Snabb test : Sanyo Z2 VS Hitachi PJ-TX10
91 svar till detta ämne
Postad 26 November 2003 - 18:15
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Hej allihopa!
Drar bakgrunden till min projektor jakt först.
Jag sålde min Sony HS10 för ett tag sen för att jag störde mig för mycket på fläktljudet och avsaknaden av lens shift eller Optisk keystone korrigering.
I.o.m att jag kände att jag inte kommer kunna sitta nöjd med den så länge så kändes det som att det var lika bra och sälja den så fort som möjligt medans den var värd nånting.
Jag fick sålt den och fick hyffsat bra betalt för den.
Tanken var att köpa en projje för ungefär samma pengar och förmodligen förlora lite bildkvalitet men vinna i lägre fläktljud och bättre placerings möjligheter.
Förhoppningen fanns oxå att kanske kunna köpa en ännu billigare proj och få pengar över till tvåkanals grejor istället. Dom planerna avskrev jag dock ganska fort och hade mer eller mindre bestämmt mig för att satsa osett på en Sanyo PLV-Z2.
Innan Sonyn har jag även haft en Philips ProScreen 4100 och en gammal Bell Howell CRT projektor.
Idag fick jag helt oväntat chansen att se Sanyo Z2 och Hitachi PJ-TX10, Hitachin hade jag funderingar på från början men avskrev den p.g.a den stora skillnaden i upplösning mot min förra HS10:a.
Först fick jag se Hitachin in action. Blev direkt imponerad av bilden, vilka färger, klockrena och helt i klass med min Sony HS10:a som var kalibrerad med Dave Boswells Colorfacts värden från avsforum. Svärtan var även den minst lika bra om inte bättre. Screendoor fanns givetvis där men inte alls så störande som jag hade trott. SD kändes t.e.x inte mer störande än det gjorde på Panasonic AE-300 som jag såg i förra veckan. Dock med en annan film och jag vet inte om det var med samma dvd spelare men screendoor borde väl upplevas ungefär likadant ändå. Nåja några stora skillnader var det inte där utan helt klart mycket bättre än förväntat.
Mörka scener såg oxå överraskande bra. Som vanligt med LCD är inte svart svart men det var bra för att vara LCD men det bästa var hur den höll isär informationen i mörka scener, mycket bra shadow detail.
Sen provade vi zoomen lite.. ojoj det var det värsta jag sett. Här snackar vi inte placerings problem.
Fläktljudet var oxå imponerande lågt. Dock är den självklart inte ljudlös men ska man störa sig på den här så ska man ha den max en decimeter från nacken, mycket bra alltså!
Sen bytte vi till Sanyo Z2, samma dvd spelare och samma scener ur samma film. Med min HS10:a var inte screendoor nåt problem överhuvud taget, jag såg det inte alls så min förhoppning var att det skulle vara likvärdigt på Z2:an. Men här blev jag besviken. Visst var hinnan på bilden mindre synlig nu jämfört med Hitachin men vi snackar inte om nån jätte förbättring. Hinnan är kvar och syns klart mer än på HS10:an hemma hos mig. Nu var det ju inte under samma förhållande som jag har sett min förra HS10:a på det är svårt och göra direkta jämförelser men Z2:an är helt klart pixligare, men kanske inte så mycket pixligare som jag upplevde det idag.
Sen kom nästa besvikelse, färgerna. Här var det inte alls samma självklarhet i färgerna, dom kändes inte alls lika klara och naturliga som på Hitachin. Färgerna kändes mera grumliga och dova, det blev inte samma liv och lyster i bilden.
Det positiva med Z2:an är dock svärtan som är den bästa jag sett på en LCD. Men tyvärr håller den inte isär informationen så bra i mörka scener, shadow detail är inte den bästa jag sett på LCD trots bra svärta. På shadow detail kändes Hitachin bättre men den hade inte lika bra svärta som Z2.
Även Sanyon hade lågt fläktljud, dock upplevdes det inte lika lågt som Hitachin trots att den är specad lägre men även det här fläktljudet ska inte kunna störa nån vid en bra placering av projektorn.
Sanyon var alltså en besvikelse. Bra på vissa saker men med tanke på prisskillnaden SKA den krossa Hitachin på allt och det gör den definitivt inte.
Jag skulle oxå vilja dela ut årets pris i överdrivna specar till Sanyo.
Specarna på både fläktljudet och kontrasten känns väldigt överdrivna på denna apparat, då jämfört med specarna på Hitachin, Panasonic AE-300 och Sony HS10 och Philips Pro Screen 4100.
Eller ska dessa fyra ha pris i underdrivna specar ??
Ska sägas oxå att jag inte provade göra några förändringar i inställningarna men den här firman brukar ha sina projjar bra kalibrerade så jag litar på det.
Summa sumarum... det blir en Hitachi!!
Käns som en perfekt mellanlandning tills det finns bra DLP projjar med tysta fläktar, optisk keystone eller lens shift och inga eller mycket lite regnbågar till humana priser.
Jag hade även kunnat tänka mig Panasonic AE-300 rent bildkvalitets mässigt. Jag upplevde den och Hitachin som ganska likvärdiga. Dock tyckte jag att Hitachin hade klarare färger idag men som sagt så vet jag inte om det var samma dvd spelare vi dessa två olika tillfällen så jag kan inte egentligen uttala mig om det. Men jag väljer HItachin för dess suveräna zoom och lens shift och låga fläktljud.
Nu vet jag att många nya Sanyo Z2 ägare kommer skälla ut mig.. don´t hold back boys!
Mattias.
Redigerat av mattiask, 26 November 2003 - 18:20.
Postad 26 November 2003 - 18:27
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Tack så mycket för att du delar med dig av dina intryck. Det var intressant det där
Postad 26 November 2003 - 18:32
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Tack för recensionen!
Kan inte säga något annat än att jag håller med, Sanyo PLV-Z2 är överskattad och absolut inget jag skulle lägga slantarna på.
Mvh
Dexa
Postad 26 November 2003 - 20:08
-Emil-
-
-Emil-
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Hur stor var bilden vid jämförelsen?
Postad 26 November 2003 - 20:53
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
En av anledningarna till att jag valde Z2:an framför Hitachin var pixlar.
Hitachin vimlar av dem,medan dem nästan är obefintliga på Z2:an.
För att jag ska se några pixlar på min 2 m breda bild får jag stå ca 1,5 m från duken.(komponent;progressive scan)
Färgerna är enligt mig (o mina polare som kollat) perfekta.
Inget ont om Hitachin men Z2:an är helt klart värd varenda krona.
Men smaken är som.......
/player
Postad 26 November 2003 - 21:11
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Tack för responsen!
Som sagt.. Sanyon var enligt mig alldeles för pixlig med tanke på vad den har för upplösning. Har som sagt haft en Sony HS10 som hade något högre upplösning men där var screen door aldrig nåt bekymmer.
Skillnaden i upplevelsen av pixlighet var mycket mindre mellan dessa två än vad specarna säger.
Smaken är som sagt delad men efter den här testen tycker jag inte Z2:an alls är värd dom där extra pengarna, den var ju enligt mig t.o.m sämre på flera punkter än Hitachin.
Bilden vid testen var 240cm bred påknappa 4 meter skulle jag tro.
Mattias.
Postad 26 November 2003 - 21:37
Unregistered07a790b4
-
Unregistered07a790b4
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Kul....
Just när jag så gott som bestämt mig för Z2:an
Nåja, imorgon ska jag ner till Lund och kolla ordentligt på den. Har inte haft chans att se den här i HBG. Får bilda mig en egen uppfattning då.
Postad 26 November 2003 - 21:59
Unregistered39268
-
Unregistered39268
-
Användare
-
-
245 inlägg
StefanPedersen> Tydligen spelar storleken på duken roll, alltså mindre duk är bättre. Såg Z2-an idag på 80" duken och blev imponerad. Den hade bättre bild än min gamla 21" färg TV (läs mer i off Z2-ans tråd). Detta som beskrivs här är vid 240cm duk om jag läst rätt, detta är groteskt stora dukar enl min mening å kanske därför man upplever Z2-an som dålig. Jag skall i alla fall ha en Z2-a och ingenting annat efter att jag sett den live  ! Det må finnas bättre projektorer, kanske ävenbättre till samma pris men det är jag fullständigt ointresserad av  ... Vi snackar bra bild va  !
Redigerat av Unregistered39268, 26 November 2003 - 22:02.
Postad 26 November 2003 - 22:08
Unregistered07a790b4
-
Unregistered07a790b4
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Låter bra.
Jag kommer sitta väldigt nära duken (för nära?) eftersom vårt vardagsrum är idiotiskt konstruerat. Kommer sitta knappa tre meter från duken så jag räknar absolut inte med större än runt 170- 180 cm brett. Då blir det nog bra. Köpte ny spelare igår också. Pioneer 668. Hoppas den kan höja kvaliteten lite på bilden en smula.
Postad 26 November 2003 - 22:44
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
I den här testen spelar ju bildstorleken mindre roll. Det är jämförelsen mellan dessa två som överraskade mig.
Sen avd man tycker är groteskt stort är ju upp till var och en och det skiljer ju väldigt mycket mellan folk. Hemma kör jag 203 cm på ca 4 meters avstånd. Det var lagom emd Hs10:an. För bildkvalitetens skull hade jag kunnat köra större, det hade inte gjort nåt men jag tycker inte det behövs.
Man ska absolut försöka kolla in projektorer själv. Man ser ju bara här hur enormt olika människor tycker, samma gäller tester... skit i allt sånt och gå och se själv. Har du inte nån butik i närheten som kan dema.. åk dit där det finns en, det är det klart värt om du ska lägga 20000:- eller t.o.m mer på en grej!
Mattias.
Postad 26 November 2003 - 22:58
Unregistered39268
-
Unregistered39268
-
Användare
-
-
245 inlägg
Håller med! Själv hade jag ganska låga förväntningar i och med allt man läst här innan. Blev riktigt chockad med hur bra bild alla (nya) demade projektorer hade, handlade mest om Lens Shift för min del samt WAF faktor. Det tog max 2 sekunder för min del att vänja mig vid olika projektorer. Å andra sidan tror jag att det är som med åk, alltid finns det något som är bättre. Vissa (som mig själv) kör helst begagnad Honda CBR900 eftersom nya Ferrari drar för mycket soppa, ligger sämre i kurvorna samt axar dåligt  .
Postad 27 November 2003 - 01:14
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Detta som beskrivs här är vid 240cm duk om jag läst rätt, detta är groteskt stora dukar enl min mening å kanske därför man upplever Z2-an som dålig.
Ja, men det var likt for både Hitachi:n og Sanyo:n går jeg ut fra. Da har det inte noe å si om Sanyo:n så dålig ut på denne avstånden så lenge Hitachi:n så bra ut!? Det må jo være positivt for Hitachi:n at den så bra ut på en 240cm duk, och Sanyo:n inte fullt så bra! Men må si meg enig med noen angående Screen Door på Hitachi:n. Så nettopp Charlie's Angels 2 på mitt 220cm duk, og la merke til SD innimellom. Har inte kalibrerad den så bra ennå, så det må jeg nok gjøre. Har ikke progressiv scan ennå heller. Men uansett, tror jeg skal sette ned størrelsen på bilden til 200cm, kanskje det blir litt bedre da.
Postad 27 November 2003 - 07:33
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Det enda jag sett av Hitachin var på Cinema Concept mässan och där såg den hemsk ut.
Den hade iofs "oturen" att bli placerad mellan Sanyo Z2 och Epson TW200.
Vet inte vilken storlek på duken de använde, men skulle gissa på 1.70 bredd på alla 3 projektorerna.
Färgerna på Hitachin var inte bra (såg väldigt grönt ut om jag inte minns fel), och screendoor skall vi inte tala om. Z2 och TW200 såg ut otroligt mycket bättre ut.
Jag måste erkänna efter första intrycket så kollade jag inte mer på den, så det kan hända att den klarar av lågdagrar bra?
Om ni skall välja en projektor med så låg upplösning så tror jag ni måste kolla själva om ni accepterar bilden, eller kan tänka er att köra en liten duk.
Med tanke på vad en Z2a kostar från tyskland eller en TW200 på komplett så bör ni nog ta er en funderare!
/Sören
Postad 27 November 2003 - 09:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Tack mattiask för en inspirerande och tydlig recention. Mycket trevlig läsning, även för en som jag, som är hopplöst kass på projjar. Blev inspirerad att åka ut och kika och jämföra. Mycket uppskattat då man utförligt och tydligt delar med sig av sina erfarenheter, framförallt då det görs på ditt sätt - genom att ödmjukt påpeka att det är dina uppfattningar, utan att försöka ge sken av att det är absoluta sanningar samtidigt som du anger vad du refererar till. Var tänker du köpa din Hitachi?
Postad 27 November 2003 - 09:52
millstream
-
millstream
-
Användare
-
-
196 inlägg
mattiask:
Det verkar som Z2:ans bild blivit avsevärt bättre på senare tillverkade exemplar. Var såg du projjarna och var Z2:an levererad nyligen? Kanske värt att kolla upp innan du slår till på Hitachin.
/Anders
Postad 27 November 2003 - 10:03
JockeB
-
JockeB
-
Användare
-
-
163 inlägg
Jag håller med Sören , jag har också bara sett Hitachin på Cinema Concept mässan och där såg den verkligen hemsk ut.
Jag vill minnas att Jimmy sa 1.90 för dukarna.
Färgerna på Hitachin var inte bra men Z2 var inte heller bra på fredagen..
Tydligen är det så att man är känlig för olika saker  , jag har en kompis som inte har projje och han störs inte heller av pixligheten i bilden.
jag ser inga regnbågar men att titta genom fotbollsmålet stör mig väldig mycket.
Jag kör själv på en data dlp (1025*576) = massa regnbågar antar jag  .
Duken är DIY 220*122 grå i källare = helt svart.
Vill helst testa Z2 hemma är det någon butik man kan låna eller hyra korttid ?
lågt i tak så lensshift är ett måste.
Postad 27 November 2003 - 10:12
basdanne
-
basdanne
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
mattiaskBra och trevlig läsning. Passar mig perfekt. Har just bestämt mig för hitachi:n. Har varit ute och kikat på lite olika projar och jag måste säga att Hitachin är det bästa jag sett för de pengarna. Lens-shift är ju asgrymt. Perfekt för mig då mitt vardagsrum och en bamsig hörnsoffa ställer till det lite i möbleringen. Sen så är den ju den tystaste LCD-projen jag hört. De hade tydligen väldigt bra garantier också. 6 mån. lampgaranti oavsett timmar på lampan. De ringde från butiken till hitachi och frågade detta. Sen kostade en ny lampa typ 4000 vilket är ganska billigt av vad jag har förstått för en proj-lampa. Måste nog säga att SD syntes lite mer på hitachin än på Panna 300 men inte tillräckligt mycket för att överväga lens-shit och 26db i whispermode. så... det blir nog en Hitachi.  Vill helst testa Z2 hemma är det någon butik man kan låna eller hyra korttid ? lågt i tak så lensshift är ett måste.
Har Z2:an också lens-shift?
Redigerat av basdanne, 27 November 2003 - 10:15.
Postad 27 November 2003 - 10:46
Unregistered20a698a5
-
Unregistered20a698a5
-
Användare
-
-
132 inlägg
Hur matades Hitachi och Sanyo? Z2 lider av matning via s-video och interlaces komponent. Helst ska den väl matas med dvi uppskalad till 720p till en nytillverkad projektor med uppdateringarna.
Redigerat av Unregistered20a698a5, 27 November 2003 - 12:28.
Postad 27 November 2003 - 10:47
Unregistered219e63e7
-
Unregistered219e63e7
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag förstår ingenting. Mattias K's upplevelser är raka motsatsen av mina när det gäller dessa två projektorer. Jag undrar om det verkligen kan ha varit samma modeller jag såg, men produktbeteckningarna stämmer. Jag såg dessa demas intill varandra för ca en vecka sedan och mina intryck är:
Screendoor: Hitachi hade en av de värsta screendoors jag sett på en modern LCD, medan Z2:ans endast kunde anas i stora vita eller mycket ljusa ytor. Avstånd 3,5 m, duk ca 2 m. Skillnaden i upplösning märktes mycket tydligt.
Svärta: Z2 överlägsen. Det ska sägas att jag inte minns hur detaljer i skuggpartier såg ut, så jag kommenterar inte detta.
Färger: Båda var initialt mycket dåliga. Hitachins bild var blågröntonad och Z2:ans bild var magentatonad. Efter kalibrering fick båda en mycket bättre färgbalans. Obs! Detta var en "tidig" Z2:a, de som tillverkas nu är tydligen bättre kalibrerade (hearsay).
Fläktljud: Båda projektorerna gör till det tystaste jag hört.
Jag skulle _utan tvekan_ ha valt Z2:an framför Hitachin. Antingen måste vår smak skilja sig enormt eller så skiljer sig visningsmiljö/duk/DVD-källa/projektorexemplar/kalibrering så mycket att det inte kan anses vara samma projektorer längre. Jag är förbryllad.
Postad 27 November 2003 - 10:59
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Jag håller med Sören , jag har också bara sett Hitachin på Cinema Concept mässan och där såg den verkligen hemsk ut. Jag vill minnas att Jimmy sa 1.90 för dukarna.
Färgerna på Hitachin var inte bra men Z2 var inte heller bra på fredagen.. Tydligen är det så att man är känlig för olika saker , jag har en kompis som inte har projje och han störs inte heller av pixligheten i bilden. jag ser inga regnbågar men att titta genom fotbollsmålet stör mig väldig mycket.
Jag kör själv på en data dlp (1025*576) = massa regnbågar antar jag . Duken är DIY 220*122 grå i källare = helt svart. Vill helst testa Z2 hemma är det någon butik man kan låna eller hyra korttid ? lågt i tak så lensshift är ett måste.
Så du inga regnbågar? Det var rart, det er jo en LCD projje! Og tycker det er å ta i lite hårdt å si at man ser igjennom fotbollsmålet. Det er bull**** enligt mig. Greit nok, med 220cm bredt bilde, ser man noe SD i hvite/mycke lyse områder, men ellers er det ganske fraværende. Jag kör själv på en data dlp (1025*576) = massa regnbågar antar jag .
Rett meg hvis jeg tar feil, eller har misforstått, men oppløsningen har da uansett ikke noe med om du ser regnbågar eller inte  Det er i såfall hastigheten på färghjulet i en DLP projje som er med på å bestemme det blandt annet. OG er det en LCD projje bør du ta deg en tur til optiker hvis du ser regnbågar
Redigerat av Unregistered33380, 27 November 2003 - 11:02.
Postad 27 November 2003 - 11:47
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Kenti Du har troligen missförstått JockeB ett par gånger om här. Jag kör själv på en data dlp (1025*576) = massa regnbågar antar jag
Läs data dlp =troligen 2x spinn på färghjulet => massa regnbågar istället så förstår du (upplösningen var bara inom parantes). Troligen var också kommentaren jag ser inga regnbågar men att titta genom fotbollsmålet stör mig väldig mycket.
bara menad som allmän jämförelse fördelar/nackdelar mellan LCD och DLP projar!
Postad 27 November 2003 - 12:40
Unregistered787ef59d
-
Unregistered787ef59d
-
Användare
-
-
149 inlägg
Jag tycker bilden är bra på hitachin, men för pixlig för att spela spel på därför valde jag Z2an. Den ger dugligt resultat för prislappen tycker jag. Och färgerna tycker jag är bra.
Postad 27 November 2003 - 13:19
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Roligt med så mycket respons på mitt lilla snabb test.
Vill dock klargöra några saker. Jag skrev det här för att jag själv blev så förbluffad över resultatet. Jag tycker ABSOLUT inte att nån ska springa iväg och köpa Hitahin nu för att jag som ändå har ganska mycket projektor erfarenhet tyckte så här. Man MÅSTE kolla in projektorer själv, vad någon annan säger eller vad vilken tidning eller hemsida som helst säger spelar INGEN roll över huvudtaget.
Många ord med stora bokstäver blev det där me jag vill vara TYDLIG !!
Jag är oxå förbryllad över alla reaktioner från mässan på CC. ingenting av intrycken där verkar ju stämma överrens med nånting. T.e.x tyckte många att Epson TW200 såg hemsk ut. Den fick nyss bra i test av HemmaBio ( ingen anledning dock att springa och köpa den p.g.a av det ), Perra på hembiobutiken har skrivit här om hur bra han tyckte den var. Jag har inte ett den själv men jag har höga tankar om Epson och tror definitivt inte dom släpper nån dålig produkt.
Sen säger flera att Hitachin såg grönaktig ut på mässan. Det gjorde den definitivt inte när jag såg den. Den hade helt klart bland dom bästa färgbalanser jag sett på en LCD och definitivt den bästa jag sett i den prisklassen, på den biten var den klart bättre Sanyon, enligt mig.
Visst var svärtan klart bättre på Sanyon men som sagt, shadow detail tyckte jag var sämre ändå och det känns viktigare för mig. Jag tror ändå Hitachin presterar en bättre svärta än min förra Sony HS10:a.
Screendoor var naturligtvis bättre på Z2:an. Nåt annat har jag inte sagt men skillnaden var inte så stor som jag tycker den borde vara. Helt klart lider HItachin av screendoor, man ska inte intala sig nåt annat, det finns där hela tiden och gör sitt för att förstöra bilden. Sanyon var bättre på det här men screendoor fanns fortfarande där så att man kunde störa sig på det om man ville, det tycker jag är dåligt på en proj med den upplösningen.
Sanyon ska ha varit nyinkommen då den första dom fick var leverans skadad så dom fick vänta ett tag på en ny.
Hade Z2 och Hitachins priser legat närmare varandra, säg 15 för hitachin och 18000:- för Z2:an då hade jag nog valt Sanyon för den högre upplösningen trots allt och DVI/HDMI köret och att det nog förmodligen med en hel del jobb går att få till en bättre färgbalans. Men nu skiljer det 9000:- mellan dessa och jag känner inte att Sanyon ändå är en projektor jag kommer sitta nöjd med så länge. Tror jag kan sitta nöjd minst lika länge med Hitachin och då slänger jag ju mindre pengar i sjön i väntan på en projektor som jag känner är tillräckligt bra för att jag ska kunna leva betydligt längre med den och som inte kostar 50000:-!
Mattias.
Redigerat av mattiask, 27 November 2003 - 13:23.
Postad 27 November 2003 - 13:39
Unregistered8488b754
-
Unregistered8488b754
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
mattiask:
Hur var Z2 matad, den skall tydligen vara "kass" på s-vhs signaler och "gudomlig" på komponent eller DVI
//JohnH
Postad 27 November 2003 - 14:00
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Bägge projjarna matades med komponent och progressiv signal.
Mattias.
Postad 27 November 2003 - 14:42
JockeB
-
JockeB
-
Användare
-
-
163 inlägg
Kenti:
Det är som Stefan säger
Jag störs inte av regnbågar på min DLP men störs mycket av pixlighet på billigare projjar ! ville bara belysa att man är känslig för olika saker.
Vill ju helst ha en SP5700  eller bättre men ekonomin sätter stopp också.
Så Z2 är ju innom räckhåll för mig bara den funkar med 720P 50Hz via DVI-D
Väntar mest på ny programvaran och att AE-500 ska börja levereras så att priset på Z2 kan sänkas lite
Postad 27 November 2003 - 15:51
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Jag vill oxå ha en SP5700 eller en Optoma H76 men tills den prestandan är billigare kör jag med Hitachin!
Mattias.
Postad 27 November 2003 - 15:54
Unregistered39268
-
Unregistered39268
-
Användare
-
-
245 inlägg
Z2 kostar väl 18000:- + 500 frakt per postorder (tex Techikdirect, Big-screen, grobi etc ). Ingen vettig köper väl ngt i Sverige nu för tiden förran skatten sänks till 15% hoppas jag  . Det gäller för oss konsumenter att hålla ihop, annars lär vi snart se projektorbolaget öppna bredvid systemet  . Flimmer och folkhälsan vettu...
Postad 27 November 2003 - 16:39
Unregistered33380
-
Unregistered33380
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Kenti: Det är som Stefan säger Jag störs inte av regnbågar på min DLP men störs mycket av pixlighet på billigare projjar ! ville bara belysa att man är känslig för olika saker.
Vill ju helst ha en SP5700 eller bättre men ekonomin sätter stopp också. Så Z2 är ju innom räckhåll för mig bara den funkar med 720P 50Hz via DVI-D Väntar mest på ny programvaran och att AE-500 ska börja levereras så att priset på Z2 kan sänkas lite 
Ok, my bad, er ikke så god i "fremmespråklige" språk ( svensk )...
Postad 27 November 2003 - 17:00
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Tack för testet mattiask!
Dock kan jag inte hålla med(iaf inte allt), men det kanske du förstod  .
Minna intryck dessa 2 projektorer:
Första gången jag såg någon av dom var på sista dagen på CC mässan, dvs söndagen.
De första intrycken jag fick där var att Hitachin hade helt enkelt för mycket SD för min smak, var som att se bilden genom ett grovmaskigthönsnät  .
Dock hade den iaf vid mitt besök riktigt fina färger, och helt OK svärta, men det var rätt svårt att avgöra eftersom förutsättningarna i det där rummet var rätt begränsade, för att avgöra svärta, och detaljer i lågdagrar.
Sanyo Z2 var klart mer i min smak, näst intill obefintlig SD, skarp och bra bild, klar bild, dock var det inte lika bra med färgerna.
Den LCD jag tyckte presterade bäst, med nästan sämst förutsättningar var faktiskt Sony HS20, som jag tyckte hade väldigt fin o klar bild, med bra tryck i färgerna, hade inte trott det eftersom jag inte alls gillade HS10 nått något vidare.
Jag var sedan på ett besök hoss Jimmy igen för en lite lugnare demo av Hitachin och Z2.
Bilden var klart mycket mer tillfredställande med Z2an, dock hade den fortfarande problem med en lilaaktig svärta, Jimmy sa dock att det väntades en mjukvaru updatering som skulle rätta till en rad med problem, såsom lilaktiga färger.
Jag var dock helt klart överraskad över att det går att få en sån bra bild till så lite pengar just nu.
Några dagar senare(i tisdags) tog jag en sväng till Referende Audio för att få se Z2an igen, och dom hade fått en relativt nu beställning av Z2an, och vad ser jag ,Den lilaaktiga färgerna var borta, bilden var RIKTIGT bra, dock verkade det som dom körde med iris funktionen påslagen, IMO så blir bilden något för mörk, visst blire bättre svärta, men trycket i bilden blev inte lika bra+ att detaljerna i lågdagrar(kollade tex på scenen ur LOTR i Morias grotta) blev lidande, kan det va så att de har fått uppgraderade exemplar kanske?.
Jag jämförde den då med Pannasonic AE300 som jag tidigare varit intresserad av, och det var IMO en enorm skillnad, så mycket klarare, inge screendoor(dock har AE300 väldigt bra SD för den upplösningen, bättre än Hitachin), pixelfri bild, bra mycket bättre svärta, helt klart mycket bättre.
Så efter de intryck jag har fått så har Z2an bara växt i mina ögon, i dags läget är det den enda projektorn som gäller för mig, då jag vid besöket på CC fick en hint av att DLP inte va något för mig, när jag faktiskt kände mig kräkfärdig efter att ha tittat på Infocus 5700  .
Så enligt mig är Z2an det bästa alternativet för LCD i dagsläget, om inte för pris/prestanda, kör 8or runt AE300 och Hitachi enligt mig  .
Det var mina intryck!
//Philip
Redigerat av Unregistered6675e297, 27 November 2003 - 17:11.
Postad 27 November 2003 - 17:57
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
cineholic: Intressanta synpunkter. Fler borde göra som du och glömma allt dom sett på mässan och gå och få en privat demo på nån butik istället. Jag var inte på mäsan själv men alla intryck därifrån känns väldigt skumma. Visst är jag ju medveten om att Z2:an kanske inte presterade optimalt vid den här demon. men vad ska jag göra.. åka land och rike runt och titta på olika Z2:or tills jag blir nöjd ? Eller ska jag intala mig själv ( lura ? ) att det säkert var nåt fel på Z2:an och om jag nu beställer en så kommer den vara mycket bättre ? Nej som ni alla förstår är det ju helt ohållbart. Men tyvärr är det så här väldigt mycket projektor affärer går till. Det märker man ju här på forumet. Läs på internet om vad alla andra tycker, intala dig själv att det är det bästa köpet och beställ osett och attackera sen alla som kommer och påstår att den proj du bestämmt dig för inte alls är så bra som du fått för dig. Så gjorde jag med Sony HS10. Det fungerade bra om det enda man hade behövt bry sig om var bildkvaliteten. Men hade jag varit på en demo av den och märkt hur högljudd fläkt den har hade jag aldrig köpt den. Ska givetvis tillägga att så här går det inte till hela tiden på forumet men ni andra märker väl oxå av det här "Det jag har är bäst fast jag aldrig har jämfört med nåt annat!!". Det finns inte bara här på forumet utan det märks väldigt mycket oxå bland hifi entusiasterna på hififorum.nu t.e.x. Mattias.
Postad 27 November 2003 - 18:12
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Jo men när det finns helt motsägande intryck så måste de luftas, annars så blir det ju ändå värre.
Nu skall man ju som sagt ta allt som sägs på nätet med en nypa salt om man inte vet att källan är pålitlig...
Har snart varit ute på nätet i 13 år och man har insett hur mycket stollar det finns ute i världen
/Sören
Redigerat av soren, 27 November 2003 - 18:14.
Postad 27 November 2003 - 18:53
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
13 år.. ..räknar lite snabbt.. ..13 minus..
1990, de va fan inte dåligt
låter nästan otroligt
Postad 27 November 2003 - 18:58
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Snart 13 år ... 1991!
Man börjar ju bli gammal
Suck!
/Sören
Postad 27 November 2003 - 20:37
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Jo Internet var ju oerhört vitalt för 13 år sedan... not
Postad 28 November 2003 - 00:07
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Visst finns det ju vissa människor som man vet att man kan "lyssna" lite extra på. Sen om många säger samma sak kan man ju oxå fundera lite på det men jag har då lärt mig min läxa och kommer inte köpa projektor osett igen. Finns den inte i min stad så åker jag dit den finns. Kostar flygbiljetten en tusing så är det värt det, jag får en ju trevlig semester tripp samtidigt!
Jag måste bara dra mitt värsta exempel på att man inte ska lita för mycket ens på stora "profesionella" sajter, har nämnt det här tidigare men drar det gärna igen då jag tycker det är vansinnigt roligt och skrämmande samtidigt.
Projectorcentral skrev så här i testen av Sanyo PLV-70, alltså en LCD proj med 2000 Ansilumens ljusstyrka "Blacks look solid black".
Jo.. på en LCD med 2000 Ansi... SÄKERT!!!
Jag har inte sett PLV70 ska väl understrykas men hallå...
Men naturligtvis är det ju väldigt intressant och skojigt ändå att höra om folks åsikter och erfarenhet, det är väldigt nyttigt men man ska inte basera sitt köp på endast det. Det kan vara till stor hjälp för att kanske ta ner antalet projjar man funderar på från 5-6 stycken till 2-3 stycken.
Mattias.
Postad 28 November 2003 - 06:20
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Anathema,
Jo på den gamla goda tiden så var det bara vi som pluggade data som var ute på nätet... fanns dock en hel del nyttigt och man insåg ju potentialen redan då.
Nu har man tur om man hittar det man söker bland all porr och reklam.
De skulle styrt upp det mycket tidigare så att allt material var taggat med en grov kategori ... typ reklam, porr mm så man kunde exkludera det i en sökning.
Sorry för OT!
Slut på det!
/Sören
Postad 28 November 2003 - 12:05
JoRal
-
JoRal
-
Användare
-
-
148 inlägg
Jag var och tittade lite på Sanyo Z2 och Hitachi PJ-TX10 igår.Fick se Z2 först,skitbra bild.Såg nästan ingen screendoor.Sen på med Hitachi:n,jättebra bild,lite mattare.Där fanns tydligare screendoor men på rätt avstånd var det inget som störde mig.
Duken var 1,90 m bred och båda projjarna fick PS via komponent.
Kunde knappt höra nån av projjarna,det var skönt.
Vill man ha jättebild ska man ta Z2:an,vill man bara ha stor bild så räcker Hitachi:n till bra.Det är vad jag tycker i alla fall.
Redigerat av JoRal, 28 November 2003 - 12:06.
Postad 28 November 2003 - 12:49
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
JoRal: Hehe det är roligt det här. Du upplevde Hitachin som mattare. Jag upplevde den som mer livlig, mer krispig i bilden. Sanyon känns lite otydlig och matt i färgerna. Kan det verkligen vara så att olika butiker ställer in projjarna så otroligt olika ?? Nåja jag håller annars helt med dig. Visst var Sanyon mindre pixlig men på den bild storleken jag ska köra så blir det nog bra med Hitachin. Mattias.
Postad 28 November 2003 - 13:05
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Det måste vara inställningar då. För jag tyckte Z2 hade lite mattare och utspädda färger jämfört med Hitachin.
Postad 28 November 2003 - 16:54
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Jag är ruskigt nöjd med min Hitachi. Har inte sett Z2, men jämförde Hitachi:n med ett par andra LCD:er i butik, bl.a. Yamaha LPX-500.
Visst har en 1280x720-projje ett finmaskigare nät, men det där är ju helt och hållet relaterat till betraktningsavstånd och storlek på duk.
Eftersom jag har haft 240 cm bred duk ett tag och kommit fram till att det är en för stor duk, oavsett projje för mitt rum så kommer jag nu ändå att gå ned till ca 195 cm bred, kanske ännu mindre...
Screendoor är inte ett absolut fenomen som många vill ha det till, utan relaterat till andra faktorer.
Däremot måste jag säga att jag gillar Hitachi:ns färger och svärta skarpt. Full tillräckligt för att ge en mkt god filmupplevelse.
720-projje blir det troligen inte för min del förrän HD-material är vanligare.
Hade tidigare en Barcographics 808 om ngn nu har missat det, så jag saknar inte referens.
Uttalanden som säger att det är som natt och dag mellan olika LCD:er tar jag dessutom med en nypa salt. Olika projjar som är tillverkade ungefär samtidigt skiljer oftast inte mer i bildkvalitet än vad den reflekterade färgen på tapeten orsakar.
Mässan på CC verkar ha varit skum som sagt. Verkar vara lite varierade intryck som folk har fått...
