Men lite väl långt på en cropsensor va? Motsvarar ju 200mm. Jag tycker mitt 100 (motsv 150mm) är i längsta laget för porträtt.135mm är en klassisk porträtt brännvidd
* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 september 2008 - 10:15
Postad 29 september 2008 - 10:20
Men lite väl långt på en cropsensor va? Motsvarar ju 200mm. Jag tycker mitt 100 (motsv 150mm) är i längsta laget för porträtt.
Ja 200 är lite väl långt, och 135mm är ju bara 135m på FF

Redigerat av ekke, 29 september 2008 - 10:22.
Postad 29 september 2008 - 10:49
Du kanske har modeller som du helst har på långt avstånd iofs...

Men du gör ju som du vill - kan ju vara bra att försöka testa lite om du inte har tidigare erfarenheter och verkligen vet vad du vill ha

Kolla förresten in steelth som tar grymma porträtt med sitt Sigma 30mm.
/Z!
Postad 29 september 2008 - 14:19
Vad roligt vi blir fler o fler med A300 A200.. För tips och råd passar ju rakt över då det är "samma" kameror vad jag förstått i allt utom Live View...
En stor skilnad mellan A200 och A300/350 är att A200 har betydligt större sökare just pga. att den inte har liveview vilket jag tycker är ganska avgörande (i alla fall för migl).
Postad 29 september 2008 - 14:35
En stor skilnad mellan A200 och A300/350 är att A200 har betydligt större sökare just pga. att den inte har liveview vilket jag tycker är ganska avgörande (i alla fall för migl).
Jag talar om kamrorna A200 A300 som är "samma" kamror fototekniskt sett inuti ... A350 är ju en "annan" kamera... Förutom likheten med live view med A300..
Postad 29 september 2008 - 14:43
Postad 29 september 2008 - 14:55
Postad 29 september 2008 - 15:22
Håller med om ekkes tips på Tamrons fasta 90mm.
70-300 så är detta från sigma skarpare och
Båda finns dessutom till bra pris hos Cyberphoto.se
Det här är helt underbart! Tack så hemskt mycket ekke och DigiMannen.
En snabb fråga till. Är det någon idé att satsa på ett 28-250 och skippa standardgluggen helt eller är det bättre att behålla standardgluggen och köpa en separat 70-300?
Postad 29 september 2008 - 15:28
Jo men det hade ju inget med mitt inlägg att göra då jag skrev om att då vi blir fler så passar ju tipsen rakt över mellan A200 A300.. Så fattar inte riktigt varför du copy mitt inlägg och börjar diskutera sökare för.. Det har ju noll och inget med det jag talar om i inlägget....
Men det var ett ###### tjafsande... Jag tycker också att det är kul att Sony-folket blir fler.... men du skrev att det i princip är samma kameror förutom liveview, vilket inte stämmer eftersom de skiljer sig i storleken på sökare. Fattar inte varför det är ett problem om jag påpekar det.... Men ok, jag ska aldrig mer citera något av dina inlägg....

Postad 29 september 2008 - 15:31
En snabb fråga till. Är det någon idé att satsa på ett 28-250 och skippa standardgluggen helt eller är det bättre att behålla standardgluggen och köpa en separat 70-300?
Skippa standartgluggen och köp ett Tamron AF 18-200 eller Tamron AF 18-250. Inte 28-250 då du tappar vidvinkeln.
Postad 29 september 2008 - 15:39
Jag skulle säga kör på standard gluggen tills du vet vad som intresserar dig, välj därefter objektiv.
Postad 29 september 2008 - 15:57
Ett Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC är också ett alternativ om man nöjer sig med 125.
Redigerat av mangocheco, 29 september 2008 - 16:01.
Postad 29 september 2008 - 16:05
Men det var ett ###### tjafsande... Jag tycker också att det är kul att Sony-folket blir fler.... men du skrev att det i princip är samma kameror förutom liveview, vilket inte stämmer eftersom de skiljer sig i storleken på sökare. Fattar inte varför det är ett problem om jag påpekar det.... Men ok, jag ska aldrig mer citera något av dina inlägg....
Jisses... Du verkar aningen spänd minst sagt.. Coola ner några snäpp...Jag bara undrade varför mitt inlägg där jag talar om tipsdelande som kan göras mellan A200 samt A300 hade med tittgluggen att göra som du började snacka om.....
Min text innehöll ju noll om det ämnet alls.. Kan du inte bara kyla ner dig lite och fatta varför folk blir lite förvånade över citeringar där du är den som hajar fel eller missförstår?
Sedan om du inte citerar mig igen blir jag mycket tacksam samt glad. Speciellt om du skall felinläsa och sedan göra inlägg på felaktig grund som nu ,,och sedan börja rent bråk i stället för enbart säga du missförstod och garva glatt utan ens saken behövt bli mer än trevlig....
För det var och är exakt därför jag ens frågade samt skrev över huvud taget och undrade... Jag vill ju inte gärna bli felciterad och indragen i resonemang jag inte talat om.. Vilket även en så het tuffing som du borde lätt att förstå..
Mvh
Tobbe.
Postad 29 september 2008 - 16:21
Skippa Kitgluggen och skaffa ett
Det objektivet har jag nästan alltid på min kamera.
Ovantående i kombination med
Om du inte har råd med detta kan du skaffa
Sedan om man behöver vidvinkel skulle jag vänta till Tamrons nya 10-24 zoom har blivit testad ordentligt
http://www.fotosidan...cldoc/16243.htm
http://www.dpreview....2tamron1024.asp
Toppa sedan med
Då har du flera objektiv med toppklass.
Kanske en supersnabb fast 50mm/F1,4 som grädde på moset
Redigerat av DigiMannen, 29 september 2008 - 17:43.
Postad 29 september 2008 - 16:27

Just att sökaren är såpass liten kanske uppmuntrar LV lite extra vad vet jag. På min nästa kamera ska den vara klart större iaf eftersom den används så ofta

Postad 29 september 2008 - 16:40
Om du läser mangochecos inlägg igen (nr 954) så belyser han en skillnad från att det skulle vara "samma kamera utom LV". Ingen anledning att hetsa upp sig från nåt håll tycker jag
Just att sökaren är såpass liten kanske uppmuntrar LV lite extra vad vet jag. På min nästa kamera ska den vara klart större iaf eftersom den används så ofta
Jag hetsar inte upp mig ett smack.. Vill bara inte mitt inlägg gjordes om till nått annat än det var ämnat för.. DVS att det är roligt vi blir fler användare av A200 A300 då tips och råd går att "dela på" då kamrorna är "samma".. Förutom då LV...
Så enkelt och inget speciellt upphettsat...

Postad 29 september 2008 - 22:49
Har kollat en del bilder tagna med ovanstående objektiv och de ser ju helt otroliga ut. Så då är den biten avklarad. Nu återstår frågan om att satsa på ett separat 70-200/250/300 eller köra på ett superzoom och skippa standardgluggen helt (Kan ju användas som reserv). Fördelen jag ser med ett superzoom är just att man slipper byta objektiv så ofta. 18-70 räcker absolut inte för mig. Men samtidigt verkar det som att man får kompromissa med kvalitén när man väljer superzoom.
Får fundera vidare
Postad 08 oktober 2008 - 12:15
Är i staterna nu och är grymt sugen på att köpa objektiv men har otroligt svårt för att bestämma mig. Såg en annons om ett Tamron-objektiv på 18-270 mm. Vet inte om det finns för Sony men det låter ju iaf väldigt trevligt med allt från vidvinkel till superzoom i ett och samma objektiv.
Postad 08 oktober 2008 - 18:35
Killen med koll
Frågan kanske är dum, men var kan jag logga in/spåra min order på warehouseexpress?
Postad 10 oktober 2008 - 21:54
Har du fått ditt objektiv än Bossieman?
Nope, väntar tills lönen kommer innan jag skaffar det, finns för 4K i Japanphoto butiken i stan här. Återkommer med intryck efter köpet. Längtar....
Postad 22 november 2008 - 12:08
funderar på dessa 2 gluggar..
1:http://www.dustin.se/pd_5010101829.aspx
2:http://www.dustin.se/pd_5010094687.aspx
vilken skulle ni tagit?
detsom talar för mig är ju sigman...är ju 400 billigare...
kan man få en mycket bättre kamera för 6000kr..som det skulle kosta...
jag ska mest ha gluggen som ett allroundobjektiv....typ fota inomhus...ta kort på lägenheten,gärna utan blixt,så man får stämmningsfulla bilder...(de 2 gluggarna är väl hyffsat ljusstarka)...fota lite porträtt..+ lite ute å så..
har tänkt mig å skaffa nått stativ i framtiden med..
vad tror ni..blir det bra...eller kan ni reka nån annan glugg?
ej över 3000 i såfall...
mvh roland
Postad 22 november 2008 - 12:13
funderar på denna kamera mera å mera...finns nu på dustin för 3100 kr utan hus...
Utan objektiv menar du nog???
OM erbjudandet fortfarande finns kvar så får du ju en Samsung gx-20 med två gluggar för 7995kr, ok det är 2000kr mer men du får ju en betydligt bättre kamera för pengarna.
+ att pentax har en uppsjö av beggagnade gluggar som man får för bara några hundralappar.
Postad 22 november 2008 - 14:43
Du påstår att det inte finns till sony då? :S
Rutan: Enda rådet jag kan ge dig är att känna dig fram till ett hus!
Förresten har du tittat på dustin.se - den sidan är till för företag och liknande som köper in större mängder av produkter.. Bättre lycka på dustinhome.se
Här har du följande produkter du letade efter:
Tamron - http://www.dustinhom...5010094686.aspx
Sigma - http://www.dustinhom...5010101829.aspx
Tror det var dom iaf!
Redigerat av Ponisch, 22 november 2008 - 14:50.
Postad 22 november 2008 - 15:10
funderar på denna kamera mera å mera...finns nu på dustin för 3100 kr utan hus...
funderar på dessa 2 gluggar..
1:http://www.dustin.se/pd_5010101829.aspx
2:http://www.dustin.se/pd_5010094687.aspx
vilken skulle ni tagit?
detsom talar för mig är ju sigman...är ju 400 billigare...
kan man få en mycket bättre kamera för 6000kr..som det skulle kosta...
jag ska mest ha gluggen som ett allroundobjektiv....typ fota inomhus...ta kort på lägenheten,gärna utan blixt,så man får stämmningsfulla bilder...(de 2 gluggarna är väl hyffsat ljusstarka)...fota lite porträtt..+ lite ute å så..
har tänkt mig å skaffa nått stativ i framtiden med..
vad tror ni..blir det bra...eller kan ni reka nån annan glugg?
ej över 3000 i såfall...
mvh roland
Båda är bra optiskt sett, ibland så har sigma lite mer problem med backfocus etc på sina objektiv.... vet inte om det gäller för denna serie dock .
Postad 22 november 2008 - 15:27
Postad 22 november 2008 - 15:37
Vissa gillar Pentax/samsung andra gillar Sony..Sen finns det som galna idioter(som mig) som kör på Sony men föredrar Pentax/samsung

Rutan köp inte från dustinhome då du bara öser ut mer pengar än vad dom är värda. Köp ifrån Cyberphoto istället då sparar du en 200kr.
Postad 22 november 2008 - 15:48
Håller med DrPepper, köp från en "riktig" fotobutik istället, jag själv älskar supporetrn på Cyberphoto eftersom dom svarar snabbt på mail och när man ringer får man den hjälp man/jag behöver, sen kan ju andra ha otur med sånna saker men det är så jag känner! Men vad menar du med att Samsungs GX-20 inte är en instegsmodell?
Drey123: Hur menar du då när du påstår att GX-20 är en bättre kamera än A-200´an? Om du har testat kan du ju räkna upp några fördelar samt nackdelar för jag är ganska nyfiken då jag sett att många väljer Samsung nuförtiden!
Redigerat av Ponisch, 22 november 2008 - 15:49.
Postad 22 november 2008 - 16:47
Det är ju ingen instegsmodell helt enkelt. Behöver nog inte förklaras närmare även om Drey säkert inte spar på de positiva orden om han svararMen vad menar du med att Samsungs GX-20 inte är en instegsmodell?

Postad 22 november 2008 - 17:13

Postad 22 november 2008 - 17:29
Vad jag menar är självklart att om man skall lägga pengar på en kamera och köpa två gluggar till direkt så kanske man skall slänga ett öga på denna kombo som har ett fantastiskt pris.
Postad 22 november 2008 - 18:24
Postad 22 november 2008 - 18:54
fast det gäller ju inte a-200.....=(
men en a-300 med kitobjektiv kostar ca 5000kr-1000 för cashback=4000 kr...''
å en a-350 med kitobjektiv kostar ca; 6000-1000=5000kr
fast a-350 känns nästan som "för" bra för mig...
fast hur är gluggen som följer med,räcker den till å börja med?
Postad 22 november 2008 - 19:04
Postad 23 november 2008 - 09:16
Postad 23 november 2008 - 13:39
Men för inte hamna i sådant prat för mycket.. Så visst är det ändå bra för den som nu skall handla Sony med Sonyoptik från den högre nivån om man kan få en tusing tillbaks ... Det tycker då jag i alla fall. Så den som nu kan nyttja detta är det ju bra för..
Man får se det possetiva och inte leta bara negativt..
Dessutom är det lite en markering att kamerorna anses passa in för den dyrare finare optiken... Så kommer den negativa.. Ja det gör dom bara för få sålt sin dyrare optik...
osv osv...
Hur det än är så blir den som vill ha fin optik samt en Sonykamera ju tusen kr rikare efter affären än innan detta kom.. Det är ju glädjande det...
Samt..Som jag skrev först..
Grejen är att jag tror Sony startade detta därför ekonomin stannat av totalt... Men det är min gissning det...
Redigerat av mayro, 23 november 2008 - 13:46.
Postad 23 november 2008 - 16:58
Sedan justeras kampanjpriser etc med cashbacks istället.
Postad 23 november 2008 - 18:32
Hade de sänkt priset med 1000kr så hade du bara trott att det var det nya standardpriset och inte heller fått stimuleringen i att tro att du tjänat ngt som du givetvis inte har gjort för det blir ju 1000kr mindre blir ju standardpriset de månader som cvashbacken finns fast du får tillbaks istället.
Det är ju också mkt lättare givitvis at rättfärdiga höjningen tillbaks med 1000kr när kampanjen är över.
Hade du sämktpriset så kan du ju inte höja det sen när du känner för det.
Postad 23 november 2008 - 22:17
Postad 23 november 2008 - 23:03
Hur hänger det ihop? Förklara gärna merNej det är inte anledningen till alla alla stora kamera tillverkare använder det systemet. Det är helt och hållet en effekt av logistiken.

Postad 23 november 2008 - 23:18
Varför i hela fridens skulle jag sätta in detta om återbetalning för..

Ge er nu med tramset..
Postad 24 november 2008 - 00:24
Hur hänger det ihop? Förklara gärna mer
då kan de förflytta enheter från olika lager i olika regioner.
Postad 24 november 2008 - 09:41

Om ingen kan förklara vad som ligger bakom i mer klara termer ska vi såklart släppa det. Men jag är verkligen nyfiken på varför man använder cashback istället för att bara sänka priset. Spontant känns Drey:s förklaring rimligast tills den är motbevisad imho. Men detta känns inte som rätt tråd att spinna vidare

Postad 24 november 2008 - 11:04
"cashback" ger ju Sony Sverige en möjlighet att rabattera produkter som redan ligger i lager hos återförsäljarna. I det här fallet krävs köp av kamera och separat glugg eller blixt om jag förstått rätt.Tack ekke, nu blev det klart som korvspad.
Om ingen kan förklara vad som ligger bakom i mer klara termer ska vi såklart släppa det. Men jag är verkligen nyfiken på varför man använder cashback istället för att bara sänka priset. Spontant känns Drey:s förklaring rimligast tills den är motbevisad imho. Men detta känns inte som rätt tråd att spinna vidare
Postad 24 november 2008 - 11:32
Tack ekke, nu blev det klart som korvspad.
Cashback gør jo at det er Sony der "taber" penge ikke forhandleren, så derfor kan de køre det over en kort periode for at booste salget af deres kameraer og få mere eksponering (desuden er det et ret smart trick lige op og ned af julehandlen)

Postad 24 november 2008 - 16:31
Redigerat av Unregisteredbae06969, 24 november 2008 - 16:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar