Snabb test : Sanyo Z2 VS Hitachi PJ-TX10
91 svar till detta ämne
Postad 02 December 2003 - 00:07
Unregistereda9b6bf40
-
Unregistereda9b6bf40
-
Användare
-
-
149 inlägg
En liten tanke om screendoor...
Att projjen har högre upplösning är ju inte alls samma sakm som att screendoor blir mindre störande!
Det ä ju avståndet mellan pixlarna som gör skillnad, och det kan ju vara precis lika stort på en 1280*720 panel som på en 480*854, om panelen är aningen större dvs
Jag har läst ngnstans att det är svårt och därmed dyrt att göra lcd paneler med litet avstånd mellan pixlarna..=)
Mvh björn
Postad 02 December 2003 - 07:46
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Precis. Det är egentligen ungefär samma sak med CRT-skärmar. Dot pitch, eller vad kallas det?
Vid tester av vanliga CRT-monitorer så har man i många år uppmärksammat detta och angivit dessa värden i tidningar m.m.
Postad 02 December 2003 - 08:08
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Mattias,
Jag måste säga att jag har otroligt svårt att tro att Hitachin inte skulle ha extrem screendoor vid en 240 cm bred duk på 3.5 meter
Är du säker på att bilden inte var satt ur fokus?
/Sören
Postad 02 December 2003 - 10:55
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Mattias,
Jag måste säga att jag har otroligt svårt att tro att Hitachin inte skulle ha extrem screendoor vid en 240 cm bred duk på 3.5 meter
Är du säker på att bilden inte var satt ur fokus?
/Sören
När ska vi människor här på forumet lära oss att speciellt saker som screendoor, regnbågseffekter och fläktljud upplevs EXTREMT individuellt. Dessutom sa jag så här : Jag såg Hitachin på 240cm bred bild på ca 3.5 meters avstånd. Visst var det för stort för den projjen
Alltså det var för stort, alltså led bilden av screendoor. Sen om man upplever det som extremt eller inte är ju upp till var och en, varför är det så svårt att förstå ? Det blev mycket stora och feta bokstäver här nu men jag börjar bli desperat, hur ska man skriva för att andra ska förstå vad man menar ? Edit: Bilden var inte ur fokus, den var skarp och fin. Mattias.
Redigerat av mattiask, 02 December 2003 - 10:58.
Postad 02 December 2003 - 11:02
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Angående screendoor och upplösning så visst är ju mellanrummet mellan pixlarna en aspekt till hur screendoor kommer upplevas men givetvis blir ju upplevelsen av det mindre om upplösningen är högre och antalet pixlar fler innom samma bildstorlek, då blir ju pixlarna mindre och då blir ju screendoor givetvis oxå mindre.
Om jag fattat rätt så är det tack vare att mellanrummet mellan "pixlarna/speglarna" är klart mindre hos DLP projektorer som du inte upplever screendoor på sama sätt.
Men det där mde DLP har säkert nån betydligt bättre kolla på än jag.
Mattias.
Postad 02 December 2003 - 11:40
Steppo
-
Steppo
-
Användare
-
-
146 inlägg
Mycket snack om screendoor. Jag kör 2 m bred bild med Hitachin på 4 m avstånd.
Visst kan man se en screendoor i väldigt ljusa partier, men knappast så påtagligt att man inte ska köpa denna projektor pga. detta.
Av de ca: 20 personer som sett på film hos mig har ingen stört sig på detta fenomen.
15000:- för denna projje är ett kap!
Flera av mina bekanta planerar att köpa denna projektor inom snar framtid.
MVH
Stefan
Postad 02 December 2003 - 12:43
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Mycket snack om screendoor. Jag kör 2 m bred bild med Hitachin på 4 m avstånd. Visst kan man se en screendoor i väldigt ljusa partier, men knappast så påtagligt att man inte ska köpa denna projektor pga. detta.
Jaa... vad var det jag sa EXTREMT individuellt ! Mattias.
Postad 02 December 2003 - 15:10
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Jeg må bare legge til som de andre sier her, noen ganger i lyse partier kan SD være litt störande, specielt om man letar efter det. Men om man ser på filmen, istedenfor å leta efter fel i bilden, er det inte noe problem i det hele tatt, tycker jag.
Med tanke på den bra färgegjengivelsen, og det bra sortnivået til en billig LCD projje å være, kan man inte komme utenom at dette er en veldig bra projje til priset.
Edit: Skrivfel..
Redigerat av Unregistered33380, 02 December 2003 - 15:11.
Postad 02 December 2003 - 16:19
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Jag var i Östersund i helgen och såg den på prisjakt hårt omtvistade Z2:an live på HiFi Butiken.
Men den demo:n gjorde inte saken klarare:
Bilden var oskarp, taskiga färger, vertical banding (nåt jag aldrig sett så markant förut) otroligt tyst är mina intryck efter den snabba demo:n
Jag förstår att projen kan prestera betydligt bättre än så.............men hur mycket?!
Om jag skulle vara så trångsynt som vissa på det här forumet
skulle jag lätt kunnat avfärda den, men det gör jag inte!!
Mitt råd är läs så mycket ni kan kolla på så många projar som möjligt,ni kommer att bli förvånade över skillnaden mellan butikerna även när dom visar samma modeller.
Alla har sina referenser, mina åsikter är absolut inte det rätta eller nåt facit, men det här är vad jag refererar till
Bra kalibrerad Epson TW-100 (LCD), SIM2 HT-200 (DLP) Sony 1271 (CRT) i hemmiljö, + att jag kollat på dom flesta "heta" projektorerna på diverse affärer dom senaste 5 åren.
Redigerat av miol11, 02 December 2003 - 16:21.
Postad 03 December 2003 - 00:01
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
miol11 Du tycker alltså man ska åka runt till olika butiker för att se olika exemplar av samma projektor. Det kanske går i stockholm men för oss andra då. Menar du att jag är trångsynt för att jag avfärdat Z2:an efter att ha sett den demad för mig i en butik som jag vet kan projektorer och brukar kalibrera in projjarna bra men ändå inte tyckte den kändes värd skillnaden i pengar mot Hitachin ?? Att läsa gång efter gång vad andra tycker om nånting löser definitivt inga problem. Det enda man är ute efter att göra då är att intala sig själv ( lura ) att nånting är ett bra köp fast man egentligen inte tycker det. Varför man vill göra det är för mig helt ofattbart. Men man märker ju helt klart när det kommer nån ny hypad proj som Z2 i det här fallet så SKA alla tycka om den och tycka den är så fantastisk och prisvärd, annars är man trångsynt och allt möjligt. Detta är ju knäppt! Jag har sett Z2 EN gång, tyckte inte den var bra. Hitachin har jag oxå sett en gång, tyckte den var bättre än Z2 på flera punkter. Den BORDE inte vara bättre på nånting. Ska jag inte nöja mig med detta utan jaga vidare efter andra Z2:or för att nån annan säger ju att den är minsann visst bra. Kanske i nån annan butik så ser den bättre ut, jaha men om sen det exet just jag får inte ser så bra ut då utan mer ser ut som ex nr 1 som jag inte tyckte såg bra ut, vad gör jag då ? Och om jag itne lycaks kalibrera den så fin som den där butik nr 4 hade gjort, vad gör jag då ? Mattias.
Redigerat av mattiask, 03 December 2003 - 00:05.
Postad 03 December 2003 - 10:30
Unregistered8ce92e9c
-
Unregistered8ce92e9c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Mattias!
Jag var på "the Rock" igår, där både Sanyo och Hitachi demades...
Det var inget snack om att Sanyon "sopade mattan" med Hitachin. Till saken hör att demoexet hade gamla programvaran, dvs. bilden kommer bara bli bättre på en Z2 man köper. Enligt personalen på the rock (förövrigt väldigt trevlig & kompetent)
skall alla "nylevererade Z2" vara med den nya programvaran.
Så Stefan, du kan nog lita på att Z2:an är ett bra köp! Jag var själv orolig efter allt negativt man läst om Z2:an, men efter gårdagens besök så känner jag att den känns som ett bra köp!
Sen demade de bla en Optoma H56(DLP), en NEC (DLP)... Dessa fick ju Z2:an att verka "kass", men så kostade de ju 10-20000 mer....
Måste säg att trots dessa DLP:er inte tillhörde de billigaste så kan man utan problem "hitta" regnbågseffekten.. Personligen har jag inte ont av det, men ju närmre/större bilden man är (då man måste svepa med blicken över duken)
tror jag inte att någon kan förneka att man ser upphov till regnbågseffekt, vare sig det är 2,4,5 eller 6 gångers hastighet.
DLP kommer nog att om några år vara ett självklart val... Jag väntar tills dess och kör antagligen Z2 så länge!!! :-)
PS: detta är bara min personliga uppfattning...
Postad 03 December 2003 - 10:39
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Enligt personalen på the rock (förövrigt väldigt trevlig & kompetent) skall alla "nylevererade Z2" vara med den nya programvaran.
Hmmm, enligt "Sanyo" här på forumet så ska inte de som levereras nu ha någon ny programvara från fabrik, de kommer först i feb/mars. Under tiden får man uppdatera dom manuelt i butiken. Och inte ens det kan du göra än eftersom den nya mjukvaran inte är färdigtestad än.
Postad 03 December 2003 - 10:47
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
serious52: Roligt för dig att du gillade Z2 och tyckte den "sopade mattan" med Hitachin, det är ju du själv som ska bli nöjd. Om du läser den officiella Z2 trådne så ser du att Gustav från Cavena själv har skrivit där att det inte levereras några uppgraderade Z2 ännu. Dom har inte testat den nya mjukvaran ännu, eller det hade dom inte igår ialla fall. Vem är den här Stefan som kan lita på att Z2 är ett bra köp ? Huromshelst vem han nu är så tycker jag inte han ska lita på någon, inte mig eller nån annan utan gå och se den själv och bilda sin egen uppfattning. En av anledningarna till att jag tyckte det kändes bra att satsa på en billig proj i dagsläget är just för att det ju helt klart känns som att DLP eller nån annan teknik är det som gäller för att få riktigt bra bild, nåt som jag inte tycker LCD kan ge. Så det kommer hursomhelst för mig, även om jag hade köpt Z2:an att bli projektor byte snart igen. Hittills har jag haft mina projektorer ca 1 år innan jag bytt, ska Hitachin få hänga med kortare eller längre än så, det blir spännande!! Den kanske blir riktigt kortlivad, det riktiga testet kommer ju inte förrän den är här hemma hos mig, jag kanske spyr av alla screendoor direkt och kastar ut den... vi får se! Mattias.
Postad 03 December 2003 - 11:53
Unregistered07a790b4
-
Unregistered07a790b4
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Det stämmer det som serious skriver, att alla Z2 som är på väg till The Rock kommer vara uppgraderade, det vill säga dom kommer inte ta hem den igen förrän uppgraderingen ör gjord. Sen att det inte är från fabrik spelar ju ingen roll. Jag vet eftersom jag själv beställt min genom The Rock.
Postad 03 December 2003 - 12:51
Unregistered8ce92e9c
-
Unregistered8ce92e9c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Mattiask!
Se föregående inlägg, så får du svar på vem Stefan é och vad jag menade med
"NY" programvara..
Mvh, Serious52
PS, grattis Stefan! När é lev.datum satt på din Z2:a?? DS
Redigerat av Unregistered8ce92e9c, 03 December 2003 - 12:53.
Postad 03 December 2003 - 16:59
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Äsch... Det här är ju nästan den mest hårklyvande diskussion som jag har läst på detta forum.
En Marantz S2/3 sopar mattan med en Hitachi. En Barco Cine 7 sopar också mattan med Hitachi:n.
En Sanyo Z2 fladdrar på sin höjd lite i mattfransarna på en Hitachi.
Försök att vara lite nyanserade i era inlägg. SÅ stor skillnad är det verkligen inte på dessa projjar, eller för den delen några andra LCD:er under 50.000:-.
Postad 03 December 2003 - 18:57
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
I går kveld såg jag Donnie Darko på Hitachi:n. Det værst var at jag inte såg SD en enda gang!  Selv om jag provade hitta det, klarte jeg fasan inte se det.
Det er det rareste jeg har opplevd.. Har da sett SD på denne projje för...
Enten må jeg ha fått dårlig syn, eller vært veldig trøtt i går, eller så er tydligvis ikke alltid SD et så veldig stort problem med denne projje:n allikevel.
Er det noen som har sett Donnie Darko, på denne eller en annen projje? Kanskje det er slik filmen er??  Høres litt rart ut men.. Sånn er det bare.
Postad 03 December 2003 - 22:44
Unregisteredd94f213c
-
Unregisteredd94f213c
-
Användare
-
-
119 inlägg
Om jag får ge mig in i debatten så försvarar som vanligt alla sina projektor köp och säger att den projektorn är så mycket bättre än den andra.
Själv hade jag tänkt mig köpa LGs MK II som enligt mitt tycke var i samma liga som Z2.
LG kördes med sämre signal och visade bättre bild på mässan.
Gick dit ett par veckor senare och fick LG och Z2 demade bredvid varandra med Pioneers värsting DVD progressivt (Z2) S-Video (LG) och det är hårfint vilken projektor som är bäst. LG bättre på ljusa partier Z2 bätter på mörka.
Hitachin är i mitt tycke inte intressant på grund av screendoor. Det som är positivt där är att den är tyst och grym zoom, men jag klarar inte av rutnätet.
Z2 och LG är dem överlägset bästa projektorerna jag sett. DLP bäst bild ja (om man tar foto och inte ser på film, regnbågar på alla DLP jag sett, även Epsons 56000 kronors)
Sanyo Z2 är lite uppskruvad här på forumet men att jämföra den med Hitachin känns fel, inte riktigt samma liga på ex 2m duk. Jämför Hitachin med Z1 och AE300.
Slutsats, Z2 och LG klockrent mycket bättre. Plus för LG som har bättre intern bildbehandling som inte kräver lika mycket av basutrustningen. Z2 behöver bättre dvdspelare, htpc för att nå samma bildkvalite som LG.
/Martin
Postad 04 December 2003 - 00:07
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
StefanPedersen: Bra initiativ av The Rock. Känns väldigt seriöst. serious52: Nu ser jag vem Stefan är, vet inte om han varit med i tråden tidigare. Arioch: Håller helt och hållet med dig. Kommer att skriva en tråd när jag fått hem Hitachin om dess prestanda vs Sony HS10. En prisdifferens där på 20000:- och av vad jag sett hittills verkar Sonyn bara vara klart bättre på en sak.. screendoor! Det känns som att jag gjort rätt val i att sälja Sonyn medans den var värd nåt och köpa en billigare LCD "tills vidare". Nästa proj blir definitivt inte en LCD. Den här tråden utvecklade sig väl lite som jag hade trott. Jag tyckte tvärtemot vad dom flesta här tycker, då blir det lite "häxjakt" för att jag tog i så det brakade och påstod att Hitachin var bättre än Z2 på flera punkter.. det var väntat men ändå tråkigt att man inte kan respektera andras åsikter utan måste hävda att nån har fel, är trångsynt eller att det måste ha varit nåt fel vi demo tillfället o.s.v. Sen angående det här med att alla försvarar det dom har köpt själva. Vill bara förtydliga en sak. När jag får på demon var det för att se Z2. Det var den jag hade bestämmt mig för, ville bara se den IRL först. Sen kom Hitachin och sopade undan fötterna på mig ! Jag hoppas alla nyblivna Z2 ägare blir nöjda, jag hoppas att jag själv blir nöjd med Hitachin. Än så länge känns det som att jag gjorde ett bra val. Återstår att se om det håller i sig efter att jag fått hem projektorn. Idag har jag beställt ordentligt kablage till projjen. Det blev lite special kablage av märket Ixos som hifi-agenten ska löda ihop åt mig för att kunna köra både komponent och RGB med samma kabel, måste bara skifta framme i racken när jag ska växla mellan TV och DVD. Tack till Perra1 för hjälpen med att välja bra kabel och tack till David på hifi-agenten för hjälpen att sy ihop en bra lösning åt mig. Nu är det bara att vänta tills kabeln och projjen kommer! Mattias.
Redigerat av mattiask, 04 December 2003 - 00:09.
Postad 04 December 2003 - 07:36
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
En annan sak... Ni som tycker att Hitachi:n stinker, hur vet ni att ni inte har fått se "betaexemplar" eller dåligt inställda exemplar?
Känner inte alls igen mig i de överkritiska beskrivningar som läggs fram här. Har som sagt inte jämfört den sida vid sida med Z2, men dock med en annan 1280x720-projje och skillnaden i screendoor var inte speciellt stor vid vanligt filmtittande.
Dessutom... Sitter man 3 meter ifrån en 1280-projektion som är 3,5 meter bred så nog sjutton ser det ******** pixligt ut. Allt är relativt... 
Håller dock med om att 854x480 är lite i underkant om man vill följa THX-rekommendationerna för dukbredd/tittavstånd. Går man däremot på SMPTE:s rekommendationer så fungerar det utmärkt.
Färger och omfång är fantastiska för att vara en LCD i Hitachi:n. Ni som har sett ngt annat *måste* ha sett felaktigt inställda exemplar.
Postad 04 December 2003 - 08:51
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Tja.... jag får väl dra mina tankar om dessa två..
Var på ljudkällaren och jämförde dessa två både länge och väl.
Sanyon..
Pixelmässing helt ok tyckte jag.
Svärtan... visst e den mörk.. MEN absolut totalkass på detaljer i svärtan..
Upplevde bilden alldeles för mörk överlag
Hitachin
FÖR låg upplösning.
Iövrigt väldigt bra bild för priset men absolut inget jag blev imponerad av.
Båda är tysta vilket är mkt bra..
Men men min slutsats är att ingen av dessa skulle jag välja om jag var ute efter någon proj i denna prisklass...
Såg även Panasonic AE300 och den var betydligt bättre tyckte jag... inte lika bra svärta men å andra sidan så såg man detaljerna i den svärtan där var..
Lite högre upplösning vore önskvärt.
Kolla in Epson TW200 när den dyker upp... jag TROR den kommer att vara grymt bra tlll priset... Samt att de brukar ange äkta siffror på contrast m,m
Postad 04 December 2003 - 08:57
Unregistered8ce92e9c
-
Unregistered8ce92e9c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Tjena Martin28.
Jag har precis som du, ännu inte köpt någon projektor. Därför har jag ingen anledning att försvara "min projektor"... Z2:an upplevde jag som den bästa i den prisklassen. Upplevelsen är ju som sagt individuell
Har dock inte kollat LG:N. Vilken beteckning har den?? Verkar faktiskt intressant.
Serious52
Postad 04 December 2003 - 09:11
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
mattiask:
Först vill jag säga att det jag skrev inte var nån personlig kritik riktad mot dej, och ditt val av projektor.
"miol11 Du tycker alltså man ska åka runt till olika butiker för att se olika exemplar av samma projektor. Det kanske går i stockholm men för oss andra då"
För mej som Sundsvallsbo är det ett måste att åka till andra städer tex Stockholm, för att få lite perspektiv på markanden
(annars är jag såld till att lita på tidningar och div forum).
Var jag seriöst intresserad av en proj skulle jag, om det var möjligt försöka se projen demonstrerad på olika butiker (läs få en så seriös demonstration som det bara är möjligt).
"Att läsa gång efter gång vad andra tycker om nånting löser definitivt inga problem. Det enda man är ute efter att göra då är att intala sig själv ( lura ) att nånting är ett bra köp fast man egentligen inte tycker det. Varför man vill göra det är för mig helt ofattbart. Men man märker ju helt klart när det kommer nån ny hypad proj som Z2 i det här fallet så SKA alla tycka om den och tycka den är så fantastisk och prisvärd, annars är man trångsynt och allt möjligt.
Detta är ju knäppt!"
Tror att du missuppfattat mej där, där har vi samma åsikt !
(Min SIM2 HT-200 är inte nån hypad proj i det här landet iallafall :-) )
Min poäng:
Ex många på vårat forum har bildat sej en (snevriden) uppfattning efter en par timmar på Cinema Concept's mässa, och använder den "kunskapen" till att höja resp sänka olika projar på ganska tunna grunder....håller du med?!
Postad 04 December 2003 - 10:41
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Demon: Ungefär samma åsikter som jag alltså om dessa två projjar. Jag har oxå sett AE300, dock inte vid samma tillfälle men i samma butik och där har jag inte samma uppfattning. Tyckte den kändes ungefär lika pixlig och lite vattnigare i bilden. Men jag vill ligga lite lågt med jämförelsen med AE300 då det inte var vid samma tillfälle. Jag tycker branschen visar på en otrolig okunnighet när man som t.e.x hemmabio skriver att Hitachi säger att man inte ska köra mer än 80 tum. Egentligen har ju inte bildstorleken nån betydelse överhuvudtaget, det är ju förhållandet i avstånd och storlek som är det enda som spelar roll för om upplösningen kommer räcka eller inte. miol11: Det är lugnt. Du verkar oerhört noga i ditt val av projektor. Hur länge siktar du på att ha en projektor egentligen ? Det är kanske där vi är olika. För mig är projektor branschen som data branschen fast värre. Jag har inte haft nån proj mer än 1,5 år ännu. Jag vet att oavsett om jag hade satsat mer på en LCD proj idag hade jag inte varit nöjd med den speciellt länge, JAG tycker helt enkelt inte LCD har dom förutsättningarna. Sen så känner jag till butiken jag såg dessa två i väl och vet att dom ialla fall brukar lägga ner mycket tid på att kalibrera in projektorerna. Men visst vet jag ju ändå att Z2:an kanske kan prestera en bättre bild men det spelar som ingen roll. Grejen är att jag tyckte Hitachin var så bra att jag tror jag kan leva med den lika länge som jag hade kunnat med Z2:an och då har jag inte lagt ut så mycket pengar vilket gör det enklare sen om det kommer en DLP till rimligt pris som jag inte stör mig på regnbågar hos. Håller helt med dig om din "poäng" och intrycken från CC:s mässa. Man ska fara ut och få en seriös demo.. vilket jag har gjort! Jag tycker dock inte man ska behöva åka land och rike runt för att få se en och samma proj. Grejen är att hitta nåt man tycker är tillräckligt bra. Sen är gräset alltid grönare på andra sidan. Om man börjar ta för långt tid på sig med sitt projektor köp med att vänta tills man kunnat se samma proj X antal gånger så hinner det börja ryktas om nya projjar och då måste man ju vänta in dessa o.s.v o.s.v. Det finns säkert exempel på det här på forumet. Vi kan kalla han för "nån". Nån hade bestämmt sig för att köpa Panasonic AE300 nu när den är så billig. Nån läser här på forumet att Sanyo kommer med en Z2:a.. "oj den måste jag ju vänta på". Z2 kommer, nån läser och läser om den och får den demad för sig. Tycker den är bra och bestämmer sig för den men vill kanske se den igen och måste läsa lite till. Då ser nån att Panasonic ju ska komma med en AE500. "Oj den måste jag ju vänta på". Nån väntar in 500:an, läser och läser om den och i samma veva ser nån att Sharp kommer med en ny DLP efter nyår som kanske kommer kosta under 30000:-. Jäklar en sån kanske vore nånt tänker nån........ Förstår ni min poäng ? Personligen byter jag hellre ofta projektor än sitta utan ett halvår i väntan på att gräset ska bli grönare på min sida. Men förhoppningen är ju att det innom en inte allt för lång tid ska finnas en projektor som jag tycker är "felfri" för pengar som man har råd med. Tills dessa njuter jag hellre av film hemma på en liiiite pixlig bild än springer runt i affärer och tittar på samma scener ur "Sagan Om Ringen" om och om igen ! Mattias.
Postad 04 December 2003 - 10:58
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tills dessa njuter jag hellre av film hemma på en liiiite pixlig bild än springer runt i affärer och tittar på samma scener ur "Sagan Om Ringen" om och om igen !
Exakt min känsla just nu! Orkar inte hålla på att mäta avstånd mellan pixlar och analysera svärtedetalj etc. etc. Har haft CRT i två år så jag har liksom svårt att tycka att bildkvalitén på en LCD särskilt mkt bättre än på en annan. De är alla så kassa i jämförelse med CRT ändå.  Nu talar jag om bildkvalitet och inget annat alltså...
Postad 04 December 2003 - 11:07
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3439 inlägg
När man springer runt till butiker och jämför projektorerna tycker jag att det är A-O att ha samma film också. Ha med en egen film med några scener man testar speciellt. Tex så är detaljnivån svårare att se i vissa filmer och lättare att se i andra filmer.
Ett exempel: Nu när filmen T3 har kommit så är den ganska vanlig att dema projektorer med. Detaljnivån kan ibland vara svår att se i mörka partier. I början av T3 så är den mörk som fasen (motorcykelscenen). Denna scens detaljrikedom är svår att se även på DLP- och CRT-projar tycker jag. Jag ser då inte så mycket detaljer i det mörka här. Kör man andra filmer så kan man nog lättare göra en bedömning av svärta och detaljnivå i mörka partier. Därmed inte sagt att denna film är DÅLIG att dema med, men den är lite "jobbig" i början tycker jag.
Ett litet tips från mig bara.
MVH Peter
Postad 04 December 2003 - 12:10
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
mattiask:
"Jag tycker dock inte man ska behöva åka land och rike runt för att få se en och samma proj. Grejen är att hitta nåt man tycker är tillräckligt bra. Sen är gräset alltid grönare på andra sidan. Om man börjar ta för långt tid på sig med sitt projektor köp med att vänta tills man kunnat se samma proj X antal gånger så hinner det börja ryktas om nya projjar och då måste man ju vänta in dessa o.s.v o.s.v.
Det finns säkert exempel på det här på forumet. Vi kan kalla han för "nån". Nån hade bestämmt sig för att köpa Panasonic AE300 nu när den är så billig. Nån läser här på forumet att Sanyo kommer med en Z2:a.. "oj den måste jag ju vänta på". Z2 kommer, nån läser och läser om den och får den demad för sig. Tycker den är bra och bestämmer sig för den men vill kanske se den igen och måste läsa lite till. Då ser nån att Panasonic ju ska komma med en AE500. "Oj den måste jag ju vänta på". Nån väntar in 500:an, läser och läser om den och i samma veva ser nån att Sharp kommer med en ny DLP efter nyår som kanske kommer kosta under 30000:-. Jäklar en sån kanske vore nånt tänker nån........"
Håller med dej igen!!)
Man måste ha budgeten klar för sej, bestämma att nu j..lar står jag inte ut längre, läsa, kolla runt (noga), och handla!!!
Förövrigt är jag är inne på samma linje som du, köpa ny eller begangnade proj till överkommligt pris (30k är mitt tak) och ha råd att byta lite oftare, det ger klart mest för pengarna.
Postad 04 December 2003 - 13:09
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Nu håller ju alla med varandra här.. vad blir det för kul då!?!
Nåja det verkar som att vi trots allt är på samma linje.
För mig personligen låg taket den här gången på vad jag fick för min HS10:a vilket innebar att en Z2 skulle med lite prutning kunna klara sig under taket med nöd och näppe. Var även sugen på Epson TW200 när den sjönk i pris men möjligheten att få den demad var dålig och mitt tålamod var slut.
När jag sen såg Hitachin och verkligen gillade bilden så tänkte jag.. wow, då kan jag ju köpa dom där Transparent högtalar kablarna till mina Magnepan högtalare oxå!!
Jag har satsat lite på tvåkanal senaste tiden men nu när jag varit utan proj ett tag och sökt efter en ny och läst och kollat på några så blir jag ju sugen att satsa mycket mer på hembion, det är så förbannat kul!!
Kanske skulle sälja Maggisarna och köpa en Otoma H76 istället.. fast den verkar ju inte komma så det är ingen idé.
Mattias.
Postad 04 December 2003 - 15:09
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Kolla in Epson TW200 när den dyker upp... jag TROR den kommer att vara grymt bra tlll priset... Samt att de brukar ange äkta siffror på contrast m,m
Men et støynivå på 37dB på TW200 er vel inte akkurat noe å hoppe i taket over... Edit: Specielt inte når jag tycker 27dB som det er på min Hitachi faktisk høres godt nok...
Redigerat av Unregistered33380, 04 December 2003 - 15:11.
Postad 04 December 2003 - 15:48
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
37 dB är med fullt ös på lampan, med nån "cinema mode" (eller vad det nu hette) så ska ljudnivån komma ner till ug samma som Z2:an och 500:an.
Kolla 200:ans tråd, har för mig det står där.
Postad 04 December 2003 - 16:41
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
En sak som är fantastisk med Hitachi:n, som jag tänker på nu efter att ha haft den ca en månad:
Den verkar inte ha en enda bug eller inbyggd knepighet! Tror inte att jag någonsin har köpt ngn elektronisk pryl som inte har haft ngn "egenhet" eller bug som har gjort att jag irriterat mig på den.
Den fungerar kort sagt enormt bra!
Postad 04 December 2003 - 16:46
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Om de bara kunde göra en 1280x720 projektor istället
/Sören
Redigerat av soren, 04 December 2003 - 16:47.
Postad 04 December 2003 - 18:31
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Ja, en Hitachi med högre upplösning hade ju varit ett givet köp... Men så mkt problem som det har varit med Z2 ska det inte behöva vara med NÅGON teknisk pryl...
Postad 04 December 2003 - 19:11
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
En sak som är fantastisk med Hitachi:n, som jag tänker på nu efter att ha haft den ca en månad: Den verkar inte ha en enda bug eller inbyggd knepighet! Tror inte att jag någonsin har köpt ngn elektronisk pryl som inte har haft ngn "egenhet" eller bug som har gjort att jag irriterat mig på den. Den fungerar kort sagt enormt bra! 
Vel jeg har vel inte akkurat hatt noen bug med min ennå jag heller. Men jag kan meddela alla at jeg har en veldig DØD pixel, og to som inte er helt døda. Ingen av dom er plagsomma på film, er faktisk vanskelig å se den DØDA selv om jeg provar. Har tatt kontakt med Hifi Center kjeden, de hadde ikke vært borti det, så de skulle ta kontakt med Hitachi å høre hva policien deres var på det området. Så nå er det bare å vente å se hur seriøsa Hitachi er!
Postad 04 December 2003 - 21:57
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
kenti>> Tråkigt.  Hoppas att det ordnar sig!
Postad 04 December 2003 - 22:42
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Har bara sett hitachin 10min på mässan i malmö...
Blir man impad av den så tycker jag det är tragiskt, tyckte det var som att titta på min nuvarande projje, en 3år gammal Sanyo PLV-30 800*600pixlar, PIXLIGT/RUTIGT som bara den...Inget annat som var bättre heller, vad jag kunde se då...
Ang. rekommenderad storlek på duken med diverse projjar så utgår dom naturligtvis från normala vardagsrums/hem förhållande, vilken projje som helst ser ju skitbra ut med tillräckligt långt avstånd!
Sen förlorar ju ALLA projjar trycket i bilden när den blir för stor, DÄRFÖR delvis rekommenderas en viss maxstorlek, sen har ju alla olika högt ställda krav, så vill man sitta med sin lågupplösta projje, med 3m bred bild på 2,5m avstånd så är bara attgöra det, är dock inget för mig.... (fast jag har testat i perioder, dock inte under riktigt så extrema bildförhållande som jag skrev ovan.  )
Postad 05 December 2003 - 00:04
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Dr.Death: Ja vi är väl en samling tragiska stackare då, skönt att du upplyste oss om det så vi inte fick för oss nåt annat ! Jag har inte sett Sanyo PLV-30 men däremot PLV-Z1. Den fastnade jag inte för, där föredrar jag Hitachin och Panna AE300. Har även själv haft en SVGA proj, En Philips ProScreen 4100. Körde då 178 cm bred 4:3 bild på 4,5 meter, störde mig aldrig på nå screendoor då. Mattias.
Redigerat av mattiask, 05 December 2003 - 00:14.
Postad 05 December 2003 - 10:10
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Dr. Death>> Är man mkt känslig för att se "rutnät" eller snarare mellanrummet mellan pixlarna så förstår jag att man vill ha en projektor med så hög upplösning som möjligt.
Personligen stör jag mig mer på andra saker. Jag hade t.ex. inga större problem med att köra min Barco 808 i vanligt linjedubblat läge, eftersom bilden då, förutom att jag såg scanlines, blev mkt bra.
Jag prioriterar på detta sätt när det gäller projektorer:
1. Naturliga färger
2. Naturliga rörelser i bild
3. Kontrastomfång
4. Lågt fläktljud
.
.
.
.
.
.
.
14. Detaljrikedom/skärpa
15. Handhavande
16. Upplösning
17. 3D-känsla
.
.
.
Jag förstår att du prioriterar på ett annat sätt. Du borde också förstå att alla inte prioriterar som du.
Anledningen till att detaljrikedom/skärpa och upplösning hamnar så långt ned är att jag vet att det egentligen inte finns så himskans mkt mer detaljer att hämta i en DVD-film än vad en 480p-projektion förmår visa.
Visst, 540 pixlar på höjden hade varit mer på pricken då det gäller PAL, men 540 är bara 12,5% mer än 480, alltså ingen enorm förlust. Mycket av de 12 procenten försvinner ändå i överföring och digital bearbetning av bilden i projjen...
Postad 05 December 2003 - 10:11
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
PS. Detaljer för att fylla 720 linjer på höjden finns definitivt inte.
Postad 05 December 2003 - 12:44
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Folk får väl tycka vad dom vill, men JAG tycker som jag skrev. Tycker Ae-300 spöar skiten ur Hitachi by the way..
Arioch:
Kan tycka att det är lite konstigt att du sätter kontrast omfång på 3:e plats och detaljrikedom/skärpa på 14:e, dessa faktorer, kontrast/skärpa ligger ju rätt närma varandra tycker jag, med hög kontrast så uppfattas bilden som skarpare.
Själv skiter jag ganska rejält i om färgerna inte stämmer 100%, såvida det inte är rent åt skogen så är det lugnt för min del. Finns väl knappt nån ny projje idag som är så kass med färgerna att det är störande?
Annars tycker vi nog ganska lika, liksom resten av alla projjefantaster, gilla dock högre upplösning än vad Hitachin har, naturliga rörelser som du nämner är oxå RIKTIGT viktigt!
Postad 05 December 2003 - 14:37
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Kan tycka att det är lite konstigt att du sätter kontrast omfång på 3:e plats och detaljrikedom/skärpa på 14:e, dessa faktorer, kontrast/skärpa ligger ju rätt närma varandra tycker jag, med hög kontrast så uppfattas bilden som skarpare.
Ja, precis. Därför är kontrastomfång av dubbel betydelse och hamnar alltså högre än skärpan. Anledningen till att jag sätter skärpan så långt ned är att ingen projektor som jag har sett (och jag har sett en del) har haft så dålig skärpa att det har varit ett problem på rätt betraktningsavstånd.  Själv skiter jag ganska rejält i om färgerna inte stämmer 100%, såvida det inte är rent åt skogen så är det lugnt för min del. Finns väl knappt nån ny projje idag som är så kass med färgerna att det är störande?
Oj... Det här är ämne till en helt ny tråd. Det skiljer extremt mkt i färgåtergivning mellan olika projjar.
Postad 06 December 2003 - 11:41
Unregisteredd94f213c
-
Unregisteredd94f213c
-
Användare
-
-
119 inlägg
Serious -> Info om LG Hemmabiobutiken
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|