"bubbelfiskad" Japansk uppgraderingsinfo om AX10
/Enis
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Pioneer VSA-AX10i *
Startad av
Unregistered06968ab7
, Dec 30 2003 21:39
337 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 17 February 2004 - 22:55
I Japan så verkar det som man kan uppgradera sin AX10 till i stort sett den senaste versionen.
"bubbelfiskad" Japansk uppgraderingsinfo om AX10 /Enis Postad 18 February 2004 - 17:02
Det återstår att se om man kan uppgradera sin AX10i till den senaste versionen och vad det kommer att kosta. Är det någon som vet när den nya modellen kommer? Postad 18 February 2004 - 19:39 Runt april-maj skall den komma. Postad 18 February 2004 - 23:12 Det verkar ju riktigt riktigt bra det här... bara att vänta och se då. octavia rs: kul att det blev bra! Ax-10an har verkligen förmåga att driva fram ett dynamiskt mellanregister! Och baskontrollen är det inget fel på. Tror att hårdheten i diskanten kan vara en inspelningsfråga. Postad 18 February 2004 - 23:14
Min erfarenhet med ax10an är också att avstånd och volym blir perfekt med automatisk kalibrering.
Har man nåorlunda liknande högtalare runt om, så föredrar jag dock att köra utan EQn. Tycker ljudet känns mer detaljerat och klart utan. Men det kanske bara är med mina B&W... Postad 19 February 2004 - 12:30
Jag har testat att nollställa alla EQ frekvenser över 250Hz manuellt i Custom 1, och jämfört med när alla frekvenser är inställda av MCACC (all chanel adj.), jag tycker faktiskt att ljudet blir lite öppnare och att ljudbilden blir lite bredare. Jag tycker även att det blir mindre skillnad med EQ:n nu, jämfört med när jag hade Canton Ergo. JM labarna verkar vara mer lika varandra så EQ:n ändrar inte så mycket. Redigerat av Unregistered07ea6e16, 21 February 2004 - 14:09. Postad 22 February 2004 - 19:35
tjena alla ax10 ägare hoppas helgen varit bra!
har en liten fundering i acoustic cal eq menyn när man tittar på target curve så finns det nåt som heter input trim vad är detta? tror det har med nivån att göra vad står era på? min står på-10 (något lågt antar jag). om ni har tid och möjligthet kan ni kolla vad era står på så man har lite att gå efter. Tack på förhand mikee Postad 28 February 2004 - 09:49
Tjena har just köpt en ax10i men efter inkoppling får jag fel signal till bakhögtalarna ,det låter som om dom har spruckit så jag kopplade om ,och körde bakanalen i front högtalaren med samma resultat. Undrar om någon har haft samma problem. Jag bytte och körde med min gammla vsa e06 då funkade det bra ,så det är kanske fel i förstärkaren.
Postad 24 May 2004 - 17:52
Hej, det har varit tyst ett tag i tråden!
Jag undrar bara om någon av er andra lyckliga ägare till en AX10 vet något om uppgradering? ( Postad 24 May 2004 - 23:09
Du menar A, framför i:et
S:et står för silver, det har alla modellerna. Postad 25 May 2004 - 08:38
Finns väl AX-10Ai-s nu, men jag hittar inga priser på den, det är gamla ax-10 på de flesta sidor.
Postad 25 May 2004 - 14:17
Precis det finns en AX10Ai-S.
Någon som har lite mer detaljerad koll på vad som skiljer dom åt? Dom klockrena som går utläsa från pioneer.se är:
Verkar definitivt som Pioneer dumpar priset på den gamla modellen för att få plats med den nya på lagerhyllorna. Postad 25 May 2004 - 14:27
Förresten, kan inte någon admin se till att det kommer upp ett separat pris för AX-10Ai-S också?
Postad 27 May 2004 - 11:06
Såg precis denna tråd om ax10i och har ett par saker att tillägga i tråden.
Vad gäller uppgradering av apparaten så har jag fått reda på att ingen uppgradering är för tillfället på tapeten. Jag har både mailat Dick Bender och prtat med någon snubbe på pioneer, men frågan är om dom vet om att det går att göra denna uppgradering med tanke på den hemsidan som någon skrev några rader upp (som var översatt med babelfish). Jag ska nog ta och maila Dick igen och skicka med adressen till den sidan så får jag se vad han säger om det. Med den uppgraderingen tycker jag det är mest intressant med DPLIIx och det nya "3D" kalibreringssystemet (om det nu gör någon skillnad). Sen är man ju som man är, man vill ju alltid ha det senaste Postad 27 May 2004 - 11:35
Jag mailade [email protected] för att fråga om uppdatering av AX10i och fick detta svar:
>Hejsan Joakim. > >Nej, en uppgradering av vsa-ax10i till en vsa-ax10ai-s är inte på "G" i nuläget. > >Mvh Roine >Extern Elektronik Antar att det är för besvärligt, byte av baksida, ny fjärr etc etc ? Postad 27 May 2004 - 11:44
Jag tycker nog att förändringarna är för få och för obetydliga för att motivera ett byte även om prisskillnaden varit mindre (under 10.000).
