Panasonic TH-42PX700
1227 svar till detta Àmne
Postad 14 december 2007 - 10:36
Makusi
-
Makusi
-
AnvÀndare
-
-
124 inlÀgg
Hej!
Kan nÄgon vÀnlig person tala om mÄtten pÄ paketet för en TH-42PX700 ??
Klarar man att hÀmta den sjÀlv ifrÄn DHL's lager och fÄ in den i en Peugeot 407 SW kombi?? ;-)
Problemet Àr vÀl att man helst skall frakta den stÄende, och jag undrar dÀrför hur stort sjÀlva paketet Àr! :-o
Men jag har max 2 km till DHLs hÀmtlager, sÄ det kÀnns ocksÄ lite onödigt att ha hemleverans.
Men som sagt, innan jag bestÀmmer mig sÄ behöver jag ju veta ifall jag över huvudtaget fÄr in den i bilen.
/Makusi
Postad 14 december 2007 - 11:19
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
AnvÀndare
-
-
164 inlÀgg
40*80*140 cm
Fick in min liggandes i en 406:a. Butikspersonalen hjÀlpte till och lasta sÄ jag antar att det inte Àr nÄtt problem att frakta den sÄ ( med glaset upp).
Postad 14 december 2007 - 12:36
Makusi
-
Makusi
-
AnvÀndare
-
-
124 inlÀgg
Tack!
SÄ 40*80*140 cm Àr alltsÄ yttermÄtten pÄ sjÀlva kartongen?
Men du fick alltsÄ ta den liggande??
Hur Àr det egentligen att frakta en Plasma liggande??
Ăr det verkligen sĂ„ lyckat, eller spelar det inte sĂ„ stor roll en kortare strĂ€cka??
Det kÀnns ju lite onödigt att betala en massa extra ifall jag lika gÀrna kan hÀmta den sjÀlv, men det Àr dÄ just det hÀr ifall jag mÄste frakta den liggande isÄfall - och om jag dÄ verkligen vÄgar att frakta den liggande??
Rör sig ju iofs max om 2-3 km..!
/Makusi
Postad 14 december 2007 - 13:11
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
ForumrÀv
-
-
986 inlÀgg
Tack!
SÄ 40*80*140 cm Àr alltsÄ yttermÄtten pÄ sjÀlva kartongen?
Men du fick alltsÄ ta den liggande??
Hur Ă€r det egentligen att frakta en Plasma liggande?? Ăr det verkligen sĂ„ lyckat, eller spelar det inte sĂ„ stor roll en kortare strĂ€cka??
Det kÀnns ju lite onödigt att betala en massa extra ifall jag lika gÀrna kan hÀmta den sjÀlv, men det Àr dÄ just det hÀr ifall jag mÄste frakta den liggande isÄfall - och om jag dÄ verkligen vÄgar att frakta den liggande?? Rör sig ju iofs max om 2-3 km..!
/Makusi
Anledningen till att man ska vara försiktig med att frakta en plasma liggande Àr inte att "plasman kan rinna ut" (som jag har hört sÀgas), utan att den stora glasskivan sviktar nÀr bilen guppar. DÄ finns risk att glasskivan dÄ trycker till pÄ komponenter som dÄ kan skadas. Kör man vÀÀÀldigt försiktigt bör det dock gÄ bra, det finns i alla fall de som skrivit hÀr pÄ forumet att de kört hem sina plasmor liggande utan skador.
Postad 14 december 2007 - 14:50
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
AnvÀndare
-
-
164 inlÀgg
YttermÄtten, vet inte hur exakta dom Àr. Det var mÄtten jag fick frÄn butiken. Jag körde hem min frÄn stockholm till Uppsala utan problem, utan Àgg under foten.
Postad 14 december 2007 - 15:14
DjOci
-
DjOci
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Hej.
TÀnkte slÀnga ivÀg en frÄga till er alla som har kopplat ihop er px700 med en dator. Hur har ni gjort? Dvs anvÀnt komposit, dva-hdmi eller vga-vga? Vilket Àr bÀst?
FÄr förhoppningsvis min px700 ikvÀll och dÄ kommer jag ge en utförlig recension om vad jag tycker om apparaten.
Postad 14 december 2007 - 15:32
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
ForumrÀv
-
-
986 inlÀgg
FrĂ„ga 1. Ăr den nĂ„gon som kan rekommendera en vettig Panasonic-DVD till denna TV? Jag Ă€r ingen inbiten film/teknik/-kille, sĂ„ gĂ€rna nĂ„got i en vettig prisklass. Enda kravet Ă€r att den Ă€r tyst (avskyr verkligen oljud). Anledningen till att jag vill att det skall vara en Panasonic Ă€r att jag inte vill ha mer Ă€n en fjĂ€rr, sĂ„ om det fungerar att styra andra fabrikat med TV:ns fjĂ€rr sĂ„ kan det vara vilket mĂ€rke som helst.
FrÄga 2. Hur kopplar jag lÀmpligast min laptop till denna TV? De utgÄngar jag hittar pÄ datorn Àr S-video samt "vanlig skÀrmsladdsutgÄng" (som sagt, inte sÀrsklit teknikintresserad). Gissar iaf att jag behöver koppla ljudet separat.
FrÄga 3. GÀllande "Du har ju köpt en tv med inbyggd digitalbox (DVB-T) sÄ det Ànda du behöver Àr en inomhusantenn. Aktiv eller passiv. DÄ fÄr du in fria kanaler och vill du ha fler skaffa Boxerkort."
Ăr en inomhusantenn nĂ„got stort shabrak? Och vad skiljer en aktiv frĂ„n en passiv? Vart sĂ€tter jag in Boxerkortet? Direkt i TV:n?
Jag vet, mÄnga rookie-frÄgor, men jag vore vÀldigt tacksam för svar. Glad Lucia (eller vad man nu sÀger?)
/Agent O
FrÄga 1: Kolla pÄ Panasonics sida, dÀr ser du vad de har att erbjuda. De intressanta produkterna kan du sedan kolla upp pÄ prisjakt/min hembio, dÄ fÄr du aktuella priser och hittar antagligen relevanta trÄdar om de produkterna. UtifrÄn din frÄgestÀllning kan jag inte ge nÄgra rekommendationer alls. Tror inte att jag lÀgger in samma vÀrdegrund i ordet "vettig" som du. En vettig DVD ska enligt mig t ex kunna spela upp bÄde SACD och DVD-Audio. FrÄga 2: Laptop kopplas lÀmpligen via VGA (dvs "vanlig skÀrmsladdsutgÄng"). S-video Àr snÀppet bÀttre Àn komposit men sÀmre Àn RGB via scart, kan eventuellt vara anvÀndbar om man spelar upp video med halvtaskig kvalitet eftersom Àven defekterna nog syns sÀmre via s-video Àn via VGA. Ljudet fÄr du som sagt köra separat. FrÄga 3: Delvis redan besvarad hÀr ovan. Boxerkortet sÀtter du i CA-modulen (vad det Àr för nÄgot finns förklarat tidigare i den hÀr trÄden, sök och du skall finna). Vad som skiljer en aktiv antenn frÄn en passiv överlÄter jag till nÄgon annan att besvara, har inte undersökt det Àmnet sjÀlv.
Postad 14 december 2007 - 15:38
Unregisteredb11688c8
-
Unregisteredb11688c8
-
Wannabe
-
-
40 inlÀgg
Det skrivs ofta om den rikningsskÀnsliga fjÀrrkontrollen till TH-42PX plasmorna... (7, 70 och 700)
Hur funkar det tillsammans med en mulitfjÀrr??? Logitechs Harmony serien ect...
NÄgon som provat och vill dela med sig ??
Postad 14 december 2007 - 15:42
Bone
-
Bone
-
Amatör
-
-
96 inlÀgg
ApropÄ inomhusantenn till DVB-T sÄ kan man komma vÀldigt billigt undan. Det finns en trÄd hÀr pÄ forumet (har tyvÀrr inte tid att leta rÀtt pÄ den just nu) som berÀttar hur man gör en antenn genom att skala sjÀlva antennkabeln. Nu fungerar det sÀkert inte för alla överallt men det fungerar perfekt för mig.
Postad 15 december 2007 - 10:39
Makusi
-
Makusi
-
AnvÀndare
-
-
124 inlÀgg
FÄr se dÄ ifall man vÄgar att lÀgga den ner pÄ rygg och köra genom stadstrafik & spÄrvangsspÄr i Göteborg! :-o :-o ..som sagt, det Àr inte mer Àn max 2-3 km att köra genom Göteborg (visserligen över spÄrvagnsspÄr). Men det kanske Àr vÀrt att spara de 400:- frÄn hemkörning ifall det nu bör gÄ att lÀgga den ner pÄ rygg försiktigt!? :-o YttermÄtten, vet inte hur exakta dom Àr. Det var mÄtten jag fick frÄn butiken. Jag körde hem min frÄn stockholm till Uppsala utan problem, utan Àgg under foten.
Postad 15 december 2007 - 11:33
Unregistered6ae6c602
-
Unregistered6ae6c602
-
AnvÀndare
-
-
116 inlÀgg
Vilken roll spelar det igentligen att PX700 kan ta emot 720p och 1080 p signaler nÀr den ÀndÄ mÄste skala ner bilden till upplösningen pÄ 1024x768. Jag försöker frÀmst förstÄ pÄ vilket sÀtt bilden pÄ PX700 kommer att se ut om man matar den med Xbox360 eller Ps3 med 1080p upplösning. Jag sitter idag med en 32" LCD tv som referens och den stödjer 13xxx768 i upplösning. Kommer jag dÄ att uppleva bilden som mindre skarp/högupplöst/innehÄllsrik om jag byter till en tv som endast har 1024x768 punkter.
Hoppas nÄgon kan förklara mina bekymmer..
Postad 17 december 2007 - 11:49
DjOci
-
DjOci
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Tjenare.
Nu har jag haft min Px700 under hela 3 dagar sÄ dÀrför tÀnkte jag klonka ner mina Äsikter om denna dyrgrip.
För det första sÄ fÄr man hem ett jÀkla stort paket som vÀger över 40 kg allt som allt. Tur att jag fick hemkörning för annars hade jag inte fÄtt plats i bilen. I kartongen lÄg allt snyggt paketerat och risken för skador Àr nog ganska smÄ. Tv vÀger 31 och stÀllningen som Àr en fin blyklump vÀger nog runt 5-7 kg. SÄ sammanlagt vÀger hela paketet som en ko  NÀ..men den vÀger en hel del vilket resulterar i att jag fÄr byta tv bÀnk.
Bara plugga in tv:n och den söker direkt efter alla kanaler, bÄde analoga och digitala och delar upp dem. SÄ man kan sjÀlv senare vÀxla "tv lÀge" mellan analog och digital sÀndning.
MÄste sÀga att jag blev imponerad av tv bilden. De digitala signalerna som jag har genom en 10 m lÄng och sunkig tv kabel Àr bra och bilden Àr bra. Vid vÀxling till analoga signaler blir bilden sÀmre. Skulle nog sÀga att bilden blir som jag trodde den skulle bli med digitala signaler = bilden vid digitala signaler bÀttre Àn jag trodde.
Har inte mÀrkt nÄgon som helst efterslÀpningar, shadowing eller nÄtt sÄnt. Vissa har klagat pÄ brummande ljud dÄ de höjjer ljudet pÄ tv:n men jag har inte mÀrkt nÄtt. Har dÄ höjt volymen ganska mycket för att just testa detta men ingenting. Tv har bra ljud och lÀmnar mycket till anvÀndaren att kalibrera efter smak. Jag har fortfarande inte bestÀmt mig vad jag tycker Àr bÀst.
Tittade i lördags pÄ Pirates of Caribbean pÄ tv 4 och blev imponerad hur bra bilden var. Bilden blev bÀttre nÀr det var film pÄ tv4 Àn vanligt tyckte jag. Var en del mörka scener i filmen och min uppfattning Àr att tv har bra svÀrta trots ganska sunkig signal. Nu kör jag med bio lÀge och alla instÀllningar pÄ max 50%. KOmmer nog bli en stor förÀndring nÀr jag har kört in tv:n och vÀxlar om till normal mode och kan höjja kontrast, fÀrgtemp med mera. Kommer med andra ord bli Ànnu bÀttre 
Har Àven testat koppla in datorn genom s video kabel och körde lite dvd filmer. Skitbra bild trots dÄlig kabel. Ska bli intressant att se hur bilden blir nÀr jag byter till hdmi-dvi dÄ det sÀgs att det Àr natt och dag skillnad jÀmfört med S-video. Ska Àven köpa en Gold antennkabel vilket bör ge bÀttre bild för vanliga tv signaler.
Slutsats: vill du ha en plasma för runt 14 000 riksdaler och kommer att se mkt pÄ vanlig tv och film sÄ ska du definitivt titta pÄ en px700. Riktigt bra bild och ljud. Snygg Àr den ocksÄ. Bra antireflex behandling. JÀkligt nöjd att jag tog denna ist för en Samsung M86 dÄ den reflekterar allt.
Det negativa Àr vÀl inbrÀnnings möjligheten vid ihopkoppling med datorn och om du visar en statisk bild alltför lÀnge. Men sammantaget tycker jag nog att plasma ÀndÄ slÄr lcd för man slipper en massa pixelmapping vid vanligt tv tittande och man har Àven bÀttre svÀrta.
Sen trodde jag ocksÄ att det var möjligt att dela upp sÄ att man kunde titta pÄ flera kanaler samtidigt. Enligt bruksanvisningen ska det gÄ med en knapp pÄ fjÀrrkontrollen som jag inte har. Kanppen finns kanske pÄ Pz70/700?? NÄn som vet. Detta gör Àven att jag inte kan lÀsa text tv pÄ halva skÀrmen samtidigt som jag visar den vanliga tv:n pÄ den andra halvan. Synd.
Slutbetyg: 9 av 10.
Postad 17 december 2007 - 12:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlÀgg
Vilken roll spelar det igentligen att PX700 kan ta emot 720p och 1080 p signaler nÀr den ÀndÄ mÄste skala ner bilden till upplösningen pÄ 1024x768. Jag försöker frÀmst förstÄ pÄ vilket sÀtt bilden pÄ PX700 kommer att se ut om man matar den med Xbox360 eller Ps3 med 1080p upplösning. Jag sitter idag med en 32" LCD tv som referens och den stödjer 13xxx768 i upplösning. Kommer jag dÄ att uppleva bilden som mindre skarp/högupplöst/innehÄllsrik om jag byter till en tv som endast har 1024x768 punkter.
Hoppas nÄgon kan förklara mina bekymmer..
Det beror pÄ avstÄndet. FrÄn 3 m ser du ingen skillnad. NÀrmare Àn 2 m sÄ börjar man se pixlarna. Vill du slippa det pÄ nÀrmare avstÄnd sÄ Àr det Full-HD som gÀller. En HD-ready LCD gör ingen skillnad.
Postad 17 december 2007 - 12:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlÀgg
Tittade i lördags pÄ Pirates of Caribbean pÄ tv 4 och blev imponerad hur bra bilden var. Bilden blev bÀttre nÀr det var film pÄ tv4 Àn vanligt tyckte jag. Var en del mörka scener i filmen och min uppfattning Àr att tv har bra svÀrta trots ganska sunkig signal.
DÄ skulle du sett samma film pÄ TV4HD, som jag gjorde! BÀttre bild och detaljer Àn med DVD, samt DD 5.1. Med CD HD-box ger denna TV en helt suverÀn bild!
Postad 17 december 2007 - 12:15
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
AnvÀndare
-
-
164 inlÀgg
.... Sen trodde jag ocksÄ att det var möjligt att dela upp sÄ att man kunde titta pÄ flera kanaler samtidigt. Enligt bruksanvisningen ska det gÄ med en knapp pÄ fjÀrrkontrollen som jag inte har. Kanppen finns kanske pÄ Pz70/700?? NÄn som vet. Detta gör Àven att jag inte kan lÀsa text tv pÄ halva skÀrmen samtidigt som jag visar den vanliga tv:n pÄ den andra halvan. Synd.
Menar du flera olika kanaler frÄn samma inbyggda tv-tuner? PIP och PAP frÄn olika kÀllor funkar i alla fall kanonbra. Tycker dock att jag har bÀttre bild frÄn min dilog550 box Àn frÄn den inbyggda digitaltunern, det blir lite suddigt dÄ.
Postad 17 december 2007 - 13:55
DjOci
-
DjOci
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
.... Sen trodde jag ocksÄ att det var möjligt att dela upp sÄ att man kunde titta pÄ flera kanaler samtidigt. Enligt bruksanvisningen ska det gÄ med en knapp pÄ fjÀrrkontrollen som jag inte har. Kanppen finns kanske pÄ Pz70/700?? NÄn som vet. Detta gör Àven att jag inte kan lÀsa text tv pÄ halva skÀrmen samtidigt som jag visar den vanliga tv:n pÄ den andra halvan. Synd.
Menar du flera olika kanaler frÄn samma inbyggda tv-tuner? PIP och PAP frÄn olika kÀllor funkar i alla fall kanonbra.
Tycker dock att jag har bÀttre bild frÄn min dilog550 box Àn frÄn den inbyggda digitaltunern, det blir lite suddigt dÄ.
Vill du vara snÀll och förklara vad PIP och PAP Àr för nÄgot? Det jag menade att jag trodde att det gick att dela upp sÄ att man kan lÀsa text tv pÄ halva skÀrmen samtidigt som man kunde se vanlig tv pÄ den andra halvan.
Postad 17 december 2007 - 15:21
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
AnvÀndare
-
-
164 inlÀgg
picture-in-picture, picture-and-picture. Ska kolla med text-tv hemma, borde gÄ.
Postad 17 december 2007 - 18:38
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1 408 inlÀgg
Enligt bruksanvisningen ska det gÄ med en knapp pÄ fjÀrrkontrollen som jag inte har. Kanppen finns kanske pÄ Pz70/700?? NÄn som vet. Detta gör Àven att jag inte kan lÀsa text tv pÄ halva skÀrmen samtidigt som jag visar den vanliga tv:n pÄ den andra halvan. Synd.
Det Àr vÀl en lucka pÄ fjÀrren? Har för mig att jag lÀste detta igÄr innan jag la min order pÄ en px700.
Postad 17 december 2007 - 20:26
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlÀgg
Enligt bruksanvisningen ska det gÄ med en knapp pÄ fjÀrrkontrollen som jag inte har. Kanppen finns kanske pÄ Pz70/700?? NÄn som vet. Detta gör Àven att jag inte kan lÀsa text tv pÄ halva skÀrmen samtidigt som jag visar den vanliga tv:n pÄ den andra halvan. Synd.
Det Àr vÀl en lucka pÄ fjÀrren? Har för mig att jag lÀste detta igÄr innan jag la min order pÄ en px700.
Det Àr riktigt att den knappen sitter under luckan. NÀr det gÀller Text-TV sÄ Àr dock detta en instÀllning man fÄr göra i menyn.
Postad 17 december 2007 - 20:29
DjOci
-
DjOci
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Haha. Tack för den muraren. Hittade luckan. SMart man Àr.
Postad 17 december 2007 - 23:11
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
MĂ€stare
-
-
2 709 inlÀgg
Tittade i lördags pÄ Pirates of Caribbean pÄ tv 4 och blev imponerad hur bra bilden var. Bilden blev bÀttre nÀr det var film pÄ tv4 Àn vanligt tyckte jag. Var en del mörka scener i filmen och min uppfattning Àr att tv har bra svÀrta trots ganska sunkig signal. DÄ skulle du sett samma film pÄ TV4HD, som jag gjorde! BÀttre bild och detaljer Àn med DVD, samt DD 5.1. Med CD HD-box ger denna TV en helt suverÀn bild!
Köpte alla tre pirat filmerna pÄ blu-ray i lördags sÄ sjÀlv kollade jag den ist för pÄ tv4 Har comhems HD-Box, men den har ju som sagt lite probl sÄ jag drog pÄ den pÄ blu-ray ist och j-vlar vilken bra kvalle det blev ist för sunk SD Tv4  Skifttade lite mellan tv4 och min ps3, och visst var det en rejÀl skillnad !
Postad 18 december 2007 - 10:45
mrspurs
-
mrspurs
-
Amatör
-
-
91 inlÀgg
Hej.
TÀnkte slÀnga ivÀg en frÄga till er alla som har kopplat ihop er px700 med en dator. Hur har ni gjort? Dvs anvÀnt komposit, dva-hdmi eller vga-vga? Vilket Àr bÀst? FÄr förhoppningsvis min px700 ikvÀll och dÄ kommer jag ge en utförlig recension om vad jag tycker om apparaten.
Detta undrar jag med. NÄgon som vet?
Postad 18 december 2007 - 20:39
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1 408 inlÀgg
Efter att panelen gĂ„tt sönder pĂ„ min pv70 och jag fick köpet hĂ€vt sĂ„ bestĂ€llde jag px700 för samma summa hos fyndbörsen i söndags. Idag sĂ„ var jag för ovanlighetens skull hemma med sjuka barn och tror ni inte att posten ringde och skulle lĂ€mmna tv-n hos mig! Underbart  Strax innan bolibompa började sĂ„ fick jag hjĂ€lp av tjejen att hĂ€nga upp den pĂ„ vĂ€ggen, innan sĂ„ hade jag checkat tv-n NOGA efter fingeravtryck eller liknande som hade visat att den inte var oskuld...men inte upptĂ€ckt nĂ„gonting. Gick direkt in i servicemenyn och sĂ„g att timern stog pĂ„ 0 timmmar (vid detta laget sĂ„ kĂ€nde jag bara lyckoruset komma) SĂ€nkte sen ljus;kontrast o fĂ€rg till ca 35-40%,satte pĂ„ bio lĂ€get och stĂ€ngde av all bildbehandling som gĂ„r. Ropade sen pĂ„ barnen att : NU ĂR DET BOLIBOMPA PĂ
FARSANS PX700!. Bolibompa drog igÄng genom comhems digital tv, jag sÄg denna underbara bild igen, gick och hÀmtade en bÀrs och fÀllde fan en glÀdjetÄr i soffan, det Àr kÀrlek  Vilken underbar tv.
Postad 19 december 2007 - 15:09
Unregistered8474514b
-
Unregistered8474514b
-
Wannabe
-
-
21 inlÀgg
En inkopplingsfrÄga till...
Hur kopplar jag in en PS2:a pÄ bÀsta sÀtt?
Postad 19 december 2007 - 16:14
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlÀgg
Hur kopplar jag in en PS2:a pÄ bÀsta sÀtt?
Under luckan pÄ fronten, lÀmpligen.
Postad 19 december 2007 - 18:21
Unregistered8474514b
-
Unregistered8474514b
-
Wannabe
-
-
21 inlÀgg
Hur kopplar jag in en PS2:a pÄ bÀsta sÀtt? Under luckan pÄ fronten, lÀmpligen.
Jo rent fysiskt klarar jag det nog.. TÀnkte mer att jag inte Àr sÄ hemma pÄ vilken typ av inkoppling som Àr bÀst, komposit komponent eller scart.
Postad 20 december 2007 - 09:37
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
ForumrÀv
-
-
701 inlÀgg
Hur kopplar jag in en PS2:a pÄ bÀsta sÀtt? Under luckan pÄ fronten, lÀmpligen.
Jo rent fysiskt klarar jag det nog.. TÀnkte mer att jag inte Àr sÄ hemma pÄ vilken typ av inkoppling som Àr bÀst, komposit komponent eller scart.
BÀst med Component pÄ PS2.
Postad 20 december 2007 - 22:44
Unregistered825449f2
-
Unregistered825449f2
-
Wannabe
-
-
13 inlÀgg
Har "lurkat" hÀr ett tag nu. men detta Àr mitt första inlÀgg...
Jaha dÄ Àr man stolt Àgare av en PX700 dÄ!
Har letat till och frÄn i typ 1.5 Är, i perioder Men ikvÀll var det dags.
Har bara tittat lite pÄ comhem analogt Tv och lite pÄ dvd, men jag sÀger bara respekt!
Denna tv levererar verkligen, kikade lite pÄ mörka scener i Pirates of carribian, en ren njutning!
Helt ok, bild pÄ svt 1 analogt, men ska skaffa antenn till boxer i morrn dÄ.
Upgraderade frÄn en 28" -92 Philips CRT, utan s-kanaler, sÄ det var ju en viss skillnad....
Förresten ska detta me EGP och Boxer vara löst sedan en tid med uppgradering.
Kommer ta ett tag att vÀnja sig med 42", glad jag inte tog en 50"
Postad 20 december 2007 - 23:57
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
MĂ€stare
-
-
2 709 inlÀgg
Har bara tittat lite pÄ comhem analogt Tv och lite pÄ dvd, men jag sÀger bara respekt!
Respekt med analog tv  Skulle aldrig kunna titta en sek pÄ analog tv med min px700 iaf
Postad 21 december 2007 - 09:32
Barx
-
Barx
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Hej,
Ett akut problem har uppkommit. Jag har kopplat en mac mini till min PX700 via vga-uttaget. FÄr ingen bild hur jag Àn försöker. Det hela började med att första gÄngen jag kopplade in datorn sÄ fungerade det perfekt pÄ TVŽn. Men sedan nÀr jag Àndrade pÄ upplösningen sÄ har det inte gÄtt att fÄ nÄgon bild. Jag har testat med att koppla datorn till en vanlig datorskÀrm och Àndra till andra upplösningar och sedan kopplat tillbaka den till TVŽn, men detta har inte heller hjÀlpt. Vad göra?
Postad 21 december 2007 - 19:03
cmos
-
cmos
-
Wannabe
-
-
13 inlÀgg
Hur bra Àr ljudet egentligen, om jag vill anvÀnda denna till att lyssna pÄ musik kommer jag bli nöjd?
Postad 21 december 2007 - 21:46
Makusi
-
Makusi
-
AnvÀndare
-
-
124 inlÀgg
I det nya SIBA-bladet som precis kom ut med "mellandags-rea" sÄ Äterfinns 42PX70E för endast 9990:-!
42PX700 verkar ju dock att ligga pÄ ca 13500:- och uppÄt..!
42PX700 Àr ju en mer exklusivare modell med mycket bÀttre ljud, minneskortslÀsare samt antireflex-glas.
Men Àr det vÀrt att lÀgga ut minst 3500:- extra för en 42PX700 ??
Vad sÀger ni som stod i valet och kvalet mellan att köpa en 42PX70 eller en 42PX700 och tillslut valde en 42PX700, Àr det vÀrt de extra 3500:- ??
Köper jag en TV för sÄpass mycket pengar sÄ vill jag ju bli riktigt nöjd med den för jag tÀnker ju behÄlla den ett bra tag. SÄ jag Àr beredd att lÀgga till lite extra för att bli riktigt nöjd.
Men Àr prisskillnaden melland PX70 och PX700 försvarbar??
/Makusi
Postad 22 december 2007 - 00:53
cmos
-
cmos
-
Wannabe
-
-
13 inlÀgg
I det nya SIBA-bladet som precis kom ut med "mellandags-rea" sÄ Äterfinns 42PX70E för endast 9990:-! /Makusi
Ăr det inte TH-42PX7 de sĂ€ljer? Finns för 9900 pĂ„ nĂ€tet ocksĂ„, Ă€r det samma?
Postad 22 december 2007 - 10:31
Makusi
-
Makusi
-
AnvÀndare
-
-
124 inlÀgg
Hej! PÄ kvÀllen 22/12 damp SIBAS mellandagsrea-blad genom brevinkastet. Med rea-start frÄn 25/12 stÄr det att SIBA sÀljer: Panasonic TH42PX70E för 9990:- (SIBAs ord pris 12490:-)! (och jag Àr ganska sÀker pÄ att det inte Àr samma som TH-PX7, PX70 har digital-mottagare (DVB-T) medans PX7 har ingen digital-mottagare). MEN hur som helst, jag Àr allra mest intresserad av TH42PX700, MEN jag Àr ÀndÄ nu lite fundersam nÀr prisskillnaden mellan 42PX700 och 42PX70 Àr ca 3500:- skillnad, Àr 42PX700 vÀrd den skillnaden?? Jag Àr beredd att betala vad 42PX700 kostar och jag vill gÀrna bli riktigt nöjd med min nÀsta TV, MEN som sagt Àr det "befogat" att lÀgga ut 3500:- extra för PX700 ?? /Makusi I det nya SIBA-bladet som precis kom ut med "mellandags-rea" sÄ Äterfinns 42PX70E för endast 9990:-! /Makusi
Ăr det inte TH-42PX7 de sĂ€ljer? Finns för 9900 pĂ„ nĂ€tet ocksĂ„, Ă€r det samma?
Postad 22 december 2007 - 14:48
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
MĂ€stare
-
-
2 709 inlÀgg
Ett kort svar pÄ din frÄga makusi har du pengarna sÄ absolut
Postad 22 december 2007 - 18:22
Unregistered825449f2
-
Unregistered825449f2
-
Wannabe
-
-
13 inlÀgg
Ja, dÄ har jag tills sist digital motagning ocksÄ, f-n vilken grym bild det blev.
Ăr som sagt helt ok, analogt ocksĂ„, sĂ„g Zeppelin i gĂ„r kvĂ€ll pĂ„ svt bra bild & ljud, började nĂ€stan grina nĂ€r de körde Kashmir!
Redigerat av Unregistered825449f2, 22 december 2007 - 18:22.
Postad 22 december 2007 - 19:00
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1 408 inlÀgg
Vilken underbar tv.
Det har du all anledning att tycka ... I senaste numret av Ljud&Bild (fd elektronikvÀrlden) vann den sammanlagt och utsÄgs som vinnare med "bÀsta tv'n" och "bÀsta köp". Och detta i ett startfÀlt med 14 andra apparater (4 plasmor/10lcd). Vann t.o.m över 428'n som hade aningen bÀttre bild men panan hade sÄ överlÀgset bÀsta ljud sÄ den vann totalt. Köp/lÀs tidningen och gotta dig lite.
M
Tack för tipset! Jag ska försöka att köpa tidningen imorrn. Finns knappt nÄt bÀttre Àn att sÀtta sig ner med en kopp kaffe och gotta sig i en recension som höjer sin produkt till skyarna
Postad 22 december 2007 - 19:12
Trille
-
Trille
-
Wannabe
-
-
40 inlÀgg
Finns en test pÄ www.hemmabiotidningen.se under Veckans Artikel. Ha en riktigt God Jul pÄ er allesammans !!!
Redigerat av Trille, 22 december 2007 - 21:25.
Postad 23 december 2007 - 00:21
Sideshow_ Bob
-
Sideshow_ Bob
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
PX700 Àr vÀrd merkostnaden, bÀttre frontglas och framför allt bÀttre ljud, mycket bÀttre...finns hemma just nu pÄ fyndbörsen för dom som Àr intresserade. Fick min för nÄra veckor sen, sitter fortfarande och gapar av hÀpnad över hur j***a bra bild det Àr pÄ den...Mina polare har börjat komma över till mig för att kolla fotboll för det funkar inte pÄ deras LCD:er.
Postad 23 december 2007 - 12:25
Unregisteredfc1d9a17
-
Unregisteredfc1d9a17
-
Wannabe
-
-
23 inlÀgg
Efter mÄnga mÄnaders velande mellan olika mÀrken och modeller blev det till slut en PX700. Var tidigare helt inne pÄ en PX70, men efter att ha sett en PX700 i affÀren blev jag helt sÄld pÄ designen och de utgÄngar och ingÄngar som PX70 inte har.
Med andra ord Àr jag supernöjd! Bilden Àr helt fantastiskt bra i vanligt tv tittande, och mkt bra i högupplöst material.
Har dock ett litet irritationsmoment, och det Ă€r ljudet. Ljudet Ă€r vĂ€ldigt bra, kanske för bra, för chassit rasslar till ibland dĂ„ nĂ„gon bassignal blir för hög. Jag tror inte att det Ă€r sjĂ€lva ytterhöljet pĂ„ apparaten utan nĂ„got metallstycke bak i TV'n som vibrerar. Ăr detta nĂ„got problem som fler upplevt och finns det nĂ„got att göra Ă„t det?
Lite störande moment dÄ man köpt nÄgot för 14 000:-, man vill gÀrna att allt ska vara som det skall.
/andreas
Redigerat av Unregisteredfc1d9a17, 23 december 2007 - 16:49.
Postad 26 december 2007 - 11:07
pettersson72
-
pettersson72
-
Wannabe
-
-
16 inlÀgg
Hej, harjust bestÀllt en Panasonic TH-42PX700, med leverans efter Jul  , jag behöver ett vÀggfÀste men pÄ prisjakt.se sÀgs det att den inte har VESA-fÀste/standard. StÀmmer det??? Och i sÄ fall vilken typ av fÀste/har den???
Postad 26 december 2007 - 14:52
Random Access
-
Random Access
-
LĂ€rjunge
-
-
251 inlÀgg
Nu har jag Àntligen köpt en ny TV! Jag var förbi Lars Bengtssons i Stockholm i fredags och tittade lite pÄ tv apparater efter jobbet. Tittar runt lite, ser Samsung Q96, Panasonic PZ700, PZ70 och PX720. Det fanns Àven nÄgra Pioneer dÀr men dom ligger utanför prisomrÄdet som jag har tÀnkt mig. MÄlet var att byta min Sony 42" EDTV till nÄgonting annat 50" HDReady eller FullHD. Det blev till slut en 50PX720 efter mycket velande fram och tillbaka mellan den och Q96:an. Q96:an hade bÀttre bild i affÀren. Starkare fÀrger med bÀttre djup. Jag förklarade för mig sjÀlv att den hade en bÀttre kÀlla. Jag bad dom att sÀtta pÄ en bluray film pÄ PX720 och det sÄg riktigt bra ut. Köpte PX720 och dom levererade den dagen efter. TV:n gick pÄ 21900 vilket Àr dyrare en andra modeller i den storleken. Vill bara pÄpeka att PX720 och PX7200 Àr i princip samma tv. Det som skiljer pÄ PX720 Àr att den Àr helt svart (man slipper silver delen).
HĂ€r kommer lite synpunkter om tv:n:
Antireflex:
Antireflex behandlingen som finns pÄ tv:n Àr bÄde bra och dÄligt. Alla reflexer blir diffusa och vÀldigt svÄra att mÀrka eller störas av förutom pÄ mörka scener. PÄ mörka scener upplever man sÀmre kontrast om det finns reflexer utan att riktigt fatta varför. Har man en blank panel med dÄlig filter fattar man pÄ en gÄng att det finns reflexer och dÄ upplever man nÄgonting vÀrre Àn sÀmre kontrast. Antireflex gör Àven att tv:ns panel Àr helt matt och med struktur vilket man mÀrker pÄ ca 2 meters avstÄnd om det finns en vÀldigt vit bild. Det ger intrycket av att panelen Àr smutsig. Jag sitter pÄ 4,5m avstÄnd och ibland om jag spelar sitter jag pÄ 3m avstÄnd. Min Sony har antireflex som liknar den som Pioneer har. Den Àr blank men samtidigt gör den att allt som speglas ser mörkare ut och den filtrerar bort ljus pÄ ett annat sÀtt. Antireflex pÄ PX720 gör att tv:n Àr kÀnslig för extrema vinklar. Den gör Àven att bilden blir lite sÀmre med lite sÀmre svÀrta efter ca 90 grader. Antireflex gör alltsÄ att denna plasma fÄr lite LCD karaktÀr. Jag mÄste vÀnja mig fortfarande. Mina vanliga sittplatser Àr direkt framför tv:n (3 sitts soffa). Det finns en 2 sitts soffa som Àr i ca 30 graders vinkel frÄn tv:n och lite nÀrmare den. Det finns 1 fÄtölj som Àr ocksÄ i ca 30 graders vinkel frÄn tv:n och lite nÀrmare. Sen finns det en fÄtölj i v-rummets hörn pÄ ca 6m avstÄnd och 90 graders vinkel. Bilden fÄr en vÀldigt platt karaktÀr frÄn den vilken och det avstÄndet. Det Àr ÀndÄ lÀshörnan sÄ det Àr lugnt i just mitt fall.
InstÀllningar:
Det finns tillrÀckligt mÄnga instÀllningar sÄ att man kan Àndra bilden och fÄ bra resultat. Det finns lite flera finjusteringar man kan köra pÄ s.k. PC ingÄngen om man vill köra VGA. Det finns 4 presets per kÀlla. Alla skiljer lite frÄn varandra i sin grundkarakter men kan justeras sÄ att dom liknar varandra mer. I slutÀndan kan man ha 4 presets med varierande ljustyrka, kontrast, osv om man Àr den typen av person som gillar att ha olika instÀllningar pÄ dagen och pÄ kvÀllen. DÄ skulle jag vÀxla mellan Normal (dagtid) och Cinema (kvÀllstid). HDMI ingÄngarna tar bara emot HD standard upplösningar. Har man en HTPC fÄr man alltsÄ vÀlja en HD standard upplösning och sen justera overscan/underscan. PX720 visar en överskannad bild som man fÄr minska. Jag har Nvidia kort och XP MCE sÄ det Àr lugnt. Man kan strÀcka ut bilden pÄ lite olika sÀtt pÄ alla ingÄngar. Man kan Àven vÀlja om man vill ha svarta eller grÄa kanter nÀr man tittar pÄ tv, spelar PS2, osv.
Ljudet:
Har jag inte brytt mig om sÀrskilt mycket. Det lÄter okay. Jag har en Logitech Z5450 annars som sköter ljudet. TV:n har TruSurround och extra bas vilket gör att den Àr lite tjockare pÄ vissa delar av baksidan. Optisk ut gör inte pass through av DD eller DTS. Den Àr avsedd för att skicka ut tv:ns ljud (analog tv eller digital tv).
Bilden (HTPC):
TV:n har en vÀldigt lugn bild. Jag gillar en skarpare bild och dÀrför har jag höjt skÀrpan ett snÀpp pÄ HDMI ingÄngen dÀr jag har min PC.Det ger en bra illusion av en högupplöst bild med mycket detaljer utan att verka artificiell. Det rekommenderas att man kör pÄ instÀllningen varm om man vill ha sÄ korrekta fÀrger som möjligt. Man vÀnjer sig vÀldigt snabbt. Jag ska be min kompis att komma förbi vid tillfÀlle och se vad han rekommenderar. HDMI ger bÀttre fÀrger och mer skÀrpa Àn vad VGA gör. VGA ger dÀremot en pixelmappad bild. Eftersom inga av mina filmer Àr 1366x768 har jag inget behov av att ha en pixelmappad bild. 720P ser vÀldigt bra ut. TV: verkar trivas vÀldigt mycket med 1280x720 och 50hz. Kör jag pÄ 60hz fÄr jag hack (judder) i bilden. PÄ VGA kunde jag köra 60hz utan judder. Jag testade Àven att mata ut 1080P frÄn min HTPC och det flyter pÄ bra i 50hz. Det finns dock en nackdel. Och det Àr att TV:n inte kan gör sitt uppskalnings/nedskalnings trick som den gör precis som alla 2007 Panasonic som Àr HDReady. TV:n skalar upp grejer som Àr lÀgre Àn 1080P till 1080P. Sen skalar den ner till native upplösningen. Sett till kÀlla med 720p output frÄn HTPC:n ser 1080P och 720P exakt likadant ut. Möjligtvis mÀrker man mindre artefakter med 1080P dÄ det Àr oftast en bÀttre kÀlla. 1080i ser ocksÄ vÀldigt bra ut om man lÄter HTPC:n deinterlace:a den. Tittar man pÄ 720P film med en 1080P output frÄn HTPC:n fÄr man sÀmre bild Àn om man tittar pÄ 720P film med 720P output frÄn HTPC:n. Samma gÀller film av sÀmre kvalitet. Film av sÀmre kvalitet ser inte lika bra ut som dom gjorde pÄ min Sony. Det Àr inte sÄ konstigt med tanke pÄ att Sony:n var en EDTV och dessutom 42". Vilket resulterar i att jag ser mÄnga defekter som jag inte sÄg förut. Jag har börjat göra lite post processing i ffdshow för att ÄtgÀrda det.
Bilden (TV ComHem analog):
Jepp... jag har analog tv. Det ser helt okay ut. Det finns 2 noise reduction instÀllningar som man kan vÀlja för att smootha ut bilden.
Bilden (XBOX 360 via VGA):
XBOX 360 klarar 1366x768 via VGA. Jag har komponent sladden inkopplad till min Sony. Jag ska testa den vid tillfÀlle ocksÄ. XBOX 360 ser vÀldigt bra ut. Jag har valt att höja skÀrpan pÄ VGA. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tror att jag sÄg nÄgon konstig artefakt pÄ Guitar Hero III. Jag ska jÀmföra med min LCD skÀrm och min Sony EDTV och fÄ det bekrÀftat. Bioshock ser helt vansinnigt ut. PÄ VGA finns det en hel del mikroinstÀllningar som gör att man kan centrera bilden med clock phase och andra trevliga funtkioner. Man kan ocksÄ göra lite finjusteringar i RGB vÀrden som man inte kan göra via dom andra ingÄngarna utan att gÄ via service menyn. Jag tar upp lag lite senare.
Bilden (PS2 slim Scart RGB):
PS2 ser okay ut. Men scart pÄ platt tv ser sÀllan kul ut ÀndÄ.
Bilden (allmÀnt):
Bilden Àr riktigt bra. Jag skulle vilja ha lite svartare svart. Man kan skruva upp intensiteten pÄ fÀrger, brightness och contrast vÀÀÀldigt mycket. Det hÀr Àr en vÀldigt ljusstark tv. Bilden Àr ocksÄ vÀldigt lugn och jÀmn vilket jag gillar. FÀrgerna kÀnns ocksÄ korrekta.
Dot crawl
TV:n har bra svÀrta med vÀldigt lite dithering. Det Àr ganska skönt att slippa se tydliga punkter pÄ mörka omrÄden. Den hÀr typen av dot crawl brukade man kunna se pÄ 3m avstÄnd pÄ min Sony. Nu mÄste jag stÄ pÄ ca 1m avstÄnd för att mÀrka det och det uppstÄr inte alls lika ofta.
Banding
TV:n har lite banding aka posterization aka false contouring. Vill man slippa banding fÄr man köpa en Pioneer. Det Àr inte mycket banding och det Àr vÀldigt sÀllan... men det finns.
Rörelser
TV:n klarar av rörelser vÀldigt fint. Inga hackiga panoreringar eller scener. Precis som andra plasma tv:n behÄller den det mesta av sin upplösning vid snabba sekvenser.
Utseende:
TV:n Àr rÀtt snygg. Piano lack som de flesta idag. Man fÄr vara försiktigt nÀr man gör rent. Lite löjligt med reflekterande ram nÀr sjÀlva displayen Àr antireflex behandlad och matt.
FjÀrren Àr lite kÀnslig för rÀtt riktning Àven pÄ denna modell. Men den ger bra respons och menyerna Àr snabba. Bara man siktar rÀtt sÄ! Mottagaren finns pÄ vÀnster sidan av tv:n (sett framifrÄn). Det betyder att man kan ha sitt center högtalare dÀr den ska vara utan att oroa sig för att tÀcka över IR mottagaren. Samsung? WTF?
TV:n lÄter. Den har inga flÀktar... men elektroniken lÄter. Om man stÄr inom 1m och anstrÀnger sig kan man höra ljudet. Om man nÀrmar sig tv:ns baksida hörs det tydligt. Det hörs Àven pÄ 5m avstÄnd om det Àr totalt tyst i rummet och om man anstrÀnger sig. Det Àr snarare att man "anar" ljudet Àn att man hör det vid det avstÄndet. TV:n har vid ett tillfÀlle lÄtit lite mer. Jag blev lite orolig men den slutade efter ca 2 minuter. Vill man göra det enkelt för sig sjÀlv kan man ta en sÄ vit bild som möjligt och lyssna. Men dÄ krÀvs det att ska vara vÀldigt tyst eller helt tyst. PS2 slim lÄter mer, min HTPC lÄter mer, min diskmaskin i köket lÄter mer, min katt lÄter mer. Min Sony lÀt ingenting. Och dÄ menar jag verkligen ingenting. Inte ens om du trycker örat mot tv:n (dÄ hör man typ havet...).
Gaming:
Jo... Guitar Hero var inga problem att köra men man fÄr tÀnka pÄ att GH III Àr vÀldigt förlÄtande med timing. Min Sony har ingen lag sÄ lÀnge jag matar den med 1080i. Panasonic ska tydligen inte ha problem med lagg heller vilket jag tycker Àr trevlig. Testade Parappa the Rapper pÄ PS2 och mÀrkte ingen lag dÀr heller. Jag fÄr testa Tekken vid tillfÀlle. Det Àr med Tekken som jag har lÀttast att mÀrka lag. Det Àr ÀndÄ bara Tekken 5 DR som kommer att bli aktuellt... och jag tror att jag kommer att begrÀnsa det till gÀstrummet och Sony:n förutom vid lite större gaming evenemang hos mig.
Köpupplevelsen:
Lars Bengtssons var vÀldigt hjÀlpsamma. Jag var lite orolig angÄende slÀckta pixlar men dom sa att jag skulle fÄ byta ut tv:n om det blev problem. Fick tv:n dagen efter 14:30 (pÄ en lördag). Jag och leveranskillen bar upp den (ingen hiss). Skrev pÄ ett papper och sÄ var man klar. Betalade med SEB Mastercard vilket ger 1 Ärs extra garanti samt 90 dagars prisgaranti.
vs Samsung Q96/Q97. Jag tycker att dom Àr likvÀrdiga. Samsung har möjligtvis lite bÀttre bild nÀr det kommer till fÀrger. Den har samma problem med dot crawl och false contouring. Den tar tyvÀrr inte emot 1080P. Och sÄ speglar den kanske lite för mycket.
vs PZ700. Dom Àr ocksÄ vÀldigt lika. PZ700 har samma typ av antireflex behandling. PZ700 Àr mer beroende av att ha vÀldigt hög kvalitet pÄ sin kÀlla. Jag tittar inte pÄ tillrÀckligt mycket 1080P material och sitter inte heller pÄ rÀtt avstÄnd för att fÄ nÄgra fördelar med 1080P. Jag skulle bara fÄ nackdelarna.
vs Pioneer. Pioneer spelar i sin egen division. Nu nÀr 42" Pioneer har gÄtt ner i pris undrar man om man inte skulle köpt en sÄn. Men att byta ut 42" mot 42" kÀnns inte lika kul som att byta ut 42" mot 50". Och sÄ lÀnge jag inte har en Pioneer i mitt hem slipper jag mÄ dÄligt över att det finns en tv med bÀttre svÀrta. 50" 768p Pioneer landar pÄ ca 35k...
vs LCD. Det finns flera bra LCD idag. Sen finns de fĂ„ riktigt bra. Men den storleken kostar vĂ€ldigt mycket. Jag rĂ€knar bort M86/M87 i 52" dĂ„ dom inte uppfyller mina krav pĂ„ TV. Ăven om det skulle vara befriande att ha en LCD dĂ„ man slipper tĂ€nka pĂ„ burn in och IR.
Jag hoppas att nÄgot att det hÀr var av intresse för nÄgon av er.
mvh Random Access
Postad 26 december 2007 - 22:15
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1 408 inlÀgg
Hej, harjust bestÀllt en Panasonic TH-42PX700, med leverans efter Jul , jag behöver ett vÀggfÀste men pÄ prisjakt.se sÀgs det att den inte har VESA-fÀste/standard. StÀmmer det??? Och i sÄ fall vilken typ av fÀste/har den???
Jag hade en pv70 innan och anvÀnder i dag samma fÀste till min px700. Det heter arm 400 om jag inte missminner mig och inhandlades pÄ kjell&company (finns Àven pÄ netonnet). TÀnk bara pÄ att högtalarna pÄ tv-n bygger ut pÄ baksidan, sÄ vÀggfÀstet mÄste bygga ut en bit frÄn vÀggen. Jag ska försöka lÀgga ut bilder i mitt galleri imorrn pÄ hur det ser ut. Pm-a annars om du har frÄgor sÄ svarar jag.
Postad 26 december 2007 - 22:22
Unregistered8e1ee2b3
-
Unregistered8e1ee2b3
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
LÀser och lÀser och blir mer och mer osÀker pÄ om jag ska bestÀlla px700 eller nÄgon annan tv.... grr behöver en spark dÀr bak =) Àr px700 fortfarande i en klass för sig eller finns det nÄgot annat mÀrke som stuckit upp nÀsan och hotar?? eller ska man vÀnta med att lÀgga bestÀllningen tills man sett vÄrens nyheter ?? behöver slÀnga ut min gamla Philips 32pw8609 snart och har varit MYCKET nÀra att bestÀlla en px700 men backat av sista sekunden sÄ hjÀlp !!!
Redigerat av Unregistered8e1ee2b3, 26 december 2007 - 22:23.
Postad 27 december 2007 - 00:07
Random Access
-
Random Access
-
LĂ€rjunge
-
-
251 inlÀgg
xlnt4ever, varifrÄn ska du bestÀlla den?
Jag har hunnit leka lite mer nu. I början körde jag lite snĂ€llare instĂ€llningar som gav vad jag tycker Ă€r en blek och mesig bild. Min tjej sa dĂ„ att hon tyckte om den gamla Sony:n mer. SĂ„ nu har jag bara modifierat nĂ„gra presets sĂ„ att 2 av dom ser ut som Sony:n. Den som heter dynamiskt har jag gjort sĂ„ att den ser ut som min Sony inklusive black crush!  InstĂ€llningen normal har jag stĂ€llt in sĂ„ att det ser ut som min Sony om den inte skulle ha black crush. Och sen har jag min cinema mode som Ă€r den som ska vara mer korrekt men som jag tycker Ă€r trĂ„kig. Kanse okay pĂ„ natten nĂ€r det Ă€r helt mörkt. Kör man cinema mode med colour temp warm, bla bla bla fĂ„r det mig att uppleva bilden som platt och trĂ„kig. Det har irriterat mig eftersom jag upplevde att Samsung hade lite mer stuns i fĂ€rgerna samt mer tredimensionell bild. Men nu vet jag vad det berodde pĂ„. PX700/PX720 har förmĂ„ga till att vissa vĂ€ldigt ljusstark bild om man sĂ„ vill. Och det Ă€r kul att man kan vĂ€lja det. Det Ă€r skillnaden mellan ljusa och mörka partier som kommer att definera vad som Ă€r kontrast för just dina ögon. Och det Ă€r det som ger bilden en mer tredimensionell karaktĂ€r. Har jag en ljusvag bild inbillar jag mig dessutom att det Ă€r antireflex som stör. Men nu blir jag glad nĂ€r jag tittar pĂ„ tv:n. Ăven om jag hĂ€mtar kaffe och gĂ„r tillbaka till vardagsrummet och ser tv:n... sĂ„ blir jag glad. Moral of the story.. man ska köra pĂ„ sina egna instĂ€llningar som man sjĂ€lv gillar.
Sen testade jag PS2 med scart RGB och den hÀr gÄngen med tekken 5. Jag kunde sÀtta alla Ninas svÄraste juggles helt utan problem och utan upvÀrmning eller anpassning. Jag testade Àven att göra dash jabbar och det gick utan problem. SÄ det finns ingen delay eller ingen delay som pÄverkar mig. Jag har förmÄga att kÀnna av 2 frames delay annars pÄ andra tv:n som jag har testat.
Det Àr alltid tufft nÀr man köper nÄgot nytt speciellt om man jÀmför med nÄgot annat som man har vant sig vid.
BildmÀssigt kan jag nog sÀga nu att det Àr jÀmt mellan PX700 och Q96/Q97. Sen har Panasonic nÄgra fördelar och nackdelar mot andra tv:n. Samsung har bÀttre garanti och service villkor. Panasonic klarar 1080P. Samsung har delay men det har inte Panasonic. Samsung har mer avancerade bildinstÀllningar men det har inte Panasonic. Jag vet inte hur det Àr med banding pÄ Samsung modellerna eftersom jag har aldrig fÄtt tillfÀlle att testa det men jag tÀnker göra det nÀr jag kommer tillbaka frÄn England nÀsta vecka. Jag har haft beslutsÄngest i ca 8 mÄnader och bestÀmde mig pÄ plats. Och det Àr bara tack vare att sÀljaren pÄ Lars Bengtsson var nÄgorlunda pÄ. Annars hade jag bara dragit ut pÄ det. Nu har jag bara den nya Ängesten "gjorde jag rÀtt nÀr jag köpte PX720?"... lol. DÄ Àr allt som vanligt med andra ord.
Sen ska du frÄga dig sjÀlv om det Àr verkligen 50" du ska ha. 50" stÀller större krav pÄ kÀllan. Har man inga som helst problem med reflexer eller ljuskÀllor kan man lika gÀrna vÀlja PX70 tycker jag. NÀr man kommer till 50" skiljer det inte lika mycket mellan PX och PX700/720 prismÀssigt.
Men ja... jag har haft tv:n sedan fredag och jag vill redan nu ha en bÀttre tv. SÄ Àr det ju alltid. Har man pengarna ska man absolut vÀlja Pioneer KURO 1080P men den stÀller Ànnu högre krav pÄ kÀllan. 720p mkv ser inte roligt ut pÄ den. Och min tjej kunde ha lika gÀrna sagt "jag tycker att sony:n Àr bÀttre" ÀndÄ! Jag köper den för henne ocksÄ eftersom jag blir glad av att se hennes leende nÀr hon tittar pÄ Star Trek i 720p och jag vill gÀrna att hon gillar tv:n som jag har valt.
Jag har jÀmfört lite mer analog tv mellan min Sony och Panasonicen. Sony:n har bÀttre bild tack vare att den har en bÀttre 3d-comb. Men skillnaden Àr marginel. Utan 3d-komb ser analog för jÀvligt ut pÄ Panasonic. Valet att stÀnga av 3d-comb pÄ Sony:n finns inte och dÀrför har jag aldrig tÀnkt pÄ det. Det den gör Àr smootha ut och fixa till kontourer som annars ser ut som det gör nÀr man spelar tv-spel pÄ komposit istÀllet för scart. Det Àr vÀldigt synligt pÄ MTV loggan.
That's all for now. Personligen blir jag glad nÀr nÄgon skriver lÄnga inlÀgg. Jag kÀnner till dom som inte gör det ocksÄ. Jag skulle kunna lÀsa inlÀgg hela dagarna bara dom innehÄller erfarenheter och tankar om hur nÄgon upplever sin tv.
Postad 27 december 2007 - 06:48
Unregistered8e1ee2b3
-
Unregistered8e1ee2b3
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Lutar Ät att jag bestÀller den frÄn fyndbörsen.se men vÀntar lite och ser prisutvecklingen men innan dagen Àr slut Àr det en ny TV bestÀlld oavsett priset =))
Postad 27 december 2007 - 08:33
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
AnvÀndare
-
-
137 inlÀgg
Random Access tackar sÄ hemskt mycket för en utmÀrkt recension och sammanfattning av dina intryck och Äsikter..HjÀlper oerhört mycket nÀr man stÄr i valet o kvalet
Blir nog en 42"a sÄ smÄningom
Postad 27 december 2007 - 11:28
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1 408 inlÀgg
Hej, harjust bestÀllt en Panasonic TH-42PX700, med leverans efter Jul , jag behöver ett vÀggfÀste men pÄ prisjakt.se sÀgs det att den inte har VESA-fÀste/standard. StÀmmer det??? Och i sÄ fall vilken typ av fÀste/har den??? http://img201.images...8861/bstls5.jpg
Redigerat av muraren, 27 december 2007 - 11:39.
Postad 27 december 2007 - 13:37
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlÀgg
Random Access tackar sÄ hemskt mycket för en utmÀrkt recension och sammanfattning av dina intryck och Äsikter..HjÀlper oerhört mycket nÀr man stÄr i valet o kvalet 
Blir nog en 42"a sÄ smÄningom 
Ja, det Àr ett bra val! Men glöm det dÀr med att köra analog TV, det Àr ju vÀrdelöst pÄ en 42"-are! SjÀlv kör jag HDTV och dÄ vill man inte ens anvÀnda den inbyggda digitala mottagaren... Glöm dÀrtill RandomAccess snack om Dynamisk instÀllning! Det Àr "Bio" i 200h som gÀller för inkörning om man Àr rÀdd om sin TV! DÀrefter kan man behÄlla "Bio"-lÀget som utgÄngsinstÀllning men gÀrna justera fÀrg och kontrast lite uppÄt. (Vet inte hur mÄnga gÄnger jag ska behöva nÀmna detta  )
Postad 27 december 2007 - 15:33
Kelimutu
-
Kelimutu
-
Amatör
-
-
89 inlÀgg
Köpte min PX700 den 23/12 pÄ PanasonicCenter i Stockholm, mkt bra service och jag betalade gÀrna lite mer för 3 Ärsgaranti och hÀmtservice om det skulle vara nÄt (pröjsade 15990:-) och jag kunde fÄ hem den pÄ dagen.
Nu kör jag min gamla Toshiba 330 DVD med bara scart ett tag till, skall inhandla en ny med HDMI snart, men den första filmen jag körde var Shrek, för att visa ungarna nya teven - och jag bev faktiskt lite besviken, för det var liksom lite blaskigt och inte helt skarpt, men efter den körde jag "VÀrldarnas Krig", "King Kong" och "Monsters Inc" och dÄ var det het annorund,a knivskarpt och med mycket bra svÀrta!! Det Àr rÀtt stor skillnad pÄ olika filmer, det Àr bara att inse. Idag sÄg vi "Ice Age2" och den var supersnygg! Vanlig tv Àr sÄdÀr, helt OK men vissa kanaler Àr rÀtt blaskiga, bor i villa och har dÄlig Boxer mottagning, Àven pÄ vÄr gamla 25" Sony tjocktv sÄ kan det vara lite brus, sÄ jag borde göra nÄt Ät antennen, men vi skal flytta snart sÄ det har inte blivit av. Helt OK ÀndÄ, har sett mycekt vÀrre pÄ plasmor.
Ljudet Àr mycket bra för att vara inbyggt, faktiskt den största överraskningen, brukar ju sÀllan vara nÄt att ha och utan hemmabion pÄslagen sÄ brukar det vara trÄkigt att titta pÄ film, men jag körde hela "VÀrldarnas krig" med bara teve-ljudet och det var riktigt bra, det till och med mullrar i golvet av den inbyggda subben! Har inte hört nÄgra ljud eller skrammel som nÄn annan hade rÄkat ut för, min tv Àr dessutom knÀpptyst, Àven om man lÀgger örat emot!!
PÄ det stora hela MYCKET nöjd, trots att jag sÄg att Pioneer 4280XD nu Àr nere i 19 och jag var riktigt sugen pÄ den, sÄ Àr jag supernöjd med Pannan!!
Redigerat av Kelimutu, 27 december 2007 - 21:26.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|