Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Harman Kardon HD 970

182 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 september 2005 - 19:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Har du testat DSD ännu, Satman?

Postad 23 september 2005 - 10:38

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Har under tiden nu sålt min HD 755 och köpt Marantz SA-15S1 från Lefflers. Kanske lite taskigt att jämföra och även om jag ville så skulle jag inte kunna göra det :P

Redigerat av Blind Guardian, 23 september 2005 - 10:41.

Postad 27 september 2005 - 06:49

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

På Hifi-Center i Malmö så tipsade dom om att köra analogt så blir det bra, tror det beror på vad man har för grejor i övrigt oxå.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du kör digitalt använder du väl inte D/A:n i spelaren? Då blir ju själva konceptet med en "bra" cd-spelare tappat :)

Postad 28 september 2005 - 08:59

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Läste ett test i tyska tidningen Audio med dessa spelare:
Atoll CD 50, 650 Euro
Harman/Kardon HD 970, 400 Euro
NAD C 521 BEE, 390 Euro
Rotel RCD-02, 600 Euro
H/K vann testet medans de tre övriga fick ungefär lika bra resultat.

Postad 30 september 2005 - 07:20

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Läste ett test i tyska tidningen Audio med dessa spelare:
Atoll CD 50, 650 Euro
Harman/Kardon HD 970, 400 Euro
NAD C 521 BEE, 390 Euro
Rotel RCD-02, 600 Euro
H/K vann testet medans de tre övriga fick ungefär lika bra resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, läst det med. Den blev placerad som mest prisvärd i sin klass....

Postad 04 oktober 2005 - 16:11

satman
  • satman
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu har jag testat DSD. Mitt intryck att DSD är en förbättring men den når inte fram hela vägen till HK:n i mina öron. På några enstaka skivor är det en jämn kamp men som sagt föredrar jag HK ljudet.

Det jag också hunnit testa ordetligt är DA omvandlaren i HK:n med en extern källa. Den är faktiskt riktigt bra. Jag lyssnade till och med på mp3 skivor med viss behållning och det var första gången någonsin som jag har hört ett mp3 ljud som jag ansåg gick att lyssna på överhuvudtaget. För pengarna är jag riktigt nöjd men som audiofil blir man ju inte "nöjd", för gräset är alltid grönare med någon annan apparat ;)

/Satman

Postad 06 oktober 2005 - 15:31

wandero
  • wandero
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har nu snart bestämt mig för o testa en hk970. Hur är ljudet eg?
Är det stort perspektiv och sånt? Hur är basen tex? Tänkte att istället för o köpa
en beggad hiend spelare för 5k som är kanske mer än 5år gammal så kanske
den här för 3k slår såna s.k hiend maskiner.

//wandero

Postad 03 november 2005 - 15:43

quixotic
  • quixotic
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Blev ägare till en HD-970 idag, köpte för provspelning hos Lars Bengtsson på St. Eriksgatan i Stockholm (otorligt trevlig butik, alltid klockrent bemötande och vettiga priser).

Ikväll blir det inkoppling och provlyssning, ska prova att köra min gamla Pioneer Elite PD-91 (high-end som har mycket fin transport, extern trafo, koppar rakt igenom, etc) med DAC'en i HK'n, ska bli intressant det med, även om jag nog tror att HK'n står sig bra på egna ben.

Återkommer med rapport efter provlyssning! :D

Postad 16 januari 2006 - 13:26

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Har nu snart bestämt mig för o testa en hk970.  Hur är ljudet eg?
         Är det stort perspektiv och sånt? Hur är basen tex? Tänkte att istället för o köpa
         en beggad hiend spelare för 5k som är kanske mer än 5år gammal så kanske
         den här för 3k slår såna s.k hiend maskiner.

//wandero

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, 970:an spelar stort och luftigt. Basen är torr och djup. Utvecklingen går framåt även på CD-spelare så denna slår säkert många begagnade hi-end-spelare på fingrarna. Ren klass A är det inte många CD-spelare som har överhuvudtaget, oavsett prisklass... :o

Får man ett utlåtande snart, Quixotic?

Redigerat av Audiovector, 16 januari 2006 - 14:57.

Postad 21 januari 2006 - 20:31

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Har denna maskin hemma på en snabbtest ikväll. Blir ingen djupdykning, men här kommer lite intryck så här långt.

Imponerad maskin med tanke på vad den kostar! Trodde innan att den skulle ha ett mer "grabbigt ljud". Hade ganska fel kan jag säga. Hade jag vart ute efter en prisvärd CD-maskin så hade denna vart klockren! Nu vill jag dock ha lite mer funktioner såsom DVD-Audio/Video och SACD, men som CD-maskin är HD 970 mycket bra för pengen, som sagt. Har bara kört den via de analoga utgångarna till min receiver (Marantz SR-7500).

Spelar med bra dynamik och tajt-, stram bas. Blir aldrig blöt och jäklig. Fin upplösning i diskanten också. Mellanregistret är bra det med. Tydlighet i hela frekvensomfånget kanske man skulle kunna säga? :)

Displayen är mycket tydlig och bra. Bra med CD-text också. Skönt att se vad låtarna heter om CD-skivan har CD-text. Texten scrollar då från höger till vänster. Olika information går att få också genom att trycka på "Info"-knappen på fjärren. Displayen är även dimmbar i två steg förutom helt av. Dock är fortfarande powerlampan lysande i blått när maskinen är påslagen. Skulle vart smutt om den gick att stänga av/släcka helt också. Den lyser orange när spelaren är i standby.

Fjärren är väl så där. En DVD-22-fjärr med färre knappar skulle man kanske kunna säga. Ej bakgrundsbelyst, men det kanske inte behövs i sådana här sammanhang(?). Lite riktningskänslig är den också.

Har aldrig hört en sådan här välljudande CD-maskin i denna prisklass (3k). Ska jag jämföra den med något så får det bli en DVD-spelare - Pionner DV989AVi. Den är den jag har mest färskt i minnet. Pioneern är så klart en bättre maskin på det stora hela med DVD-uppspelning osv, men på CD-uppspelning är denna maskin minst lika bra.....om inte lite bättre IMO då HKs frekvensomfång känns mer "flat" på ett bra sätt. Inget som sticker ut samt att dynamikomfånget är riktigt bra.

Kul bekantskap tycker jag. Roligt att det går att göra fynd om man är ute efter en bra CD-spelare.

Köprekommendation utfärdas av mig. ;) Hur den är rent kvalitétsmässigt i längden kan jag inte uttala mig om. :D

Edit: Är förkyld för tillfället så det är svårt att höra alla de där detaljerna man vill höra. Sorry för det! Kanske kommer testa denna CD-maskin lite mer längre fram.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 21 januari 2006 - 20:46.

Postad 22 januari 2006 - 11:23

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Kul att fler tycker som jag! Spelaren har ett oerhört rent ljud med hög närvarokänsla, rösterna "kliver fram" flera meter i rummet jämfört med min Philips 9000S. Det enda jag haft hemma som låtit lika bra är en NAD Silverline S500 med 12000 på prislappen, men den hade mkt sämre finesser, fjärr och display.

Postad 22 januari 2006 - 16:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Fjärren är väl så där. En DVD-22-fjärr med färre knappar skulle man kanske kunna säga. Ej bakgrundsbelyst, men det kanske inte behövs i sådana här sammanhang(?). Lite riktningskänslig är den också.

Håller inte med. Min fjärr funkar i alla lägen, även bakåt! Kolla batterierna i din.

Redigerat av Audiovector, 23 januari 2006 - 10:22.

Postad 16 februari 2006 - 18:29

Gary_tennis
  • Gary_tennis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Kul att fler tycker som jag! Spelaren har ett oerhört rent ljud med hög närvarokänsla, rösterna "kliver fram" flera meter i rummet jämfört med min Philips 9000S. Det enda jag haft hemma som låtit lika bra är en NAD Silverline S500 med 12000 på prislappen, men den hade mkt sämre finesser, fjärr och display.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena!
Är sugen på att införskaffa en hd970, men jag funderar lite på hur ljudet är i förhållande
till om man köper en HK dvd-22 eller ev den nya, dvd-23?
Brukar dvd spelare ha sämre ljud än CD spelare i samma prisklass?
Blev lite fundersam för en HK dvd-22 kan man ju få för bara 2000kr i dagsläget
medan hd-970 kostar 3000kr.

Tacksam för lite hjälp! :)

Postad 16 februari 2006 - 19:53

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Stämmer, det är stor skillnad på ljudet!
Men H/K:s DVD-spelare står sig bra mot konkurrerande DVD-spelare i alla fall.

Postad 19 februari 2006 - 18:02

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
jag jämförde hks cd 970 med dvdn i samma familj, det var stor skillnad. cdn gjorde slarvsylta av sin motståndare (inte så oväntat kanske), tyckte även att den klåddes av min onkyo dvd 501.

Redigerat av e-robban, 19 februari 2006 - 18:04.

Postad 19 februari 2006 - 19:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Menar du inte att den klådde din Onkyo?

Postad 20 februari 2006 - 18:26

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Den verkar trevlig tycker jag...
Ingen som är sugen på att sälja sin H/K HD970 till mig?

Mvh Magnus Eriksson

Postad 20 februari 2006 - 20:41

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Menar du inte att den klådde din Onkyo?

<{POST_SNAPBACK}>

alltså min dvd klådde hks dvd, inte cdn så klart.

Postad 21 februari 2006 - 11:42

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Tänkte väl det! Jag kopplade in min nya AVR630 igår, och matchningen mot HD970 var enastående. Jag har aldrig tidigare haft två så dynamiska produkter TILLSAMMANS, resultatet är otroligt häftigt.
Jag kan verkligen rekommendera alla med H/K-förstärkare att matcha sitt system med en H/K HD970.

Postad 21 februari 2006 - 11:45

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Den verkar trevlig tycker jag...
Ingen som är sugen på att sälja sin H/K HD970 till mig?

Mvh Magnus Eriksson

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle inte tro att någon vill sälja sin, man blir lätt beroende av ljudet. :angry:
Tack förresten för den NAD C542 du sålde till mig i somras förresten. Den var mkt bra men ej i HD970-klass... :D

Postad 21 februari 2006 - 22:36

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
ingen som har jämfört 970 med nån kinesisk tungviktare typ orginal 2008?

Postad 22 februari 2006 - 09:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Kolla in detta test från tyska Stereo. Här kan man se i procent hur bra spelarna är, samt hur prisvärda de är i antal stjärnor. HD970 fick 47% i ljudkvalitet och 5 stjärnor i prisvärdhet. Det finns en hel del exklusiva kinesiska CD-spelare i testet med bättre ljud men med färre stjärnor...

Bifogad fil(er)

Postad 22 februari 2006 - 10:10

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
bara att den har den placering den har på listan bland alla high end spelare verkar vara ett gott tecken :) kan du sätta ut den andra sidan också?

Postad 22 februari 2006 - 10:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Jag har inte den tyvärr. Sidan jag har fanns på Akkelis hemsida.

Postad 22 februari 2006 - 14:00

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
vad skulle ni säga 970 har för svagheter då? har bara lyssnat litegrann på den och fördelarna jag hörde då gjorde det lite svårt att vara kritisk :)

Postad 22 februari 2006 - 21:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Det enda jag kommer på är att den saknar HDCD-dekoder, men det har jag i förstärkaren som tur är... :D

Postad 23 februari 2006 - 14:19

Yammamannen
  • Yammamannen
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Har bara jämfört med DVD spelare och DA i min Marantz SR-7400 och om det är en svaghet vet jag inte men ljudbilden är inte lika bred, dock har den mer precision på instrumentplaceringar.

Den spelar mer rakt upp i nyllet på dig och med en jädra dynamik.
Samtidigt väldigt analytisk där ljusa inspelningar kan bli påfrestande.

Som sagt, dessa reflektioner jämfört med bioprylar.
Jag skulle oxå vilja veta svagheter jämfört med dyrare spelare, kineser och high end.

Hur är det med inspelning av denna maskin, behövs det? Hur lång tid och hur ändras karaktären? Min kanske behöver lite mer tid.

Postad 23 februari 2006 - 15:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Det blev en större bredd i ljudet efter en veckas aktivt spelande, kanske 100-150h. Jag hade den på repeat vissa nätter också. :D

Postad 12 mars 2006 - 04:54

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Ni som har haft er spelare en stund får gärna kommentera ytterligare ljud- och funktionskritik, t.ex. om den förändrats ljudmässigt efter längre inspelning, att koppla in sin dators ev digitalutgång, byggkvalité och oljud vid uppspelning, jämförelser med andra bättre källor.. osv. Gärna med vilken utrustning ni körde med. Tack på förhand pojakar och flickor! :angry:

Är sugen men den verkar vara slut i många affärer..

Postad 12 mars 2006 - 11:49

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Hej

Jag har jämfört 970 med Advance Acoustic MCD203. Ljudet har faktiskt ganska lik karaktär i båda spelarna. Kan bero på att DA omvandlarna som sitter i spelarna kommer från Analog Devices. HK har en billigare omvandlare som även klarar SACD (en funktion som inte används i spelaren).
AA upplevde jag som aningen mer öppen. AA var bättre på att skilja mellan fina mikrodetaljer och likaså var mikrodynamiken bättre. En sak som var påtaglig i direkt jämförelse var att AA hade rikare ljud speciellt i tunga passage med orkestermusik. HK var lite ansträngd i sådana situationer. AA var aningen bättre balanserad och även om den kunde återge mer detaljer i musiken än HK upplevde jag inte AA som överanalytisk (vilket jag av någon anledning gjorde i HKs fall).
AA är även mer gediget byggd med sitt fina chassi på 9kg, kvalitetskomponenter (t.ex. bättre DA omvandlare, nätdel och mekanik), balancerade utgångar och rör. AA klarar även HDCD vilket HK inte gör.
Missförstå mig dock inte. HK är ett prisvärt köp. Mina pengar hade nog i denna prisklass gått till Cambridge Audio Azur c640v2 som kostar 500 kronor mer. Personligen köpte jag AA för 4500.

SZ

Redigerat av szoze, 12 mars 2006 - 15:22.

Postad 12 mars 2006 - 14:44

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Tack för intressant svar szoze, men över 3000:- så börjar det blir lite mkt pengar för "bara CDn" för en student. Såg att du kör en MF X-Can, min X-A200R förstärkare skulle må bra av lite extra jädra anamma som HKn verkar ha så det blir nog den.

Har dock en Azur 640C (ej v2) och en NAD T533 på gång för bra pengar, skulle ju va bra att jämföra men det lutar nog mot HKn, har en dator med optisk utgång :angry:

Postad 12 mars 2006 - 16:06

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Tack för intressant svar szoze, men över 3000:- så börjar det blir lite mkt pengar för "bara CDn" för en student. Såg att du kör en MF X-Can, min X-A200R förstärkare skulle må bra av lite extra jädra anamma som HKn verkar ha så det blir nog den.

Har dock en Azur 640C (ej v2) och en NAD T533 på gång för bra pengar, skulle ju va bra att jämföra men det lutar nog mot HKn, har en dator med optisk utgång :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår vad du menar. Personligen tycker jag att Azur spelaren har lika mycket jädra anamma som H/K, men men ... :unsure:

En sak glömde jag nämna i mitt förra inlägg. HD970 som jag hade hemma och testade fick problem med tre skivor. Displayen visade meddelandet "ERROR" och jag fick stänga av spelaren och starta om den på nytt. Därefter försvann problemet. Vet inte riktigt vad det kan vara.

Redigerat av szoze, 12 mars 2006 - 23:19.

Postad 14 mars 2006 - 00:35

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Lite korta notiser från olika press (alla i PDF):

EISA player of the year >
"Without competition". Stereoplay magazine has given the Harman Kardon HD 970 CD player the highest praise >
German magazine 'Stereo' has pronounced the new Harman Kardon HD 970 CD Player "A one of a kind in its price class" > :D

Nån som läst/kan återge en norsk HiFi tidning från feb-mars som sågade HKn totalt i en 10 CD spelar-test? Platt, omusikaliskt tror jag de skrev.... skumt, kan det vara nybörjarmiss att de inte spelade in den ordentligt? :P

Postad 14 mars 2006 - 07:49

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Nån som läst/kan återge en norsk HiFi tidning från feb-mars som sågade HKn totalt i en 10 CD spelar-test? Platt, omusikaliskt tror jag de skrev.... skumt, kan det vara nybörjarmiss att de inte spelade in den ordentligt?  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror lite grann vilka spelare de jämförde med. Tyckte personligen att HK var ganska musikalisk för sin lilla peng.

Postad 15 mars 2006 - 11:42

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Någon borde testa testarna... ;)

Postad 16 mars 2006 - 00:50

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hej på er! Jag tänkte slå till på denna och har sniffat runt på nätet en del och tänkte dela med mig av de utmärkta mer detaljerade specifikationerna (och en bild) som dels skrivs fel på vissa sajter och dels knappt finns att hitta (som att DACen stöder SACD! men det verkar behövas nån extern avkodare):

HK HD-970 på pappret
KÄLLOR:

Främst Grekisk test
Diskussion
-------------------
DAC:
Analog Devices AD1955, Länk>

DNR(dB): 120
SNR(dB): 120
THD+N @ 1 kHz (-dB): 110
Product Description: Multibit Sigma-Delta D/A w/ SACD Playback

"The AD1955 is a complete, high performance, single chip stereo digital audio playback system comprised of a multi-bit sigma-delta modulator, digital interpolation filters and a continuous-time differential current output DAC section. Unique to this audio DAC is the separate SACD (super audio CD) bit-stream and external digital filter interface, which allows users maximum system flexibility.

The AD1955 supports 24-bits, 192 kHz sample rate and is designed for use in high-end SACD players, DVD-audio, home theater, automotive audio, digital mixing consoles, digital audio effect processors and sampling musical keyboards."
------------------
OPs:
- Analog Devices OP 275 as l-V converter Länk >Elfa >

- BurrBrown OPA 2134 as output filter Länk >, Elfa >
------------------
Övrigt
- BlackFin DSP from Analog Devices ADSP-BF532 (Länk >)
- DVD-ROM drive: (faktiskt!) standard IDE interface DSL-710A från DVS, Korea. Det är samma som t ex Arcams nyare DVDer, Denver DVD-310, m fl använder (Länk >, Magnavox DVD:
"The DVD-ROM drives used in most Apex DVD players are made by a company called DVS in Korea. These units are pretty much a standard computer IDE interface DVD-ROM drive and act as such if you plug the drive into your computer on the IDE interface. Windows 98 and above will automatically recognise the drive."
Skulle man isf kunna 1) uppgradera fw om nödvändigt? (SACD?) 2) Sätta in en annan, stabilare drive med IDE?
- R-core type transformer
- Capacitors of Samwha 4x4.700 mF
- MP3 decoder (mm?): XILINX, XC9572XL, Länk >
------------------

OP amparna sägs vara utmärkta och är ofta de man moddar andra spelare med. DACen är nog utmärkt och invändigt ser det rent o snyggt ut så jag tror man blir nöjd. ;) Men lite skärmning och dämpning borde kanske kunna göra ännu lite mer. :D

Ni som redan har en kanske vill lägga upp närbilder på innandömet i ett galleri etc? Elektronik e sexigt när den e bra ;)

Intressant drag från en tillverkare som HK som varit rätt långt ifrån deras tidigare "audiofil image", undrar om det kommer en uppgraderad 2-kanalare nästa år ;)

Bifogad fil(er)

Redigerat av NirreFirre, 16 mars 2006 - 11:02.

Postad 16 mars 2006 - 08:34

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

DACen är snäppet bättre än AD1953 som bl.a. sitter i MCE2003 och invändigt ser det rent o snyggt ut så jag tror man blir nöjd. ;) Men lite skärmning och dämpning borde kanske kunna göra ännu lite mer.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

DACen som sitter i MCD203 är AD1853. AD1853 används i bl.a. Micromegas dyrare modeller, Accuphase och Mark Levinson. Jag skulle inte vilja påstå att den ena är bättre än den andra. Det som i det här fallet kan påverka ljudet mest är kringkomponenterna och deras placering. I Harman Kardon sitter både spänningsmatningen, de digitala kretsarna och de analoga kretsarna på ett och samma mönsterkort. Hur påverkar detta ljudet osv.? ;) I MCD203 drar man kablar mellan de olika kretskorten vilket också kan vara negativt.

I vilket fall som helst så tror jag att du blir nöjd med spelaren. En fråga dock: Har du provlyssnat HD970? Tekniska data och tester gör inte mycket nytta om spelaren inte passar ihop med de övriga komponenterna i din anläggning.

SZ

Redigerat av szoze, 16 mars 2006 - 09:31.

Postad 16 mars 2006 - 10:51

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Bra jobbat, NirreFirre! Är du släkt med Sherlock Holmes? :)

Postad 16 mars 2006 - 11:01

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hehe, tack. Det tog några timmar.

szoze, jo missade det. Utan tvekan är MCE en superspelare. Jag misstänkte att det skulle bli lite :( oavsett, trots att jag bara ville göra en reflektion kring de tekniska detaljerna och ha en (teknisk) referenspunkt, inte jämföra/uttala mig om ljud eller på något sätt dissa andras nyinköpta spelare.

Och som cyklande Uppsalastudent finns det tyvärr inget alternativ till att först läsa tester/sniffa nätet och köpa en spelare för att testa hemma, man får helt enkelt hoppas att den låter bra i mitt rum/system, eller om man orkar, släpa tillbaka den. I en ideal situation skulle man vilja ha 5 spelare hemkörda för en-två veckors test. Jag tror den kommer bli bra, behöver lite dynamik och kraft in i min Musical Fidelity stärkare.

Faktiskt är digitalingången det jag fastande för då jag har ett ok ljudkort (Hercules med bl a optisk ut) och kollar en del film, spelar och kör MP3or vilket jag gärna låter AD1955 ta hand om :)

Postad 16 mars 2006 - 14:08

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0

Ni som redan har en kanske vill lägga upp närbilder på innandömet i ett galleri etc? Elektronik e sexigt när den e bra :)

<{POST_SNAPBACK}>

Bra research, men det här innandömet är långt ifrån sexigt i mitt tycke. Ser bara billigt ut.

Tilltalar mig mer med kläderna på.

Redigerat av Lust, 16 mars 2006 - 14:11.

Postad 16 mars 2006 - 14:34

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Lust, håller nog med dig iof. Har du förslag på vad man kan/bör göra? Byta kondensatorer och sätta till några lytar men sen? Är rätt grön på elektronik men läser ett gäng guider f n som ska komma till hands när spelaren köpts..

Postad 16 mars 2006 - 14:59

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Är det någon som vet varför 970:an levererar 48 kHz ut från digitalutgången medans alla andra CD-spelare levererar 44.1 kHz?

Jag har problem att få min H/K AVR 630 reciever att koda HDCD från HD 970, det funkar bara från min Pioneer DVD-spelare... :)

Postad 16 mars 2006 - 15:43

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Ni som redan har en kanske vill lägga upp närbilder på innandömet i ett galleri etc? Elektronik e sexigt när den e bra :)

<{POST_SNAPBACK}>

Bra research, men det här innandömet är långt ifrån sexigt i mitt tycke. Ser bara billigt ut.

Tilltalar mig mer med kläderna på.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du tycker att HKn ser billigt ut titta då på denna som kostar 10 000 kronor :( :

Bifogad fil(er)

Redigerat av szoze, 16 mars 2006 - 15:43.

Postad 16 mars 2006 - 16:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Vad är det för spelare? Den såg ut att kosta en tusenlapp om man jämför den med 970:an.

Postad 16 mars 2006 - 16:07

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0

Lust, håller nog med dig iof. Har du förslag på vad man kan/bör göra? Byta kondensatorer och sätta till några lytar men sen? Är rätt grön på elektronik men läser ett gäng guider f n som ska komma till hands när spelaren köpts..

<{POST_SNAPBACK}>

Följ dina guider, de är mycket bättre på sådant än jag.

Lägger in en bild på en CD-spelare som ser sexigare ut utan kläder.

Bifogad fil(er)

Postad 16 mars 2006 - 16:20

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0

Vad är det för spelare? Den såg ut att kosta en tusenlapp om man jämför den med 970:an.

<{POST_SNAPBACK}>

Micromega CD-132?

Postad 16 mars 2006 - 16:23

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0

Är det någon som vet varför 970:an levererar 48 kHz ut från digitalutgången medans alla andra CD-spelare levererar 44.1 kHz?

:)

<{POST_SNAPBACK}>

Låter knepigt.. Är det verkligen meningen att det ska vara så?

Postad 16 mars 2006 - 17:18

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är Micromega CD132. :)

Postad 16 mars 2006 - 18:07

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Alltså, jag är lite vilsen här...

Jag kör min HD 970 till min AVR635 med den vanliga analoga kabeln som kom med i kartongen, prövade att koppla den digitalt istället med en IXOS kabel men jag tycker ljudet blev sämre än över analogt? :(

Nu säger jag inte att den låter dåligt analogt, för det gör den inte. :)

Postad 16 mars 2006 - 18:40

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0
Förstår inte varför du anser dig vara vilsen?

Kör på det sätt du tycker låter bäst bara.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.