Vem bryr sig egentligen om eller har behov av de nya funktionerna - jag använder ju bara ett fåtal av de som redan finns i AX10i? Nej, min AX10i får allt hänga med ett tag till. Postad 27 May 2004 - 14:01
En av de nya sakerna var att den parametriska equalizern blivit kraftigt uppgraderad, vilket betyder att ljudkalibreringen blir mer effektivt gjord.
Men 10.000 kr mer effektivt blir jag skeptisk till. Mvh Joel Postad 27 May 2004 - 15:19
Absolut så tror jag inte att maskinen kommer låta 10.000 kr bättre efter en ev. uppg. men när man köper en sån här maskin så tycker man ju att dom borde kunna få fram en slags mjukvaru uppg.
Sen att byta fjärr och göra den 4kg tyngre vet jag inte om det är så lockande, men visst vill man alltid ha ett nytt format Som sagt återstår att se om de kommer en lite "lättare" mjukvara som man kan lägga beslag på. Postad 04 June 2004 - 09:47
Jag vill att dom släpper en uppg. så man kan få lite nya prylar att pilla med i sin fina pjäs!
Ingen som hört något mer om någon uppg. eller som har varit i kontakt med någon säljer eller tekniker av något slag som kanske kunnat säga när en ev. uppg kommer??! Undrar hur mkt bättre eller mer avancerat det nya "3D" kalibreringssystemet är jämfört med det "gamla"? Någon som har något bra förslag eller fundering på vad man ska använda WMAPro till sen då? Jag hoppas innerligt att framtiden inte kommer med mer och mer mjukvaru stärkare, då dessa då kommer att innehålla buggar och kommer mer och mer likna en dator, vilket jag vill komma ifrån då allt annat idag är som en mindre kraftfull dator.Självklart är stärkarna redan idag lite av en dator men när man börjar labba med Microsoft och deras ljudsystem så vet man ju hur det kan sluta :/ Postad 07 June 2004 - 12:07
Det verkar inte troligt att det blir någon uppgradering från i till Ai. Trafon är tydligen ny, sen så är hela pjäsen lite större.
Postad 08 June 2004 - 11:18
Nej jag tror inte heller att det kommer någon slags hårdvaru uppgradering, men en mjukvaru uppgradering borde dom kunna fixa framnär man ändå har köpt en så dyr sak som denna pjäs var...
Jag ska nog maila och klaga till "någon" En annan lösning skulle vara om dom på något sätt kunde erbjuda sina kunder något slags byte, vet inte hur det skulle kunna genomföras på ett smidigt sätt, men ändå Postad 11 June 2004 - 08:45
Areadvd har ett stort teknikspecial om Pioneer VSX-AX10Ai-s
![]() ![]() För er som inte kan tyska rekomenderar jag er att Babel fiska sidan till Engelska. /enis Postad 14 June 2004 - 11:57
Fjärren ser ju mer intressant ut jämfört med den befintliga...
Lite mer "fjärraktig" än den äldre versionen. Jag är lite sugen på att veta vad man kan hitta på för kul med det där USB gränssnittet?! Streama windows media från datorn direkt kanske? Baksidan är ju annars ganska identisk med föregångaren... Postad 21 July 2004 - 22:53
Apropå uppgradering (lite "off topic" men ändå inte) så köpte jag nyss en "RIAA"
(förförstärkare från LP spelare) och kopplade den till en ledig ingång på AX10an. Vilket ENORMT lyft jämfört med den annars 'fungerande' inbyggda Phonoingången. Ni som gillar LP - hitta ett RIAA steg i stil med det som jag köpt, lär finnas en hel del bra saker att få tag i under 5.000:- SEK Linn LP12 skivspelare Musical Fidelity XLPS v.3 RIAA Eichmann eXpress 6 kablar AX10-Ai = glad LP diggare! Kolla denna länk förresten om uppgradering - tänk om någon lödmästare i sverige kunde vara intresserad av att fixa detta ... http://members.cox.n...dware/59TXi.htm Ciao J. Postad 22 July 2004 - 21:34
har en liten fråga angående de 2 sub utgångarna på AX10an... e det så att man kan ha 2 stycken subbar inkopplade eller e det för att kunna koppla in L och R på en sub ?!? har en Mordaunt short 909 o undrar om jag ska koppla in i L (Single) på suben och i 1an på förstärkaren eller om jag kan köra med L till 1an o R till 2an ??! skulle önkska ett svar så fort som möjligt.. möblerar om i just nu i denna stund o vill veta innan jag ska dra kablarna.. /tack på förhand
Postad 22 July 2004 - 22:27
Jag äger tyvär ingen själv, men för snabb hjälp så funkar alltid Manualen
Köper man en så pass dyr pjäs är det bästa att lära sig den utan och innan Redigerat av Martin.M, 22 July 2004 - 22:27. Postad 22 July 2004 - 22:36
jodå har redan gått igenom den.. men den nämner tyvärr inget om 2 subbar eller en -> styrd genom 2 utgångar.
men nu ska jag hem o koppla in den igen.. får köra med en kabel nu ändå.. såg att jag var lite för kabellös för att kunna köra med 2 kablar nu ändå. förresten kan förstärkaren "störas" genom att ha den ståendes på subben ?!? har ställt upp allt hemma provisoriskt o det ser onekeligen maffigt ut med förstärkaren på subben mellan frontarna o tv'n. med nya centern på golvet framför tv bänken så såg det ännu bättre sen. Postad 23 July 2004 - 10:05
vet ej om den kan skadas av det, men hade personligen aldrig ställt ax10an på min sub, det finns säkert nåt som kan skadas av magnetism och skakningar under längre tid,(den måste ju ta stryk).
Så mitt råd är att tabort den från subban illa kvickt!!! har hör mig att det står i manualen ang 2 st subbar skall kolla upp det och komma tillbax. ps nu såg jag att du hade ax10 jag har en ax10 i-s vet ej om de skiljer sig, åt när det gäller sub utgångarna? men skall kolla under dagen vad det står i min manual mvh mikee Redigerat av mikee, 23 July 2004 - 10:10. Postad 29 August 2004 - 12:18
Försöker få lite liv i tråden igen som ett tag var ganska aktiv...
Jag börjar bli sugen på en uppgradering från min AX10i till AX10Ai... men finns det någon som vet om det finns eller kommer att komma en uppgradering? Man kanske rentav får byta med en summa pengar i mellan...?! USB gränssnittet gillar jag skarpt!!! Postad 30 August 2004 - 21:42
Nej, det där med uppgradering till A verkar inte funka ... Den är lite större t.ex (vad jag förstår)
Har du garanti kvar kan kanske en Hifi-butik vara intresserad att ta den i inbyte? Annars är det väl bara det gamla "sälja/köpa nytt" tricket som gäller. Själv blev jag otroligt intresserad av att byta kondensatorer mm enligt http://members.cox.n...dware/49TXi.htm (Men det har just nu fått gå i stå ett tag ...) Kolla in länken! De verkar faktiskt ha på fötterna! Det som behövs är kondningarna och en person som är mer än överbegåvad på att löda! J. Redigerat av jockew, 30 August 2004 - 22:01. Postad 31 August 2004 - 16:26
Jag får kolla upp det där med garantin... Det kanske går. Lite osäker men jag har en ganska bra kontakt med en säljare inom Audio Video butikerna så jag ska höra med honom.
Annars kanske man kan vända sig till någon internetbutik? Någon som kan rekommendera en som kanske är villig ett inbyte? Redigerat av Unregistered8abf939b, 31 August 2004 - 16:27. Postad 31 August 2004 - 17:17
Ingen här på forumet som har en som vill byta?
Kom på en sak, kan man med hjälp av USB kontakten på ax10ai streama mp3,ogg osv... och inte bara wma9 pro ? det är ju isåfall en mkt behändig funktion om det är så, alltså att man med hjälp av den streama allt... nu har jag iaf skicka iväg en massa mail till en massa svenska webshoppar och frågot om dom är intresserade av ett byte av något slag återkommer med mer info Postad 31 August 2004 - 17:21 På min 2011 kunde man köra allt utom multikanalsljud (vilket är väldigt synd) Men AX10 lär ju inte vara sämre iaf =) Postad 31 August 2004 - 17:24
det låter lovande... men multikanalsljud det klarar jag mig utan från datorn iaf
jag hoppas innerligt att någon svara på mina mail och säger att det går bra att byta... jag bor ju i örebro och 90 % utav dom jag mailat ligger ju i sthlm :/ Postad 29 September 2004 - 11:33
Tänkte få igång tråden lite igen då jag i mitten av oktober får hem en ax10ai som jag ska börja pilla med.
