Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 06 November 2008 - 10:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Varför "lol" Mrcloud?

Knappast samma "story" och samma källa då min källa sitter 3 meter ifrån mig. Vi disukterade aldrig Sony eller licensavgifter (som väl f.ö. betalas till BDA och inte till Sony?) men han tycker som sagt ofta över 10% av filmförsäljningen för BD är en skitbra början.

Ja om BD har 10 procent av marknaden så är det riktigt bra :)
Som sagt DVD sålde inte så bra efter bara två år.

Postad 06 November 2008 - 17:06

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
De som inte tycker om Blu-ray: köp inte
De som tycker om Blu-ray: köp

Krångligt?

Postad 06 November 2008 - 17:08

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Varför "lol" Mrcloud?

Knappast samma "story" och samma källa då min källa sitter 3 meter ifrån mig. Vi disukterade aldrig Sony eller licensavgifter (som väl f.ö. betalas till BDA och inte till Sony?) men han tycker som sagt ofta över 10% av filmförsäljningen för BD är en skitbra början.

jag trodde vi hade från samma källa, men det är knappast för han är ute på fält far runder. Därför jag blidde paff när du nämde de siffrorna som han nämde också. Därför "lol" :(

Postad 06 November 2008 - 17:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

De som inte tycker om Blu-ray: köp inte
De som tycker om Blu-ray: köp

Krångligt?

Det är nog inte svar på trådskaparens fråga.

Postad 06 November 2008 - 18:06

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Det är de nog inte mkt i denna tråden som är

Postad 06 November 2008 - 18:15

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
hehe detta är en mycket speciell tråd. :(

Postad 06 November 2008 - 18:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Gäsp!

Vad jag tror för tillfället besparar jag er :(

Postad 06 November 2008 - 19:55

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

jag trodde vi hade från samma källa, men det är knappast för han är ute på fält far runder. Därför jag blidde paff när du nämde de siffrorna som han nämde också. Därför "lol" :(

Jaha, det var samma precis samma siffror alltså. Ja, det var ju ltie lustigt. Missuppfattade dig där lite. :blink:

Postad 07 November 2008 - 05:57

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Nu börja det likna något. BD från 10$ på inet.BD REA ;)

Äntligen nåd den magiska gränsen under 100 :-, de blir väl startskottet nu för BD eller? :D

Postad 07 November 2008 - 07:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Räkna med pris ras över alla fronter när ekonomin dalar.

Postad 08 November 2008 - 23:17

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Inte så konstigt när säljare på Siba står och säger att Blue-Ray har floppat.
Då backar ju kunderna direkt.

Postad 08 November 2008 - 23:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Pris sänkningarna kommer försent?
Klaga inte på mig...

Postad 08 November 2008 - 23:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Pris sänkningarna kommer försent?
Klaga inte på mig...

Tror du att den enda faktorn som styr är priset? Då borde det väl lösa sig nu när lågkunjunkturen kommer att sänka "alla" priser enligt ditt förra inlägg.

Låter som en kraftigt förenklad bild av vad som styr det hela.

Postad 08 November 2008 - 23:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Tror du att den enda faktorn som styr är priset? Då borde det väl lösa sig nu när lågkunjunkturen kommer att sänka "alla" priser enligt ditt förra inlägg.

Låter som en kraftigt förenklad bild av vad som styr det hela.

Den här krisen betyder mer än vad alla nånsin har eller tror för ögonblicket.

Postad 09 November 2008 - 00:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Den här krisen betyder mer än vad alla nånsin har eller tror för ögonblicket.

Det faktum att USA kastar in ett krispaket på 800 miljarder dollar ger väl en indikation om problemet. Sedan kan ju var och en dra sina egna slutsatser. Men att säga att krisen betyder mer än vad "alla" tror. Beror nog lite på vilka man inkluderar i begreppet "alla".

Men för att försöka hålla sig till ämnet. Jag tror att ett problem för Blu-ray var att HD-DVD fanns. Det omvända hade säkert gällt om HD-DVD "vunnit", då hade Blu-ray varit ett problem. Jag är inte säker på att "Svensson" vet att formatstriden är över. Men att ge Blu-ray ca 8 månader för att etablera sig och sedan säga att allt handlar om priset, det tror jag är en förenklig. DVD var inte heller jättestort efter 8 månader på marknaden och kostade också en slant i början.

