Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K AVR-230 vs Yamaha RX-V650

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 August 2004 - 16:46

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det räknas som OT, men hur står sig Marantz SR-5400 med de två ovannämnda?

MVH//André

Postad 23 August 2004 - 18:16

Unregisteredd2fbf89a
  • Unregisteredd2fbf89a
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej!

Efter tre månader med Yamaha RX-V650 så kan jag ge min syn på denna stärkaren, att hitta på omdömen om sådant jag inte har en aning om låter jag andra syssla med. Därför utgår spekulationer om H/K AVR 230 annat än att jag inte sticker under stol med att designen är riktigt läcker(Hade varit roligt att gjort en blindtest mellan båda stärkarna, med samma uppsättning lurar).

Min kringutrustning är ett Mordaunt-Short-paket: Front: MS-906 Satellit: MS-903S Center: MS-905C samt sub MS-907. Dessa lirar i mitt tycke riktigt bra ihop med Yamahan, till film i synnerhet, vilket jag återkommer till nedan.

Nåväl jag är fortfarande mycket nöjd med min Yamaha, till att börja med måste jag erkänna dess välkända kvaliteter vad gäller filmljud. I de filmer som har erkänt bra ljud lämnas inte mycket övrigt att önska(för en total novis på området hemmabio). Att YPAO:n fungerar jag kan jag verkligen intyga då jag provspelade både före och efter kalibreringen, milsvid skillnad.

Tilläggas bör att jag har ett uruselt rum för hembio. takvåning=sluttande väggar plus en gigantisk malplacerad skortsten som skjuter upp mitt i rummet. Däremot är jag inte riktigt nöjd med musikåtergivning i tvåkanals stereo, detta beror väl mycket på att mycket vill ha mer då jag efter inköpet av högtalarna tyckte att ljudet var kanon. Jag får inte riktigt den ljudbredden jag vill ha och närvarokänslan infinner sig inte riktigt förrän man lyssnar på högre volym. Men ändå, musikåtergivningen är långt ifrån dålig och vad jag nämnde ovan är endast min personliga åsikt, det behöver ju inte ens bero på förstärkaren.

Till slut, smaken är ju som röven, klöven(Gammalt skånskt djungelordspråk)
Prova vad du vill, lycka till!!

Hoppas detta omdöme kommer till nytta och fråga gärna om det är något mer du vill veta. Mvh Erik

Postad 23 August 2004 - 18:39

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

På hemsidan står det avv 330 har fem watt mer /kanal (50 resp 55)? Med harman kardon watt räknat så måste det ju ha en märkbar inverkan iallafall. Sitter själv i tankar att köpa en HK....300 eller 230.....det är frågan.

jaoo, de kanske e en bra fråga!
:D

nån som har ett vettigt svar?

De där JBL-paket som jag kollat på verkar ju vara rätt mustigt!

Så man vill ju ha styrka så det räcker till att driva!

Postad 23 August 2004 - 18:48

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

På hemsidan står det avv 330 har fem watt mer /kanal (50 resp 55)? Med harman kardon watt räknat så måste det ju ha en märkbar inverkan iallafall. Sitter själv i tankar att köpa en HK....300 eller 230.....det är frågan.

Hmm jo det skiljer 5 watt i surround men annars här båda 35 amp och
2x65 watt Stereo Mode Continuous Average Power (FTC) per Channel.

Postad 18 March 2005 - 03:18

Dj_Emil
  • Dj_Emil
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Läser man testet i HemmaBio nr 3 av Receivrar så kan man i sammanfattningen få fram att Yamaha vinner testet iomed: "Jo, den vinner (inte med stor marginal till HK & Pioneer) för att den är riktigt bra utrustad, faktiskt har mest justeringsmöjligheter samt att ljudet är bra även om det inte är allra bäst."

Läser man testet om 650:an så upplevs den lättviktigt i totalåtergivningen i ljud film om man jämför med HK

HK har dock för få intällningar tycker jag... man har lagt mer krut på kraften än justeringsmöjligheterna i AVR 230...

Yamaha har lagt lite mer pengar på inställningar
HK har lagt lite mer pengar på kraft

Man kan t.ex. inte ställa frontarna och rear individuellt utan får möblera där efter istället... har man ett "knepigt" rum så är RX-V650 ett givet val då man nästan måste ha exakt samma placering av front, rear högtalare med AVR 230'n...

HK's EZ-set är med andra ord inte i samma höga nivå som Yamaha's YPAO, tar lite längre tid att ställa in men rätt andvänt så kommer man dit man vill...

Tänkte själv köpa en HK AVR 230 och kompletera med ett infinity Primius 6ch system...

Nån bra HK dvd å rekomendera? :)

Köper man en Yamaha så kan jag starkt rekomendera Yamaha DVD-S550! ;)

Vill man ha 7.1 HK receiver så väljer man HK AVR 235 (7*50w) :ph34r:

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  2005_3.jpg   126.58K   21 Antal nerladdningar

Redigerat av Dj_Emil, 18 March 2005 - 03:36.

Postad 19 March 2005 - 08:08

tur
  • tur
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har dessutom hört av flera handlare att H/K har betydligt högre felprocent.
Yamaha får de sällan in för rep.

Tror inte alla skulle ljuga för att de tjänar mer pengar på Y.

Vill man sen kombinera med samma dvd så verkar ju 550 vara ett bättre val än 22:an. Klarar mer format, är billigare.

Vänder man sen på det så är ju H/K mycket, mycket snyggare.
Gillar inte eg. Y.titanfärgen samt orange display, hur tänker dom ?

Postad 20 March 2005 - 11:03

Unregistered9ef56225
  • Unregistered9ef56225
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Vänder man sen på det så är ju H/K mycket, mycket snyggare.
Gillar inte eg. Y.titanfärgen samt orange display, hur tänker dom ?

<{POST_SNAPBACK}>

Därför tycker jag det var lite märkligt att H/K'n bara fick en 3:a i utseende och därför inte vann testet.

Postad 20 March 2005 - 12:07

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Hybe

Hehe, måste bara fråga dej Hybe. Det verkar ja gått duktigt fort för dej å uppgradera din anläggning. När du startade den här tråden funderar du på mellan en H/K 230 eller Yamaha 650 å idag sitter du med en Arcam för ca 19 000 och B&W frontar för ca 9 000:- m.m :P

Postad 20 March 2005 - 12:31

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

>>>Hybe
Hehe, måste bara fråga dej Hybe. Det verkar ja gått duktigt fort för dej å uppgradera din anläggning. När du startade den här tråden funderar du på mellan en H/K 230 eller Yamaha 650 å idag sitter du med en Arcam för ca 19 000 och B&W frontar för ca 9 000:- m.m  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Man vill alltid ha mer, är drabbad av samma sjuka, uppgraderingssjukan och suget är svårt att stå emot :)

Postad 20 March 2005 - 12:40

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
hehe, oops att de kunde vara så extremt visste ja inte. kanske ska sälja mina grejjer nu då, kanske lika farligt som speldjävulen :P

Postad 20 March 2005 - 13:05

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

>>>Hybe

Hehe, måste bara fråga dej Hybe. Det verkar ja gått duktigt fort för dej å uppgradera din anläggning. När du startade den här tråden funderar du på mellan en H/K 230 eller Yamaha 650 å idag sitter du med en Arcam för ca 19 000 och B&W frontar för ca 9 000:- m.m  :)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe jo, de e sjukt egentligen!
Lägger alldeles för mycket pengar, alldeles för fort!

Iof så betalade jag inte i närheten av fullpriset för min AVR300 :P

Postad 20 March 2005 - 13:24

narenback
  • narenback
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Tycker folk får lägga av att snacka om att man tittar på komponenterna och ser om det är billiga komponenter eller inte. Man måste vara expert om man ska kunna titta på en bild för att se hur bra komponenter det är. Klart att det finns skillnader i komponenter. Hur välbyggda de sedan är får man nästan känna på och kan väl knappast heller avgöras på bild. Det skulle verkligen förvåna mig om h/k:n inte har några delar i sig som på något sätt kommer från Yamaha.

Yamaha har säkert minst 10 gånger så stor försäljning som h/k, har säkert 10 gånger så många återförsäljare, har säkert fler olika marknader osv. Det är inte konstigt att de är billigare om man tänker så, att de kanske inte bygger lika mycket för hand säger inget om hur det låter. Det handlar väl om olika byggfilosofier och vad de olika märkerna vill uppnå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.