phuu .. mina försök att rätta till dygnsrytmen funkar ju skitbra .. NOT.
Vaknade 18.00 (somnade iofs vid lunch!)... hann i alla fall sätta på en inbränningssignal på försteget innan jag somnade. Får se hur det låter nu.
Den korta lyssningssession som jag hann med igår gav mig följande intryck.
(Jämförelser med HTPC/Revo ljudkort taget ur minnet.. har inte orkat koppla tillbaka).
OBS! detta är med ett oinspelat försteg .. kan kanske ändras när det spelats in!
1.Ljudet har blivit "fastare" diskanten lite lungnare och basen lite mer fast.
2.HTPCn har ett "luftigare" ljud med en mycket ljupare ljudscen.
3.Känns som om man förlorat lite detaljer på grund av 2.. men detta kan vara inbillning eftersom jag är van vid HTPC ljudet.
4.Djupet i ljudscenen är enormt på HTPCn.. man kan höra saker 10 meter bakom högtalarna och saker som låter som om de kommer bakom lyssningspositionen. Detta med endast 2 högtalare.. detta kräver iofs att man har högtalare som klarar att återge detta! Lite av detta har försvunnit med försteget som iofs har en "luftig" ljudbild men ljupet är lite mer begränsat.
5.Försteget är dock bra på att placera ut instrument/röster i sidleds.. de sitter precis där de skall vara, detta kräver dock att man lyckats ställa in högtalarna ordentligt.
6.NADen låter lite oengagerat i DD läge, precis som om man har dynamic compression på hela tiden?
7.DTS lät mycket bättre än DD på försteget... har dock lyssnat för lite på 5.1 filmer för att kunna göra en vettig bedöming.
8.NADs 5 preset modes är lysande.. man kan spara olika inställingar (inkl alla högtalarinställnigar) i olika presets och ställa om hela anläggninen med ett knapptryck!!! Detta var en av orsakerna till att jag var intresserad av detta försteg.
9.Jag gillar fjärren som jag fått att styra det mesta.
Största problemet jag har är NADens sunkinga avståndsinställningar... man kan bara ställa in avstånd till par av högtalare inte individuellt .. vad f..an tänker NAD med.... detta hoppas jag verkligen det fixar till med en mjukvaruuppgradering.
Man kan kan för övrigt endast ändra 1 fot åt gången... för grovt när man har högtalare med millimeter precision (detta brukar iosf att kompensera med avstånd + gain på individuella högtalare, men det har ju inte NAD .. STÖN!).
Min primära lyssningsposition är nämligen inte mitt emellan högtalarna.
Sitter man mitt emellan högtalarna så går det att få till det rätt bra, med forkuserade röster i mitten.
Sitter man inte där så är det hopplöst att få till en bra inställning som ger röster i mitten (jag kör med XLOs kalibreringsskiva med in och out phase tester)... detta
gör att ljudscenen när man sitter lite "off" inte blir optimal, även om den är kalibrerad för att sitta "off".
HTPCn är helt lysande på detta med sanslöst bra inställningar i Revos drivrutiner.
PS... Jens gain kontrollen på ingångarna är för analog ingången .. den funkar inte med digital in!
Jag kanske tog i lite med att säga att det låter som en billigt receiver .. så dåligt låter det inte, men jag hade nog väntat mig mer iom att det är en sprillans ny design.
Tillbaka till lyssnandet
/Sören