Jag har dragit ner på nattsömnenHur har du tid att mecka som mycket som du gör?
Snyggt jobb med Al!

// Lyckman
Postad 19 november 2004 - 10:02 Jag har dragit ner på nattsömnen ![]() ![]() // Lyckman Postad 20 november 2004 - 09:39 Postad 20 november 2004 - 10:16
Stannade till utanför SIBA Sisjön igår efter jobbet. de hade en (1) sådan kyl kvar.. Prutade ner den till 500:- Nu är det bara att vänta tils 1:a dec så vi kan flytta in i nya huset och äntligen få börja med biorummet!!! Postad 20 november 2004 - 13:51 Berätta gärna vilket program nu använt! Jag funderar som bäst själv hur/var jag ska installera en SIBA-kyl (som jag ännu inte köpt) Postad 20 november 2004 - 16:49 Jissssesss sicken seriös ritning. Koolt med utdragbar TV! ![]() Du har en del att stå i mannen! Skall bli RIKTIGT intressant att följa det bygget, så glöm inte att fotodokumentera från dag 0!!! ![]() // Lyckman Postad 23 november 2004 - 01:07 ![]() Och så barriern då.. Hur 17 monterar man en sånn snyggt? Jag tog en vild chansning och borrade upp 5mm hål typ halvvägs in i sidan av ramen till luckan. Mötte upp med ett hål från insidan, och krånglade ut kablarna. Pilligt var det, men det gick efter ett antal "räkna lugnt till 10" och några stycken ##@£%%$@£, så gick det!! Kära dremel, hur skulle jag klara mig utan dig?! Dioderna behövde moddas något för att precis passa in i de uppborrade hålen. Ena sidan klar. Två IR-Dioder i serie. På andra sidan sitter det endast EN foto-transistor, även den i normal 5mm kapsling. Infällningen ser lite ful ut så här på nära håll och med blixt, men det är inget man ser annars. Börjar bli lite prylar på väggen nu. För bygga ett skåp runt dem eller liknande vid tillfälle (je rajt). SÅ vart d klart! Återigen in med alla apparater å sladdar. Spelade in en liten film (Quicktime 1.8mb) där man ser hur IR-Barriern fungerar. Jag har kopplat barriern så att den endast kan användas för ÖPPNING av luckan. Vill inte riskera att man av misstag viftar ner luckan i en utfälld DVD-Släde. Stänga måste man alltså fortfarande göra med fjärren. En timer är en variant som jag funderar på. Då i kombination med en barrier till som har koll på DVD-Slädarna. En annan, mycket tråkigare idé är att montera en "osynlig" knapp någonstanns inuti luckan, att använda för stängning. That's alles 4 now. ![]() // Lyckman Postad 23 november 2004 - 09:32 ![]() Postad 23 november 2004 - 10:01 Själv har jag precis skruvat upp projektorn i taket. Nån som vill se en bild? Eller ska jag vänta tills brassestolarna är ersatta av en soffa? ![]() Postad 23 november 2004 - 11:16 microbrytare? Nänä.. Jag har lagt ner mekaniska brytare nu ![]() ![]() // Lyckman (Gladgubben) ![]() Ps. Klart att vi vill se din projektorupphängning. Det är lite tomt i ditt galleri! Ds. Postad 23 november 2004 - 11:17 Det vet du ![]() // Gladgubben ![]() Postad 23 november 2004 - 16:02 Varför inte röststyrning?? ![]() ![]() ![]() Jag säger som många andra - vill ha hus!!! Postad 23 november 2004 - 16:07 hmm. bra idé faktiskt. "Sesam stäng dig". Tål att tänkas på...Varför inte röststyrning?? Och jag håller med - vill ha hus!!! (bor faktiskt i hyreslägenhet även om man kanske kan tro annat ![]() // Gladgubben Ps. Nej, jag har inte frågat fastighetsägaren vad han tycker om mina ingrepp. Ds. Postad 23 november 2004 - 16:24 en snabbsökning på Elfa gav:hmm. bra idé faktiskt. "Sesam stäng dig". Tål att tänkas på...Varför inte röststyrning?? Röstmodul Fast frågan är om den går att använda till detta !?! ![]() Så länge du återställer väggen som den var så är du ju safe!! Å bättringsgips är ju snorbilligt!! ![]() Postad 23 november 2004 - 17:22 *flina*en snabbsökning på Elfa gav: Japp. Gips är billigt, och vit färg kostar inte mycket heller ![]() Blir det röststyrning (vilket jag inte tror att det blir) så blir det nog en variant med "röstigenkännings-program" på en pese med tillhörande relä-kort. Röstmodulen du hittade verkar tyvärr tillhöra nått larm som kostar 3800+moms. ![]() // Gladgubben Postad 23 november 2004 - 19:01 Du verkar ju veta vad du gör men något kan ju alltid gå fel... Jävligt fint du har fått det iaf !! ![]() Postad 23 november 2004 - 20:25 Tack! Jo, det börjar ta sig ![]() Ang brandfara så har jag funderat på detta en del själv. Inte så mycket i just detta projektet, men väl i andra jag pysslat med. När vi snackar svagström så finns det mig veterligen inga direkta regler för hur installationerna skall se ut. Om någon här vet något annat så får de gärna dela med sig av den informationen. Det finns CE-Märkta halogen-"slingor" som i bland annat består av två o-isolerade vajrar att köpa i din lokala lamp-butik. I min konstruktion är 12v den högsta spänningen som något matas med (bortsett från lampslangen som går på sin medföljande 24v trafo) och själva aggregaten som jag driver sakerna med är inte hembyggda, snarare CE-Märkta och jag vill lita på att de håller erfoderlig kvalitét. Skall jag vara ärlig är jag långt mer orolig för vilken CRT-Tv som helst som är stående med gammalt damm i som kan ta eld. ![]() // Gladgubben ![]() Postad 23 november 2004 - 22:42 ![]() Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 23 november 2004 - 22:56. Postad 25 november 2004 - 08:27 Det är väl bara att fortsätta på reläkortet alla reläer. Slå på/av lampor, ljusslingor, osv osv... Kanske även sätta dit en kontaktor för att slå av och på hela systemet. Bara driva ir relä kort separat. Fantasin sätter inte några gränser. ![]() ![]() ![]() Postad 25 november 2004 - 19:24 ![]() ![]() Postad 25 november 2004 - 20:04 Jag har läst en beskrivning av en amerikansk hemmabioinstallation på avsforum där en kille åstadkommit något liknande. Han använde sig av en programmerbar fjärrkontroll med timer och tre DVD-spelare. Spelare 1 innehåller en skiva med generell intro, spelare 2 visar en trailer för nästkommande film och spelare tre visar själva filmen. Sedan satte han alla DVD-spelare i pausläge och programmerade fjärrkontrollen (typ Pronto eller liknande) att starta DVD-spelarna i turordning med vissa tidsintervall. Två (eller en) extra DVD-spelare för att hantera intron borde ju vara billigare än en htpc om man redan har en programmerbar fjärr med timer. Kanske ett nytt projekt för lyckman?m ![]() Postad 25 november 2004 - 20:13 *flin*Jag har läst en beskrivning av en amerikansk hemmabioinstallation på avsforum där en kille åstadkommit något liknande. Han använde sig av en programmerbar fjärrkontroll med timer och tre DVD-spelare. Spelare 1 innehåller en skiva med generell intro, spelare 2 visar en trailer för nästkommande film och spelare tre visar själva filmen. Sedan satte han alla DVD-spelare i pausläge och programmerade fjärrkontrollen (typ Pronto eller liknande) att starta DVD-spelarna i turordning med vissa tidsintervall. Två (eller en) extra DVD-spelare för att hantera intron borde ju vara billigare än en htpc om man redan har en programmerbar fjärr med timer. tveklöst. Mina tankar har redan varit å nosat åt det hållet, men då på ett lite mer sofistikerat sätt än att använda 3st DVD-Spelare (Även fast det nog är den enklaste lösningen). ![]() Vi får väl se vad som dyker upp.. Har ett annat projekt emellan här som jag väntar hem lite hårdvara till, så håll utkik i tråden till helgen ![]() // Lyckman Postad 26 november 2004 - 07:25 Att automatisera är kul.. Det med ljuset har jag redan implementerat. Jag styr belysningen i huset med X10 och har progremmerat ett "Movie Mode" läge. Det jag pysslar med nu är motorstyrning av filmduken. Jag har skaffat en stegmotor som skall sköta filmduken och dra ner den till rätt läge beroende på om jag tittar på 16:9 eller 4:3 Satt igår och programmerade MCUn som skall styra stegmotorn. Får hoppas jag får fart på det snart efterssom jag just nu är i ett mellanläge där det endast sticker ner en liten pinne från kassetten som man får vrida på för att få ner duken.. Det enda sättet att nu få ner den är att koppla skrivdragaren till denna pinne.. ![]() Det med en intro skulle vara möjligt genom att programmera HA systemet så att PCn sköter intro biten och då koppar om projektoringången till PC och dra igång lämplig filmsnutt i fullskärmsläge.. Tyvärr kommer jag inte få några snygga övergångar när projektorn switchar bildkälla ![]() Nått som vore kul att styra med HA systemet vore rökmaskinen.. Lite rökpuffar som förstärker effekten av ljusslingan vore nog snyggt. Redigerat av Unregisteredeee306cc, 26 november 2004 - 07:32. Postad 26 november 2004 - 09:35 ![]() Ska inte alla vettiga hemmabioanläggningar ha en sådan? Borde ju kunna få ett eget hål bredvid kylen... ![]() Postad 26 november 2004 - 09:52 Som skjuter ut popcornen ur väggen ett och ett, likt en slagträningsmaskin för baseball. ![]() ![]() Postad 26 november 2004 - 09:57 Fett!Som skjuter ut popcornen ur väggen ett och ett, likt en slagträningsmaskin för baseball. ![]() // Lyckman Postad 26 november 2004 - 12:31 ![]() Man skjuter de opoppade kornen med maskinen och låter dem passera en värmekälla som är så kraftig att den klarar att poppa kornen under exponeringstiden, så att det som kommer ut ur väggen är ett poppat popcorn. ![]() Återstår saltning och smält smör om man vill ha det, men det har jag ingen bra lösning på nu. Postad 26 november 2004 - 12:39 Ha en varm luftström som både poppar och skjuter ut popcornet. Bara släpp ner ett korn i luftstömmen och det blir till ett poppat popcorn och då genom sin ökade yta kommer det att skjuas iväg... Men tror det är bättre att bygga en vanlig popcornmaskin... Eller kanske köpa en och styra den... Har en lite vild idé att göra en man laddar med mycket popcorn som känner av när skålen börjar bli tom och startar en ny laddning med en gång... mao. en helt onödig produkt... Postad 26 november 2004 - 13:06 inte kul att stå framför den i det fallet kornet inte skulle poppa av en eller annan anledning ![]() // Lyckman Ps. Det här börjar spåra ur ordentligt ![]() Ds. Postad 29 november 2004 - 10:38 Trodde det var det som var hela meningen.... ![]() Postad 01 december 2004 - 08:02 Jag har läst en beskrivning av en amerikansk hemmabioinstallation på avsforum där en kille åstadkommit något liknande. Han använde sig av en programmerbar fjärrkontroll med timer och tre DVD-spelare. Spelare 1 innehåller en skiva med generell intro, spelare 2 visar en trailer för nästkommande film och spelare tre visar själva filmen. Sedan satte han alla DVD-spelare i pausläge och programmerade fjärrkontrollen (typ Pronto eller liknande) att starta DVD-spelarna i turordning med vissa tidsintervall. Två (eller en) extra DVD-spelare för att hantera intron borde ju vara billigare än en htpc om man redan har en programmerbar fjärr med timer. Behöver inte vara så krångligt som att använda 3 DVD-spelare. Med en HTPC och frontend-programmet Meedio samt en plugin som heter PlayMee kan man innan filmen spela upp olika intron och trailers med valfri mjukvaruspelare. Går att konfigurera på många olika sätt med slumpmässiga eller speciellt valda intron/trailers. Går även spela upp trailers från kommande filmer som den streamar från nätet. Postad 01 december 2004 - 11:52 Dom flesta har väl en dator i närheten av tv;n, finns miljarders med ritningar och program ute på nätet hur du löder ihop en liten brytare t.ex. Jag kör ett par idiotiskt "onödiga" lösningar röststyrt, bl.a ljuset, tv;n och styr programmen i datorn per röst. Frågar vad klockan är, vad det blir för väder, utsikten på börsen.. u name it, den är lite krånglig att lära, men när man väl lagt ner lite tid så lirar den klockrent. Har en mic med brytare bakom soffan för "input". http://www.habitek.co.uk/Page1.htm Exempel på konversation... -- Hal ! - Yes mylord -- Lights off - Now it´s going dark, lovely -- Good bye Edit: Kompatibel med X10 ![]() Redigerat av Decibel, 01 december 2004 - 11:56. Postad 01 december 2004 - 12:27 Stenhårt!! Röststyrningen måste jag börja pilla med direkt ![]() // Lyckman Postad 01 december 2004 - 13:15 Gjutet...Stenhårt!! Lyckman - du har helgen på dig att visa vad du går för!!! ![]() Postad 01 december 2004 - 17:43
Angående röststyrning så kan jag tipsa om ett litet program som heter
Postad 02 december 2004 - 14:03
Labbade lite med röststyrning igår. Riktigt koolt. Voiceflux var enkelt i sin uppbyggnad men känns inte helt 100 för det jag vill göra, så jag kommer hacka ihop ett eget litet program och komplettera det med
Postad 02 december 2004 - 23:26 ![]() Detta gick åt.
Dock kan man fortfarande inte göra COM-Anrop eller liknande utan funktionalliteten för att kommunicera med egna applikationer är begränsat till att starta program. Utgör inget hinder i sig, men designen blir inte direkt snygg på det man vill kommunicera med. Hur som helst. Hackade ihop en liten "driver" som kommunicerar med I/O-kortet. Velleman skickar med en DLL som innehåller de funktioner som man kan använda för att kommunicera med kortet. Detta från i princip valfri utvecklingsmiljö. Initiering av kortet tar dock några sekunder, så det var uteslutet att starta "detta" program för att aktivera exempelvis lucköppning. Funderade så om jag skulle implementera någon form av socket-lösning, fil-trigger-lösning eller liknande, men kom till slut fram till att detta var helt överflödigt. Löste problemet med den enkla funktionen FindWindow. FindWindow är en "blixtsnabb" API funktion som returnerar en hWnd (Window handle) till ett fönster om det hittar det. En hWnd i sig hade jag ingen nytta av, men däremot vetskapen om att ett eftersökt fönster existerar. Man kan skicka med fönstertitel när man anropar FindWindow som parameter för "sökningen". Jag implementerade FindWindow anropet i en Timer i min Driver, så att det körs var 200de millisekund (5 ggr i sekunden mao), där det letar efter nedan fönster (nästa hack): Jag skrev ihop ett litet hack till. VÄLDIGT light. Det enda det gör är att det startas upp (dolt). Visar sig själv i 199ms med det fönsternamn som min Driver "letar" efter, och stänger sedan ner. Detta programmet är det som jag startar (från voiceflux) med röstkommando för att tex öppna luckan. Min Driver ligger i bakgrunden och uppfattar när det startas och gör sedan sin kommunikation med I/O kortet. Klockrent! Trigger-programmet kan startas med en parameter. "1" betyder tex att utgång "1" skall aktiveras (osv upp till 8). Drivern "lyssnar" på samtliga kombinationer. Kortet: Detta var riktigt kul. Fler saker skall röststyras. Jag har ju 7 kanaler kvar ![]() // Lyckman Postad 03 december 2004 - 02:09 ......och jag att jag hade lika mycket kunskap...... ![]() Postad 03 december 2004 - 09:29 Ni kanske skulle slå er ihop......och jag att jag hade lika mycket kunskap...... ![]() // Lyckman Postad 07 december 2004 - 16:50 ![]() // Lyckman Postad 07 december 2004 - 19:29 Jag har mycket att göra när barnen blir mer hanterbara = aldrig ![]() Funkar Sapi SDK, Velleman, och VoiceFlux med VB.NET också? Finns det någon möjlighet att du delar med dig av koden? /Johan Postad 07 december 2004 - 20:59 Tackar! Kul att du tycker det ![]() Japp. Det är bara att dra ned på nattsömnen å köra bygget parallellt. ![]() Det förutsätter jag... Sapi SDK't har samples med för C#, så det skall funka med VB.NET åxå. Velleman kortet kommunicerar man med via API-deklarationer, så det borde nog gå att få ihop fast det blir väl "unmanaged" kod i det fallet. Köpte som sagt kortet på Elfa, men här finns lite bättre info (bland annat dokumentation av den medföljande DLL'en). Voiceflux gör ju inget annat än drar igång valfritt program, så där finns inga problem. Helst hade jag velat strunta i Voiceflux och hacka ihop ett program för igenkänningen åxå, men har inte orkat/hunnit ta tag i det ännu. Självklart. Skicka mig ett PM med din mail, så mailar jag sourcen till dig. Den är fåordigt dokumenterad dock ![]() // Lyckman Postad 08 december 2004 - 14:45 ![]() Postad 08 december 2004 - 16:58 Tackar! Känns tryggt att få mitt dravel sanktionerat av en moderator ![]() Med en webläsare och google kommer man långt ![]() // Lyckman Postad 14 december 2004 - 16:57 Enfaldig lyckman-abstinens? Jo jag tackar Ge oss lite sinnesfrid nu vi vill ha film och bilder ju ![]() ![]() ![]() ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |