eller är det så att dom inte sänder reprisen i 5.1 ljud ??
2 relaterade trådar
Postad 10 mars 2004 - 17:48 ![]() eller är det så att dom inte sänder reprisen i 5.1 ljud ?? Postad 10 mars 2004 - 21:06 Jag köpte hos Expert i min hemstad...de hade den hemma, en annan firma spådde att det kunde ta ett tag att få fram den. Gissar att expert som kedja har vart tidiga att få in den, så kolla där(även om de inte brukar vara så värst mycket experter på expert). Postad 12 mars 2004 - 20:26 Mindre trevligt är det att min sub dunkar till varje gång man zappar mellan kanalerna. Vet inte om det hänger på Sagem-boxen, min reciever eller att subben är felinställd. Någon som har nåt tips, kanske? För er som inte visste det så började idag TV3 och ZTV sina sändningar via Boxer. Gör en kanalsökning. Redigerat av Unregisteredf93a7714, 12 mars 2004 - 20:27. Postad 12 mars 2004 - 21:50 Problem med min box...tror jag. (ITD64) Har märkt innan att boxen ibland inte tagit en kanal när jag försökt byta, utan den hoppar i stand by åsså går den igång igen och då är det den kanal jag hade innan jag försökte byta(såhär: tvåan är i, trycker 1 eller kanal minus då blir det så). Nu när "Så skall det låta" skulle börja så han programmet gå i ca 3-5s, sen slog den av sig...och på sig...och av sig...och så vidare....hela tiden försökte den köra ettan. Den verkar tappa min 16:9 inställning varje gång den ger upp....har försökt låta den kyla ner sig, men det verkar vara samma visa... Dessvärre så var det inte bara "Så skall det låta", utam dem gör likadant på alla kanaler. Där rök kvällens mål, att första gången se en film via digitalboxen på projjen, från Canal+ eller nåt... Suck ![]() Är det nån som vet nåt om detta, och kanske rent har nåt bra tips? Postad 13 mars 2004 - 19:59 Har beställt en ITD-64 ifrån fyndbörsen, men det vore skoj att se hur fjärren ser ut. Fungerar EPG:n bra och hur långt fram kan man se? Är kvaliten bra annars? /Niklas Postad 14 mars 2004 - 18:18 Postad 14 mars 2004 - 19:57 Köpte en aldeles ny antenn, tydligen extra bra för digitalt, om jag fattat rätt...monterade den på taket...har enbart satt upp den inte justerat läge m.h.t mottagning eller nåt...kan det påverka...får inte in ettan nu, boxenm hoppar ut ur det läget...samma var det med fyran igårkväll. Alla andra kanaler verkar funka klockrent. Postad 14 mars 2004 - 23:56 Men hade tänkt att köpa mig en bättre snart en UFO antenn eller vad dom heter för bilden kan flimra till lite ibland. Postad 15 mars 2004 - 17:04 ![]() Postad 15 mars 2004 - 17:44 Postad 15 mars 2004 - 19:10 1:- vid 24 mån, 495:- vid 12 mån. edit: stavfel. Redigerat av t93pan, 15 mars 2004 - 19:11. Postad 15 mars 2004 - 19:57 ![]() Fick ge 900:- nånting för 12 månader, utan CanalDigital. Ska koppla in den nu innan High Chaparall börjar kl 20! ![]() ![]() ![]() Får skynda lite! edit: ash, det började ju först 21.55.. får se om jag lyckas få tillräckligt bra signal med antennen för att man ska se nåt, en Hama active DVB-T inomhusantenn. Verkar inte så lovande till en början.. Redigerat av evilution, 15 mars 2004 - 20:21. Postad 16 mars 2004 - 19:51 Nån som har nått tips....fel på boxen eller nåt annat? Ibland så kan jag inte se tex ettan, tvåan eller fyran med min ITD64...försöker man välja den kanalen så slår boxen av sig och därefter på sig igen...och hoppar tebax till kanalen jag hade innan jag försökte byta. När den slår på sig så ser man välkomstbilden innan den visar kanalen igen. Det brukar inte vara alla kanalerna som strular samtidigt, utan en av dem...den går helt enkelt inte att se, proceduren upprepar sig hela tiden när man försöker se den kanalen. Jag trodde först det hade nåt med signalen/antennen att göra...men de andra kanalerna är alltid stabila. Har idag justerat antennen så den har rätt riktning...