Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 07 March 2009 - 12:26

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Är det nån som lyckats lista ut om denna uppgradering finns tillgänglig nu, eller om den först blir det i maj? Tyskar och engelska är som bekant ingen given succe ;)

enl.info på CeBit lanseras 7310 om 2-3 månader. Därefter kan man köpa en uppdatering till 7210
som lär kosta knappt 70 Euro (inofficiell info!)
Det är nog bäst att avvakta hur 7310 fungerar innan man spenderar pengar på en uppdatering.
I och med fallande priser på 7210 kan dock modellen fortfarande vara intressant för nya köpare
även om uppdateringen kostar pengar.

/Franz

Postad 08 March 2009 - 15:27

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej,
Uppdateringen till Q1 2009 gick bra som vanligt, och likaså som vanligt försvann mina Favoritdestinationer. Detta går ju att "fixa" genom att kopiera över filen favourites.store från backupen, men detta hjälper bara tillfälligt. Nästa gång en reset behövs så försvinner favoriterna igen tillsammans med de nya jag har lagt in. Att för säkerhets skull kopiera dem från kortet går inte heller - filen syns inte i fillistan om man sätter SDHC-kortet i en kortläsare kopplad till en dator och inte heller om man ansluter maskinen med usb-sladden till datorn.
Om jag däremot startar från noll med att lägga in favoriter så finns denna fil kvar efter en reset och syns när kortet sätts i en kortläsare.
Vad göra?

Postad 09 March 2009 - 10:59

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej,
Uppdateringen till Q1 2009 gick bra som vanligt, och likaså som vanligt försvann mina Favoritdestinationer. Detta går ju att "fixa" genom att kopiera över filen favourites.store från backupen, men detta hjälper bara tillfälligt. Nästa gång en reset behövs så försvinner favoriterna igen tillsammans med de nya jag har lagt in. Att för säkerhets skull kopiera dem från kortet går inte heller - filen syns inte i fillistan om man sätter SDHC-kortet i en kortläsare kopplad till en dator och inte heller om man ansluter maskinen med usb-sladden till datorn.
Om jag däremot startar från noll med att lägga in favoriter så finns denna fil kvar efter en reset och syns när kortet sätts i en kortläsare.
Vad göra?

<Vid start laddas favoriterna till flashminnet och när man gör en reset,
så försvinner det hela även från kortet>
Gamla och nya favoriter kommer inte överens med varandra
och programmet raderar alla i stället för att sortera bort "felaktiga".
Det är en bugg som drabbar somliga och märktes redan tidigare i samband med
ändringar i programmets mappstruktur.

Har man många favoriter kan det vara problematiskt, men
du gjorde precis som man ska göra, nämligen att starta från null.

Det finns också en annan möjlighet att kolla vilka favoriter som är "felaktiga",
nämligen att göra en revägsplanering och lägga in sina favoriter som resvägspunkter.
De favoriter som inte accepteras som resvägspunkt kan man plocka bort manuellt
och spara på nytt. Sedan gör man en softreset och allt borde vara ok.

Det finns alltid hopp att en uppdatering av programfilen rättar till felet.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 March 2009 - 19:03.

Postad 09 March 2009 - 19:19

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
"Det finns alltid hopp att en uppdatering av programfilen rättar till felet"

Eftersom jag själv har varit drabbad av detta problem så undrar jag ju givetvis hur man gör en "uppdatering av programfilen"?

Utifall min favoriter ÅTERIGEN försvinner ut i världsrymden...
/Robban

P.S. Tack till dig Kuenring som alltid är med å försöker hjälpa till, jag är övertygad om att det e många med mig som uppskattar det! :)

Postad 09 March 2009 - 20:15

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

"Det finns alltid hopp att en uppdatering av programfilen rättar till felet"

Eftersom jag själv har varit drabbad av detta problem så undrar jag ju givetvis hur man gör en "uppdatering av programfilen"?

Utifall min favoriter ÅTERIGEN försvinner ut i världsrymden...
/Robban

P.S. Tack till dig Kuenring som alltid är med å försöker hjälpa till, jag är övertygad om att det e många med mig som uppskattar det! :)

Hej,

den är inte något man kan ordna själv utan man måste vänta tills Navigon
kommer med en uppdatering som erbjudes sedan genom FRESH.
Just nu är ver 7.0.9 aktuell, men den har inte hjälpt mycket när det gäller favoriterna
Den är bara en förutsättning för att kunna ladda ned Q1/2009-kartor.

/Franz

Postad 10 March 2009 - 17:17

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Hej,

den är inte något man kan ordna själv utan man måste vänta tills Navigon
kommer med en uppdatering som erbjudes sedan genom FRESH.
Just nu är ver 7.0.9 aktuell, men den har inte hjälpt mycket när det gäller favoriterna
Den är bara en förutsättning för att kunna ladda ned Q1/2009-kartor.

/Franz

Hej "Vasse Frazze" ;)
Hmm, jo jag befarade väl att det var på det viset...

Men om man nu leker med tanken, OM man gör en reset med pennan OCH favoriterna e kvar, e man då bekymmersfri eller kan detta missöde dyka upp slumpmässigt på vissa/alla 8110'or?

Mvh. /Robban

Postad 10 March 2009 - 17:59

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej "Vasse Frazze" ;)
Hmm, jo jag befarade väl att det var på det viset...

Men om man nu leker med tanken, OM man gör en reset med pennan OCH favoriterna e kvar, e man då bekymmersfri eller kan detta missöde dyka upp slumpmässigt på vissa/alla 8110'or?

Mvh. /Robban

Hej,

Om favoriterna klarar EN reset, så kan man förvänta sig att allt är ok.
Nu vet man förstås inte om en kommande 7.0.xx uppdatering rättar till eller upprepar problemet
med favoriter som är sparade från olika kartversioner.

hälsning

Franz .... ibland vass, ibland slö......

Postad 12 March 2009 - 12:38

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Det är ju väldigt synd att inte alla dessa funktioner finns att tillgå till 8110:an! Många av dem är ju riktigt fina, speciellt möjligheten att lägga in destination via koordinat som vi ju länge efterfrågat!

Det känns ju lite konstigt att vi som köpte 8110:an i tron att det var Navigons "flaggskepp" nu blir så radikalt omsprugna av den "lägre" modellen 7210...en modell som är runt tusenlappen billigare än "flaggskeppet"! :D

Är det idé att hålla tummarna för att 8110:an kommer få några likande trevliga uppdateringar, eller sitter vi på Svarte Petter tro?

Mvh
/Fred

Edit:

Jag har skickat ett mail till Navigon med frågor om detta. Jag frågade hur deras affärstrategi ser ut egentligen. Det känns verkligen märkligt att ett företag ger ut så avancerade upgrades till en modell som inte är "top of the line".

Hur ska man kunna veta vilken modell man ska köpa av Navigon nästa gång man ska köpa en navigator? Om man vill ha den mest avancerade modellen så borde det ju vara den dyraste! Jag kunde förstå om det var så att 8110:an utgått ur sortimentet, utvecklingen av den här typen av produkter är ju alltid så att det kommer billigare modeller som är bättre än föregångarna, men 8110:an säljs ju fortfarande och den är 1000 spänn dyrare än 7210:an!!

Jag kan jämföra med när jag köpte min Canon digitala systemkamera. Jag slog till på EOS 350D och två månader senare släptes 400D. Denna var bättre och kostade ungefär lika mycket men Canon slutade ju då sälja 350:an! Visst var det lite surt, men jag fattar att utvecklingen går framåt. I fallet med 8110:an är det ju tvärt om, Navigon fortsätter sälja den som sin dyraste produkt men släpper uppdateringar till de lägre produkterna så att de blir bättre...

Har Navigon släppt 8110:an och satsar bara på att göra de andra modellerna bättre? Har vi som köpte 8110:an verkligen dragit nitlotten? Jag hoppas verkligen inte det...

Nu kom svaret från Navigon. Ett trevligt svar men lite av "goddag yxskaft" tyvärr:

"Dear Mr. X (Mitt namn, borttaget här)

Thank you for contacting NAVIGON support.

In reply to your concern and in a correct way of providing you assistance we inform you that every model poseese different features, like the MP3, hands free kit, the silver brushed hardware which makes your NAVIGON 8110 unique. Technoligical development is always on the move and at high speed we can not assure you that in less then a year we won't be producing more devices, since we always look forward into being able to provide our costumers with high quality technology to fullfill requirments in the best possible way.

Your e-mail has been taken-in as with very positive feedback and has been forwarded to our software developers. As soon as we have any new information regarding your concern, we will be prompt in informing you with priority.

We are thankful for your time, appreciate you took your time to write to us and look forward that in future versions we are able to fullfill your requirments.

Yours sincerely,

Paula Zehl

Slutsatsen jag drar av mailet är att när Navigon ger ut en modell så släpper de normalt utvecklingen av mjukvaran för den. Det enda de gör är att jobba med buggfixar. Mao så har vi som köpte 8110:an dragit ett kortare strå än de som köpte 7210:an. Varför de väljer att erbjuda uppgraderingar av funktionerna till 7210:an men inte 8110:an svarar de inte på. Såna här saker måste man väga in när man väljer märke på elektroniska produkter.

Ni som vet, har 7210:an ett helt annat operativsystem än 8110:an? De ser ju väldigt lika ut. Jag tänker att det inte borde vara så jättesvårt att implementera de nya funktionerna i 8110:an om det är samma operativsystem...

Det som förbryllar mig så otroligt mycket är ju att Navigon fortfarande säljer 8110:an men ändå låter en BILLIGARE navigator passera den i funktionallitet!! För mig ter det sig helt vansinnigt!! VEM köper en 8110:a för 4000 spänn när man kan köpa den bra mycket billigare 7210:an som kan MER grejer?! Att, som i mailet, prata om "the silver brushed hardware" som köpargument får mig nästan att fnissa lite...

Varför inte lägga de nya funktionerna som tillval som kunderna får betala en slant för? Jag fattar att vi som redan köpt en navigator inte är så intressanta, rent företagsekonomiskt, för Navigon...åtminstone inte förrän vi bestämmer oss för att köpa en nyare modell, men det kan ju ändå inte vara så att de förväntar sig att vi ska byta upp oss inom ett år!! Speciellt när vi i köpet betalt för två års kartuppdateringar!! Känslan som infunnit sig nu är ju att man blivit lite blåst och då är det inte så troligt att man väljer Navigon igen.

Nej, mitt tips till Navigon blir att ta fram dessa nya funktioner även till 8110:an och sälj dem till oss för en rimlig penning! I alla fall jag är beredd att betala en slant för vissa av funktionerna!

Slutligen kan jag dock säga att Navigon är mycket bättre än Magellan. Jag skaffade för länge sedan en Magellan Meridian Color GPS som då var deras top of the line. När efterföljaren släpptes något år senare försvann Meridian Color helt!! Om man gick in på Magellans hemsida så gick det inte ens att se att de sålt modellen!!

Mvh
/F

Postad 12 March 2009 - 15:41

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nu kom svaret från Navigon. Ett trevligt svar men lite av "goddag yxskaft" tyvärr:
..................

Nej, mitt tips till Navigon blir att ta fram dessa nya funktioner även till 8110:an och sälj dem till oss för en rimlig penning! I alla fall jag är beredd att betala en slant för vissa av funktionerna!

Mvh
/F

Hej,

Navigon's svar liknar mera en "standardformulering".

Självfallet känner sig många ägare av 8110 lurade, men en navigator
har blivit en förbrukningsvara som ska leva i 2 år.
Jag tror det är bäst att behålla den så länge man har garanti.
Titta bara på marknaden för mobiltelefoner............

Beträffande tekniken:
7210 har samma processor som nya 7310 (600 MHz) och redan 2 GB Flash ROM.
Dessutom är programversionen mera anpassad för en möjlig uppgradering till
7310 modellens nya funktioner, men vi saknar för närvarande en officiell prislista.
Landmark 3-D View och City 3-D View kräver en del av processorn och redan idag finns
8110-ägare som inte använder funktionen Panorama 3-D View eftersom den genereras långsamt.
Kartmaterialet måste också anpassas till olika programversioner.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 12 March 2009 - 15:44.

Postad 12 March 2009 - 16:22

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Men det jag tycker är intressant att få/köpa till (jag har förvisso en 2110max) är "NAVIGON MyRoutes", "TMC Routing Info" och framförallt "Coordinate Entry" och det kan väl inte kräva så mycket mer processorkraft!?

namnen är hämtade från Navigons hemsida

http://www.navigon.c...ebit09#features

Redigerat av Aeroaero, 12 March 2009 - 19:31.

Postad 12 March 2009 - 19:28

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Men det jag tycker är intressant att få/köpa till (jag har förvisso en 2110max) är "NAVIGON MyRoutes", "TMC Routing Info" och framförallt "Coordinate Entry" och det kan väl inte kräva så mycket mer processorkraft!?

nmanen är häntade från Navigons hemsida

jag håller med dig. Det borde eventuellt en programuppdatering kunna lösa.
Visserligen har 2110max en CPU på bara 400MHz och det kan tänkas att en samtidig
beräkning och visning av tre rutter kräver lite extra kraft.
8110 ligger i det avseendet bättre till, och ändå finns bara spekulationer beträffande uppdateringar.
Vi får se vad som händer när de nya modellerna kommer på marknaden.

/Franz

Postad 12 March 2009 - 23:04

bjoerklund
  • bjoerklund
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hittade detta på navigons hemsida om nu någon är intresserad.

Uppdatering 8110

Postad 13 March 2009 - 09:22

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Uppdatering 8110

Det är ju "bara" en bugg-fix, tyvärr.

Postad 13 March 2009 - 12:26

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Uppdatering 8110

Hej,

den här "rättelse-filen" erbjöds redan för 10 dagar sedan, främst på grund av att många
danska 8110/2110max ägare klagade på konstiga resvägsförslag - främst i Danmark.
Ändringarna tycks endast beröra vissa parametrar i hastighetsprofilerna som ger
enstaka fördelar på vissa rutter, men flera nackdelar på andra.
Resultatet är ingen höjdare och det visar att enstaka ändringar av standard-parametrarna
inte ändrar helhetsbilden av ruttberäkningarna. Det behövs ett djupare ingrepp i programmet.
Flera användare - mig inklusive - har redan i höstas lekt med dessa parametrar
och sedan gått tillbaka till originalet.
MN 7.3.xx arbetar bättre i det avseendet, men ingen vet om vi kan få del
av en "snålversion"

/Franz

... fortfarande nöjd 2110max-ägare

Postad 13 March 2009 - 13:00

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

namnen är hämtade från Navigons hemsida

Jag har också en 2110max och har samma önskningar som Aeroaero. Om det skulle gå att få dessa ovanstående tre features i min 2110max, så blir jag (förhoppningsvis) mer än nöjd. Möjligtvis skulle jag även vilja ha tillgång till »POI-Click» (se mer info på ovanstående länk).

Dessa tre (fyra) funktioner borde rimligtvis processorn i 2110max klara va utan några större problem.

Postad 13 March 2009 - 18:32

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag är ganska övertygad om att detta inte har med de olika modellernas tekniska begränsningar att göra. Säkerligen skulle alla maskiner med någorlunda lika operativsystem kunna köra de flesta funktionerna.

Jag tror att begränsningarna ligger i vad Navigon VILL göra! Man måste ha förståelse för att de inte vill att alla maskiner kan samma saker, i så fall skulle de ju inte kunna rikta sig till olika målgrupper, och att en del maskiner kan mer medan andra kan mindre.

Det som förbluffar mig, som jag redan skrivit, är att de gör en "enklare" modell MYCKET bättre än den dyraste (som ju per definition borde vara den allra bästa, "Top of the line")!!

Om 8110:an varit en utgången modell, som inte längre såldes, skulle jag inte ha några invändningar alls (se mitt inlägg om Canonkamerorna längre upp) men 8110:an är knappt ett år och säljs för fullt ute i butikerna.

I dagens mjukvarustyrda produkter finns det alltid möjlighet till uppgraderingar som ger produkten nya egenskaper och till och med helt nya funktioner, det är vad vi ser här, men det är givetvis upp till tillverkaren om de vill ha nöjda kunder som därigenom blir trogna. Min uppfattning om Navigon är att de är helt inriktade på nyförsäljning, dvs "early adopters", och de bryr sig inte så mycket om att hålla sina befintliga kunder nöjda. Detta kortsiktiga tänkande tror jag kommer bita dem i ändan...kunder som inte känner sig omhändertagna efter inköp väljer någon annan tillverkare nästa gång.

Postad 13 March 2009 - 20:09

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

........................
I dagens mjukvarustyrda produkter finns det alltid möjlighet till uppgraderingar som ger produkten nya egenskaper och till och med helt nya funktioner, det är vad vi ser här, men det är givetvis upp till tillverkaren om de vill ha nöjda kunder som därigenom blir trogna. Min uppfattning om Navigon är att de är helt inriktade på nyförsäljning, dvs "early adopters", och de bryr sig inte så mycket om att hålla sina befintliga kunder nöjda. Detta kortsiktiga tänkande tror jag kommer bita dem i ändan...kunder som inte känner sig omhändertagna efter inköp väljer någon annan tillverkare nästa gång.

Som jag skrev tidigare, bör man avvakta lanseringen av 7310 innan man
reagerar för starkt. Det kan fortfarande hända någonting beträffande en uppgradering.
Och trycket på Navigon är stort, främst i Tyskland som är deras största marknad.

Frågan är, vad händer med 8110 framöver? Modellen kom ut för ett år sedan.
Med sin 4.8" display och hölje av rostfritt stål kostar tillverkningen lite mera.

Antingen kommer en efterföljare med samma display-storlek eller så tycker
Navigon att det vore bättre att satsa på "billigare" modeller med flera funktioner.
Det skulle attrahera en större kundkrets som dessutom byter upp sig med kortare mellanrum.

Tråkigt men sant.....

/Franz

Postad 13 March 2009 - 20:24

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

reagerar för starkt. Det kan fortfarande hända någonting beträffande en uppgradering. /Franz

Jag förstår inte riktigt vad du menar...skulle lanseringen av 7310:an innebära att vi som har 8110:an får tillgång till nya funktioner?

Postad 13 March 2009 - 20:37

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt vad du menar...skulle lanseringen av 7310:an innebära att vi som har 8110:an får tillgång till nya funktioner?

..eftersom det är många 8110-ägare ute i Europa som är missnöjda
med Navigon's policy i den här frågan, kan det event. hända någonting.
För närvarande är det rätt så tyst och ingen vill uttala sig..

/Franz

Postad 14 March 2009 - 02:27

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

/Franz

Är det så? Intressant! Var har du kommit över den informationen?

Mvh
/F

Postad 14 March 2009 - 12:39

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Är det så? Intressant! Var har du kommit över den informationen?

Mvh
/F

..bekanta som är - liksom jag - intresserade i GPS-navigering.
Det är i alla fall inte någon >inside information< som du kanske tänker på.

/Franz

Postad 15 March 2009 - 18:04

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hej,

den här "rättelse-filen" erbjöds redan för 10 dagar sedan, främst på grund av att många
danska 8110/2110max ägare klagade på konstiga resvägsförslag - främst i Danmark.
Ändringarna tycks endast beröra vissa parametrar i hastighetsprofilerna som ger
enstaka fördelar på vissa rutter, men flera nackdelar på andra.
Resultatet är ingen höjdare och det visar att enstaka ändringar av standard-parametrarna
inte ändrar helhetsbilden av ruttberäkningarna. Det behövs ett djupare ingrepp i programmet.
Flera användare - mig inklusive - har redan i höstas lekt med dessa parametrar
och sedan gått tillbaka till originalet.
MN 7.3.xx arbetar bättre i det avseendet, men ingen vet om vi kan få del
av en "snålversion"

/Franz

... fortfarande nöjd 2110max-ägare

Hmm, skall man våga lägga på denna? Jag trodde de hade fått ordning på ruttberäkningen i sista uppdateringen men jag får fortfarande konstigheter. Om detta beror på fel i kartmaterialet eller programmet vet jag ej, men jag börjar tröttna på att få rutter som är miltals för långa. Har du eller någon annan testat uppgraderingen?

Redigerat av Old Painless, 15 March 2009 - 18:05.

Postad 15 March 2009 - 19:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hmm, skall man våga lägga på denna? Jag trodde de hade fått ordning på ruttberäkningen i sista uppdateringen men jag får fortfarande konstigheter. Om detta beror på fel i kartmaterialet eller programmet vet jag ej, men jag börjar tröttna på att få rutter som är miltals för långa. Har du eller någon annan testat uppgraderingen?

Du förlorar egentligen ingenting. Kanske blir enstaka av dina konstiga rutter en aning bättre.
I stället för att erbjuda en riktig uppdatering över FRESH, så försöker man lugna ett antal kunder som
klagar över konstiga rutter med en "hemmagjord" fil.

Intressant är Navigons installationsanvisning:
>.............Please be aware that this update has to be reinstalled after each software update via Fresh<.

/Franz

Postad 15 March 2009 - 20:07

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Du förlorar egentligen ingenting. Kanske blir enstaka av dina konstiga rutter en aning bättre.
I stället för att erbjuda en riktig uppdatering över FRESH, så försöker man lugna ett antal kunder som
klagar över konstiga rutter med en "hemmagjord" fil.

Intressant är Navigons installationsanvisning:
>.............Please be aware that this update has to be reinstalled after each software update via Fresh<.

/Franz

OK, då testar jag att installera den och återkommer om resultatet.

Postad 15 March 2009 - 20:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Uppdatering 8110

Finns motsvarande "fix" för 2110 max?
Jag upplever ju också ruttproblem och de är ju i princip identisk mjukvara.

Edit
Hittade den

Redigerat av e3henri, 15 March 2009 - 20:22.

Postad 16 March 2009 - 02:27

Augusto
  • Augusto
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Går du i tankar att köpa Navigon tänker fyra gånger innan du slår till.

1 - Mycket dåligt support.
2 - Hos Navigons usla supporten tala man inte svenska.
3 - Programvaran Navigon Fresh (för uppgradering av navigationsprodukt) fungerar inte till Mac (inte heller med Windows emulering)
4 - Buggig mjukvara.

Postad 16 March 2009 - 08:39

Asfaltskrynklaren
  • Asfaltskrynklaren
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

/Franz

Jag undrar om Navigon kommer att kunna lösa det ur en teknisk ståndpunk. Det blir snabbt mycket mer än bara en fråga om mjukvara. Enligt Navigons broschyr så har 7310 4 GB flash, 7210 har 2 GB medan 8110 har 512 MB. Därför är det inte säkert att 8110 klarar av den extra mjukvara som behövs. Om de nya funktionerna kräver mer minnesutrymme än vad som finns tillgängligt i 8110 så krävs en hårdvaruuppdatering av hela konstruktionen. Det lär knappast vara intressant - det kostar mer än vad det är värt.

Postad 16 March 2009 - 10:49

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag undrar om Navigon kommer att kunna lösa det ur en teknisk ståndpunk. Det blir snabbt mycket mer än bara en fråga om mjukvara. Enligt Navigons broschyr så har 7310 4 GB flash, 7210 har 2 GB medan 8110 har 512 MB. Därför är det inte säkert att 8110 klarar av den extra mjukvara som behövs. Om de nya funktionerna kräver mer minnesutrymme än vad som finns tillgängligt i 8110 så krävs en hårdvaruuppdatering av hela konstruktionen. Det lär knappast vara intressant - det kostar mer än vad det är värt.

Det har redan skrivits en del om detta bl. a #959 och i andra inlägg.

Problematiken är inte att förvandla 8110's hårdvara till den av 7310.
Ingen kan förvänta sig en sådan uppgradering.
Det kommer kanske en efterföljare till 8110 i exklusiv design....

Men det är möjligt att ge navigatorn ett litet lyft med hjälp av software.
Det är bara en fråga om policy.
Den nuvarande versionen - MN 7.0.xx - har bara erbjudit buggfixar och anpassningar
för att kunna arbeta med nya kartversioner.

Däremot ligger MN 7.3.xx i 8100T som är systermodellen i USA,
och det är helt enkelt en bättre version.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 16 March 2009 - 15:38.

Postad 16 March 2009 - 14:17

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

3 - Programvaran Navigon Fresh (för uppgradering av navigationsprodukt) fungerar inte till Mac (inte heller med Windows emulering)

Jo, det funkar visst med Windows emulering/virtualisering.

Postad 18 March 2009 - 20:33

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Går du i tankar att köpa Navigon tänker fyra gånger innan du slår till.

1 - Mycket dåligt support.
2 - Hos Navigons usla supporten tala man inte svenska.
4 - Buggig mjukvara.

3. Fungerar med Windows-emulering i Macen (Kör XP Home i VirtualBox). Enligt Navigon var det tänkt att det skulle kommit ut en Macversion i samband med CeBIT, men tydligen var det väl något som sket sig i sista stund. Hoppas det kommer en version snart så att jag kan kasta ut XP helt och hållet från min MacBook Pro.

Postad 30 March 2009 - 05:41

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Det verkar som om Navigon skall börja med nåt som liknar TomTom's Mapshare:

"Kartorna i din gps skapas, förutom av officiella uppgifter från gatukontor och liknande, även genom att kartleverantörer som Navteq och Teleatlas själva åker runt med sina mätbilar och registrerar världens vägar och deras egenskaper.

Med nya Navigon My report tar gps-tillverkaren dessutom hjälp av användarna för att få reda på fler tillfällen då kartan inte stämmer med verkligheten och få chansen att rätta till dessa fel.

Direkt i gps-enheten kan man rapportera nya namn på vägar, nya vägsträckningar eller till exempel ändrade husnummer. Den här informationen skickas sedan till Navigon när användaren ansluter sin navigator till datorn och Navigon skickar i sin tur vidare rapporterna till kartleverantören Navteq.

När Navteq får rapporterna kontrolleras riktigheten och sedan kan uppdateringarna komma alla användare till del i kommande kartuppdatering.

- Den här användargenererade informationen hjälper oss att skapa bättre kartor, vilket givetvis kommer slutanvändaren till del, säger Jörn Watzke, Vice-President of Product Line Management vid Navigon.

Sedan tidigare erbjuder till exempel Tomtom liknande möjligheter via sitt Map Share där användare på liknande sätt kan lägga till förändringar och egna intressepunkter till de redan befintliga."

Källa:
http://www.mobil.se/...145006-830.html

Redigerat av n@bboR, 30 March 2009 - 05:42.

Postad 01 April 2009 - 17:31

HP2008
  • HP2008
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
.

Redigerat av HP2008, 04 April 2009 - 21:31.

Postad 09 April 2009 - 16:15

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

reagerar för starkt. Det kan fortfarande hända någonting beträffande en uppgradering.
Och trycket på Navigon är stort, främst i Tyskland som är deras största marknad.
Frågan är, vad händer med 8110 framöver? Modellen kom ut för ett år sedan.
Med sin 4.8" display och hölje av rostfritt stål kostar tillverkningen lite mera.
Antingen kommer en efterföljare med samma display-storlek eller så tycker
Navigon att det vore bättre att satsa på "billigare" modeller med flera funktioner.
Det skulle attrahera en större kundkrets som dessutom byter upp sig med kortare mellanrum.
Tråkigt men sant.....
/Franz

Jag har ingen gps idag men planerar att köpa en. Jag har läst på en del om olika fabrikat och modeller. Först fastnade jag för Navigon 8110 men allt strul beskrivet på detta forum gjorde mig tveksam. Forum för andra fabrikat verkat inte beskriva lika mycket strul. Navigons gränssnitt verkar ändå trevligt. Modellen 7210 har inte funnits lika länge som 8110 (tror jag) men den har ändå varit ute ett tag. Motsvarande forum för den modellen verkar inte lika fylld med problem vilket får mig tro att Navigon har lyckats komma över en del av de problem som 8110 haft. 7210 (och efterföljaren 7310) verkar också bättre förberedda för kommande uppgraderingar.

Även om både 7210 och 7310 har imponerande funktioner så verkar det som att modellerna 7210 och 7310 saknar FM-sändare, har inte den smarta fästanordning som 8110 har och dessutom har de en mindre display än 8110. Om jag skall kunna se något på en 4,3 tums display (som 7210 och 7310 har) måste jag ta på läsglasögon (inte så bra när man kör bil). 4,8 tum (som 8110 har) är lite bättre.

Jag frågade idag Navigon support om efterföljaren till 8110 kallad 8310. Beskedet var att den troligen lanseras i september. Den kommer att ha samma storlek på displayen som 8110. Navigon verkar alltså satsa på ytterligare en state of the art modell och det låter hoppfullt.

Om 8310 lanseras före midsommar skulle jag tveklöst köpa den. Kommer den först i mitten av hösten är jag inte säker på att jag väntar. Vi lär väl få se...

Postad 10 April 2009 - 00:45

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag frågade idag Navigon support om efterföljaren till 8110 kallad 8310. Beskedet var att den troligen lanseras i september. Den kommer att ha samma storlek på displayen som 8110. Navigon verkar alltså satsa på ytterligare en state of the art modell och det låter hoppfullt.

Om 8310 lanseras före midsommar skulle jag tveklöst köpa den. Kommer den först i mitten av hösten är jag inte säker på att jag väntar. Vi lär väl få se...

Enligt beskeden jag fick av Navigon på Dustins mässa så är det juni som gäller för 8310 och han jag pratade med verkade rätt kompetent. Dom verkade ha insett att många fler är intresserade av att köpa en GPS i början av juni än i slutet på augusti...

Sen är ju alltid frågan hur många enheter som finns i handeln, dvs hur snabbt de tar slut

Personligen kan jag ibland känna att Garmin är underskattade, kanske lite tråkiga men verkar vara mkt rejäla grejer gjorda för att användas och har t.ex. haft en hållare där alla sladdar är inkopplade i flera år, något som andra ännu inte lyckats med.

Redigerat av Unregistered1413, 10 April 2009 - 00:46.

Postad 12 April 2009 - 21:58

kjelle11
  • kjelle11
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Enligt beskeden jag fick av Navigon på Dustins mässa så är det juni som gäller för 8310 och han jag pratade med verkade rätt kompetent. Dom verkade ha insett att många fler är intresserade av att köpa en GPS i början av juni än i slutet på augusti...

Sen är ju alltid frågan hur många enheter som finns i handeln, dvs hur snabbt de tar slut

Personligen kan jag ibland känna att Garmin är underskattade, kanske lite tråkiga men verkar vara mkt rejäla grejer gjorda för att användas och har t.ex. haft en hållare där alla sladdar är inkopplade i flera år, något som andra ännu inte lyckats med.

Nu har jag förbeställt en 7310 ;) http://www.misco.se/...P_ItemId=650230
Känns bra, hoppas den kommer snart - nyfiken som man är.

Redigerat av kjelle11, 12 April 2009 - 22:01.

Postad 15 April 2009 - 09:12

Unregistered0c1c1deb
  • Unregistered0c1c1deb
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Mina enda gps-krav var tmc, navteq och mp3-spelare med fm-sändare.

Just nu lutar det åt en 7310 och en separat fm-sändare.

Jag blir dock lite brydd när jag ser egenskapslistan på prisjakt.nu:
Det står Nej på hörlursutgång. Kan det verkligen stämma?! Enligt
samma källa ska det finnas på 7210.

@kjelle11 :: Kan du återkomma ang. detta när du fått din, please.

Redigerat av Unregistered0c1c1deb, 15 April 2009 - 09:26.

Postad 15 April 2009 - 11:45

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Mina enda gps-krav var tmc, navteq och mp3-spelare med fm-sändare.

Just nu lutar det åt en 7310 och en separat fm-sändare.

Jag blir dock lite brydd när jag ser egenskapslistan på prisjakt.nu:
Det står Nej på hörlursutgång. Kan det verkligen stämma?! Enligt
samma källa ska det finnas på 7210.

@kjelle11 :: Kan du återkomma ang. detta när du fått din, please.

Specifikationerna i Prisjakten kommer säkert att uppdateras när produkten
kommer ut på marknaden.
Som på 7210 finns även på 7310 en 3,5 mm utgång för hörlurar.
Däremot finns inga uppgifter om 7310 har bättre volym i
hörlursutgången.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 19 April 2009 - 09:41.

Postad 18 April 2009 - 22:37

XCharmed
  • XCharmed
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kort fråga.. någon här som kör Igo8 på sin navigon 8110?

Står i fundering om att skaffa mig en.. men vill kunna pilla lite själv.

MVH Thomas

Postad 19 April 2009 - 11:31

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

MVH Thomas

Jag har själv inte försökt att lägga IGO 8 i någon Navigon MN7-produkt, eftersom jag
inte är i behov, men jag vet att det går med både 2110max och 8110.

Att låsa upp enheten kan du t ex med "nfrunner" - om du inte har en egen favorit.
http://www.navifrien...w...173&t=11646
(tysk sida)
Därefter får man pilla en hel del. Är man inte duktig på detta
så kan i värsta fall garantin försvinna.
Men vet man vad man gör, så finns det flera små program
som kan förvandla din navigator till en bra PDA.
Lycka till!

/Franz

Redigerat av Kuenring, 19 April 2009 - 19:28.

Postad 19 April 2009 - 12:57

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

MVH Thomas

Jag har kört iGO8 på min 2110 Max. Fungerade relativt bra, har dock för mig att det tog några timmars pillande för att få till rätt upplösning.

Postad 04 May 2009 - 13:43

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag står inför att köpa min första GPS. Sedan några månader har jag lite grand kollat av vad som finns. Jag vill ha ett trevligt gränssnitt och regelbundna kartuppdateringar (talar för navigon). Jag vill ha FM-sändare så jag kan spela mp3-musik avbrutet av navigeringsanvisningar (saknas på 7210 och 7310). Jag har därför sneglat på modellen 8110. Läsningen på detta forum har då varit intressant.

:) 8110 verkar ha ett mycket kraftfullare grafikkort än 7210 och 7310. Detta kanske ibland har gett överhettningsproblem och det kan kanske förklara en del av de problem som beskrivits i den här forumtråden (vild gissning från min sida och ingen sanning). (Alla problem som beskrivits i den här forumtråden är skälet till att jag valt att inte köpa 8110.)

:P Jag har sneglat på andra fabrikat men tycker att Navigons gränssnit verkar trevligt. Jag har därför mailat och per telefon frågat Navigon support om 8110 och den kommande efterföljaren 8310. Informationen om nya 8310 varierar hos supporten, en del vet lite om den medan andra förnekar all kännedom om att en sådan modell är på gång.

:lol: Den nya modellen 8310 verkar nu trots allt vara på gång. Rimligtvis är då en del av problemen med 8110 lösta. Det verkar redan gå att förhandsboka 8310. Se Katsching.se. Jag ringde Katsching.se och frågade om leveransdatum. De kollade med sin kontakt på Navigon och det preliminära leveransdatumet 2009-06-05 stämmer (även om det sannolikt kan bli mindre förseningar). Det kan vara risk att de i början tar slut och vill man ha maximal chans att ha en 8310 under sommaren kan det vara smart att beställa nu. Jag lade därför idag en förhandsorder på Katsching.se (på prisjakt.se verkar de flesta vara nöjda med dem som leverantör). Det spelar kanske inte så stor roll var man köper den men Katsching verkar vara först med att erbjuda förhandsbokning.

PS. Jag startade nu forumtråden för 8310 så får vi fortsätta diskussionen om 8310 där.

Redigerat av rgs, 04 May 2009 - 14:55.

Postad 15 May 2009 - 08:17

mister_moon
  • mister_moon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej......Tänkte kolla om någon vet hur det funkar med kartuppdateringarna om man vill sälja sin 8110???.....Har köpt en bil med fast gps och har därför ingen nytta av den lösa längre. Har ca 1 1/2 år kvar på uppdateringarna och dom vill man ju ska ingå vid försäljning......några tips???

Mvh Mister Moon

Postad 15 May 2009 - 12:07

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej......Tänkte kolla om någon vet hur det funkar med kartuppdateringarna om man vill sälja sin 8110???.....Har köpt en bil med fast gps och har därför ingen nytta av den lösa längre. Har ca 1 1/2 år kvar på uppdateringarna och dom vill man ju ska ingå vid försäljning......några tips???

Mvh Mister Moon

Det är inget problem, men du måste kontakta Navigon's support för omregistrering.
Det är en förutsättning för att den nya ägaren får tillgång till "Fresh Maps" - tjänsten.
Om det är någon du känner väl, så kan du också behålla din registrering och uppdatera apparaten
så länge abonnemanget löper.

/Franz

Postad 20 May 2009 - 10:15

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

I och med lanseringen av nya 8310 kan alla 8110-ägare köpa en uppgradering.

Priset för uppgraderingen anges med 69,95 EUR och kommer att erbjudas på FRESH
inom två veckor. (Obs. Dessa uppgifter kommer från Navigon's tyska sida).

/Franz

Redigerat av Kuenring, 20 May 2009 - 10:16.

Postad 20 May 2009 - 11:20

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
då är det väl ristat i sten. vi som följer 2110max tråden kommer väl då inte få någon som helst möjlighet till någon form av uppgradering. synd då 2110max har samma programvara som 8110 men klenare hårdvara.

Postad 20 May 2009 - 16:22

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

då är det väl ristat i sten. vi som följer 2110max tråden kommer väl då inte få någon som helst möjlighet till någon form av uppgradering. synd då 2110max har samma programvara som 8110 men klenare hårdvara.

Vi får nog köra ett tag till med maxen...utan den förväntade uppdatering av ruttberäkningen.

Att 8110 kan uppgraderas beror också mycket på att det är Navigons
toppmodell med 4,8" skärm och många har köpt den för ett förhållandevis högt pris.
Det blev en kraftig reaktion från dessa kunder.

/Franz

Postad 20 May 2009 - 20:18

micke_vb
  • micke_vb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ja nu sitter man här med en 8110 som man ska starta för första gången.... Tills nu har jag initierat i 1½ dygn utan att den har hittat några satelliter.... Och ja, jag har den synlig mot horisonten och allt det där andra.... Ska jag vara missnöjd eller är det som det ska vara, jag har gjort alla uppdateringar som fanns att tillgå och försökt enligt konstens alla regler.....

Postad 20 May 2009 - 23:46

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Ja nu sitter man här med en 8110 som man ska starta för första gången.... Tills nu har jag initierat i 1½ dygn utan att den har hittat några satelliter.... Och ja, jag har den synlig mot horisonten och allt det där andra.... Ska jag vara missnöjd eller är det som det ska vara, jag har gjort alla uppdateringar som fanns att tillgå och försökt enligt konstens alla regler.....

Jag antar, du gjorde allt enl manualen och du har inte installerat någon tredje parts software.
Efter uppdateringen gjorde du väl också en softreset?!
Har du försökt få en signal i en bil med metallbelagd vindruta?

Naturligtvis kan din 8110 ha ett fel, men innan du ringer supporten skall du också prova
en hardreset enl följande:

1. Tryck de övre två sidoknapparna och samtidigt kort på resetknappen på undersidan (fingerfärdighet behövs)
2. OBS! Håll sidoknapparna nere så länge tills du ser "waiting for power"
3. Anslut navigatorn helst till ett nätuttag... "Factory settings will be restored"
4. Bildskärmen måste du sedan kalibrera.

När man startar GPS:en för första gången, så kan det ta ca. 12 minuter innan
du får en signal (lite teknik: Med ca. 12 minuters intervall skickar satelliterna sina positioner
och vilken tid deras den interna klockan visar. Den informationen lagras i din navigator).

/Franz

Postad 25 May 2009 - 00:01

micke_vb
  • micke_vb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Allt efter manualen, tycker mig inte vara någon newbie inom navigationsutrustning då detta är min femte bilnavigator och jag är på min andra handhållna och har sålt dessa som tillbehör på en bilfirma....

softreset är gjord och även den hårda... ingen skillnad.... Tror jag ger upp och kontaktar supporten...

Postad 27 May 2009 - 11:30

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Nu finns lite nytt att ladda ner till våra 8110'or:
http://www.navigon.c...des/navigon8110

Å igår så försvann för TREDJE gången ALLA mina lagrade favoriter...
J-a sopgrejer. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.