Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var och lyssnade på Primare SPA 21 idag

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 november 2004 - 17:14

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Hehe själv så har jag sakt "prajmär" från början och det var tydligen rätt. Men folket i Pause sa "primär" eller "pre-mare". Pre-mare låter "proffsigast" och mest svenskt om jag får säga det själv och Primär låter lite "fjolligt". Så jag kör väll på prajmär tillsvidare..

Men men, alla uttalar ju olika. Jahapp då är min PA30 försenad så det blir en SPA21 innan TV'n, kanske lika bra då :) Dock är jag velig ang finishen, titan eller svart. Svårt svårt! Inte kan titan SPA21 se ut som en billig on-off apparat.. Det är ju stål vi snackar om! :)

Postad 22 november 2004 - 17:27

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Jaja. Jag skyller på Hasse på AudioActive som är GA för Primare. Samt dom som jobbar på fabriken i Växjö också... :)

Postad 22 november 2004 - 17:43

Converge
  • Converge
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
radiuz: skapligt smaskigt problem du har måste jag säga :)

Själv skulle jag välja svart, även om jag varit inne på titan-fronten ett tag. Men svart känns, högst objektivt, lite mer gediget bara. Men det beror ju på hur rummet i övrigt ser ut tycker jag, vilken färg övriga komponenter/tv ser ut osv.

Postad 22 november 2004 - 19:00

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0
BioBanditen: Skäll ut dem ordentligt vid nästa kontakt! :)
radiuz: Jag själv har bestämt mig (efter MYCKET velande) för svart. Svart är trotts allt en tidlös färg, som passar till allt. Vem vet, om några år kanske silver känns ute? Allt ska ju vara silver just nu... :) Hur som helst lär ju inget av valen vara fel, ty den är ruggit läcker!

-- Patrik

Postad 22 november 2004 - 19:53

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Poopster : Måste vara skönt att ha bestämt sig! :) Jag själv står inför det lilla valet fortfarande men känns även här att svart kanske matchar lite bättre även fast titan är så himla läcker. Hade ju iofs NAD Silverline som är vit/silvriga och dom passade bra. Men tror svart blir bättre för mig också!

Skulle vara kul att se en bättre bild på SPA21 i svart med påslagen display. Men får väll pallra mig ut nåndag i denna kyla och besöka närmaste butik som har den inne. :)

Redigerat av radiuz, 22 november 2004 - 19:54.

Postad 22 november 2004 - 20:04

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0

Skulle vara kul att se en bättre bild på SPA21 i svart med påslagen display. Men får väll pallra mig ut nåndag i denna kyla och besöka närmaste butik som har den inne. :)

Se till att ta med en hyfsad digitalkamera och ta lite trevliga bilder, om du har möjlighet. :)

-- Patrik

Postad 22 november 2004 - 23:24

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Poopster: Jag märker att du kärat ner dig i Primaren (förmodligen med all rätt), men har du tänkt försöka lyssna på Thulen snart? Är ju bra om du gör det medan du fortfarande har rätt bra minne av hur Primaren lät.

Som sagt tidigare....Primaren är säkert en riktigt grym maskin, men jag vet säkert att även Thulen är det....så ge den iaf en chans! :) Som nämts någon gång tidigare så handlar det nästan mer om personlig smak när man är uppe i dom nivåerna du är...

Och juste, glöm inte att lyssna med ett par högtalare som matchar ALR Jordans Note 9 också....högtalarna gör ju minst sagt en hel del i hur det låter.

Postad 22 november 2004 - 23:38

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Thule är ju fina grejer också! :) Dock tror jag inte man får lika mycket för pengarna som Primare ger, men vad vet jag :) Jahapp, tror det lutar åt en SPA21 i svart trots allt. Ska nog besöka Pause och ta med flickans digitalkamera och fota lite om den finns inne där nu.

Postad 22 november 2004 - 23:53

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Om du inte lyssnat på dom är det väl lite dumt att säga så? Thule ger väldigt mycket för pengarna av erfarenhet...har hittills inte hittat något i var prisklass jag tycker slagit dom. Och då har jag jämfört mot alla möjliga märken, Arcam (både hemmabio och stereo), Vincent (när det gäller två-kanalare), Audio Analogue (även här två-kanal, och över 3.000 kr dyrare än Thulen jag tycker slog den) osv.

Så missa inte att ge dom en chans....är ju dumt att ha förutfattade meningar om något man inte vet.

Postad 22 november 2004 - 23:57

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0

Poopster: Jag märker att du kärat ner dig i Primaren (förmodligen med all rätt), men har du tänkt försöka lyssna på Thulen snart? Är ju bra om du gör det medan du fortfarande har rätt bra minne av hur Primaren lät.

Som sagt tidigare....Primaren är säkert en riktigt grym maskin, men jag vet säkert att även Thulen är det....så ge den iaf en chans! :) Som nämts någon gång tidigare så handlar det nästan mer om personlig smak när man är uppe i dom nivåerna du är...

Och juste, glöm inte att lyssna med ett par högtalare som matchar ALR Jordans Note 9 också....högtalarna gör ju minst sagt en hel del i hur det låter.

Du kan var lugn, kompis! :D Jag slänger inte ut 20-25 laxar utan att ha jämfört ordentligt. Jag har varit i kontakt med Hifi-klubben (senaste svaret kom idag) och ska besöka dem för demo av Thule efter nyår. Jag har ganska hektiskt fram tills dess, så tidigare blir det nog inte av. Jag kommer då att lyssna på Sphere AV100 med både mina 602'or och något av de finare i Nautilus-serien (som jag faktiskt ännu inte hunnit lyssna på). Ska även lyssna på 120'an.

Anledningen till att mina inlägg är så starkt Primare-hyllande är för att det är det bästa jag lyssnat på hittills, i min prisklass då. Och jag har ju bestämt mig för Primare, så tillvida inte Thulen tilltalar mig ännu mer. :)

-- Patrik

Postad 23 november 2004 - 00:40

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Nerevarine : Tänkte mer på priset, går inte direkt att pruta på Thule som det går att göra på Primare. Därför ansåg jag Primare lite mer "bang for buck" om du förstår.
Sedan kan jag inte se en Thule (integrerad processor) som ligger i 25k klassen hos Hi-Fi Klubben.

Av vad jag läst ska Thule ha lite kvalitets problem men det kanske inte gäller deras integrerade förstärkare. Var kanske lite fel av mig att slänga ut min kommentar på Thule då jag ej lyssnat på dom, så jag ber om ursäkt. Antar att jag har blivit Primare frälst då jag fastnat för dom totalt! :)

Och nu Poopster har även jag bestämt mig, nästan... Blir nog en svartis :)
Ska besöka Pause när jag har ork och se!

Redigerat av radiuz, 23 november 2004 - 00:48.

Postad 23 november 2004 - 01:29

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Kvalitétsproblemen som Thule hade förr ska dom ha succesivt lyckats bli av med. Tex min IA250B hade från början något problem med kondensatorerna, men då bytte dom det på alla gratis till keramiska kondensatorer som var mycket bättre...gav t.o.m. en ljudförbättring. Det var ju ett tag sen den kom nu, och till Mk2 versionen ska den bara helt felfri, och Sphere serien är ju ännu nyare...har inte hört något om kvalitétsprolem med dom.

Och integrerad processor? Är inte Sphere serien just det? Kostar från 20.000 kr och uppåt. Här är entry modellen i Sphere serien: http://www.hifiklubb...56|4815|pdetail

Å här är värstingen: http://www.hifiklubb...56|4345|pdetail

Tiokanals-processorer med sex slutsteg, går att bygga ut till 9.1 om man vill. Fullt uppgradeirngsbara för framtida format alltså. De har redan börjat kamma hem utmärkelser i tidningar....så det är inget fel på dom inte!

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 23 november 2004 - 01:33.

Postad 23 november 2004 - 01:40

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Okej! Låter ju bra att dom löst kvalitetsproblemen :) Verkar som om jag har missat dom helt? :S Hmm deras värsting kostar 30k och väger 19kg. Inte för att man ska "skryta" men Primare SPA21 väger 24.5kg och har enbart 5 steg, kanske säger lite men man ska inte jämföra vikt direkt på dyrare grejer.

Vill få ut det mesta av pengarna och Primare SPA21 ger mig det då jag inte vill ha mer än 5 kanaler. Sedan att den kostar över 30k i utlandet gör inte saken sämre. Thule kanske är dyrare i utlandet? Om inte så säger det också lite vad Primare är i för klass.

Priserna i utlandet är svin dyra på Primare medans dom är skapliga här. :)
Nej nu blir det ut och jobba i slasken :D Fy säger jag bara.

Postad 23 november 2004 - 01:50

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Thule har ju kört med en helt egen teknik de senaste åren där dom får ner vikten, och värmeutvecklingen, men ändå håller uppe effekten. Dom kallar det för High Efficiency-kretsar. Plus att de är Virtual Klass A. Som dom skriver på HiFi Klubben:

"Thules förstärkarteknik är imponerande, och det beror mycket på deras Virtual Class A-system och High Efficiency-kretsarna.
Virtual Class A utvecklades först för den integrerade förstärkaren IA350B och effektförstärkarna PA250B MKII och PA350B i Space-serien, och är en teknik som i princip helt eliminerar många av de problem som vanliga klass A/B-förstärkare har. Tekniken innebär i korta drag att utgångstransistorerna alltid är aktiva, vilket innebär att de reagerar snabbare på musiksignalen. Det ger ett renare ljud med fler detaljer, och en mer naturtrogen återgivning av musiken eller dialogen i filmen.
High Efficiency-kretsarna sitter i nätdelen och minskar värmeutvecklingen drastiskt. Strömförsörjningen arbetar i flera steg beroende på hur mycket ström som behövs till utgångsstegen. Resultatet är att värmeutvecklingen minimeras med 60 procent, och det är därför som Thule lyckats göra förstärkarna så små. Trots den höga effekten tar de inte särskilt stor plats – med en konventionell strömförsörjning hade denna förstärkare varit betydligt större! High Efficiency-tekniken minskar också påfrestningarna på utgångsstegen, vilket ökar livslängden markant.
"

Och förresten är det väl varken vikt eller pris som ska avgöra, lyssna istället! :)

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 23 november 2004 - 01:56.

Postad 23 november 2004 - 04:47

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Där sa du nått! :) Får väll ta en lyssning kanske, problemet för mig är designen som jag inte gillar till 100. Lite synd då det verkar riktigt bra grejer! Är man en sucker för design också så blir det ju ett problem :)

Dock är dom bra mycket snyggare än exempelvis H/K och Denon. Får väll ta en titt på dom helt enkelt.. Men tror det blir en SPA21 iaf då jag gillar den ljudkaraktären, passar B&W utmärkt.

Postad 23 november 2004 - 04:58

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Dom är snyggare i verkligheten än på bild. Faktiskt, tycker aldrig dom gjort sig sådär värst bra på bild....men IRL ser som riktigt gedigna och sköna ut.

Primare är lite samma sak med, imponerar mer att se på IRL än på bild.

Postad 05 december 2004 - 15:44

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Efter mycket om och men beställde jag min spa 21 svart! Eftersom Denons dvd 3910 också fanns i liknande färg/finish så blev det en svart sådan också...passar bra till min panna viera plasma i svart pianolack, samt mina nht högtalare i svart pianolack.......dock så är dvd-recordern pioneer 520 i silver, får väl gömma den någonstans :) ....(dagens i-landsproblem)

Redigerat av srna, 05 december 2004 - 15:45.

Postad 05 december 2004 - 15:48

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Förresten.........tips på någon bra digital coaxial mellan spa 21 och 3910?
Budget: max 1500 kr/1m

Postad 05 december 2004 - 16:01

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1 054 inlägg
  • 0
kolla transparent..............

ska antagligen själv gå över till detta märke,runt om.

mycket bra grejjer!!! lugna,luftiga,detaljprecision.(stavning?)

Postad 05 december 2004 - 21:20

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

mycket bra grejjer!!!  lugna,luftiga,detaljprecision.(stavnin

ska jag göra B) ......såg att marcus cables var billiga på den kabeln...350:- eller något sånt.....nån som testat den? låter billigt men är den bra?

avancerar> hittat några bra högtalarkablar till dina NHT?

Postad 06 december 2004 - 00:15

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

utgångstransistorerna alltid är aktiva, vilket innebär att de reagerar snabbare på musiksignalen

och

Strömförsörjningen arbetar i flera steg beroende på hur mycket ström som behövs till utgångsstegen.

Det lustiga är ju att de säger emot sig själva.. Känns som det ena tar ut det andra liksom? Utgångstransistorerna är alltid igång men det som ger kraft till dessa är dynamiskt kopplat.. B)

Postad 06 december 2004 - 09:14

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Pratas mycket om primare:n här men inte så mycket om ljudet och lyssningsintryck tycker jag. Hur låter den i stereo och bio? Vad har ni för kringutrustning til dom o vilka har ni jämfört med. (Verkar vara en fin pjäs det här..)

Postad 07 december 2004 - 04:52

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Har lyssnat på SPA20 i 2-kanals läget och det lät mycket bra! Hade tidigare NAD S100 / S200 som hade kraft men blev lyssningstrött väldigt fort tyvärr.
Primare'n spelar mycket bättre tycker jag, för första gången drömde jag mig in i musiken faktiskt. Finns ingen tendens till "sss" ljud eller dylikt, ljudet är väldigt behagligt och neutralt.

Kraft fanns det även gott om! Nu är det kanske inte rättvist att jämföra såhär när jag lyssnade på ett par Audiovector (modell dyr) men jag tror en SPA21 kommer funka utmärkt till mina B&W. Det är verkligen en killer lösning med både suveränt 2-kanals ljud och bio, sedan att den är snygg gör ju inte saken sämre :(

Drömmen är ju helt klart SP31 med DVD30 och A30.2 / A30.3 MKII stegen men då behövs det betydligt mycket mer pengar. Dessutom ger SPA21 ut 2x120w i 8ohm i 2-kanals läget, samma som A30.2 alltså.

Redigerat av radiuz, 07 december 2004 - 04:55.

Postad 07 december 2004 - 05:11

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Det lustiga är ju att de säger emot sig själva.. Känns som det ena tar ut det andra liksom? Utgångstransistorerna är alltid igång men det som ger kraft till dessa är dynamiskt kopplat.. :(

Inte om det som är dynamiskt kopplat också alltid ändå är igång, och reagerar snabbare än utgångstransistorerna. Då är ju responsen ändå snabbare än vanligt.

Nu vet jag inte hur det tekniska fungerar, plus att den texten ju är översatt av någon på HiFi Klubben till svenska från förmodligen danska eller engelska....därmed finns ju rum för ett och annat fel också.

Hittade detta på Thules hemsida...bör förklara saker och ting för dom som kan det tekniska (även lite om hur dom kan bygga dom såpass små utan att offra kraft): http://www.thule-aud.../pdf/HE_VCA.pdf

Postad 07 december 2004 - 14:49

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1 054 inlägg
  • 0

mycket bra grejjer!!! lugna,luftiga,detaljprecision.(stavnin

ska jag göra :( ......såg att marcus cables var billiga på den kabeln...350:- eller något sånt.....nån som testat den? låter billigt men är den bra?

jag menar INTE NGT IFRÅN MARCUS CABLES, utan transparent cables.

(heter märket så?).jaa, jag är nästan säker på det-kolla hificonsults hemsida...

mvh avancerar med stort A :ph34r:

till mina nht kör jag clou cables, men ska som sagt antagligen gå över till

transparent runt om.

Postad 07 december 2004 - 15:07

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

mycket bra grejjer!!!   lugna,luftiga,detaljprecision.(stavnin

ska jag göra :( ......såg att marcus cables var billiga på den kabeln...350:- eller något sånt.....nån som testat den? låter billigt men är den bra?

jag menar INTE NGT IFRÅN MARCUS CABLES, utan transparent cables.

(heter märket så?).jaa, jag är nästan säker på det-kolla hificonsults hemsida...

mvh avancerar med stort A :huh:

till mina nht kör jag clou cables, men ska som sagt antagligen gå över till

transparent runt om.

ahh ok...kollade lite på clou cables faktiskt...jönköpingsbaserat har jag för mig...iaf...väntar på Primaren (spa 21) kommer övermorgon :ph34r: , innan jag bestämmer mig...får ju se hur bra det kommer att funka med denon 3910. För närvarande kör jag mina NHT med Van Den Hul Snowline till basen, och Exposure till toppen. Efter mycket om och men....i jakt på en bra digital coaxial så blev det till slut en Monstercable för tusenlappen, tycker det var en lagom nivå...man vill ju inte gå overkill, samtidigt så var supran för 400 ok, men ville ha lite bätte.

Någon annan som har erfarenheter av Monster som coax?

Redigerat av srna, 07 december 2004 - 15:08.

Postad 07 december 2004 - 15:32

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
[quote name='avancerar' date='Dec 7 2004, 14:49 '] [quote name='srna' date='Dec 5 2004, 21:20 '] [quote name='avancerar' date='Dec 5 2004, 16:01 '] kolla transparent..............

mycket bra grejjer!!!  lugna,luftiga,detaljprecision.(stavnin [/QUOTE]

[/quote]
ehh...innan du inhandlar från tranparent, kolla in....http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2953

bara en idé :(

Postad 08 december 2004 - 16:15

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Tyvärr grabbar ! Blir ej en SPA21, slog till på en Primare SP31.7 istället från Bestsound för 16500kr. En helt ny med nya chassit (gjuten logo). Blir till att spara till A30.2 steget. :)

För er som har tankar att köpa en SPA21, finns det SPA20 (som låter samma) för 12500kr hos Bestsound! Alltså inte 16500kr utan 12500kr, var i deras butik idag. Passa på säger jag bara! Finns ca 5 ex och dom lär gå åt fortare än kvickt!

Postad 09 december 2004 - 11:06

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Någon som har spelat SPA21an på ett par B&W Högtalare i 600-serien?
Någon sa till mig att den kombinationen kan bli bumlig med Primares varma klang
i kombination m att 600-serien är väldigt varma (enl den personen).
Samma person sa att Thule var ett bättre alternativ för att det stramade upp bättre,
både till 600-serien och Dali Helicon (som jag är sugen på att uppgradera till).

Någon som vill säga emot eller hålla med?

Postad 09 december 2004 - 17:14

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1 054 inlägg
  • 0
lyssna själv på dessa kombos!!, sen vet du.

Postad 10 december 2004 - 10:24

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Hur bra är D/A omvandlaren i spa21?

Om man ska köra den tillsammans med denon 2910, (för musik, inte film), ska man köra digital coaxial till stärkaren, eller ska man köra analogt för stereo och låta dvd:n sköta omvandling?

Det är givet att jag kommer köra digital coaxial för film, och 6rca-6rca för SACD/DVD A, men i rent stereoläge för cd?

Har beställt denon 2910, men jag har möjlighet att ändra mig till på måndag, i fall jag ska byta till 3910 istället.......

Postad 24 juli 2005 - 23:59

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Någon som har spelat SPA21an på ett par B&W Högtalare i 600-serien?
Någon sa till mig att den kombinationen kan bli bumlig med Primares varma klang
i kombination m att 600-serien är väldigt varma (enl den personen).
Samma person sa att Thule var ett bättre alternativ för att det stramade upp bättre,
både till 600-serien och Dali Helicon (som jag är sugen på att uppgradera till).

Någon som vill säga emot eller hålla med?

<{POST_SNAPBACK}>

så hur va det nu blev ljduet bumligt för er som har den kombinationen?=)

Postad 25 juli 2005 - 09:58

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Allvarligt? Koaxialkabel för digital överföring för 350kr? Köper du för mer än 12kr/m blir du rånad.

Postad 17 oktober 2005 - 08:16

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Vad jag förstår skall försteget i Primare SPA21 vara av fin kvalitet. Hur står det sig till andra förstärkare i samma prisklass. Just för 2kanal (Flerkanalsförstärkare som hanterar 2-kanal bra).

Har varit inne på att köpa en sådan här maskin nu, har haft den hemma över helgen och tycker den låter fint. Jämnfört med hK 7300 och ARCAM 300 slog de dessa maskiner (iofs 9k mer).

Spontana rekomendationer?

/K

Postad 15 november 2005 - 17:49

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Det är nedräkning tills jag blir medlem i Primareklubben och jag är äckligt otålig Postad bild

Postad 15 november 2005 - 21:55

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
radiuz ,a ar hittade du Primare SP31.7 för 16500:-

Det priset kan inte jag hitta.

Postad 17 november 2005 - 19:55

Unregisteredf9700265
  • Unregisteredf9700265
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

radiuz ,a ar hittade du Primare SP31.7 för 16500:-

Det priset kan inte jag hitta.

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen för att det var för nästan ett år sedan :lol:

Postad 17 november 2005 - 23:26

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Hehe, det är lätt hänt att missa året när man skummar igenom tråden. Den var död rätt så länge, nästan ett år.

Väldigt fin maskin den där SPA21. Har den sedan några veckor tillbaka. Dock glappar volymreglaget. Den vill inte alltid lyda utan man får skruva lite extra eller trycka lite på det.... Så skall det inte vara. Skall ta upp detta med försäljaren.

Sedan att man för ett år sedan kunde få denna för 21-23k om man prutade lite känns tufft då det bästa jag kom till var 28.000. Detta var innan jag kände till det billigare priset. Sedan har ju det skett en ökning från 26.000 -> 28.900 på maskinen i våras.

En nackdel till är den klena effekten till frontarna. Men det tillhör integrerade flerkanalare. Ingen i prisklassen mig veterligen har bättre.
Fick kasta in ett slutsteg på 2x300W 8Ohm så lät min Compact XZ-1 finfint.
Till detta hör också att XZ-1 är trögdrivna "with capital T" :lol:. Med dessa specar:
Känslighet 85dB i 6Ohm.'

Nåväl, det fanns visst lite att klaga på. Ack så surt B)

/K

Postad 18 november 2005 - 17:13

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Förlåt , var inte meningen att missa datumet!!
Ska inte hända igen!!

:D

Postad 19 november 2005 - 00:42

Unregistered8c20c04a
  • Unregistered8c20c04a
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
*flinar och kollar min SPA21:a i hyllan*
Primare rules. Ingen som kan kapa den. 20:an är bra men inte så bra. Vet! Haft den oxå. Låter ej lika (eller lika bra) som påstås. CD21:an är lika bra som H&M påstår oxå. Fattas bara ett A32 och Primares RIAA-steg för att vara "hemma". Fattar inte dock vad jag skall göra sen, när allt blivit bra... Blir väl svarven som får nästa uppgradering... Ni som är nyfikna att lyssna, besök butik och fråga hur länge den blivit spelad. Bör ha gått 200 timmar. Riktigt vass och spretig innan den gått till sig.

Poopster > Håller med snyggast i kolsvart, som min. Korpsvart! Med vårtor, f'låt rattar, f'låt reglage rakt ut i silver. Är riktigt svart med finslipad, svarteloxerad finish som funkar skitbra som nagelfil när man vrider på ... hm... reglagen... *flinar* Köp den, Du blir inte besviken...

Postad 19 november 2005 - 01:51

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet.

Ps. Har du inte märkt av hur klent stegen är i SPA21an :P.

Har haft min nu i 3v. Spelat ca 100timmar
Här är en liten kort lista på vad jag stör mig på hos denna maskin.

1. Volymkontrollen trilskas på själva maskinen. Den svarar inte alltid.
Stundvis krävs det några "hack". Ibland måste volymreglaget tryckas på samtidigt som man vrider.

2. Processorn är något långsam vid byte av signalkällor (ingångar). "Fastnar" vid vissa av dem.
De som är ställda till flerkanal. Igen pga den långsamma processorn

3. En "Delay" inträder vid digital matning.
Första 1-3sek klipps vid signaluppehåll. (min 2-3sek uppehåll). Långsam Processor

4. Kraften i slutstegen räcker inte till.
Mina Compact XZ-1 orkar inte drivas ut på ett tillfredställande sätt. (Trögdrivna 85dB i 6ohm).

5. Priset som hamnade på 28.000 efter välvilja hos säljare på butik.
Detta efter en prishöjning från leverantör 25.995:- -> 28.900:-
Läst på trådar att de tidigare priset kunde man pruta ned till ca ~22.000 -> 23.000:-

Dessa är högst personliga omdömen och vissa av dem kan inte kopplas till produkten utan är min egen handlings misstag och missnöjen. :D

/K

Postad 23 april 2006 - 20:55

Unregistered47f704c6
  • Unregistered47f704c6
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nå er det vel dags at det kommer en SPA22. Er det noen som har hørt noe? Vil en 22-versjon ha HDMI?

Postad 24 april 2006 - 11:26

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Primare är inte bolaget som spottar ut modeller bara för att det skall komma något nytt, så jag skulle inte hålla andan efter en spa22.

Postad 31 december 2006 - 15:31

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Har förtillfället hemma en Arcam avr250 hemma för provlyssning, ljudet är riktigt bra men tyvärr så fick jag reda på senare att den saknar pre-out så måste bli 300´an istället.

Men i och med att den är rätt mycket dyrare så började jag tänka på om man inte istället skulle satsa på Primare SPA 21.

Är det någon som har jämfört Arcam och Primare som skulle kunna hjälpa en i valet?

Tack på förhand.

Postad 13 mars 2007 - 15:47

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Blir intressant när Primare SPA-22 kommer. HDMI (3in 1 ut), autokalibrering, Dolby DH /DTS HD avkodning. Men 30k kanske är lite i överkant.

Postad 13 mars 2007 - 17:57

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
När kommer den?

Postad 13 mars 2007 - 21:31

Unregistered66b227d6
  • Unregistered66b227d6
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Blir intressant när Primare SPA-22 kommer. HDMI (3in 1 ut), autokalibrering, Dolby DH /DTS HD avkodning. Men 30k kanske är lite i överkant.

<{POST_SNAPBACK}>

låter ju grymt... när kommer den ut på marknaden då?

Postad 27 mars 2007 - 13:12

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1 421 inlägg
  • 0
Hur står sig 2-kanalsbiten jämfört med i21?

Postad 29 mars 2007 - 12:42

Unregistered67d97076
  • Unregistered67d97076
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Hur står sig 2-kanalsbiten jämfört med i21?

<{POST_SNAPBACK}>

När det gäller 2-kanalsbiten så är I21 bättre....har själv haft båda hemma och testat med Primare DVD26 och mina Audiovector Mi1 Signature.

Sen så är ju SP21 riktigt gammal när det gäller DSP , den klarar ju inte av att koda DTS 24/96 fullt ut....den kör då i den lägre upplösningen. Kanske inte någon grej att hänga upp sig på men att lägga ut nästan 30 000kr på en som jag tyckar idag ganska föråldrad när det gäller allt ifrån DSP till avsaknad av HDMI mm mm.

Så om du är ute efter bra två kanal ljud när det gäller Primare så är I21 för en tredje del av priset båda billigare och lite bättre. Sen så står ju det helt nya ljudformat för bioförstärkare och knackar på dörren så inom ett år så har nog ävan marknaden för trevliga bioförstärkare med stöd för ljudformat från dom nya högupplösta filmerna kommit igång.

Redigerat av Unregistered67d97076, 29 mars 2007 - 16:53.

Postad 30 mars 2007 - 00:52

Unregisteredb337e9b0
  • Unregisteredb337e9b0
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Googla lite på Spa-22 och fick upp följande sida från något tyskt hifi forum. Lite små skum sida som ladda lite länge och sedan poppa upp skit reklam från bla Ellos! Men det verkar i allafall ligga ett forum där. här är lite copypast från google träffen -

"primare spa-21, A/V-Receiver/-Verstärker - HIFI-FORUM (Seite 2)primare spa-21 (Seite 2), A/V-Receiver/-Verstärker: Technische Probleme, ... dass der SPA-22 frühestens Ende 2007 erscheint.... also bleibt der 21er wohl ...
www.hifi-forum.de/viewthread-46-10691-2.html - 94k - Cachad - Liknande sidor"

Mina obefintliga tyska språk-kunskaper gissar sig till det kanske står att SPA-22 kommer ut i slutet på 2007 - eller så är det bara någon Tysk hifi-entusiast vilda gissning att så är fallet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.