Är du intresserad av hörlursförstärkare?
Little Dot MK III
(DAC & hörlursförstärkare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
little dot mk3 och Sennheiser Momentum (1 inlägg)
|
12 år sedan |
Little Dot MK III Hörlursförstärkare (1 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 28 March 2008 - 13:03
Postad 29 March 2008 - 06:07
Postad 29 March 2008 - 10:16
De enda stärkarna på Prisjakts lista som uppfyller det kravet verkar vara Pro-ject HeadBox SE resp SE II. Någon som vet om det finns fler med separata volymkonytroller ?
Postad 29 March 2008 - 11:12
Postad 29 March 2008 - 13:22
Jo, kanske det, max ca 2500 vill jag lägga ut för hörlursförstärkare.ThomasW: Det kanske är billigare att splitta signalen och köra med två separata hörlursförstärkare. Framförallt är ju utvalet betydligt större.
Postad 31 March 2008 - 20:53
Planerar ett litet DIY-projekt, kanske en M3:a... Fast helst skulle jag vilja ha någon med inbyggd usb-dac. Kanske blir att köpa en liten Total bithead till slut ändå...
Apropå hörlurar så tycker jag det är helt sinnessjukt att det är så lite material som spelas in med binaural-teknik nu när alla ändå springer runt och lyssnar med hörlurar via mp3-spelare...
En del

Och en del

Blir ju en aning större än en bithead men vafan
Min Head-Box ligger på Blocket nu
/T
Redigerat av zhogun, 31 March 2008 - 20:56.
Postad 15 April 2008 - 13:24
Finns riktigt bra utval av portabla HF mellan 700-1300kr ...och då har många t.om ingbyggt DAC;)
Gruppbeställning?
Postad 15 April 2008 - 20:16
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=67479
Tror det är några dagar kvar på gruppköpet.
/Z
Själv har jag kollat på Hörlursförstärkare på ebay!
Finns riktigt bra utval av portabla HF mellan 700-1300kr ...och då har många t.om ingbyggt DAC;)
Gruppbeställning?
Postad 15 April 2008 - 21:48
Problemet blir då att om de som säljer de ligger utanför EU så måste man alltid räkna med att få lägga på 28,5% för tull och moms.Själv har jag kollat på Hörlursförstärkare på ebay!
Gruppbeställning?
Sen ska man inte förvänta sig att så billiga små portabla hörlursförstärkare är några underverk, speciellt om de även har DAC då det blir fler komponenter.
Tips som jag tycker verkar vara kvalitets förstärkare är Meier, XXS om man inte behöver inbyggd DAC, 2Move om man vill ha det, den har även "Crossfeed" och High/Low Current mode.
Men om man inte behöver portabiliteten så är ju alltid en stationär förstärkare att föredra.
Postad 02 September 2008 - 17:51
Har funderat på en Pro Ject head-box 2.Och det kommer bli min första hörlursförstärkare.
Va tycker ni om mitt första val?
Jag tänkte ha ett par AKG K 601 hörlurar till dom.
Jag kommer använda dom till att lyssna framför datorn.
Postad 13 September 2008 - 21:39
Postad 13 September 2008 - 22:49
Jodå är intresserad av det dock har jag "bara" ett par Sennheiser HD595 i dagsläget och inte säker på att det kommer bli speciellt stor skillnad. Känns som om man behöver komma upp i HD600 eller 650 för att det ska göra sig till rätta. Och självklart är det X-Can v8 som lockar mest.
Har läst att X-Can v8 inte ska vara så bra med hörlurar hög impedans. v8:an är alltså inte anpassad för HD6*0 serien, utan snarare anpassad för låg-impedanshörlurar.
Postad 14 September 2008 - 10:24
Har läst att X-Can v8 inte ska vara så bra med hörlurar hög impedans. v8:an är alltså inte anpassad för HD6*0 serien, utan snarare anpassad för låg-impedanshörlurar.
Jaså där ser man. Var går gränsen för hög impedans då?
v8 har ju fördelen att den har en usb-port så funkar perfekt att ha på skrivbordet till datorn iaf
Postad 15 September 2008 - 18:49
Jaså där ser man. Var går gränsen för hög impedans då?
v8 har ju fördelen att den har en usb-port så funkar perfekt att ha på skrivbordet till datorn iafMen fortfarande kostar dom nästan 4000
Måste säga att jag även där läst att daccen som sitter i V8:an inte är så jättebra (det är alltså om man använder usb-ingången).
V8:an ska tydligen vara VÄLDIGT bra för Denon-hörlurar som D2000/D5000 och även andra hörlurar med lägre impedans.
Notera dock att detta bara är många andras åsikter, jag har inte testat den själv. Risken finns dock att de har rätt.
Postad 17 September 2008 - 11:33
Då har du läst det på head-fi. Och det är Gradofan2 som skrev det. Han bor i USA. I Europa har vi inte det problemet. Dom andra på head-fi som kommer från Europa inklusive mig själv (också Random Access på head-fi) har inga problem med våra X-Can V8 och HD600 (eller AKG701 eller DT770 för den delen).
Postad 17 September 2008 - 16:34
Då har du läst det på head-fi. Och det är Gradofan2 som skrev det. Han bor i USA. I Europa har vi inte det problemet. Dom andra på head-fi som kommer från Europa inklusive mig själv (också Random Access på head-fi) har inga problem med våra X-Can V8 och HD600 (eller AKG701 eller DT770 för den delen).
Exakt. Det var därifrån.
Tack för att du rättat mig.
Redigerat av henmyr, 17 September 2008 - 16:34.
Postad 22 September 2008 - 22:55
Tips på bra hörlursförstärkare till ett par AKG k 601 hörlurar?
X-canV8 är en fantastisk låda. Referens hos oss!
//Erik
Postad 08 October 2008 - 15:22
Man kan ju ha en RCA(rätta mig om den heter något annat) kabel mellan förstärkaren och ljudkortet på datorn
Postad 08 October 2008 - 15:58
Om man väljer en hörlursförstärkare utan inbyggd DAC och har tänkt använda datorn som källa så är det rekommenderat att köpa en extern DAC så man kan koppla från datorn digitalt (helst optiskt) eller att man köper ett riktigt bra ljudkort om man vill koppla analogt.
Postad 11 October 2008 - 08:49
Postad 11 October 2008 - 09:50
Du är den helt underbar, men jag vill fortfarande ha lite mer tryck i transienterna och lite mer botten och det ska jag fixa genom lite bypass och större utgångskondingar
Lurar kör jag på Pioneer se-a1000 som är helt underbara
Kostade 1700kr när dom kom ut, men dom lyckades aldrig komma in på marknaden trots enbart sjuka resultat på tester m.m. så dom slutade att säljas men jag hittade dom på nätet på en utförsäljning för 500kr och dom fick alltid bedömningen som helt sjukligt prisvärda när dom kostade 1700kr.... !!!
så jag är mycket nöjd med köpet och dom klarar att leverera i ton, men tappar aldrig i ljudkvalitet och renhet och öppenhet
Postad 15 October 2008 - 16:53
DAC?
någon som vill säga vad det är ?
Digital to Analogue Converter, används i alla digitala källor (cd-spelare, datorer, mp3-spelare mm) för att göra om alla ettor och nollor till trevligt ljud. Att ha en bra DAC är minst lika viktigt som att ha en vettig förstärkare.
Har själv en X-Cans v1 med utbytta rör i. Numer sitter det NOS-rör från Soviet i skönheten. Tyvärr har jag dock inga vettiga hörlurar för tillfället
Postad 21 October 2008 - 00:39
Har just beställt två(!) stycken Pocket Amp 2 v 2 av Gary i Kanada. En polare skulle ha en också. Jag ska driva mina AKG 141 Studio med Pocket Amp:en.
Riktigt trevlig prick, den där Gary. Han sa först att de skulle gå på $100 (inkl frakt) men sedan prutade han till $94.
Skulle ta 5-10 arbetsdagar med air shipping. Får återkomma med recension senare.
http://www.electric-avenues.com/
Hade´
Postad 23 October 2008 - 18:14
Digital to Analogue Converter, används i alla digitala källor (cd-spelare, datorer, mp3-spelare mm) för att göra om alla ettor och nollor till trevligt ljud. Att ha en bra DAC är minst lika viktigt som att ha en vettig förstärkare.
Har själv en X-Cans v1 med utbytta rör i. Numer sitter det NOS-rör från Soviet i skönheten. Tyvärr har jag dock inga vettiga hörlurar för tillfället
Hur ser en DAC ut då? är det någon liten sak som sitter i "saker"?
hur vet man om en "sak" har DAC?
Postad 23 October 2008 - 21:51
Hur ser en DAC ut då? är det någon liten sak som sitter i "saker"?
hur vet man om en "sak" har DAC?
Ja det är en liten sak som sitter i en sak... Allt som kan göra om digitala data till en analog signal har en DAC. Alla mp3-spelare, alla cd-spelare (om det inte finns någon som enbart matar ut spdif eller liknande, vilket vore rätt otänkbart) har en dac i sig. Receivers med spdif-in har dac för att kunna göra om digitalt till analogt. Osv.
Postad 12 November 2008 - 00:06
Jag slänger med två klipp som jag scannade in idag!

Redigerat av Reference audio, 12 November 2008 - 00:07.
Postad 12 November 2008 - 11:45
Vad man måste tänka på är att lurar med hög impedans eller låg impedans ställer olika krav på förstärkaren vilket gör att man bör välja stärkare efter lurarna. En sådan lur som Sennheiser HD600 drivs bra av t.ex Vincent KHV-1pre men Grado t.ex ställer helt andra krav och LittleDot kommer till undsättning.
Postad 12 November 2008 - 21:16
Rackans tänkte gå in själv här och skriva att det skulle handla om hörlursförstärkare i Hifi tidningen,Ett tips för alla Er som är på jakt efter en fin-fin hörlursförstärkare bör ju läsa nya numret av Hifi & musik!
Jag slänger med två klipp som jag scannade in idag!
är inte prenumerant på Hifi(ska bli nu) så när kommer den ut i "handeln".?
Postad 14 November 2008 - 16:55
Skulle en hörlursförstärkare kunna återge basen bättre tro?? (ljudet låter annars underbart med i princip 0 brus i tysta partier och detaljerat ljud och grym bas förutom ovannämnda)
Och om svar ja; skall jag satsa på en fidelity v-can då eller en vincent för 1000 kr eller vad? (känns ju lite overkill att satsa på en v8 för 4000 när hörlurarna kostar 2400 tycker jag..)
tacksam för svar!
//Max
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 14 November 2008 - 17:08.
Postad 14 November 2008 - 19:43
Sen att en v8 skulle vara overkill för HD650 är inte alls korrekt, finns de som har hörlursförstärkare som kostar kring 10ggr så mycket som lurarna. Sen om en v8 är den optimala matchningen kan ju vara en annan sak, då den främst ska vara till lågohmiga lurar.
Kan rekommendera Little Dot, då jag har bra erfarenheter av de själv, Little Tube, främst "Mk2-6" modellerna är väl de som rekommenderas till HD650.
Redigerat av TKvC-SainT, 14 November 2008 - 19:44.
Postad 15 November 2008 - 09:30
tycker du jag ska slå till på denna
http://cgi.ebay.com/...a...:1|240:1318
?
Har den bra ljudseparation bra diskant inte bara bas etc?
Den är alltså bättre än fidelity v-can som också kostar totalt runt 2000?
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 15 November 2008 - 10:12.
Postad 15 November 2008 - 19:39
Det är iallafall en liten skönhet som man gärna bär med sig överallt, den lyfter det portabla ljudet till en helt ny nivå och man får in djupet i hd650 som man annars bara får med en vanlig förstärkare då de är ganska tungdrivna.

Frequency response : 0-100kHz/1dB
Maximum output power : 1000mW + 1000mW
Earphone/Headphone Impedance matching : 8-600ohm
Amplification and output stage : AD823 + 12 matched-pair medium power transistors
Det finns såklart hundratals portabla förstärkare som är bättre, men om man hittar någon som är snyggare har jag svårt att tro, iaf inte till det billiga priset av $200.
Jag har länge varit sugen på en RSA Hornet då den fått väldigt bra kritik av de flesta användarna på head-fi.org, men pga priset har jag avstått. http://raysamuelsaud...products/hornet.
Det förvånar mig att intresset är såpass litet för bärbart ljud i Sverige, eller så kanske det bara är jag som har haft ögonen på fel ställe, rätta mig gärna om jag har fel
Postad 15 November 2008 - 19:56
Om du ska köpa Little Dot så är det då den där säljaren du ska köpa från, då det är tillverkarens egna "listing", alternativt att man köper direkt via mail (finns adress o.s.v. i min länk tidigare), har för mig att de ger en viss rabatt om man gör det, istället för att köpa via eBay.hej
tycker du jag ska slå till på denna
http://cgi.ebay.com/...a...:1|240:1318
?
Har den bra ljudseparation bra diskant inte bara bas etc?
Den är alltså bättre än fidelity v-can som också kostar totalt runt 2000?
Har har du en lång och utförlig recention från en som provat flera av LDs förstärkare.
Kan inte uttala mig om huruvida den är bättre eller sämre än en V-Can, då jag inte hört varken Mk2 eller V-Can, men vet att Little Dot är prisvärda, man får mycket för pengarna helt enkelt.
Redigerat av TKvC-SainT, 16 November 2008 - 00:15.
Postad 16 November 2008 - 05:25
blev nästan 2000 kr inkl frakt och garanti från China.
Jag återkommer med feedback på Little Dot mk III och sennheiser hd-650 combo.
tack för hjälpen Saint och alla!
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 16 November 2008 - 05:25.
Postad 16 November 2008 - 16:41
Kan dock hända att du får tullavgift på det priset också, om du inte har tur och slipper
Postad 16 November 2008 - 17:42
bra att du påminde mig jag fråga om han kunde skicka som gift
går nog inte dock.. men kanske har jag tur = )
Jag hoppas att rören som sitter på räcker nu alltså.. Har du hört att dom inte ska vara lika bra som andra rör eller vad?
Jag vill ju helst ha bra ljud vid filmuppspelning.
edit: eller rättare sagt UNOMORDENTLIGT bra ljud vid filmuppspelning
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 16 November 2008 - 17:43.
Postad 17 November 2008 - 00:16
Joo, nog duger den som den är, tänkte mest att det är en rätt stor fördel att ha möjlighet att kunna testa, då Mk3 kan ha rätt så många olika sorters rör så finns det ju en hel del att testa
Little Dot MKIII Tube Rolling, en mycket lång tråd om rör alternativ till LD Mk3.
Redigerat av TKvC-SainT, 17 November 2008 - 00:17.
Postad 17 November 2008 - 15:11
jag fråga han snubben från ebay (david) om han kunde skicka som gift. Inga problem sa han och skickar som gift med lågt pris
Skulle ju vart nice att kunna testa massa olika rör på nåt ställe sen.. Vill ha rör som låter bra i film mest men också i musik.. Ska bli kul att se hur det låter. Aldrig lyssnat i en hörlursförstärkare tidigare. = )
Förhoppningsvis kommer den innan helgen då det ska va 4-10 arbetsdagar.
Postad 17 November 2008 - 19:01
Som sagt så kan den där tråden vara ett bra ställe att plocka upp lite information om vilka rör som anses som bäst till dina kriterier.
Om allt går som det ska så tar det 4 arbetsdagar, men som vanligt så kan det bli fördröjningar, men det borde inte vara omöjligt att du får den innan helgen. En sak som du kan kolla upp först är att du har en extra strömsladd över (t.ex. sån som man har till datorn), då den man får med i paketet inte passar i våra uttag, lite störande om du får förstärkaren och sitter utan strömkabel till den, sen såklart en 3,5mm - 2xRCA kabel att koppla mellan ljudkortet och förstärkaren
Postad 26 November 2008 - 21:23
Jag rekommenderar MK III hörlursförstärkaren till sennheiser hd650 lurarna enormt, och den är inte ens inspelad än!! =)
Tack än en gång för alla råd och rådet om att köpa denna Zaint och ha det bra alla!
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 26 November 2008 - 21:29.
Postad 27 November 2008 - 00:32
Nu är det bara alla möjliga olika sorters rör kvar att testa också
Har själv ett par Sylvania Gold 408A på väg snart till min I+, ska bli kul att se vad för skillnader de gör mot mina nuvarande WE408A
Redigerat av TKvC-SainT, 27 November 2008 - 00:33.
Postad 29 November 2008 - 03:21
Själv har jag snöat in mig lite på Firestone audio.
Tänkte slå till på denna DAC nångång efter jul för att se om det verkligen är nåt för den billiga pengen https://www.prisjakt...kt.php?p=246092. Slår det väl ut tillsammans med min PaV2 så kommer nätagget Supplier http://shop.textalk....=3957&grp=90337 också beställas och efter det är dags att byta ut stärkaren till nåt grymt, kanske en V-can?
Jag undrar också varför personlig Hifi inte är större än vad det är i Sverige, knappt några ställen alls som säljer lurstärkare.
Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 29 November 2008 - 03:24.
Postad 29 November 2008 - 13:45
Postad 29 November 2008 - 14:11
Postad 30 November 2008 - 16:23
Bra ljud är extremt subjektivt. Det som låter bra för en låter kanske direkt dåligt för en annan. Vissa förstärkare är säkert bättre än andra, men tvivlar verkligen på att det finns någon universalförstärkare som alla gillar. Speciellt om man väger in att det finns så många olika lurar och källor som används.
Är målet "Hi-Fi" så är kriterierna för källor, förstärkare och högtalare rak frekvensåtergivning i det hörbara spektrumet och minimalt med distorsion. Eller?
Postad 01 December 2008 - 00:28
Sen när det kommer till hörlurar så ska inte frekvensgången vara linjär, då det ska kompensera för att de sitter direkt mot öronen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
little dot mk3 och Sennheiser Momentum
16 bilder
50 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?