Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lågt ljud vid Bi-wiring!

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2004 - 08:36

Unregistered21c8ecdd
  • Unregistered21c8ecdd
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Har du provat med att bi-wira enbart med A-anslutningarna? D.v.s. strunta i B för stunden. Allt i felsökningens namn och bara för att se att utrustningen är OK?

/Johan

Postad 12 October 2004 - 08:55

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Ska inte alla 4 vänster in i samma 2 kontakter på stärkaren när man Bi-wirar (läs i A)?
(och de 4 höger in i höger 2 i A)

För enkelt?

Postad 12 October 2004 - 09:59

Unregistereddc724735
  • Unregistereddc724735
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu har jag inte orkat läsa vad ni alla har svarat till han.

men jag kan säga att jag hade samma problem när jag försökte bi-wira.
en likadan reciver har jag också, måste vara den som strular.

Postad 12 October 2004 - 10:25

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag kopplade A till diskant osv, och B till bas, och det blir iaf väldigt basit om man bara har B på, och väldigt diskantigt om man bara har A på. Så det blir iaf uppdelat i elementen.

Postad 12 October 2004 - 10:37

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det är jag som är usel på att söka på nätet, men jag kan inte hitta någon receiver från Denon som heter vare sig 5910 eller 3910. Däremot hittar jag DVD-spelare med dessa beteckningar.

Nej, det var jag som var trött när jag skrev det - men det är ju inte så svårt att tänka sig vilka modeller jag menade, 5805 och 3805.

Postad 12 October 2004 - 11:16

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0

Nej, det var jag som var trött när jag skrev det - men det är ju inte så svårt att tänka sig vilka modeller jag menade, 5805 och 3805.

Fast här handlar det väl inte riktigt om A- och B-utgångar utan om multiroom-funktion. Du har dock helt rätt i att man i vissa fall kan använda detta för att bi-ampa.

Postad 12 October 2004 - 22:40

Unregistered23cff24f
  • Unregistered23cff24f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Varför Biampa en förstärkare som inte stödjer det? Det är en 6.1 kanalsförstärkare och inte en 7.1 .. Den stödjer inte heller multiroom osv.

Fenomenet med att ljudet blir lägre när man "bi-ampar helt i onödan" är att högtalarutgångarna dvs. A+B ligger i serie med varandra så som dom nästan alltid gör på strömsvaga slutsteg. Högtalaren är på 2x8 ohm (4 ohm med blecket på) vilket i serie blir 16 ohm och slutsteget producerar bara ca 25% mot vad det skall göra med den högtalaren när blecket sitter där det skall.
Då kan man inte heller spela särskilt högt. Skit i biamping i detta fall och kör med blecket på!

Enkla förstärkare gillar inte höga impedanser eftersom dom då börjar att självsvänga och skyddskretsen hoppar in.....

Så fungerar det i verkligheten iallafall....

Mvh
Danne

Postad 12 October 2004 - 22:46

Unregistered23cff24f
  • Unregistered23cff24f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tänkte bara nämna att:

Själva grejen med bi-amping är just att ha TVÅ slutsteg som driver EN högtalare
och således alltså FYRA slutsteg för att driva ETT högtalarpar. Att bara köra A+B blir detsamma som att köra med en dubbelt så grov högtalarkabel..

Mvh
Danne

Postad 13 October 2004 - 20:36

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Svar/fråga på ovanstående:

Men blir det inte också samma som bi-wiring alltså en uppdelning av olika frekvenser till olika element?

Postad 17 October 2004 - 00:03

Unregistered23cff24f
  • Unregistered23cff24f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Svar till tinkol:

Med bi-wiring så använder man alltså samma teknik som med bi-amping med skillnaden att man ansluter allt från samma slutsteg, skillnaden blir rent tekniskt att högtalaren kommer att matas från en kraftigare högtalarkabel (2xarean alltså).
Att köra med olika typer av kabel till bas och diskant i en sådan lösning ger inte någon nämnvärd skillnad förutom placebo.

Varför inte använda blecket? Det är mycket bättre att gå den korta vägen med en förgylld bygel som har en rätt kraftig area....(vissa byter ut den bygeln mot en enkel kabel som dom köpt för dyra pengar)

Vill man göra det på "rätt" sätt så skall du ha 2st slutsteg (2 kanaler) per högtalare samt olika kablar för diskant respektive bas eftersom signalen uppträder olika vid olika frekvenser och olika kablar påverkar ljudet på vissa sätt, både negativt och positivt. Slutstegen skall helst också vara optimerade för det jobb dom skall sköta, dvs bas eller diskant. varför inte kombinera transistor samt rör för dom olika jobben?

"Men blir det inte också samma som bi-wiring alltså en uppdelning av olika frekvenser till olika element?"

Uppdelning av frekvenser är delningsfiltrets jobb och det sitter vanligtvis i högtalaren. Belastningen för förstärkaren blir inte olika oavsett om du använder 1 eller 2 kablar.

Mvh
Danne

Postad 17 October 2004 - 00:59

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :blink:

Bara en förtydligan gällande biwiring:
Även om delningsfiltret sitter i högtalaren så fördelas signalen givetvis där kablarna som leder fram till delningsfiltret har sin början, nämligen vid förstärkarens utgångar. Vid biwiring så kommer alltså inte hela frekvensbandet att nyttja båda kablarna (förutsatt att blecket hos högtalaren avlägsnas) utan den ena kabeln kommer enbart att transportera frekvenserna över delningsfrekvensen medan den andra transporterar frekvenserna under delningsfrekvensen. Rent elektriskt befinner sig alltså delningsfiltret vid förstärkarens utgång även om det fysiskt sitter placerat i högtalaren.

Den "vinst" man gör ligger i att signaler med olika frekvens inte behöver "blandas" under en av de längsta transportsträckorna i hela anläggningen, dvs. de lågfrekventa signalerna isoleras från de högfrekventa både när det gäller strömmen som löper i kablarna och magnetfältet som löper utanför.

Huruvida detta i sin tur kommer att resultera i mer välljud går inte att säga, det får var och ens öron avgöra. Inte alla högtalare är konstruerade för att biwiras även om det sitter dubbla kontaktpar monterade.

Redigerat av Tomas_D700, 17 October 2004 - 23:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.