Postad 26 March 2004 - 16:04
Postad 26 March 2004 - 22:17
Postad 27 March 2004 - 11:58
//Birdie
Postad 29 March 2004 - 12:00
Du kan räkna, det kan jag "normalt" också däremot var jag inte tillräckligt uppmärksam denna gång
Men jag uppskattar däremot mycket att du uppmärksammade mig på felaktigheten så jag kan korrigera artikeln, samt uppdatera formeln.
Jag tror att det är fel formel som används.
Om man tittar på:
http://www.epanorama..._impedance.html
och:
http://www.sigcon.co...s\edn\why50.htm
så hittar man en lite annan formel.
impedance = (138 / e^(1/2)) * log (D/d)
respektive
Z0 = 60/sqrt(e) *ln(D/d)
vilket ju är ungefär samma sak (60 är ungefär lika med 138/ln(10) )
Detta går också att läsa i "KabelTV" av Örjan Borgström och Tommy Jansson
För övrigt citerar den första länken samma bok som citeras i "Videokabelns ABC" på component.se.
Om man då använder sig av någon av dessa formler får man ett lite annat resultat.
138/1,5^(1/2) = 112,68
log(3,7/0,47) = 0,896
112,68 * 0,896 = 100,96
Verkar ju inte vara så vettiga kablar om man ska gå på det resultatet!
Jag antar att Marcus Cables inte räknar på kablarna och sen påstår en massa utan
att det naturligtvis mäts en hel del och att kablarnas impendans är runt 75 Ohm.
Felet borde ligga i den dielektriska konstanten och diametern på mittledaren.
Om man som component.se ska använda sig av teoretiska resonemang (vilket jag tycker att man ska) bör man hålla tunga rätt i mun.
Eller så är det bara jag som inte kan räkna...
Formeln var lite rackigt skriven, det skulle ha varit 138/SQRT(e) x log10(D/d) vilket är exakt samma som du skrev, dvs e^0.5 => SQRT(e).
Det finns olika sätt att räkna på detta, men däremot är inte den andra formeln direkt applicerbar eftersom den riktar sig mer mot 50Ohm och de ursprungliga antagandena är lite annorlunda.
Däremot så ger formeln (rätt uttryckt alltså
Nu ser ju jag mattematiken mer som intressant kuriosa som ger en förståelse för att kabeln faktiskt ÄR beroende av tjockleken när det gäller Koaxialkablar än som absolut sanning för impedansen - t ex så var ju dielektrumkonstanten okänd och mittledaren inte heller solid
Hursomhelst så förändrar dock inte "formelfelet" det faktum att kabeln var mycket bra, och gav en lägre grad av "ghosting" än min nuvarande, betydligt dyrare komponentkabel.
Men jag tackar igen för att du uppmärsammade felet
Birdie,
Det är omöjligt att säga, men det finns en gammal tumregel som säger att man generellt inte skall böja en koaxialkabel i en "snävare" böj än ca: 5ggr radien av ytterdiametern - om man gör det så riskerar man att skada dielektrum och framförallt öka VSWR med ökad "ghosting" som följd.
Ta nu inte min tumregel som absolut sanning, utan mer som en fingervisning om vad som kan ses som en rekommendation. Vid hörn skall man alltså alltid försöka att utföra en böj på ett så mjukt sätt som möjligt.
mvh
/Pär
Postad 29 March 2004 - 13:27
Ett litet annat matematiskt påpekande kanske skulle passa också:
I Videokabelns ABC skriver ni om missmatch
P =(Z1-Zo)/(Z1+Zo)
där ni skriver att målet är P = 1.
Det ska nog snarast vara P = 0 som är målet.
Z1=Z0 ==> Z1-Z0 = 0 ==> P = 0
Jag inser att ni fattar vad ni håller på med, men det gör ju inte alla som läser er
annars utmärkta artikel.
Vänliga hälsningar,
/mister pettimeter
Postad 29 March 2004 - 14:00
För att beskriva det helt rätt så förutsätter man för en öppen krets (oinkopplad kabel) att Zr = ∞ eller att ρ = 1, och en kortsluten krets förutsätter att Z R = 0 eller ρ = -1. dvs en perfekt reflektionskoefficient är när Zr = Zo eller ρ = 0
Kanske du skulle ha lust att korrekturläsa mina artiklar i framtiden
Jag skulle definitivt behöva någon som kollar lite på dem från teknisk vinkel, man blir ju lite blind när man sitter med en text ett tag
mvh
/Pär
Postad 31 March 2004 - 09:29
(Om man jämför med ni som skriver på Component.se åtminstone)
Lite därför jag läser artiklarna.
Räkna kan jag däremot!
Postad 21 April 2004 - 21:56
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?