Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Officiell trÄd - Sagem Axium

308 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2005 - 19:58

Unregisterede925d9d6
  • Unregisterede925d9d6
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
HallÄ!

Jag köpte min Axium i mellandagarna och mÄste sÀga att jag Àr riktigt nöjd. Enda problemet Àr som sagts ovan alla kassa TV-sÀndningar och/eller DVD-filmer som man tittar pÄ ibland (bestÀllde nÄgra VÀnner-boxar och kvaliteten pÄ bilden var det sÀmsta jag sett - urusel)

Jag börjar dock bli lite orolig nĂ€r jag lĂ€ser i manualen (Anslutningar och konfiguration). DĂ€r stĂ„r: "DLPℱ-tekniken orsakar en kort fördröjning i bildbehandlingen, varför du ska ansluta förstĂ€rkaren hit och inte till kĂ€llan"

Jag Àr inte sÄ tekniskt bevandrad men menar de att det uppstÄr en fördröjning mellan ljud och bild om jag ansluter ex. bild via scart frÄn min DVD till TVn och ljud via optisk frÄn DVD till förstÀrkare?

NÄgon med erfarenhet av detta? MotÄtgÀrder?

Tacksam för svar

Postad 11 January 2005 - 20:18

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • ForumrĂ€v

• 601 inlĂ€gg
  • 0

HallÄ!

Jag köpte min Axium i mellandagarna och mÄste sÀga att jag Àr riktigt nöjd. Enda problemet Àr som sagts ovan alla kassa TV-sÀndningar och/eller DVD-filmer som man tittar pÄ ibland (bestÀllde nÄgra VÀnner-boxar och kvaliteten pÄ bilden var det sÀmsta jag sett - urusel)

Jag börjar dock bli lite orolig nĂ€r jag lĂ€ser i manualen (Anslutningar och konfiguration). DĂ€r stĂ„r: "DLPℱ-tekniken orsakar en kort fördröjning i bildbehandlingen, varför du ska ansluta förstĂ€rkaren hit och inte till kĂ€llan"

Jag Àr inte sÄ tekniskt bevandrad men menar de att det uppstÄr en fördröjning mellan ljud och bild om jag ansluter ex. bild via scart frÄn min DVD till TVn och ljud via optisk frÄn DVD till förstÀrkare?

Tacksam för svar

Ja, det stÀmmer.
Du fÄr helt enkelt satsa pÄ en nyare variant av förstÀrkare med funktionen "Time delay" om du vill bli av med problemet.

Dock Àr inte denna tv lika illa som mÄnga andra.
Samsung 46L3H var grÀslig i detta sammanhang.

Postad 11 January 2005 - 20:36

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • AnvĂ€ndare

• 222 inlĂ€gg
  • 0

HallÄ!

Tacksam för svar

Jag har kopplat exakt som du beskriver och har inga problem med lÀppsynkningar..dvs fungerar klockrent..och jag har ingen timedelay pÄ min förstÀrkare..:(

Postad 11 January 2005 - 20:42

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

Jag har kopplat exakt som du beskriver och har inga problem med lÀppsynkningar..dvs fungerar klockrent..och jag har ingen timedelay pÄ min förstÀrkare..:(

Samma hÀr, jag har försökt att se problem med lipsync och tex. osynkade explosioner/slag osv. nÀr man spelar datorspel och jag har verkligen inte upplevt nÄgra problem alls.

SÄ oroa dig inte, fördröjningen lÀr inte vara mer Àn nÄgon enstaka millisekund bokstavligt talat.

Postad 12 January 2005 - 06:15

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • ForumrĂ€v

• 601 inlĂ€gg
  • 0

HallÄ!

Tacksam för svar

Ja, det stÀmmer.
Du fÄr helt enkelt satsa pÄ en nyare variant av förstÀrkare med funktionen "Time delay" om du vill bli av med problemet.

Dock Àr inte denna tv lika illa som mÄnga andra.
Samsung 46L3H var grÀslig i detta sammanhang.

Vill korrigera mig sjÀlv.

Jag menade tv-sÀndningar.
Speciellt pÄ tv4 Àr det fördröjning.

Postad 12 January 2005 - 10:37

Mattias L
  • Mattias L
  • Wannabe

• 36 inlĂ€gg
  • 0
Jag har problem "till och frÄn", men det Àr nog snarare tv sÀndningen Àn time sync problem.

Skall tÀnka pÄ det nÀsta gÄng sÄ skall jag slÄ över till TV ljudet för att dubbelkolla. Har iofs bara haft problem med detta pÄ TV sÀndningar och inte vid uppspelning av film.

Postad 12 January 2005 - 11:45

mcederva
  • mcederva
  • AnvĂ€ndare

• 126 inlĂ€gg
  • 0

Samma hÀr, jag har försökt att se problem med lipsync och tex. osynkade explosioner/slag osv. nÀr man spelar datorspel och jag har verkligen inte upplevt nÄgra problem alls.

SÄ oroa dig inte, fördröjningen lÀr inte vara mer Àn nÄgon enstaka millisekund bokstavligt talat.

Jag lÀste nÄnstans att detta fenomen frÀmst upptrÀder nÀr man lyssnar pÄ tvljud och förstÀrkarljud samtidigt, varför man nu skulle göra det.

Intressant det dÀr med filtrering pÄ PCn, Àr dom programmen du nÀmner gratis?

Synd bara att flÀkten pÄ min PC lÄter sÄ högt. En storleksordning mer Àn sagem.

Undrar hur kraftfull PC man behöver, en klenare lÄter ju mindre.

Postad 12 January 2005 - 19:25

bullbussen
  • bullbussen
  • Wannabe

• 13 inlĂ€gg
  • 0
Problemet med lÀppsync framtrÀder olika mycket pÄ olika kÀllor (olika dvds). Ta t.ex. konungens Äterkomst, kan köra dtsljud utan i princip nÄgon som helst fördröjning (som dom flesta nyare dvdfilmer), medan dÀremot nÄgon gammal 5.1-rulle Àr irriterande tidig med ljudet. Störst Àr nog problemet för mig pÄ Lars WinnerbÀcks livedvd som inte heller gÄr att se i dolby digital, blir olidligt osynkat.

Postad 13 January 2005 - 01:05

Camridge
  • Camridge
  • ForumrĂ€v

• 990 inlĂ€gg
  • 0
bullbussen

Jag mÄste sÀga att jag inte har kÀnt av detta fenomen alls pÄ nÄgon film jag sett pÄ min Sagem och jag har nu sett "mÄnga" filmer.

Om du ljudet igenom receivern och tv`n samtidigt sÄ hör man denna effekt dÄ det blir som ett litet eko, först tv`n och sedan dom riktiga högtalarna :)
Men dÄ stÀnger man av ljudet pÄ tv`n sÄ fungerar det perfekt.

Menar Dvd skickar bild o ljud beroende pÄ kabel till tv`n och den visar ju bara upp detta.
Dvd kabel till receiver och den i sin tur visar upp ljudet. SÄ 2,st kÀllor som fÄr sin signal frÄn dvd-spelaren som hanterar all information.

Är jag för trött för mitt eget bĂ€sta nu? :lol:

Edit:
Fortfarande ingen tv-dosa :D

Redigerat av Camridge, 13 January 2005 - 01:06.

Postad 13 January 2005 - 16:58

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlĂ€gg
  • 0
hej..

tÀnke frÄga om en sak gÀllande Sagemen.

Jag har ett problem... nÀr jag kollar pÄ TV (med RF-kabel) sÄ bli bilden konstig.NÀr bilden rör sig sÄ blir det typ som att tv visar bara 256 fÀrger. UngefÀr som nÀr man tar bild med en digitalkamera, nÀr man kör i solarize lÀge :) . om ni fattar.... heheh

Det gÀller Àven mÄnga DVD filmer. (kör komp. prog.scan)

Är det nĂ„n som upplever samma problem?
kan det va nÄn instÀllning?

Postad 13 January 2005 - 17:20

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

hej..

tÀnke frÄga om en sak gÀllande Sagemen.

Jag har ett problem... nĂ€r jag kollar pĂ„ TV (med RF-kabel) sĂ„ bli bilden konstig.NĂ€r bilden rör sig sĂ„ blir det typ som att tv visar bara 256 fĂ€rger. UngefĂ€r som nĂ€r man tar bild med en digitalkamera, nĂ€r man kör i solarize lĂ€ge  :) . om ni fattar.... heheh

Det gÀller Àven mÄnga DVD filmer. (kör komp. prog.scan)

Är det nĂ„n som upplever samma problem?
kan det va nÄn instÀllning?

Verkar vara TVns bildbehandlingsprocessor som Àr slö.

Enda ingÄngen det inte mÀrks alls pÄ Àr DVI.

Postad 13 January 2005 - 18:41

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlĂ€gg
  • 0
okej...

hÀnder detta för dig med UndaC ???

fÄr vÀl köra allt genom DVI istÀllet... hehehe..

Postad 13 January 2005 - 19:41

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

okej...

hÀnder detta för dig med UndaC ???

fÄr vÀl köra allt genom DVI istÀllet... hehehe..

JodÄ det hÀnder mig ocksÄ. Ibland ser man det, ibland inte.

Via DVI funkar det fint, dÀrav min önskan att hitta ett DVB-C-kort med stöd för comhem.

Postad 14 January 2005 - 17:53

wolfpack
  • wolfpack
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0
Finns det nÄgon butik som fortfarande sÀljer 50-tums modellen?

Den verkar vara borttagen frÄn bÄde prisjakt o pricerunner sÄ den Àr svÄr att hitta....

MvH

Robban

Postad 16 January 2005 - 12:38

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0
Hur Àr det med servicemenyn pÄ Axium, har för mig att det stod nÄgot om nÄgon göy i den andra AxiumtrÄden.

Postad 16 January 2005 - 15:23

kalvbrÀss
  • kalvbrĂ€ss
  • LĂ€rjunge

• 454 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgon butik som fortfarande sÀljer 50-tums modellen?

Den verkar vara borttagen frÄn bÄde prisjakt o pricerunner sÄ den Àr svÄr att hitta....

MvH

Robban

Ring och kolla med Ulf Stormarknad i UmeÄ tel: 090-188200
De hade den hemma för 1 mÄnad sen.

Lycka till!

Postad 16 January 2005 - 16:46

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0
nÄgon som sett D45an in action, Àn?

Postad 18 January 2005 - 15:55

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlĂ€gg
  • 0
50" kommer snart i annat utförande.

-högre kontrast 3000
- svart fÀrg
- alla scart har rgb
- vissa ingÄngar har man tagit bort.

kÀlla:Sagem

//KIZA

Postad 18 January 2005 - 15:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

50" kommer snart i annat utförande.

-högre kontrast 3000
- svart fÀrg
- alla scart har rgb
- vissa ingÄngar har man tagit bort.

kÀlla:Sagem

//KIZA

Hmm var har du sett den informationen?

Annars lÄter det precis som du beskrivit deras nya 45" modell.

Postad 18 January 2005 - 16:08

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlĂ€gg
  • 0
Talade med en ÄterförsÀljare som sa
att den pÄminner om 45" men att det Àven ska gÀlla 50????

Priserna ska Àven hamna runt 30.000 dvs högre Àn i dag.
Vi fÄr se???!!!

//KIZA

Postad 19 January 2005 - 19:43

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • ForumrĂ€v

• 601 inlĂ€gg
  • 0
Nu har min Axium varit svart i snart 2 veckor. Först i förrgÄr ringde en servicesnubbe och sa att han vÀntade in en lampa, vilket han trodde skulle vara felet. Hur kan en lampa gÄ efter 3 veckor???!!!
Grrrrrrrrrrr...varför har jag alltid sÄn otur? :blink:

Postad 19 January 2005 - 20:54

mjölner
  • mjölner
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0

Nu har min Axium varit svart i snart 2 veckor. Först i förrgÄr ringde en servicesnubbe och sa att han vÀntade in en lampa, vilket han trodde skulle vara felet. Hur kan en lampa gÄ efter 3 veckor???!!!

jag lider med dej Mada, hur lÄng garanti Àr det pÄ lampan, 3 mÄn?

Postad 19 January 2005 - 23:46

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • AnvĂ€ndare

• 159 inlĂ€gg
  • 0
Var och sÄg pÄ en Sagem HD-D45 EU idag.
Den ser verkligen ut som en plasma och högtalarna gÄr att plocka bort och dÄ ser den Ànnu bÀttre ut.
Fick se HD1 satellit sÀndning, Finding Nemo DVD och vanlig TV frÄn satellit mottagare.
Otroligt bra och skarp bild pÄ HD sÀndningen. Pioneers dyra plasma som visas med samma HD sÀndning lite lÀngre bort i butiken kÀnns onödigt dyr nÀr man ser hur lika dom Àr i design och bild...
DVD filmen kördes progressivt frÄn en Samsung via DVI tror jag. Mkt bra bild, men som vanligt Àr det Finding Nemo som snurrar. JÀmför man med plasma apparaterna bredvid (LG o Panasonic) som ocksÄ kör samma film sÄ ser man direkt att bilden Àr mycket bÀttre och stabilare pÄ D45an. Vanlig TV sÀndning ser kanske inte lika bra ut som en vanlig CRT TV, men inte lÄngt ifrÄn. Dock bÀttre Àn de flesta plasmaskÀrmar.
NÄgra negativa saker Àr att TVn tar lÄng tid att byta / vÀxla kanaler och ingÄngar. Man hinner trycka minst 3 ggr extra pÄ fjÀrren innan TVn byter kanal.
Bilden Àr som vanligt pÄ bakprojektion mörkare om man sitter off axis.
BildfÀrgen kÀnns ibland som ett gammalt Kodak fotografi frÄn 60 talet, lite urblekt med massor av gÀlla fÀrger.
Mörka partier i filmer blir extra mörka och det blir svÄrt att skilja ut konturer. Men det gÄr sÀker att justera bort.

Som sagt mycket bra bildbehandling och sÄ sÄg jag ingen regnbÄgeeffekt heller.

Postad 20 January 2005 - 00:42

Camridge
  • Camridge
  • ForumrĂ€v

• 990 inlĂ€gg
  • 0

Grrrrrrrrrrr...varför har jag alltid sÄn otur? :P

Jag fick min dosa igÄr sÄ jag var utan fjÀrrkontroll i 2,veckor i alla fall.
SÄ det verkar ta ett tag att fÄ hem saker till denna modell mÄ jag sÀga i alla fall.
----------------

Alternativt om det Àr sant att det ska komma en 50" som blir bÀttre sÄ Àr det ju roligt, vill se den pÄ test förstÄs. Men priserna kommer sÀkerligen droppa pÄ den ocksÄ till slut speciellt om det blir ett krig om priser igen B)

Jag mÄste ocksÄ meddela att jag nÀstan tror att jag har nÄgot fel pÄ min Sagem dÄ jag upplever bilden vÀldigt pixlig/myrig vid det avstÄndet jag sitter ifrÄn tv`n Àven vid bra kvalite film. sÄ jag mÄste ha lÄg pÄ filtret men dÄ blir det ju att scener som sagt hackar/slÀpar till lite ibland, och det Àr ocksÄ störande.

Postad 20 January 2005 - 06:04

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • ForumrĂ€v

• 601 inlĂ€gg
  • 0

jag lider med dej Mada, hur lÄng garanti Àr det pÄ lampan, 3 mÄn?

1 Är eller 750 timmar (Hembiobutiken).

Postad 20 January 2005 - 09:47

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

Den ser verkligen ut som en plasma och högtalarna gÄr att plocka bort och dÄ ser den Ànnu bÀttre ut.
Fick se HD1 satellit sÀndning, Finding Nemo DVD och vanlig TV frÄn satellit mottagare.
Otroligt bra och skarp bild pĂ„ HD sĂ€ndningen. Pioneers dyra plasma som visas  med samma HD sĂ€ndning lite lĂ€ngre bort i butiken kĂ€nns onödigt dyr nĂ€r man ser hur lika dom Ă€r i design och bild...
DVD filmen kördes progressivt frÄn en Samsung via DVI tror jag. Mkt bra bild, men som vanligt Àr det Finding Nemo som snurrar. JÀmför man med plasma apparaterna bredvid (LG o Panasonic) som ocksÄ kör samma film sÄ ser man direkt att bilden Àr mycket bÀttre och stabilare pÄ D45an. Vanlig TV sÀndning ser kanske inte lika bra ut som en vanlig CRT TV, men inte lÄngt ifrÄn. Dock bÀttre Àn de flesta plasmaskÀrmar.
NÄgra negativa saker Àr att TVn tar lÄng tid att byta / vÀxla kanaler och ingÄngar. Man hinner trycka minst 3 ggr extra pÄ fjÀrren innan TVn byter kanal.
Bilden Àr som vanligt pÄ bakprojektion mörkare om man sitter off axis.
BildfĂ€rgen kĂ€nns ibland som ett gammalt Kodak fotografi frĂ„n 60 talet, lite urblekt med massor av gĂ€lla fĂ€rger. 
Mörka partier i filmer blir extra mörka och det blir svÄrt att skilja ut konturer. Men det gÄr sÀker att justera bort.

Som sagt mycket bra bildbehandling och sÄ sÄg jag ingen regnbÄgeeffekt heller.

Coolt.

Jag ska bestÀlla en D45 om ca 2 veckor.

Har Àven lÀst pÄ avforums.com att plasmavision.co.uk som bestÀllt en gÀng sÄna frÄn sagem fick mail frÄn sagem och berÀttade att anledningen att de tagit lite tid var att de skulle skicka ut en modell med högre specifikationer Àn vad som stÄr pÄ hemsidan sÄ det sÄg onekligen intressant ut.

SÄ jag tÀnker försöka se till att nÀr jag bestÀller, fÄr den modell med högre specs.

Postad 20 January 2005 - 15:11

skrot
  • skrot
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

GÀller det bara sidohögtalarna eller gÄr Àven subwoofern att ta bort (den blir sÄ hög pÄ min bÀnk ...)

Postad 20 January 2005 - 15:52

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

GÀller det bara sidohögtalarna eller gÄr Àven subwoofern att ta bort (den blir sÄ hög pÄ min bÀnk ...)

Subban gÄr inte att ta bort.

Postad 20 January 2005 - 19:13

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0
vad talar för/emot Sagem HD-D45 om man jÀmför med en plasma i 25-30 tusen kronors klassen?

Postad 20 January 2005 - 19:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

vad talar för/emot Sagem HD-D45 om man jÀmför med en plasma i 25-30 tusen kronors klassen?

Jag Àr frÀmst ute efter den högre upplösningen större bild samt att jag tror det Àr bÀttre bild pÄ D45 Àn mot en plasma.

Postad 21 January 2005 - 10:09

Lu-Tze
  • Lu-Tze
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0

För:
*) InbrÀnningsproblemet som inte gÄr att komma undan helt i en plasma existerar inte hÀr.
*) 1280x720 verkar bli den HD-upplösning som europa vÀljer (se andra trÄdar) vilket ger en schysst 1:1 mappning.
*) Mindre "pixlighet", i alla fall upplevde jag 50"-modellen som bÀttre Àn plasma (och mycket bÀttre Àn LCD!) i de jmf jag sett.

Emot:
*) 50"-modellen har fÄtt en del klagomÄl pÄ högljudda flÀktar, osÀkert om detta har byggts bort eller inte. Dessutom brukar flÀktar inte bli tystare med Ären... Samma sak gÀller nog för det snabbt snurrande fÀrghjulet, Àven om det Àr tyst idag sÄ kanske det inte Àr det om ett par Är?
*) Eventuella regnbÄgar - men det Àr ju vÀldigt individuellt, fast egentligen borde man lÄta hela familjen provtitta innan man köper en DLP, lite trist om nÄgon familjemedlem störs rejÀlt av det...

Man kan sÀkert rÀkna upp fler saker i bÄda kategorierna, men det hÀr Àr de som ligger och maler i mitt huvud. NÀr man funderar pÄ att slanta upp 25-30 tusen för en TV (lÄter rÀtt sjukt egentligen... :) ) sÄ blir i alla fall jag betydligt mer krÀsen vad det gÀller kvalitet, bÄde vad det gÀller funktion (bild, ljud) och livslÀngd... Snart hamnar jag i samma tillstÄnd som 'Greedy', som i en aktuell trÄd mer eller mindre har gett upp tanken pÄ att hitta den rÀtta blandningen av kvalitet/funktion/pris... :(

Redigerat av Lu-Tze, 21 January 2005 - 10:11.

Postad 21 January 2005 - 13:35

Patrik E
  • Patrik E
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0
Jag har samma problem med blödningar.
Röd fÀrg Àr det största problemet jag Àr tvungen att köra ner fÀrgen till runt 35 - 40
Jag kan sÀllan köra med dom fÀrdiginstÀllda lÀgena för dÄ skriker fÀrgerna och Àr det lite skugga eller mörker i filmen sÄ blir det helt svart.
SÄ just nu kör jag med 44, 54, 35, o, 50,
DÄ Àr bilden nÄgorlunda bra fast Röd skriker blÄ Àr lite för framtrÀdande och kanske lite för mörk.
Är det lampan som e problemet?
Vore tacksam för lite hjÀlp

Postad 21 January 2005 - 16:27

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

*) 1280x720 verkar bli den HD-upplösning som europa vÀljer (se andra trÄdar) vilket ger en schysst 1:1 mappning.

denna tv ska ju ha 1280x768 i upplösning,
betyder det att jag kan köra den upplösningen nÀr jag kör en DVI-kabel frÄn grafikkortet pÄ min dator, utan att det skalas ner nÄgot?

Kollar man teknisk info, stÄr det ju att XGA upplösningen "bara" Àr 1024x768!

Postad 21 January 2005 - 17:12

mcederva
  • mcederva
  • AnvĂ€ndare

• 126 inlĂ€gg
  • 0

denna tv ska ju ha 1280x768 i upplösning,
betyder det att jag kan köra den upplösningen nÀr jag kör en DVI-kabel frÄn grafikkortet pÄ min dator, utan att det skalas ner nÄgot?

Kollar man teknisk info, stÄr det ju att XGA upplösningen "bara" Àr 1024x768!

I alla fall 50-tummaren har 1280x720, vilket gÄr fint att köra frÄn dator med DVI, pixelmappning utan skalning Àr alltid bÀst.

1280 Àr ingen standardupplösning, men med programmet powerstrip Àr det inga problem.

Postad 21 January 2005 - 18:25

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

I alla fall 50-tummaren har 1280x720, vilket gÄr fint att köra frÄn dator med DVI, pixelmappning utan skalning Àr alltid bÀst.

1280 Àr ingen standardupplösning, men med programmet powerstrip Àr det inga problem.

jaha, sÄ den har 1280x720?
Ä inte 1280x768..., ajdÄ :)

men Powerstrip, Àr inte det ett klockningsprogram för grafikkort?

edit: ser nu, att windows ÄxÄ stöder 1280x720!

Redigerat av Hybe, 21 January 2005 - 18:26.

Postad 21 January 2005 - 21:28

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • AnvĂ€ndare

• 159 inlĂ€gg
  • 0
i broshyren för HD-45 stÄr det: Input signals
Video signal Native / upscale:
-SDTV / EDTV (480i/576p)
-HDTV (1080i/720p)

PC Signal Native / upscale:
VGA 640x480, SVGA 800x600 XGA 1024x768

och pÄ framsidan pÄ broschyren
-Ultra-high resulution picture (1280x720)

vad jag förstÄr sÄ klarar den av 1080i/720p nÀr den matas med video signal (component,RGB,S-video input) och max 1024x768 med PC signal (VGA och DVI-D input)

Postad 21 January 2005 - 21:36

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

-SDTV / EDTV (480i/576p)
-HDTV (1080i/720p)

PC Signal  Native / upscale:

vad jag förstÄr sÄ klarar den av 1080i/720p nÀr den matas med video signal (component,RGB,S-video input) och max 1024x768 med PC signal (VGA och DVI-D input)

jao, de lÄter ju rimligt..., kan det vara sÄ?
Klarar den inte 1280x720 via DVIn?

Postad 22 January 2005 - 13:00

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

Jag har samma problem med blödningar.
Röd fÀrg Àr det största problemet jag Àr tvungen att köra ner fÀrgen till runt 35 - 40
Jag kan sÀllan köra med dom fÀrdiginstÀllda lÀgena för dÄ skriker fÀrgerna och Àr det lite skugga eller mörker i filmen sÄ blir det helt svart.
SÄ just nu kör jag med 44, 54, 35, o, 50,
DÄ Àr bilden nÄgorlunda bra fast Röd skriker blÄ Àr lite för framtrÀdande och kanske lite för mörk.
Är det lampan som e problemet?
Vore tacksam för lite hjÀlp

Problemet för mig syns egentligen frÀmst pÄ SCART-RGB (har inte ens provat composit och s-video pÄ TVn sÄ det vet jag inget om)
Kör jag komponent, vga eller dvi Àr det inga som helst problem med blödningar.

Postad 22 January 2005 - 13:03

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

-SDTV / EDTV (480i/576p)
-HDTV (1080i/720p)

PC Signal  Native / upscale:

jao, de lÄter ju rimligt..., kan det vara sÄ?
Klarar den inte 1280x720 via DVIn?

Det stÄr samma sak vad det gÀller 50:an (dvs att VGA och DVI bara klarar 1024x768) men det funkar finfint att köra 1280x720p eller 1920x1080i för den delen. (iofs 1080i har jag inte fÄtt att funka med DVI, bara med VGA nu nÀr jag tÀnker efter).
Den klarar de flesta upplösningar jag provat dock har den haft problem med 1280x960 och 1400x1040 nÀr jag provat det.

Postad 22 January 2005 - 13:26

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

Det stÄr samma sak vad det gÀller 50:an (dvs att VGA och DVI bara klarar 1024x768) men det funkar finfint att köra 1280x720p eller 1920x1080i för den delen. (iofs 1080i har jag inte fÄtt att funka med DVI, bara med VGA nu nÀr jag tÀnker efter).
Den klarar de flesta upplösningar jag provat dock har den haft problem med 1280x960 och 1400x1040 nÀr jag provat det.

men Àr du sÀker pÄ att den inte skalar ner tex. 1280x720 upplösningen pÄ nÄt sÀtt, sÄ att det egentligen bara blir nÄgon 16:9 upplösning som ligger under 1024x768?

1024x768 Àr ju en 4:3 upplösning, vet inte vad det skulle bli för siffror om det ska vara en 16:9 upplösning strax under denna...

Postad 22 January 2005 - 13:51

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

men Àr du sÀker pÄ att den inte skalar ner tex. 1280x720 upplösningen pÄ nÄt sÀtt, sÄ att det egentligen bara blir nÄgon 16:9 upplösning som ligger under 1024x768?

1024x768 Àr ju en 4:3 upplösning, vet inte vad det skulle bli för siffror om det ska vara en 16:9 upplösning strax under denna...

AnvÀnder min TV som datorskÀrm (aj aj aj min stackars brinntid :) ) sÄ jag Àr 110% sÀker pÄ att den kör Àkta 1280x720 hela vÀgen utan nÄgon skalning, perfekt 1:1 pixel mapping.

TVn Àr lite rolig, den kan bara skala vissa fördefinierade upplösningar.
Kör du tex. 1177x662 sÄ skalar den inte upp det utan lÀmnar svarta ramar istÀllet.
VÀljer jag dÀremot 640x480 sÄ skalar den det till 960x720 (med svarta ramar pÄ sidorna dÄ sÄklart). Förutom 1280x1024 och 1920x1080 sÄ klarar den dock inga upplösningar över 1280x720 vad jag kunnat se.
Har dock inte provat med 1440x1080 Àn.
För övrigt skalar den 1280x1024 korrekt sÄ att det fortfarande Àr 5:4 ratio.

Postad 22 January 2005 - 14:20

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

AnvÀnder min TV som datorskÀrm (aj aj aj min stackars brinntid :) ) sÄ jag Àr 110% sÀker pÄ att den kör Àkta 1280x720 hela vÀgen utan nÄgon skalning, perfekt 1:1 pixel mapping.

Kör du tex. 1177x662 sÄ skalar den inte upp det utan lÀmnar svarta ramar istÀllet.
VÀljer jag dÀremot 640x480 sÄ skalar den det till 960x720 (med svarta ramar pÄ sidorna dÄ sÄklart). Förutom 1280x1024 och 1920x1080 sÄ klarar den dock inga upplösningar över 1280x720 vad jag kunnat se.

vad har du för grafikkort?
och anvÀnder du windows för att överföra signalen, eller nÄgot extrent program, som tex Powerstrip, som mÄnga nÀmner?

Postad 22 January 2005 - 14:37

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

vad har du för grafikkort?
och anvÀnder du windows för att överföra signalen, eller nÄgot extrent program, som tex Powerstrip, som mÄnga nÀmner?

Jag kör ett nVidia GeForce 6800 Ultra Extreme.
AngÄende powerstrip sÄ överför inte det signalen per se, det enda PowerStrip gör Àr att "aktivera" stöd för fler upplösningar.
Dock har nVidias drivrutiner redan stöd för i princip alla upplösningar inklusive HD-upplösningar. Och dessutom inehÄller senare versioner integrerade verktyg för att sjÀlv lÀgga till upplösningar (inte lika avancerat som powerstrip dock).

Postad 22 January 2005 - 15:08

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

Jag kör ett nVidia GeForce 6800 Ultra Extreme.
AngÄende powerstrip sÄ överför inte det signalen per se, det enda PowerStrip gör Àr att "aktivera" stöd för fler upplösningar.
Dock har nVidias drivrutiner redan stöd för i princip alla upplösningar inklusive HD-upplösningar. Och dessutom inehÄller senare versioner integrerade verktyg för att sjÀlv lÀgga till upplösningar (inte lika avancerat som powerstrip dock).

jaa okej!
antar att mitt Radeon 9800 pro bör funka bra det ocksÄ.

Är som sagt lite sugen pĂ„ den nya 45"aren, Ă€ven fast jag inte sett den pĂ„ riktigt!

Postad 22 January 2005 - 17:13

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • ForumrĂ€v

• 601 inlĂ€gg
  • 0
Som sagt, jag Àr SAGEM AXIUM HD50-Àgare och Àr ruskigt nöjd med bildkvalitén och Ängrar inte en sekund att jag köpte den. (trots att jag inte kunnat se nÄtt pÄ 2 veckor efterssom jag vÀntar pÄ en ny lampa...)

Nu till nÄtt som förbryllar mig.
Har lÀst en massa tester om DLP-maskiner och SAGEM har ju vunnit allt överlÀgset...Ànda tills jag slog upp testet mellan SAGEM och Thomsons DLY644 i Bild & ljud-tidningen.

HÀr skriver dom helt tvÀrt emot vad tex M3-tidningen skrev och det bÀsta köpet Àr klart Thomson !???
Jag har Àven kollat dessa bÀgge och jÀmfört sjÀlv och det Àr ju hÀstlÀngder ifrÄn varandra. Thomson ansÄg jag som mörk med vÀldigt dÄlig betraktningsvinkel samt dÄlig i mörka scener som Àven M3-tidningen tyckte men Bild & ljud skriver helt tvÀrt om.

Man börjar ju undra hur mycket Thomson betalade för detta...eller kan man tycka sÄ olika????

Postad 22 January 2005 - 18:03

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0

Som sagt, jag Àr SAGEM AXIUM HD50-Àgare och Àr ruskigt nöjd med bildkvalitén och Ängrar inte en sekund att jag köpte den. (trots att jag inte kunnat se nÄtt pÄ 2 veckor efterssom jag vÀntar pÄ en ny lampa...)

Har lÀst en massa tester om DLP-maskiner och SAGEM har ju vunnit allt överlÀgset...Ànda tills jag slog upp testet mellan SAGEM och Thomsons DLY644 i Bild & ljud-tidningen.

HÀr skriver dom helt tvÀrt emot vad tex M3-tidningen skrev och det bÀsta köpet Àr klart Thomson !???
Jag har Àven kollat dessa bÀgge och jÀmfört sjÀlv och det Àr ju hÀstlÀngder ifrÄn varandra. Thomson ansÄg jag som mörk med vÀldigt dÄlig betraktningsvinkel samt dÄlig i mörka scener som Àven M3-tidningen tyckte men Bild & ljud skriver helt tvÀrt om.

Man börjar ju undra hur mycket Thomson betalade för detta...eller kan man tycka sÄ olika????

De senila gubbarna pÄ Bild & Ljud brukar inte ha sÄdÀr jÀttebra koll över huvud taget tycker jag (lÀser varje nummer dÄ jobbet prenumererar pÄ den)

edit: och ja just det, Ljud o Bild Àr en av satarna som hjÀlper till att sprida myten att 1024x768 skulle vara en HD-upplösning. grrrrr

Redigerat av Unregistered92d7e447, 22 January 2005 - 18:05.

Postad 22 January 2005 - 21:46

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • AnvĂ€ndare

• 222 inlĂ€gg
  • 0

jag har sett bÀgge apparaterna bredvid varandra..matad med samma kÀlla..sagem har klart bÀttre bild Àn thomson tv:en..kan ju vara sÄ att det var nĎt galet med sagem tven eller nĎt?
Bild Ă„ Ljud..hmm..skumt

jag har överhuvudtaget inte sett nĎn tv som slÄr sagem pÄ fingrarna..möjligtvis att pioneers vÀrsting plasma var i nÀrheten..men det vette fan..

Postad 23 January 2005 - 00:31

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

jag har sett bÀgge apparaterna bredvid varandra..matad med samma kÀlla..sagem har klart bÀttre bild Àn thomson tv:en..kan ju vara sÄ att det var nĎt galet med sagem tven eller nĎt?
Bild Ă„ Ljud..hmm..skumt

jag har överhuvudtaget inte sett nĎn tv som slÄr sagem pÄ fingrarna..möjligtvis att pioneers vÀrsting plasma var i nÀrheten..men det vette fan..

hehe, okej!
ja de var de jag ville fÄ fram, hur bra den stod sig mot plasmaapparaterna!
fast i mitt fall, skulle de inte bli nÄgon av Pioneers vÀrstingar, om jag skulle vÀlja plasma..., utan nÄn i samma prisklass som Sagem-tvn

Postad 23 January 2005 - 10:59

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • ForumrĂ€v

• 601 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en dialog med Darren pÄ Bild och ljud som skrev testet. Kanske lÀgger ut det sedan, vi fÄr se.
Han nÀmner dock att de flesta som har testat SAGEM Àr frÀlsta i alla ingÄngar och de Àr dÀrför som den fÄr sÄ bra i all tester. I hans fall sÄ blev han inte imponerad av detta. Konstigt argument!!

Postad 23 January 2005 - 14:08

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • AnvĂ€ndare

• 190 inlĂ€gg
  • 0
Som jag skrev tidigare kommer det Àven en Axium 56" och helt ny modell pÄ 50" i sommar. Det berÀknas lÀmnas mer info frÄn fabrik i augusti

Kan bli mycket intressant
Den som tidigare sade nÄgot om pris pÄ den nya har fel det finns inget satt dÄ den ej Àr ur beta produktion Ànnu

/Jörgen

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.