En fråga, kan man göra mycket fina inställningar genom rs232 porten till en dator? vad kan man igentligen ändra på och ställa in via den? Vad använder man sig av för mjukvara? är den gratis? finns den att ladda hem? Någon som testat den nya kalibreringsmetoden som dom kollar "... 3D ...." ? Postad 04 November 2004 - 17:52
Ni som har AX10 eller AX10i - När man "Bi-ampar" och spelar i Stereo/Direkt läget får frontarna då två slutsteg var?
Eller är det bara om man ställer in A+B? Kryptisk fråga, jag vet, men jag fattar inte riktigt, det är det där med A/B som ställer till... Jag har ju B&W 802 Matrix series3 som frontar och de gillar kraft för att blomma ut. Jag får snart bra kabel och skall testa "Bi-wire" men kanske skulle 802'orna må bra av "Bi-amp" istället? Värt att ställa av baksurrounderna för kanske t.om? Tacksam för beskrivning av hur jag skall ställa in för att få "Bi-ampade" frontar och rätt kopplat för 5.1 (och även i 2-kanal) Det låter ju redan fint men jag är rätt säker på att AX10 egentligen inte räcker för gamla 802'or Postad 04 November 2004 - 22:49
Jag har visserligen bara en AX5 men ja, om Du "bi-ampar" får frontarna två steg var. Se bara till att ta bort "blecken" bak på högtalarna så att Du inte kopplar ihop stegen ute vid högtalarna. Signalen i de två stegen är identisk (per sida), alltså ingen inbyggd filtrering typ "sub" + "mid/high-range".
Postad 04 November 2004 - 22:58
Jag skall alltså strunta i B-kopplingarna helt och hållet eller hur? (och koppla in i högtalare 6 och 7?)
Jag ska inte skratta åt tipset att ta bort blecken, har en kompis som inte gjorde det ... trist historia! Postad 05 November 2004 - 09:01 Jag kör biampat med från min ax10ai till mina jamo d870 (concert 11) och det funkar underbart bra. Stärkaren blir lite varm, men va f*n... Kontrollen och separationen känns mer påtaglig till det positiva förstås. Sen måste du så klart ha inställt på speaker A+B. Glöm inte att du måste ställa in det sen när du kör en kalibrering (Typ Bi-amped fronts eller något liknande). Lycka till! Postad 05 November 2004 - 09:04 Du måste Bi-wira för att kunna Bi-ampa Postad 05 November 2004 - 11:46
[Edit] Nu har jag läst manualen till B precis som du sa iTis ... Verkar ju som jag kan få lite mer kräm Measured power output (front channels, five driven) @ 1kHz: 130W (8ohms, <0.5% THD) 225W (4ohms, <0.3% THD) Measured power output (rear channels, five driven) @ 1kHz: 125W (8ohms, <0.4% THD) 225W (4ohms, <0.4% THD) Det betyder 255W 8ohm - 450W 4ohm eller hur? Så fick jag då en fråga till, finns det något halvpraktiskt sätt jag skulle kunna koppla om mellan att använda "Bi-amp" (alltså A+B, blecken borta från högtalarna och välja "Front Bi-amp") och att använda 7.1 så som jag har det nu? Eller blir det till att (antar att sladdarna till A6,7 kan sitta kvar iallafall??) dra ur B, sätta in dem i A1,2 tillsammans med de andra ("Bi-wire") och välja "Normal surround"? Redigerat av jockew, 07 November 2004 - 12:21. Postad 08 November 2004 - 08:49
Jockew: Det enda sättet jag kan rekommendera dig att göra är att testa, testa och åter testa...
Sen jag fick min pjäs så har jag bara pillat och pillat med den... läst manualen ett par gånger men man måste hela tiden labba med olika settings osv. för att uppnå det optimala för en själv! Postad 08 November 2004 - 09:06
Jag har beställt min, den kommer med övriga prylar i slutet av November.
Jag är så peppad på detta!! Postad 09 November 2004 - 21:33 Jag kan säga dig att du väntar inte så mycket för inget! För du kommer verkligen bli nöjd som en... ja... de finns inte ord Själv har jag fått upp allt mitt nu som det ska med ny egengjord tv-bänk av lekablock och körsbärs skivor... hel grymt blev det. Ska fixa lite bilder till helgen hoppas jag på. Har dock inte genomfört en fullständig kalibrering med advance läget, det återstår att se hur pass bra det bli. Sen tänkte jag testa rs232 utgången till pioneers kalibrerings (graf) program till datorn och se om man kan labba något med det Postad 10 November 2004 - 02:29
Har en liten fråga.......
Räcker det med 1 firewire kabel mellan vsa-ax10ais och dvd-spelaren 868 avi? jag vet att den fixar dvd-audio och sacd i det läget....men kan man lyssna på "vanliga" cd-skivor eller måste man även ansluta analoga signalkablar? Ni som kör firewire och jämfört med analoga signalkablar.......vet i teorin att digitalt bör bli bättre......men det är ändå öronen som avgör.....vilket tycker ni låter bäst? Postad 10 November 2004 - 18:45 Ja, man är ju rätt så peppad på att dagarna ska flyta fort förbi just nu. Det där graf programmet, är det bara att ladda ner från pioneers hemsida eller?Jag kan säga dig att du väntar inte så mycket för inget! För du kommer verkligen bli nöjd som en... ja... de finns inte ord Har ju självklart en HTPC, och det vore ju smått att få upp lite grafer på den och prylar så man kan pilla lite. Nu är det typ bara 19 dagar kvar tills jag åker och hämtar mina grejor. Postad 11 November 2004 - 09:24 Det räcker med en firewire kabel ja. Och självklart kan du köra vanliga cd-skivor genom firewire till stärkaren! Vad det gäller vad som låter bäst så är min åsikt ganska klar. När jag kör med firewire sålåter det helt underbart bra, men då ska man komma ihåg att källan (cd-skivan,dvd-skivan eller minidiscen) måste vara bra inspelad! Det låter kanske konstigt men jag lyssnar inte på brännda skivor med firewire idag, kör då coaxial från dvd till stärkaren istället. Man hör så mycket fel i en bränd skiva (jag kanske gör fel när jag bränner?). Helt enkelt så avslöjar firewire om det är bra eller dåligt. Så mitt tips är att köra firewire om du lyssnar mycket på "original-cd" och dvd-film. Kör du mycket brända skivor, kör med coaxial/optisk kabel! OBS! Detta är mina egna åsikter och upplevelser! Postad 11 November 2004 - 09:28 Progget finns här: http://www.pioneer-e...xonomy_id=62-98Ja, man är ju rätt så peppad på att dagarna ska flyta fort förbi just nu. Det där graf programmet, är det bara att ladda ner från pioneers hemsida eller? Jag har bara installerat det, men ej testat. Har inte orkat skaffa mig en kabel till det. Körde en avancerad kalibrering igår och märkte en sak. Det är kanske ganska uppenbart men jag tycker att frontarna blev lite basfattiga efter kalibreringen. Beror nog på att den hitta en sub... Får nog pilla till det när jag kommer hem. I övrigt så stämmde avstånd osv. helt prefekt efter den kalibreringen, nu återstår det bara att kalibrera skärmen och köra en fin film Postad 11 November 2004 - 16:11 Tack för infon...det gör att jag behåller mina van den hul signalkablar...ska jämföra det du sa om brända/orginal. Har precis beställt receivern,dvd x2 (868 + 520)....kan inte vänta på att få hem dom. Ska väl klara av att driva mina NHT (2,5i, ac1, hdp1)......har tidigare kört rotel för/slutsteg rsp 980/rb 985...hoppas det blir rejäl skillnad.Det räcker med en firewire kabel ja. Och självklart kan du köra vanliga cd-skivor genom firewire till stärkaren! Förresten funkar rumskallibreringen bra på receivern? Tänkte om den kan få bort en del av basljudet om man tycker det sväller över pga litet rum och krävande högtalare..... can´t wait Postad 11 November 2004 - 20:20
Jag måste säga att kalibreringen fungerar långt över mina förväntningar! Jag körde stärkaren när jag bodde hemma och då i ett 12-14 kvadrat stort (litet) rum. Nu har jag ca. 25 och jag kan säga det blir bara bättre detso större rum man har. Sen vet jag också att högtalarna mår mycket bättre av ett större rum så kalibreringen gjorde kanske inte så stor skillnad ändå.
Men har du ett litet rum så hanterar kalibreringen det ganska bra måste jag säga. Jag upplevde en mer kotrollerad bas och mer kontrollerat ljud över huvudtaget efter kalibreringen. Bara att testa dig fram. Du kan ju alltid gå in själv senare och ändra varje parameter. Akta dig så du inte kommer till det läget när du ställt om för mycket Det enda negativa jag har att säga om denna stärkare nu efter 1 månads användande är att instruktionsboken kunde varit lite mer gedigen... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |