Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Denon DVD-2910 *

441 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DVD-2910 (Blu-ray & DVD-spelare) 1 9.523076 (64) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 16 September 2004 - 15:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad bild

Postad bild

All info är från Denons hemsida och Hifi-Klubben.

Huvudspecifikationer, Denon DVD-2910

• Powered by the latest DCDi by Faroudja FLI-2310 Decoding Engine - Finest available processing for film, video, graphics or mixed-mode content
• Adjustable Chroma Delay and Level, White/Black Levels, CCS On/Off controls
• New ESS Vibrato "Chroma Bug Free" MPEG/DVD-Audio Decoder
• Sony CXD-2753 Second Generation DSD Decoder
• Dual, discrete, Analog Devices ADV-7310 - 216 MHz, 4:4:4, 12 bit Video D/A Conversion system featuring Noise Shaped Video processing (1 chip each Progressive and Interlace)
• 8x Oversampling Progressive and 16x Interlace output
• Wideband relay switched component video outputs
• Variable Black Level (Setup): 0 and 7.5 IRE
• Passes below-black (PLUGE) on progressive and interlace outputs
• (1) DVI-D (HDCP) and (1) HDMI Multi-Channel Audio (SiL9300) Compatible, outputs with selectable 480p/720p/1080i output
• (1) each - Component Video, Composite and "S" outputs
• 2X DVD read speed; 4X CD/CD-R/CD-RW read speed; with 8MB drive buffer memory
• Built-in Dolby Digital, dts, DVD-Audio and SACD decoders with 5.1 analog outputs
• Burr-Brown 24-bit, 192-kHz DSD-1791 Audio DACs that decode PCM and DSD signals discretely with no cross-conversion of DSD
• Full Digital Bass Management for DVD-Audio, featuring Analog Devices Melody 32-bit processor; 80Hz crossover with 12dB high and 24dB low pass slopes; Adjustable delay time(0-15ms)and Channel Levels
• Full Digital Bass Management for SACD; 80Hz crossover with 6/12dB slopes on all channels; Adjustable channel levels
• Bass Management avaialble for all formats on the HDMI output
• MP3 and Windows Media Audio (WMA 9) Playback
• Plays Audio/Video CDs; DVD-Audio/Video; Super Audio CD; DVD +/-R/RW(conditional); Audio CD-R; Audio CD-RW; Decoders for MP3 (128kbps or greater recommended) and WMA-8 (64 ~ 160kbps) CD-R/RW & DVD +/-R/RW discs
• JPEG photo file viewer, Kodak Picture and Fujicolor CD compatible
• HDCD decoding
• 24/96 compatible digital outputs - optical and coaxial
• Anamorphic Scaling for 4:3/16:9 Sets
• 4:3 Squeeze and Zoom Controls, including DVI/HDMI outputs
• Pure Direct Modes to defeat unneeded portions of player for the ultimate in audio performance
• SRS TruSurround
• Remote in/out ports
• GloKey remote control
• Mått: 434x137x403 mm (B/H/D)
• Vikt: 5,5 kg
• Pris:

https://www.prisjakt...18364&type=.png

Enligt Hifi-Klubben så är releasen i sverige i slutet på oktober.

Europeisk-, engelsk manual finns att ladda hem HÄR. (Högerklicka och "Spara mål som...")
Produktblad finns HÄR. (Högerklicka och "Spara mål som...")

Generellt snack om den nya serien av Denons DVD-spelare kan tas i denna tråden.

Frågeställningar:

Tar denna spelare både 50 och 60Hz via DVI- och HDMI-utgångarna?
Svar: Ja! Enligt Denon.de så ska den göra det. Citat:
"Scaler (wirkt auf DVI, HDMI) 480p bzw. 576p / 720p / 1080i
(50, 60 Hz)
" slut citat