är helt nyuppsatt, det borde inte strula...tror jag. Har signalstyrka 64%....signalkvalite 78% och signal/brusförhållande 28dB. Är min SAGEM ITD64 helt körd, eller är det ett normalfel på boxen eller är det nåt annat? (jag e rätt novis/nybörjare på digitalteve) Postad 16 mars 2004 - 23:21 Kan säga att jag har en skit dålig innomhus antenn för bara 199 spänn eller nåt och 21 db och kanske runt 60 % på både signal kvalite och signal styrka. Men jag har aldrig haft strul med mina kanaler att dom hoppar eller försvinner. Min sagem ITD64 box har funkat perfekt hittils ![]() Postad 17 mars 2004 - 02:22 ![]() Detta gäller åtminstone modellerna ITD632, 60,62 och 64. Ledsen att göra nuvarande och nya ägare besvikna. Det finns ett (i mitt tycke allvarligt) mjukvarufel i boxarna. Felet uppträder på följande sätt: Om du ställer in Display Type på 16:9 och ställer in VCR-utgången på Y/C (eller S-Video), och sedan rattar in en kanal som för tillfället sänder ett program i widescreen-format, så kommer boxen att göra en re-boot. Ibland går den tillbaka till senaste kanal som den kunde visa och i vissa falla hamnar den i en evighetsloop där det gäller att snabbt byta kanal innan den går ner igen. Detta gäller bara om du måste ha S-Video ut på VCR-scarten, alltså! Det är något som jag måste. Om du inte har det behovet så slipper du problemet genom att ställa in VCR-scarten till PAL. Om man måste ha ut S-Video, så får man snällt ställa om till 4:3, antingen pan&scan, eller letterbox. Naturligvis gälller allt detta om du har widescreen-TV. SAGEM är medvetna om detta problemet!! ![]() Jag har talat med SAGEMs VD i Sverige. Det var ett bra samtal, och han var mycket tillmötesgående. Dock blev beskedet att det inte var sannolikt att en programuppdatering skulle komma för 1. det är fransmännen som bestämmer om det ska göras, och 2. det kostar för mycket att lägga ut en programuppdatering för ett "mindre" fel Det bästa vi SAGEM-ägare kan göra (eftersom det knappast finns en bättre box till det priset, och som desssutom har så "bra programvara" i övrigt, digitalljud, stöder boxerguide, etc.), är att kontakta SAGEM i Sverige, och kanske i Frankrike. Du hittar SAGEM på Gula Sidorna, Stockholm. Hör nu av dig till dem och se till att de trycker på rejält! Eftersom SAGEM säljs av nästan varje ÅF av digitalboxar och marknaden borde vara rätt stor, så tycker jag att de borde lyssna till oss. Alternativet är ju att man returnerar boxen, eftersom den har ett inbyggt och av tillverkaren känt mjukvarufel. Man har ju då två år på sig, så man kan ju lattja med den ett tag. Men vad tycker SAGEM om den publiciteten? Visste ni förresten att det uttalas "saschem" och inte "sagem"? Franskt, vetni! Postad 17 mars 2004 - 02:23 Se mitt inlägg!! Postad 17 mars 2004 - 02:32 Så här är det: SVT skickar ut digitalljud i en särskild kanal. När det är digitalljud, så kan du välja ljudspår (info på fjärren och sedan röd knapp). Du växlar alltså mellan DD och Stereo. Har du valt Home Cinema så går digitalljudspåret ut i digitalutgången. Inget ljud i scarten. Om du byter ljudspår, så får du ljud i scarten. Dock måste du göra om detta när du har bytt kanal. Dessutom får du problemet när det inte är digitalljudutsändningar. Då måste du byta ljudspår efter varje kanalbyte. Detta gäller bara SVT:s utsändningar, såvitt jag kunnat utröna. Det bästa är då att ha Stereo som standardinställning och sedan byta de få gångerna det verkligen kommer 5.1-ljud, det går ju rätt kvickt. Dock vet jag inte om det kommer ljud från RCA-kopplingen när man valt Home Cinema. Postad 17 mars 2004 - 10:54 Fick pengarna tillbaks av Expert efter ca 6 mån. Felet ligger i den senaste SW, innan jag laddade ner den funkade boxen bra i 16:9. Lever nu med med en Force i stället ! Postad 17 mars 2004 - 15:16 "Note: ITD 64 and ITD 62 and ITD 58 are not equipped with an RF modulator. You can't see digital programs via the RF cord on another TV set." Så man kan inte se digital-tv med denna box på en tv utan scart? Postad 17 mars 2004 - 18:49 Nu var det dags för lite bilder på den lilla boxen! Jag har lagt upp bilderna i två storlekar, varav den ena är en riktig modemkapare. Håll till godo... Bilderna Postad 17 mars 2004 - 23:45 Suck. Postad 18 mars 2004 - 17:14 Jodå, modulatorn finns och fungerar som den skall. Postad 22 mars 2004 - 14:24 Har jag jag förstått det hela rätt att man inte kan använda S-video utgången till sin widescreeen tv. Mvh Martin Redigerat av Metalmartin, 22 mars 2004 - 14:25. Postad 22 mars 2004 - 20:56 Tja, i praktiken är det så. Men om du har en RGB-ingång över så är det ju lugnt. Du borde ha minst en sådan på din tv. Om du måste ta emot S-Video på tv:n så är det kört. Då får du nöja dig med att ta emot en 4:3-signal. Nu är ju de flesta program på de flesta kanaler fortfarande 4:3, men framför allt SVT och TV4 kör en hel del i 16:9. Alltså: Kopplar du TV-scarten på SAGEM-boxen till tv:n, så kan du välja 16:9 som utformat. Då måste du kunna ta emot en RBG-signal. Du måste ställa om VCR-scarten till PAL, dvs ingen S-Video (eller Y/C). Kopplar du VCR-scarten på SAGEM-boxen till tv:n så, så måste du välja mellan 16:9 och PAL-signal, eller 4:3 och S-Video. Om du väljer 16:9 och S-Video kommer alltså SAGEM-boxen att boota om varje gång du går över till en kanal med 16:9-utsändning. Postad 22 mars 2004 - 23:40 Jag har nu sen några dagar ställt om bilden till 4:3 letterbox, och det verkar duga till projjen...har inte kollat så mycket hur teven reagerar. Dä får duga tills vidare, hoppas det kommer en firmware straxx... Postad 23 mars 2004 - 08:39
Om jag kopplar (TV-scarten till TV'n och) VCR-scarten till DVD'n då? Kan jag köra RGB rakt igenom boxen utan problem med formaten eller ombootningar? Postad 24 mars 2004 - 21:38 Felet finns enbart när man kör Svideosignal ut genom "vcr"-scarten, om jag fattat det rätt. Boden skall ha full RBG pass through, så bilden bord bli ok. Postad 27 mars 2004 - 14:22 Lorentz ---> Yepp, det går alldeles utmärkt. Den kan skicka S-videosignal igenom scart nr.2. Antingen kör man s-video genom en scartsladd eller så skaffar man en sån "scart-svideoconverter", så får man ut s-video. Man väljer Y/C som utsignal i setupen. Jag kör med konverter och s-videosladd till min projje, bilden blir riktigt bra...inte långt ifrån DVD-kvalite, faktiskt. Å endå kör jag med en snik-svideosladd från claes olsson. Svideo e alltså inget som helst problem med denna box. Problemet är om man vill köra s-video OCH 16:9-bildläge. Postad 30 mars 2004 - 10:37 ![]() Nu funkar det men ett litet problem dök upp jag har bra bild men när jag ser en fotbolls match'eller hockey så fort gubbarna rör sej litte snabbare så efter en sekund så blir dom lite suddiga det blir som sträck runt dom sen när dom stannar eller det blir en närbild är bilden kanon ![]() prova sett nån film på digetalboxen då är det inga problem kör s-video (en supra)och en till en start konvertibel eller vad det heter på sagem boxern kör jag y/b har en optima h30 projektor körde först i 100 tum och gick ner till 92 och då blev det mycke mindre men det ser ut som man har lite låg bittrate är det nån mer som har det problemet mvh Lorentz Postad 30 mars 2004 - 20:05 Jag känner inte igen beskrivningen på bilden du upplever, däremot är det inte lika fin bild när det sänds sort som när det sänds annat. Jag upplever att (generellt) tv1, 2, 4 och kanal +(alla tre) har bäst bildkvalla och teve 3 + fem sämre. Eurosport har inte riktigt bra bild någon gång alls. Postad 31 mars 2004 - 15:27 Grymt irriterande med mono-ljud då det inte går att simulera i amp. med det... Postad 07 april 2004 - 19:19 Redigerat av jsl_80, 07 april 2004 - 19:20. Postad 16 april 2004 - 22:17 1. Skickas det RGB via scart på båda scart kontakterna? 2. vad för typ av RCA kabel behöver man till den digitala ljudutgången för att sedan koppla till coaxial digital input. Postad 17 april 2004 - 22:18 1) Nix, på scart två väljer man mellan komposkit och svideo(vill jag minnas), scart 1 har dock rgb. Dä finns stöd för RGB-passtrough in i scart 2. 2) Man skaffar en koaxial digital RCA -kabel...det lär gå att använda en vanlig RCA-kabel om det krisar. Typ sånhär: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=105630 som ett elexempel. Postad 18 april 2004 - 09:35 Den verkar ju hur smidig som helst (kan iofs bara jämföra med en ITD55510 som jag hade innan), Har dock en liten undring: Jag tycker att ljudet synkar klart sämre med bilden så snart man kopplar om till "Home Cinema" ljud (SVT1 och 2). Någon mer med samma "problem"? /G Postad 18 april 2004 - 11:33
Har själv råkat ut för detta fenomen på min 632:a, har dock för mig att det BARA strular när man kollar på nåt inspelat från videon. Hursomhelst så är det nån video-digitalbox bugg. Postad 22 april 2004 - 14:13 Det är en grej jag inte riktigt fattar. Vad gör mottagaren om man väljer 16:9-läge? Drar den ut den anamorfa bilden i horisontalled så att den blir "normal"? I så fall är ju den funktionen avsedd för TV med 4:3-format, och då kan man ju lika gärna låta TV:n göra det jobbet, så är problemet löst. Eller är funktionen att den känner av vilken typ av bildformat utsändningen har och kopplar om med automatik mellan 4:3 och 16:9 om man har 16:9-TV? Postad 22 april 2004 - 23:31 I 16:9-läge så hamnar väl texten på ett sånt sätt att man ser hela texten även när bilden fyller en 16:9 teve som den skall. En 4:3-bild(letterbox) får texten under själva bilden, men kör man en sån bild på en 16:9 och zzzzoooomar den till rätt storlek så ser man inte all text. Nästa grejj e jag något osäker på men tror iallafall(har upplevt det så): Utsignalen till en teve (PAL) är normalt 576linjer. - En 4:3-bild(letterbox) innehåller en hel del svart, som faktiskt är en del av bildens upplösning...så en 2,35:1-film blir det bara ca 330linjer som visar den synliga bilden, resten går till att visa svart. -Kör man bilden i 16:9 till en 16:9-teve så blir kvaliten bättre eftersom man skickar mindre svart och mer bild, en 2,35:1-film får 432linjer som ger bilden...en upplösningsökning på 30%... Som sagt jag är inte säker på att det blir exakt såhär, men tycker mig ha upplevt att man kan se vågräta linjer i tevebilden när man zoomar en letterboxbild, ungefär som om upplösningen blir lite för låg. Just nu kör jag med 4:3 på min itd64 eftersom kjag kör svideo ut till projjen...men skulle givetvis vilja prova 16:9. Postad 23 april 2004 - 07:53 Så vad är lösningen? Kör man i 4:3-läge när man zappar, och när man hittar en kanal som kör 16:9 så byter man, och innan man byter kanal nästa gång byter man tillbaka till 4:3? Eller lever man med ombootningen, hur lång tid tar den? Jag tycker verkligen att den här mottagaren verkar vara perfekt annars. Eller kan man få mottagaren att köra ut en "icke-processad" anamorf bild ( d v s alla är långa i ansiktet) och låta projektorn dra ut den? Redigerat av Unregistered27851, 23 april 2004 - 07:56. Postad 23 april 2004 - 08:46 Han sa att vid en ev. uppdatering så kommer vi att få den separat. Den kommer inte att skicas ut i etern för det rör sig bara om ca 30 stycken avancerade users. ![]() Det kostar ca 50-60´ att skicka ut en ny uppdatering och sedan var han ärlig och sa, att just denna bug inte är prioriterad. Jag kan faktiskt förstå det. Postad 23 april 2004 - 15:12 Jag väntar med spänning på om AAKEE kan bidra med fler synpunkter. Det vore ju kul om man kunde gå runt problemet. Postad 23 april 2004 - 16:50 I specen står det att den fixar 16:9 och 4:3, rgb, svideo, dolbydigital 5.1 osv. Står inte att den inte kan visa 16:9 och svideo samtidigt...så det är alltså en fabrikationsfel på den. Vi har två år på oss att lämna igen den, om de inte fixar felet...det kommer vara lätt att göra det dyrare än 50-60' genom att många lämnar igen dem...(jag har "kontroll" över 2st, som kommer lämnas igen om inte buggen fixas). Blir det så kommer jag givetvis inte köpa någon sagem mer och inte heller rekommendera dem till nån just pga deras support/kundattityd...som verkar vara att "köpt är köpt"(när kunden väl betalat så skiter vi i honom och hans problem). Problemet är bara när man ser på en kanal som sänder i 16:9, inte annars. Man kan ställa in 16:9 och ha svideo ut samtidigt och det fungerar om kanalen sänder vanlig 4:3-bild, allt en film i letterboxformat(4:3 med svarta sorgkanter uppe och nere). Problemen blir när man byter kanal till en som sänder äkta 16:9-bild. När man byter kanal så slår den av och bootar om, och hamnar då på den kanal man hade innan(där det inte sänds 16:9-format)...och detta upprepar sig om man försöker byta igen. Om man ser på en kanal(tex ettan eller tvåan) och ett nytt program börjar där bilden är 16:9 så botar den om, hamnar på samma kanal, bootar om osv...en loop. =det går alltså inte alls att titta på en 16:9-utsändning alls när man har svideo och 16:9 inställt. Jag har löst det hela genom att ställa in bildformat 4:3 i boxen, åsså zooma med teve alt. projjen(där jag oftast inte zoomar, utan lämnar den i 4:3 vilket ge en mindre bildyta). Kör man med bildformat 4:3 så är det inget problem. I övrigt är boxen klockren. Bilden är bra, ljudet bra osv... Det är bara för den som behöver ställa in 16:9 OCH välja svideo ut i scart2 som dessa problem uppstår. Det var just pga svideo ut & 16:9 samt dd5.1 som jag köpte denna box, så för mig är det ett problem som jag kräver att det blir löst. Jag anser att denna box är den optimala hembioboxen( bra bild, 16:9, svideo-utsignal och DD5.1-stöd). Fixar man buggen så kommer mååååånga med projje att skaffa denna. Jag tippar att det redan är mer än 30 'users' som lider. Jag har inte kontaktat dem i detta ärende...jag vet 2 'boxar' som lider av det. Bragen---> hoppas detta gav svar på dina funderingar. Postad 23 april 2004 - 16:56 Antingen slipper man det om man inte måste köra svideo/16:9. Eller så kör tillsvidare, som jag med 4:3-bild inställt. Eller så kör man kompositbild(vanlig scartsignal om man inte kör rgb), det är detta som kommer ur scart2 om man inte väljer svideo(svideo heter Y/C i inställningsmenyn). Eller så kör man rgb från scart1(om inte den är upptagen redan till teven), om ens projje fixar scart-rgb-signal. (för mig krävs isåfall en scart-->komponent-konverter). Postad 23 april 2004 - 19:53 Postad 24 april 2004 - 00:14 Det första som slog mig var kortplatsen. Boxen är ju snygg och clean, men inte efter att man har stoppat i kortet. Det sticker ju ut och då i fronten. Hade väl tyckt att det var OK om det stack ut på baksidan. Nästa grej är stereoljudet. En gammal 70-talskontakt!!! En sak som jag inte hittar, det är hur man slår av eller aktiverar RGB-signalen på TV-scarten. Måste nu skaffa mig en koaxial till digitala ljudet, men undrar om man behöver någon specialkabel. Duger det med en vanlig RCA kabel som man har vanligtvis hemma till den vanliga stereon (röd-vit kabel)? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |