* Officiell tråd - Pioneer AX2AV/AX4AVi*
564 svar till detta ämne
Postad 01 november 2005 - 17:57
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
JoeyCC : Vad har du för högtalare ?? har du sub ?
Du måste berätta hur den låter till musik i stereo oxå
Postad 01 november 2005 - 18:14
Unregisteredd480d8c6
-
Unregisteredd480d8c6
-
Användare
-
-
215 inlägg
Har hållt på och lekt lite med inställningarna och kan varna för att slå på basepeak-kontrollen. Den dämpar all bas överhuvudtaget, inte bara topparna. Som tur var provade jag med den på och av innan jag bestämde mig för att inte använda den.
Låter skumt, du missade inte att höja nivån? Man ska ju inte bara ställa den av eller på, du måste också höja nivån tills du inte tycker att din sub skall spela högre. Där låser den sen maxvolymen för subben. Har ingen riktigt aning för hur det fungerar om man inte kör med sub, men det borde väl fungear ändå med att den låser LFE kanalen vid en viss volym innan den skickas till frontarna. Så är det iaf på min Pioneer 2011 med "Bass Peak" funktionen. /Peter
Postad 01 november 2005 - 20:23
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Verkar konstigt att bygga två helt olika steg med så liten skillnad!
/Oscar
Det är nog bara hårfina skillnader i slutstegen i dessa två apparater, mätt med och utan solglasögon Pioneer (och andra) brukar fiffla lite med mätvärden för att låtsas att två modeller med olika mängd finesser oxå skulle ha annat i strömdelen
Postad 01 november 2005 - 23:09
JoeyCC
-
JoeyCC
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Lacariuz: Jag har Atlantic Technology's THX 350-system, dock "bara" 1 subwoofer (det ingår normalt sett 2 st, men jag sålde den ena då jag hade svårt att höra någon skillnad). Har inte lyssnat på musik än (kollade in Salléns spöa 08 Stockholm på Fyrishov ikväll).
mrVoodoo: Nix, jag har inte missat att höja nivån. Jag höjde den så mycket jag vågade (vill inte spela sönder subwoofern) bara för att se om den ändå tonade ner även låga bastoner vilket den gjorde rejält. Som sagt - tur att jag testade för det hade jag aldrig trott annars.
Postad 02 november 2005 - 08:13
Lurkblom
-
Lurkblom
-
Rookie
-
4 inlägg
Även jag kunde hämta ut min AX2:a igår. Hem fort som bara den och slita upp kartongen. Har dock en liten kisse på 4 månader med bruten lårbenshals som måste pysslas om 24/7 så inkoppling hans aldrig med. Men man får väll göra allt i rätt ordning för en gångs skull och läsa lite av den bifogade lektyren först. Väntar på ett Zachry D-250 till subben osså innan det kan blir något seriöst testande då förra receivern hade aktiv subbutgång.
Men vad kan man säga än så länge... Tja, den är solid så man kan baxna! Mycket smidiga menyer och funktioner och trots möjligheter i nästan överflöd känns nästan bruksen självklar och överflödig. Att den alltid konverterar alla videoinsignaler till alla högre stående medium samtidigt. Så oavsett vad har du t.e.x. alltid bild ut på alla anslutningar om du kör in t.ex. en komposkit.
Men men, nu är det prestanda som gäller så jag får väll återkomma igen kring helgen.... åhhh... den som väntar på något gott väntar alltid för länge.... det är fasen värre att ha och inte kunna använda än att inte ha alls!
Postad 02 november 2005 - 12:33
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Kommer det ingen större modell än AX4AVi ??
Postad 02 november 2005 - 12:47
Bubben
-
Bubben
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag är mycket intresserad av AX2AV, har canton XL högtalare vad tror ni om den kombinationen?
Postad 02 november 2005 - 13:10
Unregistered2811108e
-
Unregistered2811108e
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nedanstående länkar är till den Amerikanska hemsidan och till de modeller som motsvarar AX2 och AX4 på den amerikanska marknaden. Där kallas denna serie lite typiskt amerikanskt för Elite och det enda som egentligen skiljer dessa modeller från de Europeiska är XM-radion, som jag tror motsvaras av DAB här?!
Det är satellite radio, och snart flyttar självaste Howard Stern över till en XM station.
Postad 02 november 2005 - 19:06
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Postad 03 november 2005 - 11:32
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Rent ljudmässigt tror jag mer på AX5Ai, 5kg lättare ser jag inte som en fördel, då har man ju tagit bort det stabila chassit på AX5Ai
Är även tveksam på att man använder samma transformator och kondensatorer från AX5Ai, man brukar ju säga ju tyngre komponenter dessto bättre
Även fjärrkontrollen är fulare på den nya AV4Avi.
Postad 03 november 2005 - 11:59
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3 086 inlägg
Jag snackade med en snubbe från Pioneer på Malmömässan angående detta eftersom jag själv har en Ax5ai. Enligt honom (och han hade fått info från chefsingenjören i Japan) så är anledningen till viktminskningen att utvecklingen har gått framåt.......dvs nyare delar som alstrar mindre värme och därför lägre vikt. Själva chassit med bottenplatta och konstruktion skulle enligt honom vara detsamma.
Postad 03 november 2005 - 16:12
Bubben
-
Bubben
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej igen!
Jag ställer om min fråga en gång till och hoppas på ett svar, jag har canton XL högtalare med en AS-25 subba och undrar om kombinationen AX2AV/canton är något att satsa på?
Tacksam för svar
Postad 03 november 2005 - 16:29
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Jag tror det kan bli lite väl ljust med kombinationen Canton/Pioneer men det är bara vad jag har läst.
Postad 03 november 2005 - 16:38
Bubben
-
Bubben
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jo det är vad jag också läst så jag tänkte att någon som har den kombinationen kunde förmedla sin visdom, har en onkyo nu som jag iofs är nöj med men man vill ju uppgradera lite
Postad 03 november 2005 - 17:07
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Harman Kardon borde ju komma med något svar på Denons 3806 och Pioneers AX4AVi snart. Jag ska avvakta ett tag, men just nu lutar det åt en Denon 4306 med inbyggd scaler, dock lär den kosta strax över 15.000.
Postad 03 november 2005 - 17:39
zx9r
-
zx9r
-
Rookie
-
4 inlägg
Någon som vet om man kan koppla in en extern hårddisklåda med usb till ax4:an och köra mp3 från denna!
Eller är man bara hänvisad till via datorn
Postad 03 november 2005 - 17:54
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Om det är som någon annan modell så går det inte. Det dyker upp som en ljudkort i din dator och alla spelning sköts från datorn.
Postad 03 november 2005 - 21:50
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Vad tror ni om att kombinera ihop AX2:an med B&W604 högtalare ??
Postad 04 november 2005 - 16:08
JackHowitzer
-
JackHowitzer
-
Rookie
-
8 inlägg
Hur pass bra kan AX2 ,AX4 och Monitor Audio Silver RS6 tänkas fungera ihop?
Postad 05 november 2005 - 14:45
annerk02
-
annerk02
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Undrar lite om AX2AV. Funderar på ett köp tillsammans med en 436 plasma från Pioneer. Skillnaden mellan plasmorna är bl.a att den dyrarer har två HDMI ingångar istället för en. Men om jag köper en AX2AV får jag ju två extra i den vilket skulle betyda att den billigare plasmamodellen räcker? (Övriga skillnader på plasmorna bryr jag mig inte om..)
Postad 07 november 2005 - 18:24
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Hej!
Är det någon som vet om man skulle kunna koppla ihop H/K 970 med AX2:an
Och sedan byta på nåt smidigt sätt mellan 2 kanals lyssning och 5.1 ljud ??
Kan man använda pre-out eller nåt ???
Postad 08 november 2005 - 19:19
Unregisteredb2578c4f
-
Unregisteredb2578c4f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jaha då har man fått hem en VSX-AX2AV från Fyndbörsen.
Bara att börja testa
Postad 08 november 2005 - 20:43
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag snackade med en snubbe från Pioneer på Malmömässan angående detta eftersom jag själv har en Ax5ai. Enligt honom (och han hade fått info från chefsingenjören i Japan) så är anledningen till viktminskningen att utvecklingen har gått framåt.......dvs nyare delar som alstrar mindre värme och därför lägre vikt. Själva chassit med bottenplatta och konstruktion skulle enligt honom vara detsamma.
<{POST_SNAPBACK}>
Intressant! I tråden om VSX-74txvi (amerikansk motsvarighet till AX4AVi) så berodde viktskillnaden mellan 56:an (Ax5ai) och den (enligt en person som utger sig att vara representant för Pioneer) på följande: Doing some further looking into the amplifier section of the 74 vs the 56 I have discovered a few interesting items.. First of all the weight difference between the two models is due to the TAOC feet on the 56. The TAOC feet on the 56 together weigh over 9lbs which is almost the entire difference in weight between the two models. The reason they were not used on the 74 was due to cost. The feature difference between the 2 as you know is significant. Tråden på AVS-forumGanska så troligt att de skurit ned på chassit speciellt med tanke på att samtilga råvarupriser har gått stadigt uppåt det senaste året. Han håller även med om att konstruktionen har ändrats till en strömsnålare. Mvh Tokeorm
Postad 08 november 2005 - 20:55
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
NeonNova75 : Härligt ser fram emot lite bilder och vad du tycker om den.
Postad 08 november 2005 - 21:08
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Rent ljudmässigt tror jag mer på AX5Ai, 5kg lättare ser jag inte som en fördel, då har man ju tagit bort det stabila chassit på AX5Ai Är även tveksam på att man använder samma transformator och kondensatorer från AX5Ai, man brukar ju säga ju tyngre komponenter dessto bättre Även fjärrkontrollen är fulare på den nya AV4Avi.
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt AVS-forum så skall AV4Avi ha 2*15000 uf Capacitors och AX5Ai har ett par med 27000 uf. The 74TXVi appears to only have a pair of 15000 uf capacitors. Which is surprising and disappointing if the 56TXi has a pair of 27000 uf capacitors. Also, on the back of the 74 is states 530w and 690VA, while the 56TXi says 600W and 780VA. Tråd på AVS ForumDet stämmer även med den information man kan få från Pioneers hemsida. Mvh Tokeorm
Postad 09 november 2005 - 09:21
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3 086 inlägg
Rent ljudmässigt tror jag mer på AX5Ai, 5kg lättare ser jag inte som en fördel, då har man ju tagit bort det stabila chassit på AX5Ai Är även tveksam på att man använder samma transformator och kondensatorer från AX5Ai, man brukar ju säga ju tyngre komponenter dessto bättre Även fjärrkontrollen är fulare på den nya AV4Avi.
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt AVS-forum så skall AV4Avi ha 2*15000 uf Capacitors och AX5Ai har ett par med 27000 uf.
The 74TXVi appears to only have a pair of 15000 uf capacitors. Which is surprising and disappointing if the 56TXi has a pair of 27000 uf capacitors. Also, on the back of the 74 is states 530w and 690VA, while the 56TXi says 600W and 780VA.
Tråd på AVS Forum
Det stämmer även med den information man kan få från Pioneers hemsida.
Mvh Tokeorm
<{POST_SNAPBACK}>
Där ser man. Då känner jag mig ganska nöjd som behöll min AX5Ai.
Postad 09 november 2005 - 12:22
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Bara hoppas det kommer en AX5AVi också med bättre nätdel och chassi
AX5Ai är ju inte samma generation, Pioneer brukar ju alltid göra en lite lyxigare variant.
Postad 10 november 2005 - 11:37
Philip_gbg
-
Philip_gbg
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Såå .. Nu har jag varit och kollat och klämt
på en AX2:a ..
Jag tycker att den är grymmt mkt snyggare
i verkligheten än på bild ...
På bild så störs jag lite av knapparna på fronten
men de såg inte alls farliga ut ..
Men jog-ratten var nog en av de sämre jag har rattat på -
inte alls den känslan jag ville ha ...
Volym-ratten var bättre - men även den var i lösaste laget.
Jag vill ha dem stumma och fina - som polarens SR 7500.
Men summan av allt blev att jag beställde en AX2:a iaf - Den var ju bara såå snygg...
Postad 10 november 2005 - 15:16
Boggan
-
Boggan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Du gjorde ett bra val tycker jag. Är grymt nöjd med min AX2:a.
Postad 10 november 2005 - 22:52
Unregistereddbca839c
-
Unregistereddbca839c
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag måste också säga att jag är riktigt jäkla nöjd med min AX4:a, Jämfört med AX5:an jag hade innan tycker åtminstone jag att den är ett riktigt lyft..... Allt var inte bättre förr;-).... Enda som inte lirar lika bra är fjärren, helt omöjligt att progga den så att den styrar min Nokia 9802.... om någon har några tips mottas dom tacksamt.
MVH.
/Tobbe
Postad 11 november 2005 - 08:38
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag undrar om det är värt de extra pengarna att köpa AX4 för USB-ingången? Jag kommer lyssna mycket på musik och se film från datorn. Vad jag förstår är det klockrent för stereoljud från MP3 och WMA, men kan man också skicka AC3-ljud i surround från dvd och den klarar att koda av det? Känns ju meningslöst om man måste ha både optiskt och via USB för att få ut alla ljudformat till förstärkaren...
/Johan
Postad 11 november 2005 - 11:40
Unregistereddbca839c
-
Unregistereddbca839c
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Njaee... Det är nog säkert så att det kanske är lite onödigt att köpa 4:an bara för USB och iLink, men jag har så svårt för att äga något i samma serie och veta att det finns en som är lite bättre
MVH.
/Tobbe
Postad 11 november 2005 - 12:16
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Har samma problem, känns inte bra att köpa snikvarianten... ;-) Hade du kollat om det funkar med surround (ac3, dolby digital 5.1, DTS) via USB-porten?
/Johan
Postad 11 november 2005 - 15:21
Unregistereddbca839c
-
Unregistereddbca839c
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag har inte hunnit ännu, jag sitter just nu och installerar en Media center 2005 pc som jag har tänkt att använda i systemet.
/Tobbe
Postad 11 november 2005 - 15:43
henrik wendt
-
henrik wendt
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
... men kan man också skicka AC3-ljud i surround från dvd och den klarar att koda av det?/Johan
<{POST_SNAPBACK}>
Saxat från AX4 manualen: Using the USB interfaceVSX-AX4AVi onlyIt is possible to listen to two channels of audio from your computer by connecting to the USB interface on the rear of this receiver. /Wendt
Postad 11 november 2005 - 15:56
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Saxat från AX4 manualen:
Using the USB interface VSX-AX4AVi only It is possible to listen to two channels of audio from your computer by connecting to the USB interface on the rear of this receiver.
/Wendt
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har också läst detta i manualen, men det är ju inte alltid man ska lita på vad som står där... ;-) Jag tänker mest på motsvarande för optiska utgångar på ljudkort. För att få ut ac3 i surround till förstärkaren måste man ju installera AC3Filter, det funkar ju inte ou-of-the-box, så varför skulle det inte kunna vara samma situation här, det är ju trots allt bara ettor och nollor som skickas helt digitalt till en förstärkare som uppenbarligen kan avkoda såna signaler via optisk, koaxial eller HDMI-kabel. Hoppas du förstår vad jag är ute efter. /Johan
Postad 11 november 2005 - 20:47
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Det har inte funkat att skicka AC3 ljud via Usb på någon av de tidigare Pioneerstärkarna, om denna hade klarat det skulle dom nog skriva ut det.. antar jag
Postad 12 november 2005 - 11:36
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Vad kan man använda USB till? Går det t ex att se på film från datorn genom den?
Postad 12 november 2005 - 12:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Vad kan man använda USB till? Går det t ex att se på film från datorn genom den?
<{POST_SNAPBACK}>
Alla inlägg över det du skrev handlar om det...
Postad 12 november 2005 - 13:48
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Jag är läskunnig och jag har läst alla inlägg ovan. Jag har kanske för dålig kunnskap. Går det att se film från datorn via reciverns USB?
Postad 12 november 2005 - 14:36
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Nej, men du kan lyssna på musik i 2-kanaler... Using the USB interface VSX-AX4AVi only It is possible to listen to two channels of audio from your computer by connecting to the USB interface on the rear of this receiver.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 12 november 2005 - 17:43
Unregisteredca25cca2
-
Unregisteredca25cca2
-
Användare
-
-
153 inlägg
Du kan m.a.o. plugga in en MP3-spelare och spela upp musiken genom anläggningen typ Nej, men du kan lyssna på musik i 2-kanaler...
Using the USB interface VSX-AX4AVi only It is possible to listen to two channels of audio from your computer by connecting to the USB interface on the rear of this receiver.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 13 november 2005 - 04:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Du kan m.a.o. plugga in en MP3-spelare och spela upp musiken genom anläggningen typ 
Nja, det kan jag inte tänka mig att man kan, har iofs inte provat... Men när man kopplar in usb-kabeln dyker förstärkaren upp som ett externt ljudkort i datorn.
Postad 13 november 2005 - 10:11
danielsundmark
-
danielsundmark
-
Användare
-
-
181 inlägg
Jag måste också säga att jag är riktigt jäkla nöjd med min AX4:a, Jämfört med AX5:an jag hade innan tycker åtminstone jag att den är ett riktigt lyft..... Allt var inte bättre förr;-).... Enda som inte lirar lika bra är fjärren, helt omöjligt att progga den så att den styrar min Nokia 9802.... om någon har några tips mottas dom tacksamt.
MVH.
/Tobbe
<{POST_SNAPBACK}>
Jag funderar på att köpa en AX2:a eller AX4:a, vad var det som du tyckte var bättre på AX4:an jämfört med AX5:an? Någon skillnad på hur bra de driver dina högtalare? Jag har Dynaudio 52 som frontar och tyckte att AX5:an drev på dom ganska bra när jag provade, hoppas bara AX2:an driver på minst lika bra?
Postad 13 november 2005 - 17:26
Unregistereddbca839c
-
Unregistereddbca839c
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Yup, drivet är riktigt bra, videokonverteringen är också riktigt bra. Det är lite svårt att sätta fingret på exakt vad det är men jag upplever den som lite "öppnare" än AX5:an. Nu kan det säkert också vara så att det känns mycket roligare eftersom den är ny men till och med min fru tyckte att det lät lite bättre med AX4:an. Seadn är den ju skitsnygg rent ut sagt, otroligt mycket snyggare i verkligheten än på bild. Hur som helst tror jag inte att någon blir missnöjd oavsett om man köper 2:an eller 4:an.
MVH.
/Tobbe
Postad 13 november 2005 - 20:24
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Låter mycket bra, att det är så många som tycker att pioneeren låter bra.
Nån här som vet nån pålitlig affär i tyskland som man kan handla billigt ifrån ?
Vill ha en Pioneer AX2:a
Postad 14 november 2005 - 16:13
danielsundmark
-
danielsundmark
-
Användare
-
-
181 inlägg
Tack för svaret totgate, man vart inte mindre sugen nu i alla fall  En AX2:a kanske kan fungera riktigt bra ihop med mina Dynaudio 52:orna då de är lite åt det varma/mörka hållet...
Postad 19 november 2005 - 02:00
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
HDMI är Ver. 1.1. Är det en uppgradering från ver 1,0? Vad har det för betydelse? Kan det innebära problem till projektorn?
Postad 19 november 2005 - 19:26
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Jag var och lyssna på tre förstärkare idag H/K 635 , AX2:an och marantz 7500
Blev lite besviken över vad AX2:an prestera fanns ingen bas tyckte jag. Lyssnade ihop med ett par Audio monitor RS6.
Och H/K 635 som jag lyssnade ihop med ett par LC canton högtalare lät inte heller bra, det var för mycket bas där nästan.
Den som lät bäst var Marantzen faktiskt den spelades också med canton högtalare.
Kanske blir en sådan jag vet inte.....
Tänkte att ni som har AX2:an kan skriva lite vad ni tycker om era maskiner nu när ni har haft dom et tag. tycker ni att det fattas lite bas ??
Mvh Andreas
Postad 19 november 2005 - 20:00
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Blev lite besviken över vad AX2:an prestera fanns ingen bas tyckte jag.
<{POST_SNAPBACK}>
Har inte tagit mig tid att åka och lyssna ordentligt varken på AX2 eller AX4, men jag har haft en AX3 och en 2011 som jag också upplevde som basfattiga. Slutstegen är Pioneers akilleshäl enligt mig, allt annat är verkligen på topp. Nu sitter jag med en Marantz 7500 som presterar över förväntan i 2-kanal. Men förhoppningsvis är väl slutstegen uppdaterade sen jag ägde en Pioneer
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|