Problemlösningar för Denon DVD-2910

1. Bilden blir överscannad i 720p via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?

2. Bilden blir ryckig när jag spelare upp 1080i via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?

3. Vilket Progressiveläge ska man välja för filmmaterial? Auto1 eller Auto2?

4. Varför står det “Others” som vald subtitle i spelarens meny när jag tittar på en film och valt svenska subtitles?

5. Jag kan inte lyssna på 5.1-ljud med SACD-skivor. Vad göra?

6. Jag kan inte välja MLP-spåret vid DVD-Audiouppspelning. Vad göra?

7. Vilken firmwareversion har jag i spelaren? Hur ser jag det?

1. Bilden blir överscannad i 720p via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?

1.1. Tryck på knappen “Picture Adjust.”

1.2. Längst bort till höger i denna meny finns ett val som heter "SET". Välj det.

1.3. Här kan du nu förflytta bilden i både höjd- och sidled. Försökt så till en bra kompromiss.

2. Bilden blir ryckig i 1080i via DVI/HDMI-utgången. Vad göra?

2.1. Gå in i spelarens OSD-meny och till "Video Setup" (tredje fliken från vänster)

2.2. Här finns det ett val som heter "TV Type"

2.3. Ändra till NTSC istället för Multi som är default.

3. Vilket Progressiveläge ska man välja för filmmaterial? Auto1 eller Auto2?

För att citera från amerikanska SECRETStestet så står det så här:

"Auto 2 should be used with PAL or video-based material, and Auto 1 should be used for normal NTSC film-based DVDs." Slut citat.

Alltså Auto2 för europeiska filmer (och från andra delar av världens som använder PAL som TV-system), och Auto1 för amerikanska filmer (och från andra delar av världens som använder NTSC som TV-system). Upp till var och en vad som ser bäst ut iofs. Bara att testa sig fram.

4. Varför står det “Others” som vald subtitle i spelarens meny när jag tittar på en film och valt svenska subtitles?
Detta är en bugg som jag tycker var lite dåligt att inte Denon fixade till innan spelaren släpptes på den europeiska marknaden. Jag löste det så att jag manuellt fick gå in i OSD-menyn och ställa in vilken subtitlefil spelaren skall "fånga" då filmen går igång. Man KAN hoppa mellen olika subtitles under filmens gång, men det funkar (som en del kanske redan vet) inte i ALLA filmer. Sen att det star “Others” istället för “Swedish” gör inte saken lättare. Lösning:

4.1. Tryck på knappen “Setup.”

4.2. Den första sedan som visas är “Disc setup” och det är här vi ska ändra lite.

4.3. Gå ner två hack till “Subtitle.”

4.4. I undermenyn som nu kommer fram stegar man ner till valet som är markerat som “Others.”

4.5. Tryck på “Enter” på fjärren och en liten undermeny skådas

4.6. Skriv in koden “8386” med fjärrkontrollens nummertangenter (de andra landskoderna finns på sidan 152 i manualen).

4.7. Tryck på “Enter” och du är klar!

4.8. För att lämna menyn så trycker man på “Setup” en gång till.

5. Jag kan inte lyssna på 5.1-ljud med SACD-skivor. Vad göra?

Detta kan bero på två olika saker.

5.1. Inte alla SACD-skivor har 5.1-ljud. Kolla att skivan du vill spela upp har 5.1-ljud.

5.2. Kolla i spelarens setupmeny och under fliken som heter 'Audio Setup'. Där skall det stå på 'Multi'. Står den på 'Multi' så får du alltid ut alla kanaler som skivan är inspelad med. Har skivan bara 2 kanaler så blir det 2 kanaler osv. Har skivan både 5.1-ljud och vanligt stereoljud så tar spelaren 5.1-spåret först. Vilken SACD-setup man vill ha kan man även enkelt ändra med en knapp på spelarens front.

6. Jag kan inte välja MLP-spåret vid DVD-Audiouppspelning. Vad göra?
5.1. Gå in i OSD-menyn och sedan till den sista fliken som heter "Other setup". Här ska "Player-Mode" stå som "Audio". Står den som "Video" funkar inte DVD-Audio alls.

7. Vilken firmwareversion har jag i spelaren? Hur ser jag det?

7.1. När spelaren är igång så stänger du av strömmen med huvudströmbrytaren, dvs den lite mindre knappen bredvid standbyknappen.

7.2. Håll inne knappen "Play" och "Open/Close" samtidigt...

7.3. Tryck nu (samtidigt som du håller in "Play" och "Open/Close") på huvudströmbrytaren.

7.4. Forsätt hålla in knapparna tills ikonerna för dessa knappar börjar lysa i displayen på fronten av spelaren.

7.5. Nu kan du trycka in följade knappar i en följd: 3, 2, 6, 5 och sedan knappen "Menu" på fjärrkontrollen.

7.6. För att stega mellan informationen så trycker du på "Menu"-knappen. (ESS, Make day, DRV, System, DSP)

7.7. ESS är firmwareversionen i spelaren för tillfället.

Mer info kommer med tiden.

Edit 040923: Länk till europeisk-, engelsk manual
Edit 041005: Problemlösningar
Edit 041006: Länk till Secretstestet samt en till problemlösningspunkt
Edit 041029: Info om firmwareversionstest.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 30 October 2004 - 09:17.

Postad 16 September 2004 - 17:12

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Denna spelare är rätt för mig. Måste reda ut hur fan det är med macroblocking dock, som storebror 3910 sägs lida av. Ska jag va riktigt ärlig tror jag inte jag vet vad MB är för nått. Har nog aldrig tänkt på det när jag glott på film.

varför har den ett senare release datum än dom andra ??

Postad 16 September 2004 - 18:36

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Ser ut att vara en toppen spelare, synd att den bara har en scart, lite snålt faktiskt!
Dock trevligare med DVI och HDMI, en perfekt spelare som klarar av att skicka digitala bild signaler till tv ochprojektor, slipper koppla om när man vill växla mellan tv och projje. Önskar ändå att den hade två scart kontakter.
Snygg och ren fjärr kontroll, bra att den inte är en usel LCD typ ;)

Hösten kommer bli jätte intressant, funderar redan på att vilja ha en av dessa nykomlingar, frågan är vilket märke det nu blir!

Postad 16 September 2004 - 20:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja denna går inte av för hackor,,
kommer göra sig fin i racket ;)

Postad 16 September 2004 - 21:46

Unregisteredc0247635
  • Unregisteredc0247635
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Var inne idag i LInköping. Där sa de mitten oktober. Blir till att masa sig dit för en provlyssning/tittande snarast då :D
*undrar om de kommer rea ut 2200*?? isånafall ska man snåla o köpa den eller spara o lägga pengarna på 2910? å andra sidan beror det på hur mycket de sänker priset ;)

Postad 16 September 2004 - 23:52

Franz
  • Franz
  • Veteran

• 2127 inlägg
  • 0
Ställer mig också till dem som i praktiken bestämt sig för den här spelaren. Jag var länge inne på Pioneer DV-668 men den här känns som ett strå vassare. Någon som har några tankar om dessa spelare mot varandra?

Postad 16 September 2004 - 23:58

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Ställer mig också till dem som i praktiken bestämt sig för den här spelaren. Jag var länge inne på Pioneer DV-668 men den här känns som ett strå vassare. Någon som har några tankar om dessa spelare mot varandra?

Sammaledes, denna ser mycket intressant ut. 668 går bort för mig då den inte fixar 720p som jag naturligtvis vill ha till min PE8700:a

Postad 17 September 2004 - 09:31

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Bildmässigt så skall det tydligen inte vara någon skillnad mellan denna och storebrorn DVD-3910. Om nu 3910 lider av macroblocking så gör väl denna spelare det med, eller?

Lider den av det vill jag inte lägga 11k på en DVD som DVD-3910 kostar. Då köper jag denna istället tror jag. Denon-Link och firwire får jag vänta med.
Det som jag dock är lite orolig över är att DVD-2910 INTE skall ha "Picture mode" som DVD-3910 har. Tror de menar något liknande som "Picture Adj." som finns på min DVD-2900 dvs olika bildminnen. Har den inte det så blir det en jobbig sits för mig. Vet inte vilken man ska välja. ;)

Audiobiten är DVD-3910 bättre än denna med bättre DACar, Denon-Link osv.

Postad 17 September 2004 - 11:01

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Bildmässigt så skall det tydligen inte vara någon skillnad mellan denna och storebrorn DVD-3910. Om nu 3910 lider av macroblocking så gör väl denna spelare det med, eller?

Lider den av det vill jag inte lägga 11k på en DVD som DVD-3910 kostar. Då köper jag denna istället tror jag. Denon-Link och firwire får jag vänta med.
Det som jag dock är lite orolig över är att DVD-2910 INTE skall ha "Picture mode" som DVD-3910 har. Tror de menar något liknande som "Picture Adj." som finns på min DVD-2900 dvs olika bildminnen. Har den inte det så blir det en jobbig sits för mig. Vet inte vilken man ska välja.  ;)

Audiobiten är DVD-3910 bättre än denna med bättre DACar, Denon-Link osv.

Jag har samma dilemma. Bildmässigt vill jag kunna justera så mycket som möjligt. Letar runt lite efter andra spelare men Denon var helt enkelt suveräna om man ser till prestanda/pris jämfört med konkurrerande modeller. Det kommer att bli jättesvårt att välja, personligen får jag nog vänta till det kommer mer modeller med DVI/HDMI.

Om det var möjligt, vilket det förmodligen inte är alls, att Denon skulle släppa en firmware som tog hand om macroblockingen så skulle jag direkt köpa en 3910...

Postad 17 September 2004 - 15:44

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Drem: Om det är någon tröst så har jag inte läst en enda europe´ som haft problem med en PAL-version av DVD-3910. :D

Är man ute efter bra bild i första hand och inte lika höga krav på ljudet så är ju DVD-2910 svårslagen i prisklassen skulle jag tro.

Postad 20 September 2004 - 20:22

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Vet inte om nån är intresserad men jag har beställt en DVD-2910 från TECHNIKdirekt.de för €708.

Tyvärr finns det inget leveransdatum men enligt Denon.de är det slutet av september som gäller och då är det väl mitten av oktober det blir.

Kanske man kan få sin en vecka innan hifiklubben ;)

Postad 20 September 2004 - 20:54

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Drem: Om det är någon tröst så har jag inte läst en enda europe´ som haft problem med en PAL-version av DVD-3910.  ;)

Är man ute efter bra bild i första hand och inte lika höga krav på ljudet så är ju DVD-2910 svårslagen i prisklassen skulle jag tro.

Man blir extremt nyfiken på vad tyskarna gjorde med firmwaren. Stämmer det att dom lade in en ny firmware på spelarna innan dom skickades ut?

Postad 22 September 2004 - 10:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Är det någon som hört något om när denna vackara dvd kommer ut till försäljning på klubben ?

/jonas

Postad 22 September 2004 - 13:09

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Denon.de har tagit bort leverans i slutet av september så då får vi hoppas den dyker upp snart...

Postad 28 September 2004 - 09:27

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

laut Bestellung vom 20.09.2004 wurden folgende Artikel am 28.09.2004 um 10:21:26 Uhr versandfertig gemacht.
=
according to order of 20.09.2004 was made ready for dispatch the following articles to 28.09.2004 at 10:21:26 o'clock.

Jaha, då är min Denon DVD-2910 på väg från Tyskland.

Det blir som jag trodde... får den innan Hifiklubben. Ska bli kul!

Postad 30 September 2004 - 14:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jaha, då är min Denon DVD-2910 på väg från Tyskland.

Har den kommit ännu ? du måste skriva o berätta om dina intryck
vill veta B)

/jonas

Postad 30 September 2004 - 17:27

Unregisterede5a31c06
  • Unregisterede5a31c06
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
hmm jag väntar också på denna spelaren , tror att den kan passa mig .

hade varit kul med lite intryck å recensioner sedan när någon får den levererad, men den kommer inte till hifi-klubben förrän i slutet av oktober läste jag.

men men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

väntar med spänning! B)

Postad 30 September 2004 - 20:57

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Har den kommit ännu ? du måste skriva o berätta om dina intryck
vill veta  B)

/jonas

Den har kommit till Sverige nu men jag vet inte om det är Posten som levererar ut den eller om den hamnar i ICA-butiken ;)

Det är min födelsedag idag så om jag får den imorgon är det en fin present.

Klart att jag kommer att skriva om den snart...

Postad 01 October 2004 - 11:37

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Kanske lite dumt fråga om jag köper DVD-spelare i Tyskland och sen fick kanske ngn problem då måste man uppgradera mjukvara el. sånt via RS 233-port.
Fråga är går bra lämna Denon 2910 hos HIFI butiken för uppgradera om man köpt spelare från Tyskland?
Hos www.hificomponent.de kostar Denon 2910 678 € = ca 6.150 kr

Postad 01 October 2004 - 13:41

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Kanske lite dumt fråga om jag köper DVD-spelare i Tyskland och sen fick kanske ngn problem då måste man uppgradera mjukvara el. sånt via RS 233-port.
Fråga är går bra lämna Denon 2910 hos HIFI butiken för uppgradera om man köpt spelare från Tyskland?
Hos www.hificomponent.de kostar Denon 2910 678 € = ca 6.150 kr

Uppgradering av Denon-spelare sker med CD så det är nog inga problem att få gjort på Hifiklubben. Kan ibland få tag i firmwares på nätet.

Priset på Hificomponent blir med frakt €773.60 = 7100SEK. Du måste gå in som mailorder Sweden eftersom Hificomponent räknar med 25% svensk moms tyvärr.

Jag har min hemma idag från technikdirekt.de. €728. Ska till posten o hämta den om en timme :rolleyes:

Postad 01 October 2004 - 13:59

skrot
  • skrot
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
var precis inne på hifiklubben i Jönköping , de hade precis installerat 3910:an
och det lilla jag han se var iaf utsökt...
frågade efter 2910:an och den finns för leverans nu !! ,dock tar dom bara hem den
från huvudkontoret i göteborg (till jkpg) på beställning men beställer man innan måndag middag har man den på torsdag

Postad 03 October 2004 - 08:45

DanielP
  • DanielP
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
http://www.denon.de/.....]=140&Pid=142

Den här sidan är visserligen på tyska men illustrera tydligt vad som är skillnaden mellan 3910 och 2910.

Vad jag kan se så är främst avsaknaden av Firewire, DenonLink, DICT, AL24 och RS232 det som skiljer 2910.

Funderar lite om man inte skulle kunna gå ihop ett antal stycken och beställa den i utlandet för å få ner priset...

Men man vill ju först ja läst en test.

Postad 04 October 2004 - 14:04

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Då har man laggt in en beställning på denna spelare.
Blir nog kalas när man får projjen...blir att tok testa....

Postad 04 October 2004 - 16:26

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
På avsforum.com har en snubbe testat en 2910. Här är lite intryck:

http://www.avsforum....threadid=453137

Postad 05 October 2004 - 07:15

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
1080i-problemet med ryckig bild avhjälps genom att låta spelaren ska stå i NTSC-läget under TV-Type för denna upplösning INTE Multi som de flesta kör den in.

Testa och kolla. Blir GRYM bild! Dock så blir det lite kantiga konturer med 1080i och NTSC. Kolla te.x. kapitel 10 i Gladiator och mot hustaken i bakgrunden. Lite kantiga konturer. Testa samma sekvens med spelaren ställd i Multi och 720p. Upp till var och en vad som är bäst.

Tror jag ska testa en DVD-2910 idag om den finns hemma. Börjar lära mig hur man ska köra dessa spelare nu.

Postad 05 October 2004 - 07:49

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Kanon Peter..

Blir att testa när man får hem prylarna
:D

Postad 05 October 2004 - 08:01

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

1080i-problemet med ryckig bild avhjälps genom att låta spelaren ska stå i NTSC-läget under TV-Type för denna upplösning INTE Multi som de flesta kör den in.

Testa och kolla. Blir GRYM bild! Dock så blir det lite kantiga konturer med 1080i och NTSC. Kolla te.x. kapitel 10 i Gladiator och mot hustaken i bakgrunden. Lite kantiga konturer. Testa samma sekvens med spelaren ställd i Multi och 720p. Upp till var och en vad som är bäst.

Tror jag ska testa en DVD-2910 idag om den finns hemma. Börjar lära mig hur man ska köra dessa spelare nu.

Ska nog själv ta och prova mig en 2910 om HIFI klubben i GBG har några i silver hemma du kan nog räkna med att bli överöst med pm om hur den funkar om den ska vara så känslig :D

Postad 05 October 2004 - 11:11

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
Ja testar någon 2910 så får ni direkt rapportera i den här tråden. Den spelaren är högintressant för mig just nu.

Peter.M:

Har du avhjälpt de flesta av problemen med 3910 nu? Vilka är det iså fall som återstår? Om 2910 har "nästan" lika många inställningsmöjligheter för bilden som 3910, och som grädde på moset inte har de problem som återstod på 3910, då blir det väl en sådan spelare som gäller? :D

Postad 05 October 2004 - 11:25

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Tror jag ska ha kvar min spelare ändå. Skulle jag byta till en DVD-2910 skulle jag säkert ångra mig när jag väl sitter där med en AVR-3805 (som antagligen blir mitt nästa inköp). Kommer säkert sakna Firewire också så jag vågar helt enkelt inte chansa. Kalla mig feg, men jag tror jag behåller min DVD-3910.
De små buggarna som finns i DVD-3910 bildmässigt tror jag knappast blir bättre med ett byte till DVD-2910 då de bygger på samma videodel. Dock undrar jag hur det är med lagerbyte på DVD-2910. Kan inte någon vänlig själ testa "Asteroid Chase" på Star Wars II och kolla detta? Vill höra om det blir någon snabb "pause" då Obi Wans skepp åker mot planeten i bakgrunden. Presis innan Obi börjar bli beskjuten av Bobba Fett och hans son.

Drem: Ja, de flesta problemen är lösta nu. Lagerbytet är kvar dock, men det får man väl leva med(?). Inte lång lagerbyte om man säger så. hehe

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 October 2004 - 11:51.

Postad 05 October 2004 - 11:50

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
Peter.M:

Kommer du ändå att testa en 2910? Jag förstår om du inte vill åka och låna hem en sådan då du bestämt dig för att behålla 3910 men om du gör det så skulle det vara guld värt, speciellt när du har sett 3910 och kan jämföra bild och ljud-kvalitet.

Postad 05 October 2004 - 12:01

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Nu blir jag som vanligt helt ställd :D ska jag åka och köpa mig en 2910 eller ska man slå till på en 3910 skäll får jag ju iaf av frugan och ska man få skäll kan man ju lika gärna få det ordentligt :(

Postad 05 October 2004 - 12:05

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Drem: Visst skulle det vara grymt! MEN, just nu har inte HiFi-Klubben i Linköping dem hemma. De kommer antagligen på torsdag eller fredag denna vecka. Skulle vara kul att testa den, men mindre kul att hålla på att flänga fram och tillbaka till Linköping från Örebro till ingen nytta. Sedna jobbar jag resten av veckan också. Har inte råd med att lägga ut pengar för två spelare osv.

Säger det jag sa tidigare. Om någon köper en DVD-2910 och är villig att vara med på ett test så säg till mig. Jag kan åka en bit för att möta/hämta upp eller liknande. Idag då i så fall. ;) :(

Edit: FreddanB: Köp en DVD-2910 och kom hem till mig med den så testar vi den ihop. :D Bodde inte du i Stockholm? I så fall kan jag kanske "möta upp dig". Åka halva vägen var eller likande. Jag skjutsar dig så klart.

Edit: Ivrigt stavfel. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 October 2004 - 15:01.

Postad 05 October 2004 - 14:37

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Jag skjutar dig så klart.

Nämen, så allvarligt får det inte bli Peter :( ;) Sitter här och hoppas på en 3910-2910 shoot-out ;) :D

Postad 05 October 2004 - 15:02

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Drem: :( Ja, jag söker också efter någon som vill testa en DVD-2910 mot min DVD-3910. Jag behåller min storebror då den har det jag vill ha om man säger så. Skulla dock vara kul att veta hur DVD-2910 presterar.

Ingen som fått dem än? Vart är ni tysklandsköpare?? :D

Postad 05 October 2004 - 15:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
Jag har mailat Hifiklubben GBG och frågat om jag får låna hem en 2910. Risken är väl kanske minimal att dom låter mig göra det. Får se imorgon vad dom svarar.

Postad 05 October 2004 - 20:10

DanielP
  • DanielP
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Kostar nu 5530kr på Technikdirekt.de ... vill inte göra reklam men det verkar hittils billigast... men ännu finns inga tester :-(

Postad 05 October 2004 - 21:12

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
I den här tråden finns en engelsk översättning av en fransk recension. Det är jobbigt att läsa den engelsk-franska översättningen men man förstår vad som står. Man kan sammanfatta det med att han tycker att videomässigt finns inga större skillnader utan det är just på ljudsidan 3910 krossar även lillebror:

http://www.avsforum....threadid=452249

Postad 06 October 2004 - 09:17

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
För att direktöversätta (har själv bott flera år i Frankrike) texten som Drem refererar till, och där XVZ12000 används som bildvisare:

"En conclusion de la partie vidéo, sur un projecteur haut de gamme, la différence d’image entre les deux lecteurs est tout à fait difficile à percevoir, elle ne saute pas aux yeux. S’il y en a, je ne l’ai pas vue hier. Peut être que ces différences se révèleront avec un autre projecteur. J’ai encore à les tester sur le Sony HS50."

Översättning:

"Slutsatsen beträffande videodelen, med en bättre projektor, så är skillanden (mellan 2910 och 3910) helt enkelt svår att uppfatta och framhävs inte på något sätt. Om det finns en skillnad så har jag inte sett den vid testet igår. Det kanske
finns en skillnad som märks med en annan projektor. Skall även testa ytterligare, då med Sony HS50"

Till sist så beskriver han att ljudskillnaden däremot är mycket stor. Han som skriver är själv hifi/av handlare i Paris.

Postad 06 October 2004 - 10:42

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Hifiklubben Stockholm väntar leverans till på fredag, annars kommer den nästa vecka. (finns det något märke som någonsin hållit leverans tiderna!!??)

Är det en hörbar skillnad mellan 3910-2910?

Om man är 2 peroner och riggar upp dem kan den ena personen vara vänd åt fel håll för att inte se vilken som provas medan den andre kör likadana skivor från spelarna utan att tala om vilken är inkopplad.
Om det är skillnad är det märkligt att en efterträdare till en EISA utmärkelse (Denon 2900) presterar så dåligt, om det är sant vill säga.
Och eftersom Pioneer 668 vann i år måste den vara ännu bättre än den gamla 2900-rent tekniskt alltså, eller?

Spekulationer i hästlängder, föredrar dock fakta än rykten, men man är inte oberörd av den Franska recensionen som tagits upp här ;)

Nja, får prova själv, lyssna och jämföra, det lär bli intressant, det ligger nog lite prestige i detta och Denon brukar inte gör dåliga produkter.
Inom en vecka eller så vet man själv resultatet.

Redigerat av Audio Code 3, 06 October 2004 - 10:43.

Postad 06 October 2004 - 11:25

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
Tyvärr har Hifiklubben i GBG inte fått hem 2910 ännu men i slutet på nästa vecka borde dom finnas.

Postad 06 October 2004 - 12:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Till sist så beskriver han att ljudskillnaden däremot är mycket stor. Han som skriver är själv hifi/av handlare i Paris.

Analogt ljud då antar jag? Eller är det stor skillnad även om man skickar en digital signal till recievern och låter den avkoda?

Postad 06 October 2004 - 13:33

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Analogt ljud då antar jag? Eller är det stor skillnad även om man skickar en digital signal till recievern och låter den avkoda?

Det måste vara så han menar? Om man använder den som bildspelare och kopplar ljudet digitalt och låter förstärkare/försteg avkoda så känns det lite svårt att berättiga dom extra tusenlapparna för en 3910?

Jag ska testa en 2910 när den kommer in till hifiklubben och dom ville också att jag skulle ta med projektorn för dom var nyfikna på den ;)

Postad 06 October 2004 - 13:58

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Det måste vara så han menar? Om man använder den som bildspelare och kopplar ljudet digitalt och låter förstärkare/försteg avkoda så känns det lite svårt att berättiga dom extra tusenlapparna för en 3910?

Jag ska testa en 2910 när den kommer in till hifiklubben och dom ville också att jag skulle ta med projektorn för dom var nyfikna på den ;)

Perfekt Drem! Då får vi de eventuella underscan/overscan-problemen@720p50Hz och vibrerande-bild-problemen@1080i50Hz förankrade hos en distributör.

Om 2910:an skulle visa sig fungera perfekt ihop med BenQ:en i 720p50Hz och 1080i50Hz, kan du då försöka få dem att testa en 1910:a mot projjen?

Börjar tro att det inte är "fel" på varken Denon-spelarna eller 8700:an. Utan att det är kompatibilitets-bekymmer. Olika rapporter stärker denna misstanke.

Postad 06 October 2004 - 13:59

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Inte alls omöjligt...

Postad 06 October 2004 - 14:27

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Perfekt Drem! Då får vi de eventuella underscan/overscan-problemen@720p50Hz och vibrerande-bild-problemen@1080i50Hz förankrade hos en distributör.

Om 2910:an skulle visa sig fungera perfekt ihop med BenQ:en i 720p50Hz och 1080i50Hz, kan du då försöka få dem att testa en 1910:a mot projjen?

Börjar tro att det inte är "fel" på varken Denon-spelarna eller 8700:an. Utan att det är kompatibilitets-bekymmer. Olika rapporter stärker denna misstanke.

Jag testar gärna så mycket som möjligt, vi får se hur mycket tid, möjlighet och apparater dom har på hifiklubben vid tillfället.

Postad 06 October 2004 - 14:40

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0

På din fråga svarar han så här:

"Les écarts que tu peux lire sur mon test son les écarts en numérique coaxial, donc sans le comportement des convertisseurs N/A. "

Det betyder att han testet avser skillnader när de DIGITALA
ljudutgångarna används, dvs utan intern D/A omvandling.

Därefter är det en annan person som inflikar att skillnaderna
trolitvis härhör från skillnader i mekaniken, där 3910 är
mer påkostad än 2910.

Postad 06 October 2004 - 14:46

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
Råkade även se att samma peson jämfört ljudet mellan
2910 och 2900:

"Coté son, j'ai fait. Le DVD2900 est bien meilleur. Coté image, je l'avais fait avec le 3910, et ce dernier allait beaucoup plus loin, donc le DVD2910 a une plus belle image que le DVD2900."

Han säger att 2900 har ett mycket bättre ljud!!!!!!!!
Detta skulle ju isåfall bekräfta att rent ljudmässigt är 2910
inte efterföljaren till 2900.

Men om bilden säger han att 2910 har en mycket bättre
bild än 2900.

Postad 06 October 2004 - 14:51

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har fått min DVD-2910 nu och har hunnit testa en del, men inte uttömmande.

Jag kan konfirmera en viss (kanske 5-10 pixlar) underscan i 720p/1080i@50Hz som inte existerar i 720p/1080i@60Hz - båda DVI. Man kan flytta bilden till vänster med "Picture Setup" men man kan inte justera Overscan/Underscan. Tyvärr kan man inte justera Overscan i projektorn heller då man kör DVI. Har en Hitachi PJ-TX100.

Bilden är GRYM!! Har en 5m DVI-D från MarcusCables. Jag har justerat färgerna en del i "Picture Setup" i DVD:n eftersom jag faktiskt tyckte de var lite matta. Efter det så är det helt underbar bild. Skarp men inte kantig eller kornig.

Tyvärr har jag inte en regions-fri firmware ännu men kunde testa med några regionsfria NTSC och det är bara finemang. Inte så vetenskapligt men man bara kollar på filmen istället för på kvaliteten och det är väl bra betyg.

Ljudmässigt har jag inget att klaga på. Har inte en 6-kanals RCA kabel ännu men det analoga stereo-ljudet klagar jag inte på alls. Jag lyssnade inte så jättemycket på musik förut men igår efter en film lyssnade jag på nästan ett helt album. En helt ny upplevelse tog plats i mitt vardagsrum. Igen inget vetenskapligt men jag gillade det vackra, rena och lite varma ljudet...

Menyerna är lite fula och kantiga men fungerar. Det gör även lagerbyten enligt min mening. Min gamla DVD hade problem med Pirates..Caribbean men det hade inte 2910.

Har inte testat macroblocking osv. utan måste sätta mig ner och gå igenom allt när jag får tid. Det är nog bättre att någon med tillgång till 3910 gör en jämförelse.

Jag köpte min från technikdirekt. De hade en extra kartong med luftkuddar runt originalboxen. Sen att jag fick pynta €708 istället för som nu €599 det gör detsamma. Jag har iallafall en ny DVD-spelare som jag gillar.

Om någon har en länk till regionsfri firmware till 2910:an blir jag glad.

Återkommer med mer info.

Postad 06 October 2004 - 15:09

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
SkAkE:

Det låter ändå positivt tycker jag. Under/overscanningproblemen verkar ju finnas på de flesta spelare via DVI? Återkom gärna med ännu flera intryck när du testat vidare. Har du en svart eller silver? Har du lust att ta lite bilder? ;)

Postad 06 October 2004 - 15:11

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

SkAkE:

Det låter ändå positivt tycker jag. Under/overscanningproblemen verkar ju finnas på de flesta spelare via DVI? Återkom gärna med ännu flera intryck när du testat vidare. Har du en svart eller silver? Har du lust att ta lite bilder? ;)

Jag har en silver (så klart).

Vad vill du ha bilder på? Bilder på DVD-spelaren finns på flera ställen, så kanske du menar vad som kommer ut genom projektorn?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.