Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T med kortläsare och PVR

454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2004 - 13:44

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Nu börjar det hända grejer! Var inne på Teracom och hittade till slut frekvenserna för alla kanalerna. Tack för tipset!  :D  Men nu till något diffust...jag får några konstiga namn på SVT:s kanaler.

Barn/Kunskapsk.
SVT Extra
SVT1
SVT1 Tal txt
SVT2 Sydnytt
SVT2 Tal txt
SVT24 Sydnytt

Va menas med "Tal txt"?

Jag skulle misstänka att "Tal txt" är de kanaler där ljudet från en syntetisk röst som läser upp textremsan skickas. Detta för att personer med synsvårigheter (och analfabeter) skall kunna höra textremsan. Det krävs två digitalmottagare, en för bild och en för ljud för att det skall fungera.

Postad 19 December 2004 - 19:46

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Vilket program och  drivrutiner använder ni när ni fått detta kort att fungera?

Jag har fått det att fungera med orginal drivers och orginal program. Däremot får jag inte igång MCE 2005 och Spectrums BDA drivrutiner. Några tips? Kanalsökningen hittar inga kanaler i MCE, drivrutinen är ändrad till 8 MHz...

Jag använder original, duger inte det?

Postad 19 December 2004 - 23:08

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Nej det duger inte för mig... Jag skulle vilja få igång MCE 2005. Verkar som det är fel på drivrutinerna trots allt.

Postad 20 December 2004 - 12:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Jag har hittat mycket info om twinhan o mce på detta forum där står mycket matnyttigt även om man inte vill använda mce, finns även länkar till ett par olika BDAdrivers.

Postad 20 December 2004 - 16:09

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Blir det bättre bildkvalité med BDA?

Postad 20 December 2004 - 16:58

vic20
  • vic20
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Finns det någon som har en fungerande BDA-driv till detta kort, när jag installerar dom senaste så får jag bara "device could not start" på tuner-delen

Postad 20 December 2004 - 17:52

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag får samma fel som vic20... Jag har testat i alla PCI platser osv... Använder man Spectrums drivers ser det ut som kortet fungerar i System egenskaperna men det går inte att hitta några kanaler vid sökning.

Någon som vet?

Postad 22 December 2004 - 12:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Jag använder dessa bda drivers från renura dom funkar utmärkt.

Postad 27 December 2004 - 23:44

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har ännu inte lyckats få in alla kanalerna. De enda kanalerna den hittar är TV4 , TV4 plus etc (alla kanaler som ligger på samma frekvens).

Har skaffat antennförstärkare idag och trimmat in den förstärkning som ger bästa kombination av signalstyrka och signalkavlitet (ca 98% för TV4).
Får fortfarande inte in in kanalerna som ligger på de övriga frekvenserna.

Provade att manuellt lägga in TV1, TV2 etc manuellt (jag ser vilka frekvenser som gäller från min Force Digitalbox). Fungerar ändå inte för SVT kanalerna. Programvaran säger då att det är svag signal.

Är det någon som har lyckats få in betalkanalerna ?

När jag ansluter CI kortet så får jag för svag signalstyrka för alla kanalerna.

Postad 28 December 2004 - 20:28

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Har ännu inte lyckats få in alla kanalerna. De enda kanalerna den hittar är TV4 , TV4 plus etc (alla kanaler som ligger på samma frekvens).

Har skaffat antennförstärkare idag och trimmat in den förstärkning som ger bästa kombination av signalstyrka och signalkavlitet (ca 98% för TV4).
Får fortfarande inte in in kanalerna som ligger på de övriga frekvenserna.

Provade att manuellt lägga in TV1, TV2 etc manuellt (jag ser vilka frekvenser som gäller från min Force Digitalbox). Fungerar ändå inte för SVT kanalerna. Programvaran säger då att det är svag signal.

Är det någon som har lyckats få in betalkanalerna ?

När jag ansluter CI kortet så får jag för svag signalstyrka för alla kanalerna.

Kör du med bordsantenn eller takantenn? Jag hade samma problem med min bordsantenn. Det är extremt känsligt hur man riktar antennen på SVT:s kanaler.

Postad 29 December 2004 - 01:12

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har lyckats hitta alla kanalerna ikväll. Provade med olika antenner och förstärkare.

Problemet var enkelt. Jag har sökt med fel bandbredd (6MHz).
När jag använde 8 MHz fungerar allt perfekt.
Sökning enligt "land" går inte speciellt bra eftersom den databas programvaran inte verkar innehålla alla frekvenserna som Boxer/Teracom använder.
Jag har därför gjort sökninngar för enskilda frekvenser enligt Teracoms frekvenstabell över Göteborg.

Använder nu takantennen igen och har jättebra signalstyrka (98%). Kvaliten är också bra (ca 90%).

Har fortfarande problem med CI kortet. Så fort detta är anslutet så kan jag inte se en enda kanal.
Så det enda jag kan göra för tillfället är att inte ansluta CI kortet och endast se på gratiskanalerna.

Provade nyss att ladda hem MyTheatre. Hittade inte en enda kanal vid sökning.

Postad 29 December 2004 - 14:35

manul
  • manul
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon som fått TER-CI kortet från Twinhan att fungera med BDA drivrutinerna version 1.2.1.2, jag har försökt men hela tiden så får jag i Device managern upp "The device cannot start"

Tar tacksamt emot tips.

Har fått det att fungera med Twinhans egna drivruteriner och Vision TV program men var också tvungen att lägga in frekvenserna manuellt. Men försöker nu att få det att fungera med BDA drivisar men det går inget bra

Postad 29 December 2004 - 15:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
manul

Prova på dvbowners forum som jag länka till på sidan 2 i denna tråd, har inte hunnit testa mitt nya kort, men använder det gamla twinhan dvb-t kortet nu, har dock inte fått bda 1.2.1.2 att funka utan kör med äldre fins länk till dom åxå på sid2 i denna tråd.

Postad 30 December 2004 - 03:27

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har testat mer idag.
Hittade en ny version av VisionPlus (2.6). En användare hann spegla filen (innan den togs bort på twinhan.com ??) Se http://forums.dvbown...?showtopic=2623 (post #4)
Ingen skillnad med CI kortet, fungerar fortfarande inte, annat felmeddelande dock.
Försökte även köra ShowShiifter med BDA driver 1.2.1.2, men kortet startar inte ens upp.

- ÄR det någon som har lyckats använda kortet med CI interfacet anslutet??
- Har ni en CA modul (CAM) ansluten?
- Vilken CA modul använder ni (Aston eller SCM)?

(Jag pratade med Ekab idag. De hade testat kortet med Aston CAM och de säger att det fungerar bra.)

Postad 30 December 2004 - 04:07

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Har testat mer idag.
Hittade en ny version av VisionPlus (2.6).  En användare hann spegla filen (innan den togs bort på twinhan.com ??) Se http://forums.dvbown...?showtopic=2623  (post #4)
Ingen skillnad med CI kortet, fungerar fortfarande inte, annat felmeddelande dock.
Försökte även köra ShowShiifter med BDA driver 1.2.1.2, men kortet startar inte ens upp.

- ÄR det någon som har lyckats använda kortet med CI interfacet anslutet??
- Har ni en CA modul (CAM) ansluten?
- Vilken CA modul använder ni (Aston eller SCM)?

(Jag pratade med Ekab idag. De hade testat kortet med Aston CAM och de säger att det fungerar bra.)

Jag kan köra med CI-kortet ansluten, men jag har inte skaffat CA-modul än. Vilket har du själv som inte funkar?

Postad 30 December 2004 - 10:02

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Jag har läst igenom denna tråd och det är verkligen ironiskt att DVB-T verkar ha så dålig täckning, eller kräva så bra signal, hur man nu ser på det hela. Jag testade och satte upp en antenn på taket för mottagning av DVB-T för mer än ett år sedan. Jag bor i Stockholmsområdet och baserat på reklamen för markbunden digitaltv så trodde jag att det inte skulle vara några problem. När jag fick dålig mottagning, så dålig att jag inte fick in vissa kanaler och andra med dålig kvalitet så trodde jag att det var mitt läge som var ofördelaktigt, att det kanske fungerade bättre för dem som bodde på andra ställen. Nu verkar det som om jag delar detta problem med många många fler i detta avlånga land! Det skall bli intressant att se vad som händer när de börjar släcka ned det analoga nätet!

Ps. Lösningen för mig var att satsa på DVB-S trots att jag var mest intresserad av DVB-T. Mitt TT 1.5 Premium fungerar klockrent med en 80 cm parabol. Både kort och parabol var dessutom billigare i inköp än motsvarade kombination för DVB-T. Hur nu en vanlig Yagi-antenn kan vara dyrare än ne parabol, för att inte tala om de "aktiva" antennerna för makbunden digitaltv. Att man sedan inte får klockren bild är rena skandalen med tanke på vad skattebetalarna redan tvingats betala för infrastrukturen. Tänk om staten gjort som industrin föreslog och investerat pengarna i "fiber åt folket" i stället. Då hade vi redan idag kunnat se mer tv och "movie on demand" via IP! Ds.

Redigerat av EmuMannen, 30 December 2004 - 10:04.

Postad 30 December 2004 - 10:40

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Precis. Det är inte klokt vad man förnedrar sig för att både få trean och femman i samma paket.

Postad 30 December 2004 - 22:21

Molgon
  • Molgon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Emerson: Du är inte ensam iaf. Kortet är helt dött för mig så länge jag inte fysiskt drar ur hela CA-hållaren (kortet som tar upp PCI-plats #2). Jag har provat med och utan CA-modul, och med och utan boxer-kort i CA-modul. Jag har provat två stycken CA-modul också eftersom det första jag köpte från webhallen visade sig vara för gammalt hårdvarumässigt enligt boxer (båda SCM-tillverkade). VisionDTV säger att det är för svag signal (visar 0) men det är ju självklart missvisande då det fungerar fint utan CA-delen, verkar vara dålig programvara vad det gäller att informera bara.

I "common interface" tabben i konfigureringen kan man prata bitvis med SCM's kort, men väljer man meny ett eller tre så får man "CI module error or session closed" på en gång, så de verkar inte trivas ihop.

Just nu väntar jag på ett Aston-kort (från inwarehouse), okänd leveranstid dock. Ganska troligt att det kommer att fungera iom att det är det som Wellton way säljer och de kör också twinhans kort etc. Irriterande dock att SCM inte fungerar.

Tur att det inte är för användarvänligt iaf :( .

Om någon fått det att fungera så vore det kul att höra exakt med vilka moduler etc, och vart ni köpte dem :).

PS. BDA drivrutinerna beter sig lika dant för mig, "Could not start", verkar som om deras beta inte tar hänsyn till Ter-CI versionen, möjligtvis pga brist i BDA-APIt.

Postad 31 December 2004 - 01:57

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Emerson: Du är inte ensam iaf. Kortet är helt dött för mig så länge jag inte fysiskt drar ur hela CA-hållaren (kortet som tar upp PCI-plats #2).
.
.
.
VisionDTV säger att det är för svag signal (visar 0) men det är ju självklart missvisande då det fungerar fint utan CA-delen, verkar vara dålig programvara vad det gäller att informera bara.
.
.
.

I "common interface" tabben i konfigureringen kan man prata bitvis med SCM's kort, men väljer man meny ett eller tre så får man "CI module error or session closed" på en gång, så de verkar inte trivas ihop.

Hej Molgon och Sardaukar

Till skillnad från er så fungerar ingen mottagning alls då CI kortet är anslutet (med eller utan CAM). Kanske är det något hårdvarufel. Det "lustiga" är att kompisen har exakt samma beteende med sitt kort (inköpt samtidigt från Dustin).
Det enda sättet för att kunna se (gratis) kanalerna är att INTE ansluta sladden till CI kortet.

Med CI kortet anslutet så indikeras fortfarande hög signalstyrka (98%) och god signalkvalitet (90%), fast ingen bild och ljud. Om jag då väljer menyn för CI kortet så får jag precis som Molgon ibland felmeddelandet "CI module error or session closed""
--------
Min konfiguration
- VisionDTV 2.431 / TwinhanDTV 2.6 (båda använder Twinhan driver 2.4.1.0)
- Windows XP professional + Service Pack 2
- ASUS P4S800D, Intel 3.2 GHz & 1 GByte DDR.
- Grafikkort: MXI FX5700LE-TD256
- DTV card: Visionplus/Twinhan DTV Ter-CI splitVP 3040, 3040 3291380-301, s/n 04093A00420
- CI card: Tvinhan 4040C 408310M-301, s/n 04082A00558
- CAM: SCM Microsystems. viaccess, p/n 904240, rev 1.0. DVB number 2297.
(Viaccess 1.0V484, application V1.09.003 enligt svar i "common interface" tabben)
- Boxer smart card (fungerar perfekt i min Force receiver)

Har även provat i annan dator med annan moderkort, CPU etc. Samma problem

Postad 31 December 2004 - 02:56

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Just nu väntar jag på ett Aston-kort (från inwarehouse), okänd leveranstid dock. Ganska troligt att det kommer att fungera iom att det är det som Wellton way säljer och de kör också twinhans kort etc. Irriterande dock att SCM inte fungerar.

Så typiskt att det alltid är det dyraste man måste ha. :) Tänkte själv beställa ett SCM snart men nu får jag nog tänka om :(

Emerson: Vad har du/ni för hårdvara i övrigt?

Redigerat av Sardaukar, 31 December 2004 - 02:57.

Postad 31 December 2004 - 14:12

Molgon
  • Molgon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Emerson: Nej, inga kanaler (fria eller ej) fungerar för mig heller så länge jag har Ci-läsaren kopplad alls (interna kabeln). Min signalstyrka dyker ner till 0-1% med den inkopplad för mig dock, inte kvar på 'riktiga' värdet som för dig.

Min konfiguration är ungefär som emersons men med Athlon CPU (3000+, 1.8Ghz), Geforce 5600FX 256MB och MSI K8T-moderkort. Jag tror dock inte att hårdvaran påverkar (men man vet ju aldrig) eftersom jag både provat det här kortet och ett annat twinhan kort utan CI-läsare utan problem. Det enda är att de är väldigt petiga med signalen vilket verkar vara allmänt känt.

Jag har skickat in en felrapport till Twinhan, över 50%'s chans att detta är ett drivrutins eller firmwareproblem istället för hårdvara, men det hjälper ju inte oss speciellt mycket då det kan ta upp till ett år (minst) före sådant är fixat ändå :ph34r:. Som sagt; om någon vet en snabbare leverantör än inwarehouse (obestämd leveranstid, har väntat ett tag nu) som har Aston-korten så säg till.

Det roligaste blir när man sedan ska försöka klämma in ytterligare ett kort när det här fungerar ;). Andra tillverkare verkar äntligen ha kommit ut med USB 2.0 varianter av deras externa boxar (villket gör dem HDTV-kapabla), men twinhan är så vitt jag vet fortfarande den ända tillverkaren alls med marksänt med CI-stöd. Hauppauge har ju en Ci-läsare som ska "fungera till deras olika DVB-kort" men jag antar att just DVB-T är untantaget för att krångla till det ändå ;). Kanske värt att undersöka dock.

Postad 01 January 2005 - 23:36

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Hur mkt billigare blir det totalt med separata kort (DVB-T + Viaaccess CA) jämfört med att köpa ett komplett WelltonWay-paket för 2.5 tusen ? Jag tänker på alla tekniska problem. I det senare fallet kan man kanske klaga hos Wellton om det inte funkar, rullar man sin egen cigarr finns ingen att ställa till svars när problemen dyker upp.

Postad 01 January 2005 - 23:58

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Du får ingen CA-modul med Weltonway heller. Så det blir fortfarande över 1000:- du får betala för mjukvaran i Weltonways paket.

Redigerat av Sardaukar, 02 January 2005 - 00:00.

Postad 02 January 2005 - 13:18

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har fått intrycket att Wellton Ways paket innehåller Twinhan CI kortet.
Wellton Way gör endast mjukvaran.
I och för sig tror jag att det kan vara intressant att gå på Wellton Way lösningen eftersom de är svenska och borde fungera med Boxer. Verkar osäkert när det går att få leveranser. De sade till mig att leverans tidigast i mitten av januari och jag ville inte vänta så länge.

Jag har också läst någonstans att Hauppauges DVB-T kort saknar kontaktdon till CI. Går alltså inte att ansluta något CI interface.

Molgon. Det vore nog bra om du kan skicka kopia av dina felrapporter till [email protected]. De hade inte hört att det var någon annan än jag och min kompis som har detta problem.

----
När det gäller min hårdvara så tänkte jag min låta gamla arbetsstation bli HTPC.
Eftersom det är problem med Twinhan kortet så har jag testat på både den och på min nya 3.2 GHz dator.
Min HTPC blir:
Moderkort Asus P4B266, Intel P4 1700 MHz & 512 MB DDR RAM.
Grafikort Asus V8440 (Geforce 4 Ti 4400)
Dual Layer DVD brännare
Soundblaster Audigy ljudkort
Två hårddiskar 60 + 160 GByte
19 " LCD skärm (jag skaffar troligtvis en projektor senare).
Har ännu inte bestämt vilken förstärkare jag skall använda.
Skall också skaffa ett trådlöst tangentbord (Bluetooth). Logitech har ett snyggt.

Jag gjorde ett försök för 3 år sedan att bygga en HTPC där jag använde en vanligt TV som "bildskärm". Det var helt värdelöst, eftersom en TV har så dålig upplösning.

Postad 02 January 2005 - 15:27

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Ja Weltonway innehåller CI-kortet men inte någon CA-modul, så det får man köpa till om man vill köra med boxer-kort.

Postad 02 January 2005 - 20:17

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
köpte ettt visionplus dvb-ter eller vad det nu heter......
det sög ganska fett, funkade faktsikt väldigt dålig sen läser man denna recension på nordic harware:

http://www.nordichar...else=224&page=4

och får sina farhågor bekräftade......twinhan suger!

Postad 02 January 2005 - 20:28

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

köpte ettt visionplus dvb-ter eller vad det nu heter......
det sög ganska fett, funkade faktsikt väldigt dålig sen läser man denna recension på nordic harware:

http://www.nordichar...else=224&page=4

och får sina farhågor bekräftade......twinhan suger!

Det är iofs inte CI-versionen, Twinhan är dem enda som har CI-kort. Förutom att man måste ha perfekt mottagning så tycker jag det funkar kanon. Med takmonterad antenn var det dock inga som helst problem med kanalerna. Bildkvaliten var också bättre än jag hade förväntat mig.

Redigerat av Sardaukar, 02 January 2005 - 20:32.

Postad 02 January 2005 - 22:29

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Har någon av er provat DVB-S-kort (dvs satellit) med CA-modul så att man kan se krypterade kanaler på lagligt sätt ?

TwinHan har ett sådant också. Kolla här på tyska Ebay :
http://cgi.ebay.de/w...item=5129667653

Och det verkar ha funnits ett tag, de använder en slogan "Best of 2003".
Om man kollar på TwinHan's hemsida listar de inte det kortet och inte heller något annat DVB-S-kort med sådan läsare. What is the story ?

Marksänt suger rejält för många pga den dåliga täckningen och man bör få samma kvalitet via parabol.
Själv har jag hitills bara provat marksänt med ett Hauppauge Nova-T USB (superbild på TV4 när signalstyrkan (väderberoende??) råkar välsigna min plats !) men jag har bara fått in gratiskanaler och som sagt det ställs krav på tämligen god mottagning. Teracom's täckningskartor är rena fablerna i relation till vad mottagarna kräver.

Själv använder jag normalt parabol och Viasat Guld (dvs ett abonnemang som jag betalar ett kort för månatligen) körande i en gammal Nokia-box. Vore toppen om jag hittade ett TV-kort där jag kan sätta i mitt Viasat-kort och få det att fungera med existerande abonnemang i PC:n.
Känner någon av er till ett PC-kort + kortläsar-alternativ som medger det ?
Eller gör Viasat tester vid kort-auktoriseringen som gör att access bara medges om man kör i någon av "de godkända boxarna" ?
Finns det någon orsak här att Wellton satsar på T i stället för S ?

Hur har bytet av parabolkort som Viasat genomförde i höstas påverkat utbudet av kortläsare som supportar nuvarande kort ? Nu snackar jag inte CAM-emulering utan undrar om det går att åstadkomma ett legitimt fungerande sätt att köra sitt parabolkort i ett PC-TV-kort. Stötestenen är väl förmodligen om det finns programvarustöd för VideoGuard som Viasat använder.

Vad gäller marksänt får man väl vänta tills i alla fall någon fått igång Boxer-abbonemang på den. Är det någon i denna tråd som verkligen kunnat se mer än gratiskanalerna den vägen ?

Redigerat av Unregistered99322caa, 03 January 2005 - 22:52.

Postad 03 January 2005 - 00:35

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Hauppauge har DVB-S och en separat kortläsare.

Postad 03 January 2005 - 00:53

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Ja men vilken typ av CA-modul finns det som klarar det nya system som Viasat infört ?

Kolla den här artikeln :
http://www.expert.se...&nId=107&bhcp=1

Jag antar att en sak är att hitta en sådan CA-modul, nästa att hitta programvara som supportar den modulen tillsammans med Viasat-kortet för användning med ett DVB-S PC-kort. :D
När Viasat bytte så sände de ut nya kort till alla abonnenter samt att de fjärruppdaterade digitalboxens programvara.

Troligen finns det mån som köper en Viaccess-CA-modul i tron att de skall kunna se Viasat-kanaler men de fungerar inte för Viasat sedan de bytte system senhösten 2004.

Nu börjar jag själv få en del svar på mina tidigare frågor :
Troligen har vi här orsaken till varför Wellton satsar på marksänt, där kör man fortfarande Viaccess som kryptosystem och det finns chans att få PC-kort att fungera (redan nu? eller snart?).

En Viasat-diskussion här :

Från:Martin Johnsson ([email protected])
Ämne:Re: Viaccess -> Videoguard

View this article only
Nyhetsgrupper:alt.satellite.tv.europe
Datum:2004-04-16 05:26:44 PST

"Ray Bellis" <[email protected]> skrev i meddelandet
news:c5obkp$3qu47$[email protected]...
> So presumably all Viasat subscribers with off-the-shelf integrated DVB-S
> PVRs and Viasat CAMs will no longer be able to receive or record their
> principal pay-TV channels, and your PVRs will have been made obsolete.
>
> If that was me, I'd be raising a *huge* stink about that to the EC
> monopoly commissioner.
>
> Ray
>
Viasat has always been very careful to point out that only recievers with
their approval will be supported, (ie no cams, only a small variety with
builtin viacess). Most of the time even demanding that you state make of
reciever before being allowed a sub. So yelling now (assuming all their
approved recievers will work or be replaced free of charge) makes no point.
Please note no such thing as "Viasat Cam" exists AFAIK. There will be some
subscribers that have chossen other, more powerful (but not approved)
recievers that will end subscribing, but propbably not to many to care
about. And maybe a lot of retailers that hav promised to much will be
getting angry customers.

Martin

En slutsats jag får av min egen monolog är att Viasat torde vara ute ur diskussionen idag vad gäller HTPC. Men om den marknaden växer till sig så lär de inte stå vid sidan om.

Redigerat av Unregistered99322caa, 03 January 2005 - 01:49.

Postad 03 January 2005 - 02:15

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Det är iofs inte CI-versionen, Twinhan är dem enda som har CI-kort. Förutom att man måste ha perfekt mottagning så tycker jag det funkar kanon. Med takmonterad antenn var det dock inga som helst problem med kanalerna. Bildkvaliten var också bättre än jag hade förväntat mig.

Har du provat med kort i läsaren om du kan se krypterade kanaler ?
Jag ser här att Boxer har godkänt en viss typ av CA-modul :
http://www.boxer.se/?page=1031

Men behövs någon speciell programvara i övrigt för att få det att funka ?

Redigerat av Unregistered99322caa, 03 January 2005 - 03:04.

Postad 04 January 2005 - 05:26

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Har du provat med kort i läsaren om du kan se krypterade kanaler ?
Jag ser här att Boxer har godkänt en viss typ av CA-modul :
http://www.boxer.se/?page=1031

Men behövs någon speciell programvara i övrigt för att få det att funka ?

Jag har inte skaffat det än, men man behöver inte någon annan programvara iaf. Aston-modulen ska fungera fint vad jag har hört.

Postad 06 January 2005 - 01:23

rich!
  • rich!
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag körde ett tag med Technotrend DVB-T + CI + Viaccess Red CAM + Boxer programkort och det fungerade OK. Nu har jag dock valt en annan lösning som jag inte får diskutera här pga forumets regler (fortfarande med ett boxer programkort så ingen moralpanik tack :rolleyes: ).
Technotrend CI-modulen och Red CAM:en är för övrigt till salu om någon är intresserad.

Postad 06 January 2005 - 01:36

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Är det CI kortet på denna sida du säljer?
http://www.technotre...roducts2-2.html

Säljer du även DVB-T kortet ?

Har du haft några problem?

Jag är kanske intresserad men jag har redan en CAM och jag behöver både DVB-T kort och CI kort.

Postad 06 January 2005 - 01:40

rich!
  • rich!
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Är det CI kortet på denna sida du säljer?
http://www.technotre...roducts2-2.html

Säljer du även DVB-T kortet ?

Har du haft några problem?

Jag är kanske intresserad men jag har redan en CAM och jag behöver både DVB-T kort och CI kort.

Ja, det är det CI-kortet.

Nej, DVB-T kortet är inte till salu, däremot letar jag efter fler till bra pris :rolleyes:

Förutom problemet att hitta en CAM som funkade och hade rätt mjukvara så var det inga problem.

Redigerat av rich!, 06 January 2005 - 01:40.

Postad 07 January 2005 - 02:24

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej Rich

Intressant att höra andras erfarenheter.

Vilka CAM har du provat med och vilket är det som fungerar?

Postad 07 January 2005 - 02:46

Unregistered35805
  • Unregistered35805
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Tjenare!
Kan ingeting om det här, men som ni verkar krångla så verkar det finnas ett bättre sätt utan moduler och allt vad det heter:

http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0

"En del har upptäckt att man kan titta på canal+ och viasat med kortet utan vare sig abonnemang, moduler eller piratkort"

Hur kan detta fungera egentligen?

MVH
Johan

Postad 07 January 2005 - 04:39

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Tjenare!
Kan ingeting om det här, men som ni verkar krångla så verkar det finnas ett bättre sätt utan moduler och allt vad det heter:

http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0

"En del har upptäckt att man kan titta på canal+ och viasat med kortet utan vare sig abonnemang, moduler eller piratkort"

Hur kan detta fungera egentligen?

MVH
Johan

Det gick med s.k. softcam innan, men jag tvivlar på att man kan göra det nu när canal+ och viasat har bytt kodningssystem så du behöver nog ändå en kortläsare samt parabol. Skulle själv helst vilja ha satellit-tv men jag har ingenstans att sätta parabolen i min lägenhet. :D Men det som är bra med marksänd digital-tv är att jag kan använda det både hemma hos mig och hos mina föräldrar, enkelt att ta med sig <_<

Postad 07 January 2005 - 17:10

Unregistered35805
  • Unregistered35805
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Men nu är det ju så att vi har Kabel-TV från en lokal förening, och Canal Digital serverar varje hushåll med en kodad signal. Vore skoj att laborera i utbildningssyfte med att koda av tex Canal +.

Är det möjligt på något vis?

Och tyvärr är boxertäckning för kass här uppe i norr =)

Postad 07 January 2005 - 17:15

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Men nu är det ju så att vi har Kabel-TV från en lokal förening, och Canal Digital serverar varje hushåll med en kodad signal. Vore skoj att laborera i utbildningssyfte med att koda av tex Canal +.

Är det möjligt på något vis?

Och tyvärr är boxertäckning för kass här uppe i norr =)

tråden kommer säkert att låsas vid såna frågor/svar....

Postad 07 January 2005 - 17:26

Unregistered35805
  • Unregistered35805
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
okey, men jag trodde det var lagligt att snacka om det i utbildningssyfte? Om inte, så tar jag såklart bort inlägget direkt.

Postad 09 January 2005 - 20:48

Brämpa
  • Brämpa
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag har tappat tråden lite nu i alla kringelkrokar. Kan ngn summera vilka TV-kort och CI-moduler som funkar ihop för att kunna ta in Boxer (faktiskt funkar, inte bara borde funka) ?
Extra bonus om ngt funkar med Windows Media Center....

Postad 10 January 2005 - 16:11

Molgon
  • Molgon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Brämpa:
Twinhan-Ter-CI + Viaccess CA: Fungerar inte för tillfället kan vi nog konstatera.
Twinhan-Ter-CI + Aston CA: ligger definitft fortfarande bara i 'bör'-kategorin, ingen här som har förstahandserfarenhet av det vad jag vet, ekab verkar dock hävda att det fungerar. Detta är aningens akademiskt dock eftersom det verkar otroligt svårt att få tag på en Aston CA. Jag hade en beställd på inwarehouse men efter några dagar så ändrade de den till 'utgången', så det ser ut som om det var en pappersprodukt de inte riktigt hade tillgång till.
Technotrend DVB-T premium + Technotrend CI-modul + Viaccess CA: Ska fungera enligt 3:e part (rich), jag kan rapportera imorgon när jag testat själv, litar inte på något tills dess :). Technotrend premium har inga BDA-drivrutiner (vad jag vet), alltså inget MCE-stöd.

emerson: Jag kontaktade ekab när du bad mig, inget svar alls än. Twinhan har inte heller svarat, jag kommer att skicka en påminnelse till dem snart - jag litar inte på deras website när det gäller felrapporteringen.

Som sagt förut: Har någon vetskap om något ställe där det verkligen går att få tag på Aston CA så vore det kul att höra.

rich: Det vore intressant att höra vad du valt för lösning. Jag har inte så mycket skruppler för att man verkligen måste ha kortet fysiskt installerat om det inte går att få till - prenumerationen är vad som räknas. Måste man ta till andra metoder för att få det att fungera på sin konfiguration så kan jag inte se hur någon reellt kan klaga på det. Jag kan förstå hur forumet inte vill sprida sådana diskussioner, men vore som sagt fortfarande intressant att höra - vi har ju inte direkt brustit i att försöka få det att fungera, och det tekniska stödet från boxer är obefintligt, som väntat.

Angående Twinhan så känns det som om antingen en fix krävs, eller att importören informerar om var man får tag på utrustning (CAM) som krävs för fungerande kort för att det ska kvalificera som en fungerande produkt.

Angående Viasat-diskussionen ovan: De har bytt system och det går numera bara att använda via ett fåtal låsta boxar de väljer. Det och att de inte har 5:an i sitt paket gör dem relativt ointressanta. Vi var kunder hos dem men sa upp det vid deras systembyte.

Postad 10 January 2005 - 22:41

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
OK. Jag skall ringa Ekab imorgon.

Scand Vision (http://www.scandvision.net) är Svensk distributör av Aston enligt http://www.aston-fra...ist.asp?pays=se

Jag har också hört någonstans att Macab AB (www.macab.se) skulle ta in Aston modulerna.

Själv skall vi försöka byta våra Viaccess moduler till Aston moduler där vi köpte dom i Göteborg/Mölndal (Seths antennteknik).

Notera att Twinhan själva har angett Viaccess CAM i sin kompabilitetslista för DVB-T CI kortet. Se http://www.twinhan.c...rrestrial_6.asp.
Observera också att Aston är inte med i listan.

-------------

Vi returnerar våra två Twinhan kort till Dustin i morgon, så får vi prova med två andra kort. Jag tror i och för sig inte att det gör någon skillnad men vi gör ett försök till innan vi ger upp.

Postad 11 January 2005 - 01:22

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Jag tror ni har missupfattat detta med CAM-modulerna. Viaccess kallas kodningssystemet för sändningarna som Boxer använder. Både Aston och SCM är moduler som är gjorda för viaccess. Kollar du på en Aston-modul så står det viaccess på dem.

Redigerat av Sardaukar, 11 January 2005 - 05:26.

Postad 11 January 2005 - 02:53

emerson
  • emerson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag tror ni har missupfattat detta med CAM-modulerna. Viaccess kallas kodningssystemet för sändningarna som Boxer använder. Både Aston och PCM är moduler som är gjorda för viaccess. Kollar du på en Aston-modul så står det viaccess på dem.

Givetvis har du rätt.

Frågan är bara hur man skall tolka vad Twinhan menar när de skriver följande i sin kompatibilitetslista: http://www.twinhan.c...rrestrial_6.asp
Compatible CAM
• Viaccess
• Conax

Jag tror att när många pratar om Viaccess CAM egentligen menar Viaccess CAM modulen från SCM Microsystem. Anledningen är enkel. "SCM Microsystem" står endast i liten text på baksidan av modulen.
Aston CAM har både texten "Aston" och "Viaccess" på framsidan.
Se på bilden: http://www.boxer.se/?page=1031

Postad 11 January 2005 - 05:28

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Det Twinhan menar borde vara att ALLA moduler för Viaccess och Conax kan användas, alltså borde både SCM och Aston funka eftersom båda är gjorda för Viaccess.

Postad 11 January 2005 - 10:45

rich!
  • rich!
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Technotrend DVB-T premium + Technotrend CI-modul + Viaccess CA: Ska fungera enligt 3:e part (rich)

<klipp>

rich: Det vore intressant att höra vad du valt för lösning. Jag har inte så mycket skruppler för att man verkligen måste ha kortet fysiskt installerat om det inte går att få till - prenumerationen är vad som räknas. Måste man ta till andra metoder för att få det att fungera på sin konfiguration så kan jag inte se hur någon reellt kan klaga på det.

Vdg Technotrend och avkodning av betalkanaler så är ovan angivna konfig testad och fungerar i VDR under linux, det bör funka under andra programvaror / OS också men det kan inte *jag* bekräfta.

Vdg alternativ lösning... Jag köpte en USB-Phoenix-läsare från AD-Teknik och använder en programvara som heter newcamd som cardserver och sc-plugin till VDR som cardclient/softcam. Technotrendkortet behövde en ny patchad firmware för att få bild. Lösningen är billigare och när man zappar mellan kodade kanaler går det snabbare att få bild än när jag körde CI+CAM.
Fråga inte vad ni kan hitta programvaran, den går att hitta om man letar lite (läs: mycket) och har svart bälte i google :)

Postad 11 January 2005 - 15:24

Brämpa
  • Brämpa
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Mang3.com,
fick Du någonsin Ditt Twinham-kort med CI+CA att funka med Microsoft Media Center?

Postad 11 January 2005 - 20:12

Unregisteredc2273ee1
  • Unregisteredc2273ee1
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Rich1: Intressant, skulle det betyda att du kan ha två kort i datorn och på så sätt kolla på 2 kanaler samtidigt fast med en USB läsare ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.