* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *
1328 svar till detta ämne
Postad 02 June 2008 - 13:37
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
3 dagar tillgångsgaranti
El-Giganten lämnar 3 dagar tillgångsgaranti. Om varan skulle ta slut inom 3 dagar från annonsdatum, och vi inte kan få fram varan inom 10 dagar, garanterar vi dig en motsvarande eller bättre produkt till samma pris.
Enda undantaget från tillgångsgarantin är när det annonseras "så länge lagret räcker" eller annonserade varor är märkta med "begränsat antal".
Altså ifølge deres egen garanti står der intet om pengene tilbage, men et andet produkt.
Postad 02 June 2008 - 14:05
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Heder till elgiganten, de kommer att lösa det med en D60 för min del.
FIck välja på den och EOS400D.
Om nu D40 är bättre, kan man alltid sälja D60:n och köpa en D40 senare. Så jag är glad nu!
Postad 02 June 2008 - 14:42
Unregistered3992e2e8
-
Unregistered3992e2e8
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Så här exempelvis: http://photo.net/bbo...g?msg_id=00CZZW
Finns många artiklar om detta över hela nätet. D40/D50/D70 har samma typ av slutare. Däremot så är detta omöjligt på de flesta kameror som enbart har mekanisk slutare (D40x/D80/D200 etc.).
Ken Rockwell (allas vår hjälte) beskriver här skillnaderna mellan Flash Sync på D40/D70 resp. D80/D200: http://www.kenrockwe...h/syncspeed.htm
När jag använder en gammal Nissin blixt som saknar kommunikationsmöjlighet med kameran (två ledad sync kabel) så kan jag använda kamerans högsta slutartid på 1/4000s. Väldigt bra när man vill exprimentera med blixt i ljusa miljöer.
Nice. Jag måste skaffa en gammal blixt...
Postad 02 June 2008 - 14:43
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Heder till elgiganten, de kommer att lösa det med en D60 för min del.
Gratulerar! Synd att du nog aldrig kommer förstå hur hemligt mycket bättre D40 är. Det är bara något vi D40-ägare kan se
Postad 02 June 2008 - 14:52
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Gratulerar! Synd att du nog aldrig kommer förstå hur hemligt mycket bättre D40 är. Det är bara något vi D40-ägare kan se 
Haha, nej kanske det. Men det man inte vet om lider man inte av...
Postad 02 June 2008 - 15:04
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Nice. Jag måste skaffa en gammal blixt...
Testa annars att tejpa över alla kontaktytor för TTL utom mittenstiftet på blixten. Det ska göra så att exempelvis SB-800 fungerar i över 1/500 på D40. Har bara SB-400 själv och där får jag nöja mig med 1/500 synk.  Edit: Ändrade lite ang. tejpning.
Redigerat av Walkir, 02 June 2008 - 15:16.
Postad 02 June 2008 - 16:54
Gåsa
-
Gåsa
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag pratade oxå med Giganten idag och dom sa att på onsdag ska dom få hem den.....Jag väntar snällt tills på onsdag och hoppas att jag verkligen får D40'n annars får jag väl lösa det på något annat vis....Till midsommar MÅSTE jag ha kameran.....Så en av oss giganten handlare har fått en D60 eller en d400 hur har det gått för alla andra?
Postad 02 June 2008 - 17:09
Unregistered680ab656
-
Unregistered680ab656
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag var precis på elgiganten i skövde. Svaret jag fick var att den skulle komma in på måndag. Anledningen var att dom varit tvungna att ta in kamerorna från elköp (eller vad dom heter) och då var det tydligen annan kontakt för laddaren (så vitt jag vet så är väl det samma uttag i väggen i hela norden?) och manualen var på fel språk. Så det var det som dom höll på och fixade med nu.
När han påpekade att den skulle komma på måndag så sa jag att jag måste ha kameran innan lördag, då jag ska iväg och resa i ca 3 veckor då. Då erbjöd han sig att låta mig låna en kamera på fredag, om dom inte hunnit komma in innan dess  Så det ska bli intressant att se om jag får en kamera och vad jag får för kamera.. Om jag ändå ska låna kameran i lite mer än 3 veckor, så borde den vara så begagnad efteråt att jag borde kunna få den istället.. Egentligen borde jag kunnat tjata lite mer och påpekat lite hårdare på tillgångsgarantin.. men än så länge kan jag vänta lite..
Hur har det gått för er andra? Har ni bara blivit lovade att få bättre kameror / D40 eller har ni fått en kamera än?
Postad 02 June 2008 - 17:41
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Om någon får erbjudande om att få en 400D istället så ta den och så kan ni få min D40 och lite pengar emellan
EDIT: inte aktuellt längre!
Redigerat av Unregistered0b0f599e, 03 June 2008 - 11:02.
Postad 02 June 2008 - 18:13
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Jag tog en D60 som sitter på laddning nu.
steelth: Tycker du 400D är bättre? Bara intresserad, vad det är som du tycker är bättre? Jagh funderade egentligen inte så länge utan tog D60 eftersom det är en nyare modell än 400D.
Postad 02 June 2008 - 18:26
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
steelth: Tycker du 400D är bättre? Bara intresserad, vad det är som du tycker är bättre?
Jag vill också veta! Fler fokuspunkter? Bracketing? Inbyggd fokusmotor? Fler knappar för inställningar? Vad får dig att vilja byta till Canon? Om jag fått välja mellan Nikon D60 och 450D så hade jag lätt tagit Canon, men just 400D är jag tveksam till. Canon 400D är enligt mig ett mobbat mellanbarn. Varken liten och söt eller stor och kraftfull
Postad 02 June 2008 - 21:20
Unregistered1ab12904
-
Unregistered1ab12904
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hejsan alla fotoglada!
Har precis köpt mig en Nikon med kitet D40 & 18-55mm objektiv, som glad amatör fotare. Det är den första system kameran jag äger. (iof första kameran JAG äger).
Jag undrar hur man tar en bild i ex. vardagsrummet med softbelysning och att detta ska bli kvar i bilden. Nu när jag tar bilderna så ser det ut som att det är tänt i rummet. Är det någon inställning man ska göra,eller något fotoknep man kan läsa om någonstanns?
Tacksam för eran fotohjälp!
Postad 02 June 2008 - 21:53
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Jag undrar hur man tar en bild i ex. vardagsrummet med softbelysning och att detta ska bli kvar i bilden. Nu när jag tar bilderna så ser det ut som att det är tänt i rummet. Är det någon inställning man ska göra,eller något fotoknep man kan läsa om någonstanns?
Bästa sättat för den typen av bilder är att använda sig av ett stativ. Objektivet (18-55) är helt inte ljusstarkt nog för att klara denna typen av bilder handhållen. Tar du med stativ, så ska du använda självutlösaren (ex 2 sekunder) för att undvika skak vid fototillfället. Självklart ska du inte använda blixt. Vill du försöka ta bilden handhållet trots allt... Så ställ kameran i exempelvis "A" (bländarprioritet) och välj så lågt bländartal som möjligt (f/3.5-5.6). Du måste antagligen även ändra ISO till 800-1600 för att få en stabil bild (har du Auto-ISO aktiverat så gör kameran detta åt dig). Luta dig även gärna mot en dörrpost eller annat för att minska vibrationerna i kameran. Lycka till med fotandet! Rekommenderar även denna fotokursen; http://www.fotonord.se/fotokurs/
Redigerat av Walkir, 02 June 2008 - 21:59.
Postad 02 June 2008 - 22:21
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Nja, om jag tolkar dig rätt så blir bilderna för ljusa? Isåfall är det troligen att ljusmätningen inte förstår att du vill ha mysljus utan tolkar bilden så att den blir "(18%) grå". Ratta på exponeringskompensationen eller punktmät på något som är lagom ljust så blir det mer likt det du tänkt dig om jag förstår rätt
Postad 02 June 2008 - 22:38
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Jag vill också veta! Fler fokuspunkter? Bracketing? Inbyggd fokusmotor? Fler knappar för inställningar? Vad får dig att vilja byta till Canon?
Om jag fått välja mellan Nikon D60 och 450D så hade jag lätt tagit Canon, men just 400D är jag tveksam till. Canon 400D är enligt mig ett mobbat mellanbarn. Varken liten och söt eller stor och kraftfull 
Enda anledningen till att jag skulle vilja ha en 400D istället är det enorma utbudet av begagnade objektiv, marknaden svämmar inte direkt över av billiga Nikon AF-S och Sigma HSM. Men allt annat gillar jag bättre på D40 (greppet, storleken, byggkvalitén osv.) så jag är i själva verket väldigt nöjd :-)
Postad 03 June 2008 - 00:14
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Beställde nyss en D40 från Cyberphoto den kostade 3 790 kr och då ingick en SB-400 blixt värd 1275 kr, tyckte det var mer prisvärt än El Gigantens erbjudande.
Att Cyberphoto inte vet när de kommer få in några D40 verkar dock inte så lockande. Elgiganten kan dock tänkas erbjuda något annat prisvärt. Vågar vi förmoda D60? Måste man vänta till boknings-kvittots förfallodag för att kunna kräva ersättare ? Eller betyder det att erbjudandet förfaller det datumet ?
Redigerat av Unregistered99322caa, 03 June 2008 - 00:18.
Postad 03 June 2008 - 00:24
hejbabiriba
-
hejbabiriba
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Att Cyberphoto inte vet när de kommer få in några D40 verkar dock inte så lockande. Elgiganten kan dock tänkas erbjuda något annat prisvärt. Vågar vi förmoda D60? Måste man vänta till boknings-kvittots förfallodag för att kunna kräva ersättare ? Eller betyder det att erbjudandet förfaller det datumet ?
Hämtade ut mitt paket på cyberphoto idag  , dock var blixten slut i lager och skulle troligtvis komma in på onsdag. Edit: Såg att de ändrat det nu, då jag beställde var det "Beräknas komma in vecka 24"
Redigerat av hejbabiriba, 03 June 2008 - 00:26.
Postad 03 June 2008 - 07:21
Botta
-
Botta
-
Rookie
-
7 inlägg
steelth: Tycker du 400D är bättre? Bara intresserad, vad det är som du tycker är bättre? Jagh funderade egentligen inte så länge utan tog D60 eftersom det är en nyare modell än 400D.
Hur är Sony alpha a200 i jämförelse med dessa två ovan? bara nyfiken fick ett kit med två objektiv, efter att ha hänvisat till tillgångsgarantin och lite tjat.
Postad 03 June 2008 - 08:13
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Hur är Sony alpha a200 i jämförelse med dessa två ovan? bara nyfiken fick ett kit med två objektiv, efter att ha hänvisat till tillgångsgarantin och lite tjat.
A200 ville jeg klart foretrække over D60/400D, og med kittet med 2 objektiver havde der slet ikke været nogen tvivlt
Postad 03 June 2008 - 08:36
Botta
-
Botta
-
Rookie
-
7 inlägg
A200 ville jeg klart foretrække over D60/400D, og med kittet med 2 objektiver havde der slet ikke været nogen tvivlt 
hehe, än så länge är jag nöjd med kittet vad har ni andra blivit erbjudna ? tycker inte att Elgiganten har skött tillgångsgarantin särskilt bra, de försökte dra ut på tiden och erbjuda värde check /väska på köpet om man väntade tills d40 levererades. Efter 10 dagar ville jag ha en kamera!
Postad 03 June 2008 - 11:18
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hejsan alla fotoglada!
Har precis köpt mig en Nikon med kitet D40 & 18-55mm objektiv, som glad amatör fotare. Det är den första system kameran jag äger. (iof första kameran JAG äger).
Lite fototips till dig som vill utforska din D40: Precis som Supernaut skriver så handlar det om att kameran i automatikläget alltid strävar efter att få bilden "lagom" ljus. Fotar du i ett mörkt rum så ljusar den upp bilden, fotar du där det är väldigt ljust så mörkar den ned bilden. Testa till exempel att ta en bild på ett vitt A4-papper så att pappret fyller hela bilden, automatikläget kommer att exponera bilden så att pappret blir grått. Skulle du fota ett helsvart papper skulle bilden nästan få exakt samma grå färg, eftersom automatikläget eftersträvar "lagom" ljus i alla bilder. Därför är det kul att utforska det manuella läget för att få ljuset precis som man vill. Testa till exempel och se om du kan få ett vitt papper att bli helt vitt, och ett svart papper att bli helt svart - det lär man sig mycket på! Fota med objektivet max inzoomat (55mm) och sätt kameran i M-läget. Håll inne bländarknappen (den är precis vid avtryckaren och det står +/- på den) och ratta på tumhjulet tills du har F8 i displayen eller sökaren. (Bländarvärdet är hur mycket kamerans ljusöppning (jmfr med ögats pupill) är öppen, dvs hur mycket ljus som släpps in per tidsenhet. Lägre siffra ger större bländare och därmed mer ljusinsläpp). Sedan kan du släppa bländarknappen och fortsätta ratta på tumhjulet, då ställer man in slutartiden. (Slutartiden avgör hur länge sensorn träffas av ljus innan slutaren stänger ljusinflödet igen. Ju längre slutartid desto ljusare bilder). Står det till exempel 160 som slutartid så betyder det 1/160 sekunder (en hundrasextiondels sekund, eller 0,00625 sekunder), står det 2 som slutartid är det således en halv sekund (1/2). Står det däremot 2" så betyder det två sekunders slutartid. Nu kan du ratta runt och testa olika slutartider för att få en bra ljus, respektive en bra mörk bild. Hoppas detta hjälper lite! Finns det fortsatt intresse kan jag skriva ned lite om olika bländarvärden och vad man vinner på dem, samt lite om ISO-tal och över-/underexponering. Lycka till!
Postad 03 June 2008 - 14:46
Bennsaj
-
Bennsaj
-
Rookie
-
4 inlägg
Fick du D60 med 18-55 objektivet? Jag har bokat och betalat i förskott och har nu väntat 2 dagar. Man får hoppas på att det går 10 dagar och man får en D60 eller liknade för samma pris. Fick mail ifrån dom idag : Hej Benny, Tack för ditt mail. Det preliminära leveransdatumer är satt till vecka 24. Dock så kan detta att komma ändras. I regel får kunden ringa eller maila in till oss om du och säljaren inte har kommit överens om annat. Som sagt så förväntar vi oss att få in dessa nästa vecka, men kontakta oss först för ett definitivt lagersaldo. Ha en bra dag! Med vänlig hälsning / Best regards Fatima L Kundcenter. Så man får se vad som händer nu.
Postad 03 June 2008 - 15:29
Unregistered96f737f3
-
Unregistered96f737f3
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har startat en ny tråd som bara behandlar Elgigantens tillgångsgaranti gällande deras erbjudande att sälja D40 för 2990kr. Så slipper vi skräpa ner den vanliga tråden och det blir överskådligare för oss som bara är intresserade av detta. https://www.minhembi...s...9015&hl=d40
Postad 03 June 2008 - 16:30
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Fick du D60 med 18-55 objektivet?
Jag har bokat och betalat i förskott och har nu väntat 2 dagar. Man får hoppas på att det går 10 dagar och man får en D60 eller liknade för samma pris. Fick mail ifrån dom idag :
Hej Benny,
Tack för ditt mail.
Det preliminära leveransdatumer är satt till vecka 24. Dock så kan detta att komma ändras. I regel får kunden ringa eller maila in till oss om du och säljaren inte har kommit överens om annat. Som sagt så förväntar vi oss att få in dessa nästa vecka, men kontakta oss först för ett definitivt lagersaldo.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning / Best regards Fatima L Kundcenter.
Så man får se vad som händer nu.
Svarar i den nya tråden, Bennsaj.
Postad 03 June 2008 - 19:36
steelmeister
-
steelmeister
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag tar gärna emot så mycket tips som möjligt steelth, ska hämta min D40 imorgon och det är min första systemkamera. Så alla tips är välkomna.
Postad 04 June 2008 - 10:57
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
http://www.japanphot...ikon-med-motor/Är det óbjektivet ett bra alternativ om man vill ha nått prisvärt och mest testa ett zoomebjektiv. Kör med kitobjektivet till min d40 nu. Mvh victor
Redigerat av wictor, 04 June 2008 - 10:58.
Postad 04 June 2008 - 11:07
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
http://www.japanphot...ikon-med-motor/
Är det óbjektivet ett bra alternativ om man vill ha nått prisvärt och mest testa ett zoomebjektiv. Kör med kitobjektivet till min d40 nu.
Mvh victor
Jag skulle nog hellre kika på ett sådant här, visserligen lite dyrare och inte lika mycket "zoom" i ändläget. Men ett väldigt omtyckt objektiv och dessutom med bildstabilisering! Men är det i just i den prisklassen du kikar så är det du länkar till ett bra objektiv.
Postad 04 June 2008 - 20:28
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Kul, grattis! Lova att återkom med dina intryck sedan!
Hämtade ut nya objektivet idag. Och första intryck är wow vilken skillnad det är. Dels är det tyngre, så kameran blir betydligt stabilare. Känns som att det är riktigt bra kvalitiet på Sigman. Väl monterat så funkar det kanon. Helklart ett lyft från kit objektivet. Kör nu med UV filter på bara.. Ska ha med kameran ner till ystad i helgen och fota lite när man ändå är där.  Återkommer med mer intryck när det är mer testat.  *bifogar en snabbt tagen bild som egentligen inte visar för mycket*
Postad 06 June 2008 - 11:30
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Hej!
Kom hem igår och packade idag upp min d40 som legat hemma hos mina föräldrar i vecka ungefär. Detta är min första systemkamera så jag är inte så van vid den. Provknäppte lite bilder idag och nöjd med kvalitén på dem. Dock fick jag se att det är en liten mörk fläck som syns på bilden. Den syns inte när jag tittar genom kameran utan först efter jag tagit kortet. Är det damm någonnstans eller vad kan detta vara?
DSC_0068.JPG 678.55K
2 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2008 - 11:50
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Ja, det där är smuts på sensorn. Du kommer åt sensorn genom att fälla upp spegeln i menyn ("mirror lockup" eller nåt sånt heter det). Sen tar du av objektivet och blåser lite försiktigt.
Postad 06 June 2008 - 12:46
Unregisteredb7d466df
-
Unregisteredb7d466df
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Jag tolkar det som att det inte finns någon chans att rädda mitt kit objektiv.. haha..
Hur är Nikons objektiv jämfört med Sigmas till D40n?? Har för mig att Sigma har ett par intressanta objektiv..
Tänte på detta här för att ersätta kitobjektivet: http://www.cyberphot...?article=300734
Nu ser jag att det är lite sent skrivet, men även mitt kitobjektiv paja, jag tappade helt enkelt kameran i golvet (på en matta, men ändå), liknande symtomer som ditt... skickade in det till Nikon och fick ett nytt, no questions asked. Kanske värt o testa för dig med, i värsta fall ringer dem dig, erbjuder service för massa pengar och du kan be dem att kassera det istället.. så uppfatta jag supporten jag prata med innan jag skicka in det iallafall...
Postad 07 June 2008 - 07:54
Farsta2
-
Farsta2
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Precis fått min D40. Måste säga att jag är imponerad. Känns snabb och exakt. Bilderna jag tagit hittils har mestadels varit väldig bra.
- Bra med standard usb kontakt
- Bra att man inte behöver programvara för att få upp bilderna ( kanske gäller alla kameror idag?)
Några funderingar: kör på 6 MP och "normal" komprimering. Filerna blir bara ca 1.5 MB stora. Låter otroligt lite. Men bilderna blir ju snyggga och ser bra ut när man zoomar in. Bara fördel med mindre filer men jämflr jag med mina kompakter som tex Canon A720 så ger den filer på över 4 MB.
Funderade på att köpa ett Sandisk Ultra II 4 GB men måste tänka om. Får ju in 2300 bilder och det är för mkt. Blir svåröverskådligt. För samma pris finns Ultra III 2 GB för samma slant. Tror jag köper det istället. Är väl aldrig fel med hastighet på kortet? Fast kanske inte kameran kan dra nytta av det? Kanske räcker ett Ultra II 2 GB?
Funderar också på att testa brorsans 28 mm som satt på hans FM2. Främst för att få kamerna lite smidigare. 28 mm= lite drygt 40 mm på D40. Kanske ingen perfekt brännvidd. Någon som testat? Förstår att det kan vara svårt att ställa fokus. Men hur är det ljusmätning? Får man någon hjälp?
Motljusskydd? Något förslag?
Redigerat av Farsta2, 07 June 2008 - 08:13.
Postad 07 June 2008 - 08:14
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Fotografera med rå-format och lär dig hur det funkar! Det lönar sig alltid i längden i form av bättre bilder =)
Sen till det ett kort på 4 eller 8 GB är rätt lagom.
Postad 07 June 2008 - 11:30
WhiteTiger
-
WhiteTiger
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Precis fått min D40. Måste säga att jag är imponerad. Känns snabb och exakt. Bilderna jag tagit hittils har mestadels varit väldig bra.
- Bra med standard usb kontakt - Bra att man inte behöver programvara för att få upp bilderna ( kanske gäller alla kameror idag?)
Några funderingar: kör på 6 MP och "normal" komprimering. Filerna blir bara ca 1.5 MB stora. Låter otroligt lite. Men bilderna blir ju snyggga och ser bra ut när man zoomar in. Bara fördel med mindre filer men jämflr jag med mina kompakter som tex Canon A720 så ger den filer på över 4 MB.
Funderade på att köpa ett Sandisk Ultra II 4 GB men måste tänka om. Får ju in 2300 bilder och det är för mkt. Blir svåröverskådligt. För samma pris finns Ultra III 2 GB för samma slant. Tror jag köper det istället. Är väl aldrig fel med hastighet på kortet? Fast kanske inte kameran kan dra nytta av det? Kanske räcker ett Ultra II 2 GB?
Funderar också på att testa brorsans 28 mm som satt på hans FM2. Främst för att få kamerna lite smidigare. 28 mm= lite drygt 40 mm på D40. Kanske ingen perfekt brännvidd. Någon som testat? Förstår att det kan vara svårt att ställa fokus. Men hur är det ljusmätning? Får man någon hjälp?
Motljusskydd? Något förslag?
Bildstorleken är väldigt varierande beroende på hur stort färgomfång bilden innehåller. Så allt mellan 1 - 3+ MB brukar bästa JPEG bli. Så räkna med uppåt 900 bilder per 2 GB. Om du inte vill fota i RAW så tycker jag du inte ska sattsa på över 4 Gb minneskort (Jag har 2+4+4 tycker det blir mer överskådligt då) Sen tycker jag du ska köra på Ulta kort istället för Extrem då det bara är onödig oförbrukad hastighet (Jag har ett Extrem III 2 GB, idag skulle jag istället köpt Ulta kort men. men. det skiljer ändå inte så kmycket.) Motljusskyddet till kitobjektivet heter HB-45 och kostar ca 300 kr.
Postad 07 June 2008 - 15:07
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Nu ser jag att det är lite sent skrivet, men även mitt kitobjektiv paja, jag tappade helt enkelt kameran i golvet (på en matta, men ändå), liknande symtomer som ditt... skickade in det till Nikon och fick ett nytt, no questions asked. Kanske värt o testa för dig med, i värsta fall ringer dem dig, erbjuder service för massa pengar och du kan be dem att kassera det istället.. så uppfatta jag supporten jag prata med innan jag skicka in det iallafall...
Hmm.. Då måste det ju vara så att kitobjektivet är lite känsligt, för jag är nästan helt 100 att det aldrig fick någon kraftigare stöt.. Nu var det iof lite sent skrivet.. Har slängt objektivet efter ett försök att laga själv.. Slutade med att jag inte orkade sätta ihopa det bara.. haha Men efter att i ett par dagar nu sprungit rundor med mitt nya Sigma så kan jag säg att jag inte är ett dugg ledsen över att kitet gick åt helv*te.  Gjorde ju bara att jag fick tummen ur att beställa Sigman.  Man hade iof kunnat ha kvar det som reserv eller något..
Postad 07 June 2008 - 23:11
MrDuctTape
-
MrDuctTape
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har köpt en Nikon D40. Jag är en glad amatör som vill kunna fota fina bilder, kommer mest att fotografera stadsmiljöer. Är det värt att köpa ett objektiv, har en kompis som ska till canada och kan köpa billigare där. Jag är inte så intresserad av att kunna zooma utan vill hellre ta bra bilder, har ni några förslag på objektiv. Några tipss på vad man ska kolla på skulle uppskattas, även länkar där man kan lära sig om objektiv. Vad jag har förstått är objektiv ingen exakt vetenskap så det kanske är svårt att kolla på specs. Jag har ett pristak på 3000kr.
Postad 07 June 2008 - 23:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag har köpt en Nikon D40. Jag är en glad amatör som vill kunna fota fina bilder, kommer mest att fotografera stadsmiljöer. Är det värt att köpa ett objektiv, har en kompis som ska till canada och kan köpa billigare där. Jag är inte så intresserad av att kunna zooma utan vill hellre ta bra bilder, har ni några förslag på objektiv. Några tipss på vad man ska kolla på skulle uppskattas, även länkar där man kan lära sig om objektiv. Vad jag har förstått är objektiv ingen exakt vetenskap så det kanske är svårt att kolla på specs. Jag har ett pristak på 3000kr.
Kika in dessa:
Googla lite för läsning  Finns massor.
Postad 08 June 2008 - 09:33
MrDuctTape
-
MrDuctTape
-
Rookie
-
3 inlägg
tack så mycket. Ska kolla lite nogrannare på dem. Vad är det som skiljer ett bra och ett dåligt objektiv?
Postad 08 June 2008 - 09:37
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
tack så mycket. Ska kolla lite nogrannare på dem. Vad är det som skiljer ett bra och ett dåligt objektiv?
Skärpa, ljusstyrka, snabbhet i fokusering, byggkvalitet och såklart priset... dom bästa objektiven kostar också mest. Kör man fasta objektiv som dessa två 50mm kommer man billigare undan. Fasta objektiv är på det stora hela alltid bättre än zoom-objektiv. Så behöver man inte zoomen ska man absolut gå på fasta. Kika även in fasta 30mm, ganska användbar bränvidd.
Postad 08 June 2008 - 09:50
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Kika in dessa:
Tänk bara på att det inte är någon autofokus på objektiven ovan med Nikon D40/D60. Jag hade hellre tittat på dessa:
Se upp med Tamron däremot, eftersom det även finns en modell på marknaden utan inbyggd fokusmotor (som då inte fungerar med D400/D60).
Postad 08 June 2008 - 10:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Mja.. .vet inte det ja.
Har man ingen användning för zoom tycker jag att man ska köpa ett fast objektiv till 100%, för dom är så pass mycket bättre.
Jag kör själv med ett Tamron 17-50 då jag inte klarar mig enbart med en fast glugg, men har även en 50mm 1.8. Och den är verkligen ljusår bättre och kostar 1/4 av priset
Fast det är ju jobbigt det där med autofokus, varför har Nikon valt den lösningen, verkar oerhört korkat?!
Hur som helst, kika då på dessa Sigma.
Postad 08 June 2008 - 15:10
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Fast det är ju jobbigt det där med autofokus, varför har Nikon valt den lösningen, verkar oerhört korkat?! 
Är det inte precis det Canon gjorde med EOS-systmet?  Jag har själv ett Nikkor AF 50mm 1,8 till min D40. Väldigt nöjd med det, men det är i vissa fall lite kämpigt med manuell fokus. Även om jag ofta hittar fokus efter 1-2 sek, så är det svårt med objekt i rörelse (småbarn, husdjur m.m.).
Postad 08 June 2008 - 16:03
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Är det inte precis det Canon gjorde med EOS-systmet? 
Är det så? Det visste jag inte. Har aldrig stött på ett objektiv utan autofokus än så länge i alla fall från de sämsta kit-objektiven till dyra L-gluggar
Postad 08 June 2008 - 19:31
Maniak
-
Maniak
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej, Ny på forumet och ny inom den digitala SLR-världen då jag precis har beställt en Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 samt ett SanDisk SDHC eXtreme III 4GB inkl kortläsare. Tänkte ta med mig kameran nu när jag skall utomlands och undrar om följande väska är något att ha? Letar efter en liten ryggsäck som klarar husera kameran med tillhörande kit-objektiv, batteri/laddare mm samt min HD-videokamera med tillbehör. /Maniak
Postad 08 June 2008 - 20:31
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Den videokameran ska inte vara några bekymmer med att få ner i någon kamera väska, oavsett vilken du väljer..  Kolla annars in LowePro´s väskor. Kör själv på deras Slingshot 200 och är helnöjd. Dessutom är där bara 1 rem på den så att man snabbt kan komma åt kameran om man skulle behöva.. Slingshot
Redigerat av Darth Tojayz, 08 June 2008 - 20:34.
Postad 09 June 2008 - 08:33
Unregisteredb7d466df
-
Unregisteredb7d466df
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Nån som testat fota med objektivet bakofram för att få macrobilder? Läste att man skulle hålla in "aperture clip", var sitter den/hur ser den ut på kitobjektivet?
Postad 09 June 2008 - 11:11
Farsta2
-
Farsta2
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Skulle vara intressant att veta om ni som köpt den på Elgiganten tidigare i vår fick Nikon School och tre fria sensorrengöringar/check up? Tydligen fick Elgiganten hämta många D40 från England ( majkampanjen) och enligt Nikon Sverige så gäller inte ovanstående isf. Nikon School kanske man kan undvara men tre fria sensorrengöringar/ check up känns ganska bra att ha ..................... Falskt alarm tydligen Om kameran är köpt i Sverige från en svensk återförsäljare så ingår Check & Clean och Nikon D School Basic på kvittot från återförsäljaren. Det är en service som vi erbjuder kunder som köpt sin utrustning i Sverige. Om du har ett kvitto från en svensk återförsäljare och din kamera går att registrera på vår hemsidas supportkonsoll (se länk nedan) så kan du få Check & Clean samt Nikon D School Basic. http://nikoneurope-s...our_account.php
Redigerat av Farsta2, 09 June 2008 - 12:12.
Postad 09 June 2008 - 15:24
Maniak
-
Maniak
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Den videokameran ska inte vara några bekymmer med att få ner i någon kamera väska, oavsett vilken du väljer.. 
Kolla annars in LowePro´s väskor. Kör själv på deras Slingshot 200 och är helnöjd. Dessutom är där bara 1 rem på den så att man snabbt kan komma åt kameran om man skulle behöva.. 
Slingshot
Det blev en Hama tack vara den kompakta storleken men tack för din input. /Maniak Edit: Stavfel
Redigerat av Maniak, 09 June 2008 - 18:35.
Postad 09 June 2008 - 21:00
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Är det så? Det visste jag inte. Har aldrig stött på ett objektiv utan autofokus än så länge i alla fall från de sämsta kit-objektiven till dyra L-gluggar 
Det hor inte till vanligheterna att Martin har fel, baklaxa Martin  Alla EOS saknar fokusmotor och darfor finns de alltid i objektiven, Nikon tog bort motorn forst iom D40. Flog fran Arlanda i helgen och passade pa att kika in i deras "elektronikshop" efter incheckningen. Snacka om att jag blev snopen over priserna; 450D med 18-55 IS for 6.600 kr bl.a.! Sjalv shoppade jag en Slingshot 100-vaska for 359 kr, det ar 190 kr billigare an El-Giganten som annars ar billigast i Sverige pa just den vaskan. Ganska ovantat att gora fynd pa en flygplats! Halsningar fran ett soligt Rhodos forresten!
Postad 09 June 2008 - 22:48
WhiteTiger
-
WhiteTiger
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Det hor inte till vanligheterna att Martin har fel, baklaxa Martin Alla EOS saknar fokusmotor och darfor finns de alltid i objektiven, Nikon tog bort motorn forst iom D40.
Flog fran Arlanda i helgen och passade pa att kika in i deras "elektronikshop" efter incheckningen. Snacka om att jag blev snopen over priserna; 450D med 18-55 IS for 6.600 kr bl.a.! Sjalv shoppade jag en Slingshot 100-vaska for 359 kr, det ar 190 kr billigare an El-Giganten som annars ar billigast i Sverige pa just den vaskan. Ganska ovantat att gora fynd pa en flygplats! Halsningar fran ett soligt Rhodos forresten! 
Happ jag som just var och köpte min Slingshot för 550  Väldigt trevlig väska får jag säga.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|