11 October 2025 - 07:36
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Kanske om man har analogt aktivt delningsfilter mellan L/R och basmoduler till frontarna för att få djupbasen i stereo, och sedan 4 ytterligare moduler placerade vid 1/8 rumsbredd och 1/4 rumsbredd/höjd för att få jämnare bas och allt med headroom för att inte tappa kapacitet i förhållande till L/R?
Postad 11 October 2025 - 10:14
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Man kan lägga sub i front grupp om man vill men har inte testat det än.
Och du vill inte supporta L/R ner till 20hz så din lösning är bättre.
Dock tror jag mer på att låtaLFE ref ha extra muskler.
Det är lite trix med mätning o justering av gränser i Dirac.
Och jag tror jag har fått till det ganska bra.
Bra med bas som innan o renheten i basen påverkar uppåt med (övertoner) så allt känns renare.
Vid 20hz har eftersläpningar minskat med ca 10dB
Vid 35hz och över slutar alla eftersläpningar vid 120ms (!)
GD är också mycker rakare o stiger först vid 25hz, högpass filtret som gör det.
Obs på att som innan, tight mätyta är att föredra 
Postad 11 October 2025 - 10:23
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
Härligt! Exakt samma jag hörde när jag provade ART med Storm för 2år sedan.
Bjuder du på lite mätningar när du känner dig redo? Före vs efter.
Å inte bara en frekvens graf, men det har du ju koll på
Postad 11 October 2025 - 10:31
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
En sak till, jag har långt ifrån lika många w till subsen som innan.
Blir så tills mitt hypex steg kommer.
Innan:
Känslighethet på subs i baffelvägg 103dB
W in: 1400
Nu:
1 sub per kanal
Känslighet 97dB
W in: 275
Och ändå dundrar det på 
Sub 3 körs bryggad men forlar mycket i lägsta basen då den inte står i baffelvägg.
Ger stöd ner till 30 isch hz
Får väl bygga mig en till 
Härligt! Exakt samma jag hörde när jag provade ART med Storm för 2år sedan.
Bjuder du på lite mätningar när du känner dig redo? Före vs efter.
Å inte bara en frekvens graf, men det har du ju koll på
Det kommer, vill bara få hem hypex steget med.
Och jag vill testa att köra baffelväggen som 1 sub med.
Att hitta 2242 är inte så svårt.
Så 3 subs bakom och 2 sammankopplade i baffelväggen borde jämna ut det ännu mer.
Redigerat av johan b-lund, 11 October 2025 - 10:32.
Postad 11 October 2025 - 17:01
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Och då kan bara 1 sub vara ref resten är stöd.
Och man förlorar en del output tyvärr
Någom som förstår fördelen med att sätta L/R som ref istället för 1 av subsen ?
Jämnare bas ?
Changelog 3.13.2 berättar det, är till för timing så Front passar bäst.
https://helpdesk.dir...m/en/changelogs
Postad 12 October 2025 - 12:03
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Pix Galore....
LCR + 2 subs i baffelvägg
Sub 3 bakom soffan - identisk till dom andra dock stående upptryckt till vägg.
Jag har inte infra aktiverad med ART, mina subs dör om dom spelar lägre än 20hz med volym.
Center satt som timing ref för subsen.
LCR stöd ner till 50hz @ -5dB (lite stöd)
Subs stöd ner till 20hz @ -18dB (mycket stöd)
Surr ger 0 stöd
Bilder är enkom på Vänster högtalare och med 1/6 smoothing
DLBC vs ART
Ger Absolut Inte en bild av alla fördelar !

DLBC fas - ser ut som man är van vid

Fas ART, nu ser man att något händer...

GD - obs 1/6 smoothing.
Nu börjar man förstå vad som sker.

DLBC vattenfall.

ART vattenfall

Skillnaden syns, ser kanske inte ut att vara så stor.
Tills man tittar på delay.
DLBC

ART

Redigerat av johan b-lund, 26 October 2025 - 18:18.
Postad 12 October 2025 - 12:14
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Subjektivt utvärdering.
Ja DLBC imponerar med massiv bas, Infected på PA volym skakar om hela huset.
Dock lite murrigt och övertoner på basen känns odetaljerad.
ART, lika mycket bas men sååå mycket mer snärt i återgivningen.
Övertoner i basen långt mer detaljerad och mycket mer behagligt att ligga på farligt hög volym - mindre muller helt enkelt.
Mätning o subjektivitet går hand i hand här.
Obs på att bara 1 sub går som LFE och jag har inte mätat upp systemet på baffelväggs sub som en.
Teoretiskt ska det ger mer Umpf men också mer mullerbas - kommer avvakta o se hur jag gör.
Klarar ref volym utan probs som det är.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|