Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*Officiell projektor DUK tråd*

167 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2003 - 23:03

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Hehe! Vet precis vilken duk du köpte Morgan :(

Tror nog att butiken överdriver den lite!

Postad 12 November 2003 - 00:28

joll
  • joll
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej

Vart kan jag hitta ProCinema dukar eller någon annan med ett svart avstånd längst upp ?

Det är så att takhöjden är på ca. 280cm i rummet som ska ha en duk på 240cm i 16:9 format.
Går inte att sätta den på väggen för att dörren till rummet sitter där och dörren är 240cm hög.
Finns det någon annan bra lösning på hur jag ska montera duken ?

MVH

Postad 12 November 2003 - 09:44

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Här kommer några länkar som bara måste vara med:
Läs och begrunda........
http://www.avsforum....threadid=262466

http://www.avsforum....ighlight=Review

Postad 12 November 2003 - 23:34

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hejsan,

Ursäkta mig om detta skulle finnas tidigare i denna tråd...

Här en stilig nyhet som löser "problem" med dukstorlek... En ny duk från Projecta som med automatisk fjärrkontrollerad maskning anpassar sig efter formatet.

http://www.hifi4all....id=547&zoneid=1

Vet inte om (och i så fall av vem) den säljs i Sverige, men Danmark ligger ju inte så långt bort.

/Tomas

Postad 13 November 2003 - 07:27

hajomer
  • hajomer
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Det enda som är fel är väl priset?

Postad 13 November 2003 - 12:49

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
jasså sonyman...vet du vad den heter...glömde som och fråga....men jag såg bilder på den och upphängning var exakt det jag behövde....blir ju som inga som helst vek eller sånt i duken vilket är uber viktigt.

Sen så såg den jävulskt kool ut...fet ram runt omkring...mycket mysig :(

Hur vet du att dom överdrev? Läst nått om den eller sett den live?

Redigerat av Unregisteredb0bf0a98, 13 November 2003 - 12:54.

Postad 13 November 2003 - 13:50

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Måste bara kommentera emot alla som säger att AE300 inte ska köras med grå duk.
Polarn kör med en AE300 i low mode på en 86" euroscreen grayline duk med en Philips 963SA som källa via komponentkabel och jag väntar fortfarande på en demo som skall överträffa den bilden ;)

(okej jag bor i Sundsvall och utbudet är klent, demovisningarna lyser mest med sin frånvaro eller suger fett i nåt halvupplyst rum) :(

MEN i vilket fall är den bilden som den kombinationen presterar hos polarn BÄTTRE än vad man ens skulle kunna hoppas på efter att ha sett alla sunkiga demos och nån enstaka bättre demo på tex. Toshiba MT100.
Tror själv att mycket beror på den lite mindre dukstorleken också.

Postad 13 November 2003 - 15:03

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej igen,

När jag läste ditt inlägg Stefans så insåg jag att följande inlägg som jag lagt in på någon annan tråd egentligen hör hemma här i den officiella duk-tråden :(

Håll till godo...

Såg att några nämnde grå duk och funderingar kring detta. Jag har även, efter tidigare inlägg, fått en del PM angående detta med gråa dukar, ljusflöde etc. så jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för en del att innan man handlar projjen kunna räkna lite på detta.

Okej, ni funderar på en projje med skyhögt värde på ljusflödet (ansi lumen) men vad innebär detta och hur många ansi lumen behövs för en viss dukväv, bildstorlek etc?

Visst, vill man ha den för att mest kolla på TV i belysta vardagsrum så krävs detta höga ljusflöde för att intensiteten av det reflekterade ljuset skall vara tillräckligt. Ska man däremot ha den för filmtittande så kan ljusstyrkan bli alldeles för hög. Speciellt då alla projektorer kräver ett kolsvart rum för att kunna visa svart. Varför? Jo, den svarta färgen kommer ju som sagt inte från projektorn utan är avsaknad av ljus och får då samma färg som filmduken, alltså grådaskig i ett upplyst rum oavsett ljusstyrkan på projjen. Att den sedan kan "upplevas" som svart även i ett upplyst rum beror oftast på ett högt kontrastförhållande på projjen som lurar ögat, men svart är den inte.

Det är ju det ljus som reflekteras i duken och som träffar våra ögon som är det som avgör hur bilden upplevs. Intensiteten på detta reflekterade ljus mäts i foot-lambert och beror av a) ljusflödet som träffar filmduken b ) Storleken på bilden c) Filmdukens förstärkning (Gain).

För att få en uppfattning om vad som krävs så ligger en TV på omkring 30 foot-lambert medan en biograf enligt THX-certifieringen måste ligga på 16 ± 2 foot-lambert, alltså mellan 14-18 foot-lambert.

Så här räknar du ut vilket värdet på det reflekterade ljuset du kommer att få:
(Vi snackar nu om mörklagda biorum)

Du behöver veta:
1) Projektorns ljusstyrka mätt i Ansi lumen (kom ihåg att de flest projjar har
två värden beroende på vilket läge de körs i).
2) Filmdukens yta mätt i kvadratfot (kvadratmeter x 10.76 = kvadratfot)
3) Filmdukens förstärkning.

Ta projektorns ljusflöde i ANSI-lumen, dela detta värde med dukens yta i kvadratfot, multiplicera detta värde med dukens förstärkning.

Ex.
1) 1100 ANSI-Lumen
2) en 4:3 duk på 100” = 33.3 kvadratfot
3) förstärkning = 1.2

Alltså, (1100/33.3) x 1.2 = 39.6 foot-lamberts.
Detta är ju långt över vad en biograf presterar och även långt mer än en vanlig TV. Solglasögon på alltså.

Vänder man på det så kan du lätt räkna ut hur många ANSI lumens du behöver om du t.ex. har en 16:9 duk som mäter (230cm x 130cm), med gain 1.2 och vill ha omkring 16 foot-lambert ljusstyrka.

ANSI lumens = (foot-lambert x kvadratfot) / Gain

Foot-lambert = 16
Gain = 1.2
Kvadratfot = 2.3 x 1.3 x 10.76 = 32

ANSI lumens = (16 x 32) / 1.2 = 427 ANSI lumens

Säg att man nu vill ha bättre svärta och ersätter duken ovan med t.ex. en greyline-duk med en förstärkning på 0.8.

ANSI lumen = (16 x 32) / 0.8 = 640 ANSI lumens

Hälsningar, Tomas

Postad 13 November 2003 - 15:16

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Det där lät riktigt intressant Tomas_D700!

Vad ger Panna AE300 för ansilumen i lowmode?

Postad 13 November 2003 - 15:33

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej,

Tack Sonyman ;)

Jag vet inte vad AE300 ger för anis lumen när den går på sparlåga men kolla direkt med Panasonic så bör du få ett hyfsat värde.

Kom ihåg bara att just ljusflöde och kontrastförhållanden är starka säljargument och nästan vilka värden som helst kan uppnås beroend på hur de mäts upp och avrundas...

Med risk för att bli tråkig så kopierar jag in ytterligare ett av mina svar från en annan tråd men som känns passande här och är starkt knutet till mina beräkningar ovan...

Återigen, håll till godo :(

Just svärta är det som vi ser och upplever och har inte så mycket med just kontrastvärdet att göra. Säg t.ex att en projje har ett ljusflöde på 800 ansi lumen och en annan 1600 ansi lumen och pånera sedan att de båda har ett kontrastförhållande på 1200:1. Hur kan det komma sig och vilken är bäst för hemmabion?
Troligen så kan den ljusstarkaste projjen inte visa lika djup svärta men tack vare att den kan visa så att säga vitare vitt så kan skillnaden mellan denna projjes svartaste svarta (som egentligen är grått) och vitaste vitt vara lika stor som den ljussvagare projjens.
Den ljussvagare projjen visar alltså bättre svärta och är att föredra för hemmabion. Den bilden kommer att upplevas som mer levande.
Svärtan är alltså det som vi skulle vilja veta något om men som aldrig anges i några datablad.
Ett bra sätt är att låta projjar visa en svart bild i ett mörklagt rum. Där kommer skillnaden i svärta snabbt fram och valet av duk spelar då en stor roll.

Viktigt!
Man skall alltid själv ställa in bildens kontrast, brightness, mättnad och allt annat eftersom en del (inte alla) försäljare ibland justerar detta till fördel för den dyrare eller mest svårsålda projektorn...

Kontrastförhållandet kan i sin tur mätas på olika sätt och tillverkarna väljer givetvis det sätt som på pappret ger högst värde samt en kraftig avrundning uppåt Kom ihåg att detsamma gäller ljusflödet, alltså en sanning med modifikation.

Kontrastförhållandet mäts enligt olika regler/normer. Antingen Ansi-normen eller den sk. Full On/Off-normen.

Ansi är den som ligger närmast sanningen eftersom man där visar ett rutmönster liket ett schackbräde. Ljuset mäts sedan i alla vita och svarta rutor och medelvärdet för de vita delas med medelvärdet för de svarta och man får ett kontrastförhållande som är ganska bra eftersom varje svart ruta omges av vita och alltså bleks något av detta vita ljus.

Full On/Off anger helt enkelt skillnaden mellan en helt vit bild och en helt svart. Den svarta bilden bleks här inte av något vitt ljus och kontrastenförhållandet får då ett avsevärt högre värde. Här förstår man ju att tillverkarna till på köpet ställer in så vit bild som möjligt vid vitt eftersom det inte finns några svarta rutor som bleks, medan man vid den svarta bilden kan sänka ljusstyrkan eftersom det inte finns några vita rutor som försvagas av detta.

Full On/Off kan ge dubbelt så höga värden som Ansi !!!

-Tomas

Postad 16 November 2003 - 14:01

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Hittade dessa billiga dukar på netto.nu
DUK

Är det någon som testat dom?

Postad 17 November 2003 - 09:35

wallin
  • wallin
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Någon som vet hur Projectas ProCinema (High Contrast S) står sig mot Euroscreen Black Greyline avseende bildkvalitet (förutsatt att den är en kontrastrik / grå duk man är ute efter) ?

Är projectas duk grå ?, eller handlar det om en vit duk med extra hög kontrast ?.

Om man vill ha en grå duk (för rimlig peng), är det Euroscreen som gäller då ?, eller finns det andra märken ?

Postad 17 November 2003 - 11:44

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Någon som vet hur Projectas ProCinema (High Contrast S) står sig mot Euroscreen Black Greyline avseende bildkvalitet (förutsatt att den är en kontrastrik / grå duk man är ute efter) ?

Är projectas duk grå ?, eller handlar det om en vit duk med extra hög kontrast ?.

Om man vill ha en grå duk (för rimlig peng), är det Euroscreen som gäller då ?, eller finns det andra märken ?

Tjaba!

Jag har sett båda dessa dukar dock ej samtidigt :blink:
Vad jag kan säga är att jag uppfattade projecta-duken (High Contrast S) som lite för glittrig för min smak men det verkade i alla fall vara en gråaktig duk med lite gain för att nå upp till gain 1.0.
Euroscreen Grayline är inte glittrig men då förlorar man lite tryck i färgerna i ljusa scener.
Projecta-duken är ju i och för sig billigare men vem vet hur pass vågig den blir med tiden jämfört med Euroscreen Greyline. ;)

Edit: Observera att jag inte sett dem bredvid varandra eller ens med samma projektor så nästa gång kanske man får en helt annan åsikt.

// Sage

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 17 November 2003 - 11:48.

Postad 19 November 2003 - 15:26

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
sket sig där ja skulle köpa duk billigt, så nu undrar jag vart man hittar bäst dukar.. tänker köra med en SONYHS20. om nu inte se me skiter sig.. då blir de väl en Z2:a.. men allt verkar lovande när de gäller sonyn.. så ja undrar vilken duk ja ska köpa nu!!

vill ha minst 98" max 106" och de ska vara ramspännt, men måsta komma omonterad (vet ej om alla kommer så, men troligt så gör dom väl det)
16/9 format ska de vara.. och grå duk är säkert o föredra till HS20 kan ja tänka mig..

så!:

16/9 grå duk som är ramspänd (omonterad) med mask 98-106" och ett max pris runt 7-8k ge mig tips tack..

(vill inte bygga själv:( har inte tummen mitt i näven, men vill ha de 100% riktigt)

Redigerat av Mikolino, 19 November 2003 - 15:27.

Postad 20 November 2003 - 13:45

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

sket sig där ja skulle köpa duk billigt, så nu undrar jag vart man hittar bäst dukar.. tänker köra med en SONYHS20. om nu inte se me skiter sig.. då blir de väl en Z2:a.. men allt verkar lovande när de gäller sonyn.. så ja undrar vilken duk ja ska köpa nu!!

vill ha minst 98" max 106" och de ska vara ramspännt, men måsta komma omonterad (vet ej om alla kommer så, men troligt så gör dom väl det)
16/9 format ska de vara.. och grå duk är säkert o föredra till HS20 kan ja tänka mig..

så!:

16/9 grå duk som är ramspänd (omonterad) med mask 98-106" och ett max pris runt 7-8k  ge mig tips tack..

(vill inte bygga själv:( har inte tummen mitt i näven, men vill ha de 100% riktigt)

inte nån inte,, börja undra om de e nån komplott mot mig här...!!! :rolleyes: :D

Postad 20 November 2003 - 22:08

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Jag har smurfat runt här på forumet ett tag och letar efter information som kan stödja mitt köp av en duk. Jag har funderat på att tillverka en själv, målad mdf eller att "ramspänna" en duk på en mdf skiva. Borde inte det bli rätt bra duk på mdf? Eller är målad mdf så pass "bra" att det inte motiverar prisskillnaden ? JAg har inte hittat några bra svar på dessa frågor och ställer dem nu här i duk tråden.

Postad 21 November 2003 - 19:11

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

så!:

16/9 grå duk som är ramspänd (omonterad) med mask 98-106" och ett max pris runt 7-8k  ge mig tips tack..

ingen me tips?? va ska man ha för gain till en HS20??

Postad 21 November 2003 - 22:08

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Hei hei,
Nå som jeg har gått til innkjøp av en Hitachi PJ-TX10, må jeg jo ha et duk!
( Utrolig deilig med en projje, endelig! )

Etter hva jeg har lest her på forumet, virker det som om jeg bør velge en Projecta duk. Valget står da mellom Projecta Procinema Lerret Wide 16:9 og Projecta Proscreen Lerret Wide 16:9.

Noen som har sett noen av disse, eller en av de? Hva er forskjellen? Vet at ProCinema veier 4 kg mer enn det andre. Hmm, hva skal jeg velge?? Hjelp! :wub:

Postad 21 November 2003 - 23:04

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hei hei,
Nå som jeg har gått til innkjøp av en Hitachi PJ-TX10, må jeg jo ha et duk!
( Utrolig deilig med en projje, endelig! )

Etter hva jeg har lest her på forumet, virker det som om jeg bør velge en Projecta duk. Valget står da mellom Projecta Procinema Lerret Wide 16:9 og Projecta Proscreen Lerret Wide 16:9.

Noen som har sett noen av disse, eller en av de? Hva er forskjellen? Vet at ProCinema veier 4 kg mer enn det andre. Hmm, hva skal jeg velge?? Hjelp!  :wub:

Hej,

jag har en Projecta ProCinema 240cm 16x9 duk och är mycket nöjd med den.

Skillnaden mellan dukarna är att ProCinema har extra svart ovanför den vita ytan så att man kan hänga den högre och dra ner den till låg nivå med högre svart yta ovanför bilden.

Det är ProCinema du skall ha.

Du kan se skillnaden själv på denna sida Projekta manuella dukar

Postad 22 November 2003 - 10:32

wallin
  • wallin
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Vet någon var man kan se på Projecta ProCinema (High Contrast S) i stockholm ?

Postad 22 November 2003 - 17:41

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Själv så väntar jag på duktestet som det annonserats om. Kan dock inte bestämma mig om jag skall ha grå eller vit duk till min AE300 i lowmode.
Jaja, den som väntar får se, fram tills dess så är ni välkommen med en siffra vad AE300 ger i lowmode samt mer synpunkter på grå vs vit.

Postad 22 November 2003 - 19:04

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
rene:

Ok, takk for svarene, blir nok en ProCinema i framtiden. Må bare spara litt først.
Så i dag bestemte jeg meg for å bygge meg en ramduk. Har kjøpt det jeg trenger av materialer og utstyr i dag. Fikk også tak i en spesiell duk som er 100% ljustett, "Daybreaker Ivory" heter stoffet, og kostet 160 kr/m. Kjøpte meg 2,3m av det stoffet, så selve stoffet kom på ca 360kr.

Å bygge selve rammen tror jeg skal gå greit, men jeg lurer bare på om ni har noen tips om hur jeg skal feste duken? Jeg har kjøpt stiftemaskin og limpistol, så jeg har utstyret, men hur skal jeg bruke det? :wub:

Postad 22 November 2003 - 19:07

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Mikolino,
Vilken "gain" du skall ha beror på så mycket mer än projektorn. Gå tillbaks i denna tråd så hittar du ett av mina inlägg som kanske kan hjälpa dig lite.
Sedan är det bara att du stoppar in dina värden och räkna :wub:

Redigerat av Tomas_D700, 22 November 2003 - 19:30.

Postad 22 November 2003 - 19:35

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Mikolino,
Vilken "gain" du skall ha beror på så mycket mer än projektorn. Gå tillbaks i denna tråd så hittar du ett av mina inlägg som kanske kan hjälpa dig lite.
Sedan är det bara att du stoppar in dina värden och räkna :wub:

tackar.. ja körde denna räkningen då på en HS20 (PJ ca:1500Ansi, duk 2.30*130, "greyline" 0,8 gain på dom?)

1500/32*0.8= 37.5 Fl.. som är skyhögt enligt dina riktvärden!??

så ja ska asså ha en greyline med typ gain 0,3-4 finns de ÖHT?? eller va gör jag fel??

mvh

Postad 22 November 2003 - 19:48

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Sony är välkända för att överdriva sina ANSI värden. Gamla HS10 skulle ha 1200 om jag inte minns fel, men uppmätt var under 400.
Jag skulle tippa på att du kanske har ett ANSI värde runt 500 på HS20 när den är kalibrerad!

/Sören

Postad 22 November 2003 - 19:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Sony är välkända för att överdriva sina ANSI värden. Gamla HS10 skulle ha 1200 om jag inte minns fel, men uppmätt var under 400.
Jag skulle tippa på att du kanske har ett ANSI värde runt 500 på HS20 när den är kalibrerad!

/Sören

jo, men då får man 12.5 fl på en gråduk på o.8gain!! då e de ju för lite plötsligt om man får titta på vanlig vit istället..

de e därför bla. ja e tveksam till vilken duk jag ska köpa.. vit eller grå?? vill ju inte lägga 7tkr på nått som kunde vart bättre i samma prisklass eller tom nilligare! men överdriver dom verkligen med dubbla ljusflödet?? dde låter ju verkligen extremt mycket,, e ju 100% mera!! om dom säger den har 1400 men har 1000 irl så är de mer troligt men ändå en 45% lögn..

men om vi säger den har 800 irl.. så blir de 20Fl,, som oxå e för högt enligt D_700???

Postad 22 November 2003 - 20:09

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag skulle gå på grå duk även om du ligger lite under gränsen.

Brorsan kör en Panasonic AE100 på en 199x112 cm MDF med S2000 matt grå färg(skulle gissa på runt 0.8 gain??) via en HTPC. AE100 har väl inte mycket till ANSI lumen?
Den bilden är grym, och om jag jämför bilden mot den som Z2 och TW200 presterade på cinema concept mässan så vinner brorsans lätt (förutom lite mer pixlar).

Visst man kanske förlorar en stjärna här och där i sin favoritfilm, men jisses vilket lyft det är för bilden med en grå duk..

/Sören

Postad 22 November 2003 - 20:18

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Mikolino,

Även om du inte vill bygga själv... gör det!!!
Du är ju ändå ute efter en fast monterad duk.

Det är busenkelt, och kostar med allt inräknat ca 500 kr!
Målar man med 3-4 lager, mer utspädd färg för varje gång
så blir resultatet ruggigt bra!
Du kan ju alltid köra en S1000 som är väldigt ljusgrå.
Det går åt ca 1 liter helmatt grå färg. + Lite svart till en border.
Jag kan ge dig all information som du behöver om du vill!

Jag har själv en MDF 199x112 + 5 cm border målad med S1500.
Skall sätta upp de så fort jag bestämt mig för viken projektor jag skall ersätta min Epson TW100H med.

/Sören

Postad 22 November 2003 - 20:45

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Er det ingen som kan hjelpa meg med å feste duken til rammen??

Det haster litt, fordi jeg driver å bygger rammen nå, og er straks ferdig. Da er det bare duken igjen. Jeg vil gjøre det riktig med den gang, da man bare får en sjanse til å feste duken riktig.

Hoppas noen kan si til meg hur jeg fester duken riktig :wub: Det haster litt :rolleyes:

Postad 22 November 2003 - 20:45

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Mikolino,

Även om du inte vill bygga själv... gör det!!!
Du är ju ändå ute efter en fast monterad duk.

Det är busenkelt, och kostar med allt inräknat ca 500 kr!
Målar man med 3-4 lager, mer utspädd färg för varje gång
så blir resultatet ruggigt bra!
Du kan ju alltid köra en S1000 som är väldigt ljusgrå.
Det går åt ca 1 liter helmatt grå färg. + Lite svart till en border.
Jag kan ge dig all information som du behöver om du vill!

Jag har själv en MDF 199x112 + 5 cm border målad med S1500.
Skall sätta upp de så fort jag bestämt mig för viken projektor jag skall ersätta min Epson TW100H med.

/Sören

hinner inte svara ska på jobbet nu,, men ja kan inte bygga mdf o likn.. för ja får inte in de i rummet.. måste upp genom en trappa modell spiral som är knökig så de räcker.. får kanppt upp en PJ där;( närå men maxmåtten o få upp där e ca: 150*100, så de går inte men långa grejer får ja upp..

Postad 22 November 2003 - 21:28

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Ja det ändrar ju förutsättningarna lite!

Jag var hemma hos emumannen och kollade på hans duk.
Han har gjort en ramspänd IKEA tupplur med en egenmixad high gain färg.
Resultatet var rätt imponerande faktiskt.

Sök lite på forumet på det han har postat.

/Sören

Postad 23 November 2003 - 17:54

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
ja de e lite surt... vill helst inte bygga själv har inte motivationen till de nu känner jag.. sen har ja "råd" o köpa en riktig duk o så:wub:

ska ja köpa en greyline 16/9 104" tycker ni?? de borde väl duga då?? fast vars e dom billigast??

Postad 23 November 2003 - 18:36

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Lägg pengarna på nåt annat i stället :wub:

Detta är en dyr hobby (tror jag är uppe i 70000+ kr i bara dvdfilmer), så spara in på sånt som är onödigt.

/Sören

Postad 23 November 2003 - 18:59

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
jo, men ja vill ju ha så bra bild som möjligt så att ja slipper störa mig på nån liten småfeldetalj på duken.. ja klarar inte sånt, då glor ja bara på dedär vecket missfärgningen eller va de kan vara..

Postad 24 November 2003 - 02:24

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej!

Är ägare av en Panasonic L720E å jag hittar inte ett skvatt om denna när jag har sökt runt!

Vill ha lite info om den i allmänhet nybörjare på detta med projektorer :D
Sett att folk pratar om att köra i olika mode å grejjer, hehe ja ni fattar la att jag inte fattar nått! :D
Å sedan skulle jag vara väldigt tacksam för advice om duk till denna projje!
Var hemma hos en polare å hade inget att smacka upp bilden på så vi tog ett vitt lakan å spände upp hehe jag blev orolig att projjen var pajj eller ngt för att bilden var sååååå suddig! Antar att en riktig duk är A & O!

Tack på Förhand!
Z

Postad 24 November 2003 - 03:45

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Tjenare "Releaser",

Vet inte vad för information du vill ha. Har du inte någon manual till den trots att du äger den?
Här kan du i alla fall få ett Informationsblad till PT-L720E (bara 173Kb)
och en en bra översikt

Den verkar mest vara avsedd för presentationer i upplysta rum, så med 2200 Ansi lumens är det svetshjälm på i ett mörkt biorum med vitt lakan :D
Har du tur finns det något slags halvfartsläge på den och då bör du närma dig mera normala värden. I så fall, beroende på ljusstyrka, borde en greylineduk vara något att prova.
Om inte halvfart finns så vete tusan. En svart duk är i och för sig bra för svärtan men färgerna blir något bleka :D
Skämt-å-sido, jag kan helt enkelt för lite om denna projje för att kunna rekommendera något.

Postad 24 November 2003 - 14:27

Unregistered3d38aee8
  • Unregistered3d38aee8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej

Jag har just läst HELA duk-tråden. Puh.

Mycket bra info där.

Är det ngn här som har erfarenhet av perforerade dukar?

Jag behöver en 16:9 manuell "pull-down" på ca 120" eftersom min center hamnar bakom duken. Eller en billig elektrisk :-)

De flesta tillverkare verkar ha materialet men inte så många använder det.

Är det ngn som vet var man hittar bra&billigt?

Om jag gör det (har ett par krokar ute i USA och UK) är det ngn annan som är intresserad att skaffa.

MVH

//Robert

Postad 24 November 2003 - 16:25

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tjenare "Releaser",

Vet inte vad för information du vill ha. Har du inte någon manual till den trots att du äger den?
Här kan du i alla fall få ett Informationsblad till PT-L720E (bara 173Kb)
och en en bra översikt

Den verkar mest vara avsedd för presentationer i upplysta rum, så med 2200 Ansi lumens är det svetshjälm på i ett mörkt biorum med vitt lakan  :)
Har du tur finns det något slags halvfartsläge på den och då bör du närma dig mera normala värden. I så fall, beroende på ljusstyrka, borde en greylineduk vara något att prova.
Om inte halvfart finns så vete tusan. En svart duk är i och för sig bra för svärtan men färgerna blir något bleka  :D
Skämt-å-sido, jag kan helt enkelt för lite om denna projje för att kunna rekommendera något.

Ok tack för infon!

Jag har köpt den begagnad av en polares polare typ å han hittade inte manualen den klanten! Han skulle skicka den ifall han hittade den! Håller tummarna! :D

Postad 24 November 2003 - 16:53

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Jag har köpt den begagnad av en polares polare typ å han hittade inte manualen den klanten! Han skulle skicka den ifall han hittade den! Håller tummarna!

Annars kan du ladda ner manualen här eller här?.
Skriv bara in PT-L720E i rutan och klicka...

Postad 24 November 2003 - 17:34

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
soren:

ang SONY och 400 ANSI lumen så finns nedan ett testklipp från projectorcentral på HS10, som du vet mäts AL i projectorns maxläge och på HS10 kan man justera många parametrar, säkert ner till noll om man anstränger sig :D

Förutom kontrast och brightness har HS10 följande
Black level adjustment: off, low, high
Cinema Black: on, off
Color temperature: RGB samtliga färger individuellt -255 (svart) till +255
Cinema filter: on, off
Med allting svart aktiverat och lägsta färgtemperatur kommer inte mycket ljus ut ur den :D

/JohnH

At this point we made several changes in settings. First, we changed the color temperature control from High to Low. This dropped the lumen output from 984 to 832. Next, we turned Cinema Black on, which reduces lamp wattage and fan noise. With the color temperature still set on Low, this dropped the ANSI lumen reading to 700. However, moving the color temperature setting from Low up to Middle boosted the lumen output from 700 back up to 851.

Postad 24 November 2003 - 17:48

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag skrev faktiskt "kalibrerad"!

Men jag tog det bara ur minnet, jag kommer ihåg det från då jag letade information om Epson TW100H.

/Sören

Postad 25 November 2003 - 16:54

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
Hej alla

Den där proscreen cinema låter verkligen intressant.

men finns det inte dukar där man utgår från golvet och sedan drar upp duken?

isåfall skulle jag kunna ha duken bakom bänken och sedan dra upp den när den behövs.

Vad säger ni?

Postad 26 November 2003 - 10:39

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
ericdvd:

Det finns några märken där man drar upp duken, min är en Sony ca 2m bred där första "metern" är svart (+5cm maskning) och man sätter en justerbar stav bakom och krokar i duken upptil, inga vågor eller dyl. det enda är när man går förbi nära så svajar duken ett tag (vinddrag)

En mycket smidig (ej permanent) lösning som attraherar damen :D

http://www.shootands...sony-screen.htm

Även projektorn är satt i ett hörn av samma orsak som ovan :D

//JohnH

Postad 26 November 2003 - 14:47

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Finns det någon duk som inte sabbar ljudet från en bakomvarande centerhögtalare?

Redigerat av malmslatt, 26 November 2003 - 14:48.

Postad 26 November 2003 - 14:54

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Hej!! Nu har jag bestämt mig! Det blir en Panasonic PT-AE300 från NetonNet: 15.995:-.

MEN vilken duk ska jag ha till? Jag vill ha en duk med 240cm bredd.
Vilka av dessa ska jag välja?

1. Draper Luma 234x132 cm, 16:9, Gain 1.1
http://www.netonnet....m.asp?iid=50462
2.995:-

2. Projecta Proscreen Duk Wide 16:9 Mått: 240 x 139, Matt vit,
http://www.komplett....29&GrpID=2&s=pl
3.125:-

Tacksam för tips!!
/Mozez

Postad 27 November 2003 - 07:07

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Det finns perforerade dukar, men tänk på att du tappar i ljusstyrka på de dukarna.
De är säkert inte billiga.

Ställ centern under duken och vinkla den lite uppåt istället!

/Sören

Postad 27 November 2003 - 08:45

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej!! Nu har jag bestämt mig! Det blir en Panasonic PT-AE300 från NetonNet: 15.995:-.

MEN vilken duk ska jag ha till? Jag vill ha en duk med 240cm bredd.
Vilka av dessa ska jag välja?

1. Draper Luma 234x132 cm, 16:9, Gain 1.1
http://www.netonnet....m.asp?iid=50462
2.995:-

2. Projecta Proscreen Duk Wide 16:9 Mått: 240 x 139, Matt vit,
http://www.komplett....29&GrpID=2&s=pl
3.125:-

Tacksam för tips!!
/Mozez

Projecta duken har svart bård runt och det är att föredra.

Jag själv valde Projecta ProCinema 240 x 129 då den duken har extra mycket svart ovanför bildytan så att man kan dra ner duken ordentligt.

Postad 29 November 2003 - 17:46

Dark Helmut
  • Dark Helmut
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Om man nu köper en GDS duk varför spänner man den inte inte bara över en mdf skiva å häftar fast den på baksidan å klär en 5 cm board runt om med själv häftande svart plast å hänger upp den? Alla pratar om att bygga ramar vilket innebär såga vinklar vinkeljärn ostabiltet etc. När en fast skiva tycks så mycket enklare.Kan det vara så att det bubblar sig på en mdf skiva och därför det är att föredra att bygga ram av 4 st rektanglar etc ??. Nån som testat mdf skiva som kan lägga en input .Å nej jag är inte intresserad av att måla mdf skivan heller utan vill använda GDS duk.

Postad 29 November 2003 - 20:10

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
svårigheten kanbske kan ligga i att få duken att ligga plant mot mdfskivan.
annars vet jag inte varför inte fler använder sig av en mdfskiva å sedan kanske stadgar den bara med lite ramar.

Postad 30 November 2003 - 23:02

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
ekke:

Tja, det kanske kan bero på att de allra flesta MDF-skivor har en maxbredd på ca 120 cm......... B)

(jodå, det finns med upp till drygt 180 cm bredd, men dom är dyra.....)

//Maths

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.