Gjorde nytt inlägg nedan med citat, eftersom det blev ny sida i tråden.
Redigerat av Erik_N, 21 maj 2025 - 07:29.
Postad 21 maj 2025 - 07:26 Gjorde nytt inlägg nedan med citat, eftersom det blev ny sida i tråden. Redigerat av Erik_N, 21 maj 2025 - 07:29. Postad 21 maj 2025 - 07:29
Spännande!
Eftersom jag redan har DL+DLBC i min AV 10 så blir det inte så stor slant, och så kan man kanske hoppas på lite "introduktionspris" (det har det varit tidigare). Postad 21 maj 2025 - 09:30
Hoppas man kan få en Trial tid på ART.
Frågan är om du kan använda det på ett bra sätt med tanke på att du kör med IB som spelar långt under 20hz Redigerat av johan b-lund, 21 maj 2025 - 09:31. Postad 21 maj 2025 - 09:35 Ja, det där har jag funderat lite på, det kanske inte är värt pengarna alls för mig? Har ju bara en sub, och då blir det kanske inte så mycket nytta med ART?
Jag har tidigare läst om att det varit (är?) problem med ART och infrabas. Tänkte att det kanske var löst nu om det ska komma till fler maskiner, men när du skriver om under 20 Hz så förmodar jag att det inte är det. Postad 21 maj 2025 - 10:01
Är själv avigt ställd till ART, kan inte riktigt förstå syftet när DLBC borde räcka/ha funktionen. Postad 21 maj 2025 - 10:05 Ja, jag får nog fundera på om ART är något för mig.
Funkar infra med Wave forming? Postad 21 maj 2025 - 11:37 Långt bättre än vad DLBC eller någon annan rumskorrektion. Sen var det lite små barnsjukdomar, då jag testade ganska nära på release. En del av dem är lösta nu ihop med Storm. Andra fortfarande kvar Men som ni skriver så är inte infra löst ännu. Så under 20hz blir det inte bra just nu. Det bör man dock räkna med att det fixas, frågan är bara när... En annan var att man väljer 1 sub som huvud sub för LFE. Är den inte tillräckligt kapabel kan man få output/headroom problem. Då de andra subbarna endast hjälper till för att få den första subben optimal. Sen kan man även komplettera "hjälpandet" av subben med kapabla högtalare som i mitt fall. Storm har löst så att man kan göra arrayer av flera subbar innan man kör Dirac. Så har man t.ex 2st på framväggen kan man lägga ihop dem till 1 "stor" och på så sett få mer output/headroom från början. Det har jag svårt och se att Marantz och Denon kommer lösa. Förhoppningsvis kan det bli något som går att välja i Dirac programvaran istället. Annars är ju en minidsp lösningen och det känns inte så hållbart... Redigerat av beatelund, 21 maj 2025 - 11:46. Postad 21 maj 2025 - 12:16 När det kommer till infra så får man inte lika tydliga moder. Postad 21 maj 2025 - 12:46 Postad 21 maj 2025 - 13:20 Man mäter exakt som med "vanliga" Dirac. Sedan ställer man in hur mycket (nivå) och vilka frekvenser 20-150Hz per högtalare/högtalargrupp som ska användas för att "hjälpa" vilka högtalare/högtalargrupper. Solklart eller hur? Storm har en mycket bra guide och webinars. Rekommenderas att läsa och se https://support-stor...pages/357072897 Vad gäller just dirac DLBC så blir slutresultatet den samma ungefär... Beror på exakta mätpositoner och Diracs gissningar från gång till gång mer än vilken processor man har. Sen är ju Stormen mer avancerad och flexibel. Men just dirac beter sig lika, bara allt går som det ska med båda kalibreringarna. Sen den lilla biten om tillverkarna har implementerat koden rätt, vilket det är störst chans med Storm! Redigerat av beatelund, 21 maj 2025 - 13:24. Postad 21 maj 2025 - 17:53 Så nu kör jag Dirac BC med single sub och alla subbar har jag låtit MSO lösa. T. Ex boostar dirac 10db i en rumsnods nolla på 4st basar. Istället för att bara använda den 5e subben som har en bra respons där och fylla i. Snacka om att slösa på effekt Men det viktigaste basen låter fet och slö jämförelsevis mot BC single sub med MSO som låter tight och rapp Postad 21 maj 2025 - 19:56
Dom ex jag har sett så är fasen helknas mellan subsen o med det får man eftersläpande bas. Ska vara tyst nu annars är risken stor för en rant Postad 21 maj 2025 - 22:48 Men hela lösningen låter väldigt märklig med hur Diraq väljer att använda flera basmoduler. Sedan lite försummad infra på det. Kanske min sniklösning med analog BM tillsammans med DL inte är så tokig trots allt. Postad 22 maj 2025 - 09:17
MSO Redigerat av johan b-lund, 22 maj 2025 - 09:18. Även taggad med Dirac
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |