Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BenQ DV3750

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Benq DV3750 (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 September 2005 - 22:31

flexus123
  • flexus123
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
imponerande spec, men attans vad ful den var.

Postad 23 September 2005 - 01:33

Unregistered39050
  • Unregistered39050
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag hoppas då att denna TV klarar 1080p via DVI. jag skall nämligen köpa ny tv någon gång andra kvartalet nästa år och då skulle det vara grymt bra med denna om den klarade upplösningen. Fast visserligen så lär det ju hinna komma ut några fler 1080 37" LCD's då. Man får helt enkelt se. Dock är ju denna sjukt billig faktiskt.

edit: Jag hittade här en sak som låter lite mer positiv ang 1080p nu. Läs DETTA inlägg.. verkar som att 1080p ska funka genom DVI med HDCP, däremot så verkar det inte klara det utan HDCP signal. Om detta stämmer så är det ju iaf en förbättring för då gäller det ju bara att ha en DVD som klarar HDCP så är det lungt. Däremot kan det ju bli problem med att köra från dator..

<{POST_SNAPBACK}>

Såvitt jag vet så kommer ju de nya korten från ATI med R5xx att stödja HDCP via dvi utgången, R520 har tom en HDMI utgång :P Visst har både ATI och Nvidia gått ut med att vissa av deras tidigare kort varit HDCP ready, men tveksamt ifall det betyder att de stödjer det fullt ut.
Antar att ATI´s nya kort kommer bli ganska populära hos HTPC användare som vill börja spela upp hdtv men inte riktigt känner sig manade att uppgradera sin cpu.
Alla korten med Avivo kommer ju ha hårdvaru accelererad H.264, vilket sänker cpu användning avsevärt vid uppspelning :P
För övrigt så finns det redan div skärmar på marknaden som faktiskt fungerar i 1080/60hz via vga, inte säker på dvi.
Tänker på Sceptre skärmen (ful som stryk)
http://www.sceptre.c..._X37SV-Naga.htm
Går väl lös på ca 12.000 - 14.000 i Usa.
Så om Benq mot förmodan inte lyckas med det så finns det ju andra paneler som kommer klara av det och säkert snart når våran marknad.
Fast själva AUO panelen i Benq skärmen klarar ju att visa det, så det handlar nog snarare hur Benq har satt ihop skärmen.
En sak jag fick för mig att jag läste var dock att dessa skärmar scalar ner 720p signaler för att sedan scala upp dem till 1080, var tydligen en mycket billigare process än att scala upp direkt och vi vet ju alla hur tillverkare gillar att snåla...
Så ffdshow via htpc lär nog alltid ge bäst resultat, såvida man inte har en dyr dvd spelare. Jag är ju dock inte så kunnig på området, blir att testa sig fram helt enkelt.

http://www.anandtech...doc.aspx?i=2536 (Mycket bra genomgång av ati´s nya Avivo teknik dock inga tester)

http://www.digit-lif...20-preview.html (Features etc)

Redigerat av Unregistered39050, 23 September 2005 - 01:43.

Postad 23 September 2005 - 02:45

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Nijje: Nu är det ju tur att jag ska köpa TV först andra kvartalet nästa år så då har det säkert hunnit komma fler intressanta apparater, men denna ser ju idag rätt trevlig ut. Jag satt också och kollade lite på Sceptre skärmen tidigare idag, dock så verkar den ju omöjlig att få tag på i Europa, i USA verkar den bara säljas direkt genom förestaget. Så tyvärr går ju den bort då. För jag tror nog inte den kommer till europa, iaf inte i någon större mängd. Hur som helst, tur att det är inte är brottom för min del, då hinner man se fler apparater komma, och framförallt så hinner folk testa dem innan mig :P

Postad 23 September 2005 - 08:16

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

edit: Jag hittade här en sak som låter lite mer positiv ang 1080p nu. Läs DETTA inlägg.. verkar som att 1080p ska funka genom DVI med HDCP, däremot så verkar det inte klara det utan HDCP signal. Om detta stämmer så är det ju iaf en förbättring för då gäller det ju bara att ha en DVD som klarar HDCP så är det lungt. Däremot kan det ju bli problem med att köra från dator..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja detta låter intressant. Längre ner i tråden står dessutom att det var en som hade lite problem att få till upplösningen men att han löste det med lite trixande med timings och reduced blanking.

Postad 23 September 2005 - 10:25

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Ja detta låter intressant. Längre ner i tråden står dessutom att det var en som hade lite problem att få till upplösningen men att han löste det med lite trixande med timings och reduced blanking.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu mailade jag dessutom själv BenQ för att få ett svar på det, tänkte även att det kanske var lite skillnad på de versioner av skärmen som finns i andra länder. Detta var svaret jag fick:

Dear Robert,

Currently the TV's hardware does not support this resolution on a PC, and this has nothing to do with HDCP, it has to do with the crystal's frequency and EMI testing. The decision to not support 1920x1080 on a PC has been made because the main focus for the DV3750 is Hometheatre and watching TV and not LCD monitor. Possible in the near future we will support this resolution on a PC. However, if the PC's videocard can output a native HT resolution like 1080i on DVI, it should be able to support it.

Best regards,

Henry Peeters

Sitter och funderar på vad han menar med "Possible in the near future we will support this resolution on a PC" kan det vara så att det går att uppgradera mjukvaran på något sätt när de bestämmer sig för att stödja det :P

Redigerat av RollE2k, 23 September 2005 - 10:27.

Postad 23 September 2005 - 10:58

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jag mailade och frågade vad han menade med "in the near future" också.. och fick ett snabbt svar... och tyvärr så låter det inte positivt. här är det iaf:

Dear Robert,

With "in the near future" I mean that maybe a future model will be able to support this resolution on a PC. It's not possible to update the DV3750 to support this resolution on a PC with firmware/software, the hardware is the limitation. The DV3750 does not support 1080p. As I already said, if the videocard supports native 1080i, it should be possible to display.

Anyway, the main usage for the DV3750 is TV/HT, this is also the reason it currently does not fully support it's native resolution on a PC, because most people will not use it as a monitor but as a TV.

I hope that you're answers are clear now, you won't believe how beautifull the quality of the picture is when displayed 1080i HDTV on the DV3750 ! It's amazing.

Best regards,

Henry Peeters

Så för min del så hoppas jag verkligen det kommer en bättre modell något snart. Eller att någon annan tillverkare som stödjer detta och gärna i samma prisklass släpper någon LCD.

Redigerat av RollE2k, 23 September 2005 - 12:52.

Postad 23 September 2005 - 12:10

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Ja där försvann den modellen ur mina köp funderingar... Synd med ett så bra pris..

Postad 23 September 2005 - 13:29

Unregistered39050
  • Unregistered39050
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jo Kurben du har helt rätt, där försvann den modellen ur "att köpa" listan :)
Lite synd för priset var verkligen inte dåligt!
1080i må säkert se fint ut men jobbigt med interlaced speciellt med en datorbild, max 540 linjer samtidigt är ju ändå mindre än 1080 ;)
Bilden måste ju bli sjukt bra på de 1080p skärmar som finns, iom att bildytan är så liten men med så många bildpunkter :P

Postad 23 September 2005 - 14:29

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Som tur är så skall jag då ändå inte köpa LCD ännu, så när jag väl skall köpa, kring 4-6 månaden nästa år så har kanske BenQ släppt ny en ny LCD och förhoppningsvis så finns det säkert fler tillverkare som har LCD's i samma prisklass som klarar 1080p, precis som ni andra sagt så vill man ju kunna köra 1080p från HTPC:n

Postad 30 November 2005 - 13:37

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Jag mailade och frågade vad han menade med "in the near future" också.. och fick ett snabbt svar... och tyvärr så låter det inte positivt. här är det iaf:

Dear Robert,

With "in the near future" I mean that maybe a future model will be able to support this resolution on a PC. It's not possible to update the DV3750 to support this resolution on a PC with firmware/software, the hardware is the limitation. The DV3750 does not support 1080p. As I already said, if the videocard supports native 1080i, it should be possible to display.

Anyway, the main usage for the DV3750 is TV/HT, this is also the reason it currently does not fully support it's native resolution on a PC, because most people will not use it as a monitor but as a TV.

I hope that you're answers are clear now, you won't believe how beautifull the quality of the picture is when displayed 1080i HDTV on the DV3750 ! It's amazing.

Best regards,

Henry Peeters

Så för min del så hoppas jag verkligen det kommer en bättre modell något snart. Eller att någon annan tillverkare som stödjer detta och gärna i samma prisklass släpper någon LCD.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har dom tänkt sig att man skall titta på HDTV filmer på denna burk?
Skall man köra scart från Blue-Ray spelaren?
El stöder både spelaren och Tv'n 1080i på DVI'n?

mvh

/Jonas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.