Finns det någon noggrann beskrivning på samtliga förbättringar?
* Officiell Tråd - Nad T7x3 recivers *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 07 november 2004 - 17:18
Finns det någon noggrann beskrivning på samtliga förbättringar?
Postad 07 november 2004 - 17:43
HDCD är borttaget och utbytt mot dpl2x
Man kan nu få RDS info på tv:n (inte viktigt,men en skillnad)
Den största förändringen/förbättringen ligger nog i att man löst alla kända buggar som tidigare Nad-recivers har haft med v2. Bland annat buggen med onormalt brus/brum och en bugg som gjorde att en kanal kunde "tappas" i surround.
Så jag tycker helt klart det är värt att skaffa en recviver som är v2 uppgraderad. Speciellt då p.g.a. bugfixen

Och tyvärr kan man inte uppgradera själv då det inte bara är mjukvaran som är utbytt utan även en ny DSP har de tryckt dit.
Redigerat av Donmeta, 07 november 2004 - 17:45.
Postad 07 november 2004 - 18:01
I jämförelsen ingick kablage av Tara Labs. Körde med mina Nad 218 steg bryggade så hela ljudkaraktären kan därför inte utlovas. Har även jämfört med Denon 3803, H/K avr-8500. Jag måste faktiskt säga att min första upplevelse var en stor besvikelse. Nu är jag ingen finlirare men det var inget som lät bättre på Naden än på min avr-8500. Basen var tam och inte utav den kraftfulla punch som hos H/K:n, inte heller levererade den djupbasen på rätt sätt heller, för lite i närhet till ingen. Har innan skrivit om de olika baskaraktärerna hos Denon som levererar på bra med mjukbas, H/K:n som leverar bra punch men för lite mjukbas. Nad:en hade alltså ingen bra karaktär på något utav dessa två kategorier.
Ljudet däremot var av en aning ljusare nyans än min H/K annars lät de väldigt lika. Detaljerna( vad man kan urskilja på ett par CV) lät också bra fast inte med samma klarhet som hos H/K:n.
Postad 07 november 2004 - 18:14
Det var ju synd!Har en T763v2 hemlånad från Hifiklubben och hade tänkt dela med mig lite av mina erfarenheter.
I jämförelsen ingick kablage av Tara Labs. Körde med mina Nad 218 steg bryggade så hela ljudkaraktären kan därför inte utlovas. Har även jämfört med Denon 3803, H/K avr-8500. Jag måste faktiskt säga att min första upplevelse var en stor besvikelse. Nu är jag ingen finlirare men det var inget som lät bättre på Naden än på min avr-8500. Basen var tam och inte utav den kraftfulla punch som hos H/K:n, inte heller levererade den djupbasen på rätt sätt heller, för lite i närhet till ingen. Har innan skrivit om de olika baskaraktärerna hos Denon som levererar på bra med mjukbas, H/K:n som leverar bra punch men för lite mjukbas. Nad:en hade alltså ingen bra karaktär på något utav dessa två kategorier.
Ljudet däremot var av en aning ljusare nyans än min H/K annars lät de väldigt lika. Detaljerna( vad man kan urskilja på ett par CV) lät också bra fast inte med samma klarhet som hos H/K:n.
Tycker du att även Denon 3803 spelade bättre än NAD:en
Postad 07 november 2004 - 18:18
Där ser man. Mig passade inte h/k alls men älskar däremot Naddens ljud

Tydligt exempel på hur viktigt det är att lyssna runt på olika recivers innan man handlar så att man hittar just det som passar en själv, kul att se att du också hittat rätt dexa

edit: varför säljer du din H/K ?

Du kanske skulle låna hem T163v2 försteget och satsa på fler slutsteg ?
Redigerat av Donmeta, 07 november 2004 - 18:31.
Postad 07 november 2004 - 18:33
Det enda negativa med att köpa denon igen är att jag tycker att dom är lite ljusa i ljudet, har dock inte hört 3805.
Vilken tror ni är mest kraftfull? t.ex. om man skulle driva ett par CV högtalare?
Redigerat av Crille99, 07 november 2004 - 18:36.
Postad 07 november 2004 - 18:44
Jag säljer den pga. av att den inte är fullkomlig, den låter lite väl kallt för min smak, detta är dock inget stort bekymmer, det som stör mig mest är att den inte får ut den djupbasen jag vill åt, dock så har den bra punch vilket Denon inte har så jag behöver något mitt emellan.Ljudet däremot var av en aning ljusare nyans än min H/K annars lät de väldigt lika. Detaljerna( vad man kan urskilja på ett par CV) lät också bra fast inte med samma klarhet som hos H/K:n.
Där ser man. Mig passade inte h/k alls men älskar däremot Naddens ljud
Tydligt exempel på hur viktigt det är att lyssna runt på olika recivers innan man handlar så att man hittar just det som passar en själv, kul att se att du också hittat rätt dexa
edit: varför säljer du din H/K ?
Du kanske skulle låna hem T163v2 försteget och satsa på fler slutsteg ?
Kan dock säga att H/K:n är den bästa recievern jag testat hittills till mina CV.
Crille99 Posted den Nov 7 2004, 17:33
Jag har börjat fundera på om inte man ska spara 2000 kr till och köpa Denon 3805 istället, Hifiklubben säger att dom använder den som referens i 10k klassen.
Det enda negativa med att köpa denon igen är att jag tycker att dom är lite ljusa i ljudet, har dock inte hört 3805.
Vilken tror ni är mest kraftfull? t.ex. om man skulle driva ett par CV högtalare?
Välj inte Denon för guds skull, skall du köra CV utan steg så satsa på något så kraftfullt som möjligt, H/K är att rekommendera om du inte lider av en allt för kall ljudbild(helst de äldre modellerna som är mer kraftfulla, avr7500-8500).
Postad 07 november 2004 - 18:44

Redigerat av Donmeta, 07 november 2004 - 18:45.
Postad 07 november 2004 - 18:49
Jag säljer den pga. av att den inte är fullkomlig, den låter lite väl kallt för min smak, detta är dock inget stort bekymmer, det som stör mig mest är att den inte får ut den djupbasen jag vill åt, dock så har den bra punch vilket Denon inte har så jag behöver något mitt emellan.
Jobbigt det där med jakten på det perfekta ljudet

Gillar din setup måste jag säga, har tidigare komenterat bilden i ditt galleri på CV 215, de var större än jag trodde, hehe.
Men vad tror du om förstegs varianten, det är klart gillade du inte Nads ljud så kanske det är döfött, men tänkte eftersom du redan sitter på stegen till frontarna är det ju inte så många steg till kvar tills du slipper reciverträsket helt och hållet... Tänkte då på T163v2 försteget som ju verkar sjukt prisvärt.
Postad 07 november 2004 - 18:51
Postad 07 november 2004 - 18:55
Om försteget låter annorlunda kan det vara intressant, det jag letar efter är H/K:s attack i ljudet med en ljudbild likt Denons värme och djupbas. Trodde jag skulle hitta detta hos Nad men det gjorde jag ej. 218 stegen däremot är ett par riktiga trotjänare, fast det krävs ett stabilt försteg för att få dom att spela ut.Jag säljer den pga. av att den inte är fullkomlig, den låter lite väl kallt för min smak, detta är dock inget stort bekymmer, det som stör mig mest är att den inte får ut den djupbasen jag vill åt, dock så har den bra punch vilket Denon inte har så jag behöver något mitt emellan.
Jobbigt det där med jakten på det perfekta ljudet![]()
Gillar din setup måste jag säga, har tidigare komenterat bilden i ditt galleri på CV 215, de var större än jag trodde, hehe.
Men vad tror du om förstegs varianten, det är klart gillade du inte Nads ljud så kanske det är döfött, men tänkte eftersom du redan sitter på stegen till frontarna är det ju inte så många steg till kvar tills du slipper reciverträsket helt och hållet... Tänkte då på T163v2 försteget som ju verkar sjukt prisvärt.
Postad 07 november 2004 - 19:00
Om försteget låter annorlunda kan det vara intressant, det jag letar efter är H/K:s attack i ljudet med en ljudbild likt Denons värme och djupbas. Trodde jag skulle hitta detta hos Nad men det gjorde jag ej. 218 stegen däremot är ett par riktiga trotjänare, fast det krävs ett stabilt försteg för att få dom att spela ut.
Skadar ju aldrig att testa men jag tror de låter väldigt lika. Jaja, H/K släpper väl snart sina nya recivers xx5 serien. De kanske kan vara svaret på ditt letande. Annars verkar ju Marantz vara väldans musikaliska, du kanske skulle prova nån av deras recivers, om du nu inte redan gjort det.
Postad 08 november 2004 - 00:40
Nej Marantz har jag faktiskt inte testat, blir till att göra nästa gång jag lånar hem något. Ifall någon har något förslag på ett försteg/reciever som har en mjuk men ändå kraftfull ljudbild så är jag öppen för förslag.Om försteget låter annorlunda kan det vara intressant, det jag letar efter är H/K:s attack i ljudet med en ljudbild likt Denons värme och djupbas. Trodde jag skulle hitta detta hos Nad men det gjorde jag ej. 218 stegen däremot är ett par riktiga trotjänare, fast det krävs ett stabilt försteg för att få dom att spela ut.
Skadar ju aldrig att testa men jag tror de låter väldigt lika. Jaja, H/K släpper väl snart sina nya recivers xx5 serien. De kanske kan vara svaret på ditt letande. Annars verkar ju Marantz vara väldans musikaliska, du kanske skulle prova nån av deras recivers, om du nu inte redan gjort det.
Postad 08 november 2004 - 06:20
Nej Marantz har jag faktiskt inte testat, blir till att göra nästa gång jag lånar hem något. Ifall någon har något förslag på ett försteg/reciever som har en mjuk men ändå kraftfull ljudbild så är jag öppen för förslag.
Prova med Marantz. Men vill du ha fler förslag tror jag du har större möjligheter om du startar en ny tråd om det istället

Tråkigt att inte Nad föll dig i smaken förresten.
Redigerat av Donmeta, 08 november 2004 - 06:24.
Postad 08 november 2004 - 07:49
Har lagt till en recension av T743 i första posten i denna tråd, under recensioner...
För de som kan tänkas vara intresserade

Postad 08 november 2004 - 17:38

-- Patrik
Postad 08 november 2004 - 17:43

Nåväl, har inte fått min T763v2 ännu (kanske hinner bli en "gammal" modell innan jag har den...

Men nyheter är ju alltid trevliga

Angående julpengar vs Nad produkter: det handlar ju om prioriteringar

Postad 08 november 2004 - 19:36
Nej! Jag som har precis fått sålt min receiver.När jag pratade med Hifiklubben sist, sa det att det skulle komma lite nya recievers från Nad om ett par-tre månader. Någon som har lite info om dessa? Fan att det måste vara jul snart, för då måste jag offra pengar ur Nad-kassan till julklappar!
![]()
-- Patrik
Jag klarar mig inte utan i 3 månader!! då blir jag koko.

Redigerat av Crille99, 08 november 2004 - 19:36.
Postad 08 november 2004 - 19:41
Vet du vem som sa detta? För det kommer som en nyhet för mig och jag borde ju veta bättre kan man tyckaNär jag pratade med Hifiklubben sist, sa det att det skulle komma lite nya recievers från Nad om ett par-tre månader. Någon som har lite info om dessa? Fan att det måste vara jul snart, för då måste jag offra pengar ur Nad-kassan till julklappar!
![]()
-- Patrik

Den enda nyheten jag känner till förutom L53 är en integrationsbox dator -> stereo. Alltså man kopplar in nätverkskabel (eller W-LAN) och kan då spela upp audio- och videomaterial via stereon, som ju låter snäppet bättre än datorn

Postad 08 november 2004 - 19:57

-- Patrik
Postad 08 november 2004 - 20:08
Ok, ska kolla upp detta!Det var Ivar på Hifiklubben i Jönköping som sa det till mig när jag var där sist. Efter en (mycket fin) demo av Nad stärkaren ställde jag lite frågor om den så klart. Och så sa jag att mitt recieverköp låg lite längre fram i tiden, men att det är kul att planera redan nu. Då sa han, så gott som ordagrant; "Isåfall ska du inte kolla så noga på denna, för om 3-4 månader kommer det nya modeller". När jag frågade om han hade mer info om dem, svarade han att han inte hade det, eftersom det låg så långt fram i tiden. Jag minns att jag inte tyckte det var så värst långt fram iofs, men sa inget. Sedan gick jag, nöjd och glad med Nad i tankarna och 601'orna i famnen.
Dessutom blev jag introducerad till en mycket underbar artist, Diana Krall. Jazz-sångerska i min favvo genre, lugn pianojazz. Mycket stark och fin röst. Sedan var hon långt från ful också.
![]()
-- Patrik
Ja visst är Diana Krall bra! Hon spelar alla instrument själv på skivorna om jag inte minns helt fel. Väldigt duktig musiker! Lite OT men kolla in Chris Jones också. Inte lugn pianojazz, men bra ändå

Postad 08 november 2004 - 20:12
Shit, tänk om han säger att jag har fel! Då kanske detta blir en Braskens?Ok, ska kolla upp detta!

-- Patrik
PS. Ok, ska kolla upp den artisten också!

Postad 08 november 2004 - 21:59
Nej! Jag som har precis fått sålt min receiver.Jag klarar mig inte utan i 3 månader!! då blir jag koko.
Nopes, men den som väntar, väntar alltid förlänge. Själv så orkar jag inte vänta, det kommer alltid nått nytt och anledningen till att jag köper Nad är att jag vet att jag kommer trivas med den p.g.a. ljudet läääänge.....

Alltså man kopplar in nätverkskabel (eller W-LAN) och kan då spela upp audio- och videomaterial via stereon, som ju låter snäppet bättre än datorn
Det där låter ju onekligen intressant, lite mer samarbete med msoft/apple ?!
Ja det gör hon ju, får fira recivern med att handla en skiva av henne, alltså när nu recivern kommerJa visst är Diana Krall bra!

Postad 08 november 2004 - 22:17
Det där låter ju onekligen intressant, lite mer samarbete med msoft/apple ?!
Det ska jag låta vara osagt. Jag tror att det är en NAD-konstruktion från början till slut. Jag har ganska lite information om denna produkt än så länge.
Ja det gör hon ju, får fira recivern med att handla en skiva av henne, alltså när nu recivern kommer Någon skiva som rekomenderas speciellt av henne ?
Min favorit är "When I look in your eyes". Ska vi börja byta tips med varandra så skulle jag kolla in Kari Bremnes också!

När ska du få din förstärkare förresten? Du får avge rapport när hela härligheten är inkopplad!
Postad 08 november 2004 - 22:26
Det ska jag låta vara osagt. Jag tror att det är en NAD-konstruktion från början till slut. Jag har ganska lite information om denna produkt än så länge.
Man får hålla ögonen öppna helt enkelt. Man är ju rätt sugen på trådlöst lan-nätverk snart så den apparaten kommer nog passa bra in i det hela misstänker jag

Min favorit är "When I look in your eyes". Ska vi börja byta tips med varandra så skulle jag kolla in Kari Bremnes också! smile.gif Du får säga till om vi smutsar ner "din" tråd med för mycket OT Donmeta
Ingen fara, det är ju Nads tråd

edit: Tackar för tipsen förresten
När ska du få din förstärkare förresten? Du får avge rapport när hela härligheten är inkopplad!
Nu i veckan bör jag få den. Köpte "bara" en T763v2 till att börja med för att se hur långt jag kommer med den. Och efter att ha läst recensionen av T743 (i första tråden) börjar jag ana att den kanske räcker rätt långt utan slutsteg...
Kommer skriva av mig ordentligt så fort jag kopplat in den och testat lite

Redigerat av Donmeta, 08 november 2004 - 22:27.
Postad 09 november 2004 - 07:53
Lagt till en recension i första tråden (på Nad T773, stereophile AV ultimate)
Postad 10 november 2004 - 20:29
Nad har ett försteg (T163?) för 7000 så visst finns det försteg som är hyffsat billiga numera.det är ju jävligt ont om försteg-furutom rsp 1068 i human prisklass...
Postad 10 november 2004 - 23:06
jag tyckte inte att det övertygade mig.
sen så gillar jag inte nad:arnas ljud i övrigt-furutom till viss mån bas å pondus.
men å andra sidan så kanske detta försteg är mkt bra för sina pengar?
ett tag så var jag själv lite intreserad av detta.
är förstegets brus, historia eller??
sen så är nads kvalitet i övrigt ngt som jag ej tycker är bra.
iofs. som många andra märken.
Redigerat av avancerar, 10 november 2004 - 23:09.
Postad 11 november 2004 - 00:31
I T163v2 ska allt brus som tidigare funnits vara åtgärdat. Jag har inte testat själv, men kommer att göra det nästa vecka tillsammans med T973 och Dali Helicon (Fick slutsteget idag, jäklar vilken kartong 72x72x42cmjag har lyssnat på det på hifiklubben(5 min)
jag tyckte inte att det övertygade mig.
sen så gillar jag inte nad:arnas ljud i övrigt-furutom till viss mån bas å pondus.
men å andra sidan så kanske detta försteg är mkt bra för sina pengar?
ett tag så var jag själv lite intreserad av detta.
är förstegets brus, historia eller??
sen så är nads kvalitet i övrigt ngt som jag ej tycker är bra.
iofs. som många andra märken.

Kan du vara lite mer specifik vad gäller kvaliteten hos NAD som du inte gillar?
Postad 11 november 2004 - 19:40
Ska återkomma med lite intryck så fort jag har hunnit testa den mer!

Postad 12 november 2004 - 20:20
T763 kopplade vi upp med en anläggning bestående av B&W´s 704 frontar samt center och surround matchande dessa. Först satte vi i en demoskiva där vi kollade på en snutt från LOTR Two towers, lät hur bra som helst inget att klaga över.
Senare gick vi vidare till en live spelning med någon country sångerska(ingen aning om vem det var), dom akustiska gitarrna framgick väldigt klart och fint samt rösterna var också väldigt bra förmedlade.
Efter detta satte vi på lite hårdrock, Iron Maiden - brave new world (tror den heter så). Lika där rösterna var väldigt klara och en väldigt bra kontroll på basen.
Helt klart imponerande.
Har varit intresserad av Denon´s 3805 och bad om han kunde installera denna och det var givetvis inga problem. Vi satte på samma låt (Iron Maiden).
Direkt hörde jag Denon´s vassa jobbiga ljud, detta var alltså anledningen till att jag bytte bort min gamla 1804. Basen var inte ens i närheten av NAD, ingen punch alls i den och det var en liten besvikelse.
Visserligen har Denon´s nya en massa lull lull som att den kalibrerar din hembio anläggning så att du får bästa maximala ljud. Så när det kommer till hembio så vinner Denon däremot.
Väl hemma med NAD så märkte jag direkt en stor skillnad, faktiskt ännu större än väntat. Alla högtalare spelas ut med bra kontroll på basen och hela ljudet är väldigt varmt. Jag kan faktiskt spela mycket...Mycket högre, och detta blev jag väldigt glad för, för nu slapp jag byta högtalare iallafall. Om jag ska klaga lite så är rösterna ibland lite gömda men det varierar mycket.
Annars är jag väldigt nöjd med mitt köp!

Redigerat av Crille99, 12 november 2004 - 22:41.
Postad 12 november 2004 - 23:12
Bådar nog gott för en positiv recension av Donmeta med när han fått sin. =)
Postad 12 november 2004 - 23:18

-- Patrik
Postad 13 november 2004 - 00:10
Håller med dig om utseendet, den är fulsnyggKul att läsa din recension, Crille99! Nad imponerade stort på mig när jag lyssnade på <sätt rätt namn här, minns ej modelbeteckning> på Hifi klubben. De är inte lika snygga som H/K, fast på sätt och vis är de det ändå...
Ser mer, eh, "farlig" ut. Nad ligger gott till hos mig iaf. Får jag inte hybris och nappar på en svindyr maskin, så blir det nog en Nad mellan 10 och 15 lax.
-- Patrik

Oavsett vilken du väljer så blir du nog inte besviken, ångrar själv att jag inte tittade på H/K 630 innan jag slog till på NAD´en. Kanske gick miste om nåt där.
Postad 13 november 2004 - 10:04

Första intrycket var att kartongen till den var väldigt stor, och tillräckligt tung. Bar den över en kilometer så mina underarmar känns fortfarande som om de blivit överkörda av ett tåg eller nått. Nadden väger över 20 kg, paketet mer än 23kg, och som sagt var stoooort och otympligt värre

Nåväl, väl hemma och uppackad kunde Nad T763v2 konstateras vara exakt lika stor som min Yamaha 650. Lite kul då att T763v2 väger nästan dubbelt så mycket

Efter att ha pillat ut banankontaktspluggar och packat ner Yamahan kopplade jag raskt in Nadden. Utan att ha gjort en enda inställning provade jag stereo läget via mina analoga kablar (Qed qunex 2) från Dvd-spelaren (Denon 2800) och jag kunde inte annat än tok le... Allt som jag hoppats på infriades. Kraft i överflöd, fantastisk kontroll på basarna. Härligt mellanregister och diskant. Det lät (och låter) underbart helt enkelt. Frågade min sambo om hon märkte nån skillnad och hennes kommentar: -"Märker skillnad? Det låter ju som om de står här inne och spelar ju!!" Hehe ,och jo hon hade helt rätt.
Och snacka om pondus och kraft!
Måste arbeta lite, forts. följer

Gratulera till inköpet Chrille99!!

Postad 13 november 2004 - 13:17
Aaaargh! Vad köpsugen man blir!!!!Har fått min T763v2 nu också
(i torsdags kväll, men tyvärr kom en budfirma och hämtade min datorskärm redan i onsdags då den är trasig. Har alltså suttit utan internet i flera dagar nu, så jag har inte kunnat skriva nått p.g.a. det. Nu är man på jobbet hela helgen så nu kan man skriva lite
)
Första intrycket var att kartongen till den var väldigt stor, och tillräckligt tung. Bar den över en kilometer så mina underarmar känns fortfarande som om de blivit överkörda av ett tåg eller nått. Nadden väger över 20 kg, paketet mer än 23kg, och som sagt var stoooort och otympligt värre
Nåväl, väl hemma och uppackad kunde Nad T763v2 konstateras vara exakt lika stor som min Yamaha 650. Lite kul då att T763v2 väger nästan dubbelt så mycketTittade ner i Nadden och såg den härliga ringkärnstraffon som nog bidrar en del till vikten misstänker jag.
Efter att ha pillat ut banankontaktspluggar och packat ner Yamahan kopplade jag raskt in Nadden. Utan att ha gjort en enda inställning provade jag stereo läget via mina analoga kablar (Qed qunex 2) från Dvd-spelaren (Denon 2800) och jag kunde inte annat än tok le... Allt som jag hoppats på infriades. Kraft i överflöd, fantastisk kontroll på basarna. Härligt mellanregister och diskant. Det lät (och låter) underbart helt enkelt. Frågade min sambo om hon märkte nån skillnad och hennes kommentar: -"Märker skillnad? Det låter ju som om de står här inne och spelar ju!!" Hehe ,och jo hon hade helt rätt.
Och snacka om pondus och kraft!
Måste arbeta lite, forts. följer
Gratulera till inköpet Chrille99!!

-- Patrik
Postad 13 november 2004 - 13:46
Jag ställde även in allt gällande högtalar storlek och avstånd osv, även nivåer. Gick i ett nafs och resultatet...

Får återkomma med mer intryck när jag har dem

edit:
Hehe, jo deras utseende sticker ut lite. Jag gillar dock det. Skönt med så ren design utan 25 miljoner knappar och rattar osv på fronten. Displayen är perfa, inget lull lull, bra färg på text.
Har förresten redan konstaterat att ett c272- slutsteg skulle vara kraftig overkill. Vilket ju inte gjort mig ledsen på något sätt då jag kan lägga de pengarna på nått annat kul såsmåningom.
Har än så länge bara en enda av-preset men uppskattar verkligen att man har möjlighet att ha upp till fem olika inställningar för systemet gällande högtalar storlek, nivåer,avstånd o.s.v. Blir perfa när jag kan köra DVD-audio och SACD. (Misstänker att man vill ha allt på large då...). Mycket bra att man kan ändra denna, av-preset, från fjärren också

Den lilla xtra fjärren man får med har jag inte hunnit testa då jag inte provat mycket av zon2 köret. Men den verkar ha alla knappar man kan behöva i en annan zon och kul att den var så liten som den var (man kommer säkert slarva bort den men men). Har inga planer på att köra en annan zon i dagsläget (har ju en extra reciver som kommer agera sovrummsbio eller nått...med högtalar paket från samma tillverkare), men det är ju ingen nackdel att möjligheten finns. Allt man behöver köpa till är ett IR-öga som man kopplar från recivern och drar in i det rummet som ska vara zon2 (om man vill slippa springa in till rummet där T763v2:an står d.v.s. ).
Bra att man kan döpa om alla ingångar så att det t.ex. står dator eller dyl. när man lyssnar/ser på nått från den (datorn

Måste köpa en kabel att ha mellan datorn och recivern så snart jag får tillbaka min skärm. Kul att testa hur det funkar.
Den stora fjärren gillar jag verkligen. Sköna knappar, bra upplysning av alla knappar. Ska ställa ner antal sekunder den lyser dock, för att snåla med batterierna (eller vara miljövänlig

Jaja, jobbar jobbar jobbar de närmaste dagarna, men återkommer såklart med mer intryck när jag fått dem

Redigerat av Donmeta, 14 november 2004 - 08:46.
Postad 14 november 2004 - 13:12
nöjda. Det är inget snack om att NAD gör riktigt fina saker. Har själv köpt fjärren(
helt super förrövrigt, makrona är kanon) till min marantz, den som levererades
var rent av pinsam.
Det skulle va kul om du kunde lägga ut en jämförelse mot Yamman, är inte dem
ganska lika på pappret?
Postad 14 november 2004 - 13:38

Men det som är uppenbart är hittills att ljudet i 2-kanal är ljusår mycket bättre på NadT763v2, detta kan ju dels bero på att jag föredrar Nads ljud, mer musikalisk helt enkelt, och att Nad har betydligt mer kraftresurser. Kraft skillnaden blir om möjligt ännu tydligare när man spelar en flerkanalskälla (typ film...). Det är stoooor skillnad kan jag lova

Men som jag tidigare sagt så får jag återkomma med mer intryck av Nad T763v2 såsmåningom. Kanske även lite jämförelse mot Yamaha 650 för att ha nått att relatera till, men det känns orättvist att jämföra med en reciver som knappt kostar hälften så mycket som en annan.
Postad 15 november 2004 - 21:07
Ville bara påminna om vår NAD-dag imorgon! Vi kommer att köra T973 och T163v2 på ett komplett Dali Helicon-system 5.1. Det ger ju utrymme för att bi-ampa frontarna!!

Kan meddela att vi kommer att ha ett pangerbjudande på HTR2 också, om man tillåts göra sådan reklam här

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping
Postad 16 november 2004 - 21:07

Vi börade med att kolla på en film jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter men introt börjar i svartvitt/mono och slutar med widescreen och dolby digital. Sedan såg vi några scener från x-men 2, deredevil, the italian job innan vi fick se en konsert med Eric Clapton. Mycket imponerande!
Ta och pröva att lyssna på NAD om ni är ute efter en ny reciver/processor/slutsteg. Jag är mycket intresserad av T163 v.2 men vi får se vad flickvännen säger om det...

MVH/
Patrik
Postad 16 november 2004 - 21:23
Jag får säga att efter provlysningen i Linköping i dag så vill jag ha den utrustningen! Tvyärr är jag ca 100000 för fattig...
![]()
Vi börade med att kolla på en film jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter men introt börjar i svartvitt/mono och slutar med widescreen och dolby digital. Sedan såg vi några scener från x-men 2, deredevil, the italian job innan vi fick se en konsert med Eric Clapton. Mycket imponerande!
Ta och pröva att lyssna på NAD om ni är ute efter en ny reciver/processor/slutsteg. Jag är mycket intresserad av T163 v.2 men vi får se vad flickvännen säger om det...![]()
MVH/
Patrik

Satt kvar efter jobbet idag och lyssnade lite jag med!

Filmen som vi visade heter "Rustler's Rhapsody". Det är en bra demo av vad som hänt sedan svart-vit 4:3 med monoljud till 16:9 dolby digital 5.1! Viss skillnad!

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping
Postad 18 november 2004 - 14:08
Satt kvar efter jobbet idag och lyssnade lite jag med! wub.gif Vi har kommit överens om att vi ska ha kvar utrustningen (T973 och T163v2) i några veckor så är ni i krokarna så titta in och säg hej!
God damn att man inte var i krokarna då så man kunde ha lyssnat. Lär ju vara en trevlig upplevelse. Inga fler med intryck från provlyssning?!
Men jag ler och mår hur bra som helst här hemma så fort jag lyssnar på mina egna grejer, så man ska inte klaga ihjäl sig. Nu är det kul att lyssna på musik igen sedan jag fick den där lilla T763v2:an

Postad 18 november 2004 - 19:25
"lilla"?God damn att man inte var i krokarna då så man kunde ha lyssnat. Lär ju vara en trevlig upplevelse. Inga fler med intryck från provlyssning?!
Men jag ler och mår hur bra som helst här hemma så fort jag lyssnar på mina egna grejer, så man ska inte klaga ihjäl sig. Nu är det kul att lyssna på musik igen sedan jag fick den där lilla T763v2:an

Du får göra en utflykt en helg Donmeta!
Nu ska jag ner till jobbet och kolla på film! Ska se om jag kan plita ner lite åsikter sedan... Ibland har det sina fördelar att jobba med Hi-Fi

Postad 25 november 2004 - 20:14
"lilla"? unsure.gif Pratar vi om samma förstärkare??? biggrin.gif
Hehe kommer fortfarande ihåg hur tung den var att bära hem från posten...
Du får göra en utflykt en helg Donmeta!
Jo det hade inte varit fel och tackar för inbjudan

En liten detalj har jag hittat med T763v2 som jag kan "gnälla" lite på. Placeringen och utformningen av högtalar terminalerna är lite i trångaste laget. Tur man har banankontakter annars vete tusan hur man hade lyckats få dit alla högtalarkablar

Iövrigt fortsätter jag att njuta av välljud i både film och till 2-kanals musik. Är med andra ord toknöjd fortfarande även nu när man kommit över nyhetens behag.
Mer intryck från dig Matthias.B skulle naturligtvis uppskattas (på allt som har med nad att göra

Och hur går det för dig Crille99 ?! Fortfarande nöjd du också ?
edit: lägger i första inlägget i tråden in hur man kollar vilken mjukvaruversion man har (längst ner under allmänna tips)
Redigerat av Donmeta, 25 november 2004 - 21:29.
Postad 25 november 2004 - 21:57
Usch ja, det där med att att få in kontakterna bak. Jag har inga bananskruvar så jag fick göra det på det gamla hederliga sättet"lilla"? unsure.gif Pratar vi om samma förstärkare??? biggrin.gif
Hehe kommer fortfarande ihåg hur tung den var att bära hem från posten...Du får göra en utflykt en helg Donmeta!
Jo det hade inte varit fel och tackar för inbjudanMen jobbar järnet nu så det finns tyvärr ingen tid över just nu
![]()
En liten detalj har jag hittat med T763v2 som jag kan "gnälla" lite på. Placeringen och utformningen av högtalar terminalerna är lite i trångaste laget. Tur man har banankontakter annars vete tusan hur man hade lyckats få dit alla högtalarkablarFr.o.m. idag går högtalarkablarna in bakvägen på mina biltema bananer och nu ser det betydligt mer välordnat på baksidan av Nadden
Iövrigt fortsätter jag att njuta av välljud i både film och till 2-kanals musik. Är med andra ord toknöjd fortfarande även nu när man kommit över nyhetens behag.
Mer intryck från dig Matthias.B skulle naturligtvis uppskattas (på allt som har med nad att göra)
Och hur går det för dig Crille99 ?! Fortfarande nöjd du också ?
edit: lägger i första inlägget i tråden in hur man kollar vilken mjukvaruversion man har (längst ner under allmänna tips)

Jag är väldigt nöjd med ljudet fortfarande, men där är några grejer att klaga på.
1. Rätt så tydligt brus i bakgrunden.
2. Man kan inte välja olika bas/diskant +/- för bio läge respektive musik, utan där är alltid samma. sätter man +6 på bas o +6 i diskant så gäller det för alla format, och det är lite tråkigt.
3. Samma gäller för om man vill ändra surround +/- db bak, jag vill t.ex inte att det ska komma så mycket ljud från dom bakre högtalarna när jag lyssnar på musik så jag sätter dom på - 4db.
Men ska jag då se film efteråt så måste jag ändra inställningen tillbaka till 0 trots att det är ett annat format.
På min gamla denon kunde man välja olika +/- för varje format, som den sen sparade i minnet.
Jag har försökt leta i manualen för att kunna få hjälp med 2 och 3 men kan inte hitta nåt om det.
Annars är jag väldigt nöjd med Nad´s ljud, varmt och har inte nån alls tendens till att bli vass.
Ska fixa fram bilder på den så fort som möjligt, har inte orkat sticka och köpa batterier till digitalkameran bara...

Redigerat av Crille99, 25 november 2004 - 22:00.
Postad 25 november 2004 - 22:37
3. Samma gäller för om man vill ändra surround +/- db bak, jag vill t.ex inte att det ska komma så mycket ljud från dom bakre högtalarna när jag lyssnar på musik så jag sätter dom på - 4db.
Men ska jag då se film efteråt så måste jag ändra inställningen tillbaka till 0 trots att det är ett annat format.
På min gamla denon kunde man välja olika +/- för varje format, som den sen sparade i minnet.
Det enda sättet att lösa det på är att ha olika av-presets sparade (du kan ha upp till 5 stycken och enkelt byta mellan dem via fjärren). Tänker själv ha en till film och en till DVD-audio så småningom. I övriga fall är ju snabb knapparna längst ner på fjärren tokigt bra då de inte ändrar permanent (sub/center/surr nivåer).
Har du kollat vilken version du har ? Tänkte på surret. Har inte upplevt något sådant själv nämligen. Ja, om jag trycker örat mot högtalaren hör man ett svagt brus, säkert något högre än på min yamaha, men då är det ju lite mer effekt i Nadden också

Annars så tycker jag t.o.m. fläktarna som sitter i revivern är förvånatsvärt tysta

Ska fixa fram bilder på den så fort som möjligt, har inte orkat sticka och köpa batterier till digitalkameran bara... happy.gif
hehe, vet inte vad jag ska skylla på. Batterier har jag men måste samla lite egen energi så ska även jag försöka få upp lite bilder!
Kul att du också blev nöjd förresten

Postad 25 november 2004 - 22:58
Det där med bruset verkar bero väldigt mycket på högtalarna, vissa hörs inte bruset alls
medans andra är det lite tydligare.
Postad 26 november 2004 - 09:34
MVH/
Patrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar