Postad 09 March 2004 - 18:29
http://www.component...ponentkabel.php
Redigerat av Unregistered1739fb9a, 13 July 2004 - 21:38.
Postad 09 March 2004 - 19:15
Component skriver:
040308, Öka kvalitén på dina CD inspelningar!
Företaget Eximius har precis introducerat ett program som heter DVD+Audio Creator som möjliggör överföring av CD orginal till DVD-A nära kvalitet. Kortfattat så kan man med detta program öka kvalitén på CD skivor genom att överföra dem till DVD i ett DVD video kompatibelt format som Eximius kallas dvd+audio. Det finns även en demoversion att ladda ner på denna deras site. Pröva och se, enligt uppgift kommer man att bli förvånad över skillnaden!
» Läs mer om nyheten
CD blir inte bättre av att uppsamplas .. snälla lilla söta
okey lite off topic ...
Postad 09 March 2004 - 19:53
Postad 09 March 2004 - 21:08
Marcus är en av många tillfrågade "early birds", där även t ex moderatorer på detta forum är aktiva - Marcus skriver t ex även på detta forum, på Hifi forum och tidigare var han också mycket aktiv på Minhembio.com
Det finns INGEN kommersiell anknytning mellan Component och Marcus Cables. Jag köpte t ex kabeln till samma pris samt under samma omständigheter, dvs för egna surt förvärvade och skattade pengar, som vilken privatperson som helst.
mvh
/Pär
AnonSeagull,
1.) Det är en nyhet! En nyhet som vi på Component har valt att presentera eftersom vi själva tycker att det verkar intressant.
2.) Självklart kan vi inte stå för innehållet eller den hävdade funktionen av en produkt - vilket varken vi eller något annat media gör vid produkt releaser. Är produkten dålig brukar ju detta visa sig, speciellt om det nu är så att man kan pröva den gratis.
3.) Jag har ännu inte hunnit testa om det faktiskt är så att det ger en förbättring eller ej, men det står ju alla fritt att gratis testa själva - eller hur?
4.) Innan du går på och kritiserar antar jag att du har testat programvaran ifråga? Om inte så tycker jag att du har en negativ attityd, det finns ingen anledning att mästra (varför använda "snälla lilla söta
5.) Istället för att på ett i mina ögon närmast nedvärderande sätt hantera situationen skulle jag föreslå att du skapar en tråd på detta forum och skriver en förklaring på varför du inte tror, eftersom du knappast har testat, att det är någon skillnad. Om du är intresserad av att skriva en artikel i detta ämne skulle jag också vara mycket intresserad av att lägga ut den på Component.se
6.) Jag har rätt hyffsad koll på uppsamplingsteori, och jag håller i princip med dig om det endast handlar om ren dithering eller upsampling, men eftersom de hävdar att så inte är fallet varför inte testa och se, det är ju som sagt gratis.....
7.) Jag föreslår att vidare diskussion om ämnet förs i den nya tråd du eventuellt skapar eftersom denna tråd handlar om Marcus Cables
mvh
/Pär
Redigerat av Perra1, 09 March 2004 - 21:28.
Postad 09 March 2004 - 21:39
Ska köpa en coaxial-kabel av han senare.
Postad 10 March 2004 - 10:16
Lite OT: Jag går själv i valet och kvalet att skaffa komponentvideokablar för att kunna koppla in en digital-tv box till min projektor. Projektorn stödjer tyvärr inte DCDI deinterlacing om man kopplar in RGB direkt. Idag har jag endast DVI-D inkopplat.
Har ni planer på att eventuellt testa scart-RGB till komponentvideoomvandlare? Vet att det finns lite info om detta här på forumet men inga riktigt utförliga och bra tester. Skulle vara intressant att t ex se hur en DVD spelare presterar via scart-RGB + omvandlare till komponentvideo jämfört med hur den presterar med komponentvideo direkt. Frågan dyker upp då och då och är kanske inte lika angelägen som den var förr eftersom fler och fler projektorer stödjer scart-RGB.
Postad 10 March 2004 - 10:20
Det finns ett alldeles utmärkt test på BigScreen om denna (direktlänk här!) - jag har också testat den och fann den helt OK, utan artefakter. Rekommenderas varmt.
mvh
/Pär
edit:länk
Redigerat av Perra1, 10 March 2004 - 10:20.
Postad 10 March 2004 - 11:09
Redigerat av Unregistered1739fb9a, 10 March 2004 - 11:22.
Postad 10 March 2004 - 15:21
Om någon har frågor på recensionen så shoot
mvh
/Pär
Postad 10 March 2004 - 17:11
Jag går i funderingar på att "bygga" egna komponentkablar - mest bara för skoj!
Då är ju frågan vilka kablar och kontakter man skall använda -- RG59 plus några bra kontakter...???
Min hemmagjorda digitalkabel blev jag nöjd med!!
Postad 10 March 2004 - 17:54
Vill även tacka marcus för kanonbra kundservice!
Postad 10 March 2004 - 22:34
Postad 11 March 2004 - 10:23
Undra vad Reference Audio tycker om det? Någon skrev i forumet att de påstår det ljudmässigt blir bättre resultat med en 1 m kabel än en 0,6 m.Beställde idag en balanserad signalkabel "balck silver". 35 korta centimeter, skönt att slippa onödigt med kabel bakom racket . Prövar man inte får man inget veta, det blir nog bra.
Själv har jag inget att kommentera ang. detta men det låter skumt, eller...
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tråd det var men ni kanske har läst det också.
Postad 11 March 2004 - 10:32
http://www.component...kabelns_abc.php
Redigerat av Unregistered1739fb9a, 13 July 2004 - 21:38.
Postad 11 March 2004 - 11:21
(Och när ska man få regga sig på Components forum egentligen?!
Postad 11 March 2004 - 11:40
Perra, hur lång var komponentkabeln ni testade
Den var sex meter, det stog också i recensionen
(Och när ska man få regga sig på Components forum egentligen?!
)
Vi på Component uppskattar verkligen att du vill engagera dig och vara med, men förnärvarande är sajten fortfarande under uppbyggnad. Detta innebär att vi endast har öppnat forumet för en mindre samling personer som är speciellt tillfrågade testare. Denna grupp har vi kallat "earlybirds". För närvarande har vi dock tillräckligt med "earlybirds", men det kan hända att vi tar in fler om ett tag och då hör vi gärna av oss.
Mycket jobb på sajten har redan gjorts, men det finns självklart en del kvar. Förhoppningsvis är det inte allt för långt till grand opening, men tyvärr är våra programmerare inne i en intensiv arbetsperiod på sina vanliga jobb just nu. Detta innebär att mycket litet tid kan läggas på Component - men vi kämpar iaf på ;-)
Om du eller någon annan har några frågor om Component eller något annat är ni naturligtvis välkomna att höra av er via mail till oss när som helst
Mvh
/Pär
edit: quote 2
Redigerat av Perra1, 11 March 2004 - 11:40.
Postad 11 March 2004 - 11:54
Postad 11 March 2004 - 12:01
AudioQuest YIQ-A är en helt ok kabel, speciellt om du köpte den färdigterminerad - tror inte att det finns överhängande anledning att byta ut den om du inte upplever att den ger starka skuggfenomen.
Jag skulle däremot helt klart rekommendera att överväga att köpa en Marcus kabel till de som inte har en komponentkabel i nuläget, eller om man har en kabel man misstänker ger artefakter, speciellt om den inte är proffessionellt utförd.
mvh
/Pär
Postad 11 March 2004 - 18:00
Denna var det nog...Undra vad Reference Audio tycker om det? Någon skrev i forumet att de påstår det ljudmässigt blir bättre resultat med en 1 m kabel än en 0,6 m.Beställde idag en balanserad signalkabel "balck silver". 35 korta centimeter, skönt att slippa onödigt med kabel bakom racket . Prövar man inte får man inget veta, det blir nog bra.
Själv har jag inget att kommentera ang. detta men det låter skumt, eller...
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tråd det var men ni kanske har läst det också.
https://www.minhembi...showtopic=49727
Postad 11 March 2004 - 20:53
Fan va sjukt, läste igenom två gånger utan å seDen var sex meter, det stog också i recensionen
Postad 11 March 2004 - 21:04
Skämt åsido, nu vet väl alla att det var en 6 meters kabel iaf, vilket är bra
mvh
/Pär
Postad 11 March 2004 - 22:02
Ni grabbar som har tokkoll på kablar å så...
RGB VS Component på en CRT-TV....???
Är det värt att jag köper en CRT-TV med komponentingång (typ Panna PD30, PX20) eller ger det ingen bättre kvalitet i bild mot en "vanlig" RGB-Scart ??
Har inte fått tillfälle att prova PS pal via komponent på en PD30 - men det låter ju fräckt att kunna göra det.
Edit: Stavade som en kratta...
Redigerat av Matsen, 12 March 2004 - 10:07.
Postad 11 March 2004 - 23:30
Postad 12 March 2004 - 09:02
jag förstår inte vad du menar med ytterhölje?
mvh
/Pär
Postad 12 March 2004 - 09:25
Postad 12 March 2004 - 12:56
Det finns ju också möjlighet att köpa en fem-ledare istället där man har antingen en RGB H/V eller komponent + S-Video, naturligtvis så kan man köpa en ren komponent med "bara" tre ledare också - ingen performance skillnad mellan dessa kablar, bara skillnad på vad man kan göra.
mvh
/Pär
Postad 12 March 2004 - 14:48
D = yttre diametern av dielektrikumJa det går att mäta på samma sätt som man mäter impedans i andra fall, dvs du behöver mäta mot en känd last.
jag förstår inte vad du menar med ytterhölje?
mvh
/Pär
Postad 12 March 2004 - 15:43
Om man skall mäta meningsfullt så skall man ju mäta på kabeln INKLUSIVE kontakter, eftersom det är där de största variationerna mellan videokablar uppstår.
Om du vill mäta på "bara" kabeln så är det fortfarande så att du får kabelns impedans genom att applicera en känd last. Dielektrum är en viktig del av överföringen vid en koaxialkabel då själva tanken är att försöka överföra signalen "förlustfritt", eller vid samma impedans som luft.
Att det är svårt att mäta stämmer däremot - jättesvårt t om, eftersom dels impedansen varierar något över frekvens, och dels så är det halvknöligt att hitta signalgeneratorer för signaler vid MHz nivå och över.
Vet inte om svaret är klockrent, men jag hoppas att det hjälpte lite
mvh
/Pär
Postad 12 March 2004 - 16:06
Jag har kört med ett oscilliskop/generator från Wavetek som fungerade bra (max 25MHz). Detta används av bl.a. TV-reparatörer och telekomnissar (jag hör till den senare gruppen!). Jag sålde det nyligen på eBay (var annars!) för drygt 500 pund till en spanjor.
Kontakterna är BNC men jag har adaptrar BNC till RCA (och omvänt) så att man kan testa lite av varje. Dessa adaptrar kan även användas med mina kablar (de är specade 75 Ohm) om man t.ex. vill ha RCA-kontakter för en framtida projektor men den man har för tillfället har BNC (t.ex. alla som byter från CRT proj till DLP proj). Adaptrarna är alltså BNC hona till RCA hane samt RCA hona till BNC hane.
Med andra ord - vill man bygga sitt egna lilla lab så kan man göra fina fynd på eBay. www.ebay.co.uk
Mvh,
Marcus
Postad 12 March 2004 - 16:18
De har även rätt mycket intressanta "labprojekt" beskrivna på sin sida, med mycket små sköna tips där man kan lära sig mycket om mätningar
mvh
/Pär
Postad 14 March 2004 - 23:25
Hur stora skillnader skulle det bli med lödda Bullet plugs istället för crimpta kontakter?
//Birdie
Postad 15 March 2004 - 00:21
När det gäller lödda kontakter är det alltid svårt, som tidigare nämnts, att garantera 75 Ohm. Bullet plugs ha mycket låg massa, vilket definitivt gör att man kommer närmare den ideala impedansen - däremot kan de IMO inte jämföras med en krimpt kontakt i klass med Canare eftersom dielektra fortfarande kommer att vara frilagt vid kotakten.
Jag har sett en del kablar som har "löst" detta genom att fylla kontakten med silikon och liknande material - men IMO finns ingen direkt jämförelse mot en krimpt kontakt.
mvh
/Pär
Postad 15 March 2004 - 09:06
Belden 7710A är 3 stycken Belden 1694A i samma yttermantelmantel med extra skärmning.Jag skulle under sådana omständigheter rekommendera Belden 1694A istället för 7710A - 1694A har testats med mycket bra resultat tillsammmans med t ex Canares kontakter.
Finns även i 4 coax=7711A, 5coax=7712A och 10coax=7713A finns även utan PVC.
Finns även en Belden 1505A som har motsvarande prestanda med mindre diameter (typ RG59) men den finns endast i singelcoax.
Man får tacka för svaret, det blir att använda videokablar med crimpta 75ohms kontakter, antingen från Marcuscables eller egenbyggda.
Bulletplug får sättas på de analoga ljudkablarna för bästa resultat.
//Birdie
Postad 15 March 2004 - 09:20
Belden 7710A

Belden 1694A

Har inte jämfört med VanDamme sida vid sida mot Belden, men de är sannolikt likartade i performance - det handlar mer om kunskap samt handlag för att garantera ett bra helhetsperformance.
mvh
/Pär
edit:småfix
Redigerat av Perra1, 15 March 2004 - 09:21.
Postad 15 March 2004 - 11:02
Kablarna inuti är samma som 1694A, dielektrikum 4.57mm, mantel 6.99mm och självklart blir hela ytterdiametern (nom OD) större då 7710A innehåller 3 stycken coaxer med OD=6.99mm.Nja - de är ju snarlika men inte exakt samma
, jag har däremot inte testat Belden 7710A och vågar därför inte rekommendera den, men det är inte mycket som skiljer från en 3x1694A
bla insulation thickness och nom OD skiljer ju...
De data du presenterar är dessutom felaktiga på nom OD de skall vara 10 gånger större, innerledaren är 1x1.01mm så det verkar inte stämma heller.
Fördelen är att 7710A kabelns fördröjning mellan varje koax är specificerad, har ni gjort någon sådan mätning på Marcus cables?
//Birdie
Redigerat av Unregistered0ff54576, 15 March 2004 - 11:14.
Postad 23 March 2004 - 17:56
Hur får du ihop detta:
SQRT(138/1,5) x Log10 (3,7/0,47) = 75.5 Ohm
Postad 24 March 2004 - 03:20
gånger
log10 (3,7 delat med 0,47)
lika med
75,50883675
Där:
138 är en konstant
1,5 är den dielektriska konstanten
3,7 är dielektrikums ytterdiameter
0,47 är mittledarens diameter
75,50883675 är karaktäristisk impedans
Postad 24 March 2004 - 11:11
SQRT(92) = 9,59
3,7/0,47 = 7,87
log10(7,87) = 0,896
9,59*0,896=8,59
Postad 25 March 2004 - 11:45
Om man tittar på:
http://www.epanorama..._impedance.html
och:
http://www.sigcon.co...s\edn\why50.htm
så hittar man en lite annan formel.
impedance = (138 / e^(1/2)) * log (D/d)
respektive
Z0 = 60/sqrt(e) *ln(D/d)
vilket ju är ungefär samma sak (60 är ungefär lika med 138/ln(10) )
Detta går också att läsa i "KabelTV" av Örjan Borgström och Tommy Jansson
För övrigt citerar den första länken samma bok som citeras i "Videokabelns ABC" på component.se.
Om man då använder sig av någon av dessa formler får man ett lite annat resultat.
138/1,5^(1/2) = 112,68
log(3,7/0,47) = 0,896
112,68 * 0,896 = 100,96
Verkar ju inte vara så vettiga kablar om man ska gå på det resultatet!
Jag antar att Marcus Cables inte räknar på kablarna och sen påstår en massa utan
att det naturligtvis mäts en hel del och att kablarnas impendans är runt 75 Ohm.
Felet borde ligga i den dielektriska konstanten och diametern på mittledaren.
Om man som component.se ska använda sig av teoretiska resonemang (vilket jag tycker att man ska) bör man hålla tunga rätt i mun.
Eller så är det bara jag som inte kan räkna...
Postad 26 March 2004 - 15:44
Visst, den verkar ju superb, men vill man ha en vinröd boaorm ringlandes upp för väggen?
I mitt hem tror jag iaf inte det
Får den ens plats i en standard kabelkanal?
/Cineoholic
Postad 26 March 2004 - 16:00
/Cineoholic
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
35 bilder
45 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?