Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan en högtalare skadas med dålig kvalitet(skiva)?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2004 - 23:06

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
den är antingen trasig eller hel. Däremot kan den väl vara mer eller mindre trasig, dvs det är ganska vanligt att man hör att den är trasig först när man drar på lite

Redigerat av Unregistered90ed590b, 16 March 2004 - 23:07.

Postad 18 March 2004 - 15:12

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Kan en låt bli farligare för en högtalare om den är redigerad i ett musikprogram ex. att man har höjt eller sänkt volymen på låten, eller ökat diskant eller bas en del. Givetvis så hör man ju om det låter bra eller inte innan den sparas, men ändå?

Gah, nu blev min omröstnings tråd låst! Går den här ändra så att man kan rösta då???

Redigerat av Meganeoman, 22 March 2004 - 23:47.

Postad 23 March 2004 - 16:15

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Snälla nån... ;) :wacko:

Det är inget "magiskt" med MP3 eller wave-filer som förstör högtalare. Så länge förstärkaren inte klipper och du inte spelar över den nivå som högtalarna är specade till (d.v.s spelar sönder dem med ren kraft) så vågar jag påstå att det inte är någon som helst fara.

Om det vore så skadligt så skulle väl hörlurar kopplade till en MP3-spelare inte bli långlivade, eller? :D

Jag ska förresten mäta upp när min förstärkare börjar klippa och sätta en markering på volymkontrollen så att man vet var "max" ligger (kan vara bra vid fest och liknande så att man inte spelar sönder något).

Postad 23 March 2004 - 16:55

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0

Snälla nån...  ;)  :)

Det är inget "magiskt" med MP3 eller wave-filer som förstör högtalare. Så länge förstärkaren inte klipper och du inte spelar över den nivå som högtalarna är specade till (d.v.s spelar sönder dem med ren kraft) så vågar jag påstå att det inte är någon som helst fara.

Om det vore så skadligt så skulle väl hörlurar kopplade till en MP3-spelare inte bli långlivade, eller?  ;)

Jag ska förresten mäta upp när min förstärkare börjar klippa och sätta en markering på volymkontrollen så att man vet var "max" ligger (kan vara bra vid fest och liknande så att man inte spelar sönder något).

Men det där med markeringen är inte det olika från skiva till skiva hur högt den är inspelad??? Vore knasigt om du markerade ett sträck med en skiva där gränser går o sen spelar du en annan skiva och då ploppar dom ut..... :)

Postad 23 March 2004 - 19:58

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Snälla nån...  ;)  :)

Om det vore så skadligt så skulle väl hörlurar kopplade till en MP3-spelare inte bli långlivade, eller?  ;)

Men det där med markeringen är inte det olika från skiva till skiva hur högt den är inspelad??? Vore knasigt om du markerade ett sträck med en skiva där gränser går o sen spelar du en annan skiva och då ploppar dom ut..... :)

Självklart ska jag mäta med max insignal, d.v.s den nivå som CD-spelaren sänder ut när det är max signal på ljudspåret. Jag ska använda en signalgenerator som ger en ren sinussignal ut. Och jag kanske ska förtydliga: Jag inte ska lyssna efter distorsion, utan titta på ljudkurvan med ett oscilloskop. Då ser man när topparna börjar bli klippta.

Jag brukar inte lyssna på så höga volymer, men om man ska demoköra någon gång så kan det vara bra att ha... :D Främst tänker jag göra det för att jag vill veta ungefär var på volymvredets skala som man egentligen når klippning. Jag misstänker nämligen att det är tidigare än man tror.

Men ska man lyssna "på strecket" så får man komma ihåg att ha tonkontrollerna i neutralläge, för annars så förstärker den ju för mycket.

Postad 18 December 2005 - 20:37

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Tror ni en MP3 låt som är kodad i 320kb/s är bättre för högtalare än en som är kodad i 128 kb/s?

Postad 18 December 2005 - 21:25

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Är jag helt ute och cyklar nu... Men det här med "komprimering" som det pratas om, har NADA att göra med typ MP3 och andra FORMAT.

UTAN

LOUDNESS!

Att höja loudness innebär ju att KOMPRIMERA(sänka) det DYNAMISKA OMFÅNGET. (har jag fått för mig)
dvs.
förminska skillnaden mellan det HÖGSTA och det LÄGSTA "ljudet" på ett spår. Det finns ju en annan tråd, "Another victim of the loudness race" heter den.
I denna tråden länkar man bland annat till denna sidan.

Det jag tänker mig då, höjer man LOUDNESS, så "används" ju respektive element MER..., för att försöka överrösta varandra på något sätt. hela tiden, tänk er extremfallet. 100% loudness(eller hur man säger, 0 i dynamiskt omfång menar jag)! alla elementen står på MAX hela tiden.

hmm, är jag ute och cyklar eller, är det detta några försökt säga?

//Loofy

Postad 19 December 2005 - 18:45

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Så MP3 är inte skadligt då för högtalarna?

(börjar nästan kännas som man intervjuar en politiker, man får aldrig riktigt svar på frågan man ställt!) :angry:

Redigerat av Meganeoman, 19 December 2005 - 18:46.

Postad 19 December 2005 - 18:54

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Jag är inte rädd för att spela MP3.

Tycker inte du det är rimligt det jag sa om att det var det är frågan om kompression på det dynamiska omfånget som man menar.... INTE kompression i diverse olika format?

//Loofy

Postad 20 December 2005 - 01:51

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Är jag helt ute och cyklar nu... Men det här med "komprimering" som det pratas om, har NADA att göra med typ MP3 och andra FORMAT.

UTAN

LOUDNESS!

Att höja loudness innebär ju att KOMPRIMERA(sänka) det DYNAMISKA OMFÅNGET. (har jag fått för mig)
dvs.
förminska skillnaden mellan det HÖGSTA och det LÄGSTA "ljudet" på ett spår. Det finns ju en annan tråd, "Another victim of the loudness race" heter den.

Det jag tänker mig då, höjer man LOUDNESS, så "används" ju respektive element MER..., för att försöka överrösta varandra på något sätt. hela tiden, tänk er extremfallet. 100% loudness(eller hur man säger, 0 i dynamiskt omfång menar jag)! alla elementen står på MAX hela tiden.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Gillar inte uttrycket "Loudness" för denna företeelse.

Loudness för mig är en höjning av basen vid låga volymer för att kompensera örats låga känslighet för bastoner vid låga ljudnivåer.

Detta fenomen borde heta "Maximizing" eller något liknande eftersom det precis som du säger handlar om att allt ska låta maximalt högt utan att dista. Rena motsatsen till dynamik alltså.
Programmen/maskinerna som används för att åstadkomma detta vid pre-mastring/mastring brukar kallas för "Maximizers".

Detta har ingen skadlig påverkan på högtalare eller ännu mindre på hörlurar, utan bara på själva musikupplevelsen. Detsamma gäller för mp3-komprimering.

Död åt Maximizing!

Postad 20 December 2005 - 10:35

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

UTAN

LOUDNESS!

dvs.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Gillar inte uttrycket "Loudness" för denna företeelse.

Loudness för mig är en höjning av basen vid låga volymer för att kompensera örats låga känslighet för bastoner vid låga ljudnivåer.

Detta fenomen borde heta "Maximizing" eller något liknande eftersom det precis som du säger handlar om att allt ska låta maximalt högt utan att dista. Rena motsatsen till dynamik alltså.
Programmen/maskinerna som används för att åstadkomma detta vid pre-mastring/mastring brukar kallas för "Maximizers".

Detta har ingen skadlig påverkan på högtalare eller ännu mindre på hörlurar, utan bara på själva musikupplevelsen. Detsamma gäller för mp3-komprimering.

Död åt Maximizing!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. bra :( kan inte begreppen här riktigt. Maximizing alltså. Men det är detta jag iaf menar, ok, men säger du så så litar iaf jag på att det inte är "farligt" för högtalaren....

//Loofy

Postad 04 April 2006 - 18:58

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Det verkar ju som många av dom nya receivrarna som kommer nästan marknadsförs med att man ska lätt kunna koppla ihop den med datorn och spela hela sin Mp3 samling. Man tycker ju att då borde det inte vara nån fara?
Eller tänker dom bara på sitt eget intresse och inte på högtalartillverkarna?
Skulle vara roligt att höra deras sida av saken, vad dom anser :huh:

Postad 05 April 2006 - 09:39

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Tror som sagt att formatet mp3 (eller wma eller smurfpop eller ... eller ...) inte har med saken att göra.

Utan att det handlar om det här med "maximizing" där alla element spelar hela tiden tillsammans för att förebygga skillnader i ljudnivå mellan olika toner (sänka dynamiken).

//Loofy

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.