Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MCE2005 *

1602 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 februari 2006 - 18:53

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Någon som har något förslag på hur man kan dela upp ”Musik” på något sätt. Jag la in mina MP3 och det blev drygt 2400 album och det blir rätt tungjobbat. Skulle vilja ha någon typ av katalogstruktur direkt under ”Musik” och sedan sortera in albumen där under.

<{POST_SNAPBACK}>

Så vill jag också ha det. Helst vill jag att den ska skita i ID3 traggarna och bara visa katalogstukturen.
Tror att i någon av de program som heter Tweak-MCE så kan man ställa in att när man går in i My Music så ska den visa artister istället för Skivor. Du kanske har mindre antal Artister än Skivor?

Postad 16 februari 2006 - 01:10

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0
Jag har ett riktigt sjukt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag använder MCE och allt funkar fin fint tills jag ändrar MCE till att starta direkt när Windows startar. Då är plötsligt mina drivrutiner inte kopatibla med MCE? Går jag dock ur och in i MCE funkar det igen. Men hela meningen med en HTPC är ju att jag vill slipa att använda windows och komma direkt till MCE och snabbt få tillgång till mina filmer.

SNÄLLA HJÄLP MIG alla garvade forums HJÄLTAR

Postad 17 februari 2006 - 22:59

snookie
  • snookie
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tja! har en fråga! kör en P3 2,52 Ghz 768Mb eller runt där 2 st 250gb hd ett geforce 6600 nått, och ett twinhan tvkort med digital 1,2,4 osv.. när jag kollade live tv precis efter ominst så flöt det bra endast nått enstaka hack.. nu hoppar den o hackar som en jäkla tok.. kör nvidia decoder MEN när jag spelar in o sedan kollar på programmet är hacken borta.. ljudet flyter alltid men bilden hackar.. vad är fel.. säg inte att burken är too slow.. man måste väl inte ha en monsterburk :huh:

Postad 18 februari 2006 - 00:48

xswe
  • xswe
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har precis fått mitt Twinhan TER-CI kort att fungera i MCE!! Fan va glad man är! Laddad hem de senaste drivrutinerna och wow! Innan hade jag problem med hackande bild och ljud var 2:a minut eller liknande!

Lycka till alla som haft problem med twinhan!

Postad 18 februari 2006 - 08:37

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Funkar det med kodade kanaler nu?

Redigerat av jonathane, 18 februari 2006 - 08:37.

Postad 18 februari 2006 - 10:41

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Detta har jag:
Skivor med svenska MCE 2005, LiteOn och Pinnacle DVB-T, mediaspelaren Pinnacle Showcentrer 200, kablat nätverk.

Läste i DMZ att det efter nyaste uppdateringen ska gå att direktstreema från TV-kortet i datorn till en mediaspelare men undrar, innan jag installerar MCE igen, om detta bara fungerar med XB3600. Detta går inte att göra med Pinnacles egen programvara.

Anledningen att jag gick över till vanligtXP igen var: Kunde inte streema från TV-kortet till Mediaspelaren. Märkbar bättre dvd-bild från mediaspelaren genom komponent än datorns VGA. Att svaret på jonathane fråga är NEJ.

Men om det nu går att streema direkt från TV-kortet med MCE till Pinnacle Showcenter genom Mediaconect eller annat, så installerar jag igen och aktiverar det denna gång. Annars skänker jag skivorna till grannen.

Redigerat av ruva, 18 februari 2006 - 10:45.

Postad 18 februari 2006 - 11:30

xswe
  • xswe
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Funkar det med kodade kanaler nu?

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte testat ännu, ska köpa en CA modul nu och sedan låna boxer kortet på jobbet (har ju fördel med att vara återförsäljare) :huh:

Postad 19 februari 2006 - 16:44

vanos
  • vanos
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej!försöker få igång my movies i mce men det vill sig inte.Klipper in detta

Tackar! Funkar ju fint, dock så lägger sig senaste Daemontools i en annan sökväg än tidigare versioner så man fåt ändra sökväg i "config" filen i "MyMovies" samt stänga av "Secure" funktionen i Daemon men sen funkade det ju klockrent.

men jag finner ingen config fil Nån som kan tpsa mig

Postad 19 februari 2006 - 17:45

vanos
  • vanos
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
nu fann jag config filen :) men är inte helt säker på den nya sökvägen ska den kopplas till en viss fil i daemon tools mappen

Postad 19 februari 2006 - 18:11

vanos
  • vanos
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
så här ser ju den ut nu
<add key="D-Tools" value="c:\program files\d-tools\daemon.exe" />
å så här ser den ut till d tools mappen
C:\Program Files\DAEMON Tools
men vilket ska bort :)

Postad 19 februari 2006 - 18:25

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

så här ser ju den ut nu
men vilket ska bort :)

<{POST_SNAPBACK}>

<add key="D-Tools" value="C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe" />
Eller?

Postad 19 februari 2006 - 20:47

Unregistered15cc4baf
  • Unregistered15cc4baf
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag har ett riktigt sjukt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag använder MCE och allt funkar fin fint tills jag ändrar MCE till att starta direkt när Windows startar. Då är plötsligt mina drivrutiner inte kopatibla med MCE? Går jag dock ur och in i MCE funkar det igen. Men hela meningen med en HTPC är ju att jag vill slipa att använda windows och komma direkt till MCE och snabbt få tillgång till mina filmer.

SNÄLLA HJÄLP MIG alla garvade forums HJÄLTAR

<{POST_SNAPBACK}>

Heh, ja det lät konstigt.

En sak som borde fungera är att starta media center efter en liten fördröjning. Detta kan göras automatiskt med ett bat-script, lite 'fulhack' varning kanske men fungerar det så fungerar det :angry:

Starta notepad och skriv in:

PING 1.1.1.1 -n 1 -w 5000 >NUL
start %SystemRoot%\ehome\ehshell.exe
exit

5000 är fördröjningen i millisekunder, dvs. 5 sekunder står den på nu, kanske räcker med mindre (eller så behöver du kanske mer).
Spara detta som en .bat eller .exe fil och gör en genväg till den i startupmappen i start-menyn (om du vill kan du ändra i egenskaperna för genvägen om programmet ska starta minimerat så slipper du se rutan, om du nu skulle störa dig på det).

Se bara till så att du inte har inställt så att MCE startar när datorn startar också.

Har inte letat jusst på minhembio men letar efter ett program där jag lätt kan välja vilka avsnitt jag vill göra till en DVD och sen så fixar den re-encodingen och allt automatiskt. Behöver inte vara i MCE miljön utan ett vanligt program. Typ, att jag lägger in 8 dvr-ms filer i programmet och så gör den om dessa till en DVD med en enkel meny med filnamnen på eller nåt sånt. Finns det?
Som det är nu är ju varje fil 2-3 gb och då blir det en massa DVDs att bränna (ok, 8 stycken program per DVD var kanske lite overkill men åtminstone 4).

Redigerat av Unregistered15cc4baf, 19 februari 2006 - 22:39.

Postad 19 februari 2006 - 21:28

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man kan spela upp hdtv material i MCE? Det är .ts filer i 720p ich 1080i.
Nu säger den bara att det inte finns nån fil där.

Edit;
Hittade det själv =)
Man måste visst ha Nvidia's PureVideo decoder. Då funkar det fin fint.

Redigerat av daydreamer, 19 februari 2006 - 22:11.

Postad 20 februari 2006 - 17:36

tobiaspet
  • tobiaspet
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Någon som vet varför jag inte kan se de tvprogram jag spelat in med media center-datorn på min andra pc. Media Player söker efter codec men hittar ingen, sedan hörs bara ljudet...

/T

Postad 20 februari 2006 - 18:25

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
> Någon som vet varför jag inte kan se de tvprogram jag spelat in med media center-datorn
> på min andra pc.

Jag gissar att du inte har installerat någon mpg2 codec dvs en "DVD codec" på den andra datorn. Exvis: WinDVD, Nvidia DVD codec eller PowerDVD

Postad 20 februari 2006 - 19:01

vanos
  • vanos
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
QUOTE(vanos @ Feb 19 2006, 19:11 )
så här ser ju den ut nu
men vilket ska bort

<add key="D-Tools" value="C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe" />
Eller?

ja då fattade jag rätt iallafall :angry:
men tack spiken för visat intresse

Postad 21 februari 2006 - 00:03

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Snabb fråga; går det att stänga av bakgrundsanimationen i MCE?

Postad 21 februari 2006 - 11:11

Unregisteredff61603a
  • Unregisteredff61603a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjena alla kungar!

Är det någon som vet nån plugin som göra tt man kan surfa på utan att gå ur mce? typ en "internetexplorer lite".

Vore ju en guldfunktion.

Postad 21 februari 2006 - 11:44

tobiaspet
  • tobiaspet
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

> Någon som vet varför jag inte kan se de tvprogram jag spelat in med media center-datorn
> på min andra pc.

Jag gissar att du inte har installerat någon mpg2 codec dvs en "DVD codec"  på den andra datorn. Exvis: WinDVD, Nvidia DVD codec eller PowerDVD

<{POST_SNAPBACK}>

Kanon det var det som fattades. Nu har jag dock ett annat problem de program jag spelat in är för stora 1,5 timmar är typ 6Gb då kör jag dock inspelning i högsta kvalité. Hur mkt utrymmer sparar jag in på att ställa inspelningen på en lägre kvalité? Hur stor fil skulle det bli från 1,5 tim inspelning? Finns det andra sätt, utöver zip:ande, att få ner stlken på en fil?

/T

Postad 21 februari 2006 - 11:48

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Finns det andra sätt, utöver zip:ande, att få ner stlken på en fil?
/T

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju alltid koda om den till en mpeg fast i sämre upplösning eller sämre bitrate. Det borde få ner filstorleken.

Postad 21 februari 2006 - 19:03

Unregistered15cc4baf
  • Unregistered15cc4baf
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tjena alla kungar!

Är det någon som vet nån plugin som göra tt man kan surfa på utan att gå ur mce? typ en "internetexplorer lite".

Vore ju en guldfunktion.

<{POST_SNAPBACK}>

Zippa är inge bra på videofiler (rent generellt), ger väääldigt lite. Själv ser jag knappt någon skillnad på högsta kvaliten och näst-lägsta kvaliten (kör visserligen analogt). Och det är väl mellan 2-3 gb för en timme tror jag. Lite osäker.

Postad 23 februari 2006 - 19:29

LuffarJoh
  • LuffarJoh
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon känner till något sätt att kolla på packade, .rar-filmer, i MCE, så man slipper packa upp dem innan alltså?

Postad 25 februari 2006 - 00:25

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej Alla!
Jag har ett problem redan vid installationen av MCE 2005 SWE, under installationen så frågar programmet efter discen men service pack 2 (engelsk), tyvärr så har jag ingen sådan disc så jag tvingas fortsätta installationen utan den. Detta resulterar bl.a. i att Internet explorer inte installeras som det ska. Vad ska jag göra för att få det att fungera? Gråter blod just nu....
Snälla kom med ideér så jag kan komma vidare...
Tack på förhand!!!
MVh
Niclas

Postad 25 februari 2006 - 00:48

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
> Jag har ett problem redan vid installationen av MCE 2005 SWE, under
> installationen så frågar programmet efter discen men service pack 2
> (engelsk), tyvärr så har jag ingen sådan disc

Sp2 finns på din första disk (boot CDn) du skulle ha stoppa in den.

Postad 25 februari 2006 - 10:46

LuffarJoh
  • LuffarJoh
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
nu har jag fått det att fungera att spela upp ouppackade filmer, men med en annan mediaspelare. går det på något vis att få MCE att välja en annan mediaspelare för uppspelning av vissa filer?

Postad 25 februari 2006 - 14:00

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tack Joeb!

Men nu har jag fler problem, MCE är uppe och kör men lite smått instabilt känns det åtminstånde när det gäller tv tittningen... Det låser sig gärna då o då men det mest irriterande är att jag inte lyckas att spela in 1 program o se på ett annat samtidigt. Jag har detta kort som åtminstånde enligt Mycom ska fungera att köra 2 olika program samtidigt med i MCE: Hauppauge WinTV PVR 500 MCE

Jag har angett i MCE att det ska köra med 2st Tuners, men har jag missat någon annan inställning? Alltså vad måste jag göra för att få det att fungera?

Många tack på förhand! :P
Niclas

Redigerat av NiclasMan, 25 februari 2006 - 14:01.

Postad 25 februari 2006 - 14:59

Unregistered9b6b8487
  • Unregistered9b6b8487
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

nu har jag fått det att fungera att spela upp ouppackade filmer, men med en annan mediaspelare. går det på något vis att få MCE att välja en annan mediaspelare för uppspelning av vissa filer?

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma önskemål som du, har länge kört XBMC och värdesätter verkligen den funktionen! Vilken mediespelare kör du med?

Postad 25 februari 2006 - 15:11

LuffarJoh
  • LuffarJoh
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma önskemål som du, har länge kört XBMC och värdesätter verkligen den funktionen! Vilken mediespelare kör du med?

<{POST_SNAPBACK}>

med MPlayer och ett par kommando-rader så fungerar det.
dessa läggs i en .bat-fil som man startar .rar-filen med: C:\Program\WinRAR\unrar.exe p -inul "%1" | E:\temp\mplayer\mplayer.exe -
då funakr det. skulle vara fint om det gick att få in det i ett codec eller plugin eller något.

Postad 25 februari 2006 - 17:00

emanuelj
  • emanuelj
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Tack Joeb!

Men nu har jag fler problem, MCE är uppe och kör men lite smått instabilt känns det åtminstånde när det gäller tv tittningen... Det låser sig gärna då o då men det mest irriterande är att jag inte lyckas att spela in 1 program o se på ett annat samtidigt. Jag har detta kort som åtminstånde enligt Mycom ska fungera att köra 2 olika program samtidigt med i MCE: Hauppauge WinTV PVR 500 MCE

Jag har angett i MCE att det ska köra med 2st Tuners, men har jag missat någon annan inställning? Alltså vad måste jag göra för att få det att fungera?

Många tack på förhand! :P
Niclas

<{POST_SNAPBACK}>

Har du box eller spelar du in från det analoga marknätet?
Har du box så har du ju bara en källa där av problemet.

Postad 25 februari 2006 - 18:03

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej Emanuelj

Jag kör idag med Analog UPC utan box, det som jag nu på eftermiddagen upptäckt är att det går bra att streama en kanal till min XBOX 360 samtidigt som det går att titta på en annan på TV´n!?

Det som fortfarande inte fungerar är att titta på en kanal på TV´n och samtidigt spela in en annan... helmysko...

Tacksam för idee´r om vad som står på i maskineriet :P

Mvh
Niclas

Postad 25 februari 2006 - 23:45

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej igen! Får det inte att fungera på tv´n.... Kan det bero på grafikortet? Jag har ett MSI med en Geforce 6200 på det.

Har snurrat runt lite för att hitta vilka kort som är certifierade men inte hittat någon bra lista. Vad tror ni? Ska jag byta till ett kort med t.ex. en 5200 eller en 6600 GPU?

Hör av er......
Mvh
Niclas

Postad 26 februari 2006 - 23:51

tobiaspet
  • tobiaspet
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Är lite trött på att tvinspelningarna blir så j_vla stora, 1,5 timmar blir typ 4-5Gb. Undrar nu var ni har för tricks för att få ned storlekarna på era tvfiler som spelats in i MCE-05:

1. Hur många Mb tjänar man i ovanstående exempel om man ställer ned kvaliten på inspelningen i MCE?
2. Använder ni andra program för att ytterligare få ned storleken, i så fall vilka?
3. Hur liten kan man filen i ovanstående exempel om man använder externa program OCH funktionen i MCE-05, fast utan att bildkvaliten blir för dålig?

Tacksam för svar,

/T

Postad 27 februari 2006 - 15:40

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Hej

Har nu köpt mig ett ex av mce, mest för att kunna köra ihopkopplat med min 360, dock så slog det tvärnit nästan direkt då SP2 ju är integrerat och mitt moderkort Abit KN8 Ultra inte verkar tycka sp2, så fort jag installerar det och den ska ladda xp loggan för första gången så bara startar den om kommer inte längre....antar att det är moderkortet men tänkte om det finns nått kännt problem med sp2 och abit kn8 eller liknande...
mvh jimmy...

Postad 28 februari 2006 - 21:45

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte vad jag ska göra... köpte ett nytt grafikkort igår så nu är burken full med certade komponenter, men samtidigt så är den ostabil som tusan o låser sig då o då.. Är MCE så här dåligt eller gör jag nåt fel???
Hjälp mig snälla!!!!

Postad 01 mars 2006 - 16:17

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Men är det verkligen INGEN som har några ideér?? Jag vet inte vad jag ska ta mig till med mitt sytem som har kostat en massa pengar.... Är det ingen av Er som kan tänka sig att supporta mig lite grann? Eller tipsa mig om vart jag kan vända mig för hjälp? ;)
Mvh
Niclas

Postad 01 mars 2006 - 18:05

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Men är det verkligen INGEN som har några ideér?? Jag vet inte vad jag ska ta mig till med mitt sytem som har kostat en massa pengar.... Är det ingen av Er som kan tänka sig att supporta mig lite grann? Eller tipsa mig om vart jag kan vända mig för hjälp? ;)
Mvh
Niclas

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan

Jag har MCE och det är inga problem att få det stabilt (känns konstigt att säga det om en MS-produkt........). Att byta hårdvara (tex grafikkort) efter installation är egentligen inte bra. Mycket talar tyvärr för en ominstallation men först - beskriv hur, vad och vilken ordning Du installerat så kanske vi kan hitta något fel där! Rada gärna åxå upp vad Du har för hårdvara .

/Oscar

Postad 01 mars 2006 - 19:51

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej Oscar

Den hårdvara som jag bytt är endast grafikkortet, problemen med låsningar och instabilitet fanns redan innan bytet. Problemen är helt klart kopplade till TV-biten med inspelning som man samtidigt tittar på ngn anna kanal. Allt låser sig och det blir allmänt krångel.
Innan bytet av grafik lika risigt.. bytte från ett MSI kort med 6200 Geforce.

Följande sitter i burken idag.

Moderkort: ASUS P4S8X-MX mATX SIS 661GX 2xDDR AGP
Processor: PF 2.4 Ghz
Minne: DDR 400 2x512
Tv-kort: Hauppauge WinTV PVR 500 MCE
Grafik: GCUBE Radeon X800GT AGP 128mb
Nätagg: Silverstone 350W fanless
Zalman kylare till processorn
DIGN låda med display samt USB trådlöst nätverk...

Så ser det ut....
Mvh
Niclas

Redigerat av NiclasMan, 01 mars 2006 - 19:52.

Postad 02 mars 2006 - 01:47

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hejsan Niclas

Hur har Du installerat datorn? Först ska Du installera windows (utan att röra mediacenter), tanka ner alla uppdateringar, installera drivrutiner (kolla vilka som behövs i sytemhanteraren). Installera INTE drivrutin till grafikkortet från medföljande cd utan tanka ner senaste från ATI:s sida - OBS - i anpassad version för MCE. Nu kan man roa sig med att kolla att inga utropstecken finns kvar i systemhanteraren (kolla på din burk!) och köra win update igen. Sen ska en mpeg-dekoder installeras för att avkoda tv:n - undrar om ditt fel kan ligga här?! Vilken använder du? Hauppauges egen ska Du undvika, jag köp på nVidia purevideo (kostar) som fungerar jättebra och även nog ska fungera till ATI-kort. Tidigare körde jag PowerDVD - denna fungerade åxå bra (dock problem med text-tv (vilket även med nvidia fungerar bara sådär)). Enligt rykten ska Du kunna ladda ner en gratis trail-version av power-dvd - finnesen är att det är bara codecen Du behöver till mediacenter och codecen fungerar även efter att försöksperioden för power-dvd är slut! När allt detta är gjort är det dags att starta upp mediacenter och svara på de dumma frågorna.

Vad gäller hårdvaran är den lite i klenaste laget för HDTV men fullt tillräcklig för normalt tv-tittande / dvd:er etc så det ska inte vara några problem. Är det en i grunden frisk installation ska den klara ett grafikkortsbyte utan att man behöver ominstallera systemet.

Således - kolla upp att Du inte har några utropstecken i systemhanteraren, kontrollera/installera mpeg-decoder. Om det inte hjälper så för vidare felsökning vill jag att Du försöker spela upp följande: DVD, något inspelat från tv:kortet och mpeg/divx/avi - fil och berättar hur det fungerar!

Lycka till så länge och hör av dig om hur det går!

/Oscar

Postad 02 mars 2006 - 12:15

Unregistered9bed1d8e
  • Unregistered9bed1d8e
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Någon som har lite svenska instruktioner som pdf el. liknande?
Skulle vilja skriva ut någon snyggare instruktion att ha liggande när jag fixar en schysst mce-burk till kusinen.
Pyttemjuk har ju på sin webplats men det är så mycket flash å jox så det går inte att printa.

Postad 02 mars 2006 - 19:49

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
STORT TACK OSCAR!!!!!! :huh: ;) :P
Gjorde om allt i den turordning som Du beskrev o nu funkar allt! Det enda problemet är att TV-kortet ibland har lite svårt att "ställa" in sig på färg, ingen aning varför det är så men tänkte prova med en försärkare?!
Mvh
Niclas

Postad 04 mars 2006 - 16:04

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hejsan Niclas

Roligt att det löste sig för dig! Vad gäller färgen förstår jag inte riktigt vad exakt Du har för problem. Jag har mitt kort (Hauppauge 500) anslutet till Comhem kabeltv och har lite smådålig bild på tv:n och jättedålig radiomottagning. Såvitt jag förstått det är det tyvärr tunerdelarna som inte är bättre än så och Hauppauge ska ändå vara bland de bättre på marknaden.......... Nåja, återkom om det inte löser sig!

/Oscar

Postad 04 mars 2006 - 17:03

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag menar nog att tunern har svårt att "ställa" in sig vid kanalbyte ibland.. det blir liksom inte riktigt bra ibland o då får man byta fram o tillbaka så funkar det.

Postad 04 mars 2006 - 19:58

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
hej

jag har en scaleo c och när jag tittar på tv så hänger sig mce. då är jag tvungen att stänga av mce och när jag vill starta om mce så säger den att jag inte har några drivrutiner till grafikkortet.

då är jag tvungen att starta om datorn för att få det att fungera.

någon som har haft det problemet eller har någon lösning till mig?

tacksam för alla svar.

eric

Postad 05 mars 2006 - 16:48

LuffarJoh
  • LuffarJoh
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
finns det något sätt att få MCE att visa andra filtyper? inte nödvändigtvis spela/öppna, endast så dessa kommer upp i Mina filmer eller bilder eller något.

Postad 07 mars 2006 - 09:47

Stefan T
  • Stefan T
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag kör just nu MCE2005 (Engelsk version) på min HTPC och många anser ju att det är det bästa alternativet att köra även fast jag själv anser att det är långt kvar även där till en slutgiltig produkt, har vissa "små" problem med den. Jag undrar om andra MCE användare får samma problem som jag får?

1. Jag har lagt till hela min MP3 samling och taggat allt rätt och fixat till så att fodralbild mm finns tillgängligt men MCE visar trots detta inte bilden på omslaget på alla album, den finner den inte trots att den ligger där. Mediaportal samt Meedio finner bilderna direkt utan problem. Någon som har samma problem och som vet hur man löser det? Har kört med Album Art Fix mm men det verkar inte hjälpa.

2. Jag har ett Hauppauge HVR-1300 MCE TV-Kort installerat i min HTPC och där jag bor så har jag kabelTV (bor i bostadsrätt) så de kanaler som finns med i grundutbudet är samma som i Boxers grundutbud plus någon enstaka till. Saken är den att i MCE så listar den inte upp fler kanaler än 1,2,3 och 4. Alla andra kanaler är som bortblåsta, sedan kan man inte hämta hem EPG för kanal 3 heller. Installerar jag däremot WinTV2000 som medföljer TV-Kortet så listar den upp alla kanaler utan problem, men inte MCE. Mycket irriterande... Någon som har en bra lösning på detta?

3. Hade en plan på att köpa en FloppyDTV men det är väl en totalt onödig sak att införskaffa om man har kabelTV väl? Känns dumt att behöva köpa en sån bara för att få in kanalerna i MCE och dessutom betala dubbla avgifter för samma kanaler... Måste ju finnas andra lösningar... Eller?

Ja, det är väl lite av de problem som jag anser att MCE har, i alla fall hos mig så kan någon hjälpa mig med något tips så vore jag glad.

MVH Stefan

Postad 07 mars 2006 - 10:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Har slagit ihop lite trådar för att samla all MCE information på samma ställe.

Postad 07 mars 2006 - 17:47

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Stefan:

1) AlbumArt: droppa in ett omslag med namnet Folder.jpg i foldern med albumet/musikfilerna och se vad som händer. Helst max 200x200pix. Löser det problemet?

2) Hauppauge HVR-1300:
Är nog lite fel kort för din del: Det är primärt för anslutning till ANTENN, inte uttaget till ett slutet kabel-TV nät, sk DVB-C, om man syftar på digitalTV.) Dessutom så är det nog bra att känna till att MCE inte klarar att hantera BÅDE analogt och digital-TV samtidigt, välj ett av dem. Dessutom så klarar MCE bara OKRYPTERAD marksänt digital TV (aka: DVB-T/Boxer) via antenn. Det finns dock lite experimentella undantag om du läser mera på forumet. FireDTV är nog bäst idagsläget om man vill köra MCE: via antenn (Kanske ditt HVR-1300 har experimentella drivers för detta också...dunno)

Iom att analog TV via antenn eller via slutet kabel-nät är ganska/väldigt identiska, så får du in dem med kortet, på den "analoga delen". Det är allt du kan få in med det kortet, i ett slutet kabelTV uttag. (s.k. "analoga, gratis, basutbudet"). Ett helt OK kort för det...

3.) FloppyDTV: fungerar i dagsläget INTE inuti MCE i slutet digital kabelTV-nät (DVB-C/ComHem etc.). Du kan dock köpa FireDTV versionen för ANTENN (DVB-T, Boxer) och få in krypterad TV om du har Boxer-kort+CAM Läs i forumet om lösningar på att "splitta" kort osv. (Mycket är experimentellt.)

** Varianter av digital TV
DVB-T = DigTV via antenn: Boxer (de enda valet med lite okrypterad digitalTV)
DVB-C = DigTV (alltid krypterad) via slutet kabelTV: ComHem
DVB-S = DigTV (alltid krypterad) via satellit: CanalDigital, Viasat

Du bör nog tänka igenom först lite mera vad du igentligen vill göra....och få grepp om begränsningar.

Postad 07 mars 2006 - 19:53

kalle117
  • kalle117
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hej,

Kör ett Technotrend C-1500 kort i MCE (fungerar bra med comhems kanaler)
Nu när comhem skall vara så snälla och stänga ned TV3 och ZTV digitalt så undrar jag om någon vet om det fungerar att köra 2 st olika tuners i MCE2005?
Det jag hade tänkt mig är mitt TT C-1500 kort för dom digitala kanalerna och mitt Hauppauge WinTV PVR 250 för dom analoga kanalerna (TV3, ZTV och Kanal5).
Någon som vet om detta borde fungera?

Postad 07 mars 2006 - 21:42

MR-T
  • MR-T
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Någon som har Twinhan och har provat MCE DVB-T CI Support Package for TwinHan ?

Postad 08 mars 2006 - 08:37

Unregistered19ca616b
  • Unregistered19ca616b
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Har en laptop med intern hybrid-antenn och svensk MCE.
Den ska främst fungera som sovrums-TV och jag tar in S-video och ljud via AV-in vilket fungerar bra.

Jag skulle vilja kunna byta "profil" enkelt exempelvis om man åker till husvagnen på helgen att ta in digitaltv via antennen UTAN att behöva göra ominstallation av kanalerna.

Är det någon som har funderingar på hur man kan göra? Var ligger informationen för detta? I filer eller registret?

Man borde ju kunna ha två sparade kataloger (hel sökväg) där bara en har rätt namn och den andra är en temporär katalog. Sen switchar man bara namn för att byta inställning.
Omöjligt??

Redigerat av Unregistered19ca616b, 08 mars 2006 - 08:41.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.