* Officiell tråd - Harman/Kardon DVD22 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 25 april 2004 - 11:48

Postad 25 april 2004 - 17:00
Postad 28 april 2004 - 21:07

En annan grej, enligt pricerunner kostar den 2196 kr (241 euro) inkl. frakt från TechnicDirect.de och på den sidan står det att den nu kostar endast 221 euro. Hur kan det vara så billigt?? Nån som handlat av dem tidigare? Ingår verkligen frakt i det priset??
mvh Karl
EDIT: Ops, beke hann före och svarade direkt! TACKAR!

Tror jag beställer en jag också!
Redigerat av Unregistered997, 28 april 2004 - 21:09.
Postad 28 april 2004 - 21:35

Skämt åsido: den ör ju en förfinad 25a och eftersom det därmed är en beprövad konstruktion som tillverkats sedan våren 2002 (i grunden) blir den ju billigare än om de skapat något helt nytt eftersom utvecklingskostnaderna redan betalats.
Postad 29 april 2004 - 07:53
Min gamla h/k DVD-1 kostade 6500kr så spelarna blir ju billigare med tiden.
Postad 01 maj 2004 - 16:39
Jag hittar den inte i helsvart någon stans på nätet.....men det har väl pratats om att den ska komma i svart också...
/Andreas
Postad 02 maj 2004 - 12:19
Det ända jag kan klandra spelaren för lite grann är att jag tycker den låter lite för mycket. Men det kanske handlar som att man måste spela in den lite först.
En annan ska jag måste fråga er som kan är varför jag får linjer i bilden vid mörka partier oavsett region? Jag löste det med att sätta ändra SCART-signalen från RGB till komposit. Men då har man ju inte längre den optimala bilden längre, även fast jag inte ser så stor skillnad. Hur som helst, beror dessa linjer i bilden på att min TV inte kan hantera RGB signaler ordentligt?
Postad 02 maj 2004 - 12:30
Postad 02 maj 2004 - 13:08
DVD 506 LE är också riktigt tyst!DVD 25 och DVD 30 är tysta, om DVD 22an låter har de ändrat mekaniken (såvida det inte är ett enstaka exemplar).
Postad 02 maj 2004 - 15:38
Någon annan som upplever att 22an låter mycket?
/Andreas
Postad 03 maj 2004 - 08:08
Jag har tidigare haft Pioneer 535, 444, Yamaha S540 och denna spelare är utan tvekan den som är mest tyst av dom alla.
För att jag skall kunna höra ljudet av mekaniken, så måste jag stå med örat mott släden i ett tyst rum för att höra det.
Jämför man denna spelare mot tex Pioneer och Yamaha som har en såndär liten gräshoppa i spelaren skulle jag vilja påstå att denna spelare är i stort sett knäpptyst.
Visst spelare har ju en tendens att låta mera ju sämre kvalite på dvd/cd:n, dvs repig osv.
Har inte provat några andra format än vanliga dvd filmer( ja original) och cd skivor, och då låter den minsan praktiskt taget ingenting.
Förövrigt känns denna spelare mycket mera välbyggd/gedigen än tex Pioneer och Yamahas spelare, släden känns mera solid, inte alls lika skranglig vid utmatning och inmatning tex.
Jag upplever iaf att den är näst intill knäpptyst.
//Cineoholic
Postad 03 maj 2004 - 08:15
Är det sådana linjer du menar?
//Cineoholic
Postad 03 maj 2004 - 12:46
Eftersom det finns möjlighet att välja antingen komposit via SCART eller RGB via SCART i menyn på H/K 22 måste det således finnas två typer av SCART-ingångar på TV-apparater, en som klarar RGB och en som inte gör det.
Min teori är alltså att min TV inte har en SCART-ingång som klarar RGB-signaler. Men jag tycker det är konstigt att den klarar att leverar godtagbar bild i övrigt förutom vid mörka partier med RGB om den nu inte skulle klara den signalen.
Att H/K 22 skulle låte mycket tar jag tillbaks lite nu. Min förra billiga DVD var tyst också så jag kanske hade lite för höga krav på H/K 22:an. Jag kan ju också ha väldigt bra hörsel, så det som jag hör på 1 m håll hör ni på 1 cm.
Förhoppningsvis håller H/K 22.an längre en min billiga DVD som började balla ur efter 1 år.
Postad 03 maj 2004 - 13:34
Postad 05 maj 2004 - 08:25
Är tveksam till hur ofta man i praktiken lider av detta. Standardfilmen för att kolla detta är ju "Talented Mr Ripley" men om man ser en film och inte vet exakt vad man ska titta efter, kan man ändå märka det?
Däremot ger detta en klar B-stämpel på H/K:n. Sånt här förknippar jag med ICA-Maxi lirare lixom...

En annan lustig grej: Manualen har missat att ta med att det finns "Auto", "Movie" och "Video"-mode. Är detta något som lagts till i sista sekund? Finns det i DVD25 och 506 t.ex.? Om inte så kan man då anta att dessa spelare alltid går i motsvarande "Auto"? Isf kan inte förstå varför de har så många nöjda ägare...
Färgkalibrera som en idiot igår och lekte lite med Star Wars EP2. I Auto-mode ser det verkligen förskräckligt ut. Lånar bilder från kapitel 11 från www.bigscreen.se.
Film:

Auto:

Huga!

Postad 05 maj 2004 - 09:07
Helt klart är att MOVIE-läget på 22:an är kanonbra på filmbaserat material.
Det där med "blacker-than-black" skulle jag inte bry mig sådär jättemycket om. Det är så otroligt lite som skiljer mellan mörkaste och näst mörkaste remsan på Pluge-testet på DVE (satt faktiskt och labbade med den igår

Hade nog oroat mig mer om jag bara såg den ljusaste remsan.

Kan tänka mig att detta är en kompromiss som många tillverkare lägger in för att svartnivån skall gå att få i stort sett rätt på både PAL och NTSC.
Jag får inte fram mörkaste remsan på DVE Pluge ens om jag drar Gamma i botten på projjen och ljusstyrkan i topp på både projje och spelare.
Postad 05 maj 2004 - 09:29
Ska åka ner till Posten och hämta ut den på lunchen.
Så jag återkommer med lite intryck samt en lista på kompitiblateten hos mina olika DVD+-R/+-RW skivor jag har hemma senare ikväll.
Postad 05 maj 2004 - 09:30

"Pludge" heter testet ja. Tack.

Och ja, som jag sa, "känns mer än märks". Men en liten plump i protokollet ska allt H/K ha här! (ingen potientiell 22-ägare ska iaf klaga på att de inte får kritisk granskning

Jag får inte fram mörkaste remsan på DVE Pluge ens om jag drar Gamma i botten på projjen och ljusstyrkan i topp på både projje och spelare.
Exakt. Är signalen klippt så är den.
Jag provade att labba med "brightness" och "black level" (denna borde iofs bara va för att ställa om 0 eller 7.5 IRE) på 22:an för att testa om det gick att "uppa" svartnivån lite och därigenom slippa klippningen. Men detta funka inte. Jajja, i praktiken är det nog inte såå farligt som sagt...

En annan sak: Moderatorer, dags att göra denna tråd officiell va? Det har kommit fram en heldel info plus att den är förhållandevis ren från övrigt spam plus att det är en modell många undrar över. Måste väl vara samtliga kriterier uppfyllda va?

Postad 05 maj 2004 - 10:50
Den har inte den bästa svärtan bland dvd spelarna.
Det kanske beror lite på vilken bildvisare man har, men på lcd projektor så är nog svärta nivån en klart avgörande sak.
Vi har provat en sony ns730p och den är bättre på den delen, och för nämna någon som är klart sämre så tar vi momitsu/brainwave. Den är klart sämst, det beror tydligen på att den skickar signalen som någon typ av pc signal.
Hk har andra fördelar, t.ex verkar klara hur dåliga/fläckiga skivor som helst.
Bosse
Postad 05 maj 2004 - 11:05
Postad 05 maj 2004 - 18:28
Det var du som beställde på technikdirect.de va? Hur var leveranstiden?Idag kommer äntligen min DVD-22
Ska åka ner till Posten och hämta ut den på lunchen.
Så jag återkommer med lite intryck samt en lista på kompitiblateten hos mina olika DVD+-R/+-RW skivor jag har hemma senare ikväll.
Postad 06 maj 2004 - 07:33
De tar ju bara 2450kr för den, plus att jag fick 250kr i rabatt när jag köpte den tillsammans med en förstärkare till syrran.
Men jag tror Net on Net tar 2350kr för den nu.
Jag har inte hunnit testa den så mkt ännu.
Den spelar mina DVD+R skivor utan problem.
Även de skivor som min gamla DVD-1 misslyckades med.
Memorex DVD+R 4X
Verbatim DVD+R 4X
BulkPaq DVD+R 4X
Prodye DVD+R 4X
Verbatim DVD+RW 2.4X
En sak som jag stör mig på dock är att jag har testat att bränna ut en "bland" skiva med MP3,JPEG och SVCD filer på. När jag stoppar in den så försöker spelaren läsa skivan men det slutar med att släden öppnas. Samma sak när jag brände en renodlad MP3 och en renodlad bild skiva med JPEG filer. Detta på en Verbatim DVD+RW.
Jag vet inte om jag har bränt ut fel vilket inte är så troligt då samma skiva funkar i syrrans Lumatron spelare. Men jag misstänker att det är så illa att spelaren vägrar spela data DVD. Har inte testat att bränna ut MP3 eller JPEG på CD-R ännu.
Postad 06 maj 2004 - 07:34
Tidigare har jag kört pioneer 525 med s-videokabel till en TX10:a. Och varit hyfsat nöjd.
Kopplade nu in min nya 22:a med component och sparkade igång progressive.... man kan säga att det blev en FET skilnad. Färgåtergivningen vart mycket bättre och SD försvann nästan. Kändes som om projen fick dubbelt så många pixlar helt plötsligt.
Dock upptäckte jag en grej som verkade lite skumt som jag inte sett med 525:an. Ibland hamnar ljudet i osynk med bliden. Har bara märkt det på några skivor dock. Men det var SW ep1. Och det tycker jag verkar lite skumt. LucasArt är ju inte direkt kända för att göra "thai-kvalité" på sina skivor.

Det var osynk i början av fimen, lite bättre i mitten och borta i slutet.
Men.... när jag stoppade i samma skiva två dagar senare och testade igen så var problemet borta.
Pixligheten som försvann...
Jag testade att köra projen med s-video från 22:an, och testade en svcd-skiva med ganska låg upplösning. tror att den låg på typ 450@?. Pixligheten var näst intill outhärdlig. Flippade sen över till Component med PS... och j_klar... vart tog alla pixlar vägen. Det var som dag och natt.
Att den skulle låta mycket vet jag inget om. Min är jätte tyst. Jämfört med min tidigare 525:a som lät som en damsugare ibland... så är 22:an knäpptyst. Hela tiden.
Och som tidigare sagts.. Movie-läget är klart bäst.
Slutsats... efter ytterligare tester som jag inte orkar skriva här så...
22:an på component med PS rockar. Men att visa film på s-video var nästan min gammla Pioneer 525:a bättre på.
Ljudet... Mycket fylligare och mindre diskant än 525:an (Kör Canton KaratM80 så jag hör ganska tydligt om diskanten "sticker iväg") Men ändå klart behagligt.
Intygas: På denna post finns inga tryffel eller stavfel.

Redigerat av basdanne, 06 maj 2004 - 07:39.
Postad 10 maj 2004 - 07:25
Testade en skiva i fredags... lite pinsamt men det var Marcoolio:s nya.
Har kört skivan i min tidigare spelare och den fungerar.
Men när jag stoppade den i 22:an så ville den inte spela 1:a spåret... eller andra.
Men tredje gick bra. Och sen när jag spolade tillbaka till andra så gick det. samma med första... helskumt. Kan det kanske vara så att den är skrivskyddad?
Sen saknar jag en funktion... "last memory", så att spelaren kommer ihåg var man var på skivan även efter att man plockat ut skivan och spelat en annan i mellan. Lite "bummer" av H/K att missa en sådan funktion.

Postad 10 maj 2004 - 10:56

Postad 10 maj 2004 - 11:51
Enda gången jag kan komma på när de skulle vara ens halv nödvändigt o ha är om man lyssnar på en radioteater på skiva o inte orkar spola fram till tex 45 min.
Vilket å andra sidan går ganska snabbt att spola till med DVD-22
Postad 10 maj 2004 - 11:54
men det gäller man stoppar in samma skiva igen och inte en annan givetvis!
Frågan är om man endast ska trycka på stop en gång dvs så det blir "resume" för att det ska fungera?
Postad 10 maj 2004 - 15:09
Postad 10 maj 2004 - 16:07
Någon som vet, eller kan kommentera detta.
Var inte så innan, typ som den blivit jätteseg.
Det absolut inga problem med dvd filmer, eller cd skivor.
Tittade lite i inställningarna för varje låt, alla spelas ju i 320kbit, låtarna är verkligen inte i den bitraten

//Cineoholic
Redigerat av Unregistered6675e297, 10 maj 2004 - 16:15.
Postad 10 maj 2004 - 17:30
Postad 10 maj 2004 - 17:41

Får ta mig en närmare titt i lugn och ro framöver...(OCH se HELA filmen

"Introt" med allmän disneyreklam är ett stycke videobaserat material föresten. Här "comba:ar" H/K rätt friskt i "Movie" förstås. Här skulle det helt klart varit bäst att köra "auto" eller "video". Tur att introt går att trycka bort fort.

Redigerat av pacman, 10 maj 2004 - 17:44.
Postad 10 maj 2004 - 17:54
har flimmer längs med hela nederdelen (kanten) av hk-menyn då jag kör interlacekomp, det försvinner då ja spelar film, någon som känner igen detta?
Postad 10 maj 2004 - 20:54
Har ju iofs inte orkat se hela filmen än. Men ja har hoppat friskt bland kaptilena o allt ser bra ut.
Postad 11 maj 2004 - 07:09

Och ja, mkt möjligt att det inte har med felflaggning att göra.
Postad 11 maj 2004 - 07:13
Skulle gissa att just hk-menyn är extra lämplig för att se interlace-flimmret. När man sen kör en film är bilden mer "ihopflyten" och fenomenet är svårare att se.har flimmer längs med hela nederdelen (kanten) av hk-menyn då jag kör interlacekomp, det försvinner då ja spelar film, någon som känner igen detta?
Vad har du för projja?
Postad 11 maj 2004 - 08:20
kör en InfocusX1'a, hk'n verkar ha lite egenheter för sig, på Matrix1 fick jag en tunn strimma av bilden kvar längst ner på duken, under den svarta remsan(4:3projj) kanske hänger ihop med flimmret nertill på HK-menyn?, det går ju förstås att få bort med overscan i projjen men det har inte varit nödvändugt innan på andra spelare, man vill ju inte blåsa upp bilden för att sedan beskära den!Skulle gissa att just hk-menyn är extra lämplig för att se interlace-flimmret. När man sen kör en film är bilden mer "ihopflyten" och fenomenet är svårare att se.har flimmer längs med hela nederdelen (kanten) av hk-menyn då jag kör interlacekomp, det försvinner då ja spelar film, någon som känner igen detta?
Vad har du för projja?
Postad 11 maj 2004 - 08:26
Hmm, nån tunn strimma har jag inte sett på min 4:3. Nån kompabiltets miss-match mellan Infocus & H/K alltså.kör en InfocusX1'a, hk'n verkar ha lite egenheter för sig, på Matrix1 fick jag en tunn strimma av bilden kvar längst ner på duken, under den svarta remsan(4:3projj) kanske hänger ihop med flimmret nertill på HK-menyn?, det går ju förstås att få bort med overscan i projjen men det har inte varit nödvändugt innan på andra spelare, man vill ju inte blåsa upp bilden för att sedan beskära den!
Kirra svart maskning av 4:3-duken så du får en 16:9 duk vettja...

Postad 11 maj 2004 - 09:03
Vad betyder "combing"?Hmm, ja det var verkligen inte lätt att se. I vanliga fall är combing hur tydligt som helst men här blixtra det bara till runt vissa(?) objekt då och då... Är ärligt talat osäker på exakt vad det var jag såg...ska kika igen vid tillfälle.
![]()
Och ja, mkt möjligt att det inte har med felflaggning att göra.
Är det någon mer än jag som tycker att spelaren är lite seg är man skall byta låtar på vanlig CD?
När man stoppar i en skiva och vill trycka fram typ 15 låtar så tar det ganska lång tid. Det verkar som om spelaren vill hitta och läsa varje spår. Den hoppar inte direkt till tex. 15.
På min gammla Pioneer så kunde jag trycka jätte snabbt på "byt-spår"-knappen och den gick direkt till valt spår.
Varför?
Postad 11 maj 2004 - 09:16
"Last memory" är grymt. Kanonbra. Man kanske är fler i hushållet som vill se på olika filmer och man kanske inte alltid kan se klart en film.Aldrig hört talas om "last memory" funtion förut.
Enda gången jag kan komma på när de skulle vara ens halv nödvändigt o ha är om man lyssnar på en radioteater på skiva o inte orkar spola fram till tex 45 min.
Vilket å andra sidan går ganska snabbt att spola till med DVD-22
Visst kan man spela fram kapitel men det går mycket snabbare och dessutom måste man hitta rätt ställe utan att "spoila" filmengenom att se vad som kommer att hända när man flippar kapitel.
Postad 11 maj 2004 - 09:18

Uppstår när två olika fields som INTE ska kombineras kombineras ändå. Detta kan t.ex. ske när spelaren inte hajjar att filmen är felflaggad.
Vad jag fick för mig (?) var alltså att vissa objekt såg ut som gubben (är det en ung Tok-Bush?) till höger i bilden längst upp.
Har inte tänkt på att det skulle gå lågsamt att byta spår...däremot så har jag upptäckt att "Power On" är trög på spelaren. Brukar alltid slå på den med fjärren men min flickvän upptäckte att knappen på fronten är klart bångstyrig. Blir nog att ge tebaks till affären för byte...

Redigerat av pacman, 11 maj 2004 - 09:18.
Postad 11 maj 2004 - 12:06
När jag tänker efter så har jag nog också sett endel sådant. Fast det var från VCD-filmer så jag tänkte inte så mycket mer på det.
Postad 11 maj 2004 - 14:34
Film skall f-nimej inte comb:as iaf...

Postad 11 maj 2004 - 14:36
Postad 11 maj 2004 - 14:54
Min erfarenhet är att deinterlace:ad video-video alltid ser rutten ut, antingen det comb:ar eller ej.
För video och "felaktig film" så föredrar jag uppskalade fields (allra helst bara i de deler det är rörelser) än kombinerade diton som inte hör ihop. Inte minst när det görs på bra sätt ala Silicon Image eller Faroudja (och även t.o.m. när det görs på mindre bra sätt som i t.ex. 22:ans eller z91:ans fall). Sticker i ögonen på mig när jag ser de där persiennerna...

Gubben på bilden är väl han den där mest kända original-Tonight Show snubben? Vad han nu heter... "And now, the Tonight Show with..." Hmmm...
Johnny Carson? Ere han?
Hehe, ingen aning, men du har säkert rätt. Men visst skulle det, utseendemässigt, kunna vara ap-hjärnan från Texas för en sisodär 15 år sen?

Postad 13 maj 2004 - 08:53
Kollade seriöst på Nemo igår kväll (vicken bild det är

*pustar ut*

Postad 14 maj 2004 - 11:36
Fattar nada. Både jag och min flickvän har haft världens problem med "Power On" på fronten. Nämde detta för butiken igår och bad om att få den reparerad. Går efter det hem och testar en gång till för säkerhets skull. Nu kickar den igång direkt! Även tjejen fick igång på ett klick. Sedan dess har den funkat klockrent.Har inte tänkt på att det skulle gå lågsamt att byta spår...däremot så har jag upptäckt att "Power On" är trög på spelaren. Brukar alltid slå på den med fjärren men min flickvän upptäckte att knappen på fronten är klart bångstyrig. Blir nog att ge tebaks till affären för byte...
Glad iaf att jag handla av lokal butik.
Verkar som om den, lite under hot om resa till serviceverkstaden, lagade sig själv alltså.

Jajja, slutet gott då.

Postad 25 maj 2004 - 10:46
Körde tidigare en Pioneer 525:a som jag tycker var bättre.
Kan det vara så att om H/K har lagt all kraft på component-utgången och inget på S-video?
Bilden blir väldigt pixlig.
Pioneer:en hade ju ingen componentutgång så de fick väl koncentrera sig på att få s-videoutgången bra.
Tur att jag just lödat ihop en componentkabel då.

Redigerat av basdanne, 25 maj 2004 - 10:49.
Postad 26 maj 2004 - 04:30
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar