Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Marantz SR7500 *

1447 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2004 - 09:21

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Jag sitter just nu och väntar på att telefonen ska ringa och att de ska säga att tyvärr så skickade de en 8500 istället, men eftersom det är jul så får du den för samma pris :)

Postad 22 December 2004 - 11:48

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Undrar hur fort det går att ta sig upp till dit receivern finns med ett max-60km/h-däck? Fick ju punka på bilen igår och fick reda på att jag eventuellt måste åka en massa mil att hämta receivern (7500) om jag vill ha den i tid till alla julfilmer...

Dragon, inte hört nåt mer? hur får du den levererad, direkt i hand från butiken eller? Damnit! hatar när saker inte går som planerat... :)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 22 December 2004 - 17:18.

Postad 22 December 2004 - 12:24

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Inte hört något mer , men jag ringer nu och kollar..

Åker du upp kan du ju komma förbi, har ju tjejfritt fram tills efter jul nu :)

då kan vui poppa lite.

Postad 22 December 2004 - 13:07

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
FÖRSTÄRKAREN HAR KOMMIT :)

Postad 22 December 2004 - 19:19

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Har nu hinnit testat receivern lite mer grundligt. och jag är nöjd äön sålänge... så när som på en liten detalj.. har jag rc-l boxen inkopplad så peaker han och distar. någon som har en förklarning

Postad 23 December 2004 - 17:10

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Har även jag fått min, med kurir som skulle nedöver landet för att jag skulle få den innan julafton =)

(kuriren körde även fast på en jordvall och blev stående på underredet när han skulle vända, men vi fick lös honom så han kunde fortsätta på sin färd =)

Det kan man kalla goodwill och service! (Nårdik, känn er träffade! speciellt då Mattias)

-----------

Det blir ingen spelning alls idag pga jäkt och stress upp över öronen, men imorgon ska jag packa upp den och ha pappas lilla egna julafton... :D

- God Jul på er alla glada forum-medlemmar!!! - Robert

Postad 25 December 2004 - 03:14

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ruggigt bra ljud i 7500 skulle jag vilja säga, jag är positivt förvånad tillomed. En sann förbättrad och uppdaterad efterföljare till min älskade 7200 som hade vissa skönhetsfläckar. Det som den fattades var en del i nedre regionerna, och det ger 7500 med råge.

7400 gick åt ett håll som jag inte riktigt kunde med, men nu har dom alltså styrt in på rätt spår igen, och det med glans och bravur.

Kan bara föreställa mig hur 8500 låter... hade jag inte suttit på två ICE moduler och därmed valt 7500 så hade jag nog med facit i hand (om nu 8500 låter så bra som jag tror) valt 8500 och struntat i allt vad externa steg heter, och varit toppnöjd!

Super-Duper-Nöjd hittills. - Fortsättning följer (kanske)

EDIT: som högtalar-park använder jag Canton Ergo 202, Ergo 502 och Ergo F. Subben är lånad (och behövs knappast till 2 kanalsmusik även om den ger en 4:e dimension) och är en Dali SWA 12.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 25 December 2004 - 10:18.

Postad 25 December 2004 - 17:24

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Ruggigt bra ljud i 7500 skulle jag vilja säga, jag är positivt förvånad tillomed. En sann förbättrad och uppdaterad efterföljare till min älskade 7200 som hade vissa skönhetsfläckar. Det som den fattades var en del i nedre regionerna, och det ger 7500 med råge.

7400 gick åt ett håll som jag inte riktigt kunde med, men nu har dom alltså styrt in på rätt spår igen, och det med glans och bravur.

Kan bara föreställa mig hur 8500 låter... hade jag inte suttit på två ICE moduler och därmed valt 7500 så hade jag nog med facit i hand (om nu 8500 låter så bra som jag tror) valt 8500 och struntat i allt vad externa steg heter, och varit toppnöjd!

EDIT: som högtalar-park använder jag Canton Ergo 202, Ergo 502 och Ergo F. Subben är lånad (och behövs knappast till 2 kanalsmusik även om den ger en 4:e dimension) och är en Dali SWA 12.

Låter mycket trevligt detta, men kan du utveckla lite mer det där om 7400´n :)

Får man fråga vad du fick ge för 7500´n? Verkar ju jäkligt prisvärd, än fast jag inte vet vad priset låg hehe.. Intressant detta att de vill ge mer för pengarna, för de stämmer ju verkligen!

Men är det så att Nårdik säljer Marantz nu? Jag som var dit och frågade vilka nya märken de skulle saluföra innan jag köpte min 7400, när de höll på bygga om andra omgången..

- Nej vi ska köra vidare med samma, Pioneer & H/K osv!

Happ tyckte jag, sen tog de in Onkyo ganska nyligt också.. Typiskt :(

Postad 26 December 2004 - 10:18

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1832 inlägg
  • 0
Speciall erbjudande till medlemmar är naturligtvis välkomna!

Men lägg de i rätt forumdel (gamla inlägg raderade).

//Jonas

Redigerat av jonasbonde, 26 December 2004 - 10:19.

Postad 26 December 2004 - 18:27

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Har hållit på och lekt lite med 7500an nu ett tag. får faan inte igång surround ljudet...

får bara no data

har supra tricon kopplad till digital in 4

sen väljer jag på receivern dvd och sen source digital 4

kommer bnara no data sen slår han om till analog källa.

har testat alla möjligta inställningar och har gått igenom alal sources utan lycka.. plz help me...

sen undrar jag en sak har testat att biampa me surround kanalerna..

så här har jag då kopplat..

tagit bort bläcken på mina rc-l

sen har jag kopplat supra ply3.4/s till de nedre utgångarna på högtalarna sen har ja kopplat cdem till surround back på receivern

sen kör jag Xindak FS1 kopplat till de övre utgångarna på högtalarna och till front kanalerna på receivern... är detta rätt.. har kopplat så men vet itne om ja kan säga att jag hör någon skillnad.

Postad 26 December 2004 - 22:17

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Låter mycket trevligt detta, men kan du utveckla lite mer det där om 7400´n :)

Får man fråga vad du fick ge för 7500´n? Verkar ju jäkligt prisvärd, än fast jag inte vet vad priset låg hehe.. Intressant detta att de vill ge mer för pengarna, för de stämmer ju verkligen!

Men är det så att Nårdik säljer Marantz nu? Jag som var dit och frågade vilka nya märken de skulle saluföra innan jag köpte min 7400, när de höll på bygga om andra omgången..

- Nej vi ska köra vidare med samma, Pioneer & H/K osv!

Happ tyckte jag, sen tog de in Onkyo ganska nyligt också.. Typiskt <_<

Jag har betalat en aning under ordinarie listpris hos Nårdik. Om dom kommer att saluföra den eller inte vet jag inte, men annars skulle jag bli förvånad.

Jag hade en 7200 en gång och den falerade pga kvalitetsproblem, fick då en 7400 istället (hade 2 hemma ett tag tillsammans med 7200:an) och körde lite A-B tester dem emellan.
7200:ans ljud gillade jag skarp då den hade en stor och något varm ljudbild med många och myckna micro och macrodetaljer som gav ett riktigt bra ljud, som sagt. Det som var mindre bra var att basen var en aning konturlös och lite "slö", och detta trodde jag skulle vara den stora skillnaden ljudmässigt när jag bytte till 7400, frälsaren... icke sa nicke... SR7400 blev en besvikelse för mig då jag är ett fan av stor och bred ljudbild och luftigt detaljerat ljud, 7400 smalnade av ljudbilden och fick en kompaktare samt något grötigare ljudbild med en diskant som kunde bli aningen hård i vissa fall. Iinte ens min flickvän föredrog 7400 när vi körde A+B. Basen och den för 7200 kritiska regionen hade däremot blivit bra mycket bättre!

Allt som allt så tyckte jag att 7400 hade gått mer åt "party", lite poppigare hållet, eller mer "H/K" om man så vill och därmed tappat något av det jag kommit att gilla med Marantz.

Nu är 7500 här, och det är en kompakt och uppgraderad samt uppdaterad version av båda dessa föregångare. En symbios helt i mitt tycke som förenar det bästa av 7200 och 7400 och adderar en gnutta av 7500 på det... Frälsaren är här! =)

EDIT: nyanserade och friserade lite så det inte framstår som att 7400 är en kass produkt överlag, för det är det verkligen inte. Det är skillnader i ljudkaraktärer osv, men det är också väldigt personliga uppfattningar. Tänk på det.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 27 December 2004 - 03:51.

Postad 26 December 2004 - 23:50

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Jag har betalat en aning under ordinarie listpris hos Nårdik. Om dom kommer att saluföra den eller inte vet jag inte, men annars skulle jag bli förvånad.

Jag hade en 7200 en gång och den falerade pga kvalitetsproblem, fick då en 7400 istället (hade 2 hemma ett tag tillsammans med 7200:an) och körde lite A-B tester dem emellan.
7200:ans ljud gillade jag skarp då den hade en stor och något varm ljudbild med många och myckna micro och macrodetaljer som gav ett riktigt bra ljud, som sagt. Det som var mindre bra var att basen var en aning konturlös och lite "slö", och detta trodde jag skulle vara den stora skillnaden ljudmässigt när jag bytte till 7400, frälsaren... icke sa nicke... SR7400 blev en besvikelse för mig då jag är ett fan av stor och bred ljudbild och luftigt detaljerat ljud, 7400 smalnade av ljudbilden och fick en mycket kompaktare, grötigare ljudbild med något hård diskant i vissa fall. Iinte ens min flickvän föredrog 7400 när vi körde A+B. Basen och den för 7200 kritiska regionen hade däremot blivit bra mycket bättre!

Allt som allt så tyckte jag att 7400 hade gått mer åt "party" hållet, eller mer H/K om man så vill, och därmed tappat något av det jag kommit att gilla med Marantz.

Nu är 7500 här, och det är en kompakt och uppgraderad samt uppdaterad version av båda dessa föregångare. En symbios helt i mitt tycke som förenar det bästa av 7200 och 7400 och adderar en gnutta av 7500 på det... Frälsaren är här! =)

Låter inte dumt det där megalomaniac, har tyvärr ej haft någon möjlighet till A+B-tester.. Men att 7400´n skulle vara mer åt H/K är väll en sanning med modifikation, gillar inte alls H/K själv!

Känner mig iaf nöjd med 7400´n, men det är ju långt ifrån omöjligt att jag skulle suttit än mer nöjd om jag haft is i påsen och väntat på 7500.. Trodde dock det skulle dröja ett bra tag till innan de kom..

Trevligt att förväntningarna på den nya seren infriade sig, för dig megalomaniac :)

Postad 27 December 2004 - 07:30

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
efter många timmar på msn och en del tid i telefon har jag och megalomaniac försökt att få igång surround ljudet på min 7500, men det verkar hopplöst. sista utvägen nu är att byta dvd och testat annan digital kabel. Otroligt frustrerande

Postad 27 December 2004 - 11:20

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det löser sig ska du se, du blir rikligt belönad när vi är klara.

Tror coaxen eller DVD´n är boven i dramat då allt verkar OK med receivern.

Postad 27 December 2004 - 11:31

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
jaa du man kan ju hoppas iaf.. ska försöka hinna med och testa idag om jag får tag på några grejjer. är ju så ###### störande så de finns inte.

men men vi är ju en bit på vägen iaf.

Postad 27 December 2004 - 12:37

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Du kan ju få titta på en fullt fungerande SR7500 så länge =p

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 27 December 2004 - 12:38.

Postad 27 December 2004 - 12:40

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Du kan ju få titta på en fullt fungerande SR7500 så länge =p

Ser mycket fin ut! :) Kanske dags att byta ut sin H/K....

Postad 27 December 2004 - 13:33

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
sluta stajla nu :D

Har varit och hämtat en ny dig coax för att testa när jag kommer hem kl 5. ska bli intressant

Postad 27 December 2004 - 19:59

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
YES!!!!

Vilket otroligt bra ljud det är, coaxen var trasig var och hämtade en ny idag. Säger bara MUMS. sömlöst detaljrikt pondus.

Milsvida skillnader mot yamaha 740.

Älskar maskinen

Postad 27 December 2004 - 20:06

Unregisteredac7b288f
  • Unregisteredac7b288f
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Klart att det låter bättre med Marantzen än med Yamahan om coaxen var kass, kan inte varit mycket ljud innan heller. :D

Postad 27 December 2004 - 21:54

stefan-s
  • stefan-s
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Hur bra är Marantz rumskalibrering jämfört med t.ex. Yamahas YAPO? Bättre? Sämre? Jag är lite inne på Yamahas Precense ljud (på t.ex. RX-V2500), men ju mer jag läser om Marantz 7500 desto mer sugen blir jag på den.. :D

7.1 med precense eller kanske DD 7.1....

/Stefan

Redigerat av stefan-s, 27 December 2004 - 23:26.

Postad 27 December 2004 - 22:30

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
coaxen var hel när ja körde me yamahan.

vet inte vilken rumskalibrering osm är bättre... vet bara att mrac gör sitt jobb med bravur...

Postad 28 December 2004 - 01:09

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

YES!!!!

Vilket otroligt bra ljud det är, coaxen var trasig var och hämtade en ny idag. Säger bara MUMS. sömlöst detaljrikt pondus.

Milsvida skillnader mot yamaha 740.

Älskar maskinen

Kul att det löste sig iaf! Problemet var ju lite otippat men det fanns ju inte så mycket annat att välja på till slut =)

Du gillar ljudet säger du (?)... är det så att du upplever dina RC-L som ett något bättre köp nu än tidigare? =)

Jag hoppas du har askul med ljudet och att tjejen äntligen till slut har förstått hur härligt surround egentligen är eller kan vara... hehe...

Hur låter 2 kanalsljudet nu då, och har du testat bi-ampen igen?

Postad 28 December 2004 - 09:13

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Jag är jätte nöjd med ljudet, städningen igår höll på till runt 23 tiden så de blev inte så mycket fin slipande av anläggningen. Körde en mrac och efter den finslippade jag db nivåerna för de va rent åt fanders när mracen ställt in dem.

Frugan jobbar idag så då hinner jag testa lite mer utförligt, synd bara att jag inte har canton surround också.

Biampningen har jag inte testat, men det kan jag göra ikväll om du vill. Kör med supra ply 3.4/s nu istället för Xindak FS1 Svårt att hörta någon skillnadf faktiskt..Det enda jag märkte var att när jag körde med Xindaken kunde jag köra till + 18 på volymen, med supran gick den bara till + 10. Men sen kommer jag ju aldrig att spela i dessa nivåer för då kan man inte vara inne i rummet.Sjukt bra ljud om än lite för lite effekt.

Ett separat slutsteg till basarna i rc-larna och de skulle göra susen :D

Robert kommer du upp med classicen snart eller så vi får testa. Skulle vara trevligt om du kunde komma upp innan nyår :)

EDIT: Förresten en liten sak bara,när ja kör analog signal så får ja väldigt störande brus i högtalarna, låter som att man häller grus i en hink men när ja kör digital är det bara grundbrus. vad beror det på? Det är när ja har anten kabeln inkopplad samtidigt som scarten detta uppstår. Ska iväg och köpa en ny skärmad antenn kabel för att testa.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 28 December 2004 - 10:08.

Postad 28 December 2004 - 12:47

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det står i manualen att man ska låta det vara som mrac:en ställer in även om nivåerna är felaktiga, detta på grund av att rummet och högtalarnas samt möblernas placering har inverkan på nivåerna. Det kan skeva rätt bra ibland pga en placering av ena högtalaren närmare en vägg, möbel eller liknande... mrac:en gjorde säkert rätt ändå alltså. Eller märker du kanske att det blir åt fanders?

(min egen mrac ville inte vara med pga "ambient noise error" och jag har inte testat något mer utan kör manuella inställningar)

Konstigt det där med effekten tycker jag, jag kör inte över -20 på volymen för då ramlar väl kåken ner över oss allesammans! (byggd -56). Kör helst inte uppemot -10 då det blir alldeles för högt... kan bara fantisera om vad som skulle hända om jag skulle dra upp volymen på runt +10-18... hoho... men det har väl med utnivåer att göra osv. Du får ju peak för minsta lilla och då kör du ju med "att" och en massa konstigheter, det är säkert DVD:n som spökar.

Testa Bi-Ampen nu igen, det vore kul om du märker något positivt såsom bättre kontroll av basen, lugnare ljud med större tystnadsbakgrund eller liknande...

Ska försöka se om jag kan komma upp på onsdag eller torsdag, men jag ristar inget i sten än, har 3 polare här uppe från Göteborg (utflyttade Sundsvallsbor) som jag umgås lite med medans dom är här.

Kan vara Boxen som är väck också, nånting är iaf helt galet. Störningar låter det som men det får du väl veta när du gör en el-grande felsökning No:2 =)

Postad 28 December 2004 - 12:55

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Alla db nivåer ställdes på - när ja kör mracen. och ställer ahn olika db nivåer på frontarna t.ex låter de ju mer ut den ena.Och då upplöever jag det som helt åt fanders... Nu har jag ställt frontarna på + 8 sedan center på +6 sen surround på +5

däremot avstånden fick jag in wuuunderbar...

frontarna står exact på rätt ställe båda 2 blev 3.5 m från sweetspot

sen center 3m sen surround 2.7m

Notera att alla avstånd är symestriska med varandra.

Megalomaniac: Kan du bara testa att utan något på, kolla hur långt volymen går verkar ju skumt att byte av högtaslar kablar att de ska skilja så mycket i max volym..

Säger som du max -20 vid -10 går de ju inte va inne i rummet,+ att rc-larna börjar chippa efter andan

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 28 December 2004 - 13:32.

Postad 28 December 2004 - 13:17

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
aaa precis symmetriskt, men där mracen har upplevt olika nivåer kan du ju ha akustiska fenomen, därav inställningen med olika nivåer. Samtidigt kan det ju skilja en liten gnutta i nivå mellan kanalerna på förstärkaren ibland osv osv. Men upplever du det som bättre nu så är det ju naturligtvis mer "rätt"...

Postad 28 December 2004 - 13:41

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Han inte testa så mycket, städning vettu :D

Upplevede det som väldigt störande att de va olika ljudnivåer på frontarna.

Postad 28 December 2004 - 17:11

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Har hittat felet med störningarna.. det är rc-l boxen som gör att jag får störningar.

Postad 31 December 2004 - 02:07

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag har inte testat MRAC:en mer än några få gånger i följd när jag precis höll på att installera den för första gången och då fick jag inte till stånd en hel korrekt kalibrering utan fick "ambient noise error" flera gånger... ska nu försöka igen men läst något illavarslande på "nätet":

there is also the automatic calibration.i will say out of the dozen or so of these things i have tried this on only 2 of them actually finished the prosses.I kept getting errors. either there would be an ambient noise error or they would get an error when it got to the subwoofer distance i think. the 2 that it did make it thru seemed very accurate but the percentage is bad. i even whent as far as turning everything else off in the house at the main panel in one place to make sure there wasnt a hum i was missing but still got errors.

Någon som vet var man hämtar mjukvaru-uppdateringar till de nya receivrarna?
Har även förstått att det går att få HDCD på H/K 430 om man använder sig av 630´s mjukvaru-uppdatering, och Marantz använder sig av samma Cirrus Logic CS49400(3?) 32-Bit´s DSP så det borde gå att göra på liknande sätt med SR7500 vs SR8500.

Postad 31 December 2004 - 11:59

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Tydligen så måste det vara absolut knäpptyst i rummet för att få rumskorrigeringen att fungera.

Postad 31 December 2004 - 14:14

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
LÅter intressant det här med mjukvaru uppdatering och få hdcd. Om de nu stämmer.

Sen angååående MRAcen så löser man amibient error i början genom att vrida på volymreglaget. iaf hemma hos mig...

Postad 02 January 2005 - 00:46

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Finns det någon meny-inställning för bi-amping, eller får man köra en fuling typ den på Denon 3805 att man kör i "Party-mode"?

Vet någon hur många band rumskalibreringens Eq arbetar med? Nio precis som Denons antar jag (de är ju kusiner)...

Postad 02 January 2005 - 01:52

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Någon som kan säga hur Marantz SR7500 står sig mot den (något billigare) Pioneer VSX-2014i, båda ser ganska jämlika ut på pappret men hur är det i verkligheten?

Sen funderar jag lite över hur Marantzen skulle fungera med Cantons Karat-serie, Karat S-paketet från Hembiobutiken.se ser onekligen lockande ut (fast då kostar det därefter också).

Postad 02 January 2005 - 15:08

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Finns det någon meny-inställning för bi-amping, eller får man köra en fuling typ den på Denon 3805 att man kör i "Party-mode"?

Vet någon hur många band rumskalibreringens Eq arbetar med? Nio precis som Denons antar jag (de är ju kusiner)...

Man kopplar på surround back högtalarnas poster (med dom avstänga i osd-menyn?) och sätter en liten switch därbak i "C"-läge. Sedan kör man bi-amp. Inga andra konstigheter.

Jag undrar också över EQ´n och dess band, vafasen Denons verkar ju klart mer avancerad vilket förvånar isf. Men 9 bands EQ (hade för mig det var 8) på Denon är ju riktigt bra egentligen. Tror inte Marantzen har dessa avancerade manuella inställningar osv osv.

Har fortfarande inte fördjupat mig i ämnet utan sitter mest här och spekulerar 10m från receivern och dess manual, men någon annan kanske vet? Marantz brukar ju vara "lite" knapphändiga med information på nätet så att säga...

Postad 02 January 2005 - 17:08

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Har nu testat MRAC:en flera gånger med absolut största möjliga tystnad, mm mm, och det blir ändå "ambient noise error" tillochmed när jag hade micen i en låda bland flera tjocka manualer =)

Slutsatsen är att antingen micen eller mjukvaran är felande, mest troligt micen men annars kan ju en mjukvaru-uppgradering fixa saken eventuellt... återkommer när problemet är löst.

* en liten notis: en kompis som var och lyssnade lite på anläggningen med film och musik sa senare att han tyckte "så här bra har dina anläggningar aldrig låtit förut, tillochmed vincenten du hade hemma förut låter skit i jämförelse..." Nu ska vi inte ta honom på orden för Vincent sv233:an och RC-L:arna lät väldigt bra och neutralt med brutal pondus och en tuttenuttig gnutta värme... men så sa han iaf. Tilläggas bör att han inte är hifi-inriktad i sitt lyssnande =)

Postad 03 January 2005 - 17:07

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Märkte nu att InWarehouse sänkt priset till 8495:-, måste säga att det kliar rejält i köpfingret nu. :rolleyes:

Är dock frotfarande lite fundersam över Pioneer VSX-2014i, när nu bägge kostar lika mycket finns det någon anledning att välja Pioneer över Marantz?

Postad 03 January 2005 - 23:44

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Man kopplar på surround back högtalarnas poster (med dom avstänga i osd-menyn?) och sätter en liten switch därbak i "C"-läge. Sedan kör man bi-amp. Inga andra konstigheter.

Kan man inte välja vilka bakkanaler man vill offra till förmån för bi-ampingen? Jag har mina bakhögtalare bakom soffan, kan ej ha några på sidorna pga dörrhål & fönster???

Ingen som vet mer om MRAC och antalet Eq-band?

Postad 03 January 2005 - 23:46

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Är dock frotfarande lite fundersam över Pioneer VSX-2014i, när nu bägge kostar lika mycket finns det någon anledning att välja Pioneer över Marantz?

Nej, inte en enda!!!

Postad 04 January 2005 - 01:26

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Nej, inte en enda!!!

You're the boss! :rolleyes:

Marantzen lockade nog mest i vilket fall, behövde bara någon som skulle "övertyga" mig att jag handlar rätt. :P
Nu är det bara att kolla så budgeten håller och välja färg, från ett dilemma till nästa alltså...

Postad 04 January 2005 - 09:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Enligt broschyren så finns den bara i silver i Sverige. Men på hemsidan är bilderna i svart. InWareHouse importerar från Tyskland så då får man förmånen att få välja...

Postad 04 January 2005 - 12:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Otroligt snygg den där Marantzen, blir nästan sugen på att byta ut min 4550, men jag klarar mig ett tag till tror jag B)

Postad 04 January 2005 - 12:57

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Det lutar nog åt silver ändå, lite förnyande färger på elektroniken (har alltid haft svarta prylar).
Sen så är ju silver lite snyggare än den svarta IMHO.

Postad 04 January 2005 - 13:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Nu har jag sett den IRL, på Lefflers i Linköping. Oerhört häftig stärkare, fasligt snygg i silver. Den ser väldigt påkostad ut, väcker mycket mer ha-begär än någon annan stärkare för 10K. Ska låna hem den endera dan för en provlyssning.

Postad 04 January 2005 - 13:13

stefan-s
  • stefan-s
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Hade nästan bestämt mig för en Yamaha RX-V2500 men då såg jag den här, blev grymt sugen på den här. (en av anlledningarna var att den ser så feeet ut) Vad tror ni om den i jämförelse i med Yamaha?

Kommer mest att användas till hemmabio, men även kopplad till min dator via AirPort Express. (dvs Mp3 osv)

Yamaha är specad till 7x130 W och den här till 7x105 W har det någon betydelse i verkliga livet?

/Stefan

Postad 04 January 2005 - 14:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Tycker det är viktigare att kolla på vikt och ampere, det säger ofta mer om hur pass kraftfull förstärkaren egentligen är, watt kan man ju mäta på olika sätt.
Dessutom känns denna mycket mer gediget byggd än Yamahas receivrar så detta är nog ett mycket bättre val än Yamahas motsvarighet.

Postad 04 January 2005 - 15:06

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Finns kraft i den så det räcker och blir över B)

Kan däremot säga att den inte räcker till på långa vägar till mina canton ergo rc-l.

Postad 04 January 2005 - 15:09

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Kan däremot säga att den inte räcker till på långa vägar till mina canton ergo rc-l.

Inte ens om du bi-ampar?

Postad 04 January 2005 - 15:14

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
När jag biampade tyckte jag att de lät sämre,klenare osv.. men ska kolla lite mer. körde inte med boxen då heller för den är sönder ås jag ska testa igen när jag fått hem en ny.

Kan väll ändra mig lite, den kan räcka till beroeende hur kräsen man är, men jag personligen skulle behöva mer effekt.

Postad 04 January 2005 - 15:16

Unregistered66aefef4
  • Unregistered66aefef4
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Finns kraft i den så det räcker och blir över B)

Den ekvationen är svår att få att gå ihop? :)

Funderar själv på SR7500 men om den inte räcker till på "långa vägar" så bör den ju ha svårigheter även med andra större golvare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.