Det finns väl två diskussioner här. Dels är vissa (exempelvis jag) intresserade av den rent tekniska biten, om det nu finne en skillnad så vill jag veta varför, dvs den rent tekniska/fysikaliska orsaken.
Det är ju en del personer här som sysslar en del med "vanlig" elektronik (icke-hifi) och för oss så håller nog inte "den extra omvandligen"-förklaringen, det finns enligt mig absolut ingen orsak till varför en extra "omvandling" skulle ge några som helt förluster/jitter/problem i en så "enkel" signal som vi talar om. Hade frekvensen varit ett runt en gigahertz så är det en annan sak men om inte konstruktörerna är helt inkompetenta så ska de klara optisk-elektrisk omvandling utan problem.
Jag har en "personlig" teori till varför det ev. kan finnas skillnader. Det kan ju faktiskt vara så att kvalitén på kretslösningarna före/efter opto-modulen är sämre än för den elektriska utgången.
Eftersom alla "vet" att koax är bättre så lägger konstruktörerna allt krut på att få det rätt med allt vad det innebär med filter och jordning och först därefter så stoppar man in opto-omvandlaren, sätt den nära trafon och klanta till jordningen så blir det naturligtvis skillnad på överföringen.