"Lot of work, so I guess I will begin with german (80 million people), and other languages later."
Får se när det väl är färdigt, återkommer..

* Officiell tråd - Transgear DVX-700 *
Startad av
rickardl
, mar 29 2005 23:16
275 svar till detta ämne
4 relaterade trådar
Postad 16 november 2006 - 10:18 "Lot of work, so I guess I will begin with german (80 million people), and other languages later." Får se när det väl är färdigt, återkommer.. ![]() Postad 17 november 2006 - 10:42 Tänkte bara tipsa om att Pixmania har sänkt priset på Transgear DVX-700 M10 (den utan trådlöst nät, i annat samma som de andra) till 1604 kr... grymt, grymt bra pris!! Närmaste motsvarande spelare ligger på det dubbla!! ![]() Postad 18 november 2006 - 14:20 ![]() Nu, så har jag försökt smälta all information och kunskap. OMG, så mkt nya termer, företagsnamn och allt: Syabas, Linksys, Synology bla bla. Ibland heter de nästan likadant, så jag fick nästan missbruka google tills jag kom nån vart. Och här är jag igen. Jag har kommit så långt i min sökning, att jag fått ihop en lista med frågor *gulp*. 1) Vi börjar med Syabas och deras Firmware. Det jag stötte på var en produkt som heter "D7-DMA" som använder sig av deras firmware och som inte har inbyggd hårddisk. Nu gäller det att man hittar en NAS/router enhet, som "lyssnar" till Syabas, eller måste även NAS:en/routern ha syabas-firmware? Eller räcker det med NSLU2? 2) NSLU2 - när jag trodde att jag fattade, så blev jag plötsligt osäker. Är NSLU2 en slags förkortning på en produkt som heter NetworkStorageLink[U2] från Linksys, eller kan man säga att saker kan vara "baserade på NSLU2"= Om inte, vad är då Linksys, Synology, Infrant, FSG3 (och säkert andra) baserade på - linux? Postad 18 november 2006 - 14:28 Ja, det är en produkt från linksys, inget annat! Postad 18 november 2006 - 20:54 Här kommer lite svar: 1. Nix, du behöver inte ha Syabas i NAS-lösning för den ska "höra" en Syabas spelare. Jag är ingen riktig hejare på NAS-lösningar, har inte skaffat mig en själv. Men jag ska... Det som gjort mig tänd på NSLU2:an är att det finns en mängd olika programvaror till den och att det verkar vara en helt ljudlös och dessutom flexibel lösning med tanke på att du ansluter valfritt antal USB-diskar till den. Tex går en disk sönder, anslut en ny... samma sak om du behöver mer utrymme, dit med den till. Är du osäker på vad du behöver, börja med en vanlig USB disk mot spelaren. I och med att den har USB är det bara att ansluta och köra. Sen med tiden kan du köpa en mediaserver om du vill. Det är styrkan tycker jag, flexibiliteten! 2. NSLU2 är en Linsys produkt. Är du nyfiken på programvaror som finns sök på tex "openslug" på nätet så hittar du vidare! Har du kollat in MPCclub.com ? Där finns mycket om samtliga Syabas-spelare och en hel del om NAS lösningar osv.. Kör hårt!! ![]() Postad 18 november 2006 - 21:05 Jag har kollat lite i MPCclub, men eftersom den är på engelska går det långsamt. Det är svårt som det är redan ![]() jo jag funderar faktiskt att skaffa en sån NSLU2:a faktiskt. Allt tyder på att den är helt rätt, med tanke på att deras kod är öppen och att det numera finns en openslug, som visar sig vara en modifikation av originalkoden. Grejen är att det är så tekniskt, att man bara ser en massa text - inga bilder eller sånt. Så jag är säker på att man kan göra mycket med openslug, men jag vet inte exakt vad. Fast å andra sidan, det går ju inte att göra så mycket mer än att man vill ha bra med stöd för filformat osv. Jag har redan kikat in på lite grejer idag och beställt lite hårdvara. Jag måste nog beställa lite fler saker, tex NAS:en, för NSLU2:an är ju en NAS, eller hur? Jag letar nu efter lämplig MediaServer mjukvara som ska köras på en PC (eller linux? Cyberlink hade nåt intressant enligt nyheter på internet, men hittade inget på deras sida) och som kan styra tv-tuner-kort. Med "styra" menar jag att man på distans, via UPnP kan styra datorn. "Sen med tiden kan du köpa en mediaserver om du vill" skrev du - vad menar du? Postad 18 november 2006 - 23:23 NSLU2 plus USB diskar är en NAS lösning. NAS står för Network Attached Storage (Nätverks ansluten lagring). Så det ska bara att vara å köra. När det gäller Opelslug och annan mjukvara så kan du söka runt på forumet och ev PM:a vissa medlemmar som verkar duktiga på NSLU. Alternativt kan du ju starta en separat NSLU2 tråd där du ber om tips osv, då kan ju allt gå som en dans. Tror även det finns en del tips på MPCclub. När det gäller Mediaserver, vad ska du köra för maskin?? Transgear eller nåt annat?? Det följer ju med en mediaserver till Transgearen, UltimateServer eller Mediaserver kommer inte ihåg?! Sen har du gratisalternativen: Wizd (ska vara skitbra), Swisscenter (borde funka, lite osäker), Oxylbox (tyska). Sen finns köp-alternativen: EZlinkNG (kanske den bästa?!) och en drös till. Om jag förstått det hela rätt så finns det en variant av Wizd som du kan installera direkt på NSLU2:an... det skulle ju vara grymt, helt ljudlöst och stabilt, det står mer på Wizd hemsida. Jo, "att du kan köpa en NAS senare". Det ända jag menade var att köper du tex en Transgear så kan du köra en externa USB-disk till att börja med, det är ju inte alltid lätt att veta vad man vill ha, hur mycket utrymme man behöver osv. Då förlorar du ju ingenting, du får en bekväm lösning direkt som du sedan kan ansluta till NSLU:n när/om du ska köra den lösningen. Postad 29 november 2006 - 13:38 Tack för tipset Kanelbullen, nu har jag köpt en Transgear DVX-700, har haft den i ca en vecka. Köpte även en Pinnacle ShowCenter 200 men den skickar jag tillbaka. Det känns som om dessa spelare har liknande prestanda vad det gäller streamad media från datorn. Förutom att TG'n har DVD, DVI och uppskalning för några hundra kronor extra. Efter att jag haft TG'n urkopplad en stund och satte in sladda på nytt så verkar displayen ha fått spatt. Den visar massa tecken och det ser inte ut som något mänskligt språk. Displayen visar detta även i standby. Nån annan som fått samma problem? Har lyckats ta bort CSS skyddet och gjort den regionsfri. Däremot har jag inte lyckats köra den i "pixelmappat" läge försökte ställa in den på DVI 1024*768 (eller vad det nu var, har en LGPC3R) men då blev det svart på skärmen. Vad är det för skillnad på DVI 720P och DVI 720P 50 Hz förresten? / SP Postad 29 november 2006 - 18:14 Det där med displayen låter ju skumt... har du testat stänga av den med huvudknappen på baksidan?? Ibland kan den ju låsa sig... det verkar dessvärre alla dessa spelare ha gemensamt!! Har LG:n stöd för pixelmappat? Det ska inte vara något problem i så fall, 1024x768 bör funka... skumt annars tycker jag!! Apropå 720 så skulle jag tro att skillnaden är att "720P" kör i 60Hz, men säker kan man ju aldrig vara!! Ha det!! ![]() Postad 29 november 2006 - 18:59 Jo, jag har prövat att bryta strömmen helt. Verkar tyvärr inte bli bättre med displayen för det. Nåja jag kommer ändå aldrig titta på den ändå, orkar inte skicka tillbaka den p g a detta, skulle vara för andrahandsvärdet då. Nu brukar det ju bli i princip noll för såna här apparater ändå. En till fråga: Har sett en DTS symbol i displayen. Kan transgearen avkoda DTS? Måste man köra analogt ljud ut då eller? / SP Postad 29 november 2006 - 19:10 Du skulle kunna testa att flasha om firmwaren... det kanske skulle kunna få displayen att fixa till sig?!? Vet inte om det hjälper, men kan ju vara värt ett försök! När det gäller ljudet så skickar Transgearen ljudet vidare för avkodning i tex Receiver... Nu är jag inte hemma, men har för mig att den inte har analoga-utgångar för DTS/DD. Det hade den haft om den innehållit en dekoder! Apropå Pixelmappningen, fanns det bara 1 val för 1024x768?? (är som sagt inte hemma...). Har du testat hur det blir om du kör 1080i? Det ska din TV fixa! Alla TV/DVD:er är olika så det är bara att testa vad som ger bäst bild! En annan sak: har du testat högupplösta Jpeg-bilder... hakan åkte ner när jag testade första gången... så grymt! Postad 30 november 2006 - 00:24 ![]() Jag kör Optisk-coax till förstärkaren och kör DVI till tvn, fungerar utan problem! Jag har även lyckats på tjejen att fatta hur man använder hela systemet (otroligt va?). Jag använder Wizd som är hur enkelt som helst, man behöver i princip bara installera, säga vilka mappar som är vad.. sen behver man aldrig mer röra programmet, mycket smidigt! Spatte: Du kanske skulle testa att bara göra en Reset, finns ju en liten knapp på baksidan, kan vara värt ett försök. Postad 30 november 2006 - 23:54 Är lite nyfiken: Spatte: Hur går det?? Blir det som du tänkt?? MonoJunkie: Såg att du var inne på MPCclub! Går allt bra?? ![]() ![]() ![]() Postad 01 december 2006 - 14:30 Detta + displayen gör att jag nu måste skicka tillbaka apparaten. Jag gör dock ett försök till och kör en lika dan i utbyte, hoppas att detta var ett måndagsexemplar. Man har ju inte precis hört att Pixmania ska vara bra på det här med efterköps service så jag håller tummarna för att man får en ny spelare innan jul. Suck. / SP Postad 01 december 2006 - 15:04 Du skulle kunna testa att kontakta Trans-technology.com De har en supportkille som är gryyym! Han sitter i Holland tror jag det är! Heter Sascha, går du in på deras hemsida så kan du ringa honom, han är mycket bra! Annars kan du skriva ett inlägg på MPCclub.com han brukar bevaka Transgear forumet som en hök, han brukar säga till folk att man ska skicka dom direkt till honom! Då tror jag kanske att du kan få en god jul med lite flyt!! ![]() Postad 04 december 2006 - 14:49 Härligt att höra, de va på tiden ![]() Själv väntar jag fortfarande på firmware-uppdatering, musik och bläddra samtidigt är det enda jag saknar.. men 1080p skulle vara roligt för dom som har en tv som klara det ![]() Postad 06 december 2006 - 12:53 Xvid klarar den av tror jag.. alla format förutom x264 (ingen spelare idag klarar detta format). Subs har jag faktiskt inte testat Skulle kunna göra ett litet test, återkommer ![]() EDIT: Hittade detta på mpcclub.com som supportkillen skrivit: "The player only supports .srt subtitles...." Så om dom inte lagt till det i den senaste firmwaren (som är 13.13(?)) så borde det bara vara .srt som funkar. Jag märkte att subs över Wizd inte fungerade lika bra, eller så är det uppdaterar den inte mappen ordentligt ![]() EDIT2: Såklart fungerade det utmärkt genom Wizd också, bara jag som glömt att aktivera Subtitles i min TG. Svenska går inte att välja inne i TGns inställningar men när man väl spelar upp filmen och trycker på Subtitles (på fjärren såklart) så dyker undertexten upp, precis som den ska. Redigerat av fakealfons, 07 december 2006 - 12:03. Postad 07 december 2006 - 14:36 Xvid klarar den av tror jag.. alla format förutom x264 (ingen spelare idag klarar detta format). Shysst! Det väger upp ganska mycket för min del , det är sällan man ser på Xvid. Men när det sker ska tjejen har sub. Annars godkänner hon inte filmen ![]() Postad 08 december 2006 - 09:01
Kan meddela att jag kört HDTV .ts filer med mycket gott resultat. Bildkvalitén är häpnadsväckande. / SP Postad 08 december 2006 - 10:35 .ts filer funkar utan problem. Har kört flera olika. Har bla kört Gladiator i 1080p... (bara 22Gb...) blev ruskigt schysst! Observera att det kan vara känsligt vilken upplösning man kör, körde först "1080i 50" och det blev ryckigt?! Bytte därefter till "1080i" och det var klockrent... så man kan få testa lite emellanåt! ![]() Postad 10 december 2006 - 17:05 Jag funderar på att köpa mig en Transgear. Visst är det så att den klarar av alla kända HD-format utom x264? Känns som det kan vara ett bra köp tills det dyker upp spelare som klarar x264-filer. Jag kommer inte att köra högre upplösning än 720p. Redigerat av Freq, 10 december 2006 - 17:26. Postad 10 december 2006 - 22:12 Den stöder inte vissa filer (ofta XviD tror jag) med något som kallas GMC. Då får man ljud utan bild bara. / SP Postad 10 december 2006 - 22:18 När det gäller HD-filer så tycker jag nog den klarar det mesta, det finns vissa kombinationer av WMV där ljudet inte är korrekt, men jag tror det gäller generellt Sigmatek-baserade spelare. Som en lösning för säg 1-2 års sikt tycker jag spelaren är ganska svårslagen vad gäller pris/prestanda. Jag är precis som du ute efter en spelar som ska klara H.264/X.264 på sikt, det verkar dock som detta dröjer minst ett halvår till och sen ska grejerna bli bra coh stabila... lär ta en stund! När det gäller fil-kompatiblitet är ju problemet för de flesta spelare att det finns oändliga kombinationer av codecs att köra... då är det inte alltid lätt att få 100% att funka, tyvärr. Postad 12 december 2006 - 17:00 Har för mig att jag testat... lite osäker. Men som med alla format med stor flexibilitet så beror det på hur de är skapade, codecs osv... Men det ska nog fungera utan problem. Xvid ska väl ha en kompatiblitet mot Divx? Har du några länkar till Xvid-HD film klipp så kan jag testa! Postad 12 december 2006 - 19:02 ![]() Info om bitrates osv: Video: XVID 1280x720 23.98fps 7186Kbps Audio: Dolby AC3 48000Hz 5ch 384Kbps Funkar utmärkt! Postad 12 december 2006 - 22:26 Här finnns det massor av HD Material, bl a Xvid i 720p formatet. http://www.highdeffo...read.php?t=6537 En annan fråga: Låter denna maskin mycket? Har läst någonstans att fläktarna låter en hel del. Postad 13 december 2006 - 00:01 Det är ju möjligt att ha en hårddisk internt (idiotisk funktion i och med att den inte är nåbar över nätet, tyvärr...), så den har en fläkt som låter en del. Den ska visst gå att ta bort, osv men då ryker ju garantin. De har dessvärre en försegling på maskinen... Kan testa lite Xvid om du vill, hade länken, den är klart bra!! ![]() Postad 13 december 2006 - 22:25 ![]() Jag är iof. ganska petig då det gäller ut, mest fläktljud då det är grymt irriterande! men själva operationen var inte svår alls, lossa chassit, dra ur en kabel.. klart! Postad 13 december 2006 - 23:02 Jag beställde DVX-700 M10 från PixMania idag. Den kostade 1487 inkl frakt. Postad 14 december 2006 - 15:26 Så Beställde jag min Transgear DVX-700, vilket jag är mycket glad att jag gjorde. den fungerar utmärkt, jag har konverterad en del filmer för ungarna, och de kan sköta den med vissa problem de kan inte läsa. Jag kör server program varan wizzd på en Win 2003 server fungerar bra. hade dock önskat att få Bilder på filerna istället hade under lättat för alla hemma. Typ Nallphu.avi och kunna ha en bild som heter Nallphu.jpg och då visas den istället lite mer som Win Media Server Jag har den kopplad till TV:n och min projektor LG rd JT 92, och matar den med en DVI - D kabel på 10 meter från Kjell och Co 249:-, men jag är rätt borta på detta med format och kablar osv. I vissa av lägena på DVI-D när jag matar projjen så får jag riktig kass bild jag får alltså färgskiftningar i bilden och riktig dålig bild, undra vad jag skall köra för DVI-D ut signal, får helt enkelt testa mig fram. har för mig att projjen klarar 854x480p (Native) 1280x1024 (Supported) vad kan detta bero på eller vilken upplösning på DVI-D ut passar bäst här ? Jag tänkte testa att köra en fil med tillägget HR HDTV men då fick jag bara ljud och ett medelande om att Gcm no support, vad är detta? vad är detta .ts filer ni nämner relativt ofta? Redigerat av oggebogge, 14 december 2006 - 15:32. Postad 14 december 2006 - 20:07
Man kan ställa in i WizDXP att man vill ha thumbnails, alltså borde den visa mappen (som filmen ligger i) med en bild istället. Men frågan är om den verkligen visar bilden, antar att du helt enkelt får testa dig fram i inställningarna (finns även inställnoingar man kan göra på spelaren i Wizd). Upplösningen har jag iaf. inga problem med, jag kör antingen 720p eller 1080i via DVI-D, men å andra sidan har jag en 40" LCD. Din projektor borde klara massor av upplösningar mellan 854x488p & 1280x1024 så som sagt, testa dig fram ![]() "Gcm no support" har jag inte hört talas om och hittade inget vettigt på mpcclub.com, såg att det kommit ut en ny beta version dock, själv kör jag på stabila 13-13. Enklast att göra såhär: Det är alltså ännu ett format liksom .avi/.mpg osv ![]() Postad 14 december 2006 - 20:25 Det enda jag blir små irriterad på är att den inte klarar vissa saker. T.ex AAC (som jag trodde den skulle klara) jäkligt drygt att sitta och koda om alla ljudspår till Mp3 har suittit i 3 dagar nu och är ändå inte klar (med tanke på att man bara äger en Pentium2 ![]() Har hitta många bra program dock som extraktar MKV & OGM, och som fixar subs. Postad 14 december 2006 - 23:47
Hej! Menas det att det går spela MKV-filer i denna spelare bara man har rätt program i datorn? Postad 15 december 2006 - 01:48 ![]() Menade att man måste transcoda allt till Avi innan.. Dock tror jag att det kanske stödjer MKV m.m. om man kör genom datorn med W-lan & UltimateServer. Fast jag är inte säker, min har inget W-lan. Postad 15 december 2006 - 12:01 Oggebogge: Som fakealfons skrev, du får helt enkelt testa dig fram lite för att se vilket som ger dig bäst resultat. När det gäller "GCM no support", är det inte GMC som menas?? Gmc o Qpel är funktioner som kan användas vid kodning av Divx o som inte alla spelare stödjer, skulle tro det är det! MonoJunkie: Ska du köra den via dator så kan det finnas stöd för filformatet via någon serverprogramvara. Nu har jag inte grävt runt, men kolla med Oxylbox, EZlinkNG eller Swisscenter tex. Kan vara så att du hittar AAC stöd direkt där! Du behöver ju inte köra W-lan, ta en kabel mellan datorn o TG:n bara så löser sig allt (skall vara en korsad kabel vid direktkoppling). Postad 15 december 2006 - 14:52 ![]() Postad 15 december 2006 - 15:18 Kopierat från mpcclub.com ![]() Postad 18 december 2006 - 14:05 ![]() Varför blir det en massa pixlar när jag kör WMV9 filer? och en till hur updaterar man firmwaren? Har kopplat in TG'n till mitt modem men inget händer när jag trycker update firmware (står bara att den inte hittar sidan) Postad 18 december 2006 - 15:10 Får du pixlar på WMV9???? Vad heter filmen o upplösning, vilken upplösning kör du på skärmen? Ska du köra uppdatering från din TG, tror jag att du måste ha den kopplad till bredband. Själv har jag bara installerat firmware med CD-R, jag har bara brännt filen tillsammans med en indexfil (när man laddat ner FW tidigare har den bestått av 1 st Bin-fil o 1 st index.htm fil). Den låg inte med i den senaste, 20-70. PM:a mig med din mail-adress om jag ska skicka den! Försökte själv installera från USB-minne men misslyckades, antar att index-filen pekade fel för USB:n. Redigerat av Kanelbulle, 18 december 2006 - 15:28. Postad 18 december 2006 - 16:33
Om du kopplat direkt till modemet så måste du nog be TG'n att uppdatera, eller att den ska känna efter om den får ett nytt IP automatiskt (kolla så att den får nytt, ska alltså inte börja på 192.xxx. OM du inte använder router). Om det är så att du måste skriva in IP adress till Gateway och DNS osv så kan du göra det manuellt i TG'n, lite krångligt förklarat jag vet, men gör så gott jag kan ![]() Postad 18 december 2006 - 19:09 kan man spela en mp3 låt medans man blädrar i bland dom anndra? Kan man lyssna på webradio? är lite tveksam att beställa från pixmania dom har ju inte fått så bra ömdömen har tittat lite på Pinnaclel showcenter200 är det någon större skillnad på dessa förutom dvd har ej platt tv än så hd är ej så viktigt. Postad 18 december 2006 - 20:37 några förslag? Postad 18 december 2006 - 21:25 eas: Den finns kvar på Pixmania, men det är nog brådis, den tillverkas ju inte längre. De har M10 modellen, den utan Wlan för ca 1400kr... grymt billigt. Jag kan inte jämföra den med Showcenter 200. Du kan inte lyssna på MP3 medan du bläddrar. Det är möjligt det kan gå med rätt serverprogramvara, det finns ju massor (Serverprogrammen fungerar på samtliga Syabas-maskiner) tex Wizd, Oxylbox, EZlinkNG osv. Vi vet väl inte riktigt hur det blir med support osv framåt, men den funkar bra tycker jag. Audiovector: De senare Firmwaren är regionfria samt CSS-fria (du kan skala upp allt). Uppgradering gör du via CD-R (det gör jag) eller via onlineuppdatering över bredband. Som sagt, ni som är intresserade får bestämma er, storebror (M20) är helt slut, lillebror är den som finns kvar, M10 saknar Wlan men är annars identisk. Postad 18 december 2006 - 21:53 Var hittar man upgrade-filerna? Postad 18 december 2006 - 22:45 MPCclub.com har en Transgear tråd. TransTechnologys Europeiska support (Sascha) håller till där, grymt bra kille!! Transgear Firmware 20-70-06-1121direktlänk Postad 22 december 2006 - 01:50
Tjena! Fick hem min idag. Jag har en 10m 329:-:s HDMI kabel från Kjell & Co till min Sanyo Z-3 projj. Satte på en DVI-HDMI adapter. Testade 1080i och OSD:n blev en aning suddig. Projjen har 1280x720 Native därför blev det 720P. Perfect skärpa på OSD:n. Testat allt från smått till 1080P demos. Funkar kanon!! Det borde inte vara kabeln även om jag var skeptisk mot Kjell & Co:s HDMI kablar men det kanske är skillnad med DVI kablarna Rek. 480P (854x480) Borde vara optimalt i ditt fall. Men självklart så testa dig fram... 1400:- är löjligt billigt för denna. För dom pengarna klarar jag mig utan x.264/h.265/MKV stödet. Skulle det vara behov så får man väl transcoda.... ![]() /Crille 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |