Språkpolisen reagerar
219 svar till detta ämne
Postad 01 december 2004 - 19:59
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Tyvärr är just "dem" så vanligt att det snart kommer bli helt accepterat precis som dej, mej och andra lunarstorm särstavningar blivigt accepterade på sista tiden.
Det där går ju inte att jämföra. Dem är i sig ett helt korrekt ord. Problemet är att det används på fel sätt när man skriver det istället för de. Dej och mej är talspråk. Perman skrev tidigare i tråden att där du kan säga jag istället, ska det vara de och där du kan säga mig istället, ska det vara dem. En mycket bra minnesregel tycker jag. Om vi tar några exempel där vi blandar ihop jag och mig skulle det kunna se ut så här: Mig ska köpa en ny receiver. Ska du och mig ta en promenad? Varför kan inte mig stava? Dessa tre meningar ser i alla fall i mitt tycke helt vansinniga ut. Precis lika illa tycker jag att det ser ut när man skriver dem istället för de.
Postad 01 december 2004 - 20:06
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Thomas_D700: Du har inte möjligtvis läst Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk"? 
Fredrik Lindström kan ju inte ens själv skriva rätt, det ska vara "Världens sämsta språk" Dåligaste? vad är det för Svenska? Det är ungefär som när vissa outbildade skriver "söndrigt" när något är trasigt.
Postad 01 december 2004 - 20:08
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Thomas_D700: Du har inte möjligtvis läst Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk"?  Fredrik Lindström kan ju inte ens själv skriva rätt, det ska vara "Världens sämsta språk"
Dåligaste? vad är det för Svenska?
Det är ungefär som när vissa outbildade skriver "söndrigt" när något är trasigt.
Du tror inte att det kan ligga en liten gnutta ironi bakom boktiteln?
Postad 01 december 2004 - 20:10
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
Thomas_D700: Du har inte möjligtvis läst Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk"?  Fredrik Lindström kan ju inte ens själv skriva rätt, det ska vara "Världens sämsta språk"
Dåligaste? vad är det för Svenska?
Det är ungefär som när vissa outbildade skriver "söndrigt" när något är trasigt.
Tillåt mig småle
Redigerat av Unregistered47746e95, 01 december 2004 - 20:12.
Postad 01 december 2004 - 20:13
Unregistered63a53ac6
-
Unregistered63a53ac6
-
Beroende
-
-
1 180 inlägg
Tyvärr är just "dem" så vanligt att det snart kommer bli helt accepterat precis som dej, mej och andra lunarstorm särstavningar blivigt accepterade på sista tiden. Det där går ju inte att jämföra. Dem är i sig ett helt korrekt ord. Problemet är att det används på fel sätt när man skriver det istället för de. Dej och mej är talspråk.
Perman skrev tidigare i tråden att där du kan säga jag istället, ska det vara de och där du kan säga mig istället, ska det vara dem. En mycket bra minnesregel tycker jag.
Om vi tar några exempel där vi blandar ihop jag och mig skulle det kunna se ut så här:
Mig ska köpa en ny receiver. Ska du och mig ta en promenad? Varför kan inte mig stava?
Dessa tre meningar ser i alla fall i mitt tycke helt vansinniga ut. Precis lika illa tycker jag att det ser ut när man skriver dem istället för de.
Nu menade jag inte det som en direkt jämförelse utan mer sättet "dem" används och på hur det bitvis blir mer accepterat vara sig vi vill eller inte. På samma sätt blir mej, dej och övriga talspråk bitvis blivigt accepterade de senaste åren, av den enkla anledningen att skolan idag för dålig och inte kan lära ut det Svenska språket. Vissa kallar det utveckling jag kallar det avveckling av språket totalt, Svenska språket kommer skrivas på exakt samma sätt som det låter i framtiden. Själv bryr jag mig inte nämnvärt att folk stavar fel, jag har inte perfekt grammatik själv på något sätt
Postad 01 december 2004 - 20:20
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Nu menade jag inte det som en direkt jämförelse utan mer sättet "dem" används och på hur det bitvis blir mer accepterat vara sig vi vill eller inte. På samma sätt blir mej, dej och övriga talspråk bitvis blivigt accepterade de senaste åren, av den enkla anledningen att skolan idag för dålig och inte kan lära ut det Svenska språket.
Vissa kallar det utveckling jag kallar det avveckling av språket totalt, Svenska språket kommer skrivas på exakt samma sätt som det låter i framtiden.
Själv bryr jag mig inte nämnvärt att folk stavar fel, jag har inte perfekt grammatik själv på något sätt 
Jag kan köpa att man skriver dom eftersom det är talspråk, precis som dej, mej och annat. Kalla det utveckling eller vad du vill. Att man däremot skriver en helt annan böjningsform av ett ord som t.ex. när man byter ut de mot dem är inget annat än fel. Sedan får man naturligtvis acceptera att inte alla kan skriva grammatiskt korrekt på t.ex. ett forum. Däremot tycker jag att det är otroligt dåligt när denna typ av fel görs av utbildat folk som journalister.
Postad 01 december 2004 - 20:24
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
Vissa kallar det utveckling jag kallar det avveckling av språket totalt, Svenska språket kommer skrivas på exakt samma sätt som det låter i framtiden.
Det skriftspråk du använder idag och så ömt vill vårda och hålla oförändrat är inte ens i närheten av det som användes för 200 år sedan.. Om man som du vill kalla det för avveckling ist för utveckling så är svenska språket avvecklat för länge sedan.
Postad 01 december 2004 - 20:38
Unregistered63a53ac6
-
Unregistered63a53ac6
-
Beroende
-
-
1 180 inlägg
Nu menade jag inte det som en direkt jämförelse utan mer sättet "dem" används och på hur det bitvis blir mer accepterat vara sig vi vill eller inte. På samma sätt blir mej, dej och övriga talspråk bitvis blivigt accepterade de senaste åren, av den enkla anledningen att skolan idag för dålig och inte kan lära ut det Svenska språket.
Själv bryr jag mig inte nämnvärt att folk stavar fel, jag har inte perfekt grammatik själv på något sätt  Jag kan köpa att man skriver dom eftersom det är talspråk, precis som dej, mej och annat. Kalla det utveckling eller vad du vill. Att man däremot skriver en helt annan böjningsform av ett ord som t.ex. när man byter ut de mot dem är inget annat än fel.
Sedan får man naturligtvis acceptera att inte alla kan skriva grammatiskt korrekt på t.ex. ett forum. Däremot tycker jag att det är otroligt dåligt när denna typ av fel görs av utbildat folk som journalister.
"Journalister" är väl människor som vi andra, faktum är att många inte ens är journalister eftersom en stor del inte ens pluggat på högskola/folkhögskola/univ. Visst är det fel men en vacker dag gör en majoritet av folket det och då blir det helt plötsligt rätt  Och i den här takten är vi där redan om några år om inte utvecklingen bromsas.
Postad 01 december 2004 - 21:22
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Jag brukar alltid undvika att vara språkpolis om jag kan men just när det gäller "dem" har det ofta kliat i fingrarna på mig. Bra att ni tog upp frågan. Hoppas att någon lär sig något
Som någon redan sagt är det bättre att använda "dom" om man är osäker. Talspråk är bättre än ett misslyckat försök att skriva grammatiskt korrekt.
så skriv hellre
"Dom där högtalarna är asbra"
istället för
"Dem där högtalarna är makalöst välljudande"
Postad 01 december 2004 - 21:31
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Sen kan det ju bli lite fånigt ibland eftersom "dom" kan betyda två olika saker. Uttalas på olika sätt men stavas på samma sätt.
"Dom fick sin dom" ser ju lite fånigt ut minst sagt
"Dom underkändes av oberoende granskning"
Postad 02 december 2004 - 08:20
Unregisteredcfb1eaee
-
Unregisteredcfb1eaee
-
Amatör
-
-
84 inlägg
De/dem-problemet är dock en piss i Nilen jämfört (gemfört/jämnfört ) Den bästa felstavningen är väl ändå betäckningen istället för beteckningen , förekommer titt som tätt här på forumet
Värsta felstavningen som får mig att krevera varje gång jag ser den är: "STERIO", det är felstavat överallt! I bilannonser, i forumet här. Precis överallt sprider sig analfabetismen som en pest. Dumma ungj*vlar som inte lär sig stava i skolan! Förbjud dem att besöka Loserstorm och andra communities tills de lärt sig stava ordentligt! Edit: Tomma tunnor ekar tydligen mest. En liten felstavning där...
Redigerat av Unregisteredcfb1eaee, 02 december 2004 - 08:39.
Postad 02 december 2004 - 08:28
Unregistered2ce2d195
-
Unregistered2ce2d195
-
Amatör
-
-
59 inlägg
De/dem-problemet är dock en piss i Nilen jämfört (gemfört/jämnfört ) Den bästa felstavningen är väl ändå betäckningen istället för beteckningen , förekommer titt som tätt här på forumet Värsta felstavningen som får mig att krevera varje gång jag ser den är: "STERIO", det är felstavat överallt! I bilannonser, i forumet här. Precis överallt sprider sig analfabetismen som en pest. Dumma ungj*vlar som inte lär sig stava i skolan! Förbjud dem att besöka Loserstorm och andra comunities tills de lärt sig stava ordentligt!
Communities stavas väl med två "m", snacka om analfabet
Postad 02 december 2004 - 08:38
Unregistered168c8572
-
Unregistered168c8572
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
QUOTE (Pinnen @ Dec 1 2004, 16:17 ) QUOTE De/dem-problemet är dock en piss i Nilen jämfört (gemfört/jämnfört )
Den bästa felstavningen är väl ändå betäckningen istället för beteckningen , förekommer titt som tätt här på forumet
Värsta felstavningen som får mig att krevera varje gång jag ser den är: "STERIO", det är felstavat överallt! I bilannonser, i forumet här. Precis överallt sprider sig analfabetismen som en pest. Dumma ungj*vlar som inte lär sig stava i skolan! Förbjud dem att besöka Loserstorm och andra comunities tills de lärt sig stava ordentligt!
Kanske ska tänka sig för innan man sägger sådana saker, då det finns folk som har svårt att stava / läsa trotts att man verkligen försöker (mig inkluderat). Finns ju några enkla saker man kan göra för att försöka undvika de grövsta felen. 1) Läs igenom texten du skrivit innan du postar den. 2) Läs den högt, låter det dumt är det antagligen fel. / Joakim, en som stavar dåligt och vet om det !
Postad 02 december 2004 - 08:41
Unregisteredcfb1eaee
-
Unregisteredcfb1eaee
-
Amatör
-
-
84 inlägg
QUOTE (Pinnen @ Dec 1 2004, 16:17 ) QUOTE De/dem-problemet är dock en piss i Nilen jämfört (gemfört/jämnfört )
Den bästa felstavningen är väl ändå betäckningen istället för beteckningen , förekommer titt som tätt här på forumet
Värsta felstavningen som får mig att krevera varje gång jag ser den är: "STERIO", det är felstavat överallt! I bilannonser, i forumet här. Precis överallt sprider sig analfabetismen som en pest. Dumma ungj*vlar som inte lär sig stava i skolan! Förbjud dem att besöka Loserstorm och andra comunities tills de lärt sig stava ordentligt!
Kanske ska tänka sig för innan man sägger sådana saker, då det finns folk som har svårt att stava / läsa trotts att man verkligen försöker (mig inkluderat). Finns ju några enkla saker man kan göra för att försöka undvika de grövsta felen.
1) Läs igenom texten du skrivit innan du postar den. 2) Läs den högt, låter det dumt är det antagligen fel.
/ Joakim, en som stavar dåligt och vet om det !
Det är stor skillnad på folk som har dyslexi och på fjunisar som inte ens anstränger sig för att vara tydlig. Självklart finns det ursäkter för att ha problem med stavning, men lättja borde inte vara en acceptabel sådan.
Postad 02 december 2004 - 13:41
Unregistered2785219d
-
Unregistered2785219d
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Jag tycker det är alldeles självklart att man följer de grammatikregler som finns när man skriver. Allt annat är ren okunskap eller lathet. Jag inser efter att ha läst alla postningar att många inte instämmer så det är ju ingen idé att banka huvudet i väggen på ett forum som inte finns till för att diskutera språket, men snälla, inse att, det stavas S-A-T-E- L-L-I-T en gång för alla! Ett T i början, två L, varken mer eller mindre. Mvh Joel
Postad 02 december 2004 - 14:02
Unregistered85c14263
-
Unregistered85c14263
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Att personer har svårt att stava får man acceptera, har själv inte alltid full koll på allt. Men jag som många andra stör mig ordentligt på användandet av dem där det ska vara de. Det jag inte fattar är att folk inte hör att det låter konstigt när man säger "dem är snygga".
Men att använda dom isf (förlåt för förkortningen  ) både de och dem tycker jag fungerar alldeles utmärkt, åtminstone om man inte skriver något viktigt i skolan eller arbetet. Då garderar man sig. Visst det heter "de högtalarna", men när jag pratar säger jag, som troligtvis de flesta andra, "dom högtalarna". Dock så föredra jag de/dem. Men för guds skull försök inte att använda de o (där var jag lat igen, mest för att retas kanske) dem om ni inte behärskar det.
En annan sak som jag stör mig på är folk som inte har punkter i sina meningar de skriver så här och det blir inte så roligt att läsa vad tycker ni?
Postad 02 december 2004 - 14:11
Unregistered5325ac40
-
Unregistered5325ac40
-
Användare
-
-
115 inlägg
Varför använda "talspråk" i ett skriftligt forum? Faller lite på sin egen orimlighet, eller hur?
wirre
Uttalar du dem med e när du pratar med nån?
Här i forumet är det en form av samtal man för med varann o då blir det dom. Det ser fruktansvärt korkat ut när det står dem/de. Svårläst kanske var fel uttryckt, gammaldags är bättre.
Kanske vore bra ifall du citerade rätt person........ Och svaret är *ja*, jag säger dem med e eftersom det är såväl talspråkligt som skriftligt korrekt. Däremot är det *ALDRIG* rätt att ersätta de med dom, det är oerhört korkat och grammatiskt fel. Att man stavar fel är en sak, stavfel händer alla, men att använda fel ord är en helt annan sak. /mats
Postad 02 december 2004 - 14:51
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
Och svaret är *ja*, jag säger dem med e eftersom det är såväl talspråkligt som skriftligt korrekt. Däremot är det *ALDRIG* rätt att ersätta de med dom, det är oerhört korkat och grammatiskt fel.
Att man stavar fel är en sak, stavfel händer alla, men att använda fel ord är en helt annan sak.
/mats
Om du nu använder "dem" i talspråk så tillhör du en försvinnande liten majoritet av det svenska folket. Att dessutom hävda att resterande 99,9% av oss svenskar som nyttjar det mer moderna och snart akademiskt accepterade "dom" är korkade får ju inte dig att glänsa direkt. Säger det igen, språket utvecklas och när en överväldigande majoritet använder en viss sorts språk så är det "fel" att säga att dom har fel. Historien visar precis som ramtiden också kommer visa att jag har "rätt".
Redigerat av Unregistered47746e95, 02 december 2004 - 14:52.
Postad 02 december 2004 - 14:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Den här stavningen "sterio" förstår jag mig inte på. Jag lärde mig när jag var liten att det heter "stereo" och att det uttalas "sterejo" och inte "sterijo".
Har dessutom inte hört någon säga "sterijo" utan alla jag träffat har sagt det med "e". Men det är kanske ett svårt ord, om man uttalar det som en förkortad variant av "steriod".
Men man kanske ska börja säga, då man uppgraderat, "nu är min sterio på steroider".
Redigerat av Unregistered43b822d3, 02 december 2004 - 14:56.
Postad 02 december 2004 - 15:14
Unregistered85c14263
-
Unregistered85c14263
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
--->Tysken77
Skulle du använda "dom" isf för "de" och "dem" i ett arbete eller dylikt för skolan eller arbetet?
Postad 02 december 2004 - 15:18
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
--->Tysken77
Skulle du använda "dom" isf för "de" och "dem" i ett arbete eller dylikt för skolan eller arbetet?
Nej i dagsläget skulle jag inte göra det men inom en snar framtid så kommer detta vara accepterat är jag helt övertygad om.
Postad 02 december 2004 - 15:50
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
En annan sak som jag retar mig på (här får man gnälla va..  ) är att en del
skriver med extra radbrytningar ( så som jag skriver detta inlägg).
Tycker det gör inlägget och till slut hela tråden onödigt stor och svårläst.
Kan man sen ha två extra brytningar för nytt stycke så är det ännu värre.
Bara jag som inte tycker om detta?
Postad 02 december 2004 - 15:52
Unregistered2fabb675
-
Unregistered2fabb675
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Språk är ett kommunikationsverktyg. Språket är inte något statiskt som finns där för sig själv utan för att upfylla ett syfte, nämligen att förmedla något. Om två personer bestämmer sig för att JA betyder JA då är det så. Om vissa kommer överens om att Ja betyder snigel, ja då är det så. Om vissa skriver talspråk och jag och de flesta av oss förstår vad textförfattaren vill få ha sagt då har det språket uppfyllt sitt syfte. Att tjata om ett korrekt språk är enligt mig väldigt löjligt. Språket används på olika sätt vid olika situationer. Jag skulle tex aldrig skriva ett juridisk alster så som jag skiver här, hur korrekt det språket än må vara. Att tvingas att skriva på ett visst sätt här är dumt! Finns det ett "forum språk" eller ett fackspråk med kanske många förkortningar mm så är det bra om man skriver så. Skriver man talspråk och alla förstår det är även det ok. Om någon skriver högtradigt och väldigt korrekt (men kanske väldigt torftigt) är det också ok. Vad är korrekt förresten? Jag skulle som sagt kunna skriva som jag skriver "juridiska" och ingen skulle förstå mig hur korrekt språket än skulle vara.
Nu har jag sagt mitt. Såg att det var lite upprepningar men nu måste jag dra till Mannheimer Swartling så jag hinner tyvär inte korrekturläsa. Jag hoppas dock att det jag ville få sagt, ändå förstods av de flesta.
Postad 02 december 2004 - 15:52
bearic
-
bearic
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Men det är kanske ett svårt ord, om man uttalar det som en förkortad variant av "steriod".
Ster oid menar du?
Postad 02 december 2004 - 16:38
callme911
-
callme911
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
för mig som dansk är de/dem inte något större problem - man säger just de och dem - inte dom
men som nån annan säger, så är det helt riktigt att "de" används där man kan skriva "jag", och "dem" används där man kan säga "mig" - har för mig att man kallar ordet ett dativobjekt på svenska när man kan använda "dem"
Har dock problem med slutet på olika ord... -orna, -arna, -erna
judarna?
bilarna?
väskorna?
Gissar på att ovanstående ord är rättstavade, men då det inte verkar finnas några regler för när man använder vad, så får jag oftast gissa...
Det är inte lätt att vara dansk i sverige - språken är relativt lika, men det finns vissa saker där skillnaderna är så stora att man förvirras.. och jag är tillmed ganska bra på språk! Borde jag väl vara som lärare i engelska och danska.
Postad 02 december 2004 - 16:53
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
911: Varje språk har sina egenheter, danskan har även sina. Min syster bodde i Köpenhamn i ett par år och vid ett tillfälle under en fest börjades danska språket diskuteras. Min syster tyckte att det var förjävligt att om man som svensk gick runt på Ströget och man sa femtio (som i femtio kronor) så skakar Danskarna bara på huvudet och låtsas att dom inte förstår.
Hon fick hela sällskapet mot sig och alla hävdade att ett sådant ord femtio (femti?) inte fanns och att det var Svenska!?
case
Postad 02 december 2004 - 17:32
callme911
-
callme911
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
femtio finns "inte" på danska - man använder det endast när man ska skriva utt en check eller ett presentkort - det finns däremot halvtreds.... det betyder egentligen halv tre sinds tyve... alltså halv-tre(två och en halv, som när man säger klockan) sinds(gånger) tyve(tjugo) - 2,5*20 = 50
halvfjers(indstyve) = 3,5(halv-fyra) * 20 = 70
Danska siffror är mycket speciella, och det finns knappt nån som vet varför de heter som de gör - men det är dock inte svårare än jag precis skrev
40 har dock en mer komplicerad förklaring - den inkluderar dock INTE konstiga beräkningar
Ett ord jag hatar på svenska är "aldrig" - hatar detta undantag från svenskans annars rätt så konsekventa regler för stavning och uttal.
ett annat ord som är konstigt är express+skep = ekspresskep - man plockar bort ett s... hmmm... finns många sådanna exempel. Kanske våre bättre med bindsträck - särskriva ord är i alla fall oacceptabla!
Redigerat av callme911, 02 december 2004 - 18:54.
Postad 02 december 2004 - 18:22
Unregistered5325ac40
-
Unregistered5325ac40
-
Användare
-
-
115 inlägg
Om du nu använder "dem" i talspråk så tillhör du en försvinnande liten majoritet av det svenska folket. Att dessutom hävda att resterande 99,9% av oss svenskar som nyttjar det mer moderna och snart akademiskt accepterade "dom" är korkade får ju inte dig att glänsa direkt.
Säger det igen, språket utvecklas och när en överväldigande majoritet använder en viss sorts språk så är det "fel" att säga att dom har fel. Historien visar precis som ramtiden också kommer visa att jag har "rätt".
Läs det jag citerade så ser du att jag enbart svarade på det som sades om vem som var korkad. Du kan gärna få förklara på vilket sätt det är korkat att använda sig av korrekt språk? Och som jag skrivit tidigare, "dem" eller "dom" är egalt för min del. Däremot är "dom" istället för "de" grammatiskt felaktigt, *det* är vad jag skrev. Språk utvecklas, men till dess att språkreglerna har ändras är det *fel* att använda språket på vissa sätt, oavsett majoritetens språkbruk. Historien visar att bara att förändring sker, det innebär inte att felaktigt språkbruk idag därmed blir postumt "rätt", bara att det kan vara det som är rätt i framtiden. Jag har inget behov av att glänsa, däremot undviker jag helst att göra bort mig något du kanske borde tänka på....... /mats
Postad 02 december 2004 - 20:38
Unregistered27851
-
Unregistered27851
-
Amatör
-
-
61 inlägg
calme911: Har dock problem med slutet på olika ord... -orna, -arna, -erna
judarna? bilarna? väskorna?
Slutar på vokalen e: jude-judarna kulle-kullarna bjässe-bjässarna nasse-nassarna Har ingen vokal i slutet: bil-bilarna häst-hästarna brud-brudarna ek-ekarna Slutar på a: väska-väskorna sugga-suggorna matta-mattorna kanna-kannorna Nu tänker du glatt att du har koll.  Då ska jag dämpa din glädje med följande upplysning: Sedan finns det en väldig massa undantag
Postad 02 december 2004 - 21:59
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
femtio finns "inte" på danska - man använder det endast när man ska skriva utt en check eller ett presentkort - det finns däremot halvtreds.... det betyder egentligen halv tre sinds tyve... alltså halv-tre(två och en halv, som när man säger klockan) sinds(gånger) tyve(tjugo) - 2,5*20 = 50 
Jo jag är bekant med det danska sättet att räkna, även om femtio inte "finns" så finns det på alla era femtiolappar, eller heter de kanske "halvtredslappar"? case
Postad 02 december 2004 - 22:02
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
Språk utvecklas, men till dess att språkreglerna har ändras är det *fel* att använda språket på vissa sätt, oavsett majoritetens språkbruk.
Historien visar att bara att förändring sker, det innebär inte att felaktigt språkbruk idag därmed blir postumt "rätt", bara att det kan vara det som är rätt i framtiden.
Jag har inget behov av att glänsa, däremot undviker jag helst att göra bort mig något du kanske borde tänka på.......
/mats
Jo tack jag känner mig väldigt bortgjord. Du säger att språk utvecklas men att det inte är acceptabelt att skriva på ett vad jag antar att du menar "svenska akademins ordliste-korrekt" sätt även om en majoritet av folket skriver på detta vis. Hur menar du då att språket utvecklas? Sitter det nån proffessor och bestämmer nya språktrender som han sen för in i ett av dig accepterat regelverk för hur man får kommunicera för att det ska vara "rätt"? Nej men all ironi och sarkasm åt sidan så fungerar det i verkligheten så att det s.k "regelverket" som vissa så envetet hänvisar till när dom säger att folk skriver "fel" är ingen bibel. Det förekommer förändringar där varje år i form av nya ord och meningssatser m.m.. Detta kallas utveckling.
Postad 02 december 2004 - 22:24
callme911
-
callme911
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Undantag finns tyvärr alltid i språk - det är dem som tar längst tid att lära sig..
Men JA - eller nej... det heter "en halvtresser" - allt med (fem)ti osv. finns bara med av bankskäl - man använder aldrig ordet femti... men man måste vara en ovanligt pantad dansk om man inte fattar "femti" - alla kan i alla fall skoja med det.
Postad 02 december 2004 - 22:34
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Undantag finns tyvärr alltid i språk - det är dem som tar längst tid att lära sig.. 
Men JA - eller nej... det heter "en halvtresser" - allt med (fem)ti osv. finns bara med av bankskäl - man använder aldrig ordet femti... men man måste vara en ovanligt pantad dansk om man inte fattar "femti" - alla kan i alla fall skoja med det.

Det är engentligen helt galet, varför inte ändra på texten på sedeln till halvtresser istället för femtio? case
Postad 03 december 2004 - 00:44
callme911
-
callme911
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Populärbeteckningar kommer alltid finnas
Postad 03 december 2004 - 10:40
Unregistered5325ac40
-
Unregistered5325ac40
-
Användare
-
-
115 inlägg
Du säger att språk utvecklas men att det inte är acceptabelt att skriva på ett vad jag antar att du menar "svenska akademins ordliste-korrekt" sätt även om en majoritet av folket skriver på detta vis.
Hur menar du då att språket utvecklas? Sitter det nån proffessor och bestämmer nya språktrender som han sen för in i ett av dig accepterat regelverk för hur man får kommunicera för att det ska vara "rätt"?
Nej men all ironi och sarkasm åt sidan så fungerar det i verkligheten så att det s.k "regelverket" som vissa så envetet hänvisar till när dom säger att folk skriver "fel" är ingen bibel. Det förekommer förändringar där varje år i form av nya ord och meningssatser m.m.. Detta kallas utveckling.
Äntligen verkar det som att poletten är på väg att trilla ner......även om du fortfarande är ute och cyklar i vissa fall. Du kanske borde läsa det första stycket du skrev och omformulera det. Hur utvecklas språk? Genom det dagliga bruket. De regler vi har för språket bestäms helt riktigt av ett antal professorer som sitter och följer språktrender och justerar regelverket allteftersom. Däremot struntar de fullständigt i vad jag tycker, vad jag tycker är faktiskt oväsentligt, det är enbart det regelverk vi idag har som jag hänvisat till. Så ironiskt och sarkatiskt nog så har jag "rätt" och du "fel". Likaså har jag aldrig sagt att majoriteten av svenska folket är korkat, det var en konstruktion i ditt huvud. Däremot kan det hända att de använder "dom" på ett, enligt *rådande* språkregler, grammatiskt korkat sätt.....Faktum är att intelligens och kunskap *inte* innebär att man inte gör korkade saker. Så bara för att man *gör* något betyder det *inte* att man *är* det samma. Slutligen har du en poäng i att det är ingen bibel, men faktum kvarstår att till dess att reglerna har ändrats är ditt bruk av "dom" grammatiskt felaktigt. Däremot kan det mycket väl vara rätt imorgon ifall de lärde så beslutar  Så ser verkligheten ut och så går utvecklingen till. /mats
Postad 03 december 2004 - 14:56
Unregisteredfd1d78ce
-
Unregisteredfd1d78ce
-
Lärjunge
-
-
386 inlägg
Utan att framstå som en gammal trög besserwisser så kan jag bara inte förstå hur vissa personer kan tycka att skriftspråkets utformning inte är viktigt. Om vi skall skriva som vi pratar så kommer de dialektala skillnaderna i vårt avlånga land att sätta stopp för en stor del av vår kommunikation.
Sen undrar jag lite om ni som hävdar att skriftspråket inte är viktigt använder er av skrift i ert dagliga arbete för att kommunicera med andra företag? Jag arbetar på ett byggföretag där vi ibland blir tvungna att lägga anbud åt sidan bara för att det är så svårt att tyda vad personen som skrivit det menar.
Det är viktigt med ett korrekt skriftspråk. Jag själv är inte på något vis duktig på svenska språket, men jag lägger en viss möda på att få det så bra som jag kan.
Om vi sen går till avsnittet "saker som irreterar mig" så kommer ordet vart högst upp på listan. I de fall där någon använder ordet vart i stället för blev. "Jag vart arg på honom" när det borde stå "Jag blev arg på honom". Vart har ingenting med blev att göra!
En annan favorit är när ordet verkar stavas med ä. "Det värkar som det".
Sen har jag sett ordet bytade när någon har bytt något. Det är en dialektal skillnad i språket som jag hajade till över och som stärker mig i min övertygelse om det viktiga med ett korrekt skriftspråk.
Redigerat av Unregisteredfd1d78ce, 03 december 2004 - 14:58.
Postad 03 december 2004 - 18:48
matså
-
matså
-
Beroende
-
-
1 037 inlägg
Har inte läst alla inlägg (vem orkar), men dom får man lov att skriva numera.
Postad 03 december 2004 - 19:05
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
Du säger att språk utvecklas men att det inte är acceptabelt att skriva på ett vad jag antar att du menar "svenska akademins ordliste-korrekt" sätt även om en majoritet av folket skriver på detta vis.
Hur menar du då att språket utvecklas? Sitter det nån proffessor och bestämmer nya språktrender som han sen för in i ett av dig accepterat regelverk för hur man får kommunicera för att det ska vara "rätt"?
Nej men all ironi och sarkasm åt sidan så fungerar det i verkligheten så att det s.k "regelverket" som vissa så envetet hänvisar till när dom säger att folk skriver "fel" är ingen bibel. Det förekommer förändringar där varje år i form av nya ord och meningssatser m.m.. Detta kallas utveckling. Äntligen verkar det som att poletten är på väg att trilla ner......även om du fortfarande är ute och cyklar i vissa fall.
Du kanske borde läsa det första stycket du skrev och omformulera det.
Hur utvecklas språk? Genom det dagliga bruket. De regler vi har för språket bestäms helt riktigt av ett antal professorer som sitter och följer språktrender och justerar regelverket allteftersom. Däremot struntar de fullständigt i vad jag tycker, vad jag tycker är faktiskt oväsentligt, det är enbart det regelverk vi idag har som jag hänvisat till.
Så ironiskt och sarkatiskt nog så har jag "rätt" och du "fel". Likaså har jag aldrig sagt att majoriteten av svenska folket är korkat, det var en konstruktion i ditt huvud. Däremot kan det hända att de använder "dom" på ett, enligt *rådande* språkregler, grammatiskt korkat sätt.....Faktum är att intelligens och kunskap *inte* innebär att man inte gör korkade saker. Så bara för att man *gör* något betyder det *inte* att man *är* det samma.
Slutligen har du en poäng i att det är ingen bibel, men faktum kvarstår att till dess att reglerna har ändrats är ditt bruk av "dom" grammatiskt felaktigt. Däremot kan det mycket väl vara rätt imorgon ifall de lärde så beslutar Så ser verkligheten ut och så går utvecklingen till.
/mats
Jag får väl helt enkelt lov att citera exakt samma rad från dig som tidigare.. Språk utvecklas, men till dess att språkreglerna har ändras är det *fel* att använda språket på vissa sätt, oavsett majoritetens språkbruk.
Så nu gör vi ett nytt försök. Förklara nu hur man ska kunna utveckla ett språk genom att följa rådande "regler" (som egentligen bara är riktlinjer) istället för att nyttja det mer praktiska och moderna "nya" språket.
Postad 04 december 2004 - 02:45
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Eftersom slang dyker upp mer och mer i bland annat ordlistor så kommer nog felaktiga synonymer att godkännas mer och mer.
Därefter tycker jag att "språkpoliser" som påpekar stavfel och dylikt vid upprepade tillfällen skall få en varning. Många på forumet lider av sin dyslexi och vill inte få den påpekad gång på gång.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 04 december 2004 - 02:49.
Postad 04 december 2004 - 03:06
Atariman
-
Atariman
-
Användare
-
-
221 inlägg
Vad är vanligast tror du - dyslexi eller klassisk obildning?
Postad 04 december 2004 - 09:29
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
En sak är säker:
Språket försämras drastiskt av att vistas på Internetforum alltför mkt. För att motverka detta måste man läsa god littteratur vilket är svårt att hinna med då man vistas alltför mkt här...
Postad 31 augusti 2009 - 16:39
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Saker språkpolisen inom mig reagerar särskilt mycket på just nu:
1. När man skriver dem i stället för de. Exempel: Dem borde skämmas.
2. När man skriver data i stället för dator. Exempel: Jag skall köpa en ny data till sovrummet.
3. När man särskriver en massa ord. Exempel: Jag skall på böllops fest i kväll.
4. När man skriver DVD i stället för DVD-spelare.
5. När man skriver Blueray, Blue-ray, blu-Ray, blu-ray, blu-Ray, Blu-Ray, Blue-Ray eller något annat i stället för Blu-ray.
Förlåt. Jag vet att jag inte är felfri själv, men ibland blir jag trött på slarvet.
Postad 31 augusti 2009 - 16:46
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1 103 inlägg
Kan hålla med där, speciellt på punkt 4, jag tänker specifikt på "MP3", "jag vill ha en sån mp3" när man talar om mp3-spelare...
För övrigt tycker jag svenskan i skolan har tappat fokus idag, man ska inte fokusera på litteraturhistoria innan alla kan hyfsat korrekt språkbruk. Något som jag störde mig speciellt mycket på under gymnasiet där jag under SvA sch SvB endast fick läsa litteraturhistoria...
Postad 31 augusti 2009 - 16:53
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
Själv retar jag mig nåt kopiöst på dessa underliga särskrivningar som en del håller på med..... och när det gäller det relativt nya fenomenet Blu-ray så kan man ju faktiskt få korta ner det och skriva BD.. det funkar för mig iaf..!!
Postad 31 augusti 2009 - 17:30
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Detta påminner starkt om tanterna i mitt bostadsområde som spanar på grannarna.
Vem va det egentligen som slängde så mycket skräp i soptunnan så locket glipade?
Kan till viss del förstå dom (de). Dom (de) är ju trots allt pensionärer som saknar stimulans.
Vad är eran ursäkt?
Helt otroligt att så många förståndshandikappade människor rymms på ett och samma forum!
Postad 31 augusti 2009 - 17:37
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Detta påminner starkt om tanterna i mitt bostadsområde som spanar på grannarna. Vem va det egentligen som slängde så mycket skräp i soptunnan så locket glipade? Kan till viss del förstå dom (de). Dom (de) är ju trots allt pensionärer som saknar stimulans.
Vad är eran ursäkt?
Helt otroligt att så många förståndshandikappade människor rymms på ett och samma forum!
Kan till viss del förstå dem.
Redigerat av hassesolo, 31 augusti 2009 - 17:39.
Postad 31 augusti 2009 - 17:38
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Personligen stör jag mig på folk som skriver eran och våran, det heter er och vår! Eran och våran är talspråk.
Angående de och dem brukar jag tänka på hur man säger i engelskan, säger man they så blir det de och säger man them så blir det dem.
Postad 31 augusti 2009 - 17:38
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Kan till viss del förstå dem. 
Men min skapare! Du kan ju inte citera. Får nog skapa en tråd om dem...
Postad 31 augusti 2009 - 17:39
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Postad 31 augusti 2009 - 17:46
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Vem va det egentligen som slängde så mycket skräp i soptunnan så locket glipade?
Vad är eran ursäkt?
Jag stör mig ofantligt på folk som skriver "va" istället för "var". Att skriva "vem va det" istället för "vem var det" är lika illa som att skriva "vem e det" istället för "vem är det". Vad är din ursäkt
Redigerat av masse70, 31 augusti 2009 - 17:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|