Postad 09 November 2008 - 09:49

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Det faktum att USA kastar in ett krispaket på 800 miljarder dollar ger väl en indikation om problemet. Sedan kan ju var och en dra sina egna slutsatser. Men att säga att krisen betyder mer än vad "alla" tror. Beror nog lite på vilka man inkluderar i begreppet "alla".

Men för att försöka hålla sig till ämnet. Jag tror att ett problem för Blu-ray var att HD-DVD fanns. Det omvända hade säkert gällt om HD-DVD "vunnit", då hade Blu-ray varit ett problem. Jag är inte säker på att "Svensson" vet att formatstriden är över. Men att ge Blu-ray ca 8 månader för att etablera sig och sedan säga att allt handlar om priset, det tror jag är en förenklig. DVD var inte heller jättestort efter 8 månader på marknaden och kostade också en slant i början.

Sant men då fanns dom flesta nya filmerna på HYR på just det nya formatet DVD.
Idag kommer inta all filmer på HYR men däremot på köp?! Jag tror den som går och funderar
på att skaffa en BD-player tittar just på hur mycket som finns på hyr. Finns ju ingen skillnad
att släppa för hyr & köp samtidigt. Här tror jag filmbolagen biter sig själva i bake och med
detta låter 'övergången' tar betydligt längre tid.

Postad 09 November 2008 - 10:04

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Färre lär investera i ny utrustning med ny teknik och då menar jag inte hardcore fans.

Postad 09 November 2008 - 11:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Sant men då fanns dom flesta nya filmerna på HYR på just det nya formatet DVD.
Idag kommer inta all filmer på HYR men däremot på köp?! Jag tror den som går och funderar
på att skaffa en BD-player tittar just på hur mycket som finns på hyr. Finns ju ingen skillnad
att släppa för hyr & köp samtidigt. Här tror jag filmbolagen biter sig själva i bake och med
detta låter 'övergången' tar betydligt längre tid.

Det resonemanget kan jag hålla med om. Där jag hyr film finns både DVD och BD. Utbudet på DVD är naturligtvis mycket större men flera nya filmer (t ex Ironman) finns i båda formaten. Själv väljer jag BD om det finns annars DVD. Vilken film jag ser är viktigare än vilket format när jag hyr. När jag köper är väl BD i princip ett krav men jag köper väldigt sällan "grisen i säcken".

En sak som jag noterat är också att ofta kan det finns kvar exemplar av filmer i BD när DVD är slut. Det verkar inte vara något direkt tryck på att få BD. Detta trots att hyrpriset är detsamma. En metod kan ju vara att fråga efter BD och på det sättet visa intresse.

Det lär ju också vara så att väldigt många ägare av Playstation inte vet att den innehåller en Blu-ray spelare. Kanske en marknad som inte ens vet att den finns.

Varför filmer inte släpps som hyr och köp samtidigt vet jag inte. Men jag har sett att ibland kommer DVD/köp före BD/köp. Kan det vara så att BD/köp och BD/hyr kommer ungefär samtidigt medan DVD/hyr/köp kommer tidigare. Kanske för att DVD kämpare mot piratmarknaden som i sin tur drivs av helt andra krafter. Ofta tycker jag ren dumhet verkar styra piraternas/parasiternas agerande.

Slutligen:

Färre lär investera i ny utrustning med ny teknik och då menar jag inte hardcore fans.

Det påståendet har jag inga invändningar mot.

Det var.....

Räkna med pris ras över alla fronter när ekonomin dalar.

.... som jag tyckte var en förenklig.

Postad 09 November 2008 - 11:48

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Mr_Tom:

DU skrev :" Kan det vara så att BD/köp och BD/hyr kommer ungefär samtidigt"

Det var just det som i många fall inte stämmer. Dessutom som med "theHappening"
FInns för köp men inte hyr och videobutiken sa att den inte skulle komma som hyr.
Skumt, riktigt skumt. Man har ju redan tagit kostnaden med köp vid pressningen.
Att sedan inte hyra ut verkar rent ut sagt korkat.

Postad 09 November 2008 - 12:24

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Det tog rätt så lång tid innan dvd fanns att hyra också. I varje fall hos mina videobutiker.

Postad 09 November 2008 - 13:03

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Mr_Tom:

FInns för köp men inte hyr och videobutiken sa att den inte skulle komma som hyr.

Hör med dem "varför de ej tar in den" vilken orsak som finns varför de ej tar in den som HYR.
Jag vet hur de känns med filmer som man vill ha, men de ej vill ta in den. Jag har frågat ibland också. Då har jag fått svaret "för dålig marknad" Typ de tro de kommer sälja för få. Discordlies 1987 är ett exempel :) . Den fick jag fixa på ett annat sätt. Men jag tro utbudet kommer öka med BD uthyrning. De vi som är litte för ivriga än så länge. Jag hyrde många DVD innan jag köpte min första DVD"gladiator".

Postad 09 November 2008 - 13:27

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jag skulle ha köpt så många blu-ray filmer om dom var billigare och om dom var billigare skulle det resultera i att jag har råd med mera filmer. Som det är nu tänker jag inte köpa en enda blu-ray film som jag redan äger på dvd.
Och det blir bara blu-ray film på såna filmer som är extra suveräna/Fräna tilltalar mig, och inte dom vanliga alldagliga filmerna. Filmer som kostar över 200,kr tycker jag är rena rånet och är helt absurt och löjligt.
Nej vanlig dvd lever kvar i mina ådror även då jag mer eller mindre slutat köpa dom med dock har vårat videotek börjat att ta in blu-ray filmer för uthyrning.

Redigerat av Camridge, 09 November 2008 - 13:28.

Postad 09 November 2008 - 14:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Färre investeringar och pris ras går hand i hand. :)

Postad 09 November 2008 - 16:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Mr_Tom:

Jag misstänker att du har studerat detta betydligt bättre än vad jag gjort. Det jag noterat är väl att ofta är hyrutgåvan och köputgåvan inte samma. Köputgåvan har ofta mera extramaterial. Men dom argumenten ger väl snarare resultatet att hyrutgåvan borde komma snabbare.

Jag misstänker att det helt enkelt är så att man hellre säljer filmen än hyr ut den därför att man tjänar mera på att sälja den. Mot den bakgrunden så kanske det inte är så korkat att inte erbjuda uthyrningen som ett alternativ.

Sedan kan man alltid ha olika synpunkter på priset. Naturligtvis vill alla ha lågt pris på det man köper. Men 200:- för en film tycker jag inte är "rena rånet". Det är dubbelt mot en biobiljett för att kunna se filmen när och var man vill samt hur ofta man vill. Om volymerna kommer upp så lär priserna sjunka, det är ganska naturligt. Tiden lär väl ge oss "facit" på hur det gick med Blu-ray.

Redigerat av Mr_Tom, 09 November 2008 - 16:26.

Postad 09 November 2008 - 19:28

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Vad format striden gjorde och inte gjorde kan och har ju diskuteras. Men de Svensson som kände till formatstriden har nog koll på att den är över. De som aldrig hört talas om den är nog fler än tvärtom.

Postad 10 November 2008 - 08:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jag skulle ha köpt så många blu-ray filmer om dom var billigare och om dom var billigare skulle det resultera i att jag har råd med mera filmer. Som det är nu tänker jag inte köpa en enda blu-ray film som jag redan äger på dvd.
Och det blir bara blu-ray film på såna filmer som är extra suveräna/Fräna tilltalar mig, och inte dom vanliga alldagliga filmerna. Filmer som kostar över 200,kr tycker jag är rena rånet och är helt absurt och löjligt.
Nej vanlig dvd lever kvar i mina ådror även då jag mer eller mindre slutat köpa dom med dock har vårat videotek börjat att ta in blu-ray filmer för uthyrning.

Snåljåp

Postad 10 November 2008 - 09:25

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Snåljåp

Skulle nog kallas realist än förbländad av en sak så jag betalar överpriser. Eller så kan jag vinna på Joker och då jädrar blir det filmer :D

Redigerat av Camridge, 10 November 2008 - 09:25.

Postad 10 November 2008 - 09:53

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Jag köper aldrig blu-ray filmer för mer än 200. De jag köpt hittills har kostat mellan 80:- och 199:-

Köpte dock en HD-dvd för nån månad sen.. för där kan man köpa billiga filmer. Aldrig över 100 per film. I snitt kanske 60 inklusive frakt. Köper man 40-50 filmer så har man så man klarar sig tills blu-ray priserna har sänkts både på spelarna och filmerna....

Redigerat av fitnessrx, 10 November 2008 - 09:57.

Postad 10 November 2008 - 12:08

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Skulle nog kallas realist än förbländad av en sak så jag betalar överpriser. Eller så kan jag vinna på Joker och då jädrar blir det filmer :D

Realist? DVD har kostat ~200kr i 8 år och det får väl sägas vara ett hyfsat pris för en film. Jag tor att även om en film skulle kosta 100kr hade det kryllat av gnällspikar. Bara för att någon inte vill betala 11kr för en liter bensin så rättfärdigar inte det att sno bensin istället. Bensin kommer alltid kosta. Samma sak med film

Postad 10 November 2008 - 17:46

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jag köper aldrig blu-ray filmer för mer än 200. De jag köpt hittills har kostat mellan 80:- och 199:-

Köpte dock en HD-dvd för nån månad sen.. för där kan man köpa billiga filmer. Aldrig över 100 per film. I snitt kanske 60 inklusive frakt. Köper man 40-50 filmer så har man så man klarar sig tills blu-ray priserna har sänkts både på spelarna och filmerna....

Jopp finns även HD DVD filmer för 14 kr lol..De blir några filmer innan man kommer upp till en BD film.... Billigare kan de knappast bli. Men jag håller med. Kan inte tänka mig över de 200 :-, om det är inte en favoritfilm förstås. BD filmerna är på god väg ner, de ligger 70 kr har jag sett på inet.

Postad 10 November 2008 - 18:17

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Det är ju att VÄLDIGT begränsat antal titlar du pratar om och Inetvideo priser visar ingenting av vart priserna är på väg?!!

Postad 10 November 2008 - 18:31

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Realist? DVD har kostat ~200kr i 8 år och det får väl sägas vara ett hyfsat pris för en film. Jag tor att även om en film skulle kosta 100kr hade det kryllat av gnällspikar. Bara för att någon inte vill betala 11kr för en liter bensin så rättfärdigar inte det att sno bensin istället. Bensin kommer alltid kosta. Samma sak med film

Alla tycker vi olika jag tycker det är för dyrt och det begränsar vad jag har råd med, om det var billigare så skulle det bli mer filmer för mig och jag vet att det gäller samma för många "många" andra. Räcker och kolla på diverse forum och i allmänheten av folk tycker om det.

bee movie 89,kr på stan bee movie på blu-ray 249,kr hmm, tja vad ska man säga speciellt då dom mesta om nästan inte alla har blu ray eller kanske kan se skillnaden så blir nog det svårt att övertala dom att gå över till ett nytt format.

Men jag väntar tills såna som ni har massköpt volymer så dom går ner i priser till det släkte jag tillhör så blir vi nöjd

Dock är det en stor skillnad på bensin och frågan om blu-ray speciellt om du läser trådens namn.

Postad 10 November 2008 - 19:15

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det är ju att VÄLDIGT begränsat antal titlar du pratar om och Inetvideo priser visar ingenting av vart priserna är på väg?!!

Givetviss är de begränsat. Men det finns filmer till det priset, kommer säkert fler efterhand de har svårt bli av med dem.
Snitt går priserna ner på BD, vilket syns här BD 9.99 $ Det är också ett fåtal, men de skillnad emot de första. Så snart går de köpa BD till normalpris i minna ögon :). Då menar jag filmer som man chansar på. Nyfilmer kan jag tänka mig runt de 150 :-

Postad 10 November 2008 - 19:41

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Njah.. vem snor filmer? Nu är du inne på en helt annan sakfråga, piratkopieringen och det tycker iaf jag att vi lämnar därhän.

Sen att kalla folk gnällspikar... :)

Det många glömmer av när dom säger: Det var samma när DVD kom osv.. är:

DVD slogs mot formatet VHS. För den tiden mycket mycket bra bild, mycket bra ljud, mindre format och mer beständigt kontra kass bild med vanligen förekommande störningar, relativt kasst ljud som ofta var drabbat av störningar i någon form, urusel beständighet där VHSbanden tappade funktion relativt fort.

