Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 18 juni 2009 - 15:30

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Angående "Power Options" under WHS Desktop: Hur har ni konfigurerat Era servers?

Om jag aktiverar "disk spinning down" kommer detta fungera oberoende av att Scaleo Power Management är aktiverat?

Finns det någon samlad dokumentation över alla options under "desktop" ?

Många frågor men kan vara till intresse för fler eller ...

/Lennart

Redigerat av LJN, 18 juni 2009 - 18:25.

Postad 19 juni 2009 - 08:36

CassePer
  • CassePer
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Om man skulle vilja bygga sig en egen WHS, kan någon rekomendera ett chassi och lite sjysta komponenter?

Postad 19 juni 2009 - 10:41

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Om man skulle vilja bygga sig en egen WHS, kan någon rekomendera ett chassi och lite sjysta komponenter?

Finns en lista på de komponenter jag tänker använda på sidan 26 meddelande #751

Postad 19 juni 2009 - 11:15

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Var lagras backuperna man gör av övriga datorer i hemmet? Backuperna av servern själv trycker man ju till non-pooled disk som går bra bära hemifrån, men brinner huset ner har man ju då inte räddat nån data från övriga datorer. Kan jag bara batcha in dessa backuper till en share så kan dom ju plockas upp av server-backup-jobbet ..

Konstig miss i WHSs backuptänk tycker jag, MS har uppenbarligen uppmärksammat risken för totalt dator-ras på själva servern och därför vitsen med att kunna bära iväg dess backuper. Men inte samma tänk för övriga datorer i hemmet...

Postad 19 juni 2009 - 11:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Var lagras backuperna man gör av övriga datorer i hemmet? Backuperna av servern själv trycker man ju till non-pooled disk som går bra bära hemifrån, men brinner huset ner har man ju då inte räddat nån data från övriga datorer. Kan jag bara batcha in dessa backuper till en share så kan dom ju plockas upp av server-backup-jobbet ..

Konstig miss i WHSs backuptänk tycker jag, MS har uppenbarligen uppmärksammat risken för totalt dator-ras på själva servern och därför vitsen med att kunna bära iväg dess backuper. Men inte samma tänk för övriga datorer i hemmet...

Du kan ju dela en mapp på en disk utanför poolen och använda till backup från valfri dator.

Postad 19 juni 2009 - 12:34

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag är inte intresserad av att mecka till en speciallösning utanför den som WHS erbjuder, då försvinner ju en del av vitsen med att ha en WHS hemma. Hade jag velat pilla ihjäl mig hade jag inte valt WHS :unsure:

Och just förslaget skulle inte funka eftersom WHS bara backar upp valda shares med sin själv-backup.

Går det inte komma åt klient-backuperna på vettigt sätt får jag istället bli duktigare på nyttja shares för data jag är rädd om. Styra om My Documents till att ligga i en share osv.

Postad 19 juni 2009 - 12:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag är inte intresserad av att mecka till en speciallösning utanför den som WHS erbjuder, då försvinner ju en del av vitsen med att ha en WHS hemma. Hade jag velat pilla ihjäl mig hade jag inte valt WHS :unsure:

Och just förslaget skulle inte funka eftersom WHS bara backar upp valda shares med sin själv-backup.

Går det inte komma åt klient-backuperna på vettigt sätt får jag istället bli duktigare på nyttja shares för data jag är rädd om. Styra om My Documents till att ligga i en share osv.

Det jag menar är att du kan ju alltid köra windows backup i klientdatorern och spara backupen på en delad mapp i whs-servern, och den disken kan du ha liggande utanför poolen.

Postad 19 juni 2009 - 13:52

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, men jag tror vi pratar förbi varandra.

WHS backar upp sig själv till en o-poolad disk genom att man markerar vilka shares som ska backas. Det jobbet funkar skitbra, mekanismen stöder att man roterar diskar ex.vis. Det är den mekanismen jag vill ha för att få ut all data hemifrån som är viktig nog. Den mekanismen plockar enbart data från shares = från poolen.

Som backup av klientdatorer vill jag använda WHS inbyggda backuplösning. Den funkar ju riktigt bra. Dessutom får jag ett och endast ett ställe för hantering av allting då, WHS-konsollen. Andra lösningar för backup av klientdatorer är kassa i mina ögon i jämförelse, för jag får mer att hålla reda på och sämre överblick i WHS-konsollen.

Så, jag behöver ett sätt att få klientdator-backuperna att landa i en share, så server-backup-jobbet kan plocka upp den datan också. Tänker mig ett Syncback-jobb på servern ungefär. Noll extra administration på klienterna, fullständig överblick i WHS över klientbackuper, ingen extra hantering för off-site-backandet som jag ändå inte redan kör.

Gissar att det är två saker att klura ut bara;

1) var hamnar klientbackup-datan, och
2) ifall jag får med mig den till off-site backup, är det ett format på den som jag kan göra något med, dvs givet att huset brinner ner och jag sitter med min off-site-backup, är det enkelt få ut filer ur klientbackuperna..?

Postad 19 juni 2009 - 14:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Du har själv gett en enkel och smidig lösning som ger många fördelar. Helt enkelt flytta mina dokument och peka dem mot en mapp i share, det ger flera fördelar. Nu vet jag inte hur det är med behörigheter och användarrättigheter i whs då alla mina shares är publika i nätverket. Men borde funka med en home mapp för din användare.

1. Du kan använda whs backuplösning på mappen.
2. Du kommer åt dina dokument från alla datorer du använder.
3. Du minskar utrymmesbehovet på din arbetsdator.

Det är ju enkelt att flytta hela mina dokument, dock kan det ge ett problem om du nångång skulle försöka spara något och whs är nere.

Postad 19 juni 2009 - 14:34

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Sant. Borde nog göra så.

Hittade mina sökta svar ! http://download.micr...nd_Restore.docx sidan 24-26. Borde gå scripta det där och göra scheduled task av.

Postad 19 juni 2009 - 17:46

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Backuperna av servern själv trycker man ju till non-pooled disk som går bra bära hemifrån, men brinner huset ner har man ju då inte räddat nån data från övriga datorer. Kan jag bara batcha in dessa backuper till en share så kan dom ju plockas upp av server-backup-jobbet ..

Intressant dokument du länkade in, jag hade svarat "unsupported" men i dokumentet står ju allt. Bra jobbat :unsure:
Jag känner inget behov av att backa min klientbackups (jag synkar viktig data till extern dator ifall hela rasket brinner ned/blir stulet), men vad menar du med att backup av servern i sig är fixad?

Om det är något som inte går lätt att backa så ärdet ju C:
Jag har massor av anpassningar för ftpserver, mailserver och IIS, det hade varit bra gött att kunna backa C: på servern. Jag litar inte på externa imagingprogram i detta fall såvida inte ett WHS-godkännt dito dyker upp..

Redigerat av maxxess, 19 juni 2009 - 17:49.

Postad 20 juni 2009 - 00:44

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

vad menar du med att backup av servern i sig är fixad?

Om man lägger till en USB-disk i konsollen/server storage får man ju välja mellan till poolen eller några fler val (eller var det bara ett?) - där kan man välja att det ska vara backup-disk. Väljer man backup-disk dyker sedan själva WHS'en upp under konsollen/Computers&Backup, var man nu kan göra "Backup now" och då får välja vilka shares som ska backas upp (men bara shares, går inte lägga till nåt annat) och till vilken av sina backup-diskar. Tanken med funktionen är just för extern disk som inte brinner upp tillsammans med själva servern, verkar det som. Blir inkrementellt och fint.

Det var det jobbet jag ville skulle plocka mina klientbackuper, varför jag måste få in dom i nån share. Nu får jag det :-), gjorde en liten batfil:

net stop PDL
net stop WHSBackup
set katalog={00008086-058D-4C89-AB57-A7F909A47AB4}
xcopy /h /e /r /i /c /y "D:\folders\%katalog%" "\\WHS\Backup\whs\%katalog%"
net start WHSBackup
net start PDL

\\WHS\Backup\whs\ är en av mina shares, duplicering avslagen. Nu hänger klientbackuperna med nästa gång jag kör backup av WHS i konsollen/Computers&Backup (eftersom \\WHS\Backup\ är vald att ska backupas). Tyvärr verkar bara klient-backuperna scheduleras :blush:. Men nu är det ändå bra nog.

I ditt fall som vill ha hela C: behövs ju inge net stop/start osv, bara köra Syncback för att lyfta C: till en share som WHS-backupen kan inkludera. Hittar du nåt bra sätt att bara lyfta relevant data, som du säger "anpassningar för ftpserver, mailserver och IIS" exempelvis, berätta gärna :D

Postad 20 juni 2009 - 00:57

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Kan nämna att min metod just nu för att spara info om vad jag installerat och hur är att slänga notiser och installationsprogram i existerande Software-sharen, som är tillagd för WHS-backup-jobbet. Inte helt nöjd, det är bättre än inget men funkar väldigt dåligt för settings.

Postad 20 juni 2009 - 19:28

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Försökte och installera en av familjens laptops som client. Installation gick bra men laptopen kunde inte finna dom delade mapparna. Stängde av gratisbrandväggen Zone Alarm och vips då fungerade allt.

Frågan är, duger Vistas standardbrandvägg eller bör man skaffa sig en annan?

/Lennart

Redigerat av LJN, 20 juni 2009 - 19:33.

Postad 20 juni 2009 - 19:29

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Den duger alldeles utmärkt för de allra flesta. Kör med den du.

Postad 21 juni 2009 - 17:25

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Har en Scaleo 2205 nu. När jag är i konsollen så går det väldigt segt ibland. Som att allt bara fryser, sen fungerar det igen. Går in på servern via fjärrskrivbord och kollar task manager, så går CPU usage upp till 100% varje halvminut och ligger på det i ca 10 sekunder. Ser väldigt lustigt ut. Det som ökar då är HomeServerConsole.exe
Annars ligger system idle process på max hela tiden.

Nån som vet vad det kan röra sig om?

Postad 22 juni 2009 - 12:43

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Det där låter ju högintressant! Vart konfar jag vilka mappar som ska delas ut via webben? Kan man välja att publicera valfri mapp mot valfri adress? Typ mappen "\\homeserver\users\min mapp" till "http://minhomeservers-ip/valfritt namn"

Prova använda detta program: http://www.andrewgrant.org/whiist
Funkar precis som du vill ovanför med ett par enkla knapptryck.
man kan tillochmed få den med inloggning också.

/Tobias

Postad 22 juni 2009 - 20:04

cliff666
  • cliff666
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej, jag har råkat grejjat med user accounts i consolen, och nu så kan jag inte ansluta till remote desktop. Någon som vet hur jag ska åtgärda detta, det spelar ingen roll om jag lägger till en ny user. Det står bara något om att användarnamn/lösenord är fel när jag försöker logga in.

Jag har även lagt till 2 st nya 1TB diskar i servern (scaleo 2205) men bara den ena dyker upp med rätt info, den andra finns med som en ikon men det står ingen som helst info om den bara en ikon med en grön prick bredvid som indikerar att den funkar.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  scaleo.jpg   130,62K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av cliff666, 22 juni 2009 - 20:08.

Postad 24 juni 2009 - 13:23

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått igång fjärrskrivbordet in till WHS, jag kan gå in via fjärrskrivbord när jag sitter hemma
internt på nätverket, men externt fungerar inte, jag har öppnat porten 3389 i brandväggen.

Några tips?

Postad 24 juni 2009 - 13:33

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Är det någon som har fått igång fjärrskrivbordet in till WHS, jag kan gå in via fjärrskrivbord när jag sitter hemma
internt på nätverket, men externt fungerar inte, jag har öppnat porten 3389 i brandväggen.

Några tips?

Antingen har du gjort fel i brandväggen (routern alltså, inte Windows) eller så försöker du ansluta till fel IP. Windows särskiljer inte mellan interna o externa IPn. Observerar att du inte bara ska öppna porten i routern, du ska forwarda den till WHSens interna IP.

Postad 24 juni 2009 - 13:49

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Antingen har du gjort fel i brandväggen (routern alltså, inte Windows) eller så försöker du ansluta till fel IP. Windows särskiljer inte mellan interna o externa IPn. Observerar att du inte bara ska öppna porten i routern, du ska forwarda den till WHSens interna IP.

Allt detta är kontrollerat och rätt, alltså forward till WHSen osv.

Postad 24 juni 2009 - 14:33

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Och högerklickar du på den här datorn -> egenskaper -> remote så är det ibockat och Administrator har access? Du kan bara RDPa in med admin-kontot.

Postad 24 juni 2009 - 15:06

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske men är du säker på att det går att använda den tjänsten där du sitter externt också? Många företag blockar möjligheten från deras nät....

Postad 24 juni 2009 - 15:46

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Och högerklickar du på den här datorn -> egenskaper -> remote så är det ibockat och Administrator har access? Du kan bara RDPa in med admin-kontot.

Ja det är ibockat, Det funkar när jag sitter hemma med min laptop utan problem.

"Dum fråga kanske men är du säker på att det går att använda den tjänsten där du sitter externt också? Många företag blockar möjligheten från deras nät...."

Troligen inte vi har inga sånna begränsningar uppsatta.

Postad 24 juni 2009 - 21:54

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Någon som använder Whiist? La upp ett enkelt fotoalbum med det. Men bilderna kommer inte i rätt ordning. Den verkar varken sortera på filnamn(som jag helst vill) eller datum när fotot togs, utan sorterar på när bilden senast ändrades. Kan man inte ändra detta på något sätt?

Eller finns det andra program/sätt att använda sig av för att lägga upp lite bilder enkelt på webben?

Postad 25 juni 2009 - 00:27

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Ptja... Jag kanske kan tipsa om en som "räcker" :lol:

1x Cooler Master Stacker 831 Svart
2x Cooler Master 4-in-3 Device Module
1x Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz,
1x Gigabyte GA-EP45-DQ6, P45, Socket-775,
1x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4GB KIT CL5
1-12x Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB
1x Gainward GeForce 8400GS 512MB PhysX CUDA
1x Seasonic M12 700W, 120mm Fläkt,Modulära
1x Microsoft Windows Home Server OEM
1x Corsair Flash Survivor, 8GB USB2.0 (för installation mm)

Notera dock att moderkortet *endast* har 10st interna s-ata, så de två sista hårddiskarna (av 12) får man koppla mha två av de fyra e-sata som finns... Utöver det har moderkortet bla 4x GbLan (vad gör man med det???) och lite annat godis :lol:

/Victor

/Victor

Postad 25 juni 2009 - 07:18

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Ja det är ibockat, Det funkar när jag sitter hemma med min laptop utan problem.

"Dum fråga kanske men är du säker på att det går att använda den tjänsten där du sitter externt också? Många företag blockar möjligheten från deras nät...."

Troligen inte vi har inga sånna begränsningar uppsatta.

Då tror jag fortfarande det är i routern du failat.

Postad 25 juni 2009 - 09:18

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Då tror jag fortfarande det är i routern du failat.

Bifogad fil  remote.jpg   32,13K   1 Antal nerladdningar

Detta har jag gjort i routern (det fanns förinställt i routern)

Känns mer som Com Hem spärrad den porten?
Nån med Com hem som kan remote desktoppa in?

Postad 25 juni 2009 - 10:11

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Bifogad fil  remote.jpg   32,13K   1 Antal nerladdningar

Detta har jag gjort i routern (det fanns förinställt i routern)

Känns mer som Com Hem spärrad den porten?
Nån med Com hem som kan remote desktoppa in?

Du är inne i fel meny (om du nu har en D-Link)... inte Virtual Server utan Port Forwarding.

Redigerat av bran, 25 juni 2009 - 10:13.

Postad 25 juni 2009 - 10:27

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Du är inne i fel meny (om du nu har en D-Link)... inte Virtual Server utan Port Forwarding.

(Ja det är en D-link)
Det gjorde ingen skillnad, Det står inget i loggen att det kommer något ifrån IP-adressen jag är på nu.

Postad 25 juni 2009 - 10:41

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

(Ja det är en D-link)
Det gjorde ingen skillnad, Det står inget i loggen att det kommer något ifrån IP-adressen jag är på nu.

Startat om routern ordentligt och tagit bort det från virtual server? Du ansluter givetvis till ditt externa hemma IP förutsätter jag?

Postad 25 juni 2009 - 10:53

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Startat om routern ordentligt och tagit bort det från virtual server? Du ansluter givetvis till ditt externa hemma IP förutsätter jag?

Bootade om routern, dock ej med att dra ut strömsladden då jag inte är hemma just nu. tog bort ifrån virtual server
Givetvis är det den externa IP-adressen jag använder mig av.

Postad 25 juni 2009 - 14:43

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Någon som använder Whiist? La upp ett enkelt fotoalbum med det. Men bilderna kommer inte i rätt ordning. Den verkar varken sortera på filnamn(som jag helst vill) eller datum när fotot togs, utan sorterar på när bilden senast ändrades. Kan man inte ändra detta på något sätt?

Eller finns det andra program/sätt att använda sig av för att lägga upp lite bilder enkelt på webben?

Jag kör http://www.galleryserverpro.com/
inte världens enklaste installation men helt klart värt det. Väl uppe har man de mesta man kan önska, och superenkelt är det (både för användare och admin).

Postad 25 juni 2009 - 19:55

CassePer
  • CassePer
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ptja... Jag kanske kan tipsa om en som "räcker" :)

1x Cooler Master Stacker 831 Svart
2x Cooler Master 4-in-3 Device Module
1x Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz,
1x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4GB KIT CL5
1-12x Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB
1x Gainward GeForce 8400GS 512MB PhysX CUDA
1x Seasonic M12 700W, 120mm Fläkt,Modulära
1x Microsoft Windows Home Server OEM
1x Corsair Flash Survivor, 8GB USB2.0 (för installation mm)

Notera dock att moderkortet *endast* har 10st interna s-ata, så de två sista hårddiskarna (av 12) får man koppla mha två av de fyra e-sata som finns... Utöver det har moderkortet bla 4x GbLan (vad gör man med det???) och lite annat godis ;)

/Victor

/Victor

Grymt, Victor
Precis den billiga, lilla, tysta, smidiga och strömsnåla (ut)lösningen jag var ute efter...
Nu ska jag bara övertyga frugan om att det är just detta monster som vi "behöver" lägga ut ca 18 159:- på.

» CassePer

Postad 27 juni 2009 - 07:02

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Bootade om routern, dock ej med att dra ut strömsladden då jag inte är hemma just nu. tog bort ifrån virtual server
Givetvis är det den externa IP-adressen jag använder mig av.

Vilket fel får du? "this computer can not connect.."?

Virtual server fungerar finfint, bra idé om man inte vill publicera 3389 åt hela världen (att använda virtual server och ha samma port som du gjort är meningslöst, då är port forwarding som någon skrev bättre).

Kan du "telnet dinserver.se 3389"? (notera mellanslag innan 3389)
Kan du surfa till "http://dinserver.se/Remote"?
Har du provat någon mer dator på samma nät (jobbet)?
Har du provat någon mer dator på annat nät? (hos kompisen med annan ISP?)

Gå till grc.com och testa deras Shields Up-tjänst (scannar din brandvägg). Där finns tester som kan visa om 3389 är öppen, faktiskt vilken port som helst. Om det inte fungerar från jobbet så gör samma test från annat publikt nät eller be någon i forumet kolla porten.

Om det är blockat enbart från jobbet kan du byta tillbaka till virtual server och köra på en port som jobbet tillåter.

Postad 27 juni 2009 - 07:23

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Ptja... Jag kanske kan tipsa om en som "räcker" :(

Notera dock att moderkortet *endast* har 10st interna s-ata, så de två sista hårddiskarna (av 12) får man koppla mha två av de fyra e-sata som finns... Utöver det har moderkortet bla 4x GbLan (vad gör man med det???) och lite annat godis ;)

Sniff, jag har bara 5+1 eSATA på min WHS modermodem. Hade detta funnits när jag byggde...
Men, det är väl "bara" 10 SATA totalt, varav upp till 4 (GB-chippet antar jag) lämpligen kan göras till eSATA mha bracket. Jag läser på GBs hemsida och kollar kortet på prisjakt.nu (man vet ju aldrig om mitt råkar brinna upp om 5 minuter så att jag MÅSTE ha ett nytt, man vill ju vara förberedd ;)

Postad 27 juni 2009 - 11:40

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Vilket fel får du? "this computer can not connect.."?

Virtual server fungerar finfint, bra idé om man inte vill publicera 3389 åt hela världen (att använda virtual server och ha samma port som du gjort är meningslöst, då är port forwarding som någon skrev bättre).

Kan du "telnet dinserver.se 3389"? (notera mellanslag innan 3389)
Kan du surfa till "http://dinserver.se/Remote"?
Har du provat någon mer dator på samma nät (jobbet)?
Har du provat någon mer dator på annat nät? (hos kompisen med annan ISP?)

Gå till grc.com och testa deras Shields Up-tjänst (scannar din brandvägg). Där finns tester som kan visa om 3389 är öppen, faktiskt vilken port som helst. Om det inte fungerar från jobbet så gör samma test från annat publikt nät eller be någon i forumet kolla porten.

Om det är blockat enbart från jobbet kan du byta tillbaka till virtual server och köra på en port som jobbet tillåter.

jag har testat via en annan ISP med samma resultat "this computer can not connect.."?

har testat en shields up tjänst och den säger att porten är stängd, Jag tror att det är Com hem som stänger den porten, jag ska få ny ISP på onsdag då ska jag testa och se om resultatet är annorlunda.

Isp:er brukar väll inte stänga portar för trafik uttåt, bara innåt?

/Tobbe

Postad 27 juni 2009 - 12:14

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Har en Scaleo 2205. Att ansluta via Windows homeserver desktop fungerar alltid, men att gå direkt till homeserver console fungerar just nu inte på någon av familjens tre clienter. Samtidigt så går det utmärkt att starta "consol" från desktopen?

Någon som har tips på vad som har hänt eller?

/Lennart

Postad 27 juni 2009 - 14:38

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

jag har testat via en annan ISP med samma resultat "this computer can not connect.."?

har testat en shields up tjänst och den säger att porten är stängd, Jag tror att det är Com hem som stänger den porten, jag ska få ny ISP på onsdag då ska jag testa och se om resultatet är annorlunda.

Isp:er brukar väll inte stänga portar för trafik uttåt, bara innåt?

(din trafik du efterfrågar är "innåt", och det är det Shields Up kollar)
ISP:er stänger normalt bara portar som är för LAN (NetBIOS/ms-ds) samt SMTP utåt (men inte in, då hade man inte kunnat köra mailserver hemma!) för att förhindra virus. Jag har svårt att tro att comhem blockar 3389, google borde vara fyllt med arga träffar? Så ser det inte ut när jag googlar..

Jag gissar att du har lokala problem eller problem med din DNS-tjänst. Du har väl kollat så att det är ditt externa IP du anropar och att detta stämmer? Du svarade aldrig på huruvida du kunde nå din WHS via http? (och får en varning och bli tvungen att växla till https).

På WHS:en finns ingen brandvägg att tala om såvida du inte köpt en färdig WHS/installerat någon säkerhetsprodukt eller slagit på RRAS (Routing and Remote Access via administrative tools).

Om jag vore som du hade jag försökt hitta en port som verkligen är öppen (Shields Up -> custom port) och i andra änden å WHS hade jag kört Netcat (nc -L -p 12345 där 12345 är porten). Se länkar längst ned i Wiki-artikeln om du vill ladda hem och testa.

Om du kommer igenom med annan port än 3389 (återigen.. om du hade svarat på frågan om http-access..) så lägger du upp en virtuell server i routern för den porten.

Lika bra att klargöra var problemet ligger innan onsdag, så vet vi :-)

Postad 27 juni 2009 - 20:17

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

ISP:er stänger normalt bara portar som är för LAN (NetBIOS/ms-ds) samt SMTP utåt (men inte in, då hade man inte kunnat köra mailserver hemma!) för att förhindra virus. Jag har svårt att tro att comhem blockar 3389, google borde vara fyllt med arga träffar? Så ser det inte ut när jag googlar..

Jag gissar att du har lokala problem eller problem med din DNS-tjänst. Du har väl kollat så att det är ditt externa IP du anropar och att detta stämmer? Du svarade aldrig på huruvida du kunde nå din WHS via http? (och får en varning och bli tvungen att växla till https).

På WHS:en finns ingen brandvägg att tala om såvida du inte köpt en färdig WHS/installerat någon säkerhetsprodukt eller slagit på RRAS (Routing and Remote Access via administrative tools).

Om jag vore som du hade jag försökt hitta en port som verkligen är öppen (Shields Up -> custom port) och i andra änden å WHS hade jag kört Netcat (nc -L -p 12345 där 12345 är porten). Se länkar längst ned i Wiki-artikeln om du vill ladda hem och testa.

Om du kommer igenom med annan port än 3389 (återigen.. om du hade svarat på frågan om http-access..) så lägger du upp en virtuell server i routern för den porten.

jag kommer åt Servern utan problem och kan remotea in på home server consolen. Jag tar nya tag på måndag och testar ifrån jobbet igen..

Postad 27 juni 2009 - 21:49

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Det är inte supportat under WHS, du kan glömma brandvägg med två nätkort eftersom WHS bygger på en release av Server 2003 som inte medger detta. Sök tidigare inlägg/googla om du vill veta mer.

Har du provat själv? Jag har använt min WHS till brandvägg/dhcp/NAT i ett antal månader. Dock var detta för något år sedan men det borde fungera ännu.

Postad 27 juni 2009 - 23:03

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Kanske denna fråga redan har besvarats men vad händer med diskpoolen om systemdisken eller windows kraschar? Har 2 diskar i poolen och bara windows på systemdisken.

Har kört med 2 andra diskar i Raid 1 utanför WHS där bilder och annan viktig data lagras men man kanske ska lägga till de i WHS istället?

Tack på förhand!

Postad 28 juni 2009 - 19:22

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Kanske denna fråga redan har besvarats men vad händer med diskpoolen om systemdisken eller windows kraschar? Har 2 diskar i poolen och bara windows på systemdisken.

Har kört med 2 andra diskar i Raid 1 utanför WHS där bilder och annan viktig data lagras men man kanske ska lägga till de i WHS istället?

Tack på förhand!

Du kan koppla in dina "data"diskar i en annan burk och komma åt informationen därifrån. Alternativt installera om systemdisken och fortf komma åt datan, men inte som en pool AFAIK.

Postad 28 juni 2009 - 20:39

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Du kan koppla in dina "data"diskar i en annan burk och komma åt informationen därifrån. Alternativt installera om systemdisken och fortf komma åt datan, men inte som en pool AFAIK.

Okey, låter ju nästan bra :) Då kanske det är bättre att lägga till de andra två diskarna till poolen?

Postad 29 juni 2009 - 05:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Har du provat själv? Jag har använt min WHS till brandvägg/dhcp/NAT i ett antal månader. Dock var detta för något år sedan men det borde fungera ännu.

Jag baserar mina uppgifter på vad jag råkar ha läst i Microsoft olika forum, jag har aldrig kört med dubbla nic själv då jag har en router som fungerar så bra ;-)

Tydligen skall det går att få till om man inte anger en gateway på LAN-sidan

Jag har inte läst om någon som fått multihoming att fungera på WHS, men det kanske också går med nått trick?

Postad 29 juni 2009 - 08:58

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Ehum.. interna brandväggen var igång på servern...
den godkände bara remote desktop internt...
nu är det åtgärdat och fungerar! Tack för all hjälp!!

Postad 01 juli 2009 - 17:38

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag har några funderingar ang. Windows Home Sever som jag förstått så lägger WHS alla diskar tillsammans så det ser ut som man har en enda stor disk stämmer det?

Är detta isåna fall någon typ av raid så om någon av diskarna går sönder spelar ingen roll när den las till i den stora "disken" så kommer man kunna hitta informationen man hade på den disken som "dog" på dem andra diskarna?
Eller kommer man förlora allt från den disken som dör och inte kunna återskapa informationen?

Postad 01 juli 2009 - 20:52

qempli
  • qempli
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Lite tips för er som undrar hur/var om något WHS krashar.

För att komma åt diskarna i diskpoolen när de monteras i en annan pc:
Montera dem och koppla in dem.
Win-klienten hittar diskarna och först ser de tomma ut. Ingen fara, rootmappen är dold och heter DE.
Välj att visa dolda filer och mappar i explorer så hittar ni mappen DE.

Ett tips till.
De filer/mappar ni verkligen är rädda om OCH inte vill riskera vid diskkrash. Välj att duplicera dem.
WHS kommer då alltid att spara dem på två separata diskar (om ni har minst två st).
För att komma igång med duplicering starta WHS konsolen från någon klientmaskin. Välj Shared Folders i ikonraden högst upp. Markera den folder du vill duplicera och klicka på properties. I dialogrutan markera Enable Folder Duplication.

Postad 02 juli 2009 - 14:14

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
Har precis kört testversionen av whs och är nöjd. Så jag beställde hem grejjerna och sitter nu här och ska börja installera.

Har läst på mig att man ska välja reinstall så jag ryckte ur alla mina andra diskar förutom systemdisken å sen körde jag en reinstall.

Vad det onödigt av mig att rycka ur diskarna? har läst att alla data i shares + backup sparas, men man vet ju aldrig.
När jag sen kommer plugga in diskarna igen, kommer dom då automatiskt läggas till i diskpoolen med all data kvar, eller måste jag kopiera från en hd till diskpoolen å sen adda den osv.. ?

Har en himlans massa data på servern som absolute inte får försvinna.

Edit: Allt löste sig, körde en reinstall med alla diskarna i och allt va kvar! :)

Redigerat av `rzr, 03 juli 2009 - 13:04.

Postad 03 juli 2009 - 09:28

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag har en liten fråga ang domännamn osv på era WHS:er, hur har ni löst certifikat problemet?
på min WHS har jag ett TZO.COM custom Domain name och certifikat problemet
Måste man köpa ett SSL cerfifikat själv? i nån uppdatering så fick man gratis SSL, fast gällde det
bara servrar med HP adressen?

Redigerat av Tobbe666, 03 juli 2009 - 09:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.