Officiell tråd - Sagem Axium
308 svar till detta ämne
Postad 11 January 2005 - 19:58
Unregisterede925d9d6
-
Unregisterede925d9d6
-
Rookie
-
2 inlägg
Hallå!
Jag köpte min Axium i mellandagarna och måste säga att jag är riktigt nöjd. Enda problemet är som sagts ovan alla kassa TV-sändningar och/eller DVD-filmer som man tittar på ibland (beställde några Vänner-boxar och kvaliteten på bilden var det sämsta jag sett - urusel)
Jag börjar dock bli lite orolig när jag läser i manualen (Anslutningar och konfiguration). Där står: "DLP™-tekniken orsakar en kort fördröjning i bildbehandlingen, varför du ska ansluta förstärkaren hit och inte till källan"
Jag är inte så tekniskt bevandrad men menar de att det uppstår en fördröjning mellan ljud och bild om jag ansluter ex. bild via scart från min DVD till TVn och ljud via optisk från DVD till förstärkare?
Någon med erfarenhet av detta? Motåtgärder?
Tacksam för svar
Postad 11 January 2005 - 20:18
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hallå!
Jag köpte min Axium i mellandagarna och måste säga att jag är riktigt nöjd. Enda problemet är som sagts ovan alla kassa TV-sändningar och/eller DVD-filmer som man tittar på ibland (beställde några Vänner-boxar och kvaliteten på bilden var det sämsta jag sett - urusel)
Jag börjar dock bli lite orolig när jag läser i manualen (Anslutningar och konfiguration). Där står: "DLP™-tekniken orsakar en kort fördröjning i bildbehandlingen, varför du ska ansluta förstärkaren hit och inte till källan"
Jag är inte så tekniskt bevandrad men menar de att det uppstår en fördröjning mellan ljud och bild om jag ansluter ex. bild via scart från min DVD till TVn och ljud via optisk från DVD till förstärkare?
Tacksam för svar
Ja, det stämmer. Du får helt enkelt satsa på en nyare variant av förstärkare med funktionen "Time delay" om du vill bli av med problemet. Dock är inte denna tv lika illa som många andra. Samsung 46L3H var gräslig i detta sammanhang.
Postad 11 January 2005 - 20:36
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
Hallå!
Tacksam för svar
Jag har kopplat exakt som du beskriver och har inga problem med läppsynkningar..dvs fungerar klockrent..och jag har ingen timedelay på min förstärkare..
Postad 11 January 2005 - 20:42
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Jag har kopplat exakt som du beskriver och har inga problem med läppsynkningar..dvs fungerar klockrent..och jag har ingen timedelay på min förstärkare..
Samma här, jag har försökt att se problem med lipsync och tex. osynkade explosioner/slag osv. när man spelar datorspel och jag har verkligen inte upplevt några problem alls. Så oroa dig inte, fördröjningen lär inte vara mer än någon enstaka millisekund bokstavligt talat.
Postad 12 January 2005 - 06:15
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hallå!
Tacksam för svar Ja, det stämmer. Du får helt enkelt satsa på en nyare variant av förstärkare med funktionen "Time delay" om du vill bli av med problemet.
Dock är inte denna tv lika illa som många andra. Samsung 46L3H var gräslig i detta sammanhang.
Vill korrigera mig själv. Jag menade tv-sändningar. Speciellt på tv4 är det fördröjning.
Postad 12 January 2005 - 10:37
Mattias L
-
Mattias L
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har problem "till och från", men det är nog snarare tv sändningen än time sync problem.
Skall tänka på det nästa gång så skall jag slå över till TV ljudet för att dubbelkolla. Har iofs bara haft problem med detta på TV sändningar och inte vid uppspelning av film.
Postad 12 January 2005 - 11:45
mcederva
-
mcederva
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag har kopplat exakt som du beskriver och har inga problem med läppsynkningar..dvs fungerar klockrent..och jag har ingen timedelay på min förstärkare.. Samma här, jag har försökt att se problem med lipsync och tex. osynkade explosioner/slag osv. när man spelar datorspel och jag har verkligen inte upplevt några problem alls.
Så oroa dig inte, fördröjningen lär inte vara mer än någon enstaka millisekund bokstavligt talat.
Jag läste nånstans att detta fenomen främst uppträder när man lyssnar på tvljud och förstärkarljud samtidigt, varför man nu skulle göra det. Intressant det där med filtrering på PCn, är dom programmen du nämner gratis? Synd bara att fläkten på min PC låter så högt. En storleksordning mer än sagem. Undrar hur kraftfull PC man behöver, en klenare låter ju mindre.
Postad 12 January 2005 - 19:25
bullbussen
-
bullbussen
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Problemet med läppsync framträder olika mycket på olika källor (olika dvds). Ta t.ex. konungens återkomst, kan köra dtsljud utan i princip någon som helst fördröjning (som dom flesta nyare dvdfilmer), medan däremot någon gammal 5.1-rulle är irriterande tidig med ljudet. Störst är nog problemet för mig på Lars Winnerbäcks livedvd som inte heller går att se i dolby digital, blir olidligt osynkat.
Postad 13 January 2005 - 01:05
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
bullbussen
Jag måste säga att jag inte har känt av detta fenomen alls på någon film jag sett på min Sagem och jag har nu sett "många" filmer.
Om du ljudet igenom receivern och tv`n samtidigt så hör man denna effekt då det blir som ett litet eko, först tv`n och sedan dom riktiga högtalarna 
Men då stänger man av ljudet på tv`n så fungerar det perfekt.
Menar Dvd skickar bild o ljud beroende på kabel till tv`n och den visar ju bara upp detta.
Dvd kabel till receiver och den i sin tur visar upp ljudet. Så 2,st källor som får sin signal från dvd-spelaren som hanterar all information.
Är jag för trött för mitt eget bästa nu?
Edit:
Fortfarande ingen tv-dosa
Redigerat av Camridge, 13 January 2005 - 01:06.
Postad 13 January 2005 - 16:58
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
hej..
tänke fråga om en sak gällande Sagemen.
Jag har ett problem... när jag kollar på TV (med RF-kabel) så bli bilden konstig.När bilden rör sig så blir det typ som att tv visar bara 256 färger. Ungefär som när man tar bild med en digitalkamera, när man kör i solarize läge  . om ni fattar.... heheh
Det gäller även många DVD filmer. (kör komp. prog.scan)
Är det nån som upplever samma problem?
kan det va nån inställning?
Postad 13 January 2005 - 17:20
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
hej..
tänke fråga om en sak gällande Sagemen.
Jag har ett problem... när jag kollar på TV (med RF-kabel) så bli bilden konstig.När bilden rör sig så blir det typ som att tv visar bara 256 färger. Ungefär som när man tar bild med en digitalkamera, när man kör i solarize läge . om ni fattar.... heheh
Det gäller även många DVD filmer. (kör komp. prog.scan)
Är det nån som upplever samma problem? kan det va nån inställning?
Verkar vara TVns bildbehandlingsprocessor som är slö. Enda ingången det inte märks alls på är DVI.
Postad 13 January 2005 - 18:41
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
okej...
händer detta för dig med UndaC ???
får väl köra allt genom DVI istället... hehehe..
Postad 13 January 2005 - 19:41
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
okej...
händer detta för dig med UndaC ???
får väl köra allt genom DVI istället... hehehe..
Jodå det händer mig också. Ibland ser man det, ibland inte. Via DVI funkar det fint, därav min önskan att hitta ett DVB-C-kort med stöd för comhem.
Postad 14 January 2005 - 17:53
wolfpack
-
wolfpack
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Finns det någon butik som fortfarande säljer 50-tums modellen?
Den verkar vara borttagen från både prisjakt o pricerunner så den är svår att hitta....
MvH
Robban
Postad 16 January 2005 - 12:38
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Hur är det med servicemenyn på Axium, har för mig att det stod något om någon göy i den andra Axiumtråden.
Postad 16 January 2005 - 15:23
kalvbräss
-
kalvbräss
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Finns det någon butik som fortfarande säljer 50-tums modellen?
Den verkar vara borttagen från både prisjakt o pricerunner så den är svår att hitta....
MvH
Robban
Ring och kolla med Ulf Stormarknad i Umeå tel: 090-188200 De hade den hemma för 1 månad sen. Lycka till!
Postad 16 January 2005 - 16:46
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
någon som sett D45an in action, än?
Postad 18 January 2005 - 15:55
KIZA
-
KIZA
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
50" kommer snart i annat utförande.
-högre kontrast 3000
- svart färg
- alla scart har rgb
- vissa ingångar har man tagit bort.
källa:Sagem
//KIZA
Postad 18 January 2005 - 15:59
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
50" kommer snart i annat utförande.
-högre kontrast 3000 - svart färg - alla scart har rgb - vissa ingångar har man tagit bort.
källa:Sagem
//KIZA
Hmm var har du sett den informationen? Annars låter det precis som du beskrivit deras nya 45" modell.
Postad 18 January 2005 - 16:08
KIZA
-
KIZA
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Talade med en återförsäljare som sa
att den påminner om 45" men att det även ska gälla 50????
Priserna ska även hamna runt 30.000 dvs högre än i dag.
Vi får se???!!!
//KIZA
Postad 19 January 2005 - 19:43
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Nu har min Axium varit svart i snart 2 veckor. Först i förrgår ringde en servicesnubbe och sa att han väntade in en lampa, vilket han trodde skulle vara felet. Hur kan en lampa gå efter 3 veckor???!!!
Grrrrrrrrrrr...varför har jag alltid sån otur?
Postad 19 January 2005 - 20:54
mjölner
-
mjölner
-
Rookie
-
4 inlägg
Nu har min Axium varit svart i snart 2 veckor. Först i förrgår ringde en servicesnubbe och sa att han väntade in en lampa, vilket han trodde skulle vara felet. Hur kan en lampa gå efter 3 veckor???!!!
jag lider med dej Mada, hur lång garanti är det på lampan, 3 mån?
Postad 19 January 2005 - 23:46
Unregistered2811108e
-
Unregistered2811108e
-
Användare
-
-
159 inlägg
Var och såg på en Sagem HD-D45 EU idag.
Den ser verkligen ut som en plasma och högtalarna går att plocka bort och då ser den ännu bättre ut.
Fick se HD1 satellit sändning, Finding Nemo DVD och vanlig TV från satellit mottagare.
Otroligt bra och skarp bild på HD sändningen. Pioneers dyra plasma som visas med samma HD sändning lite längre bort i butiken känns onödigt dyr när man ser hur lika dom är i design och bild...
DVD filmen kördes progressivt från en Samsung via DVI tror jag. Mkt bra bild, men som vanligt är det Finding Nemo som snurrar. Jämför man med plasma apparaterna bredvid (LG o Panasonic) som också kör samma film så ser man direkt att bilden är mycket bättre och stabilare på D45an. Vanlig TV sändning ser kanske inte lika bra ut som en vanlig CRT TV, men inte långt ifrån. Dock bättre än de flesta plasmaskärmar.
Några negativa saker är att TVn tar lång tid att byta / växla kanaler och ingångar. Man hinner trycka minst 3 ggr extra på fjärren innan TVn byter kanal.
Bilden är som vanligt på bakprojektion mörkare om man sitter off axis.
Bildfärgen känns ibland som ett gammalt Kodak fotografi från 60 talet, lite urblekt med massor av gälla färger.
Mörka partier i filmer blir extra mörka och det blir svårt att skilja ut konturer. Men det går säker att justera bort.
Som sagt mycket bra bildbehandling och så såg jag ingen regnbågeeffekt heller.
Postad 20 January 2005 - 00:42
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Nu har min Axium varit svart i snart 2 veckor. Först i förrgår ringde en servicesnubbe och sa att han väntade in en lampa, vilket han trodde skulle vara felet. Hur kan en lampa gå efter 3 veckor???!!! Grrrrrrrrrrr...varför har jag alltid sån otur? 
Jag fick min dosa igår så jag var utan fjärrkontroll i 2,veckor i alla fall. Så det verkar ta ett tag att få hem saker till denna modell må jag säga i alla fall. ---------------- Alternativt om det är sant att det ska komma en 50" som blir bättre så är det ju roligt, vill se den på test förstås. Men priserna kommer säkerligen droppa på den också till slut speciellt om det blir ett krig om priser igen Jag måste också meddela att jag nästan tror att jag har något fel på min Sagem då jag upplever bilden väldigt pixlig/myrig vid det avståndet jag sitter ifrån tv`n även vid bra kvalite film. så jag måste ha låg på filtret men då blir det ju att scener som sagt hackar/släpar till lite ibland, och det är också störande.
Postad 20 January 2005 - 06:04
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
jag lider med dej Mada, hur lång garanti är det på lampan, 3 mån?
1 år eller 750 timmar (Hembiobutiken).
Postad 20 January 2005 - 09:47
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Var och såg på en Sagem HD-D45 EU idag. Den ser verkligen ut som en plasma och högtalarna går att plocka bort och då ser den ännu bättre ut. Fick se HD1 satellit sändning, Finding Nemo DVD och vanlig TV från satellit mottagare. Otroligt bra och skarp bild på HD sändningen. Pioneers dyra plasma som visas med samma HD sändning lite längre bort i butiken känns onödigt dyr när man ser hur lika dom är i design och bild... DVD filmen kördes progressivt från en Samsung via DVI tror jag. Mkt bra bild, men som vanligt är det Finding Nemo som snurrar. Jämför man med plasma apparaterna bredvid (LG o Panasonic) som också kör samma film så ser man direkt att bilden är mycket bättre och stabilare på D45an. Vanlig TV sändning ser kanske inte lika bra ut som en vanlig CRT TV, men inte långt ifrån. Dock bättre än de flesta plasmaskärmar. Några negativa saker är att TVn tar lång tid att byta / växla kanaler och ingångar. Man hinner trycka minst 3 ggr extra på fjärren innan TVn byter kanal. Bilden är som vanligt på bakprojektion mörkare om man sitter off axis. Bildfärgen känns ibland som ett gammalt Kodak fotografi från 60 talet, lite urblekt med massor av gälla färger. Mörka partier i filmer blir extra mörka och det blir svårt att skilja ut konturer. Men det går säker att justera bort.
Som sagt mycket bra bildbehandling och så såg jag ingen regnbågeeffekt heller.
Coolt. Jag ska beställa en D45 om ca 2 veckor. Har även läst på avforums.com att plasmavision.co.uk som beställt en gäng såna från sagem fick mail från sagem och berättade att anledningen att de tagit lite tid var att de skulle skicka ut en modell med högre specifikationer än vad som står på hemsidan så det såg onekligen intressant ut. Så jag tänker försöka se till att när jag beställer, får den modell med högre specs.
Postad 20 January 2005 - 15:11
skrot
-
skrot
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Var och såg på en Sagem HD-D45 EU idag. Den ser verkligen ut som en plasma och högtalarna går att plocka bort och då ser den ännu bättre ut.
Gäller det bara sidohögtalarna eller går även subwoofern att ta bort (den blir så hög på min bänk ...)
Postad 20 January 2005 - 15:52
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Var och såg på en Sagem HD-D45 EU idag. Den ser verkligen ut som en plasma och högtalarna går att plocka bort och då ser den ännu bättre ut. Gäller det bara sidohögtalarna eller går även subwoofern att ta bort (den blir så hög på min bänk ...)
Subban går inte att ta bort.
Postad 20 January 2005 - 19:13
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
vad talar för/emot Sagem HD-D45 om man jämför med en plasma i 25-30 tusen kronors klassen?
Postad 20 January 2005 - 19:55
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
vad talar för/emot Sagem HD-D45 om man jämför med en plasma i 25-30 tusen kronors klassen?
Jag är främst ute efter den högre upplösningen större bild samt att jag tror det är bättre bild på D45 än mot en plasma.
Postad 21 January 2005 - 10:09
Lu-Tze
-
Lu-Tze
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
För: *) Inbränningsproblemet som inte går att komma undan helt i en plasma existerar inte här. *) 1280x720 verkar bli den HD-upplösning som europa väljer (se andra trådar) vilket ger en schysst 1:1 mappning. *) Mindre "pixlighet", i alla fall upplevde jag 50"-modellen som bättre än plasma (och mycket bättre än LCD!) i de jmf jag sett. Emot: *) 50"-modellen har fått en del klagomål på högljudda fläktar, osäkert om detta har byggts bort eller inte. Dessutom brukar fläktar inte bli tystare med åren... Samma sak gäller nog för det snabbt snurrande färghjulet, även om det är tyst idag så kanske det inte är det om ett par år? *) Eventuella regnbågar - men det är ju väldigt individuellt, fast egentligen borde man låta hela familjen provtitta innan man köper en DLP, lite trist om någon familjemedlem störs rejält av det... Man kan säkert räkna upp fler saker i båda kategorierna, men det här är de som ligger och maler i mitt huvud. När man funderar på att slanta upp 25-30 tusen för en TV (låter rätt sjukt egentligen...  ) så blir i alla fall jag betydligt mer kräsen vad det gäller kvalitet, både vad det gäller funktion (bild, ljud) och livslängd... Snart hamnar jag i samma tillstånd som 'Greedy', som i en aktuell tråd mer eller mindre har gett upp tanken på att hitta den rätta blandningen av kvalitet/funktion/pris...
Redigerat av Lu-Tze, 21 January 2005 - 10:11.
Postad 21 January 2005 - 13:35
Patrik E
-
Patrik E
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har samma problem med blödningar.
Röd färg är det största problemet jag är tvungen att köra ner färgen till runt 35 - 40
Jag kan sällan köra med dom färdiginställda lägena för då skriker färgerna och är det lite skugga eller mörker i filmen så blir det helt svart.
Så just nu kör jag med 44, 54, 35, o, 50,
Då är bilden någorlunda bra fast Röd skriker blå är lite för framträdande och kanske lite för mörk.
Är det lampan som e problemet?
Vore tacksam för lite hjälp
Postad 21 January 2005 - 16:27
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
*) 1280x720 verkar bli den HD-upplösning som europa väljer (se andra trådar) vilket ger en schysst 1:1 mappning.
denna tv ska ju ha 1280x768 i upplösning, betyder det att jag kan köra den upplösningen när jag kör en DVI-kabel från grafikkortet på min dator, utan att det skalas ner något? Kollar man teknisk info, står det ju att XGA upplösningen "bara" är 1024x768!
Postad 21 January 2005 - 17:12
mcederva
-
mcederva
-
Användare
-
-
126 inlägg
*) 1280x720 verkar bli den HD-upplösning som europa väljer (se andra trådar) vilket ger en schysst 1:1 mappning. denna tv ska ju ha 1280x768 i upplösning, betyder det att jag kan köra den upplösningen när jag kör en DVI-kabel från grafikkortet på min dator, utan att det skalas ner något?
Kollar man teknisk info, står det ju att XGA upplösningen "bara" är 1024x768!
I alla fall 50-tummaren har 1280x720, vilket går fint att köra från dator med DVI, pixelmappning utan skalning är alltid bäst. 1280 är ingen standardupplösning, men med programmet powerstrip är det inga problem.
Postad 21 January 2005 - 18:25
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
I alla fall 50-tummaren har 1280x720, vilket går fint att köra från dator med DVI, pixelmappning utan skalning är alltid bäst.
1280 är ingen standardupplösning, men med programmet powerstrip är det inga problem.
jaha, så den har 1280x720? å inte 1280x768..., ajdå  men Powerstrip, är inte det ett klockningsprogram för grafikkort? edit: ser nu, att windows åxå stöder 1280x720!
Redigerat av Hybe, 21 January 2005 - 18:26.
Postad 21 January 2005 - 21:28
Unregistered2811108e
-
Unregistered2811108e
-
Användare
-
-
159 inlägg
i broshyren för HD-45 står det: Input signalsVideo signal Native / upscale: -SDTV / EDTV (480i/576p) -HDTV (1080i/720p) PC Signal Native / upscale: VGA 640x480, SVGA 800x600 XGA 1024x768 och på framsidan på broschyren -Ultra-high resulution picture (1280x720) vad jag förstår så klarar den av 1080i/720p när den matas med video signal (component,RGB,S-video input) och max 1024x768 med PC signal (VGA och DVI-D input)
Postad 21 January 2005 - 21:36
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
i broshyren för HD-45 står det: Input signals Video signal Native / upscale: -SDTV / EDTV (480i/576p) -HDTV (1080i/720p)
PC Signal Native / upscale: VGA 640x480, SVGA 800x600 XGA 1024x768
och på framsidan på broschyren -Ultra-high resulution picture (1280x720)
vad jag förstår så klarar den av 1080i/720p när den matas med video signal (component,RGB,S-video input) och max 1024x768 med PC signal (VGA och DVI-D input)
jao, de låter ju rimligt..., kan det vara så? Klarar den inte 1280x720 via DVIn?
Postad 22 January 2005 - 13:00
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Jag har samma problem med blödningar. Röd färg är det största problemet jag är tvungen att köra ner färgen till runt 35 - 40 Jag kan sällan köra med dom färdiginställda lägena för då skriker färgerna och är det lite skugga eller mörker i filmen så blir det helt svart. Så just nu kör jag med 44, 54, 35, o, 50, Då är bilden någorlunda bra fast Röd skriker blå är lite för framträdande och kanske lite för mörk. Är det lampan som e problemet? Vore tacksam för lite hjälp
Problemet för mig syns egentligen främst på SCART-RGB (har inte ens provat composit och s-video på TVn så det vet jag inget om) Kör jag komponent, vga eller dvi är det inga som helst problem med blödningar.
Postad 22 January 2005 - 13:03
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
i broshyren för HD-45 står det: Input signals Video signal Native / upscale: -SDTV / EDTV (480i/576p) -HDTV (1080i/720p)
PC Signal Native / upscale: VGA 640x480, SVGA 800x600 XGA 1024x768
och på framsidan på broschyren -Ultra-high resulution picture (1280x720)
vad jag förstår så klarar den av 1080i/720p när den matas med video signal (component,RGB,S-video input) och max 1024x768 med PC signal (VGA och DVI-D input) jao, de låter ju rimligt..., kan det vara så? Klarar den inte 1280x720 via DVIn?
Det står samma sak vad det gäller 50:an (dvs att VGA och DVI bara klarar 1024x768) men det funkar finfint att köra 1280x720p eller 1920x1080i för den delen. (iofs 1080i har jag inte fått att funka med DVI, bara med VGA nu när jag tänker efter). Den klarar de flesta upplösningar jag provat dock har den haft problem med 1280x960 och 1400x1040 när jag provat det.
Postad 22 January 2005 - 13:26
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
Det står samma sak vad det gäller 50:an (dvs att VGA och DVI bara klarar 1024x768) men det funkar finfint att köra 1280x720p eller 1920x1080i för den delen. (iofs 1080i har jag inte fått att funka med DVI, bara med VGA nu när jag tänker efter). Den klarar de flesta upplösningar jag provat dock har den haft problem med 1280x960 och 1400x1040 när jag provat det.
men är du säker på att den inte skalar ner tex. 1280x720 upplösningen på nåt sätt, så att det egentligen bara blir någon 16:9 upplösning som ligger under 1024x768? 1024x768 är ju en 4:3 upplösning, vet inte vad det skulle bli för siffror om det ska vara en 16:9 upplösning strax under denna...
Postad 22 January 2005 - 13:51
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Det står samma sak vad det gäller 50:an (dvs att VGA och DVI bara klarar 1024x768) men det funkar finfint att köra 1280x720p eller 1920x1080i för den delen. (iofs 1080i har jag inte fått att funka med DVI, bara med VGA nu när jag tänker efter). Den klarar de flesta upplösningar jag provat dock har den haft problem med 1280x960 och 1400x1040 när jag provat det. men är du säker på att den inte skalar ner tex. 1280x720 upplösningen på nåt sätt, så att det egentligen bara blir någon 16:9 upplösning som ligger under 1024x768?
1024x768 är ju en 4:3 upplösning, vet inte vad det skulle bli för siffror om det ska vara en 16:9 upplösning strax under denna...
Använder min TV som datorskärm (aj aj aj min stackars brinntid  ) så jag är 110% säker på att den kör äkta 1280x720 hela vägen utan någon skalning, perfekt 1:1 pixel mapping. TVn är lite rolig, den kan bara skala vissa fördefinierade upplösningar. Kör du tex. 1177x662 så skalar den inte upp det utan lämnar svarta ramar istället. Väljer jag däremot 640x480 så skalar den det till 960x720 (med svarta ramar på sidorna då såklart). Förutom 1280x1024 och 1920x1080 så klarar den dock inga upplösningar över 1280x720 vad jag kunnat se. Har dock inte provat med 1440x1080 än. För övrigt skalar den 1280x1024 korrekt så att det fortfarande är 5:4 ratio.
Postad 22 January 2005 - 14:20
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
Använder min TV som datorskärm (aj aj aj min stackars brinntid ) så jag är 110% säker på att den kör äkta 1280x720 hela vägen utan någon skalning, perfekt 1:1 pixel mapping.
TVn är lite rolig, den kan bara skala vissa fördefinierade upplösningar. Kör du tex. 1177x662 så skalar den inte upp det utan lämnar svarta ramar istället. Väljer jag däremot 640x480 så skalar den det till 960x720 (med svarta ramar på sidorna då såklart). Förutom 1280x1024 och 1920x1080 så klarar den dock inga upplösningar över 1280x720 vad jag kunnat se. Har dock inte provat med 1440x1080 än. För övrigt skalar den 1280x1024 korrekt så att det fortfarande är 5:4 ratio.
vad har du för grafikkort? och använder du windows för att överföra signalen, eller något extrent program, som tex Powerstrip, som många nämner?
Postad 22 January 2005 - 14:37
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Använder min TV som datorskärm (aj aj aj min stackars brinntid ) så jag är 110% säker på att den kör äkta 1280x720 hela vägen utan någon skalning, perfekt 1:1 pixel mapping.
TVn är lite rolig, den kan bara skala vissa fördefinierade upplösningar. Kör du tex. 1177x662 så skalar den inte upp det utan lämnar svarta ramar istället. Väljer jag däremot 640x480 så skalar den det till 960x720 (med svarta ramar på sidorna då såklart). Förutom 1280x1024 och 1920x1080 så klarar den dock inga upplösningar över 1280x720 vad jag kunnat se. Har dock inte provat med 1440x1080 än. För övrigt skalar den 1280x1024 korrekt så att det fortfarande är 5:4 ratio. vad har du för grafikkort? och använder du windows för att överföra signalen, eller något extrent program, som tex Powerstrip, som många nämner?
Jag kör ett nVidia GeForce 6800 Ultra Extreme. Angående powerstrip så överför inte det signalen per se, det enda PowerStrip gör är att "aktivera" stöd för fler upplösningar. Dock har nVidias drivrutiner redan stöd för i princip alla upplösningar inklusive HD-upplösningar. Och dessutom inehåller senare versioner integrerade verktyg för att själv lägga till upplösningar (inte lika avancerat som powerstrip dock).
Postad 22 January 2005 - 15:08
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
Jag kör ett nVidia GeForce 6800 Ultra Extreme. Angående powerstrip så överför inte det signalen per se, det enda PowerStrip gör är att "aktivera" stöd för fler upplösningar. Dock har nVidias drivrutiner redan stöd för i princip alla upplösningar inklusive HD-upplösningar. Och dessutom inehåller senare versioner integrerade verktyg för att själv lägga till upplösningar (inte lika avancerat som powerstrip dock).
jaa okej! antar att mitt Radeon 9800 pro bör funka bra det också. Är som sagt lite sugen på den nya 45"aren, även fast jag inte sett den på riktigt!
Postad 22 January 2005 - 17:13
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Som sagt, jag är SAGEM AXIUM HD50-ägare och är ruskigt nöjd med bildkvalitén och ångrar inte en sekund att jag köpte den. (trots att jag inte kunnat se nått på 2 veckor efterssom jag väntar på en ny lampa...)
Nu till nått som förbryllar mig.
Har läst en massa tester om DLP-maskiner och SAGEM har ju vunnit allt överlägset...ända tills jag slog upp testet mellan SAGEM och Thomsons DLY644 i Bild & ljud-tidningen.
Här skriver dom helt tvärt emot vad tex M3-tidningen skrev och det bästa köpet är klart Thomson !???
Jag har även kollat dessa bägge och jämfört själv och det är ju hästlängder ifrån varandra. Thomson ansåg jag som mörk med väldigt dålig betraktningsvinkel samt dålig i mörka scener som även M3-tidningen tyckte men Bild & ljud skriver helt tvärt om.
Man börjar ju undra hur mycket Thomson betalade för detta...eller kan man tycka så olika????
Postad 22 January 2005 - 18:03
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Som sagt, jag är SAGEM AXIUM HD50-ägare och är ruskigt nöjd med bildkvalitén och ångrar inte en sekund att jag köpte den. (trots att jag inte kunnat se nått på 2 veckor efterssom jag väntar på en ny lampa...)
Nu till nått som förbryllar mig. Har läst en massa tester om DLP-maskiner och SAGEM har ju vunnit allt överlägset...ända tills jag slog upp testet mellan SAGEM och Thomsons DLY644 i Bild & ljud-tidningen.
Här skriver dom helt tvärt emot vad tex M3-tidningen skrev och det bästa köpet är klart Thomson !??? Jag har även kollat dessa bägge och jämfört själv och det är ju hästlängder ifrån varandra. Thomson ansåg jag som mörk med väldigt dålig betraktningsvinkel samt dålig i mörka scener som även M3-tidningen tyckte men Bild & ljud skriver helt tvärt om.
Man börjar ju undra hur mycket Thomson betalade för detta...eller kan man tycka så olika????
De senila gubbarna på Bild & Ljud brukar inte ha sådär jättebra koll över huvud taget tycker jag (läser varje nummer då jobbet prenumererar på den) edit: och ja just det, Ljud o Bild är en av satarna som hjälper till att sprida myten att 1024x768 skulle vara en HD-upplösning. grrrrr
Redigerat av Unregistered92d7e447, 22 January 2005 - 18:05.
Postad 22 January 2005 - 21:46
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
Nu till nått som förbryllar mig. Har läst en massa tester om DLP-maskiner och SAGEM har ju vunnit allt överlägset...ända tills jag slog upp testet mellan SAGEM och Thomsons DLY644 i Bild & ljud-tidningen.
Här skriver dom helt tvärt emot vad tex M3-tidningen skrev och det bästa köpet är klart Thomson !??? Jag har även kollat dessa bägge och jämfört själv och det är ju hästlängder ifrån varandra. Thomson ansåg jag som mörk med väldigt dålig betraktningsvinkel samt dålig i mörka scener som även M3-tidningen tyckte men Bild & ljud skriver helt tvärt om.
jag har sett bägge apparaterna bredvid varandra..matad med samma källa..sagem har klart bättre bild än thomson tv:en..kan ju vara så att det var nå´t galet med sagem tven eller nå´t? Bild å Ljud..hmm..skumt jag har överhuvudtaget inte sett nå´n tv som slår sagem på fingrarna..möjligtvis att pioneers värsting plasma var i närheten..men det vette fan..
Postad 23 January 2005 - 00:31
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlägg
jag har sett bägge apparaterna bredvid varandra..matad med samma källa..sagem har klart bättre bild än thomson tv:en..kan ju vara så att det var nå´t galet med sagem tven eller nå´t? Bild å Ljud..hmm..skumt
jag har överhuvudtaget inte sett nå´n tv som slår sagem på fingrarna..möjligtvis att pioneers värsting plasma var i närheten..men det vette fan..
hehe, okej! ja de var de jag ville få fram, hur bra den stod sig mot plasmaapparaterna! fast i mitt fall, skulle de inte bli någon av Pioneers värstingar, om jag skulle välja plasma..., utan nån i samma prisklass som Sagem-tvn
Postad 23 January 2005 - 10:59
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har en dialog med Darren på Bild och ljud som skrev testet. Kanske lägger ut det sedan, vi får se.
Han nämner dock att de flesta som har testat SAGEM är frälsta i alla ingångar och de är därför som den får så bra i all tester. I hans fall så blev han inte imponerad av detta. Konstigt argument!!
Postad 23 January 2005 - 14:08
Logisk IT Malmö
-
Logisk IT Malmö
-
Användare
-
-
190 inlägg
Som jag skrev tidigare kommer det även en Axium 56" och helt ny modell på 50" i sommar. Det beräknas lämnas mer info från fabrik i augusti
Kan bli mycket intressant
Den som tidigare sade något om pris på den nya har fel det finns inget satt då den ej är ur beta produktion ännu
/Jörgen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|