Another victim of the loudness race
16 svar till detta ämne
Postad 12 December 2005 - 10:11
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Alla ni som gillar musik med hög dynamik, bra djup och bredd etc. Ta en titt på denna sida: http://brianstagg.co...t_a_clipressed/Jag har påpekat detta i en annan tråd, samma sak påpekade jag på Coldplays X&Y, varför, varför, varför gör pre-master snubbarna såhär? Varför drar man upp allt till max? Detta är en stor anledning till att jag köper mycket mindre musik. Kan ju tillägga att jag tog DVD-versionen av plattan och rippade LPCM 2ch och DD5.1 till hårddisken och jämförde med CD versionen. Samma skit, förutom att LPCM versionen låg som en lika jämn matta som CD-versionen fast något lägre volym.
Postad 12 December 2005 - 13:59
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Vem är det som ansvarat för masteringen av skivan? Det kanske är dax att ta kontakt med de studios som förstör musiken på detta sätt och avkräva svar på vad de håller på med! Frågan är om det är samma problem med alla versioner av skivan, tex så är det inte ovanligt att USA-mastrar håller betydligt högre kvalitet än de från europa. Det vore också bra om man kunde öka medvetenheten bland musikerna om detta på något sätt, för jag misstänker att de inte är speciellt glada över att deras musik misshandlas. Om de vet vad som kan hända i masteringprocessen så kanske ställer högre krav på slutresultatet. Edit: Hittade en välskriven (och lång) artikel i ämnet. http://www.macmusic....mtQjpAznOhMaS=1Del 2 och 3 av denna artikelserie kan också vara värda att läsas. http://www.macmusic..../lang/EN/id/92/http://www.macmusic..../lang/EN/id/93/
Redigerat av Unregistered05a7d42c, 12 December 2005 - 15:17.
Postad 12 December 2005 - 15:22
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Postad 12 December 2005 - 15:25
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Det är så enkelt att de som mastrar inspelningar ser det som sin uppgift att göra det på detta viset. De anser att detta är det bästa sättet man kan göra det på. Perfekt anpassat för klena radioutsändningar och konvertering till mp3...
Detta fenomen började för länge sedan i samband med att man gick över från analog till digital inspelning. Det finns en uppsjö med mastringsmjukvara som stoltserar med just sånt här slutresultat. Och varför skulle de inte använda de program som anses vara ledande i branschen?
Tror du att skivbolagen gör skivor för den lilla gruppen som har vett att uppskatta ljud och dynamik? Nej, det är anpassat för den breda massan som har förstört sin smak tack vare denna typ av inspelningar och lyssning på mp3-komprimerad musik.
Finns inte mycket man kan göra åt fenomenet som enskild konsument. Tror inte ens att artisterna själva har så mycket att säga till om såvida de inte ger ut sina alster på eget bolag (med vissa undantag).
Postad 14 December 2005 - 23:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Komprimerad dynamik är ju tyvärr mer regel än undantag nuförtiden.
"Roade" mig med att analysera ett antal skivor (och mp3) i Cooledit2 för ett tag sedan. Väldigt
många av de klippte, andra var på gränsen hela tiden.
Om de ska fortsätta i den stilen borde de ju släppa två versioner på CD. En "Radio NRJ / Denver
microstereo edition" och en Hifi-version.
De verkar ju redan ha gett upp DVD-A och SACD så...
Postad 15 December 2005 - 13:39
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Ja, visst är det sjukt att vi sitter här och skriver om "komprimerad dynamik"när det gäller signalerna som vi skickar in i något där vi eftersträvar förmågan att återge dynamik på bästa sätt...
Postad 15 December 2005 - 14:30
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Fyfaan va dåligt alltså... Va fan gör man åt sånt här?
Edit...
Finns det inte någon sida motsvarande Loudness-race som visar vilka som INTE använt sig av den här typen av metod?
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 15 December 2005 - 14:31.
Postad 15 December 2005 - 14:39
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Det skulle sitta små klisterlappar på skivorna med:
"Varning, not compressed to death!"
på skivorna som inte är söndermastrade så vet man vad man bör köpa...
Postad 15 December 2005 - 14:44
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Men borde man inte kunna ta hjälp av tillverkare av lite finare hifi-produkter... Dem borde ju ha ett motiv till att vilja ha musik med mer dynamik i????
//Loofy
Postad 15 December 2005 - 14:51
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Jo, kanske av de som tillverkar de bättre prylarna, men det är ingen större maktfaktor.
De som tillverkar de massproducerade prylarna är nog bara glada, för då kan de skära ner ytterligare i tillverkningskostnader på anläggningarna eftersom kravet på dynamikåtergivning inte längre är lika högt.
Postad 15 December 2005 - 15:24
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Skivor pressade i USA brukar hålla högre ljudkvalitet av gammal tradition, så man får väl börja köpa därifrån. De som skapar mastrarna på andra sidan pölen har nog lite större yrkesstolthet. Det här är ganska gamla artiklar, men jag tror de stämmer minst lika bra än idag (om inte bättre) http://www.svalander.se/cd/usa.htm
Redigerat av Unregistered05a7d42c, 15 December 2005 - 15:27.
Postad 15 December 2005 - 16:04
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Visserligen kan skivor "pressade" i USA ibland låta bättre, men roten till problemet ligger tidigare i kedjan.
Postad 15 December 2005 - 16:55
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Skivor pressade i USA brukar hålla högre ljudkvalitet av gammal tradition, så man får väl börja köpa därifrån. De som skapar mastrarna på andra sidan pölen har nog lite större yrkesstolthet.
Det här är ganska gamla artiklar, men jag tror de stämmer minst lika bra än idag (om inte bättre) http://www.svalander.se/cd/usa.htm
<{POST_SNAPBACK}>
Jag läste faktiskt artikeln.. hmm, jag kollade runt lite på mina favoritskivor. fasen.. 9 av 10 är GMBH Germany... hmm Skulle vilja (kanske inte skulle vilja?) prova lyssna på en USA-utgåva av någon skiva jag redan har. Mark Knopfler och Dire Straits använder ju Mercury, kanske inte är en slump att dessa rullas oftare än andra? Finns det någon skivbutik på nätet som även listar importskivor? Skall dra till bengans i GBG nästa gång jag kommer dit (nu i jul)... och kolla om dem har. //Loofy
Postad 15 December 2005 - 22:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Telarc har en "varning" på sina skivor / fodral, eller hade iaf på 80-talet. Telarc Digital Compact Discs, especially those containing substantially wide dynamic range, will present an extraordinary challenge to all stereo systems. Certain com- ponents - even the finest - may have problems with the most demanding passages. Damage could result to speakers or other components if the musical program is played back at excessively high levels.
Redigerat av Ageve, 15 December 2005 - 22:16.
Postad 15 December 2005 - 23:40
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Skivor pressade i USA brukar hålla högre ljudkvalitet av gammal tradition, så man får väl börja köpa därifrån. De som skapar mastrarna på andra sidan pölen har nog lite större yrkesstolthet.
Det här är ganska gamla artiklar, men jag tror de stämmer minst lika bra än idag (om inte bättre) http://www.svalander.se/cd/usa.htm
<{POST_SNAPBACK}> Jag läste faktiskt artikeln.. hmm, jag kollade runt lite på mina favoritskivor. fasen.. 9 av 10 är GMBH Germany... hmm Skulle vilja (kanske inte skulle vilja?) prova lyssna på en USA-utgåva av någon skiva jag redan har. Mark Knopfler och Dire Straits använder ju Mercury, kanske inte är en slump att dessa rullas oftare än andra?
Finns det någon skivbutik på nätet som även listar importskivor? Skall dra till bengans i GBG nästa gång jag kommer dit (nu i jul)... och kolla om dem har.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
www.megastore.se har en hel del import, kolla efter Ursprungsland: US.
Postad 30 January 2006 - 16:43
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Telarc har en "varning" på sina skivor / fodral, eller hade iaf på 80-talet.
Telarc Digital Compact Discs, especially those containing substantially wide dynamic range, will present an extraordinary challenge to all stereo systems. Certain com- ponents - even the finest - may have problems with the most demanding passages. Damage could result to speakers or other components if the musical program is played back at excessively high levels.

<{POST_SNAPBACK}>
 Vet du några artister som har spelat in skivorna med Telarc nån gång? //Loofy
Postad 30 January 2006 - 17:02
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vet du några artister som har spelat in skivorna med Telarc nån gång?
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}> Papa Do Run Run - California ProjectCover på Beach Boys, bra ljudkvalitet och extrem dynamik. Finns på CDON. Ein Straussfest - Cincinnati Pops OrchestraKlassisk musik + digitalt inspelade ljudeffekter (gevär, tåg-tuta, champangekork, åsknedslag osv). Måste upplevas för att man ska förstå vilken dynamik det är. The Best of TchaikovskyInnehåller "1812 Overture", där kanonerna är inspelade digitalt, helt utan dynamikbegränsning. Min morbror sprängde en högtalare med den för ett antal år sedan. Sen finns det en del på DVD-A och SACD nu med. Mest klassiskt. http://www.telarc.com/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|