tack..
Nytt dukalternativ ! (Nu med bilder på sid 4)
Postad 16 March 2004 - 14:53
tack..
Postad 16 March 2004 - 16:08
Vet inte riktigt. Många målar ju sina rullgardiner, och då har man ju i princip samma yta som en målad Kapa-skiva.hur är kvaliteten mot en riktigt duk? Är det bättre än att köra den där rullgardins grejjen från ikea?
tack..
Ytan är extremt slät redan från början. En rullgardin är ju inte speciellt slät, varken på mikro- eller makronivå.
// Anders
Postad 16 March 2004 - 16:15
Postad 16 March 2004 - 17:25
Jo... det är väl lite därför man målar den också. Den är lite för blank i orginalskick. Målar man den med en färg som har glans 4 eller liknande tror jag det blir bra!ok.. slätheten är ju viktigt.. framför allt på makro nivå så det inte är vågor.. den enda som man kan fundera på då är väl hur bra den reflekterar bilden.. den ska väl inte reflektera för mycket eller för lite... måste väl ha rätt "gain"...
// Anders
Postad 16 March 2004 - 17:48
Klockren! Har bara testmålat på en annan bit än, men det blev kalas. Ska köpa grå färg i slutet på veckan och måla hela skivan på allvar.och kapa-skivan blev bra när den blev målad?
// Anders
Postad 16 March 2004 - 18:28
Postad 16 March 2004 - 19:07
Roller.dum fråga kanske men använder du sprayburk/tryckluft/roller/pensel när du målar den?
Jag tänkte gå förbi en färgaffär och höra vilken typ av roller de rekommenderar för att få så jämnt resultat som möjligt.
Sprayburk blir för dyrt. Tryckluft för krångligt, då måste jag släpa iväg skivan till nånstans där det inte spelar nån roll att det yr färg åt höger och vänster. Penslar blir det lätt ränder av, samt att det är svårt att måla en så pass stor yta jämnt.
// Anders
Postad 16 March 2004 - 19:11
Postad 17 March 2004 - 16:00
/JohnH
Postad 17 March 2004 - 16:14
blir det ingen struktur alls? vill ju att det blir helt blankt.Kan rekomendera filtroller med mycket kort "päls", det blir inga ränder alls
![]()
/JohnH
Postad 17 March 2004 - 16:35
Najs. Det blir nog en sådan isåfall.Kan rekomendera filtroller med mycket kort "päls", det blir inga ränder alls
![]()
/JohnH
// Anders
Postad 24 March 2004 - 13:53
Hur har det gått med ditt KAPA-experiment?
börjar bli sugen på att själv göra den operationen....
Postad 24 March 2004 - 16:14
Det har gått riktigt superbra! Anledningen till att jag inte har skrivit nåt är att jag tänkte lägga in lite bilder, men min digitalkamera är på vift... så jag måste vänta tills jag får tillbaka den.Anders:
Hur har det gått med ditt KAPA-experiment?
börjar bli sugen på att själv göra den operationen....
Tillsvidare är alla välkomna att höra av sig med eventuella frågor.
Är extremt nöjd med resultatet.
// Anders
Postad 24 March 2004 - 17:56
hur fick du hem skivan? Den är väl knappast vikbar
Postad 24 March 2004 - 18:29
om det blir någon struktur på ytan när man målat med roller.. eller om den blir helt slät... vill ju inte att "duken" ska vara som en strukturtapet.toobster: vad menar du med din fråga ang struktur?
Postad 24 March 2004 - 18:43
Nej, jag målade den med Teknos Biora S2000N glans 3, avtorkningsbar.Målade du den med Alcro Sober? s-2000, glans 3?
Blev kanonbra.
// Anders
Postad 24 March 2004 - 18:46
Jag beställde hemkörning via en kontakt. Det går säkert dock utmärkt att grovkapa skivan i butiken och därefter ta den på lastbågar på bilen, mellan två skivor eller liknande. Den borde för övrigt gå in i en Volvo 745/945 om du kan nöja dig med en bredd på två meter hos skivan.blir det ingen struktur alls? vill ju att det blir helt blankt.
hur fick du hem skivan? Den är väl knappast vikbar
Angående struktur så blir den jätteslät. Dock finns en viss struktur, men inte grövre än den hos en vanlig duk från vilken firma som helst.
// Anders
Postad 24 March 2004 - 22:46
Nej.teknos biora, är det nån specialfärg eller?
Märket är Teknos. Färgen heter biora. Det speciella med den är att den är avtorkningsbar trots att den har glans 3.
// Anders
Postad 24 March 2004 - 23:14
Å varför ska den vara de?
Redigerat av Unregistered32408, 24 March 2004 - 23:15.
Postad 24 March 2004 - 23:21
Med det menas att man kan torka av duken en vacker dag med en fuktig trasa om den skulle blivit smutsig.Snabb fråga! Va menas med att färgen e avtorkningsbar?
Å varför ska den vara de?
I princip alla färger i glans 4 och uppåt är avtorkningsbara. Om man vill ha en avtorkningsbar färg med glans 3 får man fråga sig fram.
// Anders
Postad 25 March 2004 - 08:08
Postad 30 March 2004 - 12:28
Har du några bilder på underverket och en jobb/prissammanställning
/JohnH
Redigerat av Unregistered8488b754, 30 March 2004 - 12:29.
Postad 30 March 2004 - 13:24
Har tyvärr inte min digitalkamera hemma för tillfället, därför avsaknaden av bilder. Däremot kan jag beskriva "duken".Anders Johnsson:
Har du några bilder på underverket och en jobb/prissammanställning![]()
/JohnH
Har skurit till skivan med vanlig brytbladskniv till formatet 190x107 (+ 5cm runtom till maskning.) Därefter hängde jag upp två fyrkantsrör av aluminium vertikalt från taket. Rören är fastsatta så att det går att fälla upp dem i taket. Se mer info på: https://www.minhembi...showtopic=56695
På dessa aluminiumrör har jag fäst två horisontella L-lister av aluminium. En i den blivande dukens ovankant och en i nederkanten. Dessa bildar en (åtminstone en del av en) ram där kapa-skivan passar.
Därefter målade jag och maskerade kapa-skivan. När detta var gjort "limmade" jag fast skivan i aluminiumlisterna med latexfog. Därefter limmade jag fast aluminiumlister på skivans höger- och vänstersida också.
Blev mycket lyckat!
// Anders
Postad 12 April 2004 - 22:44
Inte än tyvärr. Väntar fortfarande på kamera.har du fixat bilder på din KAPA-duk ännu?
// Anders
Postad 21 April 2004 - 19:13
Postad 21 April 2004 - 20:49
(Jag bor i Stockholm för övrigt)
// Anders
Postad 22 April 2004 - 12:08
Hinner kanske fixa lite själv innan nån lägger in bilder vad vet jag. Köper skiva imorgon och skall kolla på lister på samma ställe (arkitektkopia).
Postad 22 April 2004 - 13:35
Är det nåt speciellt du undrar över så svarar jag gärna!Får väl vänta då...
![]()
Hinner kanske fixa lite själv innan nån lägger in bilder vad vet jag. Köper skiva imorgon och skall kolla på lister på samma ställe (arkitektkopia).
// Anders
Postad 22 April 2004 - 17:09
Inte det billigaste alternativet ändå kanske men det blir snyggt och lätt. Två skruvar i väggen räcker som upphängning...
Det har pratats om maskning tidigare men är det någon som har ett tips för KAPA-dukar?
Gärna snyggt, bra och billigt!
Postad 23 April 2004 - 09:15
Kommer att lägga upp lite bilder på min Kapa-duk under helgen. Tills vidare kan jag lägga upp en byggbeskrivning:
Detta behöver du till en duk med bildstorlek 190x107cm:
* 1st Kapaskiva
* 1st kniv (förslagsvis en brytbladskniv)
* 1st tumstock
* 1st rollerhylsa (för köksluckor exempelvis)
* 1st rollerbygel (den man håller i när man rollar)
* 1st rollertråg
* 1st längre linjal (cirka ½-1m)
* 1st blyertspenna
* 1,1 lpm självhäftande "sammet" (köps på Kreatima)
* 4st 2meterslängder aluminiumprofil (L-profil i måtten 15*15mm)
* 1st patron latexfox
* 1st skelettpistol (ersätt alternativt denna och latexfogen med "lim" efter behov)
* 10st klädnypor eller liknande
* 10m snöre (eventuellt)
1. Skär till skivan så den motsvarar den storlek du vill ha. Tänk på att lägga till 5cm på alla sidor till maskningen. Dessa 5cm ska ju inte ingå i bilden och således inte räknas med när man beräknar bildstorleken. Ex: bildstorlek 160cm x 90cm + 5cm på alla ledder = 170cm x 100cm.
3. Måla skivan med en roller avsedd för att ge slätast möjliga resultat. Välj en färg som har så låg glans som möjligt. Jag valde glans 3. För min PT-AE500 är grånyansen S-2000 ett klockrent val. Måla två lager (eller mer), men två lager räcker för att få ett jämnt resultat. Tänk på att inte vräka på färg, utan att snarare bara använda precis så mycket färg som behövs. Om du VRÄKER på färg kan du i värsta fall råka ut för rinningar och små bubblor i ytskiktet på Kapaskivan. Lagom är bäst.
4. Ta en linjal modell längre och markera med blyerts var maskningen skall sitta (5cm från kanten).
5. Skär till "sammeten" i 6cm breda remsor.
6. Applicera maskeringen så att 5cm av skivan blir maskerad och den 6:e centimetern hamnar utanför Kapa-skivan runtom.
7. Aluminiumprofilerna ska sitta som en ram runtom duken. Den ena sidan av L-et ska ligga an mot baksidan av skivan, den andra sidan av L-et ska ligga an mot sidan av skivan. (Framifrån kommer alltså endast en ram på cirka 3mm bredd att synas). Såga till dina aluminiumprofiler i 45graders vinkel så att de går att montera ungefär som en tavelram.
8. Det är nu den extra centimetern maskering kommer in. Den viks runt dukens kanter och tvingas på plats med aluminiumprofilerna. Sätt fast aluminiumlisterna med klädnypor eller liknande och måtta in så att de hamnar rätt. När allt ser ut att stämma är det bara att applicera lite latexfog på den del av L-profilen som ligger an mot baksidan av duken. Sätt fast aluminiumprofilerna i tur och ordning och låt torka. Eventuellt kan du behöva spänna aluminiumprofilerna mot varandra med hjälv av snören. Dock löser det sig kanske om du använder något som är bättre än klädnypor.
9. Voila - duken är klar. Bara att hänga upp på väggen, alternativt fixa någon form av uppfällningsanordning som jag gjort.
// Anders
Postad 23 April 2004 - 14:44
En genväg kanske...
Hittar inte maskningsmatrialet på Kreatimas hemsida, inte heller hos färghandeln. Nån som har ett annat förslag eller ska man ringa dem kanske?
Postad 23 April 2004 - 15:01
Har som sagt inte projektorn än...
Postad 23 April 2004 - 15:59
En smaksak. Egentligen är det ju bäst om hela väggen bakom är svart. Dock har inte alla den möjligheten. Personligen tycker jag att 5cm passar bra rent estetiskt.Är 5cm maskning lämpligast och i så fall varför?
![]()
Har som sagt inte projektorn än...
// Anders
Postad 23 April 2004 - 16:02
Tack!Kanonbra beskrivning
Det kommer i helgen.Ja, nu fattas bara bilder på det hela...
Låter helt ok tycker jag!Tack för en riktigt bra beskrivning! Tror dock att de lister jag förhoppningsvis får blir bra och enkla att montera för det pris jag skall få ge. Det är en slags U-list som täcker en del av framsidan också och fjäderdistanser på baksidan. Den har fästen för ståltråd för att hålla ihop ramen samt är kapad i exakta mått.
En genväg kanske...
Det finns hos Kreatima!Hittar inte maskningsmatrialet på Kreatimas hemsida, inte heller hos färghandeln. Nån som har ett annat förslag eller ska man ringa dem kanske?
// Anders
Redigerat av Unregisteredf40f5859, 23 April 2004 - 16:03.
Postad 23 April 2004 - 16:20
Postad 24 April 2004 - 22:43
// Anders
Postad 25 April 2004 - 10:42

Så här ser det ut när duken är uppfälld. Då kan man titta på TV som vanligt.

Så här ser det ut uppe i taket.

Och från sidan. Ska målas lite mer snart, så att den smälter ihop med taket.

Infästningen i uppfällt läge är löst enkelt genom att skjuta in en skruv genom en ögleskruv fäst i taket.

Så här ser det ut när man fäller ner duken.

Närbild på maskeringen och på aluminiumlisten som används som ram runt hela duken.

För upphängning i taket används fyrkantsrör av aluminium i dimension 10x20mm.
Frågor besvaras gärna!
// Anders
Postad 25 April 2004 - 14:09
Kapade den till 260x140cm så skall jag sätta 5cm maskning på sidorna, det som blev över skar vi upp i 5cm breda längder, som skall bli svarta och sättas över och under skivan.
Jag funderade på alu upphängning, men det föll på att min plånbok behöver all den vård den kan få...
så det blev billig träspont från hornbach 7:- tror jag dom kostade...
skall peta upp bilder senare.
Ang målning så har jag inte målat skivan ännu, jag gillar den som den är, o då jag kör CRT så vill jag ju ha den vit.
Jag provade att måla de smala listerna svarta, men det visade sig att dom slog sig rejält... på ett konstigt sätt dock, strax efter att jag hade målat dom så slog dom sig, o efter att dom hade torkat nån timme eller så så slog dom sig åt andra hållet.. :/
Postad 25 April 2004 - 19:38
Kan rekommendera dig att måla skivan mattvit. Det blir märkbart bättre bild när skivan är extremt matt.köpte en KAPA skiva för en vecka sedan för att ersätta min kasettduk, blev en skiva på 300x140cm
Kapade den till 260x140cm så skall jag sätta 5cm maskning på sidorna, det som blev över skar vi upp i 5cm breda längder, som skall bli svarta och sättas över och under skivan.
Jag funderade på alu upphängning, men det föll på att min plånbok behöver all den vård den kan få...
så det blev billig träspont från hornbach 7:- tror jag dom kostade...
skall peta upp bilder senare.
Ang målning så har jag inte målat skivan ännu, jag gillar den som den är, o då jag kör CRT så vill jag ju ha den vit.
Jag provade att måla de smala listerna svarta, men det visade sig att dom slog sig rejält... på ett konstigt sätt dock, strax efter att jag hade målat dom så slog dom sig, o efter att dom hade torkat nån timme eller så så slog dom sig åt andra hållet.. :/
// Anders
Postad 28 April 2004 - 10:07
Hur gör jag nu? jag vill ju ha fatt på en.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?