Vart köpte du dom? Berätta gärna vad du tycker om dessa högtalare för jag är mycket nyfiken på hur dom låter. De är ju mycket snygga så man kan ju hoppas att ljudet är ok för de pengarna.Får mina 6020 MKII ikväll. Har inget direkt att jämföra med, har ett par gamla feta Jamo nu bara.
Har dock lyssnat på en hel del olika anläggningar under åren så lite har man väl att jämföra med. Bla med nån H/K + Infinity.
Ska iaf bli spännande!
(Har själv Yamma 450 och kommer lyssna på CD till 90%)
Åsikter om Proson Conquest 6020 MK2
Proson Conquest 6020 MK2
(Golvhögtalare)
|
1
|
(20)
|
Inga priser |
Ska jag byta högtalare? (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Nya Proson Conquest 6020 MK2 (7 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 26 July 2004 - 14:28
Postad 26 July 2004 - 15:12
Postad 28 July 2004 - 07:10
Hur lät mkII:erna? Är det prisvärda högtalare eller får man skräp i snygg förpackning? Hur känns kvalitén på dom? Skulle vara kul med en liten recension.
Postad 28 July 2004 - 12:06
Byggkvaliten är iaf grymt bra. Stabila och snygg finish.
Återkommer..
Postad 10 August 2004 - 11:23
Postad 19 August 2004 - 07:19
Postad 26 August 2004 - 19:21
Har tidigare haft ett par stora klumpiga genexxa med dubbla 10"... är väl ingen överdrift att säga att det är ett uppbyte... tycker nästan att 6020 har bättre och klarare bas än mina gamla genexxa.
Innan jag köpte dessa så stod valet mellan Canton 109 och Infinity Beta 40, men även om Canton högtalaren spelade något bättre så tycker inte jag det motiverar prisskillnaden på nästan 3000... dessutom tycker jag att Canton högtalaren är mycket fulare än mina nya 6020 och det väger tungt, iaf för mig.
Postad 26 August 2004 - 20:21
Jag har själv inte lyssnat på V-12orna men tvärtemot från vad du säger så nästan "hatar" de flesta V-serien..iaf de som harft CV...Jag skulle också vara intresserad av att höra hur dessa står sig gentemot ett par CERWIN VEGA V-12F-högtalare som man på Hi-Fi-klubben kan få för runt 3000:- (dessa rekommenderas ofta här på forumet).
Jag är objektiv och ska sjäv gå och lysstna på ett par och jämfmöra med äldre/nyare..men vi får se.
Postad 27 August 2004 - 09:27
Tyckte basen var lite osammanhängande alldeles i början men nu efter ca 40 h spelande så är det en enorm skillnad. Finns både djup och punch i basen. Och då kör jag naturligtvis Direct Sound på Yamman. Fyller upp mitt rum lätt även vid låga volymer (-40). Grymt nöjd!
Postad 27 August 2004 - 13:20
Ska köra en Yamaha 650 Titan förstärkare och en Yamaha SW800 subba tillsammans med proson grejerna, förstärkaren var snygg i titan tycker jag och subban verkade vara rejäl.
Postad 30 August 2004 - 12:30
Postad 30 August 2004 - 17:28
Jag har spelat mina i ~50h nu, de blir ju bara bättre och bättre.... basen är väldigt klar och distinkt. Tror det är svårt att hitta några konkurrenter i den prisklassen som både spelar bra och som ser bra ut.
Postad 31 August 2004 - 09:40
Postad 31 August 2004 - 10:09
Postad 31 August 2004 - 10:57
Postad 31 August 2004 - 11:02
blir nog bra med 650. Kör med 450 själv och verkligen inga problem driva dom.
Postad 31 August 2004 - 11:12
Postad 08 September 2004 - 09:30
Kan ha fel men det vekar som om inspelningstiden är ganska lång, jag märker först nu en stor förbättring av ljudbilden jämfört med när de var nya. Fr.a. basen har blivit snärtigare, tydligare, samt mer dynamisk (även om ljudbilden var bra redan från början). Jag använder dem dagligen flera timmar, dock på lite lägre volym. De drivs av en JVC RX-5032VSL.
En av de outriggers som högtalarna står på är dock lite skev varpå jag var tvungen att lägga ett mynt under ena foten för att högtalaren inte skulle vackla (ska sätta i en bricka mellan blecket och spiken senare).
Postad 14 September 2004 - 14:12
Är grymt sugen på hela 6020 paketet men vill förvissa mig om att jag kan få det riktiga "trycket" vid film tittande.
Postad 16 September 2004 - 13:32
Postad 16 September 2004 - 14:05
Eftersom denna subwoofer är såpass ny, så tror jag det blir svårt att hitta
någon som kan kommentera. Jag kan kommentera den, men
uppmärksamma att vi säljer dessa högtalarna.
Min personliga åsikt är att den är den bästa 10-tums sub som Proson
någonsin gjort. Den är snygg, rejäl, snabb och har bra tryck.
Jag tror du kommer bli mycket nöjd!
OM du bestämmer dig för att köpa den (av oss eller någon annan), så
får du hemskt gärna skriva ett lite omdömme på vår sidan efteråt. Det är
tyvärr ingen som gjort detta ännu, men det hjälper ju nästa person som
också funderar på den att få omdömme från köparna...
MVH
Postad 06 November 2004 - 23:49
*Väldigt nyfniken*
Postad 13 June 2006 - 10:37
Har innan dessa varit inne på Jamo D590 som jag tycker låter mkt bra - och dessutom då jag har JAMO idag - bla center 200 som klangmässigt passar D590 bra.
Lyssnade dessutom på D590 med min nya Yamaha RX-V757 - och det lät helt ok ihop, dock skulle D590 må ännu bättre med en riktigt bra 2-kanalare - då de lyfter lite extra (vilket jag jämförde hos Tele-Hå i GBG)
Så, nu blev jag lite tvehågsen. Skulle jag satsa på D590 och investera i en bättre 2-kanalare vid senare tillfälle? Eller hitta ett annat bra/bättre alternativ till min bef. Jamo Power 270? (som hängt med sedan 1986 - de ni!)
Power 270 har ett distinkt mellanregister (för mkt för en del), men låter trots allt rätt ok med tanke på vilka partyburkar det egentligen är. Men då jag packade upp mina Conquest 6020 igår vid 16-snåret - så kopplade jag in dessa och Jamo 270 samtidigt - för att kunna göra en ordentlig A-B test (via en högtalarväxel).
Och Proson lät - skräp! Ingen bas och burkiga som en filt låg över dem. Jaha tänkte jag, lika bra att packa ner dessa, för även om de inte var inspelade så kommer de aldrig mäta sig med mina gamla Jamo tänkte jag.
Men skam den som ger sig, jag fortsatte spela in Proson - ofta på ganska hög volym och blandad musik, och efter en 3-4 timmar började de faktiskt låta rätt trevligt. Höll på att lyssna/jämföra fram till 22-blecket (ca 6 timmars spelning), och hade då även hunnit köra "we were soldiers" (Krigsfilm med Mel Gibson...bra ljud...:-) och kunde konstatera 2 saker:
1. Proson började låta riktigt bra nu. Luftig ljudbild (Jamo Power 270 har stooor ljudbild), bättre och bättre bas. Saknar dock lite transparens i övre mellanreg/diskant, men hallå- vi pratar om 1500 spänn!
2. Jag var/är van med mina Jamo Power 270, och inte så konstigt - jag har haft dessa i 20 år!! Dock började jag uppskatta Prosons lite mer försiktiga ljud´- inte så vasst som 270´n kan bli vid högre volymer. Vilket som är mest ärligt är omöjligt att säga, men jag börjar mer och mer gilla Proson-burkarna. Skall bli intressant att komma hem ikväll och se om intrycken består.
Hursomhelst, efter 1 timmas spelande var jag på väg att gå tillbaka med Proson till Komplett, och satsa på Jamo D590, men nu är jag inte lika säker. Visst, D590 ÄR en bättre högtalare (och skall vara det då den är 3 ggr så dyr!), men Proson gör det mesta rätt, och fungerar bra till min nya Yamaha RX-V757. Inte alls omöjligt att jag köper par D590 lite längre fram och kör då Proson som surrar....men det får framtiden visa.
Just nu kommer jag köra Proson 6020Mk2 ett tag - och detta för 1500 bagis! Fynd? Näe - stöld!...:-)
MVH
Rob
Postad 15 June 2006 - 02:37
Finns det nån butik i sthlm som har dessa för provlyssning?
Postad 15 June 2006 - 09:20
1495kr/par för bra golvhögtalare är ju löjligt billigt! (tex mina Sennheiser HD-600 hörlurar kostade det dubbla, men de har ett annat användningsområde/de har jag i min hemstudio)
Har nu kört 6020 3 kvällar i rad och kan bara konstatera att de nu börjar låta riktigt bra. Då jag slår över till mina gamla Jamo 270 så är den direkta uppfattningen att Jamo-burkarna låter klarare/öppnare, men lyssnar man noga i detta A-B test, så framstår Jamo 270 som kraftigt överbetonat i mellanregistret. Inget jag tänkt på tidigare, men vid denna A-B test så går det utröna (man vänjer sig snabbt vid ljud - och eftersom vi inte har ngt direkt ljudminne så är en A-B test enda sättet att jämföra olika ljudbilder/högtalare)
Proson har en tydligare/punchigare mellanbas, men går förvånansvärt djupt också (saknar inte bas). Skulle som sagt vilja ha lite öppnare/tydligare övre mellanregister/diskant, men man kan inte få allt för 1500 spänn.
De kan spela duktigt högt också, och utan att bli aggresiva (det blev mina Jamo - speciellt med nya Yamaha-757:an, gamla Yamahan var lite softare), så de passar 757:an bättre, och fungerar på i princip all musik. Bra i de flesta fall, riktigt bra i andra (beroende på musik).
Eftersom jag är ganska ljud/musikintresserad var/är min största puck att det är Proson- budgetmärke. "Borde inte du som håller på med musik ha bättre grejer" hör man ibland, men som sagt - jag kör dessa oftast i 2-kanal på hög volym, eller i hemmabion med Jamo 200 center och canton plus-surrar för tillfället, och det fungerar utmärkt även här.
Den största anledningen till bytet från början, var inte att jag var missnöjd med mina Jamo 270, utan att de inte passade in utseendemässigt. Proson passar perfekt till mina björkmöbler och känns designmässigt par ljusår nyare än Jamo 270 (som är hederligt fyrkantiga/låga boxar som det var mitten 80-tal)
Proson kommer säkert låta ytterligare ngt bättre efter lite mer inspelning, och dessutom när jag tar bort högt.växeln då denna i sig tar lite signal, samt att det är enkla kablar från den till burkarna (annars kör jag Supra-högt.kabel)
Tjing!
/Rob
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ska jag byta högtalare?
4 bilder
100 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler