/RS
Nya Pioneer plasmorna presenterade
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 14 september 2004 - 19:57
/RS
Postad 14 september 2004 - 22:16
FDE vil kostet 49995 NOK
HDE 54995,-
og XDE 59995,-
Så det blir vel noe mer hos dere grunnet kursen.
Postad 14 september 2004 - 22:55
Eftersom du redan sett de nya modellerna, kanske du skulle vilja ge en kort beskrivning av första intrycket?
/RS
Postad 15 september 2004 - 06:28
Postad 15 september 2004 - 08:27
Når det gjelder graderinger klarte jeg fortsatt å se noen, spesielt i hudtoner. Men nå er jeg superkresen.
Det som gjør at denne alt i alt er bedre en Panasonic er at den er mer lyssterk og flimmerfri. At Panasonic har 4 ganger bedre kontrast tror jeg ingeting på.
Fikk den demonstrert med D-VHS og DVD868. Fikk ikke sett på den med vanlige TV sendinger da demonstrasjonen ble foretatt på et hotellrom.
Postad 15 september 2004 - 09:25
Ja, speciellt när det i en annan tråd har diskuterats den dåliga recensionen i What HiFi (3/5) samt en Arkenbesökares besvikelse.
När det gäller besvikelsen som uttryckts här på forumet, så kommer det från en och samma person. Hittills är det övervägande positiv kritik av den senaste modellen, från de få personer som har haft en chans att se den live.
Det jag hakar upp mig på är användadet av ordet besvikelse. Besvikelse av vad? Några få ord har nämnts, såsom hackig bild, etc. Men man kan ju vända på det och ställa sig följande fråga: Är det så att den nya modellen inte är dubbelt så bra som den föregående modellen, PDP434, som i övrigt fått väldigt positiv kritik, utan endast likvärdig eller kanske bara lite bättre. Är det detta som är besvikelsen? Att man inte gjort något åt den i vissa fall kritiserade analoga TV-mottagningen, ökat kontrast förhållandet till Panasonics (teoretiska) 3000:1, etc.
Min högst personliga uppfattning är att förväntningarna är skyhöga pga tidigare modells positiva omdöme. Jag har därför svårt att tro att det kommer att bli en besvikelse för min egen del. Om 435:an "endast" är lika bra som 434:an så kommer i alla fall jag bli nöjd, också med tanke på att priset är likvärdigt.
/RS
Postad 15 september 2004 - 09:48
Jag håller med. Peakmans iaktagelser har större tyngd än "Arkenbesökaren" och det var också det jag efterlyste.Det jag hakar upp mig på är användadet av ordet besvikelse. Besvikelse av vad? Några få ord har nämnts, såsom hackig bild, etc. Men man kan ju vända på det och ställa sig följande fråga: Är det så att den nya modellen inte är dubbelt så bra som den föregående modellen, PDP434, som i övrigt fått väldigt positiv kritik, utan endast likvärdig eller kanske bara lite bättre. Är det detta som är besvikelsen? Att man inte gjort något åt den i vissa fall kritiserade analoga TV-mottagningen, ökat kontrast förhållandet till Panasonics (teoretiska) 3000:1, etc.
Postad 16 september 2004 - 07:37

Fredrik
Redigerat av Unregisteredc021d911, 16 september 2004 - 07:48.
Postad 17 september 2004 - 10:06
/RS
Postad 20 september 2004 - 15:08
sett den live.
Inget och klaga på.
Postad 20 september 2004 - 16:22
Postad 21 september 2004 - 08:25
Jag har svårt att jämnföra den med föregångaren, då jag inte har tittat på
den ordentligt. Sen är det svårt när dom inte står brevid varandra. Hade
PA 30 och 9566 som alternativ.
Skälet till att jag beställde den var att föregångaren hade fått bra kritik och
att DVD, AV och mottagren är ifrån Pioneer.
Har hitills mest tittat på Tv (digital satellit) och upplever det som helt ok.
Har bara börjat testa olika inställningar.
Postad 21 september 2004 - 10:01

Ser du några Eftersläpningar? Hur är svärtan? Nån pixellering? Mpg-kladd? Hur funkar PIP (bild i bild) på den? Reflekterar rutan mycket av rummet?
Kör du komponent eller HDMI från dvdn?
Tacksam för svar.
Edit:
La till nån fråga
Redigerat av ColinZeal, 21 september 2004 - 10:06.
Postad 21 september 2004 - 10:49
av forumet inann jag själv beställde.
Eftersläpningar, nej det är inget jag har upplevt. Såg en del konturer på nära
håll (20 cm) på spelare under Man U - Liverpool. Men det kan också varit
sändning. Var ej ett problem på längre håll. Det var en släpningar när jag spelade
FIFA 2004 PS2. Måste spela mer för att kunna bedöma detta.
Svärtan tycker jag är Bra. Jag har inget och klaga på.
Pixellering? Om jag jömnför med det jag tittat på tidigare inann jag bestämde mig för435 så ser jag 435 som den renaste. Bilden vid DVD tittande är kanon öven sener med mörka och ljus delar.
MPG Kladd??
PIP funkar kanon, speciellt med text-tv.
Har inga problem med reflexer, trodde detta skulle vara ett problem då
Plasman står brevid stora fönster i Väst läge.
DVD körs f.n på komponent. Skall införskaffa HDMI senare (ny DVD).
Redigerat av pentium551, 22 september 2004 - 12:07.
Postad 21 september 2004 - 12:00
Du har inga bilder att posta då?
(Om du ska ta så ta utan blixt isf)
edit:
Ajuste, Overscan?!? Är det mycket overscan?
Redigerat av ColinZeal, 21 september 2004 - 12:21.
Postad 21 september 2004 - 13:15
Postad 21 september 2004 - 14:40
Men jag kan hålla med om att växlingen mella TV och Text är lite seg, om man
man använder text tv knappen, först kommer ett läge med text-tv, sen ett
med tv - text tv sen tillbaks till tv och där är det en viss väntan med svart bild.
Postad 22 september 2004 - 06:50
Postad 22 september 2004 - 11:58
Postad 22 september 2004 - 12:07
"Jag INTE expert på detta område"
S du gärna förtydliga Overscan och MPG Kladd!
Postad 22 september 2004 - 12:26

Mpgkladd är samma som pixellering enligt min mening så vi skippar det.
Overscan:
TV-apparater brukar zooma in i bilden lite för att skära av kanterna på bilden. Detta pga att man i dom analoga tv-sändningarna slipper se störningar på ytterkanterna av bilden. Dom döljs helt enkelt.
Det här betyder att filmer man ser på dvd också drabbas, således ser man inte hela bilden av en film. Bu!
Om en film har proportionerna 1:2.35 (=höjden på bilden är 1 längdenhet medan bredden på bilden är 2:35) så brukar man i normala fall bara få proportionerna 1:2.20 kanske.
Då undrar jag om det är nån overscan på apparaten?
Du behöver inte dra fram tumstocken för det finns ett enklare sätt. Kör en film som har proportionerna 1.85. Plasman har proportionerna 1.77 och med en film som är i 1.85 borde man se smala svarta kanter uppe o nere på bilden. Om du inte ser dom så har apparaten overscan.
Hoppas jag var pedagogisk nog.

Postad 23 september 2004 - 11:31
Prisskillnaden är ju trots allt en vecka i Sydamerika...
Postad 27 september 2004 - 11:51
Den enda bild f.n som inte är bra är PS2, men jag har beställt nya kablar
(komponent AV kabel) för att se om detta ger en bättre bild.
Postad 29 september 2004 - 18:23
Det här är bara lite kort om mina intryck idag, men jag skall "pilla" lite med den ikväll och återkommer senare med en recension.
Köp Pioneer..
Jag tog en bild lite snabbt för den som vill se hur den ser ut..
Bifogad fil(er)
Redigerat av ercan14, 29 september 2004 - 18:24.
Postad 29 september 2004 - 20:20
ercan14
Vad är det som är så dåligt med den analoga TV-signalen? Den måste väl ändå vara acceptabel? Är det så att när man köt digital signal så blir bilden kanon och att i den jämförelsen blir bilden på analogsignalen dålig?
I vilket fall kommer jag att köra digitalt med den inbyggda DVB-T dekoden.
Ska ut på Älvsjömässan i helgen oss se på skönheten i verkligheten, då Pioeener ska ha en egen monter och visa sina nya plasmor. Sedan är det bara att sitta med väggstativ och högtalare (som redan blivit levererade) och invänta leverans av en 435XDE från Pioneer.
/RS
Postad 29 september 2004 - 21:31
Kör du med digitalbox eller dvd så är bilden fantastisk!
varken Philips eller Panna kommer i närheten av bättre bild..
Postad 05 oktober 2004 - 17:57

Inga eftersläpningar inga dithering bilden är klockren. Snacka om att denna tv har framtidsmöjligheter. Svärtan är riktigt bra och sen är den så snygg....
skall bara hitta den till ett vettigt pris.....

Postad 05 oktober 2004 - 18:31
Fortfarande bara 1366x768 panel, dvs ingen äkta HD-panel, inte särskilt framtidsförberedd tycker jag.Jag har sett 50" med hdtv och jag kan bara säga
![]()
Inga eftersläpningar inga dithering bilden är klockren. Snacka om att denna tv har framtidsmöjligheter. Svärtan är riktigt bra och sen är den så snygg....
skall bara hitta den till ett vettigt pris.....
För samma pengar skulle jag välja Sharps senaste Titanium 45" LCD med 1920x1080i på panelen.

Postad 06 oktober 2004 - 20:23
Den är verkligen Toksnygg. Mycket större än bilden högre upp visar, den ser ju ut som en 32" på den?!?
Hans kalibrerade bild var riktigt bra när man såg på t ex Rapport (digitalsändning). Filmerna Monster´s Inc R3 och Se7en R1 såg riktigt bra ut också. Dock så syntes det en del brus på filmerna vid konturer, eller vad det mpegartefakter? Detta med komponent. Otroligt sugen på att se plasman med HDMI. Ska det bli bättre än så som jag sett så måste jag bara ha en 435.

Postad 06 oktober 2004 - 22:20
(Och alla Panasonic fantaster, inte ens PA30 klarar detta, enligt min mening. Däremot anser jag att PA30 en mycket prisvärd Plasma)
PÅ 50" kördes HDTV live från HD1 och på 61" kördes någon typ av reklam från DVD. Det jag hade svåras att släppa blicken ifrån var den ljusstarka, färgdetaljerade och detaljrika bilden på 61". Det blev någon slags "Wow"-känsla över den, inte bara för stroleken utan bildåtergivningen.
Det komiska i sammanhanget är att när man står brevid dessa tre skärmar känns 43" som en liten köks-TV i förhållande till 61", men självklart blir upplevelsen blir något helt annat när 43" sitter på väggen hemma i vardagsrummet.
Visserligen kostar 43" en förbaskat massa pengar. (För att inte tala om de större storlekarna). Men för min del känns köpet helt rätt eftersom mina krav har varit att ha minimum 1024*768 panel och HDMI.
/RS
Postad 11 oktober 2004 - 09:02
Postad 12 oktober 2004 - 08:33
I prislistan står den på 149.995:-Vad kostar nya Pioneer 61"?
Vill du ha en??

Postad 12 oktober 2004 - 10:26
Tror jag köper en begagnad BMW iställetI prislistan står den på 149.995:-Vad kostar nya Pioneer 61"?
Vill du ha en??![]()

Postad 14 oktober 2004 - 09:37
Postad 15 oktober 2004 - 08:34
Jag har mina S26 nerpackade i kartong fortfarande eftersom jag inte fått min plasma ännu

Tittar man på specerna för de olika varianterna så verkar det inte skilja så mycket. Men å andra sidan är det omöjligt att säga något om detta endast baserat på specarna.
Jag valde S26 därför att jag tycker de ser snyggare ut

Jag har antagit, kanske helt felaktigt, att S26 låter bättre än S22 då de kostar nästan dubbelt så mycket

I vilket fall har jag svårt att tro att S26 skulle låta sämre än S22. Däremot är de förmodligen inte dubbelt så bra.
/RS
Postad 15 oktober 2004 - 09:14
Okej, väntar med spänning på att höra vad du tycker då - men jag väntar nog som mest till början av nästa vecka innan jag beställer. Har pratat med en återförsäljar som endast hade hört S26:orna och tyckte de lät kanon. Jag har inte ens hittat några specar över högtalarna, var hittar du det?
Jag tänker som dig att prisskillnaden inte endast kan förklaras av storlek och design osv, utan att det måste vara andra element, men det borde ju finnas specar på vilka elemant som finns i högtalarna? Har försökt ringa direkt till pioneer, men har tröttnat på att vänta i deras telefonkö...
Skulle gärna veta hur du kopplar in TV:n sen också, vilken typ av anslutningar du använder.
/S
Postad 15 oktober 2004 - 10:47
Pioneer - Support
Sök efter S26 och S22. Du hittar även bruksanvisningar för 435 FDE, HDE, XDE är.
Enligt uppgifter jag har fått kommer 435XDE inte in förrän i slutet av nästa vecka, så har man tur så kanske man kan sitta nästa helg.
Til att börja med kommer jag att använda DVD via Scart (RGB), eftersom min nuvarande DVD är en gammal en. Men jag vill ju definitivt använda HDMI-ingången och har tittat på Pionner 668. Tyvärr klarar inte den att skicka 720p till TV, så i dagsläget lutar det åt Denon 2910, som klarar detta.
I övrigt kommer jag använda digitalmottagaren för att se det marksända digitalkanalerna. Förmodligen blir det Boxer-paketet också. Men eftersom jag bor i lägenhet och har kabelTV, så vet jag inte hur allt kommer att fungera. Kanske behöver jag en bordsantenn för digitalmottagningen.
/RS
Postad 15 oktober 2004 - 11:50
Den enda skillnad jag kan se mellan högtalarna är att Tweeter'n för S26 är 2 cm, men på S22 2,5 cm... Storleken på Woofern står inget om. Men sen gör väl storleken på höljet viss skillnad för ljudet förstås.
Jag är inge vidare på det där med vilka utgångar som finns och så =) Funderar på att beställa en Pioneer DVR-520H, men vilka anslutingar som finns och man bör använda har jag ingen aning om tyvärr. Det blir väl scart av gammal vana...
/S
Postad 19 oktober 2004 - 09:15
Hej RS!Til att börja med kommer jag att använda DVD via Scart (RGB), eftersom min nuvarande DVD är en gammal en. Men jag vill ju definitivt använda HDMI-ingången och har tittat på Pionner 668. Tyvärr klarar inte den att skicka 720p till TV, så i dagsläget lutar det åt Denon 2910, som klarar detta.
I övrigt kommer jag använda digitalmottagaren för att se det marksända digitalkanalerna. Förmodligen blir det Boxer-paketet också. Men eftersom jag bor i lägenhet och har kabelTV, så vet jag inte hur allt kommer att fungera. Kanske behöver jag en bordsantenn för digitalmottagningen.
/RS
Jag är inne på samma linje som dig, Jag vill använda HDMI ingången för DVD:n och Den inbyggda digitaltv mottagaren för Boxer.
Jag har några frågor som du kanske har kollat upp.
Du säger att Denon 2910 klarar skicka 720p!? Vad är det som skiljer mellan Denon 2910 och 3910 som plasman kan dra fördel av? Och vad menas med 720p?
Var stoppar du i programkortet för Boxer i tunern? Skickas den digitala signalen direkt till plasman utan omvandling eller fungerar det som en "vanlig" digitalbox att den gör om signalen till analog först och sen tillbaka till digital igen!?
Hälsningar
/sportnisse
Postad 19 oktober 2004 - 10:19
Du säger att Denon 2910 klarar skicka 720p!? Vad är det som skiljer mellan Denon 2910 och 3910 som plasman kan dra fördel av?
Kolla följande länkar i DVD-forumet:
2910
3910
Som jag har förstått det hela ligger största skillnaden på ljuddelen.
Att bilden skickas i upplösningen 1280*720 i progressive mode, dvs alla linjer skickas samtidigt till skillnad mot interlaced mode, där varannan linje skickas var 1/50 dels sekund, eller vilken uppdateringsfrekvens som nu används.Och vad menas med 720p?
Detta innebär att mycket mer detaljerad information skckas till skärmen och 720p ligger närmare skärmens egen native upplösning på 1024*768. Men man bör också ha i åtanke omskalning etc som behöver göras, men det kanske någon mer insatt expert i området kan förklara.
Kortet sätts in på baksidan av receivern. Kolla i bruksanvisningen. Det finns en länk till den tidigare i denna tråd.Var stoppar du i programkortet för Boxer i tunern?
Tyvärr vet jag inte. Får väl kolla med Pioneer.Skickas den digitala signalen direkt till plasman utan omvandling eller fungerar det som en "vanlig" digitalbox att den gör om signalen till analog först och sen tillbaka till digital igen!?
/RS
Postad 20 december 2004 - 13:52
Är det någon här som har läst några tester av Pioneer PDP-435XDE och vet några länkar till dessa?(eller tidningar med test i)
Har beställt en och nu i väntanstider vill man ju läsa så mycket som möjligt om plasman.
Wall
Postad 20 december 2004 - 23:29
(På G att införskaffa en själv här i dagarna)
Postad 25 mars 2005 - 13:56
Är intresserad av denna TV men skulle vilja skicka bilden digital till TV från en dator. Enligt manualen ang HDMI anslutningen så står det "PC-signaler har ingen motsvarighet". Någon som lyckats med detta?
Är den någon som har anslutet en PC via den analoga DSUB ingången på framsidan och kan dela med sig av bildkvaliten?
Tack på förhand.
Postad 25 mars 2005 - 20:48
Har någon lyckats koppla in en PC som har ett grafikkort med DVI utgång till HDMI ingången på TV:n?
kika här.
https://www.minhembi...ndpost&p=625347
det kanske inte framgår men du ska alltså köpa en DVI->HDMI kabel
här har du bra kvalitets kablar
http://www.marcuscab.../video_hdmi.htm
Redigerat av Unregistered1008, 25 mars 2005 - 21:11.
Postad 16 juni 2005 - 08:44
Jag har gjort detta med min 435HDE och det fungerar bra, men av någon anledning så syns inte hela datorbilden vid upplösningen på 1920*1080. Kanske hänger det ihop med resonnemanget kring overscan högre upp i tråden??Har någon lyckats koppla in en PC som har ett grafikkort med DVI utgång till HDMI ingången på TV:n?
Vilken upplösning rekommenderas för bästa resultat? Det retar mig att lite av skärmen försvinner vid 1920*1080.
Postad 17 juni 2005 - 00:02
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar