Realist? DVD har kostat ~200kr i 8 år och det får väl sägas vara ett hyfsat pris för en film. Jag tor att även om en film skulle kosta 100kr hade det kryllat av gnällspikar. Bara för att någon inte vill betala 11kr för en liter bensin så rättfärdigar inte det att sno bensin istället. Bensin kommer alltid kosta. Samma sak med film
Njah.. vem snor filmer? Nu är du inne på en helt annan sakfråga, piratkopieringen och det tycker iaf jag att vi lämnar därhän.
Sen att kalla folk gnällspikar...
Det många glömmer av när dom säger: Det var samma när DVD kom osv.. är:
DVD slogs mot formatet VHS. För den tiden mycket mycket bra bild, mycket bra ljud, mindre format och mer beständigt kontra kass bild med vanligen förekommande störningar, relativt kasst ljud som ofta var drabbat av störningar i någon form, urusel beständighet där VHSbanden tappade funktion relativt fort.
BR slåss mot DVD. Mycket bra bild i dom flesta fall mot bra bild och ibland i vissa fall tom nästan "likvärdig" bild beroende på bildvisaren. Mycket bra ljud men ibland inte märkbart stor skillnad mellan formaten, mycket beroende på ens egen anläggning är vad jag hittils erfarit. Ett bra DD5.1 spår kan mycket väl mäta sig på en medioker anläggning med t.ex DD5.1+ , för att kunna nyttja Dolby true HD eller DTS HD måste en mängd parametrar också uppfyllas. Antingen ska spelaren ha analoga 5.1 ut och recievern ha analoga 5.1 in eller så ska man ha HDMI 1.3a osv. Face it, alla har inte det och därmed blir också ljudet lidande på så vis att det inte kan uppvisa det korrekta högupplösta ljudet utan man sitter med ljud mer motsvarande samma man får ut från en film på DVD.
Vad jag menar på är att BR kontra DVD är en
MYCKET svårare match än vad DVD hade emot VHS och bolagen bör ändra tankegång en smula för att snabbare kunna konkurrera ut DVD. Varför ska man betala 249:- - 259:- för en nyhet på BR om samma film på DVD kostar 159:- eller 179:- om man inte märker en reell riktig skillnad? ÄVEN om det är på grund av att man sitter med en anläggning som inte riktigt kan prestera vad BR egentligen har att erbjuda? Hur ska folk ens veta om detta? När tom inte ens en stor kedja som elgiganten knappt ens saluför eller pratar om formatet?
Discshop har börjat visa vägen ser jag, lite bättre priser samt lite kampanjer i form av 3 för 2 osv, jättebra att det börjat röra på sig åtminstone men priserna är överlag lite för höga fortfarande. Förr beställde jag filmer på DVD för ca 800-1000:- per månad ungefär, min konsumtion har på sistone märkligt nog faktiskt gått ner, jag köper inte längre DVD men jag köper inte mer BR för att täcka upp, mycket på grund av begränsning i utbud samt att jag känner att det helt enkelt inte alltid är värt det. Riktigt synd att dollarn gått upp så mycket, man kunde köpa från hdmoviesource för bra priser men nu är dom nästan lika dyra som företagen i sverige
Redigerat av Unregistered1017, 10 November 2008 - 19:43.