BR slåss mot DVD. Mycket bra bild i dom flesta fall mot bra bild och ibland i vissa fall tom nästan "likvärdig" bild beroende på bildvisaren. Mycket bra ljud men ibland inte märkbart stor skillnad mellan formaten, mycket beroende på ens egen anläggning är vad jag hittils erfarit. Ett bra DD5.1 spår kan mycket väl mäta sig på en medioker anläggning med t.ex DD5.1+ , för att kunna nyttja Dolby true HD eller DTS HD måste en mängd parametrar också uppfyllas. Antingen ska spelaren ha analoga 5.1 ut och recievern ha analoga 5.1 in eller så ska man ha HDMI 1.3a osv. Face it, alla har inte det och därmed blir också ljudet lidande på så vis att det inte kan uppvisa det korrekta högupplösta ljudet utan man sitter med ljud mer motsvarande samma man får ut från en film på DVD.

Vad jag menar på är att BR kontra DVD är en MYCKET svårare match än vad DVD hade emot VHS och bolagen bör ändra tankegång en smula för att snabbare kunna konkurrera ut DVD. Varför ska man betala 249:- - 259:- för en nyhet på BR om samma film på DVD kostar 159:- eller 179:- om man inte märker en reell riktig skillnad? ÄVEN om det är på grund av att man sitter med en anläggning som inte riktigt kan prestera vad BR egentligen har att erbjuda? Hur ska folk ens veta om detta? När tom inte ens en stor kedja som elgiganten knappt ens saluför eller pratar om formatet?

Discshop har börjat visa vägen ser jag, lite bättre priser samt lite kampanjer i form av 3 för 2 osv, jättebra att det börjat röra på sig åtminstone men priserna är överlag lite för höga fortfarande. Förr beställde jag filmer på DVD för ca 800-1000:- per månad ungefär, min konsumtion har på sistone märkligt nog faktiskt gått ner, jag köper inte längre DVD men jag köper inte mer BR för att täcka upp, mycket på grund av begränsning i utbud samt att jag känner att det helt enkelt inte alltid är värt det. Riktigt synd att dollarn gått upp så mycket, man kunde köpa från hdmoviesource för bra priser men nu är dom nästan lika dyra som företagen i sverige :)

Redigerat av Unregistered1017, 10 November 2008 - 19:43.

Postad 10 November 2008 - 20:08

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Hur många känner ni i eran kamrat krets som köper Blue-Ray?
Jag har en kompis som jag vet köper BR film i dags läget, men han handlar inte i nån större skala trots att han har ett biorum.

Postad 10 November 2008 - 21:45

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Ingen, tyvärr.

Postad 10 November 2008 - 22:10

Gilde
  • Gilde
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Får väl hoppas att alla dom som köpt full HD TV och fortfarande funderar varför deras bild inte blir bättre trots att dom köpt så dyr TV när dom ser på Idol eller annat, lär sig att det enda som kan fylla 1080p är just BD.

Personligen så är ljudet mer intressant för mig.

Hur som... tror att förutom det dyra priset så är det den STORA bristen på kunskap som är en stor anledning. Dels i våra fantastiska kedjor som inte verkar få ihop 1+1 i visa fall. Och utbudet av BD är rent pinsamt dåligt om man inte beställer via nätet.

Postad 11 November 2008 - 07:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag har en kompis som jag vet köper BR film i dags läget, men han handlar inte i nån större skala trots att han har ett biorum.

Vi är 5-6 st som köper nåra filmer var i månaden och lånar av varandra och det är en ökande andel som börjat köpa nån enstaka film på BD

Postad 11 November 2008 - 08:50

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hur som... tror att förutom det dyra priset så är det den STORA bristen på kunskap som är en stor anledning. Dels i våra fantastiska kedjor som inte verkar få ihop 1+1 i visa fall.

Vi får helt enkelt införa ett till ämne i skolan ;-)

* Hur du kan få bättre bild och varför det ger dig en större filmupplevelse
* Ljud, 5 steg till en hörbar skillnad och hur det ger dig en bättre filmupplevelse
* Ekonomi, Klart den bättre filmupplevelsen motiverar högre priser

Vilket ämne ska vi skrota? Det här känns viktigt!

* Ifall inte ens kedjorna ser nog med fördel för att utbilda personalen
* ifall inte konsumenterna har brytt sig om att att skaffa informationen
Då kanske detta tekniksteg inte är så stort? Lite bättre är inte en revolution.

Vi kanske ska nöja oss med att vi/ni audio/videophiler för ett bra format som ger oss en högre upplevelse. Vi får nog också inse att massmarknaden inte kommer att handla om inte priset/utbudet är likvärdigt med DVD för deras filmupplevelse är inte lika tungt baserad på bildkvalitet och ljudkvalitet.

Postad 11 November 2008 - 10:34

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Känner 4 pers och runt jul blir det tillökning med 2-3 till :)

Postad 11 November 2008 - 10:35

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Varför köra en Lamborghini när man kan ha en Datsun från 1970?, man får ju ändå bara köra i 120km/h?
Lambon är dock mycket roligare att köra :)

Postad 11 November 2008 - 12:08

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Ingen förutom jag själv som beställde 2,st "Billiga" blu ray som jag tyckte ändå var dyrt igår ;P men några andra filmer har jag inte heller.

Postad 11 November 2008 - 12:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
4 polare till mig har skaffat blu-ray tack vare mig. :)

Postad 11 November 2008 - 13:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Discshop har nu gjort en RIKTIG startsida för Blu-Ray i samma stuk som DVD.
Så nu behöver man inte kliva igenom primitiva format som DVD för att nå BD delen :) hehe

Eftersom Discshop nu tagit tag i den hela så kanske vi får fler kampanjer och REOR framöver nu och inte vara skit som dom inte får sålt sen starten :)

Såg nu att dom har en öppningskampanj med lite nyare filmer som inte varit med i de andra typ Transformers för 199:-
Nu finns det massvis med filmer under 200 spänn. Men snart klagar väl nån på att det måste hamna under 100 spänn :D

Uselt intresse för BD?
Knappast :blush:

Redigerat av Svante Skoog, 11 November 2008 - 13:10.

Postad 11 November 2008 - 16:10

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Filmer osålda i lagret som ligger och dammar bringar heller ingen lycka för återförsäljarna, klart att de tvingas sälja billigare i det kris läge som allt fler drabbas av.

Postad 11 November 2008 - 16:41

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
köpte nya Deception med Hugh Jackman bl a på Discshop för 199 kr , DVD:n kosta 179 det var självklart ett svårt val!!

Tänk att DVD är så dyrt ännu efter snart 10 år

Postad 11 November 2008 - 17:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo det e märkligt,de tar 199kr för nya DVD tycker de borde sjunkit i pris efter 10 år.
Då är valet inte svårt DVD 199 eller blu-ray 229 :)

Redigerat av jonasprivate, 11 November 2008 - 17:07.

Postad 11 November 2008 - 18:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
He he, självklart säljer dom dyra dvder, på sin höjd vart 10e film som säljs är en BD film trots att dvd ligger på 200:-
Dessutom är dvd 10 gånger eller mer billigare att tillverka än BD.
Filmbolagen gnider sina händer som dess aktie ägare.

Strax över 40 tusen sålda bd spelare i sverige, om det var för i år eller totalt minns jag inte.

Postad 11 November 2008 - 19:05

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Vad jag menar på är att BR kontra DVD är en MYCKET svårare match än vad DVD hade emot VHS och ...

Det må vara en svårare match än vad DVD hade emot VHS, men sanningen är den att BD trots detta växer fortare än vad DVD-formatet gjorde när dvd'n gick sin holmgång emot vhs...

Varför missas denna lilla detaljen så konsekvent.

B.D. är REDAN en större succe än vad dvd-formatet var ungefär lika kort tid efter lansering.

Man kan inte jämföra ett format som har ett decenium på nacken, med ett format som har 8 månader om man inte jämför dom på lika villkor.

Postad 11 November 2008 - 19:14

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
135.000 PS3or hade de väl sålt? Samt ett antal tusen standalones?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.