Redigerat av Unregistered90ed590b, 16 March 2004 - 23:07.
Kan en högtalare skadas med dålig kvalitet(skiva)?
Postad 16 March 2004 - 23:06
Postad 18 March 2004 - 15:12
Gah, nu blev min omröstnings tråd låst! Går den här ändra så att man kan rösta då???
Redigerat av Meganeoman, 22 March 2004 - 23:47.
Postad 23 March 2004 - 16:15
Det är inget "magiskt" med MP3 eller wave-filer som förstör högtalare. Så länge förstärkaren inte klipper och du inte spelar över den nivå som högtalarna är specade till (d.v.s spelar sönder dem med ren kraft) så vågar jag påstå att det inte är någon som helst fara.
Om det vore så skadligt så skulle väl hörlurar kopplade till en MP3-spelare inte bli långlivade, eller?
Jag ska förresten mäta upp när min förstärkare börjar klippa och sätta en markering på volymkontrollen så att man vet var "max" ligger (kan vara bra vid fest och liknande så att man inte spelar sönder något).
Postad 23 March 2004 - 16:55
Men det där med markeringen är inte det olika från skiva till skiva hur högt den är inspelad??? Vore knasigt om du markerade ett sträck med en skiva där gränser går o sen spelar du en annan skiva och då ploppar dom ut.....Snälla nån...
![]()
![]()
Det är inget "magiskt" med MP3 eller wave-filer som förstör högtalare. Så länge förstärkaren inte klipper och du inte spelar över den nivå som högtalarna är specade till (d.v.s spelar sönder dem med ren kraft) så vågar jag påstå att det inte är någon som helst fara.
Om det vore så skadligt så skulle väl hörlurar kopplade till en MP3-spelare inte bli långlivade, eller?![]()
Jag ska förresten mäta upp när min förstärkare börjar klippa och sätta en markering på volymkontrollen så att man vet var "max" ligger (kan vara bra vid fest och liknande så att man inte spelar sönder något).
Postad 23 March 2004 - 19:58
Självklart ska jag mäta med max insignal, d.v.s den nivå som CD-spelaren sänder ut när det är max signal på ljudspåret. Jag ska använda en signalgenerator som ger en ren sinussignal ut. Och jag kanske ska förtydliga: Jag inte ska lyssna efter distorsion, utan titta på ljudkurvan med ett oscilloskop. Då ser man när topparna börjar bli klippta.Men det där med markeringen är inte det olika från skiva till skiva hur högt den är inspelad??? Vore knasigt om du markerade ett sträck med en skiva där gränser går o sen spelar du en annan skiva och då ploppar dom ut.....Snälla nån...
![]()
![]()
Om det vore så skadligt så skulle väl hörlurar kopplade till en MP3-spelare inte bli långlivade, eller?![]()
Jag brukar inte lyssna på så höga volymer, men om man ska demoköra någon gång så kan det vara bra att ha...
Men ska man lyssna "på strecket" så får man komma ihåg att ha tonkontrollerna i neutralläge, för annars så förstärker den ju för mycket.
Postad 18 December 2005 - 20:37
Postad 18 December 2005 - 21:25
UTAN
LOUDNESS!
Att höja loudness innebär ju att KOMPRIMERA(sänka) det DYNAMISKA OMFÅNGET. (har jag fått för mig)
dvs.
förminska skillnaden mellan det HÖGSTA och det LÄGSTA "ljudet" på ett spår. Det finns ju en annan tråd, "Another victim of the loudness race" heter den.
I denna tråden länkar man bland annat till denna sidan.
Det jag tänker mig då, höjer man LOUDNESS, så "används" ju respektive element MER..., för att försöka överrösta varandra på något sätt. hela tiden, tänk er extremfallet. 100% loudness(eller hur man säger, 0 i dynamiskt omfång menar jag)! alla elementen står på MAX hela tiden.
hmm, är jag ute och cyklar eller, är det detta några försökt säga?
//Loofy
Postad 19 December 2005 - 18:45
(börjar nästan kännas som man intervjuar en politiker, man får aldrig riktigt svar på frågan man ställt!)
Redigerat av Meganeoman, 19 December 2005 - 18:46.
Postad 19 December 2005 - 18:54
Tycker inte du det är rimligt det jag sa om att det var det är frågan om kompression på det dynamiska omfånget som man menar.... INTE kompression i diverse olika format?
//Loofy
Postad 20 December 2005 - 01:51
Är jag helt ute och cyklar nu... Men det här med "komprimering" som det pratas om, har NADA att göra med typ MP3 och andra FORMAT.
UTAN
LOUDNESS!
Att höja loudness innebär ju att KOMPRIMERA(sänka) det DYNAMISKA OMFÅNGET. (har jag fått för mig)
dvs.
förminska skillnaden mellan det HÖGSTA och det LÄGSTA "ljudet" på ett spår. Det finns ju en annan tråd, "Another victim of the loudness race" heter den.
Det jag tänker mig då, höjer man LOUDNESS, så "används" ju respektive element MER..., för att försöka överrösta varandra på något sätt. hela tiden, tänk er extremfallet. 100% loudness(eller hur man säger, 0 i dynamiskt omfång menar jag)! alla elementen står på MAX hela tiden.
//Loofy
Gillar inte uttrycket "Loudness" för denna företeelse.
Loudness för mig är en höjning av basen vid låga volymer för att kompensera örats låga känslighet för bastoner vid låga ljudnivåer.
Detta fenomen borde heta "Maximizing" eller något liknande eftersom det precis som du säger handlar om att allt ska låta maximalt högt utan att dista. Rena motsatsen till dynamik alltså.
Programmen/maskinerna som används för att åstadkomma detta vid pre-mastring/mastring brukar kallas för "Maximizers".
Detta har ingen skadlig påverkan på högtalare eller ännu mindre på hörlurar, utan bara på själva musikupplevelsen. Detsamma gäller för mp3-komprimering.
Död åt Maximizing!
Postad 20 December 2005 - 10:35
Ok. braÄr jag helt ute och cyklar nu... Men det här med "komprimering" som det pratas om, har NADA att göra med typ MP3 och andra FORMAT.
UTAN
LOUDNESS!
dvs.
//Loofy
Gillar inte uttrycket "Loudness" för denna företeelse.
Loudness för mig är en höjning av basen vid låga volymer för att kompensera örats låga känslighet för bastoner vid låga ljudnivåer.
Detta fenomen borde heta "Maximizing" eller något liknande eftersom det precis som du säger handlar om att allt ska låta maximalt högt utan att dista. Rena motsatsen till dynamik alltså.
Programmen/maskinerna som används för att åstadkomma detta vid pre-mastring/mastring brukar kallas för "Maximizers".
Detta har ingen skadlig påverkan på högtalare eller ännu mindre på hörlurar, utan bara på själva musikupplevelsen. Detsamma gäller för mp3-komprimering.
Död åt Maximizing!
//Loofy
Postad 04 April 2006 - 18:58
Eller tänker dom bara på sitt eget intresse och inte på högtalartillverkarna?
Skulle vara roligt att höra deras sida av saken, vad dom anser
Postad 05 April 2006 - 09:39
Utan att det handlar om det här med "maximizing" där alla element spelar hela tiden tillsammans för att förebygga skillnader i ljudnivå mellan olika toner (sänka dynamiken).
//Loofy
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
172 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?