Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sub Yamaha YST-SW800 eller?

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2004 - 14:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Instämmer i det mesta med mouse, men inte när det gäller delningen.
Vilken delningsfrekvens som är lämpligast beror helt och hållet på hur subben och resten av systemet "samspelar". Detta beror delvis på att subbors filter har lite olika branthet, men det beror också mycket på mängden och vilka övertoner som subben släpper ifrån sej. En subb som INTE ger några övertoner alls och som är delad MYCKET brant (t.ex. 36dB/oktav) kan mycket väl ge bäst resultat när den delas vid samma frekvens som frontarna, men å andra sidan kör man inte något högpass filter på frontarna så gäller inte regeln ändå. I ett sådant fall så måste subben delas med variabel branthet vid den frekvens som övriga högtalare börjar "rulla av". Vilket varierar kraftigt mellan olika högtalar-modeller.

M.a.o. så finns det ingen "gyllene tumregel" för vilken delnings-frekvens som är lämpligast för en subb och då har jag ändå inte tagit hänsyn till personlig smak.

Prova er fram till vilken delningsfrekvens som låter bäst enligt er själva (och i era egna rum). DET är den enda regeln som gäller val av delningsfrekvens och "inget annat"... :wub:

Postad 24 November 2004 - 14:57

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0

Instämmer i det mesta med mouse, men inte när det gäller delningen.
Vilken delningsfrekvens som är lämpligast beror helt och hållet på hur subben och resten av systemet "samspelar".

Självklart har du rätt. Jag menade inte att ALLA skulle ställa den på just 80hz :wub: Det var bara ett exempel. Vilket hz-tal man bör ställa på beror på flera faktorer. Högtalarna, hur rummet ser ut lite, och hur lågt man vill att lägsta basen skall gå i ens frontar.

Edit : Sedan kan man exprimentera ytterligare om man har chansen att köra s.k Sub+ (alla förstärkare har det inte. Jag vet att Yamaha's nya x50-serie har det, och en del dyrare Pioneer-förstärkare - finns säkert fler märken som jag inte nämt).

Med Sub+ kan man dela basen i frontarna och subben och på så sätt få en ganska fin och kontrollerad bas i både frontar och sub. Sedan har min förstärkare (VSA-E08) ytterligare en funktion som gör att jag kan ställa basen att inte gå över vissa nivår. Nyttig funktion om man vill spara på subben, om man av misstag skulle råka dra på alldeles för tok för mycket.

Redigerat av Unregistereda2499477, 24 November 2004 - 15:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.