Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG RZ-42PX4R

1543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42PX4RV (TV) 1 8,95 (77) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 30 december 2005 - 13:29

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har just i dagarna införskaffat mig denna trevliga Plasma och är mycket nöjd.

Det jag undrar dock ni som har haft den ett tag vilken DVD spelare ni kör? Jag tänkte skaffa en ny då min nuvarande är lite gammal o trött i tekniken.

Vilken är mest vanlig bland ägarna till denna LG och hur kopplar ni den? Scart-RGB, HDMI osv?

Räcker det att DVDn har DVI ut så man kör DVI -> HDMI, eller vinner man något bildmässigt att köra HDMI -> HDMI?

Hur pass stor skillnad är det mellan 12 bit / 108 MHz och 10 bit / 54 MHz på D/A:n på denna Plasma?

Har inte så mycket ekonomi kvar efter TVn och spanat in denna DVD Samsung DVD-HD950 https://www.prisjakt...ukt.php?e=31213 men det som får mig att tveka är att D/A ligger bara på 10 bit / 54 MHz.

Nästa steg då känns som denna som har stöd för alla bildformat och HDMI fast D/A på 12 bit / 216 MHz istället, Denon DVD-1920 https://www.prisjakt...ukt.php?e=62030

Vad är det jag ska fokusera på mest?

Redigerat av GaylordFokker, 30 december 2005 - 13:32.

Postad 30 december 2005 - 14:26

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Hej på er LG vänner
Jag är påväg att inhandla en ..4Rv. Jag har velat länge mellan 4RV&5R ...men blir en 4RV.

Borde inte ..4RV gå ner lite i pris snart?

Vad tror ni, när kommer en prissänkning och varför?

Mvh. Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Köp den från Tyskland då så får du ca 3000:- i mellandagsrearabatt ;)
Jag köpte min på www3.primustronix.de till en kostnad av ca 16200:- inkl. frakt.
Leveranstid ca en vecka, hemkörd till dörren av DHL.
Ett års garanti med service i Sverige vid eventuella problem.

Postad 30 december 2005 - 15:32

Kenta_75
  • Kenta_75
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu har jag en död pixel på min 4RV... inte skoj! ;) Har endast haft plasman i snart tre veckor och tycker inte det borde ske efter så kort tid! Någon som råkat ut för liknande problem? LG vägrar att byta ut skärmen, de kräver minst 4 pixlar enligt deras "pixelpolicy".

Kan inte säga att man ser pixeln vid normalt TV tittande, men det är otroligt störande efter så kort tid..

Tycker trots detta att det är en grym TV.. ;)

//Kenneth

Postad 30 december 2005 - 16:33

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
[/quote]

Köp den från Tyskland då så får du ca 3000:- i mellandagsrearabatt ;)
Jag köpte min på www3.primustronix.de till en kostnad av ca 16200:- inkl. frakt.
Leveranstid ca en vecka, hemkörd till dörren av DHL.
Ett års garanti med service i Sverige vid eventuella problem.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Vågar man köpa en sån dyr och stor sak från tyskland? För ca 3000kr mer kan man köpa 4RV från en butik här i stockholm och då finns försäkring och avbetalning. Visst är det lockande att spara 3000kr men samtidigt känns det riskabelt, just när det gäller plasma.

Postad 30 december 2005 - 23:27

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
PX3RV och PX3RVB har dubbla tuners medans PX3RVA bara har en tuners.Och oroa er inte för inteligent eye inte finns det är rena skiten man får ändå ställa om manuellt för att få bästa bild.Kolla PX3RVB den är den näst snyggaste LGn efter PX5an,kolla dom 2 sista bilderna på länken här https://www.minhembi...uktbilder/30202 Och den är utan fronglas ni som undrar.

Postad 01 januari 2006 - 14:05

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag har en PX3RV och jag tycker mig höra ett oljud framifrån på panelen, är det normalt att de låter lite eller har jag haft otur som vanligt?

Hur är era om ni sätter örat till panelen?

Mvh

Postad 01 januari 2006 - 15:16

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag har en PX3RV och jag tycker mig höra ett oljud framifrån på panelen, är det normalt att de låter lite eller har jag haft otur som vanligt?

Hur är era om ni sätter örat till panelen?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft 2st PX3RV och bägge har avgett ett ljud som man kan tro att det kommer ifrån panelen, men det är nog med säkerhet elektroniken på baksidan som låter igenom så det är nog helt normalt.

Postad 01 januari 2006 - 16:35

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Okej, då lär det vara normalt då, inget som är direkt störande, men man vill ju att det ska vara rätt.

Postad 01 januari 2006 - 22:24

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har 4RV eller 3RV modellerna inbyggda fläktar?

Postad 02 januari 2006 - 12:06

Unregistered5683e73d
  • Unregistered5683e73d
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu har även jag köpt en 42PX3RVB.
Först ställade jag in lite analoga kanaler. Helt OK, kabelTV nätet är ju som det är.. så bättre blir det nog inte.
Köpte även en Pioneer HDD/DVD inspelare. kopplade den med component till plasman, och slog på progressive scan. Och hjälp va illa det så ut. Men efter lite fipplande med bildinställningarna vart det också bra. Så nu är jag nöjd och glad. Bra tycker jag att man kan ha olika inställningar på bilden beroende på vad man använder för källa.

"selin" Jag hör också nått surrande ljud ifrån den. Så det ska väll va så :blink:
"Almighty187" I manualen står det att det finns en fläkt, och att det är normalt att den låter. Men jag har ite kollat så att det sitter en, eller om det bara är nått som står i alla deras manualer. ;)

Postad 02 januari 2006 - 17:27

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Konstigt att det såg illa ut med komponent. Testa HDMI(med dvd LG 9900H t.ex).

Det här med surrandet och andra konstiga oljud verkar vara ett problem de flesta upplever med LG plasmor här på forumet. Detta är det enda som gör att jag tvekar att köpa LG. Finns det ingen perfekt lågupplöst plasma på marknaden eller?!?!

Postad 02 januari 2006 - 21:27

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Hej alla glada...snart har jag varit utan min plasma i 2 månader och har lillasyster som bor i min lägenhet och passar tv:n, fan om hon lekt med kontrasten!! :blink:

Nej, det finns ingen fläkt i PX4RV.

Det där med oljud verkar vara ett problem för många, men att säga att det skulle vara något normalt är väl att ta i, jag hör ett väldigt svagt surr med tv:n på och jag står och lyssnar med örat emot, en tv kan inte bli tystare. Men det är enormt störande med surr, kan knappt spela xbox utan att störa mig så att jag ledsnar.

Jag undrar lite, trots att det är en hel del ingångar på tv:n så fattar jag inte hur jag ska få plats med en 360, är inte insatt i 360 och kanske fel tråd men nån här har väl en och kan svara.

har en h/k dvd 22:a med komponent och den kan man ju inte gärna flytta på, eftersom digitalboxen måste sitta på RGB scarten, hdmi - dvi till datorn fungerar kanon och den vill man ju inte gärna flytta på.

Grejjen är om man kan skrota dvd 22:an och köra med 360 som dvd spelare, alternativitet vore annars att lägga ytterligare pengar och köpa en hdmi dvd och köra HQ VGA mellan datorn och plasman..funkar backup dvd filmer , dvd-r, dvd+r i en 360? ;)

Det fattas helt enkelt en komponent, finns det 2 -> 1 komponent boxar? har inte sökt men kanske nån vet ändå..

Postad 02 januari 2006 - 23:17

dvdmicke
  • dvdmicke
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hello. Har samma problem som du, behöver oxå en uppsättning komponent till :-( JAg har kopplat min Dreambox till Scart RGB, min DVD till HDMI och min 360 till komponent. Men hade viljat kopplat min DB till Komponent oxå....

Postad 02 januari 2006 - 23:32

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Nu har även jag köpt en 42PX3RVB.
Först ställade jag in lite analoga kanaler. Helt OK, kabelTV nätet är ju som det är.. så bättre blir det nog inte.
Köpte även en Pioneer HDD/DVD inspelare. kopplade den med component till plasman, och slog på progressive scan. Och hjälp va illa det så ut. Men efter lite fipplande med bildinställningarna vart det också bra. Så nu är jag nöjd och glad. Bra tycker jag att man kan ha olika inställningar på bilden beroende på vad man använder för källa.

"selin" Jag hör också nått surrande ljud ifrån den. Så det ska väll va så  :P
"Almighty187" I manualen står det att det finns en fläkt, och att det är normalt att den låter. Men jag har ite kollat så att det sitter en, eller om det bara är nått som står i alla deras manualer.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Har du provat att köra inte progressiv singnal från dvd:n? För DCDi från Faroudja som sitter i Tv:n spöar skiten ur det som sitter i dvd:n :D

Postad 03 januari 2006 - 13:51

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har skaffat en PX4RV och är helnöjd med det mesta än så länge. Har dock ett problem med att jag inte får något ljud ut från den analoga ljudutgången. Har kollat runt bland inställningar men hittar inget som påverkar detta.

Tacksam för tips.

/Stonemountain

Postad 03 januari 2006 - 17:53

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Fick byta min första PX3 då det såg ut som skit när man körde komponent.

Väntar med spänning på min DVX-9900H, ska bli kul att se hur det ser ut, någon som kör den här kombon?

Postad 03 januari 2006 - 21:51

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har skaffat en PX4RV och är helnöjd med det mesta än så länge. Har dock ett problem med att jag inte får något ljud ut från den analoga ljudutgången. Har kollat runt bland inställningar men hittar inget som påverkar detta.

Tacksam för tips.

/Stonemountain

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som vill dela med sig sina erfarenheter av Audio Out på PX4RV?

Postad 04 januari 2006 - 01:12

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Väntar med spänning på min DVX-9900H, ska bli kul att se hur det ser ut, någon som kör den här kombon?

<{POST_SNAPBACK}>

Selin glöm inte att ge oss en liten recension på hur 9900H presterar med din TV. Jag är också intresserad av kombinationen LG 3/4RV och 9900H.

Postad 04 januari 2006 - 16:17

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Selin glöm inte att ge oss en liten recension på hur 9900H presterar med din TV. Jag är också intresserad av kombinationen LG 3/4RV och 9900H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan glädja dig med att jag har kombinationen PX4RV och 9900H som jag har hopkopplade med en 2 meters HDMI-kabel från Clas Ohlson.
Generellt kan jag säga att jag är nöjd. Spelaren är mycket snygg och stilren, tyst, snabb och möjligheten att kunna styra även TVn med fjärrkontrollen och även DVD-spelaren med TV-dosan utan att behöva programmera dem överhuvudtaget är kanonbra
Den klarar ju även DivX/XviD med undertexter brända på CD, DVD-R, DVD-RW, DVD+RW osv vilket ju är trevligt.

Bildmässigt är jag lite kluven, bilden är kanonbra så länge det är människor, detaljer, rörelse osv, men i scener med stora färgfält syns komprimeringen i DVD-filmerna. Exempelvis i en scen med en människa framför en vägg så blir bilden skarp på människan men orolig i bakgrunden, på väggen. Detta syns framförallt på hembrända backupfilmer där komprimeringen är hårdare än motsvarande originalfilm.

Har inte testat med någon annan spelare så jag vet inte om detta är något som är typiskt DVD-filmer eller om det finns spelare som hanterar det bättre.
Har även testat spelaren inkopplad med komponentkabel men samma fenomen finns där.

Ljudmässigt vet jag inte om det står sig sämre eller bättre än någon annan spelare i samma prisklass.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med spelaren, framförallt med tanke på priset.

Redigerat av Raskus, 04 januari 2006 - 16:20.

Postad 04 januari 2006 - 17:49

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Tack för den Raskus!

Hoppas jag blir nöjd, men det verkar som om Webhallen.com har sämre arbetstempo än kommunalarna här hemma, så jag lär inte få spelaren innan helgen, med tanke på att fredagen är röd dag.

Postad 05 januari 2006 - 09:14

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Tack för den Raskus!

Hoppas jag blir nöjd, men det verkar som om Webhallen.com har sämre arbetstempo än kommunalarna här hemma, så jag lär inte få spelaren innan helgen, med tanke på att fredagen är röd dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror absolut du blir nöjd, men delge mig/oss dina erfarenheter av spelaren och om du upplever samma sak med bilden som mig.
Vad tänkte du använda för HDMI-kabel?

Redigerat av Raskus, 05 januari 2006 - 09:16.

Postad 05 januari 2006 - 13:16

Unregistereda368ec4e
  • Unregistereda368ec4e
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan glädja dig med att jag har kombinationen PX4RV och 9900H som jag har hopkopplade med en 2 meters HDMI-kabel från Clas Ohlson.
Generellt kan jag säga att jag är nöjd. Spelaren är mycket snygg och stilren, tyst, snabb och möjligheten att kunna styra även TVn med fjärrkontrollen och även DVD-spelaren med TV-dosan utan att behöva programmera dem överhuvudtaget är kanonbra
Den klarar ju även DivX/XviD med undertexter brända på CD, DVD-R, DVD-RW, DVD+RW osv vilket ju är trevligt.

Bildmässigt är jag lite kluven, bilden är kanonbra så länge det är människor, detaljer, rörelse osv, men i scener med stora färgfält syns komprimeringen i DVD-filmerna. Exempelvis i en scen med en människa framför en vägg så blir bilden skarp på människan men orolig i bakgrunden, på väggen. Detta syns framförallt på hembrända backupfilmer där komprimeringen är hårdare än motsvarande originalfilm.

Har inte testat med någon annan spelare så jag vet inte om detta är något som är typiskt DVD-filmer eller om det finns spelare som hanterar det bättre.
Har även testat spelaren inkopplad med komponentkabel men samma fenomen finns där.

Ljudmässigt vet jag inte om det står sig sämre eller bättre än någon annan spelare i samma prisklass.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med spelaren, framförallt med tanke på priset.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Raskus!
Jag har precis samma upplevelse av combon 9900H och RXV4 - bra bild men komprimeringsartefakter ibland, mest på "jämnfärgade" ytor (beror såvitt jag förstår på att det är dessa det är lönt att komprimera). Jag trodde det var nå't galet med sladden (kör HDMI) först så jag köpte en dyröres för 700 spänn, men det blev ingen skillnad mot Clas Ohlsonvarianten så jag lämnade tillbaka den. Jag var iväg med en film - Sinbad - till en affär i min stad som är lite "finare", så att säga - de säljer bara dyra grejor... - och de fick testa där, med samma resultat som hemma. De fick - glädjande nog - samma komprimeringsartefakter även på sina andra skärmar, bl a på en Pioneer för 45 papp... gladde mig åt det samtidigt som jag tyckte det var synd att inte problemet går att lösa. Annars en bra spelare för liten peng (1000 spänn på Pixmania). Vore kul att höra om någon kommit till rätta med det här problemet - en riktigt dyr DVD kanske fixar det? Jag vet tyvärr inte vilken spelare de använde på butiken när jag var och kollade, men de har bara dyra grejor där så jag antar att det var nå't bra...

Postad 05 januari 2006 - 13:51

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Tack för infot grabbar.
Förresten så säljs Toshiba 350 med HDMI på Elgiganten för 1190kr. Undrar om den är bättre än 9900H?

Postad 05 januari 2006 - 20:40

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Raskus!
Jag har precis samma upplevelse av combon 9900H och RXV4 - bra bild men komprimeringsartefakter ibland, mest på "jämnfärgade" ytor (beror såvitt jag förstår på att det är dessa det är lönt att komprimera). Jag trodde det var nå't galet med sladden (kör HDMI) först så jag köpte en dyröres för 700 spänn, men det blev ingen skillnad mot Clas Ohlsonvarianten så jag lämnade tillbaka den. Jag var iväg med en film - Sinbad - till en affär i min stad som är lite "finare", så att säga - de säljer bara dyra grejor... - och de fick testa där, med samma resultat som hemma. De fick - glädjande nog - samma komprimeringsartefakter även på sina andra skärmar, bl a på en Pioneer för 45 papp... gladde mig åt det samtidigt som jag tyckte det var synd att inte problemet går att lösa. Annars en bra spelare för liten peng (1000 spänn på Pixmania). Vore kul att höra om någon kommit till rätta med det här problemet - en riktigt dyr DVD kanske fixar det? Jag vet tyvärr inte vilken spelare de använde på butiken när jag var och kollade, men de har bara dyra grejor där så jag antar att det var nå't bra...

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, ser man på, tack så hjärtligt för informationen, det var lugnande att höra men samtidigt tråkigt att det ska behöva vara så. Skulle som sagt vara intressant att testa med en riktigt fin DVD-spelare och se resultatet. Synd att utbudet av sådana på de vanliga ladorna, Onoff, Elgiganten är så begränsat.
Tänkte testa en Toshiba SD-350 på öppet köp och lämna tillbaka den om den inte gör saken bättre.
Dock misstänker jag att detta är något man får leva med till det kommer bättre format som Bluray och/eller HD-DVD.
Köpte faktiskt min 9900H på BRL innan jag lämnade tillbaka och beställde från Pixmania för ca halva priset. :( Ganska fräckt förvisso men lämnar de den möjligheten så får de stå sitt kast med så skyhöga priser.

Postad 06 januari 2006 - 00:23

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Fick hem min idag, givetvis hade jag förberett mig (SUPRA-fetischist som jag är) med en SUPRA HDMI. Måste säga att jag är helnöjd, trots brytningsfel på båda ögonen så måste jag säga att det såg riktigt bra ut!

Såg att det kunde förekomma "komprimeringartefakter" ibland, men det verkar ju inte ha något med just den här hårdvaran att göra.

Fick BBB's digital-tv idag, ska installeras imorgon, kommer inte att sakna det analoga pisset :(

Postad 07 januari 2006 - 14:53

Allberg
  • Allberg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej !

Här har ni ytterligare en nöjd (?) ägare till en PX4RV. Kör jag scart/RGB blir bilden lite mörkare
och mera färgrik (onaturligt mycket). Kör jag däremot på AV2 eller AV3 så ser det bra ut.
Nu har jag även köpt en ny DVD (LGRH7800) som jag körde komponent och det såg helt bedrövligt
ut. Fruktansvärt mörk, det är inte ens "tittbart". Provade både med och utan Progressive Scan.
Flyttade över till Scart AV3 och då ser det OK ut. Är det jag som gör någe fel eller är det fel på
skärmen?

Postad 07 januari 2006 - 14:57

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Ang LG RZ-42PX4RV, går det att få ngn schysst bild på Xbox 360 om man har den tvn, Xboxen stöder väl inte HDMI utan DVI, jag kan mkt väl vara ute och cykla då jag inte är så kunnig på detta område, vill dock kunna få en riktigt bra bild på 360 och tänkte att ngn här vet säkert.

Postad 07 januari 2006 - 15:41

Kenta_75
  • Kenta_75
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej,

Tacksam för tips.

/Stonemountain

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tror att du måste stänga av högtalarna på TVn i menyn "ljud" för att det skall fungera. //Kenneth

Postad 07 januari 2006 - 15:56

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Hej !

Här har ni ytterligare en nöjd (?) ägare till en PX4RV. Kör jag scart/RGB blir bilden lite mörkare
och mera färgrik (onaturligt mycket). Kör jag däremot på AV2 eller AV3 så ser det bra ut.
Nu har jag även köpt en ny DVD (LGRH7800) som jag körde komponent och det såg helt bedrövligt
ut. Fruktansvärt mörk, det är inte ens "tittbart". Provade både med och utan Progressive Scan.
Flyttade över till Scart AV3 och då ser det OK ut. Är det jag som gör någe fel eller är det fel på
skärmen?

<{POST_SNAPBACK}>

Du är den andra som klagar över komponent utgången.....hmm undrar om det är TVn eller spelaren?

Postad 07 januari 2006 - 16:57

Allberg
  • Allberg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej !

skärmen?

<{POST_SNAPBACK}>

Du är den andra som klagar över komponent utgången.....hmm undrar om det är TVn eller spelaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog inget fel på DVD-spelaren. Jag har även testat med en annan (Packard Bell).

Postad 07 januari 2006 - 23:32

tombzon
  • tombzon
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Fick hem min PX3RVA i veckan och är minst sagt nöjd! Men jag har en fundering... jag antar att det inte går att ställa in bildformatet så att smalfilm (2.35:1) på analoga sändningar ser bra ut?

Väljer man "16:9" så blir bilden för smal, och väljer man "Full" så blir den för utdragen i höjdled. Jag antar att lösningen på problemet heter digital-tv, men det går ju ofta filmer på de analoga kanalerna som man vill se som sänds just i smalfilmsformatet.

Postad 08 januari 2006 - 16:14

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Nu har jag en död pixel på min 4RV... inte skoj! :) Har endast haft plasman i snart tre veckor och tycker inte det borde ske efter så kort tid! Någon som råkat ut för liknande problem? LG vägrar att byta ut skärmen, de kräver minst 4 pixlar enligt deras "pixelpolicy".

Kan inte säga att man ser pixeln vid normalt TV tittande, men det är otroligt störande efter så kort tid..

Tycker trots detta att det är en grym TV..  :)

//Kenneth

<{POST_SNAPBACK}>

Pixelfel uppträder normalt under de första dagarna/veckorna och inte med tiden.

Inte för att det kanske gör dig så mycket gladare men det är alltså helt normalt att pxar går sönder efter så kort tid och onormalt att de går sönder efter en längre tids användning.

Ett tipps för den som är orolig är att hembiobutiken.se har en pixlegaranti som är mycket bättre än LG och andra tillverkares egna.

Postad 08 januari 2006 - 17:11

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Du får förlåta mig Selin. Det är verkligen inte meningen att driva med dig, men för mig som är normalseende så blev ditt inlägg rätt så mycket mer humoristiskt än vad jag gissar att du tänkt dig.

Måste jag ha glasögon för att det ska se bra ut eller.. . ;.)

Måste säga att jag är helnöjd, trots brytningsfel på båda ögonen så måste jag säga att det såg riktigt bra ut!

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 08 januari 2006 - 18:30

selin
  • selin
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Du får förlåta mig Selin. Det är verkligen inte meningen att driva med dig, men för mig som är normalseende så blev ditt inlägg rätt så mycket mer humoristiskt än vad jag gissar att du tänkt dig.

Måste jag ha glasögon för att det ska se bra ut eller.. . ;.) 

Måste säga att jag är helnöjd, trots brytningsfel på båda ögonen så måste jag säga att det såg riktigt bra ut!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju det som var tanken, lite skämtsamt sådär, men det är lugnt, jag har provat även med brillorna och det ser bra ut även då :)

Postad 08 januari 2006 - 18:40

clrknt
  • clrknt
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Kan någon vänlig själ kort förklara de största skillnaderna mellan LG RZ-42PX4RV och MZ-42PM23?
Det skiljer några tusen och jag vill verkligen veta ifall det är värt pengarna?!
Jag kommer i huvudsak se tv via Boxer och nå´n dvd i veckan...

Postad 08 januari 2006 - 20:06

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
MZ-42PM23 är inte den för data :)

Postad 08 januari 2006 - 21:01

clrknt
  • clrknt
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

MZ-42PM23 är inte den för data :)

<{POST_SNAPBACK}>

Data?
Den verkar ha de ingångar jag behöver och enl. spec. en schysst plasma.
Jag kikar även på LG MZ-42PM13 som jag inte hittar någon skillnad på om man jämför mot LG MZ-42PM23...

Åter, vad har LG RZ-42PX4RV som inte ovanstående har förutom ett högre pris?

Postad 08 januari 2006 - 21:10

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
LG MZ-42PM23

- Typ av skärm: Flatron Plasma
- Bildstorlek: 42 tum, 16:9
- Upplösning: 852x480
- Ljusstyrka: 1500 cd/m2
- Kontrast: 5000:1
- Uppdatering/responstid: mindre än 1 mikrosek.
- Betraktningsvinkel: 160 grader både hor+ver
- Stödjer: PAL, Secam, NTSC, HD-TV, VGA-UXGA
- Antal färger: 16,7 miljoner
- Övrigt: XD-engine, DCDi Faroudja, Nicam, ljudutgång 15Wx2, PiP, Timer
- Ingångar: PC 15pin D-sub, DVI, S-video, 2st SCART
- Utgångar: 15 pin D-sub
- Storlek (mm): 1210x645x97,5
- Vikt: 30 kg
inga högtalare :)

LG RZ-42PX4RV

Med den senaste plasmapanelen, XD Engine 2 och DCDi från Faroudja är 42PX4RV en mycket prisvärd TV för dig som tröttnat på din gamla TV och vill ha något modernt!

Den nya panelen saknar frontglas (sjävklart finns ett glas som skyddar skärmen) ger en reflexfribild och en kontrast på smått otroliga 10.000:1. PX4RV har även ett optiskt öga som känner av ljusförhållandena i rummet och anpassar kontrasten efter dessa.

Dubbla inbyggda TV-tuners gör att du kan se på två kanaler samtidigt vilket är perfekt om du vid ett reklamavbrott vill kolla vad som sänds i de andra kanalerna.

HDMI-ingången gör skärmen framtidssäker då HDMI är HDCP-kompatibelt och dessutom kan ta emot DVI-signaler. En av scartingångarna hanterar RGB för bästa bild och komponentingången tar emot alla upplösningar som en progressiv DVD-spelare kan skicka (480i/p. 576i/p, 720p och 1080i).

Modell: 42PX4RV

Typ: Plasma 42-43 tum

Bildformat: 16:9 (Widescreen)

Bildyta: 42 tum

Upplösning: 852 x 480

Bildingångar: 1 HDMI, 1 VGA, 2 SCART (1 RGB), 1 komposit, 1 komponent, 1 s-video

TV-Tuner: Dubbla (inbyggda)

Mått: 1252 x 654 x 93

Vikt: 25.2 Kg

Garanti: 2 år

Redigerat av Unregisteredfb4a45a9, 08 januari 2006 - 21:21.

Postad 08 januari 2006 - 22:09

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Den stora skillnaden är väl att Pm23:an inte har högtalare och tv tuber. Samt att den har dvi istället för hdmi? Det där att den har 5000:1 och 42X4RV har 10 000:1 stämmer inte tror jag. På tex pricerunners hemsida skriver de att PX5R-modellen har 5000:1 och 4R har 10 000:1 trots att det är samma paneler i dom. DVI är också hdcp kompatibelt på PM23 vil jag minnas.

Redigerat av greveriff, 08 januari 2006 - 22:13.

Postad 09 januari 2006 - 10:12

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1 450 inlägg
  • 0
Demoex (?) på Inwarehouse för 17745:-

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 09 januari 2006 - 10:19.

Postad 09 januari 2006 - 10:18

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Hej,

Tacksam för tips.

/Stonemountain

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tror att du måste stänga av högtalarna på TVn i menyn "ljud" för att det skall fungera. //Kenneth

<{POST_SNAPBACK}>

Har testat detta men det fungerar fortfarande inte. För att säkertställa att kabel och ingång på receivern är ok har jag testat koppla in min videobandspelares audio-out med samma kabel och ingång och får direkt ljud via förstärkaren. Alltså ligger problemet i TV'n och inte i övrig utrustning.

/Stonemountain

Postad 09 januari 2006 - 22:20

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Hej,

Tacksam för tips.

/Stonemountain

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har testat detta men det fungerar fortfarande inte. För att säkertställa att kabel och ingång på receivern är ok har jag testat koppla in min videobandspelares audio-out med samma kabel och ingång och får direkt ljud via förstärkaren. Alltså ligger problemet i TV'n och inte i övrig utrustning.

/Stonemountain

<{POST_SNAPBACK}>

Svarar på min egen fråga...

Hittade ett inlägg i tråden om PX5R. Efter att ha stängt av TV'ns högtalare måste man justera upp volymen på TV'n rejält då detta reglerar volymen ut på Audio Out porten. Skumt, men visst funkar det...

Postad 10 januari 2006 - 20:13

Unregistered944ab08a
  • Unregistered944ab08a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har också en PX3RVA som jag också är nöjd med! Jag har också en digitalbox DT550 ansluten till den. De verkar trivas bar ihop när den är ansluten via scart :) , via comp blir det inte riktigt bra.
SVT och även TV4 har ökat mänden sändningar i 16:9 via digitalnätet men som är 4:3 i det vanliga analoga nätet.
Hoppas att mängden 16:9 sändningar kommer att öka, för det blir mycket bra på PX3RVA.
Att blåsa upp en förkypta 16:9 bild från 4:3 format blir ingen höjdare. På 42" blir det ingen kul upplevelse :D .

Postad 12 januari 2006 - 00:35

linus1891
  • linus1891
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
En liten fråga till alla PX3RVA ägare.

Köpte för två dagar sen en Panasonic P50, bilden var mycket bra men jag lämnade tillbaks den pga av ett irriterande brummande ljud som kom från baksidan av tv:en.
Har läst igenom denna tråd och sett att problem med pipande ljud och surr verkar vara ganska vanligt även på denna Plasma. Så jag undrar om PX3RVA ägare också har dessa problem eller gäller det endast PX4RV ?

Redigerat av linus1891, 12 januari 2006 - 00:38.

Postad 12 januari 2006 - 11:49

Bimota
  • Bimota
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Min px3rv tar inte emot rgb signal från DVD via komponent ska det vara så blir det bättre bild om jag kopplar dem via scart?

Postad 12 januari 2006 - 13:49

fattaringenting
  • fattaringenting
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej. Jag är precis nyregistrerad användare här så ha överseende om jag kanske borde skapat en ny tråd eller annat... Jag har problem. Jag har en LG RZ-42PX4RV som jag försöker koppla in som extra skärm till en PC, en Dell Inspiron 9300 (bärbar) via VGA-kontakterna (för att kunna spela spel..visa bilder etc). Läser man instruktionsboken borde detta vara hur lätt som helst, men icke. Så fort jag sätter in kabeln bakom datorn och plasman är på så låser sig PC:n, handlöst. Enda som hjälper då är att starta om datorn via av-knappen.

Testat på jobbet med att använda en vanlig 17-tums plattskärm och det funkar direkt. Min PC o plasma verkar inte gilla varann särskilt mkt. Dells support hade ingen aning, LG:s support har gått för dagen o jag är riktigt less på att dessa i mina ögon nya prylar inte kan prata med varann. Har uppgraderat grafikkortet med senaste nytt från Dells hemsida. Någon som har tips? Nån som har gjort detta o stött på samma problem?

Tacksam för tips. //Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Detta inlägg var iofs gammalt...men jag har en Dell Precision M70 och har exakt samma problem när jag kopplar upp den mot LG´n via VGA. Har ställt ner upplösningen på Dell´en till 800*600, men datorn tok-hänger sig och blåskärmar efter ca 20 sek. Har senaste NVIDIA drivarna så problemet ligger inte där.
Iom att jag har en HTPC inkopplad till LG´n där det funkar smutt så bör problemet vara Dell datorn.

Postad 12 januari 2006 - 18:26

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Hej. Jag är precis nyregistrerad användare här så ha överseende om jag kanske borde skapat en ny tråd eller annat... Jag har problem. Jag har en LG RZ-42PX4RV som jag försöker koppla in som extra skärm till en PC, en Dell Inspiron 9300 (bärbar) via VGA-kontakterna (för att kunna spela spel..visa bilder etc). Läser man instruktionsboken borde detta vara hur lätt som helst, men icke. Så fort jag sätter in kabeln bakom datorn och plasman är på så låser sig PC:n, handlöst. Enda som hjälper då är att starta om datorn via av-knappen.

Testat på jobbet med att använda en vanlig 17-tums plattskärm och det funkar direkt. Min PC o plasma verkar inte gilla varann särskilt mkt. Dells support hade ingen aning, LG:s support har gått för dagen o jag är riktigt less på att dessa i mina ögon nya prylar inte kan prata med varann. Har uppgraderat grafikkortet med senaste nytt från Dells hemsida. Någon som har tips? Nån som har gjort detta o stött på samma problem?

Tacksam för tips. //Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Detta inlägg var iofs gammalt...men jag har en Dell Precision M70 och har exakt samma problem när jag kopplar upp den mot LG´n via VGA. Har ställt ner upplösningen på Dell´en till 800*600, men datorn tok-hänger sig och blåskärmar efter ca 20 sek. Har senaste NVIDIA drivarna så problemet ligger inte där.
Iom att jag har en HTPC inkopplad till LG´n där det funkar smutt så bör problemet vara Dell datorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Har i och för sig inte manualen framför mig just nu, men visst stod det väldigt tydligt vilka kombinationer av upplösning och frekvens som TV'n klarar av att visa via VGA? Sen gäller det naturligtvis att ha ett grafikkort på datorn som kan hantera motsvarande kombination.

/Stonemountain

Postad 12 januari 2006 - 23:50

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
En fråga angående PX3RVA, vad ska man satsa på att köpa för kabel för att få bäst bild från sin xbox 360, kör med en sån här kabel nu (för att få optiska ljudet) http://www.komplett....65-48B20A285843

Finns ju en "hdkabel" det är väl kanske den man ska satsa på då? Vet dock ej hur det är med ljudet om man köper denna http://www.discshop....ite=games&&ref=

Ger stereoljud och stödjer Dolby Digital 5.1 Surround Sound via en Optical Audio-anslutning

Är det samma som optisk kabel eller vad, tacksam om det finns någon som kan reda ut det åt mig.

Postad 13 januari 2006 - 02:12

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har 4RV 2st RGB Scart eller bara 1?

Postad 13 januari 2006 - 10:04

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Har 4RV 2st RGB Scart eller bara 1?

<{POST_SNAPBACK}>

1 tyvärr :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.