Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är nätfilter nått att ha?

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 July 2004 - 19:34

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3403 inlägg
  • 0

Jag har kollat på ELFA och deras traffo kostar mellan 1300-2900kr. Vad är skillnaden mellan dessa och PSaudios för ca 20.000-40.000kr???

Skillnaden vet jag inte riktigt, men PS audios Powerplant serie gör helt ny och ren ström utan några spikar eller brus.

#52

Postad 04 July 2004 - 19:58

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Skillnaden vet jag inte riktigt, men PS audios Powerplant serie gör helt ny och ren ström utan några spikar eller brus.


...så med en skiljestraffo modell ELFA blir man inte av med spikar eller brus???

Redigerat av Unregistered2fabb675, 04 July 2004 - 19:59.


#53

Postad 07 July 2004 - 10:01

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Är inte ett skilje-trafo = balanserad AC? Så att "common-mode" störningar försvinner?

http://www.equitech....faq/whatis.html

http://www.psaudio.c...onditioners.asp

T

Redigerat av Unregisteredc63dc36e, 07 July 2004 - 10:05.


#54

Postad 07 October 2008 - 10:56

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
väcker liv i en gammal tråd...
vad tror ni om dessa isolertransformatorer? ska tydligen vara speciellt lämpade för HiFi-anläggningar :D

#55

Postad 14 October 2012 - 11:21

Krickemannen
  • Krickemannen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!

Är inne på att köpa en isolationstransformator & har hittat denna.
http://www.conrad.se...A_17453_2170410
Är denna något att satsa på? Den verkar klarar min utrustning med råge.
Är så trött på dessa elstörningar & hoppas att denna kan hjälpa.

En fråga till: I vårat biorum har vi inte jordat uttag, är det viktigt när man ansluter trafon som har jordad kontakt?

Mycket tacksam för svar.

// Kricke

#56

Postad 23 October 2012 - 20:36

Krickemannen
  • Krickemannen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej igen!

Ja nu fick jag isolationstrafon & störningarna är kvar. (ganska högfrekventa, susande ljud som ändrar lite karaktär)
Har testat detta innan jag fick trafon...

Först trodde jag att det var Blurayspelaren som bråkade (Harman).
Så jag drog ur HDMI-kabeln & störningen försvann, men efter en stund kom störningen tillbaka.
Drog även ur strömmen till spelaren, störningen va kvar.

Idag testade vi att stänga av både kyl & frys + bergvärmen, men störningen va kvar.
Det spelar ingen roll om jag kör direkt i vägguttaget eller genom isolationstrafon, störningen är likadan.

Det konstiga är att igår när jag packade upp projektorn va det tyst, förutom någon kort stund.
Hade då precis kopplat in trafon & va så nöjd att störningen äntligen var borta.

Har även testat annat uttag, vänt på stickkontakterna, anslutit via jordat uttag (är ojordat i biorummet)
Har även sett över banankontakterna + andra anslutningar till biostärkaren, även den en Harman.
Ska även testa spelare & stärkaren hos en vän, men det känns väldigt långsökt att båda skulle vara felaktiga. (nyinköpta)


Kan någon hjälpa mig, är mycket tacksam för tips & ideér.

Tack på förhand!

Mvh
Kricke

#57

Postad 23 October 2012 - 20:54

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej igen!

Ja nu fick jag isolationstrafon & störningarna är kvar. (ganska högfrekventa, susande ljud som ändrar lite karaktär)
Har testat detta innan jag fick trafon...

Först trodde jag att det var Blurayspelaren som bråkade (Harman).
Så jag drog ur HDMI-kabeln & störningen försvann, men efter en stund kom störningen tillbaka.
Drog även ur strömmen till spelaren, störningen va kvar.

Idag testade vi att stänga av både kyl & frys + bergvärmen, men störningen va kvar.
Det spelar ingen roll om jag kör direkt i vägguttaget eller genom isolationstrafon, störningen är likadan.

Det konstiga är att igår när jag packade upp projektorn va det tyst, förutom någon kort stund.
Hade då precis kopplat in trafon & va så nöjd att störningen äntligen var borta.

Har även testat annat uttag, vänt på stickkontakterna, anslutit via jordat uttag (är ojordat i biorummet)
Har även sett över banankontakterna + andra anslutningar till biostärkaren, även den en Harman.
Ska även testa spelare & stärkaren hos en vän, men det känns väldigt långsökt att båda skulle vara felaktiga. (nyinköpta)


Kan någon hjälpa mig, är mycket tacksam för tips & ideér.

Tack på förhand!

Mvh
Kricke


Hej,

Har Du en (central)antenn ansluten mottagare ansluten till Din anläggning?

/P

#58

Postad 23 October 2012 - 20:57

Krickemannen
  • Krickemannen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej,

Har Du en (central)antenn ansluten mottagare ansluten till Din anläggning?

/P


Hej!

Tack för svar...
Nej antennen är inte ansluten till anläggningen.
Testade dock att dra ur kabeln + ström till tv´n som är på andra våningen för någon vecka sedan.
Störningen va kvar...

I biorummet har vi ingen TV, bara projektor..

/Kricke

Redigerat av Krickemannen, 23 October 2012 - 21:00.


#59

Postad 24 October 2012 - 15:14

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej!

Tack för svar...
Nej antennen är inte ansluten till anläggningen.
Testade dock att dra ur kabeln + ström till tv´n som är på andra våningen för någon vecka sedan.
Störningen va kvar...

I biorummet har vi ingen TV, bara projektor..

/Kricke


Hmm,

Vad har Du mer för burkar anslutna till Din förstärkare och hur är dessa anslutna?

/Pär

#60

Postad 24 October 2012 - 20:28

Krickemannen
  • Krickemannen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har bara en Blu-ray HK BTD20 ansluten.
Har idag flyttat runt receiver, Blu-ray & 1 par högtalare först i en annan del av rummet, sen till sovrummet. Störningarna är kvar mer eller mindre. Testade att flytta eftersom jag har inkommande ström ganska nära utrustningen, men ingen märkbar skillnad. Testade även att bara lyssna på radion utan något mer anslutet & bruset är kvar. Dock färre rena störningar utan Blu-rayen inkopplad. Skiftar jag över till HDMI-ingången blir det tyst då är inte Blu-rayen ansluten. Men kan vara så att HK,n inte öppnar ingången utan signal från spelaren, därav inget brus. Imorgon ska ja prova en äldre Sharp-spelare & lyssna om det är likadant. Sista utvägen är att åka till min vän & provköra allt där. Är lite lätt frustrerad.

Mvh
Kricke

#61

Postad 25 October 2012 - 20:36

Krickemannen
  • Krickemannen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej igen!

Har idag testat min äldre Blu-rayspelare ifrån Sharp, störningarna är kvar.
Efter ett tags testande, kopplade jag återigen in H/K-spelaren, exakt samma störning, så H/K-spelaren verkar helt ok.
Har också kommit fram till varför det blir tyst när man stänger av Blu-rayspelarna.
När signalen försvinner ifrån spelarna verkar recievern stänga av signalen till högtalarna & det blir då helt tyst i högtalarna.
Lyssnar man däremot på en analog ingång är bruset där oavsett om något är anslutet på ingången.
Så nu lutar det åt att H/K-recievern inte är helt kurant, men jag ska försöka jämföra med svärföräldrarnas H/K.
Är det tyst med deras reciever blir det att lämna in den på service, tack & lov är det garanti kvar.

Om det nu är fel på min H/K-reciever är det ganska otroligt eftersom den är helt ny direkt ifrån lådan.
Någon här på forumet som har varit med om liknande att en reciever etc. har varit fel på i från början?

Mvh
Kricke

#62

Postad 28 October 2012 - 21:53

Krickemannen
  • Krickemannen
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!
Har nu jämfört med en annan HK-receiver.
Det fanns ingen störning eller något brus.
Så jag ska lämna in receivern nu i veckan.

Hoppas att allt kommer gå smärtfritt!

/Kricke

#63

Postad 18 May 2018 - 07:40

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Väcker liv i denna tråd igen. Vilka erfarenheter har ni?



#64

Postad 20 May 2018 - 18:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1051 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat en Torus Power Tot Max CE, från Audio Concept.
Dels blev jag av med mitt sporadiska trafobrum från mitt slutsteg, dels jobbar min dac uppenbart bättre, då jag har möjlighet att forcera dess klocka till högre precion, vilket gör den oerhört mycket mer störningskänslig, kan jag nu notera att den funkar utmärkt även i detta känsliga läge.
Upplever lite bättre dynamik och det känns lite mer välartikulerat.
Det här var något jag borde testat i ett tidigare skede.
Fick mycket mer positiva effekter av min nya skiljetrafo, än vad jag vågat hoppas på.
Känns som att behovet av en sån här pryl ökar med alla lågenergilampor, som tillkommit i alla hem under senare år. De smutsar ju oftast ner elnätet en hel del.
Är det någon annan som kör med skiljetrafo här på forumet, nuförtiden?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.