Postad 28 November 2003 - 16:56
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
soren>> De skulle styrt upp det mycket tidigare så att allt material var taggat med en grov kategori ... typ reklam, porr mm så man kunde exkludera det i en sökning.
XML?
Postad 28 November 2003 - 19:23
Unregisterede10ee2d9
-
Unregisterede10ee2d9
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Anathema,
Jo på den gamla goda tiden så var det bara vi som pluggade data som var ute på nätet... fanns dock en hel del nyttigt och man insåg ju potentialen redan då.
som gammal D-teknolog säger jag bara: MUD
Postad 28 November 2003 - 20:01
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Och som en som nyligen kollat American Pie för femtioelfte gången säger jag bara : MILFEller vad är det vi snackar om egentligen ?? Mattias.
Redigerat av mattiask, 28 November 2003 - 20:02.
Postad 28 November 2003 - 20:24
Unregistered8369b8a4
-
Unregistered8369b8a4
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag tror det är förkortningar som diskuteras LIF
Postad 28 November 2003 - 20:28
kave
-
kave
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Anathema,
Jo på den gamla goda tiden så var det bara vi som pluggade data som var ute på nätet... fanns dock en hel del nyttigt och man insåg ju potentialen redan då. som gammal D-teknolog säger jag bara:
MUD
Har ni inte läst testet på Projectorcentral av Z2? Den får riktigt bra betyg där. Personligen kommer jag nog att beställa en Panna AE500 istället ifrpn tyskland på måndag. Jag blev så inspirerad av testet  MUD? Såna nymodigheter har jag inte hört talas om, tacka vet jag gopher
Postad 01 December 2003 - 12:47
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Visst är jag ju medveten om att Z2:an kanske inte presterade optimalt vid den här demon. men vad ska jag göra.. åka land och rike runt och titta på olika Z2:or tills jag blir nöjd ? Eller ska jag intala mig själv ( lura ? ) att det säkert var nåt fel på Z2:an och om jag nu beställer en så kommer den vara mycket bättre ?
Nej som ni alla förstår är det ju helt ohållbart. Men tyvärr är det så här väldigt mycket projektor affärer går till. Det märker man ju här på forumet. Läs på internet om vad alla andra tycker, intala dig själv att det är det bästa köpet och beställ osett och attackera sen alla som kommer och påstår att den proj du bestämmt dig för inte alls är så bra som du fått för dig.
Ska givetvis tillägga att så här går det inte till hela tiden på forumet men ni andra märker väl oxå av det här "Det jag har är bäst fast jag aldrig har jämfört med nåt annat!!".
Känner igen allt för väl. Det gäller absolut inte bara projjar. Häpnande att läsa även om vissa ljudsaker (Själv köpte jag för några gånger högtalare efter att ha läst tester och folks åsikter. Jag blev inte nöjd. (Fast jag har å andra sidan aldrig sagt att jag är det heller.))
Postad 01 December 2003 - 13:39
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Vi har väl alla nån gång köpt nånting efter att ha läst nån test och sen inte blivit nöjd. Det är ju inget konstigt. Det konstiga kommer när man av nån konstig anledning försvarar sig med näbbar och klor när nån ifrågasätter nånting.
Det här fenomenet är ändå inte så vanligt på det här forumet. På hififorum tycker jag det är allra värst. Där blir det värsta påhoppen och skitsnacket om ingenting hela tiden. Grundarna till sajten blev nyligen oxå så less att dom hoppade av och nu har några andra tagit över.
Mattias.
Postad 01 December 2003 - 13:59
Unregisteredd5b7da4d
-
Unregisteredd5b7da4d
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Man undrar varför utställarna på CC körde så stor bild med Hitachin. Om de minskat bilden lite hade den nog imponerat mer i mina ögon. Sanyon klarade ju utmärkt av att visas där utan SD, tror bilden var ca 190 cm bred. Hitachin kanske sett lika bra ut
om bilden varit lite mindre, säg 150-160 bred ?
För visst var det hitachin de körde bredvid Sanyon.
/M
Postad 01 December 2003 - 23:49
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Jag var som sagt inte på CC:s mässa själv men när man läser alla intryck därifrån och speciellt när jag jämför det med det jag själv sett av Z2 och Hitachi så kan jag tycka alla bara borde glömma intrycken av speciellt Sanyo Z2, Epson TW200 och Hitachin från den mässan, nånting måste ha varit seriöst fel med flera projektorer. Det var verkligen helskumma rapporter från den mässan.
Jag såg Hitachin på 240cm bred bild på ca 3.5 meters avstånd. Visst var det för stort för den projjen men jag tror definitivt inte man behöver gå ner på så små storlekar som 150-160cm på det avståndet, fast i.o.f.s så är ju upplevelsen av screendoor extermt personlig, precis som regnbågar på DLP projjar.
Jag kommer köra 203 cm bred bild på ca 4 meter. Hoppas det ska funka bra. Om inte så har jag möjlighet att flytta bak duken 70-80 cm till men då kan jag inte ha TV:n mellan högtalarna utan får ha den nån annastans.
Mattias.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|